Recenze z hraní Xbox 360 verze
Resident Evil už dávno není to, co býval. Po prvotním našlapování v čistě hororovém žánru započal čtvrtý díl s Leonem v hlavní roli menší revoluci, která sérii přiblížila více modernímu, hollywoodskému stylu. Děje se tak víceméně se všemi známými sériemi, u Resident Evilu to však bolí o to více. Právě na původních prvcích, spojených se stacionární kamerou, pomalými zombiemi a zatuchlými uličkami města Raccoon City, totiž tato legenda stála a většina fanoušků od moderních reinkarnací odvrací zrak. Nehledě na to však byl čtvrtý díl velmi dobře přijat a po akčnější pětce přichází další pokračování, které chce pro změnu nabídnout od všeho trochu.
Bioterorismus v útoku
Příběh šestého dílu tentokrát bere podstatně epičtější rozmach, jelikož sjednocuje mnoho hrdinů minulých dílů a proplétá jejich osudy, příběhy a minulost do jednoho velkého klubka. Vezmeme-li to chronologicky, příběh začíná v prosinci roku 2012 ve fiktivním evropském státě Edonia, kde jedna z hlavních postav, Jake Muller, syn megapadoucha Alberta Weskera, uniká vládě a později se v týmu s další významnou postavou, Sherry Birkin, stává agentem bezpečnostní organizace DSO, která má za cíl vymýtit hrozbu biologické katastrofy.
Fiktivní město Lanshiang čelí dalšímu biologickému útoku a je na naší bandě mariňáků, aby tomu stanovila přítrž.
Druhou příběhovou větví se proplétá Chris Redfield, hrdina pátého dílu, jehož osud navazuje právě na předchozí díl. Po nezdařilé operaci a smrti většiny kolegů totiž Chris hledá uspokojení na dně skleniček od whisky, což naštěstí netrvá dlouho. Protiteroristická jednotka BSAA totiž bez svého kapitána truchlí a je to právě věrný parťák Piers Nivans, který Chrise vrací zpět k životu. Navíc není času nazbyt, fiktivní město Lanshiang (modelované podle moderního Hong Kongu) totiž čelí dalšímu biologickému útoku a je na naší bandě mariňáků, aby tomu stanovila přítrž.
Poslední příběhovou větví je veterán série Leon S. Kennedy, který v červnu roku 2013 čelí nelehké situaci. Prezident Spojených států totiž rozhodl zveřejnit všechny prohnilé činy korporace Umbrella, za což se Bílý dům i celé okolí stává terčem dalšího útoku. Leon a tajná agentka Helena Harper však čelí obvinění ze vzniklé situace a nezbývá, než utéct. V honbě za spravedlností a pomstou tak bude na této dvojici, aby očistili prezidentovo jméno a zachránili USA od nastupující apokalypsy.
Z prvního pohledu je příběh rozhodně velkým soustem, spojuje totiž spoustu známých postav i událostí, jež berou základ v celé sérii. Fanoušci s jeho pochopením nebudou mít problém, ani nováčci by však neměli příliš tápat. Celý příběh je totiž rozdělen na tři zcela odlišné kapitoly, které vám dohromady zaberou přibližně 15 hodin čistého času. Příběhy jsou skvěle propojeny, filmečky vysvětlují nepochopitelné situace, a pokud vám je toho stále málo, po dohrání všech tří kapitol se vám otevře čtvrtá bonusová, která odhalí tajnou cestu Ady Wong, jenž figuruje ve všech třech kapitolách.
Variabilita nadevše
Capcom na to šel tentokrát opravdu rozumně. Místo toho, abychom se po celou dobu pachtili v zapadlé evropské vesničce, případně brodili rozžhaveným africkým pískem, si tentokrát řádně zacestujeme. Hrozba biologické katastrofy se totiž vztahuje na celou planetu a díky roztroušení jednotlivých příběhů získává hra takřka megalománský nádech. Vše je navíc vytvořeno v těch nejlepších tradicích série a akčních filmových bijáků. Nechybí epické zpomalené scény, uširvoucí akce, ale i nostalgické hororové pasáže a především bravurně odvedené filmečky. Capcom si nejspíše řekl „teď nebo nikdy“, což má za následek tempo, které vás od obrazovky nepustí.
Leon se více drží oblíbené pistole a brokovnice, Chris na to jde moderním arzenálem a Jake má v oblibě boj zblízka.
Tou největší perlou jsou však tři rozdělené kapitoly, kde si vezmete na paškál tři jednotlivé hrdiny se třemi zcela odlišnými styly hratelnosti i atmosférou. Leon s Helenou se postarají o oldschoolovou hratelnost plnou hřbitovů, kanalizací, nočních procházek zdevastovaným městem a dalších prvků, které tak milujeme z původních dílů. Na to naváže Chris společně s Piercem, jež se postarají o modernější zombie akci plnou válečné taktiky a týmové souhry. Nakonec Jake a Sherry všechny atmosféry kombinují dohromady, jelikož nabídnou jak hororové pasáže, tak akční složky. Jake je totiž nadčlověk, takže se vám postará o řádné rodeo.
Kapitoly se liší nejen hlavními hrdiny, nýbrž i vizuální podobou. Každý má totiž svůj unikátní vzhled inventáře, jeho barevnou verzi i styl, jakým funguje. Je to rozhodně příjemný prvek, který sice nepřináší praktickou výhodu, ale potěší. Samozřejmostí jsou unikátní animace a útočné pohyby, stejně jako zbraně a vybavení. Leon se více drží oblíbené pistole a brokovnice, Chris na to jde moderním arzenálem a Jake má v oblibě boj zblízka. Aby pak výčet variability ukončil pořádnou perlou, Resident Evil 6 nově nabízí kompletní kooperativní kampaň, ve které se kamarád zhostí role právě druhé postavy. Kromě lokálního hraní lze hrát i online, kde se může kdokoliv připojit do vaší kampaně přímo během hraní, což eliminuje nutnost neustále čekat na propojení. Rozhodně se jedná o skvělý dodatek, jelikož hra s živým parťákem přináší o nějaký ten říz více. Zvlášť, pokud si nasadíte sluchátka.
Konečně změny, konečně šmrnc
Jsou prvky, které k sérii neodmyslitelně patří. Mluvím tu především o lehce krkolomném ovládání, nemožnosti se pohybovat během míření či nutnost čekat na parťáka u každých dveří, jež vedou do další části úrovně. Co k nostalgii patří a co už ne nechám na vás, řeknu jen, že se Capcom konečně poučil a některé nepříjemnosti zcela odstranil. Pryč je zdržující zpomalené ovládání, které akorát přidávalo vrásky na různých místech vašeho těla. Nejen, že se nyní můžete s každou postavou pohybovat i během míření a střelby, navíc máte k dispozici velmi praktické úskoky, slajdy a mnohem účinnější komba pro boj zblízka. Nově lze například při střílení hodit šipku dozadu a nadále střílet ze země, případně hodit kotoul do strany, zvednout se a naklusat na pořádnou facku. Zblízka umí postavy řádně zatopit, používat při úderech i samotné zbraně a samozřejmě nemotorným bestiím udělit speciální chvaty a útoky.
Hratelnost je nyní zkrátka svižnější a hráč má mnohem větší kontrolu nad postavou, což je velké plus. Resident Evil se nyní mnohem více přiblížil moderních akčním agenturám, jelikož integroval i systém krytí. Ten se aplikuje trochu nemotorně s využitím až dvou tlačítek, je zkrátka vidět, že jej Capcom přidal do seznamu, jen aby se neřeklo. Některé nepřátelé však umí používat střelné zbraně, takže se to jistě hodí. Obejít se nemůžeme ani bez tuny quick-time momentů, kde musíte v určitý okamžik stisknout určité tlačítko. Ano, je to moderní a ultra cool, páni vývojáři je však nemuseli nutně cpát do každé situace. I přes velký pokrok však samotné ovládání stále zůstává lehce nedotažené a nepřináší tak přesnou odezvu, jak by se chtělo. S tím souvisí i lehce neposlušná kamera, která v užších prostorách umí řádně pozlobit, naštěstí však nezachází do absurdity a lze se naučit s ní žít.
Potěší sloty pro rychlé použití, stanovené na ovládací kříž, díky kterým máte okamžitý přístup ke zbraním, granátům, bylinkám či spreji.
Naopak velmi vítanou změnou je překopaný inventář, který z větší části musíte obstarávat v reálném čase. Pryč je „kufr“ plný vašeho harampádí, vše se nyní jednoduše ukládá ve slotech, které musíte čistit a držet pro jistotu co nejvolnější. Hra vám dávkuje zbraně velmi chytře, takže se nestane, že byste měli příliš střelné podpory, stejně jako nábojů či léčitelných bylin. Vše si budete muset zkrátka hlídat, z větší části to závisí i na vybrané obtížnosti. Potěší sloty pro rychlé použití, stanovené na ovládací kříž, díky kterým máte okamžitý přístup ke zbraním, granátům, bylinkám či spreji.
Je to hnusné, ale chytré
Když už jsem se zmínil o nepřátelích, není od věci se více rozpovídat o tom, co se nám postaví před hlaveň. Tradičně pomalí zombíci se naštěstí vrací, aby sérii alespoň trochu vrátili na staré koleje a výtvarníci dali odpočinout svým zvráceným fantaziím. Mezi velmi časté nepřátele budou především ve druhé kapitole patřit tzv. J’avo, což jsou zmutovaní lidé, kteří jsou inteligentnější, umí používat zbraně a pokud je včas neodpravíte, tak se i rychle zregenerují. Zatímco zombíci se vám jen snaží dostat na tělo, J’avo už vykazují známky taktiky, umí se krýt a vůbec koordinovat svůj pohyb. Jako zpestření je rozhodně vítáme, proč ale vypadají jako kubánští drogoví dealeři?
Mimo nižší řady havěti se Capcom samozřejmě musel pochlubit řádným seznamem šílených kreací a zvrácených šíleností, které nemají obdoby. Někteří nepřátelé vypadají designově skvěle, což se týká nejen bossů, ale i obyčejných větších mutantů, mezi kterými najdeme běhající, létající i plazící se hnusy. Někteří zmutovaní tvorové však absolutně postrádají nápad a vypadají jako zvratky s očima, které museli výtvarníci vymyslet kolem třetí ráno. Resident Evil se vyvinul, biologické experimenty pokročily a kromě zombií už svět okupuje spousta šílené havěti. To však neznamená, že nám na obrazovku musí cpát takové šílenosti.
Přibližně to samé by se dalo říci i o jejich umělé inteligenci. Zatímco u zombíků se absence mozku tak nějak dá očekávat, ostatní stvůry jednoduše opakují zadané šablony a hráč musí jen zjistit jejich slabé místo, případně způsob, jak je zneškodnit. Až na mutanty J’avo, kteří se chovají takticky a dostatečně inteligentně, tedy nečekejte, že budete muset příliš přemýšlet. Stačí jen sledovat nápovědu hry a užívat si krvavých orgií.
Živé emoce
Jestli si Resident Evil 6 zaslouží za něco absolutní pochvalu, je tím rozhodně audiovizuální zpracování a prezentace. Grafická stránka titulu je totiž perfektní, ať už se na ni díváte z jakékoliv strany. Textury jsou ostré jako břitva, téměř všechny lokace jsou detailní a věrohodně kopírují své reálné předlohy, obrazovka často překypuje efekty a opravdový potenciál pochopíte až ve fiktivním Hong Kongu, ať už v ohnivém pekle ulic, nebo prachem zanesené karanténě. Luxusně vypadá také voda, která rozhodně překvapila a až na výjimky se designově povedli i nepřátelé (až na ty zvratky s očima tedy).
Lví podíl na kvalitě má bravurní synchronizace rtů a mluveného slova, která sice nedosahuje kvalit L. A. Noire, ale stále drží laťku hodně vysoko.
Zvláštní pochvalu si zaslouží především postavy. Není to ani tak realistickým podáním, jako spíše jejich živostí. Všechny postavy totiž vykazují opravdové emoce, mají strach, jsou zlí a obličeje to patřičně dávají najevo. Lví podíl na tom má bravurní synchronizace rtů a mluveného slova, která sice nedosahuje kvalit L. A. Noire, ale stále drží laťku hodně vysoko. Díky tomu se o ústřední postavy budete bát. Budete jim fandit a užijete si jejich dobrodružství o to více.
Výhrady bych neměl ani k ozvučení a soudtracku. Postavy jsou nadabovány věrohodně a emotivně, filmečky mají říz a hudební doprovod většinou dobře zrcadlí to, co se děje na obrazovce. Očekávejte tedy, že se poklepávání na nervy bude lišit v závislosti na tom, zda se brouzdáte kanalizací s Leonem, nebo běžíte městem s Chrisem. Třešničkou na dortu jsou některé oldschoolové zvuky během brouzdání inventářem, které zvednou náladu zarytým fanouškům.
Resi v novém
Je velmi těžké Resident Evil 6 hodnotit, jelikož je to titul mnoha vrstev. Odklon od původních základů sledujeme už hodně dlouho, je to však nevyhnutelný pokrok, který musí jít s dobou. Mnohé aspekty, které v novince nenajdete, fanoušci zbožňovali, mnohé naopak zatracovali, Capcom se ale rozhodl zkrátka vyhovět co největšímu počtu hráčů. Díky tomu nabízí šestý díl komplikovaný, ale skvěle napsaný scénář, který se zavděčí jak nováčkům, tak veteránům. Některé nepříjemné aspekty byly odstraněny, objevily se nové, moderní principy a vývojáři se snažili zachovat alespoň něco. Výsledkem je napínavý, hororově akční, ale také nesmírně poutavý a zábavný počin, který si zážitkově sjedete jak sólo, tak s kamarádem. Ano, je to úplně jiný Resident Evil, než se kterým jsme vyrůstali, to však neznamená, že je špatný. Šanci si rozhodně zaslouží.
Resident Evil 6 vychází již 2. října letošního roku na konzole PlayStation 3 a Xbox 360. PC verze by měla dorazit 20. listopadu.
Recenze
Resident Evil 6 – klasika v moderním podání
Resident Evil prochází obdobím změn, na rozdíl od filmové série, která se s každým dalším dílem potápí hlouběji do výkalů, si však dokáže udržet svou pověstnou kvalitu. Mnohé fanoušky nový dravý styl rozhodně nepotěší, hra však stále nabízí nespočet důvodů, proč si nejnovější dobrodružství vyzkoušet. Už jen kvůli tomu, že se tu schází všichni staří známí.
Líbí se nám
- komplikovaný, ale skvělý příběh
- čtyři různorodé kampaně
- kooperativní příběh ve dvou
- intuitivnější ovládání
- vymazlené audiovizuální zpracování
- emoce a filmový šmrnc
Vadí nám
- občas kulhající AI
- některé šílené kreace
- stále lehce nepřesné ovládání
- hafo quick-time eventů
Tak je dohráno, po všech těch nářcích a negativních příspěvcích-bohužel jim musím dát za pravdu chválím hru za mnoho hr. postav a cel. délku, inventář a jiné detaily, ale několik dobrých kapitol za Leona a Anu Wong to nezachrání i ty končí v bezbřehé akci. Ale co nedokážu vystát a to je ted nějaká moda v cut scénách a mačkání symbolu na ovladači ve správný okamžik, kde mi málem upadla ruka a nechtěně jsem zmáčknul i hl. menu a dokonce současně se dostal i do spouštěcí obrazovky systému PS3 v tom má Resi 6 u mě prvenství . Pocit že o tom vlastně nerozhoduju a jen čekám na další animaci a že jich je tu mrtě (opravdu hrozně) v jinak v dosti pruměrném příběhu. A pak ty prvky co se jede třeba na motorce a nebo na konci v helikoptéře jen uměle prodlužují a vubec nemám pocit že jsem součástí, hru dokonale sráží. Chci především hrát a ne koukat jenom na video od toho mám dvd. Přesto jsem se bavil, ale brada mi nespadla-děkuji, stačilo jednou. Resident Evil 6 je hra mnoha protikladu. Tak snad to vyjde někdy příště…Capcom nashledanou
No občas mě mrzí , že nejsem na takové hry _D
No ještě aby jsme se modlili, aby ovládání PC verze nebyla zase nějaká katastrofa.
Já osobně se těšim jako malej , ale zahraju si to až později na pc ikdyž až to uvidim na ultra tak se z toho počůrám.
Recenze je napsaná skvěle. Po zahrátí dema mám ze hry rozpoluplné pocity. Kampaň za Leona je skvělá, ty ostatní jsou spíš už pro příznivce stříleček a to já bohužel nejsem.
hral som demo fakt nic moc
Recenzi jsem celou nečetl… až budu mít náladu tak ji pročtu celou, ale s autorem musím na 200 % souhlasit s tímto : "Právě na původních prvcích, spojených se stacionární kamerou, pomalými zombiemi a zatuchlými uličkami města Raccoon City, totiž tato legenda stála a většina fanoušků od moderních reinkarnací odvrací zrak"
Ještě musím podotknout, že po odehrání dema to vidím tak, že si hru seženu jinak než v obchodu.
resident evil 2 je best
Na 8 z 10 tahle hra fakt nemá!
Ikdyz demo me moc nenadchlo ( libila se mi cast za Leona, zbytek takovy nic moc. . ) tak po precteni clanku tomu zkusim dat sanci, treba budu prekvapena. No hlavne aby cast za Leona byla nejdelsi. Je to proste sympatak. . jiz od druheho dilu.
skvělé audiovizuální zpracování ? a koukám že i z xboxu recenze jak sem to hral já, sem tady jediný kdo to hrál na xboxu a ta grafika mu přišla otřesná ? hlavně u venkovních lokací
Michal Maliarov, lol pravda
Alebo skor: "Zombies on crack: Paul Anderson’s wet dream edition"
Chepa: Jde spíše o tom, že filmy Resident Evil nejsou Resident Evil. Kromě několika postav a jmen nemají filmy absolutně nic společného s herní sérií. Což samozřejmě všechny fanoušky sere, protože by se ty filmy klidně mohly jmenovat Zombies n‘ Shit: Jovovic Edition a bylo by to nastejno.
RE film ma uplne jine postavy a uplne jinej dej … se da spojovat tak mozna v tom ze tam sou zombie a umbrella
Vůbec nesouhlasím s hodnocením 8/10