Přepište dějiny, mohl křičet každý hráč v roce 2013. Square Enix tehdy vydalo první díl restartu velmi oblíbené série Tomb Raider, který měl ukázat těžké začátky archeologické kariéry Lary Croft. Hráčský svět byl v šoku, protože jejich udatná hrdinka přišla nejen o své fyzické „přednosti“. Místo nebojácné dobrodružství milující ženy ukázali tvůrci z Crystal Dynamics Lařino zranitelné mladické já. Ve druhém dílu se již jednalo o zkušenou bojovnici, z níž se ovšem v prozatím poslední části stal obávaný predátor. Jak nám sedla její proměna v Shadow of the Tomb Raider?
- Vychází na: PlayStation 4 (testovaná verze Pro), Xbox One a PC
- Datum vydání: 14. září 2018
- Žánr: Akční adventura
- Česká lokalizace: Ne
Iberoamerické pověsti ožívají
Organizace Trinity, nová nemesis, s níž má Lara nevyřízené účty, se nejen snaží ovládnout svět pomocí prastarých artefaktů, ale navíc může za smrt jejího otce. To už je pořádný důvod k naštvání. Takže se nemůžeme divit, že když udatná archeoložka zjistí, že Trinity, resp. její čelný představitel Dr. Dominguez pase po staré mayské dýce, neváhá Lara ani vteřinu a spolu s kamarádem do nepohody Jonahem se k ní snaží dostat první. Co naplat, že se jim jejich cíl zdaří, když svým neopatrným jednáním spustí dávné indiánské proroctví o konci světa.
„Celkové sepětí s příběhem rozmělňuje široké spektrum možností se snahou získat vaši pozornost během průchodu neprostupnou jihoamerickou džunglí.“
Slečna Croft se tak musí vydat směr Peru a nastudovat si incké reálie. Právě zde totiž může najít odpověď na otázku, jak zachránit svět. Netuším, jak se staví k hrdinčinu soupeření se zlovolnou organizací hráčská obec, ale já jsem už dlouhou dobu předkládaným soubojem docela unaven. Proto v můj prospěch hraje fakt, že se v Shadow of the Tomb Raider společnost Trinity neukazuje tak často, jak byste možná čekali. Příběh se zabývá především rozjetou apokalypsou a dychtivou snahou ji celou zastavit. Militantní organizace sice představuje úhlavního záporáka, ale v první polovině hraje spíše druhé housle zápletky a na plné obrátky se rozjede až ke konci.
Prales jako zábavní park
Celkové sepětí s příběhem totiž rozmělňuje široké spektrum možností se snahou získat vaši pozornost během průchodu neprostupnou jihoamerickou džunglí. Mimo kvanta sběratelských předmětů, pokoutně zahrabaných pokladů a desítek artefaktů či oltářů, díky nimž dopodrobna prozkoumáte prastarou indiánskou kulturu, na vás totiž čekají vedlejší úkoly a hrobky. Především hrobky. Ale věnujme chvilku času vedlejším questům. Bohužel se jedná o variace na „najdi/dones“, které jsou sice zabaleny do trudných osudů vesničanů zapovězeného města, ale kromě pobíhání po lokaci moc zábavy nepřinesou. Přesto je paradoxně budete vyhledávat, protože jejich plnění mnohdy otevře unikátní vybavení, bez nichž se nepodíváte do úžasných hrobek.
Právě pohřební místnosti a kobky výzev podle mě představují největší devizu Shadow of the Tomb Raider. Prostorové hádanky k celé sérii neodmyslitelně patří a až třetí díl restartu na ně konečně dává pořádný důraz. Šplhání po stěnách, opatrné přeskakování z plošiny na plošinu, vrávorání na kladinách a samozřejmě vyhýbání se pastem jsou tím pravým kořením, jež jsem od Lařina nového dobrodružství čekal. A jsem nadmíru spokojen. Již jen cesta k pohřebišti je sama o sobě oříšek, ale vrchol blaha přichází se samotnými puzzly. Každému prostoru se dostalo zasloužené péče, a tak vás překvapí svou propracovaností.
„Mimo šplhání po skalách a odkrývání prastarých záhad patří k Lařiným doménám střelba na pohybující se cíle.“
Zapomenutý španělský koráb ve zdánlivě opuštěné jeskyni dá vzpomenout na závěrečnou scénu Pirátů z Karibiku. Temnota a šepot okolo vyvolávají příjemné mrazení v zádech během rozlouskávání záludného mechanismu. Na konci pak čeká odměna v podobě jinak nezískatelného skillu, což je pěkná prémie za odvedenou práci. Další překážka je například založena hrátkách se světelnými paprsky a zrcadly, zatímco v jiné překážku představují obsidiánové čepele. Kvalitou se mi hádanky dostaly tak pod kůži, že při každé nalezené jsem se upřímně vykašlal na příběh a vydal se hledat schovaný vstup, sledujíc žluté skvrny ukazující správnou cestu.
Lovci a sběrači
Mimo šplhání po skalách a odkrývání prastarých záhad patří k Lařiným doménám střelba na pohybující se cíle. Terčů se najde více než dost – elitní vojáci Trinity a jejich hloupější posluhovači, démonické stvůry či dravá (a taky bezbranná) zvěř. To vše se postupně dostane před mířidla vašeho luku či některé z tradičních palných zbraní. Pocit z přestřelek je stále skvělý a i když jsem příznivcem spíše plíživého přístupu, tak jsem si každý adrenalinový střet na férovku užíval. Tvůrci z Eidos Montreal, kteří měli hlavní slovo u Shadow of the Tomb Raider, ukazují mladou archeoložku jako nelítostného predátora.
Pamatujete na Arnolda Schwarzeneggera zamazaného bahnem v džungli číhajícího na svou kořist? Lara asi nakoukala filmy osmdesátých let, protože přesně s touto taktikou se vydává do každého většího střetu. Tiše se plíží kapradím a liánami při zdech, aby mohla svým rezavým tesákem proklát hrdlo nic netušících nepřátel. Postupně se k tomu přiučí věšení vojáků na stromy, čímž vzbudí ve slabších jedincích opodstatněný strach. Hysterický protivník se loví snadněji, takže se jejich počet bude rapidně snižovat. Stealth přístup se opravdu vydařil a s přihlédnutím k vylepšování tichého luku se jednalo o můj nejčastější postup během asi dvacítky hodin hraní.
„Vhodným nakombinováním obtížnosti nakonec dostanete 27 unikátních módů, z nichž už si musí vybrat každý.“
Upravování artilérií, sešívání oblečení z kusů vzácného zvířectva a míchání různých mastiček léčících zranění či posilujících smysly se stane součástí vašeho denního chleba. Ze součástek pohozených snad za každým rohem a z darů přírody svižně uvážete rychle mizící šípy nebo hořlavou variantu, zatímco v klidu u ohně vylepšíte přesnost střelby, její rychlost nebo velikost zásobníku. U vybraných hraček můžete dokonce využít až čtyři úrovně, které z obyčejné pistolky vytvoří účinný nástroj smrti. Především na vyšších obtížnostech se bude jednat o velmi vyhledávané pomocníky.
Výzva na druhou
Sympatickou vlastností Shadow of the Tomb Raider je namíchání zážitku na míru právě díky přizpůsobování náročnosti jednotlivých aktivit. Ze tří úrovní obtížnosti si lze vybrat u soubojů, pohybu terénem či náročností puzzlů. Drsnost soubojů asi vysvětlovat nemusím, ale možná by vás zaujalo, jak se dá běhání po džungli udělat těžší. Jednoduše – tvůrci vám vezmou klasické vodící prvky k plošinám a lezeckým stěnám. Často tak zkoušíte metodou pokus/omyl, jak se dostat na kýžené místo. Hádanky dostávají svou porci náročnosti s omezením promluv Lary k sobě samé, čímž vám přestane napovídat, co by měla udělat dále, popř. přestane označovat důležité předměty. Vhodným nakombinováním tak nakonec dostanete 27 unikátních módů, z nichž už si musí vybrat každý.
Vyrovnávání s nesnázemi zcela jistě ulehčí speciální vlastnosti mladé „Croftky“. Tradiční umisťování zkušenostních bodů do stromu dovedností totiž nezmizelo. Můžete se zaměřit na útočnou fázi, hledání surovin v rámci přežívání nebo plíživý přístup. Já šel cestou rovnováhy, takže těmi nejvymazlenějšími triky jsem se nechal hýčkat až v závěrečných fázích Shadow of the Tomb Raider. Jak jsem ale naznačil dříve, k nabušeným kejklím se dostanete pouze překonáním nástrah ve výzvových kobkách.
„Od apokalyptického konce světa bych zkrátka čekal mnohem větší tlačení na pilu a pocit neustálého nebezpečí a osudovosti.“
Těšit se můžete na lovecký instinkt, který vám pomůže v nesnázích, zlepšování pohybu pod vodou (v níž strávíte opravdu hodně času) a dokonalé tiché likvidace všeho druhu. Přesto se v paletě dovedností dočkáme několika novinek – lezení po převisech, což nejednomu hráči způsobí solidní závrať, a spouštěcí lano. Právě na vertikálním pohybu je založeno velké množství hádanek, takže se budete zhoupávat pod zmíněné převisy, kde se nachází bezpečná půda daleko od bezedných propastí.
Kde to drhne?
Ač u Shadow of the Tomb Raider vypadá vše nádherně naleštěně – o kvalitě grafické stránky se můžete přesvědčit z našich obrázků, není vše zlato, co se třpytí. V některých chvílích si totiž budete trhat vzteky poslední zbytky vlasového porostu. Mírně špatné natočení kamery při skoku a můžete s třesem v hlase (a ovladači) sledovat jednu z efektních smrtí Lary Croft. Pokud se to stane jednou, zakroutíte hlavou a pustíte se do plnění úkolu ze záchytného bodu objevujícího se snad co dvě minuty, ale když se takhle i v nejvyšší míře opatrnosti proletíte třikrát? To už chce mít po ruce nějaký váš oblíbený uklidňovací prostředek.
Sice se to neděje tak často, ale i občasné zadrhnutí vám dokáže slušně pocuchat relativně dobrý pocit z hraní. K radosti nepřidají ani sporadické bugy zamezující splnění mise. Zabijete hlídače, jenž měl být cílem vašeho tichého útoky jiným způsobem? V naskriptované sekvenci se prostě již dále nedostanete a musíte načítat od checkpointu. V dnešní době takové nepříjemnosti docela zamrzí. Zpátečnictví vidím také v quick time eventech, ale musím z radostí kvitovat, že se jejich výskyt od prvního dílu rapidně snížil.
„Shadow of the Tomb Raider patří mezi kvalitní dobrodružné hry, kterých není nikdy dost. Ale nejnovější eskapády Lary Croft mě zkrátka nechytily za srdce.“
Na závěr výčtu negativ jsem si ponechal příběh, který je po velkou část herní doby prostě málo řízný. Od apokalyptického konce světa bych zkrátka čekal mnohem větší tlačení na pilu a pocit neustálého nebezpečí a osudovosti. Místo toho mi bylo v podstatě jedno, co se děje, což podpořilo třeba hledání ztracených kostek pro malého obyvatele rozsáhlého městského prostoru uprostřed džungle. A na závěr otázku roku: kde se všichni vesničané odříznutí od civilizace naučili tak dobře anglicky? (popř. kde se Lara naučila tak dobře peruánské nářečí?!).
Předchozí výčet připomínek a chyb bude možná někomu připadat obsáhlý, čímž bych nechtěl čtenáře nijak mást. Shadow of the Tomb Raider patří mezi kvalitní dobrodružné hry, kterých není nikdy dost. Ale nejnovější eskapády Lary Croft mě zkrátka nechytily za srdce. Chybí mi nějaký impuls či překvapení, abych se dobrovolně nechal přikurtovat k obrazovce a hltal jeden obrázek za druhým. Místo toho jsem hrál „pouze“ velmi slušnou hru, k níž se pravděpodobně v budoucnu asi nevrátím a brzy zapomenu, o co v ní běželo. Jen vzadu na patře zůstane příjemný dozvuk z povedených hrobek, v nichž bych se klidně rád ztratil (s dobrým a statečným průvodcem).
Shadow of the Tomb Raider koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk. Ke každé hře obdržíte oficiální tričko a magnetickou placku s otvírákem.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Recenze
Shadow of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider potěší všechny fanoušky restartu dobrodružství Lary Croft, ale také ničím výjimečným nepřekvapí. V kulisách peruánské džungle dostanete očekávanou zábavu okořeněnou kvalitními prostorovými hádankami, jež občas zbrzdí sporadické bugy. Třetí Tomb Raider tak nabízí slušnou zábavu, avšak na špičku žánru nedosahuje.
Líbí se nám
- slušné zakončení trilogie o dospívající Laře
- kobky s prostorovými hádankami
- pečlivá práce s reáliemi jihoamerických indiánů
- rozsáhlý strom dovedností
- plynulá hratelnost
- vertikální přesouvání mezi překážkami
- upravitelná obtížnost i v průběhu hraní
- na vyšší obtížnost nutnost craftingu
- okouzlující grafická stránka
Vadí nám
- dějová stránka neohromí, ale ničím nevybočuje z rámce ostatních dílů Tomb Raider
- opakující se vedlejší úkoly
- občasné bugy nutící k načtení posledního záchytného bodu (snad vyřeší patche)
- někdy nepřesnosti při skocích
Lehce zklamání. Příběh a postavy mi přijdou dost nudny. Akčních scén ubylo tolik, že ani nejsou potřeba žádný upgrady, takže ztrací smysl hledat loot. Aspon že některý mechanicky puzzly jsou zajimavý + atmosféra občas zhoustne.
Klidně mi dejte i milion palců dolů,je mi to u prdelky,nový TR je parádní,žádné priblble střílení ale průzkum a hrobky a puzzle. Za mě super a ti co nesouhlasí,jejich věc,za mě hra roku a nejlepší TR!
Gamespot dal 6/10 i to je moc.
Čekal jsem epické zakončení trilogie. Restart z roku 2013 jsem si užil celkem dost. Rise byl pro mě ještě lepší. Ale bohužel jsem se dočkal spíše zklamání. Nechtěl jsem žádné velké novinky, ale spíš nějaké to menší vylepšení. Ne kroky zpátky.
Příběh není vůbec zajímavý. Přijde mi o ničem a hlavně je celkem dost roztahaný.
Akčních pasáží tam je hodně málo, dali by se napočítat na prstech možná i jedné ruky.
Až ke konci se to trošku rozjede a ačkoliv ji bylo v předchozích dílech občas možná až příliš, tady ubrali až moc. Vedlejší úkoly slouží jen jako taková výplň. Někdy vcelku zábavné, ale spíše za moc nestojí. Co je super jsou hrobky. Ty se jim fakt povedli a každá je jiná a jedinečná.
Prostředí džungle se povedlo a je zábavné prozkoumávat každé zákoutí skrývající mnoho sběratelských předmětů. I ty vesničky jsou fajn. Ačkoliv to hlavní město je podle mého zbytečně moc velké. Level design je taky občas zvláštní.
Hudební podkres a grafika jsou standartní. Nic o čem by jste psali domů.
Celkově bych řekl že hra trpí i na pěknou hrstku chyb.
Za mě 7/10. Je to zábavné, ale pro mě osobně spíše zklamání.
já se teda bal a do posledni minuty vcera jsem se rozhodoval jestli koupi a jsem rad ze jsem koupil hra je super vše co jsem od TM čekal jsem zatím dostal snažím se najít každej keříček a do posledního kamínku mě baví prozkoumávat prales a přírodu v Peru NÁDHERA
Prieskum je jednak daleko lepsi a jeho prostredie zaroven nanho ovela vhodnejsie oproti RotTR, ale co Shadow of the Tomb Raider robi daleko lepsou hrou v serii su hrobky – narocnejsie, prekombinovanejsie, temnejsie. Je to ako ten velmi ziadany navrat do starych Tomb Raider hier, po ktorom komunita tak bazila. Hra sice ma aj nedostatky, ale vyvojari proste zatiahli za spravne devizy serie a urobili z tejto hry velmi vydareny diel. Klobuk dole
Pripojim sa ku kolegom, zatial som v Shadow of the Tomb Raider stravil 4 hodiny, a musim povedat ze sa mi paci snad kazdy aspekt hry. Velmi kvitujem Larinu osobnostnu zmenu a hlbsi narativ v tejto oblasti, posobi to ovela prirodzenejsie a dospelejsie. Lara uz nekona len ulimatne dobro pre veskere okolie, ale zaziva rozpor toho, co chce, a toho, co je moralne spravne, a vidi negativne dosledky svojich cinov (smrt nevinnych ludi). To povazujem za najvacsi krok vpred v serii. Gameplay je v podstate rovnaky ako v RotTR, ved ked to funguje, naco to menit. Po technickej stranke hra bezi velmi stabilne, pricom vizual je taky mierny nadpriemer. Zatial teda uplna spokojnost, uz dlho som sa z hrania nejakej hry tak nevyzival.
Nechápu některé komentáře,ale to je jedno! Co se nové Lary týká,tak par věci řeknu za sebe. Naprosto skvělá hra a rozhodně nejlepší TR za xxx let. Že ubyli souboju? Konečně! Nepotřebují z toho Battlefield,tohle má bejt TR! Nuda? No já se rozhodně nenudim,za mě nejlepší hra tohoto roku a naprostá pecka!
Síce som hru nekúpil ale keď vidím na streamoch vo videách,že keď postavy rozprávajú im je neustále vidieť zuby.Vývojári asi nemajú všetkých 5 pokope…….Nech idú medzi ľudí a dobre sa pozrú ako sa bavia.Žiadne zuby nikomu nevidieť……neviem ako vám ale mne to vadí a hodne.Kazí to dojem.
málo koukáš na lidi když mluví některým jsou vidět i dásně
„A na závěr otázku roku: kde se všichni vesničané odříznutí od civilizace naučili tak dobře anglicky?“
v options – > audio and languages – > Voice over immersion -> ON = domorodci mluví svým jazykem… takže odpově’d je že si asi recenzent neprošel nastavení které je defaultě nastaveno pro majoritu = anglány… a pak se diví že domorodci mluví anglicky…
(popř. kde se Lara naučila tak dobře peruánské nářečí?!). Oboje je trošku přitažené za vlasy, ne? Chápu, že to je ústupek pohodlné hratelnosti a nastavení jsem si prošel. Proto je tam ta závorka…
Nejlepší na hře je photo mod
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1511967504
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1511967535
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1511967569
U predošlých dielov som mal problém, že kým začiatok bol super a trochu survival kde som si musel zbierať drevo aby som si vyrobil pár šípov, s ktorými som musel šetriť a potichu odstrániť patroly, tak postupom v hre sa z lary vždy stal rambo a hra na mňa musela posielať hordy nepriateľov a hru som ledva dohral. Keby sa to nezopsulo vždy časom tak skvelá hra. Trojka má rovnaký problém?
tady za to jiní recenzenti hodně strhávají body že je tam málo soubojů a hodně prozkoumavani a hrobek… tak asi to tak moc akční nebude
jen nechápu v minulém díle zas nadávali na to že je to akční a když to akční není tak s ejim as nelibí že to akční není taky neví co chtějí
A těm, co se to jednou zdá moc akční a teď málo akční, jsou jedni a ti samí?
Souhlasím s tím, že tento díl Lary je tak 90% adventure, 10% akce, což je docela škoda u závěru trilogie. Za ty peníze jsem si měla radši koupit novou Forzu. No a k tomu nářečí, měl sis v menu nastavit, že budou mluvit svým jazykem a ne všichni anglicky – takže tu větu s tím nářečím fakt nechápu.
To je jedině dobře ,tomb raider neměl bejt nikdy o přestřelkách,ale hlavně hádankách
Jenže tohle je docela nuda
Tak si kup call of duty,jak říkám tomb raider nikdy nebyl o přestřelkách…
a proto hned v prvnim dile v 1996 v intru postrili haldu vlku, a prvni vec co potkas v jeskynich sou agresivni netopiri vlci a medvedi.
jinak za me sobne trojku sem zatim nehral pockam az bude v akci za rok za dva, ale z jednicky 2013, a dvojky tak jednicka me prisla mnohem lepsi jak po ovladaci strance tak pribehove i herni
dal jsi si obtiznost na hard a hadanky na hard ? To uz takova nuda neni
Taky si myslím ze to je mnohem lepší než spiderman. Jediný co se tam povedlo, byl pohyb po městě a příběh. Jinak souboje nuda, vedlejší aktivity taky nuda. Batman mě bavil, tam jste měli pocit ze někoho mlátíte, ale spiderman protivníky jen ťape.
Přesně tak. Batman byl pro mě výborná řežba s temnou tématikou. Spidey je jen odreagovačka a proto počkám na normal cenu už jen kvůli CZ, za to jsem rád, protože to má údajně nějaký příběh.
U takové značky a takového hypu co ta hra měla bych očekával minimálně 9 z 10. Každá druhá hra má 8 a už to spíše považuji za lehkej nadprůměr tak že nic moc teda.
Promiňte, nedá mi to, ale musím si rýpnout. Tady máte, že vám vadí opakující se vedlejší úkoly, ale u Spider-mana kde máte vedlejší aktivity typu: posbírej xx tohohle,tohohle,tohohle a zbij tyhle,tyhle a tyhle je v pořádku?
Spiderman je openworld, repetetivní výplni se tam dá jen těžko vyhnout, pokud nechceš mít prázdný svět.
Ani nechápu smysl tvýho komentáře, Spiderman sice trpí ke konci na steretyp, ale nevím, jak to tady pomůže Tomb Raideru. Asi budeš další čísilkovej bojovník, kterej nesnesl osmičku u svý modly. Průměr je 5, ne 8.
Ne to ne, s hodnocením TR problém nemám. Spider-man trpí stereotypem, ano. Nijak nezajímavé aktivity doprovázeny nudnými a zbytečnými minihrami se opakují, sběr xx collectiblů a k odhalení mapy hackujete věže… To, ale v hodnocení Spider-mana chybělo a spíše nesouhlasím s jeho skórem.
To napiš pod recenzi na spidermana…
Také jsem ovšem připomněl, že než se ve Spider-manovi stihnout ohrát, tak je nahradí jiné s trošku jiným principem. Obecně nehaním vedlejší úkoly v Shadow of the Tomb Raider plošně, jen ty s příběhem – opravdu je to běž si popovídat, potom najdi a vrať se zpátky. Naopak kobky a hrobky jsou perfektní, jen více takových levelů!
Nemůžeš srovnávat styly a vedlejší úkoly těchto velmi odlišných her