Znovu se vracím do těch temných, zatuchlých a hrůzu nahánějících tunelů moskevského metra. Ne, že bych teda zrovna musel, svou službu jsem si tu odbyl už hodně dávno, přesto je ale na těchto tunelech něco lákavého a tajemného. Hra je inspirována skvělou knihou Metro 2033 od ruského spisovatele Dmitrije Glukhovského.
Po jaderné válce (nejspíš třetí světové, ke které máme dnes opět blíže), je většina lidstva vyhubena, města jsou v troskách a zbytek moskevské populace přežívá právě v tunelech metra. Ve stanicích vznikají malá městečka, dalo by se možná říci takové malé městské státy, různého stylu a ideologie. Lidé mezi sebou stále bojují v tunelech, kam navíc začínají pronikat zmutovaná monstra z povrchu. Problémy ale nechodí po jednom, a tak se kromě běžných monster objevil i zcela nový druh nepřítele, kterého obyvatelé metra nazývají jednoduše „Temní“.
My se jako hráči vžíváme do role mladíka jménem Arťom, zrovna ve chvíli kdy je naše stanice napadena. Vydáváme se tak na cestu plnou dobrodružství, která povede přes tunely plné duchů, podivných stínů, mutantů a také legend a mýtů. Na vlastní kůži zjistíme, které z legend jsou pravdivé, a co jsou jenom povídačky vystrašených lidí. Důležité je, že se nebudeme ani na chvilku nudit.
KVALITNÍ PŘÍBĚH KOPÍRUJE DĚJ VELMI POVEDENÉ KNIHY OD SPISOVATELE DMITRYJE GLUKHOVSKÉHO.
Dostaneme se do mnoha zajímavých stanic, které mají svou zvláštní atmosféru. Najdete v nich obchodníky, žebráky, nebo třeba malé děti, které se tu narodili a nic jiného než stanice metra ani neznají. Přesto spolu některé stanice válčí, především pak ty s agresivní ideologií, jako je komunismus a nebo nacizmus. V metru je ale stále dostatek normálních lidí, kteří dávají lidstvu naději na přežití.
Metro 2033 ve verzi Redux doznalo opravdu velkých změn. Nejde jen o novou grafiku, jako u některých jiných remasterů. Změn doznala překvapivě i hratelnost. Kromě toho, že hra běží v krásných a stabilních 60 snímcích za sekundu, které si řada z nás na PC při vydání původní hry nemohla dovolit, dočkali jsme se také dvou různých herních módů, které ovlivní náš styl hraní.
SURVIVAL NEBO SPARŤAN, MŮŽETE SI VYBRAT JAK BUDETE HRU HRÁT
Na výběr je mezi módem Survival, který je více podobný původnímu Metru 2033, jde v něm skutečně o přežití s menším počtem nábojů a módem Sparťan, který je zase více akční s větším počtem nábojů a více se podobá druhému dílu Last Light. Změny ale poznáte hlavně v kombinaci s nastavením vyšší obtížnosti. Na nejtěžší obtížnost to už bude trochu o něčem jiném. Dokonce zmizí i HUD a tak si budete vybírat zbraně a vybavení jen po paměti.
Výběr zbraní je přitom zajímavý a jistě se vám bude zamlouvat. Zbraně se dají vylepšovat a upravovat. Můžete si na ně přidat třeba laserový zaměřovač, optiku, větší zásobníky a další vylepšení. Doporučuji na cestu nakoupit také dostatek výbušnin, respektive podomácku vyrobených granátů, a nebo třeba vrhacích nožů. Pěkně zpracované a hlavně zábavné je také likvidování nepřátel na blízko, kdy si můžete vybrat, zdali protivníka jen potichu omráčíte, nebo rovnou zabijete.
BEZ PLYNOVÉ MASKY A DOSTATKU FILTRŮ SE NA POVRCHU NEOBEJDETE
Od toho se pak také odvíjí některé trofeje, které ve hře můžete získat. Až se vydáte na povrch nebo do zamořených oblastí, budete nutně potřebovat plynové masky a dostatek filtrů. Bez nich se opravdu neobejdete, a tak by jste si jich měli co nejvíce nakoupit už na stanicích. To samé platí samozřejmě také o lékárničkách, které vám pomohou v nejtěžších chvílích a věřte, že Vás zrůdy, čekající na povrchu a v opuštěných tunelech, šetřit nijak nebudou.
Lékárničky a filtry samozřejmě budete nacházet i na povrchu u mrtvol padlých lidí, nikdy ale ne v takovém počtu aby vám na celý pobyt stačily. Je tedy potřeba myslet dopředu a vždy u sebe mít dostatečnou zásobu. Druhů nepřátel je přitom tak akorát, nebudete tedy potřebovat rozsáhlý bestiář jako třeba v Zaklínači, aby jste věděli čeho se bát – bojte se prostě všeho co jen pípne. Jste v nepřátelském světě. Stvůry přitom vypadají opravdu děsivě a opravdově. Skvěle navozují pocit, že se vyvinuly z různých živočichů vlivem radiace a že tento svět patří jim.
NOVÁ GRAFIKA JE OPRAVDU JINÁ ALE OTÁZKA ZNÍ JESTLI JE SKUTEČNĚ LEPŠÍ NEŽ DŘÍVE
Nejviditelnější změnou je samozřejmě nová grafika, o které se v internetových diskuzích vedou bouřlivé debaty. Je opravdu lepší, hezčí? Odpověď bohužel není jednoznačná. Když původní hra v roce 2010 vyšla na osobní počítače, šlo o grafický klenot, který měl svůj vlastní styl a především naprosto úžasnou temnou atmosféru. Člověk navíc musel mít hodně slušné PC, aby hru rozjel na plné detaily s nějakými slušnými FPS, což jsem si já v roce 2010 nemohl dovolit.
Nyní se Metro podívalo na PlayStation 4, a to ve FullHD a hlavně v 60 snímcích za sekundu. Hra je jednoznačně detailnější, dočkali jsme se také nového nasvícení a kouře. No a to je možná právě ten hlavní problém, o kterém se vedou debaty. Ve hře toho sice vidíme mnohem víc, ale co pověstná temná atmosféra původní verze? Na té přeci byla hra postavena.
ATMOSFÉRA JE BOHUŽEL KRAPET JINÁ NEŽ V PŮVODNÍ HŘE
Musím bohužel přiznat, že atmosféra se skutečně zhoršila. Původní Metro 2033 mělo jistým způsobem nastavená světla, která zase určitým způsobem prosvěcovala kouř a mlhu a vytvářela onu specifickou a jedinečnou atmosféru. V Redux verzi je vše jiné a je potřeba si na to nejdříve trochu zvykat. Hra je krásná zase trochu jiným způsobem. Naopak se v ní objevily úplně jiné momenty, kdy hra vypadá prostě nádherně.
Nejznatelnějšího rozdílu se dočkáme na tolik kritizovaném povrchu, když vylezeme z temných tunelů metra do trosek rozpadlé Moskvy. Nově se dočkáme mnohem více světla, detailů a celkově lepší grafiky. Tato část se stala terčem kritiky. Podle fanoušků knihy je na povrchu příliš moc světla, což může být pravda, nicméně s trochou představivosti, bychom to mohli přičíst tomu, že jsou naše oči zvyklé na temnotu tunelů.
NĚKTERÉ TEXTURY A HLAVNĚ OBLIČEJE POSTAV NEJSOU ZROVNA KRÁSNÉ
Některé věci se ale mohli zlepšit mnohem více. Místy narazíme na dost otřesné textury, které na novou generaci konzolí prostě nepatří. Toho jsem si poprvé všiml při pohledu na desku stolu hned na začátku hry, která vypadala naprosto nechutně. Dále se moc nepovedlo zpracování obličejů, které na dnešní špičku nemá ani zdaleka (v případě Cryteku nejde jen o dnešní špičku, ale dejme tomu Crysis bylo vždy trochu jinde).
I přes to ale hra vypadá jako celek hodně dobře, a tak jsem jí tyto nedrobné nedostatky, pravděpodobně ústupky pro bezproblémový chod v 60 FPS i na základním PlayStationu 4, rychle odpustil a prostě se bavil skvělou hratelností.
DĚSIVÉ ZVUKY JEN UTUŽÍ ATMOSFÉRU
Zvuky jsou naproti tomu velmi kvalitní a bez jakýchkoli kompromisů. Perfektně dokreslují atmosféru a ze skřeků různých potvor pobíhajících okolo, vám poleze mráz po zádech. Pokud budete navíc hru hrát potmě a se slušnými sluchátky dočkáte se krapet jiného zážitku.
Recenze
PS4 Metro 2033 Redux
Na Metro 2033 Redux jsem se opravdu těšil. Ze začátku jsem byl trošičku zklamaný z některých detailů, nakonec jsem si ale zvykl a byl jsem opět spokojen. Znovu jsem se u hry bavil, vylepšení doznal také stealth, kterému byly některé lokace uzpůsobeny a konečně dává smysl. Celkově vidím Redux jako povedený remaster. Velkým plusem jsou také povedené české titulky. Ty bohužel zatím nejsou v České republice zvykem. Hru doporučuji všem, co umí třeba jen trochu střílet. Budete se bavit.
Líbí se nám
- Knižní námět
- České titulky
- 60 FPS
- Délka hry
- Atmosféra
Vadí nám
- Některé postavy přejmenovány
- Místy slabší textury a obličeje