Série V-Rally patří do historie prašných videoher určitě po právu, i když to nikdy nebyla taková hvězda jako ve své době Colin McRae Rally či oficiální řada WRC od Evolution Studios. Jenže V-Rally nikdy nesměřovalo k reálné jízdě. Naopak si libovalo v dlouhých, širokých a velmi rychlých cestách, v přísně arkádovém ovládání a v multiplayeru, který tato série podporuje už od svého prvního dílu z roku 1997! Já považuji za vrchol o dva roky mladší díl druhý, jenž byl velmi oblíbený zejména na konzolích Dreamcast a PlayStation, přičemž PC konverze se již tolik nepovedla, pročež na počítačích tato řada vlastně vždy paběrkovala.
- Vychází na: PC, PlayStation 4 (testovaná verze), Xbox One, Switch
- Datum vydání: 7. září 2018*
- Žánr: Závody
- Česká lokalizace: Ne
*PC verze vychází 25. září, Switch někdy později
Dvojka přinesla několik unikátních funkcí jako např. arkádový režim pro 1–4 hráče před jednou televizí, kdy se závodilo v chumlu stejného počtu vozů na klasických rallye tratích. A dodnes památný je přiložený a velmi intuitivní editor a generátor tratí, jehož dodnes v žánru závodních her nikdo nepřekonal. A pamatujete na ty boží bláznivé diváky, jak občas těsně před vaším vozem přebíhali trať nebo na plně nastavitelnou externí kameru? V-Rally 2 byla zkrátka ve své době technologická špička.
Třetí, a do současnosti i poslední díl, vyšel již před šestnácti lety, pokud tedy nepočítáme balík dvojice her V-Rally 3 a Stuntman pro Game Boy Advance z roku 2005. Na PlayStation 2 se tvůrci z pařížského studia Eden Games s trojkou teprve zaučovali, a tak hru po stránce funkcí oproti vytříbené dvojce dost ořezali. Viděno dnešní optikou je V-Rally 3 oproti předchůdci docela obyčejné, ale graficky nádherné rallye, u něhož tvůrci nevybalancovali citlivost zatáčení, takže než jste si zvykli, tak se auta klopýtala ze strany na stranu.
Hra na objednávku
A na tento docela bohatý odkaz chce navázat nové V-Rally 4, které ale s původní trilogií vůbec nic nespojuje. Tedy snad až na pár vývojářů z původních Eden Studios, kteří v současném a také francouzském KT Racing (dříve Kylotonn) pracují. KT Racing ovšem nejsou žádní závodní fachmani, to se spíše s milánskými Milestone přetahují na chvostu pole a nedávno se šeredně spálili s ostudným čtvrtým FlatOutem. S ním pojí V-Rally stejně nebezpečná hořící koudel hry na objednávku.
Francouzský vydavatel Big Ben Interactive totiž skoupil různé ochranné známky od Atari, aby na známé značky rouboval rychle spíchnuté hry nevalných produkčních kvalit. My jako odborné publikum se opít rohlíkem sice nenecháme, ale Big Ben s tímto vychytralým úmyslem cílí hlavně na supermarketové zákazníky, kteří vidí známou tvář, ale již netuší, že to je jen podlý trik a s oblíbenými hrami minulosti nemá nic společného.
Tvůrci evidentně na nějaký odkaz zvysoka kašlou, a tak je nové V-Rally naprosto generickou a tuctovou rallye hrou. Jedna shodná věc by se ale našla. Tou je na první pohled praktický generátor rallye tratí podobný stejnému nástroji z V-Rally 2. Také si vyberete lokaci, její obtížnost, a už jen mačkáte tlačítko, načež se cestička rozvine v rámci vybrané mapy zase jiným způsobem. Jenže průjezdných cest na ploše mapy není zase tolik, takže se jako nová trať klidně bere jen drobná zajížďka v polovině etapy. Ani na plnohodnotný editor si Kylotonn netroufl.
Rallye je ovšem pouze jeden z pětice rovnocenných režimů hry. Nabízí výhradně smyšlené lokace mezi typicky 3 až 16 kilometry délky v Japonsku, Keni, Malajsii, Rusku a v USA, přičemž každé zemi přísluší 4 hotové tratě s možností generování dalších. Mapy jsou ale velmi nudně navržené a místy pro rallye snad až nevhodné. V Japonsku např. jezdíte přímo uprostřed úzkých silniček a křižovatek nahuštěných rezidenčních zón, v nichž pomalu nezatočíte ani na kole, natož ve sportovním autě. Jsou to kolikrát naprosto nenápadné a nezábavné cesty, až mi přijde, že si s nimi tvůrci také ušetřili spousty času a prostě jim je vyplivl generátor. A navíc jdou proti odkazu rychlých a velmi dynamických tratí z původní trilogie, které se většinou projížděly v pekelném kvapíku.
Není Keňa jako Keňa
Kdyby se alespoň při jízdě dalo kochat, jenže celkově je grafika na testované PS4 maximálně průměrná, v některých krajích až odpudivá. Např. zmíněná Keňa znamená hnusně hnědé kopce okolo vozovky a povrch trati s mrzkou a plochou texturou jako na koberci. Nejhorší je, že při dnešním stavu technologií tratě neobstojí nejen před 7 let starým DiRTem 3 (tam je přeci Keňa parádní), ale ani před V-Rally 3, v němž jsou lokace dynamické, plné detailů a nádherně barevné. Vrcholem jsou pak ohyzdné a tmavé kabiny bez animovaných zrcátek a naprosto podivný destrukční model, kdy se auto muchlá jak krabice papíru.
Jenže jako krabice papíru (tentokrát ale zatížené) se autíčka také řídí. Absolutně mi nejde na rozum, proč tvůrci nepoužili snad vůbec nic z jejich posledního WRC 7, které je mnohem lepší hrou. Navíc i totální arkáda se přece dá udělat s glancem, jak to nedávno předvedl takový Gravel. V něm se auta ovládají příjemně, a zvláště rallycross je v něm naprostá paráda, protože vozidla nádherně a kontrolovaně smykují. Tady se budete první chvíle s vozítky šíleně prát, protože řízení má na ovladači naprosto brutální zpoždění, takže hýbnete páčkou a auto zatočí snad o čtvrt vteřiny později, což je kolikrát fatální. Jakoby nezbylo dost výkonu konzole na ovládání, pročež je vidět, že přenos signálů probíhá na extrémně nízké frekvenci, jež na citlivé a pohodlné řízení nestačí.
Na dynamickou práci a modelování povrchu můžete zcela zapomenout, V-Rally 4 zná prakticky jen ploché kobercové textury, což předesílá jediné, že zcela chybí jakékoli počítání fyziky. Ano, jsme zpátky v dřevních dobách her jako Tommi Mäkinen Rally či V-Rally 1. To už i takový Colin McRae Rally 2.0 má bohužel vyspělejší fyziku než současné V-Rally 4. Např. na písku se auta zpravidla chovají jako na ledě, takže delší podržení ručky klidně znamená hodiny, vozidla zde totiž vlastně ani tak nejedou, jako se spíše kloužou. Malý kamínek na trati vás hodí do nekončících salt, zatímco zaškobrtnutí o zábradlí auto zase vystřelí div ne do vesmíru. Ano, v tomto si mohou Francouzi i Italové podat ruce. Skoro nikdy tu vůbec necítíte žádnou přilnavost, žádné zakousnutí do povrchu, žádné opření o hrnoucí se kola, žádné zpomalení ve smyku, prostě nic. Jen klouzání jako vznášedlo.
Vícero disciplín
Kromě rallye kolonky má V-Rally 4 v rukávu ještě další 3 sólové režimy. Závody do vrchu v Číně, Rumunsku a v USA (ale volitelně i z vrchu), Extreme-Khanu a testovací jízdy v zimní Kanadě. Extreme-Khana ale není akrobatické a trikové cvičení jako v sérii DiRT, ale jde o speciální časovky na extrémních tratích v Jižní Africe, Nigeru a USA, plné ostrých zatáček, ramp, prudkých výjezdů a jiných překážek. Jsou docela zábavné a oproti rallye studenému jak psí čumák i více osvěžující.
V-Rally 4 to zkouší i s nelicencovaným rallycrossem, ale i v něm doslova propadá. Smyšlené okruhy ve stejných zemích jako vrchy jsou ošklivé a řízení vozů opět nekomunikativní, odtažité a zcela bez interakce s povrchem. Jestli vůbec v něčem hra vyniká, tak to jsou velmi živelné a rychlé hromadné závody buginek, jichž je na trati, stejně jako v rallycrossu, půl tucet. Kromě výše zmíněných lokací se podíváte také do Bolívie, ale buginky jsou hlavně výborně splašené, jezdí a hopsají jak hříbata poprvé vypuštěná do ohrady, a také jejich prašné okruhy jsou mnohem členitější než sterilní rallye a RX tratě.
Splitscreen pro všechny prosím!
Bohužel se nové „véčko“ nevrátilo k adrenalinovému arkádovému režimu ve čtyřech na klasických rallye tratích, ale i buginy jsou stejně bláznivé a parádně zábavné. Ořezaná grafika a fyzika ale na druhou stranu dovolila zahrnout domácí gaučový multiplayer pro dva hráče s vertikálně rozdělenou obrazovkou, v němž si zajedete všechny režimy, včetně doplnění pole o umělé jezdce v hromadných disciplínách. Jak je obrázek špatný, je právě dobře vidět na rozdělené obrazovce, protože se grafika od hry pro jednoho nijak nezhorší. Ani v online multiplayeru až pro 8 hráčů není taková sranda, jako když sedíte před televizí vedle sebe. V těchto chvílích konečně V-Rally 4 pořádně zabere a posune se rázem mnohem výše do sféry těch nejzábavnějších rallye arkád.
Škoda, že si nemůžete navolit přehlednější horizontální členění obrazovky, ale i tak je „gaučák“ zcela jasně králem celé hry a vítaná funkce, která mi v dnešní konkurenci obrovsky chybí. Ne každý má kamarády se stejnými konzolemi, a tak plná sedačka s dvěma ovladači, pivkem, panáky a brambůrky na stole přijde parádně vhod! Pokud to celé shrnu, tak v garáži najdete přesně 52 veskrze licencovaných vozů včetně Fabie R5 (to je zdaleka nejvíce v sérii) a 11 unikátních lokací, v nichž jsou rozmístěny všechny disciplíny. V-Rally 2 má zemí 12, trojka jen polovic.
Starý známý V-Rally Mode
Ty nejzábavnější okamžiky V-Rally 4 máme za sebou, tak zbývá popsat i ten nejtrvanlivější. Z V-Rally 3 se vrací kariérní režim pro jednoho hráče opět zvaný V-Rally Mode. Funguje velmi podobně jako před těmi 16 lety, takže si v něm vybíráte z nabídek angažmá, najímáte nové pracovníky do vašeho závodního týmu, vylepšujete své vozy, ale hlavně na přehledné mapě světa volíte z různých dostupných závodů. Kromě rychlých podniků mimo kariéru vám tu nikdo nedá nic zadarmo, ba naopak, stále musíte platit třeba týdenní gáži svým zaměstnancům nebo startovné na závody.
Placení manažerů mi přijde zbytečné (prý vám dohodí lepší a výdělečnější podniky), ale týmoví inženýři alespoň zrychlí a vykoumají nové a výkonnější součástky, zatímco dobří mechanici zase levněji opraví rozbořené auto mezi závody. Což ale zde funguje automaticky. Prostě se vám strhne platba za opravy, žádné interaktivní servisní zóny jako dříve tu už nemají místo. Vtipné je, že díky naprosto podivným a nekonzistentním časům umělých protivníků, u nichž ani nevidíte, co řídí za auta, můžete pěkně rychle zbankrotovat. Protože za umístění mimo bednu vám hra dá naprostou almužnu. Plno peněz spolknou i výplaty a opravy, načež se také může stát, že nebudete mít na startovné a musíte stále hoblovat ty samé podniky bez vstupného, než si vyděláte na ty výdělečnější. Naštěstí se V-Rally 4 připojilo k těm moderním hrám, v nichž lze obtížnost umělých jezdců nastavit naprosto plynule, zde mezi 0 až 100 %.
I podruhé V-Rally 4 potvrzuje, že vyrábět hry na objednávku, a tedy podle taktovky distributora a majitele práv na značku, je cesta do pekel. Vzpomeňte na poslední FlatOut 4, který je oproti Wreckfestu od originálních tvůrců FlatOutu naprostým zmetkem, přičemž v trochu menší míře to bohužel platí i pro nového parazita na jménu V-Rally. V Big Benu prostě vydají jakýkoli paskvil, hlavně že má známé jméno, však oni to zákazníci nějak přežijí. Viz kauza Tenis World Tour, jež bylo naprosto nedodělané rychle hozeno na trh, jen aby se stihl blížící se termín Grand Slamu.
Jak vidno, čtvrté díly jsou pro Kylotonn i Big Ben prostě prokleté, když se svým starým předchůdcům nedokážou ani vyrovnat. Jakkoli V-Rally 4 sice dokáže výborně zabavit v hromadných závodech a v multiplayeru, celkově je to naprostá arkádová rallye tuctovka za zbytečně mnoho peněz, vedle níž i lehce nadprůměrný Gravel rázem působí jako vzor veškeré svátosti.
Hru koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Recenze
V-Rally 4
Hra na objednávku, aby se vydojila kdysi tak známá značka, funguje stejně špatně, jako minulý pokus s FlatOutem 4, kdy oba nové tituly nesahají svým předchůdcům ani po kotníky.
Líbí se nám
- šestice různorodých disciplín
- super rozdělená obrazovka
- fest dlouhé rallye erzety
- živelné hromadné závody
Vadí nám
- ukrutná grafika
- uklouzaná jízda
- vesměs nudné a škaredé tratě
- podivné penalizace
Ta kariéra mě absolutně nebaví, kdyby udělali šampionát z každé disciplíny zvlášť tak budu spokojený…
RIP
Tak alespon ušetřím protože mám WRC7, kterou jsem ještě ani pořádně nehrál a místo V-Rally4 jsem si pořídil minulý týden Forzu motorsport 7, jo a hraji na herním PC v 2K grafice
komu to cpeš nikoho to nezajímá .. ona existuja 2k grafika ? to neznám max 2k rozlišení …. LoL ….
Opět samej erudovanej rally závodník tady … Především tedy rally panic Petr Dopitů. Recenze je dobrá a naprosto souhlasím s Michalem. Možná dal i vic, než by to všechno kolem a kolem zasloužilo. Prostě zbytečně dojebaná další fajn značka . Za mě píčovina jak kalhoty do zvonu …
Ono to má splitscreen multak pro 2 ? To jsem nějak původně přehlédl. Můžou oba dva hráči jezdit opravdu všechny disciplíny, nebo je to jen omezeno např. na rallycross? Má už někdo info? Že bych nakonec koupil hmmm ….
Kromě testovací jízdy je split pro všechny disciplíny. I rallye.
Ok, dík … počkám jak trochu opadne cena a pudu do toho, jen kvůli splitscreenu – hlad po závodních hrách ve splitu je velky – tak jako po tom pivečku, panákoch apod.. jak je napsáno v recenzi
A pozor, máme tu opět odborníka na závodní hry. Tohle ani není recenze určena primárně pro Zing. Našel jsem ji ještě na jakémsi blogu. Sem ji autor jen nakopíroval. To je fakt trapárna. Celej Zing je trapárna.
A nezjistil pán odborník, že ten jakýsi blog je přímo autorův? A že není smluvně vázán ani honorován, takže, netuším, proč by si VLASTNÍ ČLÁNEK nemohl dát i na své stránky? A že to poslal Zingu ještě před publikováním u sebe, ale vydání na Zingu je na šéfredaktorovi?
tak tu nebud
Recenzi číst ani nebudu, protože by mě jen pokazila hru. Od dnešního odpoledne jezdím a za mě je to hodně dobré. Grafika je sice průměr, ale to mi nějak nevadí. Jízdní model je podle mého názoru povedený, tratě jsou zajímavé (Keňa, Malajsie) a celkově má hra oproti trapnému a přeceňovanému DIRTu 4 hromadu obsahu.
Zahrajte si Colina 2005. Hrál jsem různé rally a dodnes tenhle kousek nikdo nepřekonal.
Nebo poslední WRC Rally Evolved na PS2 od šikulů z Evolution Studios. Zcela jiná liga než V-Rally 4, pokud beru konzolovky.
si doufam delas srandu colin 2005 ? Nemyslel jsi Richard Burns Rallye ? To je jedina rallye hra co nikdo nepřekonal . Jinak V rallye je jen znacka ktera byla kdysi před 16 lety diky licenci a obsahu možná dobrá dnes už není nic . Zbytečná hra kdo máte WRC 7 nebo Dirt nedejbože už 2 roky za mě zatím pořád skvělý Dirt rallye nemá cenu utrácet a kupovat až to bude stát 200-300 tak ok ale jen do sbírky
Richard Burns nebyla arkáda. Colin dodnes nevypadá špatně, má dost obsahu a vynikající ovládání. A ještě pokud si pamatuju, má snad lepší damage model než jakýkoliv Dirty.
haled tak si vem ps1 ze skříňky a hraj na tom
Souhlasím
Tam se dají vytvářet vlastní tratě nebo jsem to špatně pochopil?
Asi jo, ale nejspíš takový nějaký demo jako v Dirtech.
Nedají, jen se ti náhodně vygeneruje nová ve vybrané zemi rallye režimu.
Nooo, az tak spatne hodnoceni jsem necekal. Samozrejme jsem vedel, ze nemuzu cekat kvalitniho nastupce V-Rally, ze to bude alespon na zpusob a priblizeni zname znacky, ale aby to az tak skonili?
A pritom WRC 7 a TT Isle se jim krasne povedl, hraci byli spokojeni, pekne recenze a ted se zase spalili na zname znacce?
Treba za sebe muzu rict, ze jakkoliv byl FlatOut 4 spatne hodnocen, tak jsem si ho uzil, nebral jsem to jako nastupce FlatOutu, to je samozrejme, ale kdyz jsem si odmyslel ten nazev, tak jsem hre docela propadl a bavila me az do sameho konce.
No nic, jsem zvedavy 25. zari, kdy kupuji na PC a doufam, ze to opravdu nebude takovy propadak, jako je popisovan zde v recenzi.
Mozna, kdyz clovek nebude brat ohled na zname jmeno znacky, ale jen jako NO NAME hru, tak hru prijme takova jaka je.
Ostatně, jako propadák (4-6/10) to titulkují i jiné respektované světové weby. Nicméně s PC je jedna jistota, bude to vypadat o o dost lépe a určitě to do vydání ještě vyspraví. Jo, a zkusil jsi konečně hotový Wreckfest od původních autorů série FlatOut, od finského Bugbearu? To bys pak zjistil, jak je FlatOut 4 slabý.
Samozrejme, ze mam Wreckfest uz dlouho v pameti a sledoval jsem ho celou dobu co byl EA, ale cekal jsem jestli jej vubec dokonci. A konecne je plna hra k dispozici. Uz jsem chtel poridit, ale naskytla se sleva na Gravel, tak jsem poridil Gravel. No a ted bude vychazet V-Rally 4, tak ze musim Wreck opet odlozit.
Ale urcite bych nesrovnaval Wreck s Flatoutem, protoze Wreck je zalozeny vice na realite, kdezto Flat je arkadova divocina bez spetky realneho chovani auta.
No proste, 100 lidi 100 chuti.
Nebylo to nic proti Vam, tak abyste to spatne nepochopil.
V-rallye nekupuj !!!!!
asi to sem nesmim dat ale pust si na youtoube recenzi Vortex #49 | O V-Rally 4