BioShock Infinite byl jednoznačně jednou z nejočekávanějších her tohoto roku. Proto by se dalo datum jeho vydání považovat za herní svátek v plném rozsahu. I pro mě bylo těžké se dne dočkat, ale nakonec jsme to všichni zvládli a už je tomu 11 dní, co můžeme prožívat dobrodružnou cestu soukromého očka Bookera DeWitta do létajícího města Columbia.
Hlavní zápletka hry je poměrně jednoduchá a dá se shrnout do jedné věty. Bring us the girl, and wipe away the debt. Volně přeloženo: Přiveď nám holku a smázni si dluh. Ale ještě než se dostaneme do vzášejících se ulic Columbie, musíme si říct, co je vlastě Booker DeWitt zač. Jak již bylo řečeno, Booker je skoukromé očko pracující v New Yorku počátku 20. století. To je poměrně fajn job, ale Booker propadne hazardu a zadluží se. Jeho věřitelům se to pochopitelně nelíbí a tak mu dají jedinou šanci jak dluh smáznout…
Jak již jsme v trailerech viděli, tak začínáme na malé dřevěnné bárce mířící k majáku. Když přirazíme začneme šplhat po schodech. V druhém poschodí nás ale čeká nemilé překvapení. Mrtvola s pytlem na hlavě a krvavým nápisem Do not dissapoint us. Je vidět, že to nebude obyčejná detektivní práce. Pokračujeme tedy dál až na vrch majáku, nasedáme do podivného křesla v jakési kovové konstrukci kapslovitého tvaru a jsme vystřeleni vzhůru k oblakům. Tato scéna je sama o sobě naprosto dokonalá, hlavně kvůli přechodu skrz mraky. Dole na zemi prší a je takřka tma, ale jak proletíte vrstvou mraků, ocitáte se v idilicky nádherné Columbii. Nikde ani kapka deště, slunko krásně svítí, hraje muzika, lidé tancují a radují se. Prostě utopie jak má být.
Dokonalý firstfeeling
Jakmile se dostanete do ulic Columbie, hra Vás chytne a nepustí. Ten první dojem je totiž tak dokonalý, že nejenom upustíte čelisti až do sklepa (pokud nemáte, tak vám ho čelisti vyrobí) ale klidně vydržíte stát pět minut na jednou místě a pozorovat kapelu mladíků oděných v proužkovaných košilích a slamáku, nebo rodinku u stánku se zmrzlinou. Kéž by každá hra měla takovýhle první dojem, to by byla nádhera 🙂
Dokonalost pokračuje všude kolem Vás
Ne, opravdu nepřeháním. Hra je prostě dokonalá a za celou dobu jsem našel jen jedinou chybku, která mě vadila. O tom ale později, teď je na řadě chvála. První z mnoha dokonalostí je soundtrack a celkové audio. Mě osobně nejvíce nadchla skladba během načítacích obrazovek, kterou můžeme znát z legendárního snímku Podraz (The Sting) s Paulem Newmanem a Robertem Redfordem. Za tohle musím dát pánům a dámám z Irrational Games palec nahoru, protože opravdu ukápla slza. Druhým dokonalým aspektem hry je jednoznačně grafické zpracování, které je na Unreal 3 engine až neskutečně překrásné. Postavy jsou detailní, textury ostré, dohlednost je velká atd. To vše si užijete i na silně podprůměrných počítačích, protože optimalizace je, jak jinak než, dokonalá. Teď už si určitě říkáte, ten blbec to s těmi superlativy přehání, ale já musím odpovědět NE. Nepřeháním. Je to vážně skvost a perfektní výsledek dlouholetého usilí.
Elizabeth, holka do nepohody
Jak už bylo řečeno, hlavní zápletkou je dostat holku (Elizabeth) ven z věže kde byla uvězněna a přivést ji zpět na pevnou zem za těma hodnýma pánama, co jim dlužím nejeden pěťák. To se nezdá být takový problém a během první hodinky hraní už jste z věže venku a už zbývá jen se dostat pryč z Columbie. To už ale problém bude, protože po vás jde policie, obří bestie Songbird a asi v půlce hry se přidá i hnutí odporu Vox Populi.
Ale to Vám ty nádherné chvilky s Elizabeth rozhodně nezkazí. Ona je totiž prostě a jednoduše DOKONALÁ. Je to zlatíčko co byste chtěli za mladší ségru, je to drahoušek, kterého byste chtěli hýčkat jako vlastní dceru a chránit jí před nebezpečím tam venku, je to slečna se kterou byste rádi zašli to biografu, před kterou byste rádi poklekli s prstenem a nikdy ji za nic nevyměnili. A taky je to skvělý parťák do soubojů. Vždy vám totiž přihraje náboje, lékarničku, dá vám tip kde jsou nepřátelé a odemkne všechny zámky. Ale co je hlavní, umí otevírat časoprostorové trhliny, které jsou pro příběh hry zásadní. Nejenom, že vám během bojů z jiné dimenze přivolá úkryt nebo náboje či zbraň, ale především umí otevírat nové světy, kterýmy budete cestovat.
Veni, vidi, vigor
Jenom se zbraněmi by to byla nuda, že? To si asi tehdá před lety, když začala legenda prvního Bioshocku řekli všichni v Irrational games a přidali do hry jedinečné nadpřirozené schopnosti. V prvních dvou dílech to byly plasmidy, injekce které vám propůjčovaly schopnost metat firebally, elektrizovat nepřátele, přitahovat si předměty atd. To vše zůstalo i v Infinite. Jen se pozměnil název a upravil způsob jak si to svinstvo nahnat do žil. Nyní tomu říkáme vigory a známe je v podobě krásných lahviček plných jakéhosi nápoje nevalné chuti. Columbijské vigory vám propůjčují schopnosti vrhání ohnivých koulí, elektrizování nepřátel, ovládání strojů, povolání hejna krvežíznivých vran atd. Ty hře propůčují onu nádhernou nadpřirozenou náturu, a pocit, že jste něco více než je chlápek s pistolí.
SkyHook, ten já chtěl bych mít
Kolejnice spojující všechny létající „ostrovy“ Columbie jsou další gameplayovou lahůdkou na seznamu hlavních taháků hry. Je to prostě senzační pocit když máte na ruce jakýsi mechanizmus připomínající Big Daddyho vrták z druhého dílu, najdete si kolejnici, vyskočíte, a už se vezete a fištíte si to nehoráznou rychlostí přes celý danný úsek lokace, ve které se právě nacházíte. Během jízdy na SkyHooku můžete samozřejmě střílet, což je neskutečná zábava. Co vás ale pobaví ještě víc je seskočit na ty nebožáky tam dole, vzít je hookem po hlavě a odmrštit až někam do pryč.
Bossfight nade vše
Znáte ten pocit, když se hravě probíjíte skrz řady nepřátel a najednou máte palčivé nutkání se otočit, protože jste určitě něco slyšeli? Pokud ne, tak ho již v prvních dvou hodinách hry poznáte několikrát. Tvůrci si totiž řekli, že mít ten pocit badass frajera by Vám moc neprospělo a tak se rozhodli vám při souboji s bossy srazit hřebínek. To se jim povedlo na jedničku. Po pročištění takřka každé lokace se totiž musíte postavit bossovi. Těch je ve hře několik a jsou opravdu rozliční…. a silní. Prvním bossem, kterého potkáte je Motoritzed Patriot, což je vlastně pohyblivá louskáčkovitá socha George Washingtona s rotačním kulometem, crank gunem. Toho sundáte poměrně lehce, takže ve vás nabude falešný pocit toho, že vy jste tu šéf a to co mělo být bossem se nakonec ukázalo jako naprostý utřinost. O tenhle pocit Vás ale hra připraví v okamžiku, kdy stanete proti Handymanovi. Handyman je jakýsi kyborg, který, jak již z jeho jména vyplývá, disponuje obříma rukama. Takže pozor, pokud se k vám dostane na méně než pět metrů, jste v pytli. Takže doporučuji se rychle pohybovat. Z dalších bossů si můžeme připomenout Boys of Silence nebo Sirénu. Žádný finalboss vás ale ve hře nečeká.
Dvě tváře
Jak jsem již zmiňoval v nadpisu, Columbie má dvě tváře. Je zde vidět pozlátko a krása bohatsví a povznesení se nad pozemské problémy, ale taky tvrdá vláda Zachariáše Comstocka a vymývání mozků jejích obyvatel. A proti tomu se staví hnutí Vox populi pod vedením sebevědomé černošky Daisy Fitzroy. Tato část příběhu by se dala považovat za jakousi vedlejší odbočku nebo odvedení pozornosti od hlavní zápletky, ale právě v této občanské válce se nevíce formuje to dvojí pojetí Columbie a taky samotný charakter Elizabet.
Závěr
Závěrečnou část bych rád věnoval poděkování Irrational Games, za to, že stvořili něco tak dokonalého jako je BioShock Infinite a rád bych řekl, že po prvních pěti minutách hraní mě absolutně přešla jakákoliv zloba vyvolaná odklady. Takže, dámy a pánové, poděkujme Kenu Lewinovi a jeho týmu za tento skvost a zatleskejme!
Tlesk, tlesk, tlesk, tlesk…..
P.S. Rád bych také vyjádřil své pobavení nad tou podařenou dvojicí těch neustále hádajících se obyvatel, kteří vykouzlí úsměv na tváři snad každého hráče.
Recenze
BioShock Infinite - Dvě tváře Columbie
BioShock Infinite je jednoznačným kandidátem na hru roku a možná i na nejlepší hru všech dob. Pokud jej ještě nemáte, doporučuji okamžitě pořídit, protože jestli jste nehráli Infinite, nemáte tady co dělat. A kdyby to šlo, tak bych hře dal hodnocení 11/10, protože laťka byla vyzvednuta až do oblak, ještě hodně vyskoko nad střechy domů Columbii.
Líbí se nám
- Prostředí Columbie
- Elizabeth
- Příběh
- Bohatý zbraňový arzenál
- První dojem
- Souboje s bossy
- Songbird
- Jízda se SkyHookem
- Zábavný gameplay
Vadí nám
- Občasná nepřehlednost situace
- Že mi byl vyspoilován celý příbeh 🙁