Koupit Total War Saga: Thrones of Britannia
Studio Creative Assembly se dostalo do povědomí hráčů realistickým ztvárněním bitev kombinovaných s rozsáhlými možnostmi správy říše mimo válečná pole. Fanouškovská základna však musí již tři roky čekat na další historický díl, protože kolo dějin muselo ustoupit fantasy odnoži z prostředí Warhammeru (což se ovšem povedlo náramně). Na začátku května se však přiřítí první díl plánované řady Total War Saga zaměřující se na menší úseky lidské historie. Pojďme se společně podívat na britskou půdu v 9. století, kdy se pětice kultur snaží uzurpovat trůn na úkor ostatních.
- Vychází na: PC
- Datum vydání: 3. května 2018
- Česká lokalizace: České titulky
Ve stopách Ethelstana
Poslední dobou se dostává do kurzu severská kultura a ruku v ruce s ní také vikingské dějiny. Hodně za to může také seriál Vikingové od History Channelu, který zpopularizoval postavu Ragnara Lodbroka. Bájemi opředený nájezdník drancoval pobřeží Anglie tak dlouho, než našel smrt na dně popravní jámy mezi klubky jedovatých plazů. Tím ovšem normanské nájezdy neskončily, ba právě naopak. Ataky mužů z drakkarů přinášely mezi obyvatele anglických knížectví hrůzu, kvůli níž odložili stranou své nekonečné spory o území a moc. A právě do této konstelace máte zasáhnout na straně jedné z pěti mocných frakcí sledujících své vlastní zájmy.
„Diplomatická jednání jsou často mnohem účinnější než vojenská tažení, která vyčerpávají obě strany sporu a dávají příležitost soupeřům stojícím ve stínu.“
Ať už se rozhodnete postavit na stranu Angličanů v kůži sjednotitele Alfréda Velikého, hrdých Velšanů bojující o své místo na slunci, Galů hledajících Kámen osudu či některého z rozpínajících se vikingských kmenů, budete mít před sebou stejnou mapu rozdělenou na desítky menších územních celků. Po výběru jednoho z deseti velitelů se však nestihnete pořádně rozkoukat a obrovský počet rodů se začne značně redukovat, když silnější pohltí své nicotné sousedy. Důvody agrese mohou být různé – plnění mise v kampani, touha po vzácné komoditě, propojení svých držav či vzbouřený vazal zasluhující trest.
Právě práce s leníky mi přinesla největší potěšení, protože středověká simulace bez domlouvání sňatků, řešení problémů s nemanželskými bastardy, přidělování držav věrným guvernérům a generálům, možnosti uplatit vzpurného poddaného nebo se s ním pěkně po přemyslovsku vypořádat se zbraní v ruce by byla poloviční. Creative Assembly předvádějí v simulaci raně středověkého vládce velmi slušnou práci, která sice svým rozsahem neatakuje krále simulátorů dějin Europa Universalis či Crusaders Kings, ale po krůčcích se k ní blíží.
Podobně jako se pokoutným jednáním vyrovnáte s problémy ve vlastním království, můžete obratností své mluvy a měšcem plným zlaťáků řešit i krize mezi říšemi. Diplomatická jednání jsou často mnohem účinnější než vojenská tažení, která vyčerpávají obě strany sporu a dávají příležitost soupeřům stojícím ve stínu. Vytváření bilaterálních smluv v mém případě dospělo tak daleko, že když mě napadl dravý vikingský král Bardr z rodu Dyflinů, tak proti němu stála celá Anglie a polovina Skotska. Ještě byl rád za nabídnutou ruku a jednání o míru.
„Každý národ disponuje svými elitními jednotkami, jichž musíte obratně využívat v boji, aby nezapadl jejich potenciál.“
Vstřícné kroky vůči anglosaským příbuzným i upozaděným Keltům nesmíte podcenit v žádném případě. Uzavírání přátelství a vojenských spojenectví s méně důležitými politickými hráči se postupem času stále více vyplatí, protože tak získáte mocnou páku proti silnějším sousedům rozpínajících se na hranicích vašeho království. Jako v každém dílu historických strategií Total War totiž platí, že v množství potenciálních vojáků se skrývá síla často vedoucí k vítězství i přes nepřízeň osudu.
S mečem v ruce
Když selže jednání diplomatů u kulatého stolu, není jiná možnost než se chopit meče. Bitvy v reálném čase jsou druhou neméně důležitou součástí konceptu her od Creative Assembly a také v Total War Saga: Thrones of Britannia se jim věnovali s obrovskou pečlivostí. Každý národ disponuje svými elitními jednotkami, jichž musíte obratně využívat v boji, aby nezapadl jejich potenciál. Stále platí pravidlo, že dobře poskládaná armáda je schopna porazit i početnější šiky nepřítele. Stačí pouze chytře zvolená taktika a štěstí na vaší straně.
Právě aspekt vstřícné náhody umí docela slušně zamíchat s kartami. Několikrát se mi totiž stalo, že při salvě mých lučištníků na velitelskou jednotku oponenta, padl vůdce pod náporem vyslaných střel, morálka soupeře klesla na nulu a rozprášení jejich řad bylo otázkou několika minut. Stejně tak se ovšem může nehoda stát také vám, takže je nutné se svým generálem pracovat obezřetně. Na lehkou váhu však nelze brát ztrátu žádné z vašich jednotek, takže všem musíte věnovat dostatek pozornosti. Lučištníci jsou náchylní rychlým atakům jízdy, kterou dokáže zastavit šik kopiníků, kteří zase nemají v oblibě sekerníky. Základní pravidla RTS soubojů platí bez výjimek.
„Starat se o prosperitu říše, zásobování vojska a štěstí obyvatel se v dobách míru zdá jako jednoduchý úkol, ale s propuknutím válečného běsu a vtrhnutím nepřátelských vojsk do vašich držav se situace krutě mění.“
V Total War Saga: Thrones of Britannia ovšem můžete využít širokou paletu postupů. Já jsem se vydal odvážným směrem a pokusil se využít husitskou taktiku, což podivuhodně fungovalo. Fingovaný ústup pěšího vojska a lučištníků svedl na scestí armády nepřítele, které neopatrně pronásledovaly mé svěřence. Vůbec nehleděli na zalesněné svahy, z nichž se vyřítili mí věrní jezdci, kteří rozprášili bezhlavě pochodující soupeře.
V praktikách, za něž by se každý správný rytíř styděl do konce svých dní, se můžete dostatečně vyřádit i díky dalším možnostem, jež vojenské půtky nabízí. Útočník totiž může vyčkat příhodnějšího počasí (já nejčastěji volil déšť zpomalující pohyb) nebo využít nečestnou volbu nočního přepadu, který staví soupeře do nelehké pozice a v němž se dá využít rozptýlení vojska po celé šíři mapy. Vaše taktika se musí přizpůsobit dostupným jednotkám se zaměřením na slabé a silné stránky vašich branců, jinak se se zlou potážete.
Za vlast!
Žádná armáda by nebyla schopna vést delší tažení bez pořádného zázemí, což v Thrones of Britannia platí dvojnásob. Správa vlastněných panství vyžaduje vaši pozornost v každém tahu a nelze ji odbýt jen libovolným naklikáním stavby nových budov. Každý kus anglické domoviny je rozdělen na centrální část, v níž se dají stavět městské budovy, a okolní pastviny, pole a plochy oplývající nerostným bohatstvím. Vedlejší území jsou pevně vázána na metropoli, ale ústřední sídlo je závislé na dodávkách potravin a dalších komodit. Tato citlivá rovnováha může podlehnout mnohým vnějším vlivům, jež se budete snažit eliminovat sami nebo dosazením vhodně zvoleného guvernéra ve vašich službách.
Starat se o prosperitu říše, zásobování vojska a štěstí obyvatel se v dobách míru zdá jako jednoduchý úkol, ale s propuknutím válečného běsu a vtrhnutím nepřátelských vojsk do vašich držav se situace krutě mění. Zatímco odolnost správních hradišť je odvozena od investic do výstavby obranných konstrukcí a zvládne se vypořádat se slabšími obléhateli bez přičinění mužů ve zbrani, obrana malých usedlostí před jejich vypleněním (já osobně je raději zabíral) je mnohem komplikovanější. Často budete muset volit, která část vašeho panství je pro vás důležitější a tam deponovat posádku, zatímco jiné části budou trpět řáděním soupeře.
„Grafické pojetí zpracování statistik možná některé překvapí a zřejmě si najde i své odpůrce, ale mě osobně výtvarný koncept evokující dobové umění v čele s tapisérií z Bayeux nakonec přirostl k srdci.“
Budovatelská část docela věrně odpovídá dobovým reáliím, ale pro dnešního hráče bude docela kruté sledovat, jak se mu rozpadá říše pod rukama, když není schopen ubránit své oblasti. Menší územní celky se brání snadněji, ale pokud se rozhodnete hrát třeba za rozsáhlý Wessex, budete se muset pořádně ohánět, budovat menší vojska (velmi pěkná mechanika získání jen části jednotky, která se během pobytu ve městě doplňuje o další brance) a dojednávat vazalské smlouvy se sousedy, čímž si vytvoříte nárazníkové pásmo na hranicích říše. A díky odlišně se vyvíjejícím situacím vám pobyt v mlhách Avalonu nebude vadit ani po desítkách hodin, protože umělá inteligence nejedná podle předem daných vzorců, a tak budete čelit stále novým výzvám.
Ze štětce středověkého umělce
Dlouhodobost titulu je podpořena také povedenou audiovizuální stránkou díla. Creative Assembly se podařilo přenést špínu raného středověku na obrazovky našich počítačů docela věrně. Pohled na mapu měnící se podle ročních období zahalenou deštivými mraky se neomrzí, tím spíše pokud jste fanouškem daného období. Pohyb vojsk po cestách a vzájemná interakce dvou armád si také zaslouží pochvalu. Ještě lépe si vede zobrazení vojáků přímo v bitvě přibližující krev a bláto bojiště přesně tak, jak jsme u série Total War zvyklí.
Osobně si nejvíce cením faktu, že se i přes velký počet mechanik a principů, které se musíte naučit, povedlo vše natlačit do přehledných tabulek, v nichž se podle mě během několika desítek minut naučí orientovat i nováček. Grafické pojetí zpracování statistik možná některé překvapí a zřejmě si najde i své odpůrce, ale mě osobně výtvarný koncept evokující dobové umění v čele s tapisérií z Bayeux nakonec přirostl k srdci.
Jestli jste dočetli až sem, tak sami tušíte, že jsem s návratem k historickým reáliím série Total War spokojen. Sice mi trošku chybí pestrost jednotek, kterými mě namlsal odklon ke světu Warhammeru, a občas mě namíchla nelogicky jednající umělá inteligence, ale ve své podstatě jsem si cestu do Anglie zmítané spory o královskou korunu užil. Pětice národů poskytuje dostatečný počet možností, jak do půtek o moc zasáhnout a vybere si z nich každý. Dalším obrovským plusem je česká lokalizace a příznivá cena pod tisíc korun. Fanoušci předchozích děl Creative Assembly by měli být spokojeni.
Total War Saga: Thrones of Britannia koupíte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Recenze
Total War Saga: Thrones of Britannia
Studio Creative Assembly dokázalo, že historické strategie pořád umí. Thrones of Britannia sice nejsou žádným přelomovým dílem, ale díky poctivému kvalitnímu zpracování spojenému s implementováním nových mechanik nabízí slušnou porci zábavy všem milovníkům série Total War. Zatímco se budeme směle rvát o anglickou korunu, tvůrci už mohou přemýšlet, jaké zajímavé období ve slibně se rozjíždějící sérii TW Saga představí příště.
Líbí se nám
- dobře zvolené historické období
- svižné bitvy v reálném čase
- správa panství a rodu s využitím diplomatických intrik
- znovuhratelnost
- česká lokalizace
- cena
Vadí nám
- občas nelogicky jednající umělá inteligence
- malá pestrost jednotek
Koupit Total War Saga: Thrones of Britannia
Vaše nákupy na Xzone.cz a GameExpres.sk pomáhají rozvoji Zingu. Děkujeme.
Já jsem maximálně spokojený, dostal jsem to co jsem očekával a nemůžu se od hry odtrhnout – ostatně jak od každého Total War, když vyjde
Nicméně prozatím co mi chybí (a co jsem sám sebe asi rozmazlil) je Blood & Gore jak už ve hře, a nebo jako samostatné DLC.
Pekná recenzia, díky. Časom určite zaobstarám kedže teraz je čo hrať