Vzhledem k tomu, že toto je můj naprosto první blogový příspěvek sem na Zing a s recenzemi nemám prakticky žádné zkušenosti, berte to s rezervou. Spíš jako takový pokus, třeba se pobavíte :).
Nová Lara, stará pařba
Jsem fanoušek Lary. A to už pěkných pár dílů. Začínal jsem s Anniversary a přes perfektní Legend, technicky vymakaný Underworld a netradiční Guardian of light jsem se propracoval až k aktuálnímu Tomb Raiderovi. Po prvních pár měsících mediální masírky a zveřejňování informací jsem byl rozhodnutý tento díl vynechat. Prostě to pro mě nebyla ta pravá Lara. Žádná prsa, žádná elegantntní akrobacie ani stylové hlášky a hluboké, prastaré kobky. Ale po vydání se ve mně cosi zlomilo a už jsem hrál. A rozhodně toho nelituji.
Zrod legendy
Chudák Lara to měla zpočátku těžké. Vyrazila si na výpravu kamsi do Japonska, najít hrobku jisté Himiko o které její kamarádka Samantha pořád básní, sebrala s sebou partu námořníků, abnormálně tělesně stavěného kuchaře, trochu otrávenou techničku/znalkyni a dosti nerudného zvláštního archeologa. Ale cesta se nevyvíjí podle představ a loď nakonec i s posádkou skončí rozlámaná na skalách nehostinného ostrova. A teď se hráči, starej!
Tvrdý rozjezd.
Zpočátku si budete připadat jak v nějakém striktně lineárním survival hororu. Všude mrtvoly, trosky, padajcí jeskyně a šílenci chytajcí za nohy. Postupně si ale nacházíte cestu ze dna, rozvíjíte příběh točící se kolem prazvláštní bohyně, pološíleného proroka/kněze a bandy Ruských trosečníků zlákaných jeho nabídkou a hlavně, hlavně se neřízeně BAVÍTE! Postupně se prokousáváte od nejzákladnějších prvků přežití jako jídlo, teplo a přístřešek až k trochu pokročilejším, mezi něž patří volání SOS nebo odhalování tajů ostrova. Do ruky se vám dostane spoustu zbraní, jenž navíc v průběhu hry budete z nalezených součástek vylepšovat. Trošku negativně bych mohl vzít to, že hra upřednostňuje luk, což například v případě mě, hráče používajcího kombinaci samopalu a pistole, působí v některých custscénách a vnucených pasážích trochu nepřirozeně. Jinak je ale komplexnost výzbroje zpracována na výbornou.
Těžké dospívání
Všechen boj a další ale nestojí pouze na zbraních, ale také na úrovni Lařiných schopností. V průběhu hry získáváte spoustu zkušeností, levelujete a za získané skillpoints si můžete pořídit spoustu nových schopností. Navíc také postupujete po jakémsi tříúrovňovém stromu schpnosti přežít, který vám umožní například útočit na blízko horolezeckou sekyrou, nebo brutálně dorazit nepřítele zblízka. Vůbec Lara se s nepřáteli nepáře. Dynamický krycí systém funguje na výbornou, v pozdějších částech hry je Lara nebojácná a do bitek se vrhá s celkem pěknými hláškami. Co mě také potěšilo je to, že nepřátelé vyjma těch velkých namachrovaných pitomců mají z Lary docela respekt a akorát na ní z tratoliště krve nepořvávají jak je trapná a neschopná.
Průzkumnice na jiné úrovni
Pořád ale mluvíme o Tomb Raiderovi, a Tomb Raider logicky musí „Tomb Raideovat“ tzn. prolézat hrobky a prozkoumávat. Ostrov je relativně velký, ikdyž docela koridorový. Rozdělený na menší lokace. Base campy jsou dvojího druhu, jeden obyčejný a jeden větší s možností rychlého cestovaní (ty se nacházejí ve větších lokacích). Prakticky každá větší oblast má hromadu relikvií, dokumentů, nějakých speciálních výzev a občas i nějaké té postranní hrobky, jejíchž úspěšný průzku ma splnění fyzikální hádanky vás odmění pěknou sumou zkušeností a přesnou mapou „pokladů“ dané lokace. Ve hře je proto vždycky co dělat, a pokud se akutně nechcete posouvat v příběhu dál, můžete svobodně prozkoumávat. K tomu vám také slouží náčiní typu horolezecká sekera, luk s provazovými šípy a další.
Souhrn
Nakonec je tedy Lara jiná. Jiná než předchozí díly. Nedovolím si říct lepší, ale prostě jiná. Je zábavná, je promyšlená, je chytlavá, pěkně se na ní kouká a dobře se hraje. Pokud nevíte co hrát, určitě neprohloupíte. Všechno funguje tak jak má. Jenom ten Multiplayer… To je nuda nad entou bez nápadu. A doporučení? Pokud máte rádi 3rdps střílečky/adventury/skákačky, netrefíte vedle. A to ani v opačném případě. Nová Lara se prostě povedla. Kvalitu lokalizace neposoudím, hrál jse mv angličtině, ale podle některých reakcí je česká lokalizace poměrně nekvalitní a plná pravopisných a významových chyb. Grafická stránka hry je úchvatná. Scenérie krásné, světlo a stíny umí dělat věci a design lokací je velice povedený. Pro mě zatím asi nejlepší hra roku 2013.
Recenze
Tomb Raider, aneb cesta tam a zpátky už ne
Tahle hra za to opravdu stojí. Opravdu!
Líbí se nám
- Píběh
- Otevřený herní svět
- Komplexnost
- Pěkná audiovizuální stránka
- Lara!
Vadí nám
- Debilní multiplayer
- Přílišné upřednostňování luku