O Red Dead Redemption 2 se už napsaly kvanta textů, které by vydaly na tlustou knihu. Zásobování novinkami, nekonečné rozbory trailerů a jakýchkoliv uniklých informací nenechávaly fanoušky osm let staré akce z Divokého západu chladnými. A 26. října dostala jejich nedočkavost dovolenou, protože na pulty obchodů se dostalo dlouho chystané dílo Rockstar Games. Absolutní nadšenci si vystáli fronty na půlnoční prodej, ostatní netrpělivě vyhlíželi pošťáka či s nadšením kupovali digitální kopie. My jsme se do návštěvy Spojených států také pustili a po deseti dnech se vyhrabali od PlayStationu 4, abychom vás seznámili s naším názorem.
- Vychází na: PS4 (testovaná verze), Xbox One
- Datum vydání: 26. října 2018
- Žánr: Akční adventura
- Česká lokalizace: Ne
Rozlučka s desperátstvím
Rok 1899 rozhodně nebyl příznivým obdobím pro pistolníky s kolty proklatě nízko. Nové století se blížilo raketovou rychlostí a s ním moderní éra, která pro nespoutané živly vykrádající banky, drancující vlaky a vybíjející salony znamenala zhoubu. Nad jejich hlavami se stahovala mračna, mimo lovců odměn po nich pásli členové vládní agentury Pinkerton, takže pro ně bylo zabezpečení základních životních potřeb čím dál složitější. Možná také proto se členové Van der Lindova gangu rozhodli schrastit co nejvíce peněz, aby se mohli pohodlně usadit a začít žít poctivěji.
Jejich plány ovšem zkřížila krvavá přestřelka ve městě Blackwater, po které museli narychlo sbalit svých pět švestek, ukrýt většinu peněz a prchnout co nejdál od místa incidentu. Právě v tomto okamžiku se do hry zapojíte jako čelný člen nechvalně proslulé bandy. Arthur Morgan, desperát bez skrupulí, se nebojí tasit zbraň, odstřelit nepohodlného svědka či okrást náhodného pocestného. Zpočátku mě tento nevrlý chlápek moc neoslovil, ale s každou minutou v jeho společnosti jsem si k němu vytvářel pevnější pouto. Pod hrubou ironickou slupkou totiž najdete člověka, který žije pro svou bandití rodinu a udělal by cokoliv, aby ji zabezpečil.
„Hlavní rozdíl oproti velkým open-world titulům současnosti totiž tkví v tom, že svět Divokého západu podle Rockstaru se bez vás bohatě obejde.“
O příběhu se více rozepisovat nebudu, abych se vyhnul spoilerům, ale věřte, že každý jednotlivý charakter tábora pro vás bude studnicí unikátních zážitků, jež se sice můžete rozhodnout ignorovat, ale to by byla obrovská chyba. Prohodit slůvko s věčně opilým reverendem či pesimistickým přítelem Hoseou totiž může skrývat novou příležitost k zisku peněz nebo dokonce příběhovou misi. Pokud se necháte pohltit scénářem, budete chtít prozkoumat úplně vše a hlavní úkoly si budete šetřit jako třešničku na dortu. To je možná také důvod, proč po necelých šedesáti hodinách svítí na mém ukazateli postupu slabých 40 %.
To v překladu znamená, že jsem rozhodně nepokořil celý příběh, ale jestli se vyprávění bude držet v intencích dosavadního vyprávění, troufnu si tvrdit, že před sebou máme dílo, které bude udávat standardy pro posuzování děje ve hrách na dalších deset let. Nechci urazit báječného Zaklínače 3, jenž v tomto ohledu exceluje také, ale vedle Red Dead Redemption 2 působí jako chudší příbuzný, nebo učeň. Nemáte sice tolik příležitostí volit další odvíjení příběhu, ale na druhou stranu v ruce třímáte totální volnost, jak se v dané situaci zachovat.
Tenhle svět vás nepotřebuje
Hlavní rozdíl oproti velkým open-world titulům současnosti totiž tkví v tom, že svět Divokého západu podle Rockstaru se bez vás bohatě obejde. Když se rozhodnete prosedět týden jako troska v táboře a opíjet se do němoty, místní obyvatelstvo to má absolutně na háku. Lidé mají svojí práci, kterou musí vykonat, chodí se bavit do salonu na skleničku nebo zahrát poker, šerifové zatýkají zločince, gangy přepadávají pocestné, zvířata šťastně pobíhají po prérii a doufají, že se nedostanou jídelníček lovců nebo dravců. Veškerá osudovost sálající z epických počítačových her je tatam, protože jste jen malé kolečko v soukolí celého světa, které se snaží přežít.
Zapomeňte proto na velké sny o zážitcích Oldy Šetrného (Old Shatterhand) či velkých desperátů jako Billa the Kida nebo Johna Wesleyho Hardina. Místo toho začněte studovat spíše surové snímky Quentina Tarantina (Osm hrozných, Django) nebo Zabití Jesseho Jamese zbabělcem Robertem Fordem, které vás připraví na Red Dead Redemption 2 mnohem lépe. Život v západních teritoriích USA na konci 19. století totiž nebyl žádný med a tvůrci z Rockstaru vám to budou dokazovat na každém kroku. Přestože vás místní svět nebude mít zrovna v lásce, vy jej budete milovat od prvních okamžiků.
„Centrem všeho je tábor gangu, o nějž se staráte. Můžete si tady povídat s lidmi, zpívat s nimi, hrát společenské hry, investovat do rozvoje infrastruktury, za což jste odměněni šťastnějšími obyvateli a lépe dostupnými zásobami.“
I když není vaším životním údělem konat dobro (nebo zlo) na potkání, vaše činy v okolí městeček Valentine, Blackwater či St. Denis nezůstanou zapomenuty. Jen při pouhém přesunu z jednoho rohu mapy do druhého narazíte na desítky unikátních událostí, do nichž se můžete zapojit, nebo je jen tak nechat být. Pomoc člověku v nouzi se může ukázat jako výhodný budoucí profit nebo jako pěkný průšvih. Záchrana člověka před pumou mi přinesla pěknou slevu v obchodě, ale osvobození „prý nevinného“ způsobila vyvraždění celé rodiny v domě opodál. Díky tomu působí westernové hřiště neuvěřitelně živým dojmem a musíte opravdu přemýšlet nad každou provedenou akcí.
To už je ráno?
Pořád se ovšem bavíme o příběhových záležitostech, ale hry podle mustru Rockstaru nabízejí nadstandard v podobě nespočtu doplňujících činností, jež vás mohou pohltit natolik, že raději omezíte sociální kontakt se svým okolím (schválně, jak často vídáte kamarády, kteří mají doma Red Dead Redemtion 2?). Jen jejich prosté vypsání by stačilo na samotný text, který by byl ve své podstatě kontraproduktivní. Je totiž radost objevovat, co všechno vám hra dovolí. Já jsem byl neustále překvapován i po pěti desítkách hodin.
Centrem všeho je tábor gangu, o nějž se staráte. Můžete si tady povídat s lidmi, zpívat s nimi, hrát společenské hry (poker má velmi slušnou umělou inteligenci) či investovat do rozvoje infrastruktury, za což jste odměněni šťastnějšími obyvateli a lépe dostupnými zásobami. Občas je nutné vydat se na lov, aby bylo co jíst. Jen simulátor skolení zvěře by některým lidem stačil na samostatnou hru. Úlovky můžete zbavit jejich kožešiny, z níž si necháte něco vyrobit nebo je můžete za slušný peníz prodat. Chronická posedlost tvůrců detaily je cítit na každém kroku.
„Titul Rockstaru ždímá z konzolí veškerý jejich výkon a na obrazovky televizí se tak dostaly úchvatné záběry, které by zasloužily zarámovat a pověsit doma na zeď.“
Pohrát si samozřejmě můžete se svým zevnějškem. Obličej bude pravidelně zarůstat vousem, takže jestli nechcete vypadat jak traper z hlubokého lesa, musíte jej občas přistřihnout (což zhorší vaší identifikaci, pokud se dostanete do hledáčku strážců zákona). Nákup oblečení na léto či do horských průsmyků tak můžete vidět jako samozřejmost. Občas se bude hodit koupel, abyste nesmrděli na sto honů a lidé se od vás neodvraceli. Nesmíte zapomenout pravidelně nakrmit sebe i svého koně, který bude vyžadovat vaši pozornost.
A to je jen náznak toho, co vás v Red Dead Redemption 2 čeká. Poctivci starající se o kvalitní životosprávu i dobrý chod tábora budou odměněni lepšími vlastnostmi hrdiny, ale bude je to stát obrovské kvantum času. Protože Arthurovi všechno docela dlouho trvá. Jen zpomalený pohyb v táboře je k vzteku (podobně jako nutnost neustále mačkat tlačítko pro sprint, pokud nechcete jezdit se svým ořem pouze poklusem). Animace přípravy pokrmů, stahování zvěře (nic pro slabé žaludky) či vyrábění předmětů jsou sice nádherné, ale vzhledem k jejich frekventovanosti a délce trvání se dokážou rychle přejíst. Ještě, že existují obchody, kde potřebné věci seženete snadněji.
Grafické orgie
V případě, že sledujete novinkovou činnost Zingu, tak o Red Dead Redeption 2 jistě víte, kolik práce stojí za animací postav, jejich namluvením a rozhýbáním všech součástí do jedné velké nádhery. Titul Rockstaru totiž ždímá z konzolí veškerý jejich výkon a na obrazovky televizí se tak dostaly úchvatné záběry, které by zasloužily zarámovat a pověsit doma na zeď. O svém vypovídá, že jen pro účely recenze jsem udělal přes sto padesát screenů, aniž bych si to uvědomoval. Kompletní galerie zde.
„Není všechno zlato, co se třpytí. A i když Red Dead Redemption 2 září na každém kroku, potenciálních šmouh na kráse se najde pomálu.“
Sněhová vánice na začátku naznačila, že jsem svědkem něčeho velkého, ale v žádném případě mě nemohla připravit na kouzelné západy slunce a noční pobíhání po prérii. Hra světla a stínů v lese nechá vaši čelist padnout k zemi a necháte ji tam ležet i při prvním kontaktu s divokou bouřkou. A to jsem se ještě nerozepsal o prostředí, v němž se budete hodiny pohybovat. Majestátné hory se smrtícími nebezpečími na každém rohu, bažiny na jihu s pomalu se valící řekou a svěží hvozdy v centrálním prostoru mapy ukazují, že bloudění v pustině je zábava sama o sobě. Městečka a metropole pulsují životem a můžete si jen tak sednou a pozorovat veškeré dění. Nyní fanfáry – bez jediné načítací obrazovky během hraní. Prostě pecka. Grafici zkrátka zaslouží pochvalu nemalých rozměrů.
Hra roku?
Není všechno zlato, co se třpytí. A i když Red Dead Redemption 2 září na každém kroku, potenciálních šmouh na kráse se najde pomálu. Mimo rozvleklých animací to je střelba. Nemohl jsem ji přijít dlouhou dobu na chuť. Až po několika hodinách jsem se naučil být natolik efektivní, abych využil všech Arthurových předností (za což taky může dokonalé ovládnutí opakovací karabiny, kterou jsem pak nepustil z ruky). Potom už pro mě nebyla žádná přesila dost velká, tím spíš ve městě, kde je mnoho míst ke krytí. Do rukou se vám ještě dostane omezený zpomalený čas, během nějž naděláte z hlav soupeřů krvavý ohňostroj. Není se čemu divit, prostě patříte k nejnebezpečnějším pistolníkům umírajícího Divokého západu.
Až na výše zmíněné připomínky nemám hře co vytknout. Možná si někdo postěžuje na menší titulky, šíleně roztahaný inventář s deníkem, jiný na absenci češtiny nebo nepřítomnost titulu na PC, ale to pro mě nejsou moc relevantní výtky v porovnání s plusy. Samozřejmě záleží na posouzení každého jednotlivce, ale z mého pohledu je Red Dead Redemption 2 téměř dokonalá hra. Letošní rok se tak jeví jako velmi silný, protože s vysokými hodnoceními se nešetří a jde vidět, že se nejedná pouze o nadvládu exkluzivit pro PlayStation 4. Pro milovníky westernů a open-worldů bude Red Dead Redemption 2 jasným aspirantem na počin roku a nemůžu se jim divit. Já pařím totiž mezi ně.
Red Dead Redemption 2 objednáte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Recenze
Red Dead Redemption 2
Rockstar Games nevysílali do éteru plané sliby a opět dokázali, že jsou právem řazeni mezi nejlepší tvůrce počítačových her současnosti. Red Dead Redemption 2 má sice menší chyby, ale v porovnání s obrovským množství povedeného obsahu se ztrácí a bez problému tak dosahuje na absolutní hodnocení. Můžeme čekat gigantickou bitvu o hru roku s God of War a myslím, že severská sága podlehne rozpálenému Divokému západu.
Líbí se nám
- skvělý příběh
- nespočet vedlejších aktivit
- žádné hluché místo
- žijící svět
- úchvatná grafika
- skvělý dabing postav
- možnost hrát z pohledu první nebo třetí osoby
Vadí nám
- některé aktivity mají dlouhé animace
- na střelbu je si třeba přivyknout
Jedna z nejlepších her této generace.
Rockstar Games stvořili jeden z nejhezčích a nejvíce reálných herních světů vůbec.
Ať už se jedná o skvěle napsaný příběh, plný živoucích charakterů.
Nádherné a obrovské prostředí. Čítající zasněžené hory, zelené pláně, plantáže, bažiny, lesy nebo třeba obrovské město Saint Denis či ostatní menší městečka. Včetně Austinu z prvního dílu. Atmosféra by se dala krájet. Pomáhá tomu jak skvělé nasvícení tak i hudba (jedna z nejlepších ve hře). Nemluvě o té uvěřitelnosti, o tom zážitku z hratelnosti. Někomu to možná může vadit. Ale jakmile si zvyknete na ty zdlouhavé animace, pohyby, nabijení, střelbu, nutnost starat se jak o sebe tak i o koně tak z toho vzejde fakt silný a nikde neviděný zážitek.
10/10
Mistrovské dílo.
Hodně mi ta grafika připomíná Uncharted 4 nevim proč ? a už jsem zažil celkem dost bugů ale jinak je to pecka zatím mě to baví. ??
Nějak nerozumím těm narážka na příběh. To se vám nelíbí příběh protože je obsáhlý a nejsou tam cut scény jako od Michela Baye? Já si připadal jako kdyby jsem přečetl devitiset strankovy román. Postavy jsou skvěle prokreslene a postupně zjišťujeme typ povahy a charakteru. Mě se třeba strašně líbilo jak se Arthur že začátku tváří jako takový nevrlý vydlak ale postupem hry zjistujete jak to sním vlastně je. Že to není jen klasická plochá akcni postava typu Nathan Drake. Že si život v gangu vlastně tak úplně nevybral a kromě života desperada nic jiného neumí. Nebýt Vanderlindeho ani by neuměl číst. Zjistujete že za jeho obcas slepou loajalitou je vděčnost za to že není negramotny žebrák který už by možná dávno nebyl ani na živou. A dalších stovek zminek o jeho životě a postojích rozesetych jak v hlavní lince tak i ve vedlejších úkolech. Takže ke konci jsem Arthura znal ze všech úhlu pohledu a když se příběh stahoval k zaveru a já věděl jak to skončí, skoro jsem to nechtěl ani dohrát. Jsem rád za hezký epilog který mě nenechal v totální depresi z ne moc hezkého konce.
Jsem rád že v době telenovel, jazykové negramotnosti a akčních filmů které se omezují na černobílé vykreslení postav se najde vývojář který hru podává vyloženě jako knižní román s dialogy které mají co říct. Klidně mě ted vyhejtujte jak chcete. Ale nebylo by lepší než brečet a čekat že se nějaká vzdělaná dobrá duše slituje a hru přeloží udělat něco pro sebe, vzdelat se a angličtinu se naučit? Příště už nebudete muset čekat a v dnešní době už je opravdu hodně trystni neumět alespoň trochu anglicky. To většinou na překlad filmu či hry bohaté stačí. Nikdo po vás ve hře většinou nechce vysvětlit princip urychlovače částic. Myslím si že když sem se zvládnu naučit angličtinu já tak to zvládne úplně každý prumerne inteligentní člověk. A na dovolené vás delegát nenatahne o 100eur za půjčení kabrioletu jen proto že si neumite přečíst smlouvu anezvladnete si sami vyjednat zapujcku vozu. A v životopise na dnes už běžná zaměstnání by základní znalost angličtiny taky neměla chybět. U nás anglicky musí umět i skladník protože většina štítku pro export je Aj. O běžných kancelářských pracích v zahraničních společnostech nemluvě. Třeba vám příběh nebude potom připadat nudný když mu budete rozumět. A teď se do mě můžete pustit že kecam jako vaše matka která vás nutila dělat domácí úkoly a vzdělávat se. Jen si myslím že je fajn se zamyslet nad tím že většina 13letych děti má lepší šanci získat v otázce cizí řeči zaměstnání než 30lety dospělí který umí říct jen borůvka ve slovenštině.
Naprosto s tebou souhlasím, hezky napsáno ..
Přesně, lidi se angličtiny bojí, ale když posloucháte lidi co tu hráli hry za totáče, kdy se angličtina ve školách neučila a většina her byla textových nebo adventury, tak spousta lidí to tehdy měla tak že prostě hráli s anglicko českým slovníkem a dnes říkají, že se díky hře xy naučili anglicky.
V dnešní době nechápu že někdo neumí druhý jazyk, když už mne angličtinu tak aspoň němčinu nebo ruštinu to jsou jazyky co v těch hrách jsou.
Osobně jsem na základce měl z AJ 3jky. Vůbec mně nebavilo bychlovat se slovíčka a vůbec jsem je nikde nepoužíval, maximálně jednou za rok když jsme jeli s rodiči na dovolenou, na střední jsem měl 2, ale občas i 4ky z aj na vysvědčení.
Ale někdy ve třeťáku jsem začal sledovat =3 na youtube – 3 minutová vtipná videa 2x týdně a najednou jsem se naučil rozumět. Jakože i když člověk nevěděl co to slovo znamená, tak jsem věděl co řekl za slovo a dohledal jsem si to a vlastně díky youtube dnes umím anglicky tak že když přijede někdo kdo neumí česky tak bna mně v hospodě vždy naběhnou abych jim překládal. Píšu na forech anglicky a hrám a filmům rozumím výborně, asi tak že když yvjde nová hra o trůny tak nečekám na české titulky a koukám na to s anglickými nebo bez.
A je to přesně o tom přestat se angličtiny bát a využívat hraní a seriálů k jejímu učení. Pokud se angličtině budete vyhýbat a nebudete ji používat ani poslouchat tak zapoemente i to málo co sjte umělia nikdy se nezlepšíte.
+ dneska je ta angličtina strašně důležitá, většina internetu je v angličtině, neomezujte se na češtinu kterou mluví jen nějakých 11 milionů lidí.
A příběh je pecka naprosto souhlasím. Teď jsme dohrál jednu vedlejší misi a vyrazila mi dech protože v RDR2 je cestovatel v čase !!!! O hlavní story line ani nemluvim, to vykreslení postava jejich vývoj jaké jsou na začatku a jcí jsou na konci je perfektní. Na hru až nevídané .
Takže jakmile se někomu nelíbí příběh anebo spíš ho považuje za průměrný, tak je negramotní lopata co neumí anglicky Co se o sobě nedozvím Umím Anglicky, rusky a polsky a stejně příběh považuji za průměrný, předvídatelný a být to 900 stránkový román, tak ho někdy během druhé a třetí kapitoly odložím do poličky a už se k němu nikdy nejspíš nevrátím. Postavy a jejich vývoj je předvídatelný a nepřekvapí, vlastně bych se je nebál označit za klišé archetypy, snad už od začátku muselo být každému jasné na jaké dva tábory se gang rozdělí, stejně jako ve finále koho zastřelí, kdo je krysa atd… v hlavní lince toho po příběhové stránce dost skřípe a nedělejme z toho Shakespeara (když už chceme zůstat u toho literárního přirovnání), protože jím není a je to spíš taková průměrná kniha, která se dobře čte, protože autor umí psát a pracovat se slovy ale neoplivá ničím originálním.
To je super o 3 víc než většina našeho národa. A to tě rozhodne cti. Ne opravdu není těžké odhalit na jaké 2 tábory se gang rozdělí vzhledem k tomu že v prvním díle lovis zbytek tohoto gangu. Co se Shakespeara tyce, k němu se to ani přirovnat nedá. Spagheti Wester je o pár století jinde a styl vyprávění příběhu je trošku odlišný, už jen tím že protagonisté nemluví ve verších. Já spíš mluvil o skvěle napsaných postavách, zaporaka poznáš i v dobré detektivce ale ne vždy je příběh o obrovských překvapeních a zvratech. Někdy stačí když je dobře odvypraveny a postavi mají co nabidnout. Jak sis jistě vsimnul tak autor se záporné postavy ani nesnažil skrýt. Od prvního okamžiku víš že snimi bude problém protože to ví i Arthur. Na to nemusíš být Sherlock aby sis tyhle věci dal dohromady. U Colomba jsi taky věděl kdo je vrah, ale lidi bavilo jak svým dumyslem dostává zločince do úzkých a přinutí je udělat chybu aby jej dopadnul. U Titanicu jsi taky věděl že se potopi a V právé poledne taky není příběh plný extra zvratů a tak můžu pokračovat klidně těch 900stran. Prostě vědět jak to skončí a to i vzhledem k tomu že je to prequel a je to dost jasne nemění nic na kvalitě napsaného příběh. Většina her s historickými kořeny neuměla zakomponovat do příběhu tehdejší život s takovým detailem a přitom stále poutave. Max Payne taky nebyl bůh ví jak originální námět příběhu ale jeho vyprávění díky skvělému dabingu byla bomba. Defacto vykradl Punishera a přidal trochu love storky. Ovsem dost silně pochybuju že jsi očekával všechny eventy které příběh provázejí. Snad jsi nemylis že jsme až tak naivní. Spoilerovat ostatnim nebudu. Už jen vzhledem k tomu že je to prave prequel mi tvoje výtky přijdou absurdní. Ovsem je to samozřejmě tvůj názor a každému se líbí něco. Jen vytýkat to, co bylo vpodstate očividné již před vydáním mi přijde jako vyčítat Batmanovi že se příběh moc točí kolem Batmana. Samozřejmě pokud jsi schopen napsat poutavejsi příběh bez klišé, což je dnes už skoro nemožné a v každém příběhu nějaké najdes, klidně mi jej můžeš poslat. Rád si jej přečtu i pokud to bude mít 9 000 stran a chválou šetřit nebudu. ‚-) Hra slov a vykreslení emocí a postav umí občas udělat lepsi příběh než obří zvrat E. A. Poe a další jemu podobni jsou myslím skvelim příkladem co se literatury týče. A pokud zmíním historický román mluví to samo za sebe. Tam se taky vždy tak úplně nehralo na šokující konce. Většinou pokud radil mor či podobná epidemie či nemoc mohl jsi se spolehnout že na něj někdo z hlavních postav umře. Pokud jde o dobu pistolniku není těžké typnout že někoho zastřelí. Ovsem co to vlastně pro příběh znamená a že by to vlastně mohl vše být lépši nebýt jedné neovlivnitelne události obzvláště pak pokud znáš touhy a sny te postavy může zanechat opravdu silný dojem. Takový stařec a moře se také nestal slavnou knihou protože by starého pana nečekaně vykuchala jeho vnučka a pohřbil jej do moře. Takže pokud se bavíme o historické literatuře ke které jsi se milne uchylil mluví naprosto proti tobě. A to většina těch příběhu právě zmíněný prequel ani nemá takže nemáš obří spoiler ještě před tím než tu knihu otevřeš.
Psát o vzdělávání a základní znalosti angličtiny a přitom neumět ani pořádně česky..hmm, opravdu moc hezky napsáno! Promiň, ale na tohle jsem musel reagovat.
No to se ozval ten pravý. Slovosled 3. třídy, 2x a tam kde měla být použita čárka(místo prvního a) a opomenuté velké písmeno na začátku věty. Čárky ti taky moc neříkají. Odsazení od tečky taky nic. LoL Raději neopravuj češtinu když si ji sám neohlídáš ve 3 větách. A evidentně se snažíš shodit někoho, komu závidíš znalost Aj. Souhlasím s Arthurem. Nic si z toho nedělej, nikdo tu moc neřeší korektnost češtiny. Hezké obsáhlé a podnětné komenty. Za mě názory k zamyšlení. I s chybama je vidět že jsi alespoň inteligentní. Sám jsem se začal Aj na stará kolena učit před pár lety. Skvělá investice… Minimálně na dovolené se mi to již několikrát zůročilo a co se her a filmů týká nečekám několik měsíců na dabing nebo překlad.
Neboj nedělám, jsem lenoch a nechávám za sebe psát telefon. Moje chyba… Každopádně jak jsi řekl, člověk co je schopen napsat 3vety slohově úplně špatně a přitom tě vnich poucuje že neumíš česky, to se nedá brát vážně. Díky za pochvalu. Nesnažím se říct že jsou lidé negramotni, ale že umět anglicky je potřeba a spoléhat neustále na nějakého dobrodince není nejlepší cesta. Když jsem se naučil anglicky i já co podle „některých“ neumím ani česky. Může tedy naprosto kdokoliv. Pak nebude potřeba nic zavidet. Když už jsi se zapojil co říkáš na příběh ty?
Grafické znazornění na jedničku ..
Nikde nevidím zmínku o HDR které ve hře chybí
Normálně recenze nečtu a už vůbec nekoukám na videorecenze. Tahle hra je výjimka. A bohužel musím říct, že takovýhle strohý článek se absolutně nedá srovnat s desetimintovou videorecezí. Zrovna u takhle masivní hry to strašně chybí.
Za mě taky absolutní pecka, 10/10 naprosto zaslouženě. Překrásná grafika, stovky unikátních NPC postav a naprosto šílený smysl pro detail. Třeba svítící oči šelem ve tmě nebo věc, která mě opravdu pobavila – lidem září červeně uši nebo nosy, pokud za nimi svítí slunce. Vypadá to dokonale přesvědčivě. Příběh dostane doslova brutální tempo, to tady uvádím záměrně pro lidi, co tu píšou, že se ve hře nic neděje. Jaký omyl a hloupost nechat si utéct to nejlepší. Důrazně taky doporučuji prozkoumávat svět, protože jsou tam skryté desítky vynikajících misí s nejrůznějšími úchyláky a podivíny. Narazíte i na sériového vraha a věci, které nelze pojmenovat, jinak bych prozradil úžasná překvapení, která ve hře čekají.
Mám za sebou už hodně přes 60h a pořád objevuji věci, které mě překvapují. Příběh mám dohrán na 86%, ale posledních 20 hodin jdu tvrdě za koncem. Netvrdím, že hra je dokonalá, pár věcí mi trochu vadí. Ale nepochybně je to jasný favorit na hru roku. Vývojáři stanovili novou úroveň zpracování otevřených světů. Po tomhle megadílu to budou mít všichni ostatní strašně těžké.
Mimochodem, kdo hledá zajímavý nový western na PC nebo něco trochu jiného než RDR, podívejte se na tohle…
https://www.farflame.cz/clanek22.htm
Musim říct že samotnej příběh mě vůbec nevtáhl do hry.Bude to hlavně tim jak obsáhlý sou dialogy mezi gangem.I přesto se mi mise zdáli až na pár vyjímek jednotvárný.Dokonce sem skipoval i cutsceny,což je u mě obrovská vyjímka.Naopak od prvního epilogu sem si přišel na sví.Vidět mapu z RDR1 v Euphoria engine je parádní zážitek,všechny ty cestičky,kaňony,a Městečka.Ve hře je tolik promakanejch detailů,a animací že si jich hráč kolikrát ani nevšimne.Tak komplexní herní svět,co se týče postraních aktivit,úkolů,a náhodných událostí,nedokáže zopakovat snad už ani samotný R*.
Politika Rockstaru se mi nelíbí, ale hry dělat umí, to se jim musí nechat. Radši bych si to zahrál přeložené a na PC, takže zkusím počkat. Když z toho nic nebude tak si to za rok nebo dva pořídim od někoho kdo dohrál na konzolích. Moc se mi totiž nechce podporovat vývojáře. Naštvali mě s těmi jejich marketingovými čachry okolo GTA V a ted i kolem Red Dead. Kupovat nový určitě nebudu. Nemám rád když někdo dělá voly ze svých vlastních fanoušků. Oni si i tak vydělají dost.
Pokud chceš čekat na češtinu tak tomu dej tak rok minimálně. Na PC to vyjde si myslím do léta 2019, ale na tu češtinu si ještě extra budeš muset počkat.
S tou koupí to mám velice podobné. Za to co dělají je taky nechci podpořit, ale snad se udržím a nenaskočím na hypetrain když hru oznámí na PC a nekoupím nějakou edici. Ještě jsem zvědav na Online, jestli jej dodrbou.
Mám technickou otázku. Jak funguje ukládání hry? Je to čistě autosave, čistě manuál nebo obojí?
Všechno.
Obojí, já ručně ukládal jen při odchodu ze hry.
Na jednu stranu říct, že dílensky je to skvělé dílo. Svět funguje výborně a jak píše autor svět se bez Arthura Morgana (Callaghana) obejde. Nicméně, prvních 40% je příběhově o ničem. Zachraňuje to několik vtipných misí, ale jinak velká slabota. Hra je utahaná, všude celkem daleko. Ale možná je to tím, že srovnávám s hrami předchozími a na nikdy to příběhově nebude mít na GTA San Andreas. Uvidíme co online, ale bojím se, že to bude grind jako GTA Online. I tak bych dal 9,5/10
Asi takhle, zaslouzene 10/10 a hra roku jednoznacne. Tolik zabavy a vseho mozneho, nic tomu nechybi. Mise jsou zazivnejsi a zabavnejsi vic jak GTA a to GTAcka miluju, tolik ruznorodeho a zadny stereotyp, R* odvedli dokonalou praci
Za mě naprostá nádhera. Od Witchera mě žádný openworld takhle nechytil. Užívám a kochám se. Úroveň detailů je neuvěřitelná. Už jsem v tom utopil hodně času cca 40 hodin a příběh mám na 30%. Dvě výtky. Jak je u některých zvířat nastaven lov, když třeba liška, na kterou se má vzít ideálně repeater, tak vydrží i 4 zásahy z varmit rifle. To by možná mohli patchnout. Trochu méně logicky vychází snaha o postavu slusňáka, když hlavní a vedlejší mise jsou dost často opravdu záporné, ale přece jenom člověk hraje za člena gangu a banditu. I přesto je dle mě hodnocení 10/10 odpovídající a hra nemá moc konkurenci.
Tak ta varmit je neco jako malorazka, vem jinou
Nevím, proč to vychází mimo logiku, hraní si na slušňáčka.. Samozřejmě, si člen gangu, ale to pořád neznamená, že uvnitř nemůžeš něco najít proč být lepší.. Ostatně Arthur to několikrát naznačuje, když mluví během vedlejších misích, nebo si povídá v campu.. On moc dobře ví, že jejich doba se blíží ke konci, že už oni jsou loveni… Stačí jen poslouchat a číst Arthurovi mezi řádky.. Toť vše
Největší chyba je absence češtiny, chvíli jsem hrál, ale narozdíl od jedničky je tam plno rozhovorů a rozhodnutí. Třeba jednou na pc s titulky od fanoušků.