Precizní logika a rychlé rozhodování, to je denní chleba každého manažera na vyšších pozicích. Zatímco v rámci pracovního života může jít o dost stresující, až frustrující náplň všedního dne, hráči holdující svižným strategiím tuto kombinaci s radostí vyhledávají. Nyní jim vychází vstříc francouzské studio Passtech Games, které se poprvé prosadilo na herní scéně v roce 2014 se svou taktickou akcí ze života vesmírného přepravce Space Run a letos se uchází o vaši přízeň s dílkem z fantasy prostředí. Zaujme vás Masters of Anima, v němž se vžijete do kůže vyvolávače bránícího svět?
- Hráli jsme na: PC
- Vyšlo na: PC, PS4, Xbox One, Switch
Hrdina všedního dne
Dnešní doba nepřináší strategie s větveným příběhem. O to radostněji přijmeme jakýkoliv svěží vítr z mysli scénáristů. Jeden takový vichr s nádechem humorné fantastiky se na vás přiřítí z Masters of Anima. Ve světě, který byl terorizován lávovými projektily příhodně nazvané hory Spark (česky Jiskra), se smilovali bozi nad sužovanými lidmi. Vyvolené jedince naučili používat animu, hmotu, kterou je možné podle prastarého učení modelovat do kamenných sluhů. Ti se pod vedením svých stvořitelů, takzvaných Shaperů (Tvarovačů), postavili na odpor lávovým golemům, které po lítém boji zničili. Srdce hory bylo zapečetěno a nastal zasloužený klid.
„Útvarům bojovníků budete dávat jednoduché příkazy pohybu a útoku. Nic více od inteligence vašich vyvolaných přívrženců nečekejte.“
Tedy až dosud. Náš hrdina Otto se chystá k závěrečným tvarovačským zkouškám a myslí na svatbu s Anou, jednou z nejnadanějších služebnic řádu tvarovačů. Průběh jednoho z testů naruší invaze horských monster, jež měly být dávno nadobro zahnány. Navíc zrádný Zahr unesl Ottovu snoubenku, takže je o zápletku postaráno. Během honby za zlosynem máte ovšem zachránit také celý svět, když už se to nabízí.
Pan loutkař
Jako učeň tvarovačů zatím moc kejklí neumíte. Ale postupem času se začne váš potenciál otevírat jako tajemný květ. Během desítky misí se kromě štítonošů naučíte povolat z dálky útočící lučištníky, kněze vysávající z golemů životodárnou pralátku animo, menší kamenné komandéry dodávající ostatním odvahu či summonery chovající vlastní nohsledy. Útvarům bojovníků budete dávat jednoduché příkazy pohybu a útoku. Nic více od inteligence vašich vyvolaných přívrženců nečekejte.
U spravování jednotek vytane pro některé hráče docela velký problém. Tvůrci Masters of Anima totiž velmi jasně deklarují, že si jejich dílo nejlépe zahrajete s gamepadem v ruce (titul se totiž mimo PC objevuje také na konzolích). S myší a klávesnicí si budete připadat docela toporně a nemotorně, zatímco s ovladačem v ruce budete po chvíli rozsévat zkázu v řadách nepřátel. A možností, jak se se skalnatými monstry vypořádat, budete mít po ruce dost.
„Hrdina ovládající pralátku se do šarvátek moc nehodí. Spíše pobíhá okolo svých svěřenců a pomocí svého hlasitého povzbuzování je motivuje k ještě důkladnější destrukci.“
Za plnění dílčích misí na cestě za záchranou milované Any získáte zkušenosti, které se promítnou do úrovně Otty. S každým levelem se obohatíte o zkušenostní bod, jenž investujete do rozvoje vlastností svých nebo některé z vašich kreatur. Osobně jsem vkládal vylepšení spíše do bojujících nohsledů, protože hrdina ovládající pralátku se do šarvátek moc nehodí. Spíše pobíhá okolo svých svěřenců a pomocí svého hlasitého povzbuzování je motivuje k ještě důkladnější destrukci. Každý typ posluhovače totiž disponuje speciálním úderem, který se po bojovém výkřiku aktivuje. Já jsem nejčastěji hulákal u lučištníků vystřelujících ničivou salvu a čarodějů doplňujících kromě animy také život, kterého není nikdy dost.
Rozhodnutí v řádu vteřin
Situace na bojišti se totiž vyvíjí každou vteřinou a často se stane, že ani nemrknete a vaše armáda je na maděru. Obrovská monstra ničí vaše přívržence sekvencí úderů, které prostřídávají s nabitými útoky, na něž musíte bryskně reagovat. Utrpěné ztráty můžete okamžitě doplnit pouze v případě, že jste shromáždili dostatek arkanické látky anima, takže s ní musíte zacházet opatrně a nevyplýtvat ji pouze na aktivaci speciálních schopností. Světelných orbů se sice na bojištích válí relativně dost (najdete je po rozbití okolních objektů), ale u táhlejších soubojů (v nich již nemáte kněží) vám budou citelně chybět. Věřte mi, že se nejednou uchýlíte k opakování celého klání.
„Jednotlivé mapy se neopakují, vždy mají svůj unikátní charakter a mnoho zákoutí, do nichž se vyplatí zatoulat s vidinou příjemných bonusů.“
Střety s nepřáteli jsou dynamické a kladou na hráče docela velké nároky. Musíte během pár chvil rozhodnout, které jednotky mají přednost během doplnění, jak je rozmístit, aby utržily co nejmenší zranění, vyhýbat se tlapám nepřátel s Ottou a reagovat na veškeré další proměnné. Přemýšlivější hráči zřejmě nedocení plynulost soubojů na hranici RTS a diablovky, takže Masters of Anima zmizí z jejich disků rychleji než máslo ve slevě z regálu v obchodě. Sám jsem relativně dlouho přemýšlel, jak se některým bossům dostat na kobylku. Ale v momentu, kdy jsem odhalil vnitřní principy úspěšného boje, jsem si poměřování sil s lávovými zplozenci docela užíval.
Hektické souboje jsou umně střídány s hádankovými pasážemi. V cestě za osvobozením Any ze spárů Zahra si příjemně procvičíte mozkové závity, protože prostorové puzzly nejsou stereotypní a vždy přichází s neotřelými prvky, jež osvěží překonávání překážek. Jednotlivé hlavolamy budete nejčastěji řešit s pomocí svých přisluhovačů, kteří umí oživit sochy drtící sutiny, vyvolat auru potlačující rozklad okolí způsobený temnou magií, posouvat objekty ve vymezených drahách či držet těžké zábrany proti ničivému větru. Nebude výjimkou, že musíte přidělit rozkazy několika jednotkám najednou, a chránit je před zničením. Za nás se logická část povedla.
Koridor plný barev
Masters of Anima překvapil nejen slušnou hratelností, ale také obstojně vypadajícím vizuálem. Jednotlivé mapy se neopakují, vždy mají svůj unikátní charakter a mnoho zákoutí, do nichž se vyplatí zatoulat s vidinou příjemných bonusů (posílení zdraví, více místa pro nabití pralátky). Navštívíte lesní krajinu s polorozpadlými chrámy, tajemné jeskyně, zasněžené úpatí hory či rozpálené pouště. Otto sice pobíhá pouze ve vymezených mantinelech úrovní, ale o to více si mohli designéři vyhrát s detaily vytvářejícími dojem živoucího prostředí. Pohledná grafika s retro nádechem navíc není nijak zvlášť náročná, takže si Masters of Anima zahrajete i na strojích sloužících více než pár měsíců.
Pozadu nezůstala ani zvuková stránka. Hudba příjemně doplňuje cestu hrdiny za spásou Any a světa (v tomto pořadí). Zvukové efekty jednotlivých postav či příšer odpovídají odlehčené fantasy stylizaci, destrukce je dostatečně hlasitá a dabing na relativně malou hru více než povedený. Co více si přát? Snad jen českou lokalizaci, ale s trochou snahy si Masters of Anima zahrají i méně zdatní angličtináři.
Z našeho pohledu se počin studia Passtech Games ukázal jako velmi dobrá volba pro fanoušky zběsilejších RTS, kteří se nebojí ani výzev v podobě hektičtějších klikaček. Na rozdíl od Diabla či Titan Questu budete do zteče posílat vyvolané bojovníky, jež musíte neustále kontrolovat a řídit je rozkazy. Ovládání je pro PC mírně nezvyklé kvůli optimalizaci pro konzole, ale s gamepadem si Masters of Anima v pohodě užijete. Pokud se nebojíte méně profláklých konceptů a zaujalo vás výtvarné zpracování, mohl by se titul ukázat jako velmi slušný přírůstek do vaší herní knihovny. Vaše rozhodnutí možná podpoří i docela přátelská cena okolo 600 Kč.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Recenze
Masters of Anima
Francouzské studio Passtech Games si se svým třetím titulem určitě neudělali ostudu. Potěší především fanoušky strategií, kterým nevadí, že se musí rozhodovat pod docela slušným časovým nátlakem. Na oplátku tak dostanou dynamické souboje a slušný model jednotek s netradičním modelem ovládání. Jako pěkný bonus se jeví slušně odsypávající příběh a povedené hádanky v herním prostředí. Pokud jste spíš na tahovky, tak ruce pryč.
Líbí se nám
- příběhové fantasy pozadí se špetkou milého humoru
- netradiční model ovládání
- využití jednotek při puzzlech
- strategie pod časovým presem
- audiovizuální zpracování
Vadí nám
- občas chaotické souboje (pokud někomu nevyhovuje relativně rychlé tempo)
- občasné zasekávání nohsledů o objekty
- nevhodné pro ovládání myší a klávesnicí (ale hratelné s trochou zvyku)