ZING - hry, recenze her, preview, videa a novinky
  • Novinky
    Čtvrhodinka záběrů z NieR Replicant ver.1.22474487139…

    Čtvrhodinka záběrů z NieR Replicant ver.1.22474487139…

    Přehled novinek z Japonska 15. týdne

    Přehled novinek z Japonska 15. týdne

    IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře

    IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře

    Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

    Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

    Bláznivý život skřítků v Gnomepunk

    Bláznivý život skřítků v Gnomepunk

    Vyšel Shadow Man Remastered

    Vyšel Shadow Man Remastered

  • Recenze
    HW Test: WD_BLACK D10 Game Drive

    HW Test: WD_BLACK D10 Game Drive

    Recenze Oddworld: Soulstorm

    Recenze Oddworld: Soulstorm

    Srovnávací test Mortal Shell: Enhanced Edition

    Srovnávací test Mortal Shell: Enhanced Edition

    Recenze Outriders

    Recenze Outriders

    Recenze Monster Hunter Rise

    Recenze Monster Hunter Rise

    Recenze It Takes Two

    Recenze It Takes Two

    Recenze Paradise Lost

    Recenze Paradise Lost

  • Videa
    Steam ceny v korunách, film Uncharted na Netflixu

    Steam ceny v korunách, film Uncharted na Netflixu

    Hitman 3 zdarma, Divoký hon v seriálu Zaklínač

    Hitman 3 zdarma, Divoký hon v seriálu Zaklínač

    Nové Call of Duty, Ubisoft a česká lokalizace

    Nové Call of Duty, Ubisoft a česká lokalizace

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Horizon Zero Dawn zdarma, ovladač pro PS5 VR

    Horizon Zero Dawn zdarma, ovladač pro PS5 VR

    Hra Metro zdarma, ETS 2 v Rusku

    Hra Metro zdarma, ETS 2 v Rusku

    Únik traileru na hru Elden Ring, Epic kupuje Fall Guys

    Únik traileru na hru Elden Ring, Epic kupuje Fall Guys

    Prodeje konzolí PS5 a Xbox Series X, film ze světa Mass Effectu

    Prodeje konzolí PS5 a Xbox Series X, film ze světa Mass Effectu

    Diablo II se vrací, Mortal Kombat upoutávka na film

    Diablo II se vrací, Mortal Kombat upoutávka na film

  • Preview
    Returnal – shrnutí dosavadních informací

    Returnal – shrnutí dosavadních informací

    Dojmy z hraní plné verze Hobo: Tough Life

    Dojmy z hraní plné verze Hobo: Tough Life

    Outriders, den čtvrtý: endgame dojmy

    Outriders, den čtvrtý: endgame dojmy

    Outriders, den druhý: dojmy po dohrání příběhu

    Outriders, den druhý: dojmy po dohrání příběhu

    Outriders, noc první: galerie a stručné dojmy

    Outriders, noc první: galerie a stručné dojmy

    Dojmy z hraní Monster Hunter Rise

    Dojmy z hraní Monster Hunter Rise

    Dojmy z hraní Valheim

    Dojmy z hraní Valheim

    Dojmy z hraní retrostřílečky HROT

    Dojmy z hraní retrostřílečky HROT

    Dojmy z hraní Nebuchadnezzar

    Dojmy z hraní Nebuchadnezzar

  • Speciály
    Krev, pot a kabely

    Krev, pot a kabely

    Hráli jste? Resident Evil Code: Veronica X

    Hráli jste? Resident Evil Code: Veronica X

    Herní fotografie: Control

    Herní fotografie: Control

    Dubnové hry: přehled & anketa

    Dubnové hry: přehled & anketa

    Březnové ohlédnutí redakce zing clanek welcome 1140x570

    Březnové ohlédnutí redakce

    Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas

    Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas

    Japonské hry v 21. století: vývoj a nové výzvy

    Japonské hry v 21. století: vývoj a nové výzvy

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Kompletní příběh série Resident Evil, část první

    Kompletní příběh série Resident Evil, část první

  • Platforma
    • PC
    • PlayStation 4
    • PlayStation 5
    • Xbox One
    • Xbox Series X|S
    • Switch
    • Další
      • Playstation 3
      • Xbox 360
      • 3DS
      • Deskové hry
      • Filmy/Seriály
      • Linux
      • Mac
      • iOS
      • Android
      • Vita
  • Fórum
No Result
View All Result
  • Přihlásit
  • Registrace
ZING - hry, recenze her, preview, videa a novinky
  • Novinky
    Čtvrhodinka záběrů z NieR Replicant ver.1.22474487139…

    Čtvrhodinka záběrů z NieR Replicant ver.1.22474487139…

    Přehled novinek z Japonska 15. týdne

    Přehled novinek z Japonska 15. týdne

    IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře

    IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře

    Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

    Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

    Bláznivý život skřítků v Gnomepunk

    Bláznivý život skřítků v Gnomepunk

    Vyšel Shadow Man Remastered

    Vyšel Shadow Man Remastered

  • Recenze
    HW Test: WD_BLACK D10 Game Drive

    HW Test: WD_BLACK D10 Game Drive

    Recenze Oddworld: Soulstorm

    Recenze Oddworld: Soulstorm

    Srovnávací test Mortal Shell: Enhanced Edition

    Srovnávací test Mortal Shell: Enhanced Edition

    Recenze Outriders

    Recenze Outriders

    Recenze Monster Hunter Rise

    Recenze Monster Hunter Rise

    Recenze It Takes Two

    Recenze It Takes Two

    Recenze Paradise Lost

    Recenze Paradise Lost

  • Videa
    Steam ceny v korunách, film Uncharted na Netflixu

    Steam ceny v korunách, film Uncharted na Netflixu

    Hitman 3 zdarma, Divoký hon v seriálu Zaklínač

    Hitman 3 zdarma, Divoký hon v seriálu Zaklínač

    Nové Call of Duty, Ubisoft a česká lokalizace

    Nové Call of Duty, Ubisoft a česká lokalizace

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Horizon Zero Dawn zdarma, ovladač pro PS5 VR

    Horizon Zero Dawn zdarma, ovladač pro PS5 VR

    Hra Metro zdarma, ETS 2 v Rusku

    Hra Metro zdarma, ETS 2 v Rusku

    Únik traileru na hru Elden Ring, Epic kupuje Fall Guys

    Únik traileru na hru Elden Ring, Epic kupuje Fall Guys

    Prodeje konzolí PS5 a Xbox Series X, film ze světa Mass Effectu

    Prodeje konzolí PS5 a Xbox Series X, film ze světa Mass Effectu

    Diablo II se vrací, Mortal Kombat upoutávka na film

    Diablo II se vrací, Mortal Kombat upoutávka na film

  • Preview
    Returnal – shrnutí dosavadních informací

    Returnal – shrnutí dosavadních informací

    Dojmy z hraní plné verze Hobo: Tough Life

    Dojmy z hraní plné verze Hobo: Tough Life

    Outriders, den čtvrtý: endgame dojmy

    Outriders, den čtvrtý: endgame dojmy

    Outriders, den druhý: dojmy po dohrání příběhu

    Outriders, den druhý: dojmy po dohrání příběhu

    Outriders, noc první: galerie a stručné dojmy

    Outriders, noc první: galerie a stručné dojmy

    Dojmy z hraní Monster Hunter Rise

    Dojmy z hraní Monster Hunter Rise

    Dojmy z hraní Valheim

    Dojmy z hraní Valheim

    Dojmy z hraní retrostřílečky HROT

    Dojmy z hraní retrostřílečky HROT

    Dojmy z hraní Nebuchadnezzar

    Dojmy z hraní Nebuchadnezzar

  • Speciály
    Krev, pot a kabely

    Krev, pot a kabely

    Hráli jste? Resident Evil Code: Veronica X

    Hráli jste? Resident Evil Code: Veronica X

    Herní fotografie: Control

    Herní fotografie: Control

    Dubnové hry: přehled & anketa

    Dubnové hry: přehled & anketa

    Březnové ohlédnutí redakce zing clanek welcome 1140x570

    Březnové ohlédnutí redakce

    Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas

    Čeští vývojáři v zahraničí: Martin Holas

    Japonské hry v 21. století: vývoj a nové výzvy

    Japonské hry v 21. století: vývoj a nové výzvy

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Zing Podcast #26: 20 let Xzone

    Kompletní příběh série Resident Evil, část první

    Kompletní příběh série Resident Evil, část první

  • Platforma
    • PC
    • PlayStation 4
    • PlayStation 5
    • Xbox One
    • Xbox Series X|S
    • Switch
    • Další
      • Playstation 3
      • Xbox 360
      • 3DS
      • Deskové hry
      • Filmy/Seriály
      • Linux
      • Mac
      • iOS
      • Android
      • Vita
  • Fórum
No Result
View All Result
ZING - hry, recenze her, preview, videa a novinky
No Result
View All Result

Prey – vesmírná psycho odysea

Jan Kalný autor: Jan Kalný
9. 5. 2017
v sekci Recenze
0
Sdílet na FacebookTwitterRedditWhatsapp

Recenzovaná verze: PC

Po více než dekádě čekání jsme se konečně dočkali dalšího Prey. Tentokrát pochází z rukou francouzského týmu Arkane a pošle nás do vesmíru s velmi podobnou politikou, jakou razí například Dishonored. Tuhle hru prostě hrajete tak, jak chcete, ne jak nutně zamýšleli vývojáři. Ačkoli se ale hra chlubí jménem Prey, jen málokdy si vzpomenete jak na původní Prey z roku 2006 od Human Head Studios, tak na zrušené Prey 2, se kterým se dnes recenzovaný Prey často srovnával a dodnes srovnává.

V případě nového Prey je nutno uvědomit si jeden zásadní fakt – pokud budete hru hrát s vidinou, že jde o remake původního Prey i Prey 2, soft-reboot nebo rovnou nějaké pokračování, tak se budete šeredně mýlit. Hra si z obou dílů Prey (a hlavně toho původního) odnáší jen pár společných bodů. Mimo těch se ale jedná o svůj vlastní a úplně nový titul. Jen má zkrátka jméno, které už si spousta hráčů asociovala s velmi nápaditou střílečkou z roku 2006, případně jejím zrušeným pokračováním.

Všichni jsou už mrtví, Morgane!

Jak už bylo zmíněno, hra má s původním Prey pramálo společného, ovšem pár shodných bodů tu přeci jenom je. A jedním takovým je fakt, že se hra odehrává ve vesmíru a stojí proti vám mimozemšťani – v tomto případě velmi záhadní Typhoni, kteří vypadají trochu jako živý stín. Dějištěm samotné hry je vesmírná stanice Talos-1, která sice jednou překypovala životem, a na každém kroku byl nějaký vědec, který mimozemšťany zkoumal (případně měl na práci něco jiného), ale to všechno je už minulostí. Teď je to jen liduprázdná a typhonuplná vesmírná klec, ze které není úniku. A vaším úkolem je utéct.

V roli Morgana Yu (případně ženského protějšku se stejným jménem) není vaším cílem nic prostšího, než být hrdinou, který se vám vůbec nepodobá. Sám o sobě je hlavní příběh Prey velmi přímočarý, proto není většinu času na místě očekávat velké zvraty nebo extrémně nepředvídatelný vývoj událostí. Málokdy vás v tomhle ohledu hra překvapí, ale to neznamená, že děj není zajímavý. Právě naopak. Často dokáže zaujmout a hlavně před vás bude házet různé záhady, na které prostě chcete znát odpověď, i když může být ve finále velmi prostá. Celý příběh tak působí dost… řekněme reálným dojmem, kdy s trochou představivosti lze uvěřit tomu, že tohle by se skutečně mohlo někdy stát. Možná že je Morgan Yu v rámci hierarchie společnosti TranStar velmi důležitou osobu, tudíž je automaticky předurčen „k velkým věcem”, ale v případě Prey není Morgan nic víc než jen obyčejný člověk s obyčejným úkolem v neobvyklé situaci.

Za největší problém příběhu ovšem považuji fakt, že sice začíná zajímavě, ale ve finále se vlastně nic moc nestane. Celkově bych to přirovnal k nafukování balónku. Příběh se v podstatě z ničeho začne nabalovat (resp. balónek nafukovat) a začne slibovat různé záhady a velkolepé finále. Tak nějak to ale přežene a balónek prostě bouchne. Příběh se rozletí na kusy a vám to úsměv na tváři rozhodně nevykouzlí a jen zanechá pocit, že jste vlastně nic moc nedostali.

Příběh Prey ale exceluje v událostech před samotnou hrou a v samotné historii světa a stanice. Pomalu budete moci pomocí e-mailů a audio logů objevovat příběhy posádky a v některých případech na tyto příběhy i navazovat pomocí nejrůznějších vedlejších úkolů. Každá místnost ve hře v sobě skrývá nějaký kus historie, což pocítíte. Nebo se samozřejmě můžete na tohle všechno vykašlat a jít přímo po hlavní příběhové lince. Byla by to ovšem škoda. Někoho možná nemusí zajímat to, co bylo dřív, ale díky dobrým dialogům a dabingu vás to i tak dokáže vtáhnout. A svým způsobem se do toho všeho velmi snadno vžijete. Ať už odhalujete nějaké romantické příběhy, konspirační teorie, zločiny nebo pomalu objevujete stopy událostí, které ve finále vedou k situaci v hlavním příběhu, vždycky je to nějakým způsobem zajímavé. I když může jít jen o bezvýznamné tlachání dvou pracovníků, co večer popíjejí kafe po dlouhé šichtě.

Na hrstku lidí z této doby minulé můžete narazit i v současnosti. Ačkoli budete většinu času trávit sami, občas můžete narazit na někoho, kdo všechny dosavadní události přežil. Takovými postavami je nejen tajemný January, ale i ostatní členové posádky – ať už ti důležitější, nebo ti méně důležití, jako je třeba nějaký dobrovolník. Téměř každý má své jméno, svou práci a svůj příběh, který můžete jedním nebo druhým způsobem odhalit. A stejně jako například ve zmíněném Dishonored, i tady můžete všem pomoct, nebo můžete každého na potkání zabít. Ale oba přístupy, případně kombinace obou, může mít ve finále následky. Ať už negativní nebo pozitivní, ať už malé nebo velké.

 

1 z 2
- +
Prey – vesmírná psycho odysea rec 01
Prey – vesmírná psycho odysea rec 02

1.

2.

Celý příběh ovšem po hromadě drží hlavně dobrý a překvapivě nápaditý level design. Často se dostanete do zajímavých situací a jsou momenty, které mi vážně utkvěly v paměti. Jako je například poslouchání hudby v The Yellow Tulip, první let v exteriéru stanice nebo začátek hry jako takové. Celá hra funguje na klasický metroidvanianský způsob a často budete chodit do lokací, kde už jste byli. A pokud se vám něco takového nelíbí, pak Prey vážně nebude pro vás.

Páčidlo a Gravity Gun je pro sraby, tady velí hasák a GLOO Gun

System Shock, Deus Ex, Half-Life, BioShock… Tohle všechno jsou hry, které si člověk při hraní Prey může velmi snadno vybavit. V mnoha ohledech je totiž Prey jakousi poctou těmhle sériím, které více či méně definovaly nebo posunuly jejich žánry. Prey se ale nesnaží o totéž a jen v mála ohledech najdete ve hře něco, co odteď začnou všichni kopírovat a u čeho si v budoucnu řeknete „tohle existuje jen díky Prey” nebo „Prey to udělalo jako první”. Ze zmíněných (a dalších) her si ale bere jen to nejlepší a snaží se na to narvat několik svých vlastních nápadů.

Výsledkem je sice na první pohled prapodivný mišmaš všelijakých prvků a mechanik, ale postupně zjistíte, že vylepšování postavy o hackovací dovednosti, sílu nebo efektivnost útoků, dále správa inventáře, oprava přístrojů, hledání alternativních cest, průzkum stanice, vylepšování zbraní, craftování, nadpřirozené schopnosti, mimozemšťané… To všechno se do Prey zkrátka hodí a funguje to. A funguje to skvěle. Výsledkem je sice hra, která zpočátku připomíná hlavně úplně jiné tituly a série, ale postupně se z toho v mnoha ohledech stane něco, co tu ještě v takové podobě úplně nebylo.

 

1 z 2
- +
Prey – vesmírná psycho odysea rec 03
Prey – vesmírná psycho odysea rec 04

1.

2.

Prey není ani čistokrevnou střílečkou, ani čistokrevnou RPG hrou, ani čistokrevným explorativním nebo stealth titulem. Je to zkrátka hra, která vám dá lokace, dá vám možnosti, dá vám nějakou výbavu a hrát jí můžete tak, jak chcete. Pokud si myslíte, že se obejdete bez smrtících zbraní, můžete hrát bez nich a zaměřovat se třeba na opravu a vylepšování poškozených věží. Nebo se naopak můžete vzdát nesmrtících zbraní a prostředků, vzít do rukou brokovnici a všechno zabít. Nebo se můžete primárně zaměřit na schopnosti Typhonů, případně hrát úplně bez nich.

Ačkoli vám hra dává možnost hrát tak, jak chcete, je nutné mít na paměti fakt, že podle toho bude následně hra těžká nebo lehká. Pokud si dáte za cíl, že se pokusíte vyhnout jakémukoliv boji, můžete očekávat, že budete mít dříve nebo později opravdu vážné problémy. A to nejen proto, že jsou případy, kdy vás do nich hra skoro až nutí. Pokud ovšem budete konflikt přímo vyhledávat, tak i v takovém případě dříve nebo později narazíte na určité problémy. Materiálů a surovin k vytváření nábojů, lékárniček a opravných sad pro opravu vašeho obleku, fungujícího jako takové poloviční brnění, je vážně málo. A to už je samo o sobě problémem, který není radno prohlubovat tím, že budete hru hrát jako nejnovějšího Dooma.

Musíte zkrátka chytře kombinovat všechny způsoby hraní a uchýlit se k takovému, který je v dané situaci nejideálnější. Díky tomu je hra často živá a pokaždé jiná. Na první pohled sice funguje tak, že co místnost, to nějaký nepřítel, kterého musíte zabít, abyste postoupili do další místnosti, kde se děje totéž. Pokud ale budete chytře využívat prostředí kolem vás a prostředky, které máte po ruce, je každý souboj a každý nepřítel svým způsobem velmi unikátní.

Jak už bylo ovšem zmíněno, materiálů a surovin máte velmi málo a často nebudete mít náboje, případně lékárničky a v těch horších případech ani jedno. A ačkoli budete mít po ruce arzenál smrtících i nesmrtících zbraní a nástrojů, a to klidně už víceméně od začátku hry, jenom málokdy se budete cítit bezpečně a jenom málokdy budete v klidu. Za každým rohem se může skrývat nepřítel. Ať už ten větší, jako třeba Phantom, tak i menší, jako třeba marketingově profláknutý mimik, který se umí převtělit/změnit do jakéhokoliv menšího předmětu v místnosti. Vidíte na stole v obyčejném kanclu hrnek? Možná je to vážně jen hrnek. Ale taky je to možná ve skutečnosti čtyřnohá zrůdnost, která využije vaší nepozornosti a důvěřivosti, aby z poklidného šmejdění udělala noční můru a občas vás přivedla na pokraj infarktu. Často na vás zkrátka vyskočí, když to nejméně čekáte. Občas se mi ale zdálo, že mimikové jsou až zbytečně moc agresivní a zaútočí jen co vejdete do místnosti, místo toho, aby skutečně vyčkávali, až jim ukážete záda. Celkově je ale jinak umělá inteligence nepřátel na přijatelné úrovni. Nelze od nich čekat žádné geniální výpady a taktizování na úrovni profesionálního vojevůdce, ale dokáží vám zatopit, když se jim zrovna chce. Často ovšem spoléhají na početní převahu.

 

1 z 2
- +
Prey – vesmírná psycho odysea rec 05
Prey – vesmírná psycho odysea rec 06

1.

2.

Na první pohled se může zdát, že si hra ani tak nepřeje, abyste stanici důkladně prozkoumávali. Všude jsou nepřátelé, nábojů je málo a logika velí, že si to raději našetříte a půjdete jinudy. Ale nejen, že často narazíte na tak potřebné materiály a suroviny, ale můžete objevit i e-maily, knihy, hesla, karty ke dveřím, případně nějaké tajné průchody nebo dokonce plány na výrobu něčeho obzvlášť zajímavého. Průzkum je zkrátka v mnoha ohledech důležitou, skoro až nedílnou součástí hry, za kterou budete velmi často odměněni. Ale nic nedostanete zadarmo a tu pomyslnou truhlu s pokladem na konci si budete muset zasloužit. Ať už tím, že se budete muset probojovat skrz pár potvor, nebo tím, že budete muset zapojit váš mozek.

Když se retrospektivně kouknu na některé trailery, které k Prey vyšly, často si říkám, že tu hru prezentovaly v trochu jiném světle, než jak by skutečně měly. Z trailerů má člověk pocit, že jde o akční řežbu na způsob Dooma, který si někde v polovině puberty nasadil čapku ze staniolu. Z dema na konzolích to následně vypadalo jako svým způsobem nudná a hodně, hodně divná hra, která by ještě potřebovala dotáhnout pár šroubů, aby byla prostě „jen” divná. Realita je ovšem taková, že Prey je ve skutečnosti kombinace obou extrémů. Je to sice akční hra, ale často se budete bát o svůj život a nedostatek surovin vás bude doslova zabíjet. Do jisté míry se dají v novém Prey vidět i stopy povedeného survivalu Alien: Isolation.

Možná právě z těchto důvodů jsou ve hře vidět jisté nedostatky. Ať už ty příběhové – a to fakt, že hlavní příběh nemá takový šmrnc, jaký by člověk čekal – tak ty hratelnostní. S každou přibývající hodinou si budete více a více uvědomovat, že hře by se vážně hodilo pár zbraní navíc a také nějaké větší využití pro některé, které už tam jsou. Na papíře sice využít jdou, ale většinu času si zkrátka vystačíte s brokovnicí (případně pistolí) a hasákem. Co na tom, že je ve hře i experimentální paprskomet nebo omračující pistole? Proč by tomu někdo dával přednost, když stačí pár ran z brokovnice a je tak jako tak po problému? Stejným nedostatkem trpí například kuše, která střílí umělohmotné šipky. Nijak s nimi nelze nepřítele poškodit, ale lze tím třeba na dálku zmáčknout tlačítko. Na papíře jde opět o zajímavou věc, ale v praxi jsem kuši využil jen jednou.

 

1 z 2
- +
Prey – vesmírná psycho odysea rec 07
Prey – vesmírná psycho odysea rec 08

1.

2.

To samé by se naneštěstí dalo říct i o většině nadpřirozených schopností. Na rozdíl od takového Dishonored, kde schopnosti opravdu měly své využití a daly se všechny krásně kombinovat, v případě Prey nejsou nijak originální a většinu času pro ně zkrátka nenajdete takové využití. Některé jsou vážně zajímavé a jsou případy, kdy je určitě můžete využít, ale ve finále je to v praxi vlastně to samé – proč prostě párkrát nevystřelit z brokovnice?

„Průzkum je zkrátka v mnoha ohledech důležitou, skoro až nedílnou součástí hry, za kterou budete velmi často odměněni.”

I přes to, že nejsou samotné schopnosti a arzenál zbraní tím nejvýraznějším pozitivem Prey, hra to skvěle vynahrazuje zbytkem. Nepřátelé sami o sobě jsou velmi unikátní a skvěle navržení – každý má své slabiny a proti něčemu je imunní, takže je třeba na něj jít chytře. Prey zkrátka nejde hrát bezmyšlenkovitě a zbraně a schopnosti jako takové jsou často spíše nástrojem než hlavní mechanikou.

Pocit jistoty a naděje? Ale kdeže…

Mezi největší plusy hry ale přeci jenom patří samotná atmosféra. Dříve nebo později se do popředí dostane každá část hry, ale hutná atmosféra, která by se dala krájet, zůstává po celou dobu hraní tam někde v pozadí. Ne tak hluboko, abyste si jí nevšimli, ani ne tak v popředí, aby nedala průchod zbytku. Zprvu se budete bát z neznáma, nebudete vědět, co vás čeká a velikost samotné stanice Talos-1 vás bude skoro až děsit; postupně si na to všechno zvyknete, ale hra vám stále bude dávat další důvody, proč musíte být vždycky v pozoru.

„Musíte chytře kombinovat všechny způsoby hraní a uchýlit se k takovému, který je v dané situaci nejideálnější.”

Tajemné a skoro až hororové zvuky, které jsou jinak velmi dobře udělané, tomu rozhodně pomáhají. Když už si myslíte, že vás nemůže nic překvapit, Prey se zkrátka vytasí s něčím, co vás, i když třeba jen trochu, zvedne ze židle v tom pozitivním slova smyslu. Prey není vyloženě horor. Rozhodně ale nejste nepřemožitelný superhrdina a vaši smrtelnost vám bude hra velmi často připomínat.

Samotnou atmosféru ale doplňují hlavně osmdesátkové syntetické sci-fi melodie a tóny, pod které se podepsal Mick Gordon. A soudě dle jeho práce se dá velmi snadno říct, že tenhle člověk bude mít do budoucna o práci postaráno. Někomu možná bude připadat hudba Prey dost otravná a monotónní (a hlavně zbytečně hlasitá a častá), mně ale přišla v mnoha ohledech vážně bezkonkurenční. Když slyšíte jemnou a zneklidňující melodii kytary a vy víte, že tam v té tmě něco číhá, něco, co vás může snadno zabít a překvapit… Je to zkrátka nepopsatelný pocit, který se ve hrách v tak dobrém a kvalitním zpracování vidí jen výjimečně.

Podobně je na tom i dabing, který je také překvapivě kvalitní. Zarazil mě ovšem fakt, že hlavní postava je plně nadabovaná, ale fyzicky ve hře nemluví. Na jednu stranu tak máte prostor se sami za sebe do ní vžít, na druhou stranu se často dostanete do „vtipných” situací, kdy za vás vždycky odpovídá někdo jiný.

Není ale od věci se pozastavit i nad grafickou stránkou hry. Pro někoho jde možná o docela mizerně vypadající hru, která si v roce 2017 už nenajde místo, pro jiné je to i přes pár nedostatků skvěle vypadající titul. Z mého pohledu je to tak půl napůl. Pominu-li fakt, že z technického hlediska trpí hra trochu špatnou mimikou tváří a nedostatky, jako je třeba velmi častý a znatelný pop-in textur a horší načítání animací, tak jde i tak o velmi dobře vypadající hru, na kterou když se kouknete, tak víte, že je od Arkane. A to je samo o sobě plusem.

 

1 z 2
- +
Prey – vesmírná psycho odysea rec 09
Prey – vesmírná psycho odysea rec 10

1.

2.

Stejně jako Dishonored, i Prey hodně využívá takové ty ostré hrany a v některých případech „over-the-top” modely, které jsou doplněné o textury zvýrazňující okraje. Jsou situace, kdy se hra vyrovná takřka čemukoliv, ale také jsou momenty, kdy je tomu přesně naopak.

Celou hru navíc pohání CryEngine (na rozdíl od Void enginu v případě Dishonored 2). I když by člověk čekal, že z takového enginu dokážou vývojáři z Arkane vytáhnout něco vážně neuvěřitelného, tak možná ten fakt, že se nevzdali svého unikátního grafického stylu, je přeci jenom dobře. Prey rozhodně není hrou pro každého a grafika jako taková to dokazuje.

Děláno se srdcem na mysli a s myslí na srdci

Prey dělá hodně věcí hodně dobře. A neméně jich dělá vážně výtečně. Zároveň se dá hře jenom málo věcí vyloženě vytknout. Už jsem zmiňoval například trochu chaotický a svým způsobem nevýrazný příběh a stejně tak jsem zmiňoval nijak zvlášť kulervoucí arzenál zbraní, kterému by se vážně hodily dvě, tři zbraně navíc, které by člověk využíval víc než jen pro výjimečný experiment. Kromě toho se ale vážně nedá hře vytknout nic, co by výrazně narušovalo pocit, který ve mně hra po celých zhruba 25 až 30 hodin vyvolávala.

Grafická stránka hry možná není to nejvýraznější, ale hra si stále udržuje svůj styl a hlavně styl Arkane, který známe třeba z Dishonored. Paradoxně ale za jedno z největších negativ hry považuju samotný konec. Ten samozřejmě nebudu popisovat, ale pravdou zůstává, že finální rozuzlení ve mně nechalo takřka nulové pocity – a když už, tak spíše ty negativní – a jenom jsem říkal „a dál?”.

Kromě toho je ale těžké na hře najít něco, co by nechalo v puse výraznou pachuť. Hra se hraje skvěle, vypadá skvěle, zní skvěle… Jenom v pár ohledech je zkrátka ten malý, maličký krůček od toho, aby se na tuhle hru mohlo v budoucnu vzpomínat tak, jako na ty hry, ze kterých si bere inspiraci.

 

1 z 1
- +
Prey – vesmírná psycho odysea rec 12

1.

Opomenout také nesmím optimalizaci, které jsme věnovali samostatné první dojmy při oficiálním vydání hry. Ve zkratce se vážně, vážně povedla a problémy by neměly mít ani starší sestavy. V mém případě – GTX 970 a i5-6400 – běžela hra na maximální detaily v průměru 100fps; v případě Martina Cvrčka (GTX 660 a i5-3350P) se hra držela na nízké detaily nad 60 snímků za vteřinu a k propadu pod 60fps došlo jen v jedné situaci. Snad jen škoda toho zmíněného pop-inu textur, který je znatelný všude.

Suma sumárum, Prey je… prostě Prey. Je to hra, která připomíná jiné hry. Je to hra, u které si řeknete, že to není TO Prey, které znáte nebo na které jste čekali. Je to hra, která pouze sdílí jméno s jinou střílečkou. A je to hra, která na to u spousty lidí – a neprávem – doplatila. A je to ohromná škoda, protože v ostatních ohledech je Prey hodně unikátním titulem, který by si fanoušci sérií jako Half-Life, System Shock, Bioshock nebo Dishonored rozhodně neměli nechat ujít. Zvlášť, pokud máte v oblibě inteligentní žánrový mix, kterým Prey bezesporu je.

Druhý pohled

Autor: Martin „Cvrnda“ Cvrček

Předně bych měl říct, že jsem s původním Prey nikdy neměl tu čest, a tak jsem prostě čekal pořádný žánrový mix. A toho jsem se také dočkal. Prey od Arkane Studios je křížencem Deus Ex, Bioshocku a Half-Life, který dokáže překvapit zejména svou obtížností. Bez ohledu na její nastavení se nepochybně zapotíte. Vzpomínám na případ, kdy mi došla munice, schopnosti mi nebyly moc platné a musel jsem se vypořádat s několika náročnými protivníky, kteří okupovali místo, kde jsem se musel chvíli zdržet. A pak z té šlamastyky vyváznout živý. Přišlo mi, že prostě nemám šanci, ale po několika pokusech, po nichž jsem byl vážně frustrovaný, se ta šance přeci jen naskytla. Tenhle moment následně určil dráhu mé postavy, která podobně jako Forrest Gump před nebezpečím spíše utíkala, místo aby mu hrdě čelila.

Z každé zapeklité situace v Prey se zkrátka lze nějak dostat, pokud se dokážete přizpůsobit. Prey je tak paradoxně mnohem víc hrou o přežití než všelijaké rádoby survival tituly. Orientace v povětšinou dobře navrženém prostředí nebývá snadná, nepřátelé jsou často v početní převaze a nezřídka jsou silnější než vy. Jejich design je ale jedním slovem špičkový, přičemž bych rád pochválil hlavně mimiky a jejich překvapivě dobře zpracovanou proměnu v různé objekty. Všechny typhonské potvory navíc skvěle zní. Ozvučení nepřátel a vlastně i celé hry je na výtečné úrovni, která z Prey dělá skoro až hororový zážitek, doplňovaný neméně kvalitním hudebním doprovodem jako vystřiženým z 80. let. Mick Gordon je prostě bůh a Prey potvrzuje, že jde o jednoho z nejtalentovanějších a nejvšestrannějších skladatelů posledních let.

Chválím i řešení craftingu. Hry, v nichž by mě výroba předmětů bavila, bych napočítal na prstech jedné ruky, ale Prey se k nim může určitě přidat. V základu jde o klasiku, ale vše je zpracované dost intuitivně a přitom jednoduše. V tomto směru je Prey plné kontrastů. Na jedné straně tu máme vysokou obtížnost celé hry, na straně druhé spoustu jednoduše vyřešených herních prvků. Crafting je prostý a zábavný, hackovací minihra je prostoduchá a funkční, stromy schopností jsou dostatečně přehledné, ovládání pohybu v nulové gravitaci je zatraceně příjemné. A tak dále.

 

1 z 1
- +
Prey – vesmírná psycho odysea rec 13

1.

Rád bych však ve hře viděl větší množství skutečně použitelných zbraní. Herní styl jsem se snažil střídat, ale téměř vždy mi stačila pistole, brokovnice, hasák a zbraň střílející lepidlo. Zbytek arzenálu obvykle zůstával v mém inventáři a usedal na něj vesmírný prach. Už tak není ve hře mnoho zbraní a tvůrcům se navíc nedaří přimět hráče k aktivnímu používání víc než poloviny z nich. To platí i o schopnostech. Většinou jsem si vystačil s přeměnou v malé předměty, s možností vyvolat na zemi silný energický výboj a se zpomalením času. Schopností hra nabízí vážně dost, ale zpravidla není moc důvodů, proč se nezaměřit jen na velmi úzký výběr.

A příběh? Není špatný, základní poslání je vždy dost jasné a prosté, ale různé dějové momenty by mohly být lépe podané. Z hlediska výpravy zkrátka občas působí jako pěkný guláš. Při hraní Prey jsem se ale i tak velmi dobře bavil. Je skvělé vidět, že je možné z tolika léty prověřených ingrediencí uvařit něco, co dělá svěží a neotřelý dojem. Neméně skvělá je i skutečnost, že se někdo stále odvažuje nabídnout trvanlivé a náročné tituly, jejichž hraní není procházka růžovým sadem. Při hraní Prey se prostě zapotíte. Pod tím vodopádem potu by měl ale dříve či později zazářit spokojený úsměv.

Prey koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Recenze

Prey

Prey je jednou z mála inteligentních stříleček, které se nebojí jít proti proudu dnešních trendů a otestují vaše schopnosti přežívání i přemýšlení. Existuje pár problémů, kterými hra trpí, ale v mnoha ohledech to dohání tím, co dělá skvěle. A že toho skvěle dělá vážně hodně.

Líbí se nám

  • pořádně hutná atmosféra a skvělé prostředí
  • design nepřátel
  • kombinace těch nejlepších prvků a herních mechanik
  • vedlejší příběhy posádky a obecně historie světa a stanice Talos-1
  • vydařená PC verze s výbornou optimalizací
  • unikátní grafický styl, ozvučení a vynikající hudba

Vadí nám

  • poměrně chaoticky vyprávěný hlavní příběh
  • některé zbraně mají minimální praktické využití
  • bugy, které když už se objeví, tak jsou vážně znát
  • několik technických nedostatků
  • nedotažený konec, ze kterého se vlastně nic nedozvíte
Štítky: prey
Předchozí článek

Nové screenshoty z Knack 2

Další článek

Do Farming Simulatoru 17 dorazily mohutné stroje

Související články

Některé hry od Bethesdy dostanou FPS Boost
Novinky

Některé hry od Bethesdy dostanou FPS Boost

před 1 měsícem
Získejte zdarma F1 2018
Novinky

Arkane slaví svých více než dvacet let existence speciální kolekcí

před 8 měsíci
Recenze Prey – Mooncrash
Recenze

Recenze Prey – Mooncrash

před 2 roky
Další článek
Do Farming Simulatoru 17 dorazily mohutné stroje 36387 farming simulator 17

Do Farming Simulatoru 17 dorazily mohutné stroje

avatar
  
smilewinkmrgreenneutraltwistedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyangelcrysmileeyeokeyskullbeerheartcyberpunksteamepicsonyxboxzaklinacswitchmario
    wpdiscuz_captcharefresh
    avatar
      
    smilewinkmrgreenneutraltwistedcooleviloopsrazzrollcryeeklolmadsadexclamationquestionideahmmbegwhewchucklesillyenvyangelcrysmileeyeokeyskullbeerheartcyberpunksteamepicsonyxboxzaklinacswitchmario
      wpdiscuz_captcharefresh
        Odběr komentářů  
      Přihlásit se k odběru komentářů se můžete jen po přihlášení.

      Naše zprávy můžete sledovat i zde:

      • Populární
      • Komentáře
      • Nejnovější
      Trojitá porce her zdarma na Epic Games Store

      Trojitá porce her zdarma na Epic Games Store

      15. 4. 2021
      Dojmy z hraní plné verze Hobo: Tough Life

      Dojmy z hraní plné verze Hobo: Tough Life

      12. 4. 2021
      Mortal Kombat je podle prvních ohlasů opravdu brutální

      Mortal Kombat je podle prvních ohlasů opravdu brutální

      15. 4. 2021
      Recenze Oddworld: Soulstorm

      Recenze Oddworld: Soulstorm

      11. 4. 2021
      Krev, pot a kabely

      Krev, pot a kabely

      37
      Fortnite dostává na Nintendu Switch vylepšení

      Podle společnosti Apple je Epic Games Store vysoce prodělečný

      37
      Oznámen termín PC verze Days Gone

      Oznámen termín PC verze Days Gone

      31
      PS5 firmware obohacuje funkce konzole

      PS5 firmware obohacuje funkce konzole

      26
      Čtvrhodinka záběrů z NieR Replicant ver.1.22474487139…

      Čtvrhodinka záběrů z NieR Replicant ver.1.22474487139…

      17. 4. 2021
      Přehled novinek z Japonska 15. týdne

      Přehled novinek z Japonska 15. týdne

      17. 4. 2021
      IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře

      IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře

      17. 4. 2021
      Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

      Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

      16. 4. 2021

      Nejnovější komentáře

      • Martin Zavřel: IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře
      • jaryncip: IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře
      • Martin Zavřel: IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře
      • Martin Zavřel: IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře
      • Tommy: IO Interactive pracují na nové multiplayerové hře
      • Hulllulopp: Vyšel Shadow Man Remastered
      Tekken 7 slaví další milník

      Tekken 7 slaví další milník

      16. 4. 2021
      Trojitá porce her zdarma na Epic Games Store

      Trojitá porce her zdarma na Epic Games Store

      15. 4. 2021
      Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

      Genshin Impact: termín a detaily PS5 verze

      16. 4. 2021
      Civilization VI brzy přivítá nový a závěrečný update

      Civilization VI brzy přivítá nový a závěrečný update

      13. 4. 2021
      Odhalen herec Tommyho v seriálové adaptaci TLOU

      Odhalen herec Tommyho v seriálové adaptaci TLOU

      16. 4. 2021
      Do Fall Guys dorazil balíček kostýmů Devolver Redux

      Do Fall Guys dorazil balíček kostýmů Devolver Redux

      13. 4. 2021
      Oznámena F1 2021

      Oznámena F1 2021

      15. 4. 2021

      O Zing.cz


      Zing je magazín o počítačových a konzolových hrách plný herních novinek, recenzí a preview.


      Herní magazín Zing.cz pro Vás připravujeme ve spolupráci s herním obchodem Xzone.cz. Přijďte si vybrat svou hru nebo tričko.

      Rubriky

      • 3DS
      • Android
      • Blogy čtenářů
      • Deskové hry
      • Filmy/Seriály
      • iOS
      • Jednohubky
      • Linux
      • Mac
      • Novinky
      • PC
      • Playstation 3
      • Playstation 4
      • Playstation 5
      • Preview
      • Podcasty
      • Recenze
      • Soutěže
      • Speciály
      • Switch
      • Videa
      • Vita
      • Xbox 360
      • Xbox One
      • Xbox Series X

      © 2010-2021 Zing s.r.o.

      • Redakce Zing
      • Advertising / Inzerce na Zing.cz
      • Zásady ochrany
      • Pravidla
      • Prohlášení o blozích
      • RSS kanál
      No Result
      View All Result
      • Novinky
      • Recenze
      • Videa
      • Preview
      • Speciály
      • Platforma
        • PC
        • PlayStation 4
        • Xbox One
        • PlayStation 5
        • Xbox Series X|S
        • Switch
      • Fórum
      • Přihlásit
      • Zaregistrovat se

      © 2010-2020 Xzone s.r.o.

      Vítejte zpátky!

      Přihlaste se ke svému účtu

      Zapomněli jste heslo? Zaregistrovat se

      Přidejte se do komunity Zing.cz!

      Vyplňte formulář níže a vytvořte si účet

      Všechna pole jsou povinná. Přihlásit se

      Obnovte si heslo

      Zapomněli jste své přihlašovací údaje? Uveďte svou přezdívku nebo email a my Vám je připomeneme zprávou zaslanou na emailovou adresu registrovanou k Vašemu účtu na Zingu.

      Přihlásit se
      wpDiscuz
      Comment Author Info
      E-mail pošlete uživateli

      Přesunout komentář