Recenze z hraní PlayStation 3 verze
Špatné herní adaptace patří prakticky mezi trend herního průmyslu, jelikož jsou povětšinou vyvíjeny ze striktně marketingového hlediska, takže se ve výsledku nejedná o hru pro hráče, ale o finanční lapák pro společnosti. Na první pohled do stejné skupiny vstupuje i The Amazing Spider-Man, jehož filmová premiéra se nyní začíná ohřívat ve světových kinech a zatím sklízí zasloužený úspěch. Hru si naštěstí berou na paškál kluci ze studia Beenox, kteří mají na svědomí také oba předchozí tituly univerza – Shattered Dimensions a Edge of Time. Hry rozhodně kvalitní, nikoliv však skvělé a doopravdy zábavné. Jaké však bylo naše překvapení, když Amazing Spider-Man zaujal. A nepustil.
Za záchranou Manhattanu
Jak to většinou u adaptací bývá, nejlépe herní příběh pochopíte teprve tehdy, když si zajdete na film do kina. Něco podobného by se dalo říci i o recenzovaném kousku. Ten si naštěstí z filmové předlohy jen půjčuje některé detaily a vytváří si svůj vlastní píseček na hraní.
Příběh se odehrává krátce po událostech filmu a do prezidentského křesla společnosti Oscorp zasedá Alistair Smythe, geniální chlapík a znalec nano-technologií. Ten bohužel nenechá na pokoji výzkum doktora Curta Connora (neboli velké ohavné ještěrky Lizard) a pokračuje v experimentech na lidech, které přetvořuje na křížence. Jak už to tak ale bývá, jednomu z pokusných králíků se nezalíbí laboratorní stravování a rozhodně se vyrazit do Manhattanu na výlet. Chyták je samozřejmě v tom, že je virus v jeho krvi vysoce nakažlivý a město se tak začíná plnit nemocnými lidmi, pomalu se měnící na křížence.
Jediný, kdo tak nyní může situaci zachránit a najít protijed je náš starý známý kříženec.
Alistair se rozhodne svou chybu napravit a vymyslí celou řadu nanorobotů, kteří mají jediný cíl – najít a odstranit všechny křížence, aby se nákaza přestala šířit dál. Chyby a katastrofy však začínají nabírat stále větších rozměrů a město se tak stává válečným polem. Jediný, kdo tak nyní může situaci zachránit a najít protijed je náš starý známý kříženec. Ano, Spider-Man, napůl člověk, napůl pavouk. Už chápete, kam tím směřuji? Půjdou po vás zkrátka všichni.
Otevřená nátura
Největší premisou je nejspíše sandboxový Manhattan, který můžete křižovat, jak se vám zlíbí. To se zásadně liší od předchozích, více lineárně zaměřených dílů a vrací se do dob třetího dílu, kdy jsme si užívali volnosti na pavučinách. Právě tento systém totiž poutá největší pozornost hráčů a není těžké pochopit, proč. Velmi pozitivně zní taktéž informace, že hlava studia Beenox, Dee Brown, hrál oba díly novodobého Batmana (Arkham Asylum a Arkham City) a nový Spidey si tak v zásadě půjčuje ty nejlepší prvky z těchto titulů, do čehož míchá své vlastní mechanismy, které jsou vlastní pavoučímu muži. No může to vůbec dopadnout špatně?
Věřte, že i tak kvalitní podklad se může pěkně pokazit, což naštěstí není tento případ. Celá hra se točí kolem několika bytů, jež slouží jako výchozí body do města. Zde může Parker pročítat nasbírané informace, měnit kostýmy, vykecávat s některými důležitými postavami a vyrážet do města. Nezaměnitelným pomocníkem na cestách bude smartphone, který kromě mapy a emailů nabízí především strom schopností. O tom však až později.
Emaily jsou v zásadě jen ždíbky informací, které se většinou pojí s nepovinnými úkoly, případně některými postavami. Občas vám přijde žádost o pomoc, případně nějaký úkol, jinak ale moc praktické nejsou. Mapa je klíčem k brouzdání městem, jelikož kromě obecného přehledu ukazuje všechny úkoly a mise, které jsou vám k dispozici. Vývojáři měli naštěstí dostatek nápadů, aby mapu pokryly i mimo příběh. Častokrát si tak odskočíte na bankovní přepadení, policejní honičku, šikanu nevinného občana a další úkoly, které jsou zábavné a především ne moc stereotypní.
Rozhodně se těšte na mise s Nosorožcem, kočandou Felicií Hardy či tradičně nasupeným Škorpiónem.
Nepovinné mise se vyplatí sledovat hned ze dvou důvodů. Jednak vám do kasičky přispívají zkušenostními body, které pak utrácíte ve stromě schopností. Jednak máte možnost potkat několik známých postav série a zpacifikovat je. Rozhodně se těšte na mise s Nosorožcem, kočandou Felicií Hardy či tradičně nasupeným Škorpiónem.
To ale není vše. Počas hry se vám do nepovinných úkolů přidají nemocní občané a jejich doprava do karantény, chytání bláznů na útěku, focení rozličných důležitých objektů pro reportéry či prozkoumávání laboratoří, které přetékají zkušenostními body a upgrady. A pokud vám ani to nepostačí, můžete plachtit po městě a hledat kousky raritních komiksů, které pak můžete číst v menu. Vystačíte si?
Pořádný boost pavučin
Všechna ta krkolomná gymnastika by ale byla k ničemu, pokud by vám hra nedovolovala vylepšovat postavu. Samozřejmě se nejedná o RPG, k mání ale budete mít hned dvě oblasti vylepšování. Jednat lze kupovat nové bojové pohyby, vylepšováky zdraví a výdrže, dodatečné reflexy a schopnosti. Pak je tu však ještě technické zázemí, které se stará o nové pavučiny a jejich efekty, hostování radaru ve smartphonu a další technologické záležitosti. Zkušenosti klasicky dostáváte z plnění kteréhokoliv úkoly či mise, stejně tak za bitky s nepřáteli. Utrácet je pak můžete dle libosti a tvořit si Spider-Mana podle svých představ. Do konce hry, který na normální obtížnost zabere něco kolem osmi hodin, totiž nestihnete odemknout vše a na řadu tedy přichází důležitost výběru. Čemu dáte přednost?
Velmi pozitivním faktem je, že nehledě na sandboxový systém hry budete chtít příběh dohrát, protože je zkrátka dostatečně zajímavý a poutavý. Nové postavy přichází, nemocných občanů přibývá a milostný trojúhelník v podání Spideyho, robotů a kříženců je dostatečně nepředvídatelný na to, aby udržel vaši pozornost. Ve druhé polovině hry město velmi připomíná zavirovaný New York ze hry Prototype, což titulu přidává dospělejší nátury.
Dobře se na hře podepisuje také jednoduché ovládání, které se soustředí na několik ústředních tlačítek. Těmi velmi intuitivně obstaráte nejen souboje, ale i pohyb. Boje se velmi podobají Arkham City, což nás tak nějak nepřekvapuje. Spidey provádí všechna komba automaticky a jediné, co se po vás vyžaduje je včas reagovat pavoučími reflexy na útoky. Velmi užitečnou vychytávkou je tzv. pavučinový únik, který vás jedním stiskem tlačítka vyšle někam do bezpečí, což je především ve větších bitkách k nezaplacení. Naopak pohyb obstarává jedno jediné tlačítko (nepočítáme-li analogovou páčku). Využít navíc můžete velmi stylově vypadající mód Rush, ve kterém se zpomalí čas a vy můžete označit v prostředí místo, kam se má Spidey přesunout. Po puštění tlačítka se pak ústřední postava vydá co nejvíce cool způsobem na úprk k danému bodu. Především mezi mrakodrapy vypadá tento styl pohybu neskutečně dobře. Možná někoho naštve, že se pavučiny chytají za mraky, na druhou stranu ale dávám přednost dynamickému pohybu před přílišným realismem. Ten se sem zkrátka nehodí.
Quick- time momentů je hra doslova plná a občas se zdá, že se hraje sama.
Menším zklamáním jsou akční momenty a souboje s bossy. Ty sice vypadají epicky a patřičně filmově, ve většině případů se však soustředí na nutnost se zmateně pohybovat a uhybovat a v potřebný čas stisknout tlačítko (případně sérii tlačítek). Quick- time momentů je hra doslova plná a občas se zdá, že se hraje sama. Chápeme, že je to současný trend, vývojáři by se však mohli více snažit a přidat více výzev, které hráče očekávají. Takhle jsme občas vedeni za ručičku až moc okatě.
Sluncem zalitá okna
Sandboxové tituly vždy musely a budou muset řezat rohy, aby dokázaly do velkého prostranství vměstnat všechno potřebné. Činí tak i nový Spider-Man, což poznáte především při bližším zkoumání. Ulice zkrátka nejsou tak propracované a detailní, jak by se chtělo, což dohání naskakováním textur a sérii GTA se prostě nevyrovnají. Spider-Man ale nikdy nebyl o přejíždění chodců a honění prostitutek po náměstí. Byl především o neopakovatelném pocitu slaňování mezi mrakodrapy a rychlém pohybu mezi domy na dosah oblohy, což hra plní do puntíku. Pohyb po městě je zpracován perfektně a často budete jen blbnout a honit komiksy po střehách.
Největší práci z hlediska detailů samozřejmě odvádí ústřední postavy, které jsou živé a uvěřitelné.
Grafická stránka dokáže překvapit především na otevřeném prostranství, kde vyniká nádherná práce se světlem a stíny. Během hraní potkáte hned několik časových období, od jasného dne a východu slunce až po zataženou oblohu a noc, což dobře osvěžuje zážitek z města. Narazíte dokonce i na lehce apokalyptický pohled, o kterém však již pomlčím. Trochu slabší už jsou interiéry, ve kterých se z větší části odehrávají příběhové mise, soustředící se na stealth hratelnost. Nemyslím tím tedy, že si spletete kanalizaci s bankou, detaily a různorodost tu však schází a je lepší, pokud se soustředíte na plížení samotné, než na okolí a prostory. Největší práci z hlediska detailů samozřejmě odvádí ústřední postavy, které jsou živé a uvěřitelné. Animace občas lehce kulhají, malé chybky však hře rádi odpustíte a přivítáte staré dobré známé. Především pokud patříte mezi fanoušky.
Kvalitně je odveden také soundtrack, který vás doprovází takřka všude a slaňování baráků hned dostává ten správný říz. Dobře sedí i dabing, kde nechybí emoce a vtípky, i když by Spidey mohl mít o něco méně pisklavý hlas. To už je ale o vkusu.
Překvapivá pecka
Od herního Spider-Mana nikdo nic nečekal a možná právě proto příjemně překvapil. O sesazení krále tohoto žánru, Batman: Arkham City, samozřejmě mluvit nemůžeme, stále se ale jedná o poutavé a především extrémně zábavné dobrodružství, o což jde především. Nebudete titul hrát pro hektické sbírání zkušeností, plnění všech možných misí či plnění inventáře nepotřebným haraburdím. Budete jej hrát pro čirou zábavu. A o to jde ve hrách především.
Recenze
The Amazing Spider-Man
Zajímavý, akční, zábavný a nabitý herním obsahem. The Amazing Spider-Man měl být jen dalším přírůstkem do řady nepovedených herních adaptací. Nakonec se z něj však vyklubal skvělý akční titul v sandboxovém světě, který si v horkých letních dnech herního sucha rádi sjedete.
Líbí se nám
- otevřené město
- zajímavý příběh
- vylepšování Spideyho
- kupa úkolů a misí
- variabilní počasí a prostředí
- intuitivní systém soubojů
Vadí nám
- dost lehká obtížnost
- více stereotypní interiéry
- příliš quick-time momentů
- jednoduché souboje s bossy
hej taky máte pocit že ti co programovaly ovládání byli na speedu ? jako já to nevydržím hrát dýl jak 2h bo pak už chytám cholerické záchvaty ale jinak je to hra dost dobrá
Hru jsem dohrál přibližně kolem 12 hodin a jsem spokojený, ode mně má 9/10.
Hru teda určitě zkusím, už jen kvůli tomu, že to je hra se Spideym ve které je možnost volného pohybu… jinak mám jednu otázku. Po skončení hlavní příběhové linie jde jen tak lítat po městě a plnit side questy ? Nebo se zapnou titulky a konec šmitec ?
PS: Nevím co všichni na tom novém filmu vidí… Sám jsem se na to podíval, celej natěšenej na novej film se Spideym, ale na konci jsem si stejně sám pro sebe řekl, že je to jen nějaká rychlokvaška… asi jsem jediný, ale mně se teda více líbila původní filmová trilogie a určitě nemůžu říct, že to překonalo Avengers… to určitě ne. Je to ale asi jen můj názor.
Hru jsem si tedy zahrál a dohrál a musím říct že člověk má úplně jiný názor když si to okusí na vlastní pěst, nejvíce se mi asi líbil web rush mod, a web (reated? reached? nebo nějak podobně) To co mi napřed vadilo bylo střílení pavučin, dost jsem si zvykl na to že si pavučiny budu vystřelovat sám a houpat se na nich jak dlouho chci, chvilku mi trva si na to zvyknout a taky jsem trochu nad tím prskal, ale když uplyne čas tak si na to zvyknete. Také mě překvapilo samotné ovládání, kdy se při vystřelení pavučiny musí držet dvě tlačítka a nebo při střílení, mluvím tu samozhřejmě o klávesnici, ale nijak mi to ani nevadí protože na hru mi funguje i můj gamepad takže si to můžu kdykoliv prohodit, to co se mi moc nelíbilo byli uzavřené interiéry ve kterých se často bojuje. A na závěr bych řekl že hra je se systémem komb, swingu, kamery atd. hodně podobná Shattered dimensions a Edge of time, takže kdo hrál tyto hry určitě pak pro něj nebude problém s hraní touto hrou, a co se týče grafiky? Skvělá, dostála pokroku a to hlavně v dohlednosti a samotného osvětlení, kdo má nadupadnej komp tak ať si to vychutná v plné kráse, noo a ještě jedna věc mi tu vadila, hra se dělí na kapitoly. . ano ale ten problém je že jich je tam opravdu málo a tím myslím jednoznačně že hra je (docela) krátká, né moc ale je určitě kratší když plníte hl úkoly za sebou. A to myslím že by stačilo protože mi tenhle koment připadá dost dlouhý a až moc tady vysvětluju
Tak jde o obtížnost bych řekl, hrál sem jen na hero (střední) , takže můžu kecat, ale některý zásahy jsou teda pecky. Mě se hra líbí, pavučiny na nebi mi zas tak nevadí, podobnost s batmanem je jen dobře, jen ať se spidey poučí, jedna z mála dobrých her o spidermanovi.
Jistě to vypadá jako změna oproti jiných her jako: shattered dimensions nebo back in time (nepamatuji si přesný název) ale přesto tam vidím pár vad které určitě nevadí jen mně: ta první je celkový pohyb spideyho když swingu po městě, nevím jak vám ale mě se zdá jakoby. . trhavý, prostě jakoby se nehýbal plynule, další vadu vidim v samotném swingu, jak už tu ostatní zmínily tak se tentokrát pavučiny nezachytávají za domy, nýbrž za nebe, což mi trochu vadí, chybí totiž ten skvělý pocit při zachytnutí se z boku nějaké vysoké budovy či za most, ale má to i světlé stránky, ty malé vady nejsou až tak problematické ale určitě to někomu může ovlivnit hratelnost. A také mám jeden dotaz : když vás zasáhnou třeba jednou, naskočí ihned krvavá obrazovka? Jak vidím ve spoustu videí jde asi hlavně o ty úhybné manévry.
ma tu dobrou grafiku
Kolik to bude stát ? ?
proč už po všech splněných vedlejších mísí už tam neni pak žádná jako že se opakovali třeba u spider-mana 3?
Myslím si že máš pravdu Silverine.
Batman byl velice Dobrý. Dobrá hratelnost, atmosféra. Při hrání si člověk řekl ještě chvilku, ale strávil u toho další hodinu.
Batman byl opravdu silná předělávka a kvalitní. A ano určitě by si z něj měli vzít příklad hry jako Spider-man a jiné
Je možný, že teď Batman obecně slouží jako taková inspirace jak má taková správná předělávka vypadat, protože je to jednoznačně kvalitní titul a myslím si, že to že se ho nějaké hry snaží následovat je teď jedině dobře
No popravdě řečeno poslední dobou se filmové hry když to tak nazvem stávají kvalitní, hratelné a celkem propracované. Už to neni jen nějaký mišmaš narychlo splácaný a hozený na trh.
Sám Batman Nám ukázal že s takovými tituly je třeba Počítat! ! !
Jednak, hra má svůj příběh ( je to až po filmu) , jako bys řekl že i batman musí bejt špatná hra.
Za druhé, třeba Wolverine byl dobrá hra.
A náhodou to vypadá dobře.
Řekl bych, že to nemusím ani hrát, abych řekl, že to bude špatná hra, jako každá jina předělávka z filmů.
vcera som videl film a mozem povedat ze z lahkostou prekona avangerov . . divaci po skonceni filmu tlieskali a to sa tak casto nevidi …dufam ze hra bude aspon tak "amazing" ako bol film