3,2,1 START Kolo začíná! Hned nastupujeme do vrtulníku a vzlétáme lovit nějakou neopatrnou kořist. Objevují se ale hned dva vrtulníky a silnější. Těsně před výbuchem našeho vrtulníku vyskakujeme a přistáváme přímo na budovu, odkud snajpři odstřelují naše chudáky teammaty dole. První dostává nožem do krku, druhý magnumkou mezi oči. Bereme do rukou sniperku a odstřelujeme protivníky na protějším mrakodrapu. Potom se nám za zády ozve pípnutí výtahu a střelba dvou samopalů. Včas zareagujeme a skáčeme dolů, přímo do řeky, kde probíhá bitva mezi bitevním člunem a tankem na břehu. Člun v boji tahá za kratší provaz a jeho posádka rychle skáče do vody dřív než tank loďku definitivně potopí. První z obsluhy lodě dostává pistolí šest ran do břicha, ale druhý se zachrání potopením. Rychle bereme loď a střílíme s ní lidi na břehu. Potom zakotvíme, vezmeme opuštěný tank a rychle odstřelujeme obrovský mrakodrap, který právě ovládli nepřátelé.
Tak asi takhle nějak vypadají obvykle bitvy v BF4 a hra nabízí takovouto spoustu možností+ ještě létání ve stíhačkách a AC-130.
Hratelnost je zde téměř stejná jako u trojky. Ovládání pohybů nedělá žádný problém, ikdyž je fakt, že některé hry ho mají udělané lepší, ale že by jste se nějak často nemohli strefit do dveří nebo něco podobného, zde naštěstí nehrozí. Zaměřování zbraněmi na blízko je také v pořádku, jen pozor na veliké skákání při střelbě dlouhými dávkami. Na dálku už se míří hůř a nepřítel často ani přes mířidla nejde vidět a pokud nehrajete hardcore režim nebo nemáte snajperskou pušku, tak je dost problém někoho zabít. Je zde ale veliké zlepšení ve výdrži vojáků, teď už do nepřítele nemusíte napálit půlku zásobníku jako v BF3 a i s pistolí máte občas šanci.
Grafika je samozřejmě překrásná a je asi na úrovni roku +-2016. Jen je trochu škoda že na některých mapách je moc tmavá, neuškodilo by kdyby se frostbite trochu inspiroval od Cryenginu a dělal grafiku více barevnou. Nechybí zde ani světelné efekty jako oslepování sluncem, kterými se grafikou hra odlišuje od ostatních her. U Battlefieldu 3 a 4 občas hráče dost štvou bugy, zde jsem ale na nic nenarazil, možná jen občasné projíždění autem skrze kámen, na jedné mapě výpadky zvuku a parkrát po výskoku z vrtulníku nesmyslné úmrtí před roztažením padáku, ale nějaké přezdívky jako „bugafield“ se zde určitě nehodí.
Samozřejmě jsou zde dva nejdůležitější znaky Battlefield série: vozidla a velké mapy
Desing map se od Battlefieldu 3 hodně zlepšil, jsou nyní více zaplněné různými objekty a také nejsou tak přehnaně velké aby jste tam deset minut čekali než na někoho narazíte, navíc na spoustě z nich je aktivní funkce Levolution. Zde je velice stručně popíšu:
Golmudská Dálnice: Veliká plocha zaplněná pár malými shluky budov, které se dají dobře zničit, tedy né úplně srovnat se zemí, ale odstřelovat zdi a kusy domu. Ideální pro týmové hraní a bez vozidel si zde ani nevrznete.
Záplavová zona: Město, kde se ale nebojuje ani tak v ulicích, jako spíše na střechách, kde jste ale vydáni na milost a nemilost vrtulníkům. Funkce Levolution zde umožňuje likvidaci přehrady, kvůli tomu dojde na záplavu a pěšáci jsou nuceni se stáhnout do budov. Ulice ovládají čluny a obojživelná vozidla. Mapa nenabízí moc volných ploch, takže je zde velký chaos ale díky několika sniper postům přístupným jen vrtulníkem je zde šance pro týmové hraní. Je to asi nejhranější mapa.
Přehrada: Přímořská mapa plná otevřených prostranství a je na ní pár velikých budov, jenž se hodí snajprům a lidem co snipery rádi podřezávají. Na moři je malý ostrůvek na kterém je jedna vlajka. Je zde i řeka a pár mostů. Ačkoliv to může občas trochu vypadat jako by zde Dice jen vzali velkou plochu a náhodně tam plácli pár objektů, tak je tato mapa asi druhá nejlepší, protože si zde užijí úplně všichni, je dobrá jak pro pěchotu tak pro vozidla a dá se zde dobře hrát solo i týmově. Bohužel ale tohle je zrovna mapa s výše zmíněnými výpadky zvuku.
Obležení Shanghaie: Skvělá mapa známá z bety. Město s vysokými mrakodrapy, najdete zde garáže, metro, obchodní centrum a to nejdůležitější: mrakodrap z vlajkou na střeše, který může být díky funkci levolution zbourán a potom se vytvoří na řece malý ostrůvek z trosek, kde se bude dále bojovat o jednu z vlajek.
Závod 311: Rozbořená stará továrna s několika budovami, nádražím a pár lesíky. Je ideální pro týmové hraní a dají se zde dobře použít vozidla. Na střechách budov s vlajkami C a B je výborná pozice pro odstřelovače.
Paracelská bouře: Souostroví, s několika budovami, vrakem lodi a věží jako dělanou pro kempení. Dochází zde především k námořním bojům, ale je zde místo i pro stíhačky. Funkce Levolution na této mapě občas mění počasí. Ze slunečného dne a moře klidného jako beránek se najednou může stát zamračený den a na moři dojde k obrovským vlnám ve kterých mohou čluny úplně zmizet. Takovéto chvíle, kdy s jedním člunem bojujete proti druhému, nebo ujíždíte na vodním skůtru vrtulníku a snažíte se krýt ve vlnách jsou neskutečně epické a ohromující, bohužel tato mapa se příliš často nehraje.
Operace Locker: Budova věznice, je to něco jako Metro ve trojce. Mapa je tunelovitá, ale je tam i malinká venkovní část, která se dá využít pro vpád nepřátelům do boku. Je to trochu mapa která jde proti všem představám o Battlefieldu a myslím že víc by se hodila do Medal of Honoru. Jsou tam dvě patra a v jedné části ve prostřed věznice, se dá vyjít po schodech na vyvýšené pozice a z tama likvidovat všechny koho uvidíte. Nejsou zde žádná vozidla.
Rozbřesk: Město s mrakodrapi, dost podobné šanghaji, ale není zde tolik mrakodrapů na které by se dalo dostat s výtahem. Uprostřed města se táhne dálníce v jejíž střední části je ještě nadjezd a na kraji města je benzínka. Je to mapa, kde se bojuje hlavně s vozidli a pěchotou, vrtulníky a stíhačky se zde hodí maximálně, aby jste se s nimi dostali na střechy mrakodrapů.
Neznámý signál: Mapa s otevřenými prostranstvými, a na nich pár skupinami budov u sebe. Jednu její menší část zabírá obrovský radar ve tvaru talíře a pod ním zuří mnoho bojů o jednu z vlajek. Ideální pro vozidla a letectvo, samotná pěchota nejspíš moc dlouho naživu nevydrží. Pro týmové hraní je výborná.
Středisko Hainan: Velice podobné paracelské bouři: souostrový, skrz které protéká pár řek a je zde několik luxusních budov, ze kterých se dá pokrýt velká oblast. Uprostřed je mrakodrap trochu podobný tomu ze Shanghaje, ale nejde zbourat.
Dalším zlepšením oproti Battlefieldu 3 je větší zapojení lodí do boje. Na velké většině map je nějaká řeka či moře a z lodí se dají dobře krýt břehy. Když zrovna plavete, tak můžete držet pistoli, takže máte alespoň pocit bezpečí proti lidem na břehu a navíc je možnost se potápět. Na nějaké větší bitvy pod vodou s vodními zbraněmi si sice ještě budeme muset počkat, ale prozatím zde máme alespoň možnost probodnout ve vodě nepřítele.
Vrtulníky a letadla se zde ovládají podobně jako u trojky, ale u stíhaček je teď změna, že když se v nich spawnujete tak už většinou začínáte přímo ve vzduchu a ne, na nějaké přistávací ploše. Samozřejmě můžete vyskočit a potom otevřít padák, který se teda neovládá úplně zle, ale ani ne uplně výborně, často když chcete přistát na nějakou menší střechu tak se netrefíte. Nevím proč se tvůrci neinspirovali naprosto jednoduchým ovládáním padáku u MOH airborne. Když roztáhnete padák, můžete i střílet, ale šance že někoho trefíte je velmi malá, jenže alespoň můžete nepřítele potlačit: ve hře totiž funguje takový systém, že když jste pod moc intenzivní palbou, tak se vám hůř míří, protože se vašemu vojákovi třepou ruce a když kolega zabije někoho koho takto držíte pod palbou, přičtou se vám ze to nějaké body.
Tak a teď je asi čas na trochu kritizování a je zde opravdu několik věcí na které bych mohl nadávat od rána do večera.
Jedním z velkých problémů je dost velká odolnost obrněných vozidel proti raketometům a veliká účinost proti pěchotě. Průměrná anti-tank zbraň ve hře dává tanku poškození 21% ze 100% a tank pěšáka může klidně zabít jediným výstřelem. Takže pěšák do tanku nastřílí asi čtyři rány z raketometu, tank si potom konečně uvědomí kde je a na jednu ránu ho odstřelí. Dost hrozná vyrovnanost.
Taky se mi několikrát stalo, že se zaseklo ovládání myši a mohl jsem hledět jen do země, nebo došlo k naprosto obyčejnému erroru: „battlefield 4 přestal pracovat“ přitom v betě jsem takovéto problémy neměl.
Systém přeskakování překážek je sice na efekt něco bombastického, jenže místo aby voják jen vylezl na překážku a pak už vám hra nad ním dala kontrolu, dojde k tomu že ji rovnou celou přeleze a věřte, že když chcete stát na nějakém tenkém zábradlí, aby jste přilákali nepřátele, vás to příliš nepotěší.
No a teď už se vracím ke chválení a dobré věci zde přeci jen převažují.
Zvuky zbraní jsou v současné době špičkové a najdete zde opravdu hodně všech možných kvérů a různých menších věciček, jako miny, lékarničky a spawnmakery. Můžete mít jednu hlavní bouchačku, jednu sekundárku, dvě menší věcičky a jeden granát. To jaké zbraně a výbavu můžete mít, je podmíněno vaši classou, které jsou zde čtyři:
Útočník: Typickou zbraní pro něj jsou útočné pušky, nebo brokovnice, jako výbavu většinou používá granátomety nebo lékařské pomůcky (minilékárničky, které si někdo vezme a pak zmizí, lékařské brašny u kterých stačí stát a healují vás, zmizí asi až po půl minutě a defibrilátory, které oživují mrtvé)
Ženista: Většinou drží v ruce nějaký samopal, ikdyž může mít i útočné pušky a brokovnice. Jeho oblíbenou výbavou jsou opravářské nářadí a miny. Když nasedne do bojového vrtulníku s opravářskými věcičkami (a s nějakým pilotem co umí dobře lítat, uhíbat raketám a zasahovat pozemní cíle), tak jsou chudáci dole v hodně velkém průšvihu.
Podpora: Může sice mít nějaké pušky nebo brokovnice, ale vůbec si jej nedokážu představit bez nějakého lehkého kulometu. Svému týmu obvykle pomáhá tím, že jim doplňuje munici, tak jako medik doplňuje zdraví, ale neštítí se vzít do ruky granátomet. Aby nebyl tak úplně bezbraný proti vozidlům, může si také dát do kapsy C4 a když zrovna chce kempit a nemá nablízku kamaráda co by mu kryl záda, může se pojistit claymorkou (BTW je velice zajímavé tyto nálože dávat do výtahu, ten potom rozjet a vyskočit ještě než se zavřou dveře)
Průzkumník: Tento zabiják se neobejde bez nějaké sniperky(jejichž účinost byla oproti trojce hodně zvednuta), útočné pušky či brokovnice, ale kdyby pořád něco zkoušel jen z těmito hračkami, tak by nejspíš brzy sám dostal headshot, proto umí také zacházet s C4kami, claymory, senzory pohybu (jenž mu označují blízké nepřátele na minimapě) a radiomajáky-spawnmakery. Pokud nehraje jako nějaký osamělý vlk, určitě se mu vyplatí značkovač soflam jenž umožní Ženistům vystřelit na vozidla naváděné střely, tím že ty vozidla označí.
Do hry přibyl také jeden velice povedený mod. Jmenuje se Obileration. Jde zde o to že na mapě je bomba, tu bombu musí některý tým vzít a položit na objekty které musí druhý tým chránit. Ten by jim bombu měl zabavit likvidací hráče, jenž ji nese (ten co ji má u sebe je zobrazen ikonou, takže se neschová a nevydrží bez ochrany) a sám ji umístit na důležité objekty pod ochranou protivníků.
Ve hře se také vyskytuje commander mod známý z BF2. Funguje to tak, že před sebou vydíte mapu bojiště a tam všechny své kolegy a některé nepřátelské jednotky (ty o kterých ví vaši teammati). Vaše družstva (1 družstvo 5 členů) můžete posílat na nějaké pozice, přivolávat UAV(Radar), Shozy vybavení či vozidel anebo na nepřátele posílat taktické rakety. Je to zajímavé zpestření normálního hraní.
Recenze
Battlefield 4 Multiplayer
Battlefield 4 nám nabízí spoustu možností jak se zabavit a ještě opravuje nejméně dvě velké chyby svého předchůdce a přináší Levolution, který dokáže úplně ovlivnit průběh bojů. Je zde sice několik nepříjemných chyb, ale hra za koupi stojí.
Líbí se nám
- Neuvěřitelné množství herních možností
- Slušná hratelnost
- Vozidla
- Zvuky a Grafika
- Zlepšení map designu a jejich rozlohy
- Levolution
- Větší zapojení lodí do bojů
- Mody conquest, rush a obileration
- Classy
- Skoky na padáku
- že už není nutné do nepřátel nastřílet půl zásobníku na zabití
- Že fanoušci trojky si zde budou připadat jako doma, ikdyž hra přinesla dost novinek
- Commander mod
- Zbraně a výbava
Vadí nám
- Šílená odolnost vozidel a jejich výhoda proti pěchotě
- Errory a občasné MALÉ bugy
- Že některé mapy jsou si moc podobné