Recenze z hraní PC verze.
Jak známo, Counter-Strike už dávno není bezkonkurenčním králem multiplayerových FPS. Dva nejznámější díly, 1.6 a Source, se v posledních letech pořád rvou s množstvím konkurentů o každý centimetr žánrového trůnu. Zatímco však konkurenti každou chvíli ustupují, aby udělali místo nástupcům vycházejícím každou chvíli, oba Counter-Strike tituly se společně s jistým komiksovým bratrancem stále drží na špici nejvíce hratelných titulů. Aby to měly ještě jednodušší, vznikl společnými silami Valve a Hidden Path mladší brácha, jenž má dvě možnosti. Buď zmizí v propadlišti dějin, podobně jako CS: Condition Zero, nebo stane po boku starších legend jako plnohodnotná alternativa, nabízející trochu modernější pojetí. Tak schválně, kam se nakonec zařadil.
Víc než jen dva módy
Nejvýraznější novinkou oproti předešlým dílům jsou rozhodně nové módy. A to Arms Race a Demolition, oba postavené na starších módech vytvořených komunitou. Arms Race nabízí dost frenetickou hratelnost, a to tím, že s každým zabitím nepřítele získáváte slabší a slabší zbraň, přičemž kdo se jako první dostane až k noži a někoho jím zabije, vítězí. Kromě toho se v tomto módu hráči respawnují velmi rychle, většinou pár vteřin po úmrtí. Tento mód je přirozeně docela vzdálený klasické hratelnosti, ale jde o fajn oživení a hutný trénink vašich reflexů a schopnosti rychle reagovat.
Pokud však přeci jen dáváte přednost trochu tradičnější hře, Demolition už by vás mohl uspokojit trochu víc. I v něm získáváte další zbraně výhradně díky zabíjení nepřátel, ale tím podobnost s Arms Race končí, zbytek je o poznání jiné kafé, už jenom díky rozdělení na jednotlivá kola, takže celé kolo máte jedinou zbraň (pokud jste navíc v předešlém kole zastřelili více než jednoho nepřítele, získáte i granát jako bonus). Také se rozlučte s respawnem do té doby, než nějaký tým zvítězí, na rozdíl od výše zmíněného módu navíc nechybí jedno místo pro položení bomby. Celkově jde o působivé spojení rychlé hratelnosti a přemýšlivějšího postupu. Jinak řečeno, rychlé jednání je určitě ku prospěchu věci, ale zase se to nesmí zvrhnout v bezhlavé naběhnutí před mušku nepřítele.
Oba módy mají navíc svoje vlastní, taktéž zcela nové mapy. Jejich rozloha není nikdy nějak extra velká, ale povaze Arms Race i Demolition sedí dokonale. Pro první zmíněný režim tvůrci přichystali Baggage, mapu odehrávající se výhradně v interiérech jakési továrny, a velmi působivou Shoots, pro změnu ve stylu tábora uprostřed džungle. Demolition se může pyšnit mnohem pestřejší paletou, a to Shorttrain, menší verzi klasické mapy Train, dále Bank, nečekaně z okolí malé banky, nebo Lake, kde si lze užít nádherného prostředí kolem chatky u jezera. Nechybí ani Safehouse, rozsáhlý dům se zahradou (v dobách 1.6 velmi proslulá komunitní mapa), Sugarcane, továrna jako vystřižená ze série Half-Life, a nakonec St. Marc, odehrávající se v ulicích přímořského městečka. Všechny mapy mají nejen skvělou atmosféru, ale hraje se na nich vážně skvěle. Jsou totiž ideálně vyvážené, a také postrádají jakékoliv spolehlivé místo pro campery nebo jinak zdrženlivé a zbabělé hráče.
Nové módy sice tak úplně nesplňují zásady klasické CS hratelnosti, i tak jde ale o velmi zábavné oživení a vítanou alternativu.
Klasická hratelnost nestárne
Demolition a Arms Race samozřejmě nejsou jediné herní módy. Velkolepý návrat hlásí oba módy z předešlých dílů, známé pod zkratkou de a cs. V prvním zmíněném režimu se vše točí nejen okolo nutnosti vystřílet celý nepřátelský tým, ale hlavně okolo bomby, kterou je třeba v roli teroristů položit. V případě protiteroristických, dále jen CT jednotek je naopak třeba zabránit položení, eventuálně položenou bombu deaktivovat.
V druhém módu jsou zase klíčem rukojmí, které je třeba najít a následně odvést do bezpečné zóny, nebo naopak zabránit v jejich odvedení. V každém případě se hraje na kola, kdy je jakýkoliv respawn před koncem kola vyloučený. Zkrátka klasika, kterou dobře zná jakýkoliv hráč CS 1.6 nebo Source. Nutno však říct, že oba módy lze hrát ve dvou nastaveních. Casual, v českém překladu Nenáročný, a Competitive, tedy Kompetitivní. Nenáročný se hodí spíše pro méně zkušené nebo zcela nové hráče. Neexistuje střelba do vlastních, ani kolize mezi hráči, kevlarová vesta s helmou se kupuje automaticky, nicméně za zabití je jen 50% odměna, a vše je omezeno na 10 kol. Oproti tomu Kompetitivní je hardcore klasika, se zapnutým friendly fire, s aktivní kolizí mezi postavami, a vše si musíte sami kupovat. Na své si tedy přijdou jak nováčci, tak i veteráni. V případě komunitních serverů se navíc může nastavení všech prvků trochu lišit.
A jak jsou na tom mapy? Pro klasické módy nabízí Global Offensive osm neméně klasických map. S bombou si užijete na legendách Dust a Dust2, stejně jako na Aztec, Infernu, Nuke a Train. Pro akci s rukojmími je naopak k dispozici jen Office a moje nejoblíbenější Italy. Pokud jde o prostředí, všechny mapy jsou věrné svým předlohám, takže se Aztec pořád odehrává v ruinách aztéckých staveb, Nuke v těsném okolí jaderné elektrárny, oba Dusty v pouštních městech, atd. Některé mapy se však přeci jen dočkaly výraznějších změn. Ne, teď nemám na mysli slepice na Italy a Infernu a zvýšení počtu odpadků a vůbec všeho bordelu po zemi (který naštěstí ve výsledku nemá na hratelnost prakticky žádný vliv). Myslím skutečné změny v designu, týkající se především Dust a Italy.
Do pouštní legendy přidali tvůrci malou lávku přes výlez z podchodu na kraji mapy, z něho samotného pak vedou shody na balkon, a spawn teroristů je celkově blíže a plant u spawnu CT je trochu posunutý. Změny jsou rozhodně ku prospěchu, tedy s výjimkou schodů, které mohou dát teroristům nepatrnou výhodu, protože se k nim s trochou snahy dostanou dříve, což může mít rozhodující vliv. Nejde však o nějak příšernou změnu, pokud jsou hráči v roli CT dostatečně opatrní, a nezapomenou na pár granátů, ani schody je nějak neomezí.
Italy se oproti tomu dočkala drobné změny v architektuře, kdy most vedoucí do místností v blízkosti CT spawnu, rozděluje dlouhou chodbu ústící ve vinném sklepě, která už nezabírá tak velký prostor. Ostatní mapy jsou ohledně designu nedotčené. Jedna věc mě ale rozhodně mrzí, a to že map pro klasické módy není více. Kde je Milita? Kde je Assault? A co Prodigy? Obzvlášť mód s rukojmími by si zasloužil víc než dvě mapy. Nepochybuju o tom, že se dříve nebo později skrz bezplatné aktualizace alespoň některých map dočkáme, pro začátek to ale nestačí. Totéž by se koneckonců dalo říct o Arms Race, i v jeho případě jsou dvě mapy málo.
Peníze a zbraně
Pokud se navíc řadíte mezi začátečníky, a netroufnete si hned napoprvé do skutečné hry, může vám přijít vhod speciální mód, a to trénink. V něm si sami můžete projít rozsáhlou testovací dráhu, kde se naučíte zacházet se všemi typy zbraní, zastřílíte si na cvičné terče, při čemž vás neustále doprovází hlas instruktora. Mapy a herní módy však nejsou všechno, neméně důležité jsou zbraně. I v jejich případě narazíme na staré klasiky, třeba AK-47, Steyr Aug, AWP, M249, M4 (tentokrát ve verzi A4), Desert Eagle, a mnoho dalších. Ty doplňují novinky v podobě brokovnice Nova, kulometu Negev, pušky SSG 08, nebo útočné pušky SCAR-20. V sekci příslušenství je situace podobná, nalezneme v ní klasický střepinový granát, flashbang, dýmovnici, a také nový granát jednoduše zvaný Návnada (chvíli po hodu vydává falešné zvuky střelby), a zápalný granát, eventuelně molotov v případě teroristů, jenž vytvoří ohnivou clonu, nesmírně užitečnou při nutnosti odříznout nepřítele.
Kapitola sama pro sebe je paralyzér Zeus X27. Ten je dostupný jen v Nenáročném módu, a je zvláštní tím, že na jednu ránu dokáže zlikvidovat každého protivníka. Problém však je, že máte jen tu jednu jedinou ránu a navíc musí být z těsné blízkosti. Dobrá zpráva také je, že ani tentokrát vývojáři nezahrnuli mířidla, samozřejmě pokud nepočítám zbraně mající optiku. Díky tomu musí skutečnému ovládnutí každé zbraně předejít nemalý trénink. I v tomto ohledu tedy zůstala vysoká obtížnost zachována.
Klasické zbraně doplňuje množství nových kvérů, které za osvědčenými stálicemi nijak nezaostávají. Alespoň většinou.
Pokud hrajete klasické módy, veškeré zbraně a vybavení si stejně jako v minulosti kupujete za peníze vydělané zabíjením protivníků nebo plněním potřebných úkolů. Klasické hranaté menu však vystřídalo menu kruhové. Pokud jste zvyklí na starší díly, budete si muset chvíli zvykat, zvlášť když se změnila řada klávesových zkratek pro nákup, ale ani tentokrát to není nijak drastická změna, zvyknete si prostě během chvíle. Nutno však říct, že každá zbraň má určitě své využití. Některé kvéry jsou dobré kvůli svým vlastnostem, jiné kvůli ceně, všechny se ale hodí, včetně těch nových. Tedy s výjimkou kulometu Negev, s nímž netrefíte ani vrata od stodoly, hodí se snad jen na krycí palbu nebo na velmi malé vzdálenosti, což ale není nic moc, zvlášť když je ještě dražší než M249. I proto se není co divit, že jsem dosud neviděl nikoho, kdo by Negev dobrovolně používal. V každém stádu se holt najde černá ovce. Jestli je však něco, co mi ohledně zbraní jako takových vadí, je to určitě jejich kopání při neustálé střelbě. Od dob bety se situace trochu změnila, ale některé špuntovky pořád nejsou úplně to pravé. Nejsem sice expert přes zbraně, ale aby Desert Eeagle kopal jenom vizuálně, a přitom byl schopný po několika po sobě rychle jdoucích výstřelech trefit stále stejné místo, to mi nějak nesedí. Totéž Aug nebo M249, jejichž muška se po chvíli začne slušně zvedat, ale prvních několik výstřelů, které jsou často rozhodující, jsou taktéž do zhruba stejného místa, a to prakticky na všechny vzdálenosti.
Zvuky, důležitější, než si myslíte
Kopání některých kvérů si tedy zaslouží ještě pár úprav, to už ale naštěstí není třeba tvrdit o jejich ozvučení. Veškeré zbraně i granáty zní prostě skvěle, uvěřitelně, realisticky, prostě bezvadně. A nejen zbraně. Tvůrci mistrně vyladili ozvučení jako takové, což je slyšet především na krocích nepřítele, jejich poslech může i tentokrát hrát velkou roli. Pokud vám zrovna spoluhráč nestřílí u ucha kulometem, stačí se trochu zaposlouchat, a pokud je protivník blízko, a pokud se nekrčí, díky zvuku jeho kroků lze snadno poznat, jak rychle jde, nebo jak je naopak opatrný. Třešničkou na dortu celého ozvučení je pak pár doprovodných hudebních skladeb (většinou jen v menu a na začátku kola), a skvělé nadabování všech jednotek. Pár hlasů zůstalo od dob CS: Source beze změny, především rukojmí, ale většina hlasů je komplet nová. Opět uvedu příklad. Vzhledem k tomu, že se mapa Nuke odehrává v Německu, zákonitě tam budou vyslány německé zásahové jednotky. Od toho se také odvíjí jejich hlasy, takže lze slyšet značně německý přízvuk. I takovéto maličkosti přispívají k jedinečné atmosféře, navíc vám občas dokážou vykouzlit drobný úsměv na tváři a rozjasnit tak sebevíc napjatou situaci. Docela by mě zajímalo, jak by v podání nového CS zněla třeba česká URNA.
A když už jsem zmínil ozvučení, určitě stojí za to napsat pár slov i o grafice. Ta v případě Counter-Strike samozřejmě hraje jen minimální roli, ale to Valve a Hidden Path nezastavilo, aby vizuální stránku řádně vyšperkovalo. Textury i modely (především rozličné modely postav) jsou tedy na velmi slušné úrovni, nechybí ani řemeslně zpracované osvětlení a stíny, atmosféra map se často dá doslova krájet. Vsadit na verzi Source enginu použitou v obou dílech Left 4 Dead se tedy rozhodně vyplatilo. Už jenom kvůli nižší HW náročnosti a slušné optimalizaci.
Další změny
Global Offensive však nepřináší změny jen v samotné hře, ale i mimo ni. Tím mám na mysli především to, že klasický server browser doplňuje i matchmaking. A to matchmaking velmi kvalitní. Už v den vydání, kdy by každý čekal, že budou servery přetížené, fungoval systém skvěle, dokáže vám najít vhodný server doslova během pár vteřin. I když pro mě osobně hraje pořád hlavní roli server browser, jenž mimochodem také funguje bezchybně, musím vývojáře za hladce fungující matchmaking pochválit. Co už mi ale moc nesedí, je nastavení offline hry s boty. Ano, boti nechybí ani tentokrát, často se dokonce chovají docela rozumně, v případě vaší smrti je navíc možné ujmout se jejich role, ale nastavení jejich obtížnosti je společně s výběrem mapy to jediné, co můžete změnit, což je oproti předešlým dílům, především CS: Source, docela krok zpět. Jasně, všechno jde nastavit přes konzoli, všechny příkazy totiž zůstaly zachovány, stejně tak je k dispozici externí nástroj pro založení serveru, ale je přeci jen pohodlnější, když si počet peněz do začátku, čas pro každé kolo nebo nastavení toho, jaké zbraně mohou boti používat, vybere těsně před hrou pouhým kliknutím myši, než když musíte psát do konzole desítku příkazů
Nechybí Server browser ani zcela nový, naprosto funkční matchmaking, každý si díky nim najde server podle svých potřeb.
Ačkoliv se to nezdá, určitou roli tentokrát hrají i achievementy, které vám po splnění určitého počtu zaručí i speciální odznaky. Často jde sice o achievementy vypůjčené z CS: Source, ale i tak je často zábava je plnit. Jedním z největších argumentů nového Counter-Strike je však fantastická cena. Hru lze digitálně zakoupit za pouhých 11 Euro (v přepočtu cca 315 Kč), což je za takové množství obsahu opravdu směšná částka. Paradoxně stojí celé Global Offensive méně, než kdejaké DLC pro jiné hry, přinášející sotva pár map. Jen tak mimochodem, díky betě je už nyní slušně rozjetá moderská komunita, díky tomu lze narazit na servery s uživatelskými mapami a módy, včetně proslulého surfu a zombie módu (ten je zatím v beta verzi).
Legenda je prostě zpět
No, a to by bylo asi všechno. Jak asi chápete, ačkoliv se Global Offensive tváří jen jako mírně vylepšené CS: Source, ve skutečnosti přináší tolik kvalitních změn a novinek, že si prostě zaslouží pozornost i toho sebevíc zatvrzelého příznivce starších dílů. Nové herní módy a mapy, elegantní ztvárnění klasických map, nové zbraně, skvěle vyladěné zvuky, působivá grafika, skvěle fungující matchmaking, kvalitní optimalizace, to všechno za naprosto směšnou částku. I díky ní se dá částečně prominout fakt, že map pro klasické módy a Arms Race moc není. Omezené nastavení offline hry s boty a nedoladěné kopání zbraní už se však moc omluvit nedá. I tak jde ale jen o relativně drobné vady na kráse. Zvlášť když to nejdůležitější, tedy klasická, nelítostná hratelnost, která vám nedá nic zadarmo, zůstala zachována.
O tom jsem se přesvědčil hned z počátku, kdy za mnou bylo několik týdnů, v nichž jsem na jakýkoliv CS titul ani nešáhl. Těch několik týdnů stačilo k tomu, abych si ani neškrtl. I když jsem se po chvíli trénování opět dostal do formy, stejně mě tento incident přesvědčil, že Global Offensive není oproti předešlým dílům nijak zvlášť jednodušší, že jde v jádru pořád o starý dobrý Counter-Strike, na nějž může být PC komunita právem hrdá. A doufám, že jsem přesvědčil i vás.
Recenze
Counter-Strike: Global Offensive – nelítostná klasika
Global Offensive přišel, viděl a bezesporu vytřel zrak všem pochybovačům a haterům. Aby bylo jasno, ve srovnání s předchůdci nejde o zvlášť lepší hru. Nejde ale ani o horší hru. Ve výsledku jde tak opravdu o skvělou alternativu a částečně o nástupce starých legend, které by měli dát šanci nejen nováčci a méně zkušení válečníci, ale i dlouholetí veteráni. Nové CS za vaši pozornost, peníze a následné hodiny tréninku a nelítostného zápolení rozhodně stojí.
Líbí se nám
- stále stejná tuhá hratelnost věrná svým předchůdcům
- módy Arms Race a Demolition
- skvěle zpracované nové i klasické mapy a zbraně
- bezchybně fungující matchmaking, doplněný o klasický server browser
- ideální ozvučení
- sympatická grafika
- fantastická cena
Vadí nám
- nedoladěné kopání zbraní
- map pro mód s rukojmími i Arms Race mohlo být více
- omezené nastavení offline hry s boty
Prostě srdcovka i když mě nikdy nic nevynervovalo více
Koupeno …pár hodin odehráno …. hra my jede bez jediného technického problému (docela oddech potom co tu čtu) a herně je to pecka vylepšení oproti CS: S je znát v drobných detailech na , které jsem zvyklí , ale působí to na mě jako příjemné osvěžení třeba u Cs_Italy jsem se fakt nasmal jak upravily prulez zezadu …. grafika fajn, zvuky fajn, optimalizace FAJN! … kopani my nevadí ( osobně si myslím , že kopou něják moc) a to jsem odkojenej CS hráč už od verze 1. 4 za cenu 10E překvapivě luxusní kousek do sbírky.
HALF-LIFEBLAZEN: Ale to víš že jo. CoD: Black Ops, kdy jsem zažíval fatální errory i dva měsíce po vydání, GTA IV, kde jsem také zažíval řadu krušných chvil, multiplayer AC: Brotherhood, jenž mě nikdy nikam nepřipojil… V minulosti toho bylo dost, ale v poslední době mám až podezřelé štěstí, takže mě očividně minuly nedávné chybky v TF2, aktuální problém CS: Go a třeba i řada bugů v Iron Front
MoRt8: Tak to se stalo i mě kamaráde a nefungoval ani tutorial to jsem měl zas černou obrazovku i s radarem pomohla jen ověření integrity na Steamu, holt jeden bug horší než druhý viz. toto [ odkaz ] [ odkaz ]
Cvrnda: Existuje vůbec nějaká hra která se ti někdy podělala?
MoRt8: Zvláštní, já se s něčím takovým nesetkal, a to jsem dneska hrál skoro celé dopoledne. Ani při změně mapy nenastal žádný error. Asi mám holt (opět) štěstí
tak aktuální patch znemožňuje mnohým lidem (včetně mě) hrát.
[ odkaz ]
Před pár hodinama jsem to teprve pořídil na XBOX… nemám výtky až na tu zalagovanost kvůli který se to nedá hrát To nějak Valve nevychytalo
sem si koupil tu hru přes steam v té akci na team forters zatím už to otevřeli ale mp ještě neotevřeli ale paráda
ScorpionMK11: Nic moc s boty právěže nastavit nelze. Pouze nastavení jejich obtížnosti a výběr mapy. Což taky Cvrnda v recenzi zmínil.
ScorpionMK11: V případě hraní výhradně s boty je možná jenom hra 5 vs 5 (zkoušel jsem přes konzoli nacpat botů víc, ale okamžitě píše že je server plný) , alespoň pokudsi založíš offline hru
Ví někdo jaké jsou omezení hraní s boty?
MoRt8: : : Proč o té hře nemůžeš napsat blogovej článek? Jinak já hru také hrál, ještě v betě. Jsem hlavně zvědavej, zda jí přijmou ti kovaní matadoři série CS, mnoho z nich na ní nadávalo, aniž by jí hráli. (hráči CS 1. 6)
Jo, něco chybí – skiny nejdou vybrat a pokud vidíš někoho jak rychle přepíná mezi bouchačkou a nožem, tak je to hodně blbě udělaný. Plus třeba dost nepochopitelně osekali fyziku a třeba barely na Dust mapách se ani nehnou, můžeš do nich pálit a házet k nim granáty – nic.
Koukám, že včera vyšel malej patch
" Exposed a classic dynamic crosshair style in the options that represents the weapons spread accurately. "
To zní dobře
Lets EMO begin ! …. no za 3 čenta je to luxus do toho jdu .