Recenze z PS3 verze hry
Hororová série Dead Space už je tu s námi pěknou řádku let a za celou dobu prošla významnou proměnou. Mnozí považují za nejlepší díl právě jedničku, která mnohem více sázela na hororový podtext a dusivou atmosféru opuštěné vesmírné lodi. Zkrátka takový koktejl, který skvěle fungoval už ve Vetřelcích a bude fungovat nejspíše až do konce věků. Bylo ale nad slunce jasné, že to několikrát za sebou hráči nepřijmou, a tak dorazil hollywoodsky naladěný druhý díl plný akce a výbuchů. Laťku kvality sice udržel, už to ale nebyl ten starý dobrý Dead Space, ze kterého jsme měnili troje trenky. A nyní se Visceral Games odhodlali na završení příběhové křivky, která se samozřejmě řídí heslem „čím více, tím lépe“. A musíme říci, že úspěšně.
Hororová syntéza
Stejně jako zástupy fanoušků jsme se i my báli změn. Trailery lákají na zmrzlou planetu, tuny akce a kooperativní režim pro dva hráče, což tak nějak s esencí série nejde dohromady. Horor má ale mnoho tváří a stejně jako tvůrci musíme pochopit, že nás potřetí tmavé chodby vesmírných lodí nijak nepřekvapí. Už to prostě nemá své kouzlo. A proto se musíme vydat dál. Nejlépe na zamrzlé pláně planety Tau Volantis.
Ellie je v nebezpečí. Všechno, co jsme o Necromofrech věděli, je lež. Markery, které jsou rozesety po celém vesmíru, nejsou tím, za co jsme je měli a všechny odpovědi, včetně jediné naděje na přežití lidstva, se nachází na planetě Tau Volantis.
Štreka je to pěkná a tentokrát to bude mít Isaac Clarke o dost tužší. Ex-přítelkyně Ellie se totiž vydala hledat způsob, jak jednou provždy zastavit Nekromorfy a náš hrdina, který už má běhání dost, je stále zmítán halucinacemi. Navíc se již několik let schovává, jelikož je hledán šílenými zástupci Unitologie jakožto jediný možný člověk, který jejich plány dokáže překazit a nebyl by to pořádně zahuštěný scénář, kdyby zrovna v tento okamžik nezaťukal na dveře kapitán Edward Norton. Ellie je v nebezpečí. Všechno, co jsme o Nekromofrech věděli, je lež. Tajemné Markery, které jsou rozesety po celém vesmíru, nejsou tím, za co jsme je měli a všechny odpovědi, včetně jediné naděje na přežití lidstva, se nachází na planetě Tau Volantis. Domově Nekromorfů. Podaří se zastavit mimozemskou invazi jednou provždy? Nebo nás čeká ubohý konec?
Příběh má na rozdíl od druhého dílu hned od začátku řádně našlápnuto. Události se střídají jako na kolotoči a hráč je vržen do středu tohoto víru, navíc hnán vpřed nejen přívrženci Unitologie, ale také motivací na záchranu své ex-přítelkyně (není nad rychlovku pro staré dobré časy). Ledová planeta Tau navíc není jediným místem, které navštívíme. Po sprintu skrze jednu z vesmírných stanic totiž hráče čeká vskutku působivý úvod včetně dlouhých procházek ve vesmíru na orbitě planety, které až mrazivě připomínají filmové Vetřelce. Jedno se trojce musí uznat, i přes veškerou nedůvěru je mnohem blíže prvnímu dílu a jedná se tak spíše o jakousi hororovu syntézu série, která si bere to nejlepší z obou dílů. Scénář je dobře rozfázován, užijete si jak tiché hororové momenty, tak akční složky, navíc jsem během hraní prakticky nenarazil na quick-time eventy, které prznily zážitek ve dvojce a vývojáři podle všeho opravdu poslouchali své fanoušky. Díky tomu si třetí díl zachoval onen mrazivý strach z neznáma, a přitom neunudí neustálým pobíháním v šedých chodbách. Navíc disponuje koncovkou, ve srovnání se kterou epický konec druhého dílu bledne závistí. Překvapení vám ale kazit nehodlám.
Důrazně doporučuji hru hrát minimálně na těžkou obtížnost, která se ideální hodí pro tento žánr. Nábojů bude poskrovnu, život bude ubývat a dostaví se ta pravá vlhkost v trenkách. První dvě obtížnosti totiž hru až moc přibližují akci a je ve vašem osobním zájmu prodloužit cca třináctihodinový zážitek, jak jen to půjde.
Ve dvou se lépe táhne
Třetí díl poprvé představuje možnost kooperativního hraní, která kupodivu nijak výrazně nepotlačuje hororovou atmosféru. Kdykoliv se můžete připojit ke kampani nějakého hráče prostřednictvím online kampaně, kterou si při startu vyberete, stejně jako se může kdokoliv připojit k vám. Druhý hráč si vezme na starost postavu seržanta Johna Carvera, který je přítomný jako NPC postava také v singleplayerové části hry. Hra jej naštěstí dobře přidává do příběhu jakožto velitele bezpečnosti vašeho malého týmu a osamoceně hrající fanoušci se s ním potkají jen čas od času. V případě kooperace jsou dvě ústřední postavy povětšinou spolu, takže se nestane, že by byly každá na druhé straně planety (což je rozhodně škoda).
Zatímco osamocených okamžiků s chrastícím kamarádem ve sluchátku je tu jen poskrovnu, nechybí unikátnost obou postav. Každá totiž nachází v prostředí trochu odlišné harampádí a součástky, díky čemuž mohou vytvořit trochu jiné zbraně a vybavení. Také tři exkluzivní mise a halucinace hrají významnou roli v kooperativní hře. Kromě klasické výpomoci při držení dveří nebo stisku určitého tlačítka pro svého kolegu tak dojde i na nečekané události. Carverovi totiž občas přeskočí kolečko a Isaac jej musí určitou chvíli bránit před útokem Nekromofrů, což platí i obráceně. Obecně je kooperace vymyšlena na jedničku a ani moc neubírá kýženému hororovému pocitu, který absolutně vymizel v multiplayeru druhého dílu. Pro změnu si děláte do trenek ve dvou.
Po světě nyní sbíráte rozliční suroviny a součástky (občas si pro ně můžete poslat i milého robůtka), stejně tak celé části zbraní či schémata.
Co si udělám, to mám
Velkou změnou prošel inventář a celá jeho struktura. Ochranné obleky RIG zůstaly takřka bez dotčení, akorát se vizuálně přizpůsobily novému chladnému prostředí a mě osobně potěšil bonus v podobě N7 obleku z Mass Effectu 3, který se vám ze začátku odemkne v případě, že máte na disku uložené pozice ze třetího dílu Shepardova dobrodružství. Co se zbraní týče, tentokrát hrají první housle inženýrské lavičky, ve kterých jste si mohli ve druhém dílu vylepšovat své vybavení. Tentokrát si v něm vyrábíte prakticky vše. Po světě nyní sbíráte rozliční suroviny a součástky (občas si pro ně můžete poslat i milého robůtka), stejně tak celé části zbraní či jednotlivá schémata. Z veškerého harampádí si pak na lavici kuchtíte nové zbraně, dokupujete náboje a lékárničky. Už žádné jednoduché kupování v obchodě, vše si musíte patřičně vyrobit.
To přispívá nejen k vynalézavosti, ale také k mnohem větší potřebě zkoumat prostředí. Nikdy totiž nevíte, kdy narazíte na vzácný minerál nebo surovinu, která se hodí do té které zbraně. Pokud náhodou nemáte schéma na určitý druh zbraně, pak poslouží manuální editor. V něm si můžete vyrobit svou vlastní unikátní zbraň. Začněte osou, přidejte generátor, horní a dolní mód střelby a završte modifikacemi. Díky tomu lze vytvořit vskutku bizarní kousky, jako je například plasmová pistole, kombinovaná s brokovnicí či energetická puška s granátometem. Fantazii se zkrátka meze nekladou a zde na to šli tvůrci originálně a především dobře.
Různorodá verbež
Rozličné druhy zbraní se navíc budou hodit, jelikož vám po krku půjde celá řada nových druhů Nekromofrů. Kromě klasických sekačů a plivačů se nyní budete muset vypořádat s nemrtvými vojáky, kteří se stále snaží střílet ze samopalu, zmutovanými vědci z dřívějších výprav a samozřejmě novými obry, kterým je dobré klidit se z cesty. Nechybí ani povinný výlet do trávicího traktu jednoho z bossů, což je podle všeho hitem novodobého herního průmyslu. Každý vyžaduje trochu jiný přístup, především jsou ale mnohem agresivnější a jdou vám aktivně k tělu. Dobrým nápadem bylo také přidat do víru živé protivníky z řad sekty Unitologie, kteří vám budou na ledové planetě bránit v cestě. Ti jsou totiž inteligentní, kryjí se, opětují palbu a je těžší přijít jim na kloub. Navíc často narazíte na šarvátky mezi nimi a Nekromorfy a jak už asi tušíte, když se dva bijí…
S tím se pojí jedna z nepříjemností, která přetrvává od samého začátku série. Isaac totiž není ten nejhbitější hrdina všech dob, a zatímco v prvním dílu to vzhledem k celkové rychlosti hry tolik nevadilo, zde už dostává ovládání na frak. Ano, tvůrci přidali možnost úskoku a především krytí, obojí je ale trochu násilně vměstnáno do hry a je cítit, že pro to zkrátka nebyla postava stvořena. Krytí od střelby prakticky nechrání a úskok, který se provádí dvojím stiskem sprintu, taktéž není moc účinný. Ve výsledku tak zůstanete u klasického stání za bednami a rohy, případně ustupování, a budete se modlit, aby nepřátelé padli dříve, než vy. Další důkaz toho, že Dead Space nikdy nebyl a nebude čistokrevnou střílečkou.
Textury jsou ostré jako břitva, postavy vypadají realisticky a živě, některé scenérie vyráží dech a přehlídka hnusu ze strany nepřátel se také vyznamenala.
Krásy jiných světů
Jedno se hře musí uznat, vypadá zatraceně dobře. Z prvního pohledu by jeden řekl, že se z vizuálního hlediska třetí díl tolik neliší od svého předchůdce, stačí ale vyskočit na procházku do otevřeného vesmíru, případně vyjít z vánice a stanout na útesu vstříc slunci, a člověka zamrazí. Dead Space vždy odváděl prvotřídní práci z hlediska světel a stínů, jejich správného rozložení v prostředí a interakce, třetí díl ale nastavuje laťku ještě výše. Navíc nezklamou ani ostatní aspekty. Textury jsou ostré jako břitva, postavy vypadají realisticky a živě, některé scenérie vyráží dech a přehlídka hnusu ze strany nepřátel se také vyznamenala. Hráč má pozitivní zážitek už jen z toho, jak perfektně všechno do sebe zapadá a osobně se mi ani jednou nestalo, abych narazil na nějaký bug či nedodělek. Visceral odvedl lví kus práce, minimálně co se prezentace týče a přechod do zimního prostředí hře prospěl. Když Rockstar říkal, že nejlepší (a nejhezčí) hry vychází na sklonu životního cyklu konzolí, měl sakra páru.
Samou chválu mohu pět i na ozvučení. To je v hororovém žánru nad zlato a ani zde nechybí rozličené mručení, syčení trubek a jiné lekačky, které ve výsledku ani lekačkami nejsou. Vývojáři si hrají s vaší fantazií a soundtrack jim hraje zdatného pomocníka. Správně totiž kombinuje pobrnkávání a zvukové smyčky s epickými orchestrálními řevy ve vypjatých momentech, jako je souboj s bossem či megalomanské finále. Velký podíl na uvěřitelnosti postav má také prvotřídní dabing a vylepšená synchronizace mluveného slova se rty. Z audiovizuálního hlediska představuje Dead Space 3 pošušňání.
Za lidstvo a sukni
Zprvu se to možná nezdálo, Dead Space 3 ale důstojně završuje příběhovou eskapádu inženýra Isaaca a jeho honbu za spasením lidské rasy. Třetí díl není nutně lepší, než některý z předchozích, důležité ale je, že dokáže udržet pomyslnou laťku kvality a především chytře spojit oblíbené prvky prvního a druhého dílu, díky čemuž se v mém osobním seznamu staví o ždibec výše, než předchůdce. Vše navíc podporuje výborný scénář s celou řadou překvapení a příslib toho, že možná neslyšíme o Isaacovi naposledy. Přidejme k tomu povedený kooperativní režim a chutný vizuální kabátek a vychází nám po všech stránkách vymakaný akčně-hororový titul, který důstojně odstartoval letošní únorovou nadílku hitů.
Recenze
Dead Space 3 – na konci světa
Kvalitní završení oblíbené hororové série. Nic z řady ven vybočujícího, jen pár skvělých nápadů a napínavý scénář, zabalený do jednoho z nejlepších audiovizuálů na současné generaci konzolí. A když se náhodou začnete nudit, střílejte mezi nohy.
Líbí se nám
- skvěle sepsaný scénář
- dobře vyvážené
- filmově epické
- tvoření vlastních zbraní
- precizní ozvučení
- nádherný vizuální kabátek
- lidští nepřátelé
Vadí nám
- krčení, které do hry nesedí
- stále neohrabané ovládání
jasně nejsilnější byla jedníčka co se týče nátlaku na srdce ale tady de o tu sérii třeba podobně pro mě ztrácel kouzlo Assassin teď je to lepší verze Seafightu (omlouvámse jestly sem někoho naštval ale Blackflag mi prostě nesedl)
Andromeda25: Souhlasně přikyvuji
Dead space 3 uz neni tak hororova hra jak byvala uz mi to pripadalo spis jen jak strilecka nic vic , ale porad dobry
no jestly DS 4 nebude tak to bude dost na hovno protože Awakened končí dosti otevřeně a to že je to pokračování 3. dílu těším se jak malej všechny díly sem miloval : 3
věřím, že Dead Space 4 bude, určitě
six feet under:Dead Space 4 prý nemá být z důvodů nízkého prodeje Dead Space 3. Bohužel.
pěkná recenze, díky. Dead Space 2-3 = u mě závislost těším se na Dead Space 4
Lootmaster : čeká nás samé four hodně pokračování s číslovkou 4
Vertigo: Pí es four a dý es four
Jak je psáno tak je dáno a to měrou vrchovatou. Recenze je naprosto v souladu se skutečností. Stopáž téhle pecky se zastavila něco za 21 hodinami odehranné, perfektně vyvážené hry, prostředím tak hratelností a sympatických nenáročných hlavolamu, které jsou už takovou perličkou u téhle série. Soundtrack opravdu na vysoké urovni, kde pozorný posluchač (hráč) zaslechne jak inspiraci od Aliens, Thing atd. Klasika žánru a je to hlavně scífko a to je jen dobře. Jedinný co mě vadilo, že to na konci skončilo Jsem moc zvědavej kam se bude ubírat tahle série dál…PS4=DS4
Dead Space 3 se opravdu povedl. Chtěl bych se s vámi podělit o můj názor (videorecenzi) – [ odkaz ]
Gratulujem k recenzii, vedel som, že Zing nesklame. Nechcem tu robiť nejakú reklamu alebo čo, ale ak sa chcete poniektorí zasmiať, alebo skôr plakať (brečet) , prečítajte si recenziu od nejaké zakomplexovaného jedinca na sectore tu [ odkaz ] Čo si o tom myslíte?
Neví se něco o chystaném DLC bude navazovat na konec nebo to bude formou vsuvky?
Kto hra DS3 na PC pridajte si ma na originu: Lumicko
Původně jsem trojku neplánoval koupit. I když mám doma a hrál jsem jak dvojku tak jedničku. Ale po přečtení této recenze do ní asi časem půjdu.