Pokud byste na facebookových stránkách první herní konzole od Sony položili otázku „Která herní postava z PS1 je ta nejlepší?“, vznikla by bitva tak veliká, že by se dala srovnat snad jen s otázkou konzole vs. počítač. Existuje totiž obrovská komunita lidí, která neústupně stojí na straně vačnatce s bláznivým pohledem v očích. Té však statečně oponuje neméně velká skupina lidí, hájící mladého ambiciózního dráčka Spyra. Zastánci Crashe Bandicoota se dočkali svého remasteru před více jak rokem a možná i díky úspěchu, který tato předělávka herní klasiky sklidila, se rozhodl Activision rozšoupnout a vypustit do světa i druhou tvář Sony 90. let v remasteru nazvaném Spyro Reignited Trilogy.
- Vychází na: PS4 (testovaná verze), Xbox One
- Datum vydání: 13. listopadu 2018
- Žánr: Plošinovka
- Česká lokalizace: Ne
Trocha historie
Původní trojici her od roku 1998 vytvářelo studio Insomniac Games, v dnešní době známé především pro svojí adaptaci Spider-Mana ze září tohoto roku pro PS4. Ačkoliv konkurenční Crash byla ve všech směrech výborná hra, Spyro znamenal pro vývoj plošinovek na konzoli PlayStation revoluci. Do té doby se totiž největší pozornosti dostávalo především 2D skákačkám, jako byl třeba právě Crash Bandicoot, Rayman, Oddworld nebo oblíbený Herkules. O perfektní hře s „otevřeným světem“ jako mělo Nintendo se svým Super Mario 64, si však Sony mohlo nechat jenom zdát. I když Spyrovi předcházelo několik pokusů, jako třeba Croc: Legend of the Gobbos, který má navždy své útulné místečko v mém srdci, ten největší 3D boom pro konzoli PS1 přišel ale až se hrou Spyro the Dragon. Velkou měrou tak nastavil budoucnost pro tento žánr her a započal tak zlatou éru plošinovek na konzolích od Sony, do které patří třeba Ratchet and Clank nebo Jack and Daxter.
Do Spyro Reignited Trilogy se dostaly první tři díly vytvořené právě Insomniaky. Do roku 2005 však vzniklo her z tohoto univerza mnohem více. Dokonce byl vytvořen i cross-over se světem Crashe Bandicoota. Žádný z nich už ale nedosáhl slávy původní trilogie, a tak byl Spyro na nějakou dobu poslán k ledu, odkud ho vytáhli až v roce 2011 vývojáři ze studia Toys for Bob a fialový ještěr se stal součástí hrdinů ve hře Skylanders. A možná z tohoto důvodu bylo pro účel vytvoření nového remasteru vybráno právě toto studio.
Pro pamětníky
Je super, když máte recenzovat hru a vy mermomocí hledáte nějakou chybu, abyste měli o čem sakra psát. Spyro Reignited Trilogy je přesně takovou hrou. Přirovnal bych to k 90leté dámě, kterou dáte do stroje času. Vyleze z něj mladá, 20letá slečna, která sice pořád má nějaké ty senilní připomínky, ale dívá se na ni prostě skvěle. Remaster Spyra je totiž řemeslnou prací, kde pamětníci budou poznávat stará známá místa i postavy a budou se rozplývat nad krásou nově vytvořených modelů. A skutečně, hned, jak jsem se objevil v první lokaci, se mi začaly vybavovat vzpomínky z dětství, kdy jsem ji na demo disku prošel snad milionkrát. Ihned jsem se rozběhl pálit růžové tulipány, opakovaně narážel hlavou do zdi a svým ohnivým dechem podpálil několik nevinných oveček. Všechno totiž funguje a vypadá tak, jak si pamatujete. Vývojáři se chvástají tím, že všechny truhly, diamanty, draci, vejce i ostatní věci jsou na stejném místě jako v originálu a přesně tak to na mě i působilo.
Pohádkově laděná grafika Spyrovi prostě sluší. Modely postav jsou nově vytvořeny, všechny ale na základě původních dílů. Nepřátelé tedy vypadají trošičku jinak, než si je pamatujete, a to převážně v detailnosti jejich vykreslení. Co je ale důležité, boj proti nim funguje naprosto stejně. Prostředí mi svojí stylizací trošičku připomínalo Fortnite, a to převážně v travnatých a zalesněných lokacích. Není se ale čemu divit, oba dva jsou totiž vystavěny na Unreal Enginu 4. U Spyro Reignited Trilogy je ale všechno detailnější. Prostředí na vás krásně reaguje, pokud šlapete po trávě, tak se pod vámi ohýbá, a když na ní vyšlete spršku ohně z vašich plic, efektivně lehne popelem. K dobru musím také přičíst technickou stránku. Až na dvě drobnosti, kdy jsem jednou byl vystaven neviditelnému protivníkovi a podruhé se mi v minihře nerespawnovala příšera, kterou jsem ale potřeboval zneškodnit k úspěšnému splnění, jsem nenarazil na žádný problém. Textury krásně sedí, nikde nic nepřečuhuje, nic se neseká, všechno funguje tak, jak by mělo.
Jedinou výtku tak mám ke kameře, která – pokud si dobře pamatuji – zlobila i před dvaceti lety. Při běžném pobíhání po mapě je všechno v pořádku, když ale potřebujete jít někam a přitom se dívat na jiný směr, občas kamera tak prapodivně uskočí. Nebo nedej bože se dráček pohne trošičku jinam, než chcete a hlavně u některých bossfightů to může mít až fatální následky. Krušné časy ale nastávají při létání a hlavně při potápění, a to především v úzkých prostorách. Vzhledem k tomu, že v těchto případech Spyro následuje směr kamery, prapodivné pohyby obrazu dělají z těchto situací pekelný zážitek.
Pro nepamětníky
Je mi jasné, že spousta z vás Spyra nikdy nehrála a třeba jen zaslechla báje a pověsti o tomto statečném drakovi. Podíváme se pro to i na to, o čem vlastně tato Sony legenda je. Jak už jsem říkal, Reignited Trilogy obsahuje první tři díly této série, které byly vytvořeny pro systém PS1. Do rukou se vám dostane malý nebojácný dráček a vaším úkolem je cestovat různými světy, sbírat drahokamy a plnit úkoly vedoucí k záchraně obyvatel. K dispozici máte své rohy, kterými můžete vrazit do nepřátel, nebo svůj dračí oheň, se kterým všechny spálíte na uhlíky. Na zdolávání větších vzdáleností vám poslouží vaše křídla, ty ale ve většině případů nepoužíváte k letu, ale k takovému volnému pádu. To je potom využíváno k řešení různých hádanek, jak se dostat k místům, které jsou třeba ve větší výšce nebo schované někde dál za pevninou. Pohybujete se vždy v otevřených lokacích, které brání nepřátelé. Druhů nepřátel je nespočet, jelikož každý svět má své specifické jednotky a jen velice málo se opakují. Někdy se až budete divit, co všechno autoři nevymyslí.
Od příběhu potom nečekejte žádný velkolepý trhák. Všechny tři díly sledují jednoduché události, sloužící jen pro základní vysvětlení problému a nějakému tomu odůvodnění, proč děláte to, co děláte. Během celé doby narazíte jen na jeden twist, se kterým ale počítáte od první chvíle, co tu postavu spatříte. Často jsou zajímavější některé pod-příběhy jednotlivých světů. Taková nechtěná svatba víly nebo nápadník princezny Lociky se zákazem přiblížení jsou docela fajn. Navíc postavy jsou sympatické a zábavné. Často jsem se přistihl, jak se pousmívám některým drobným vtípkům nebo neschopnosti šelmy Huntera.
Oproti minuloročnímu Crashovi je obtížnost nastavena dost nízko. Znalci tohle samozřejmě vědí, ale i nováčci brzy zjistí, že nejefektivnější taktika je prostý a rychlý útok dřív, než váš protivník cokoliv zmůže. Valnou většinu nepřátel zlikvidujete jedním ohnivím dechem a ty, které ne, zase povalíte jedním nárazem rohů. Ani bossfighty pro mě nepředstavovaly větší výzvu a většinu jsem zvládl na první dobrou. Své také dělá to, že inkasovaný zásah zdaleka neznamená smrt. Spyra totiž doprovází vážka Sparx, která funguje jako indikátor zdraví. Sama přežije 3 rány a uzdravujete ji pomocí drobných stvoření, kterých je ale po mapě habaděj.
Samotnou alfou a omegou je sbírání předmětů a prozkoumávání lokací. Bez dostatečného lootu se totiž neposunete ve hře dál. První díl je v tomto nejlineárnější a vaší hlavní starostí je oživování zkamenělých draků. Druhý a třetí díl už ale obsahuje i různé minihry a nové schopnosti, kterým se musíte přiučit. Je proto potřeba mít u sebe i dostatek drahokamů, abyste si je mohli u obchodníka odemknout. Ty přitom občas bývají pekelně drahé. K tomu, aby vás hra pustila k poslednímu bossovi, tak musíte mít posbíráno mezi 70 až 80 procenty všech předmětů ve hře a speciálně u miniher to může být i pěkně zdlouhavá záležitost. U nich se asi nejvíc projevuje fakt, že hra byla vyvíjena před více jak 20 lety. Někdy jsou tak jednoduché, že vás ani moc nebaví, ale hra vás nutí je dlouho opakovat, nebo naopak ovládáním jsou tak prapodivné, že vám prostě zaboha nejdou pokořit. Když jsem takto po 30té opakoval skateboardový závod proti gangu, myslel jsem, že ovladač poletí z okna. Většina je však zábavná a nenadělají vám zbytečné vrásky na čele.
Něco navíc
Osobně mám rád, když se vývojáři věnují detailům. Na Spyro Reignited Trilogy jde poznat, že na ní autoři pracovali srdíčkem a s velkou dávkou lásky k předchozímu titulu. Kromě toho, že se snažili do nejposlednějšího drahokamu vytvořit totožné lokace, v nastavení se dá najít i mnoho dalších bonusů pro fanoušky původní trilogie. Samotná hudba prošla remastrem a zní naprosto báječně. Všechny melodie budete poznávat, jen jsou trošičku živější. Pokud byste ale chtěli skutečné retro, není problém, můžete nastavit hru s původní muzikou. I ovládání prošlo drobnou změnou, pokud však tíhnete ke starému, stačí zajet do menu a všechno najdete přednastavené. Navíc si můžete zapnout i mini mapu, která mě nesčetněkrát zlehčila prohledávání lokace. A pokud chcete hru vytěžit na 100 %, vývojáři pro vás nachystali speciální úkoly, za jejichž splnění se vám odemkne přístup do galerie.
Při všech těch možnostech nastavení je ale zarážející jedna věc. Proč autoři nepřidali titulky ke cutscénám? Ne, vážně tam nejsou. Těžko se mi tomu věřilo a několikrát jsem se ujišťoval, zda-li jsem se nepřehlédl, ale prostě tam nejsou. Český dabing přítomen také není, proto se někteří hráči, ne tak zběhlí v angličtině, s touto hrou můžou cítit jako já, když jsem jí prvně hrál v 10 letech. Naštěstí mimo cutscény titulky jsou, takže o většinu nepřijdete, to hlavní se však většinou děje ve filmečku bez titulků, kde se budete muset spolehnout na porozumění mluvenému textu. Avšak ani tato drobnost vám nezabrání v tom, abyste si tento výborný remaster užili a zažili tak krásné chvíle nostalgie nebo objevili kus herní historie.
Hru koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
Spyro Reignited Trilogy
Spyro Reignited Trilogy je přesně takový remaster, jaký si tato legenda zaslouží. Řemeslná přesnost detailů a láska s jakou vývojáři přistoupili k tvorbě této hry, z ní dělá povinnost pro každého fanouška fialového draka a kvalitní pohled do herní historie pro všechny nováčky. Nebýt některých drobností jako absence titulků, neposlušné kamery a občasných old school prvků, hra by bez potíží dosáhla maximálního hodnocení.
Líbí se nám
- Detailně předělané lokace
- Nové modely postav a nepřátel
- Krásná pohádková grafika
- Vtipné rozhovory mezi postavami
- Možnost spustit retro muziku
- Originální lokace i nepřátelé
- Není to tak těžký jako Crash
Vadí nám
- Kamera občas neposlouchá
- Chybí titulky v cutscénách
- Některé herní mechanizmy jsou zastaralé
no tak kamera byla neposlušná i v původních dílech takže jsem na to zvyklí jen kvuly teto hře sem si nechal ps1
Ke hře jsem se dostal právě až s tímto remasterem. Stejně jako minulí rok ke Crashovi.
Musím fakt smeknout před tím kusem práce co vývojáři udělali. Šílená změna oproti originálu.
Grafika je opravdu nádherná, pohádková, skoro to vypadá jako animák od Pixaru.
Hratelnost se furt drží a hraje se to pořád dobře.
Prozkoumávat ony kouzelné světy je jedna radost a s vtípkama se opravdu nešetří.
Škoda jen horšího technického stavu co se týče plynulosti hry (může za to frametime).
I na dnešní dobu pěkný kousek a 8/10.
Proč jste umazali ten mínus s hlučností ?
Ak nesprasia port na PC, tak túto hru plánujem kúpiť ako prvú pre svoju dcéru. Na 4. narodeniny dostane Steam účet, vlastný ovládač (tu si nechám poradiť, či nejaký kvalitný, bezdrôtový pre detské ruky) a Spyra. Je to moc skoro? Neviem, ja som začínal s Prince of Persia asi v 5, ale aj to len skôr z nedostatku možností v tej dobe.
Kup ji slovník v angličtině. Nebude pak tady alespoň jednou z těch co brečí kvůli tomu, že hře nerozumí i bez titulků.
Poděkuje ti pak za to později více než za Spyra.
Dřív se toho tolik pokazit nedalo. Já neuměl anglicky a hry hrál, ale někdo nedokáže pochopit, že někomu ty jazyky prostě do hlavy nelezou a zvládnou nějakej základ, popřípadě jen číst. Lokalizace je a bude vždycky plus, pokud bude kvalitní.
Co to zase plácáš o nějakým brečeni? My jsme tady nějaká anglická kolonie?Vám z ty angličtiny opravdu definitivně některým jeblo ty vole!Žiju ve vlastní zemi a chci produkt takový jako mají všude jinde,to jest lokalizovaný…opravdu nerozumím tomu co je na tom divného
Tak si hrej hry vyrobené v česku. To že zahraniční firmy vydávají lokalizace je jen z jejich dobré vůle. Kdyby jim tak záleželo na tom, aby lidé neodmítali hrát jejich hry, protože tam není čeština nebo jakýkoliv jiný jazyk, tak by to asi dělali u všech her. Tímpádem si myslím, že to, že si hru nekoupíte kvůli tomu, že není česky jim trhat žíly nebude.
P.S. Třeba se vzdělávat
Nebo ti mají zahraniční produkt jako Snickers taky přejmenovat třeba na Svačinka, protože tady chceš mít vše česky?
Takže by hry měli byt jen pro lidi co umí anglicky?To přece nemyslíš vážně ne?
Sorry, ale když k něčemu nemáš předpoklady, svět se ti nebude vždy přizpůsobovat, tak to prostě chodí.
Zároveň to, že se tímto alespoň mladší generace donutí vzdělávat je taky plus navíc.
Michal Burian-nebude lepší když na českém webu budete už psát jen výhradně anglicky?
Jinak pokud má někdo potřebu hrát v cizím jazyce?Proč ne,jeho věc…ale myslím ze je fér vyhovět i těm kteří o to za žádnou cenu nestojí.Nebo ne?
To musí mít všichni stejný pohled na věc? Není lepší lidi nechat aby se rozhodli sami?
Nebude, jsme český web
Moc se mi líbilo, jak hru vytvářeli. Udělali program SpyroScope, který snímal hru za pochodu, takže museli v původní hře projít každý kout, aby měli vše nasnímané. Dokonce si nevšimli nějakého tajemství, na které je upozornila komunita, tak ho museli znovu sami najít. Prostě to dělali fakt s láskou a nelituju peněz za starou hru.
Jak nekdo muze pri aktualnim stavu vychvalit technickej stav? Bugy bych v remasteru neodpustil, takze to, ze tam skoro nejsou, povazuju za normalni stav, nic, co by bylo potreba chvalit, zato frame pacing je uplne v haji a obcas mam pocit, ze hra jede tak 15 fps, i kdyz regulerne drzi 26-30 fps, hlavne je to znat u litajicich zavodu, kde je potreba ovladat hru mnohem presneji, nez jindy.
Kamera pod vodou je taky jeste rozbitejsi, nez v originalu, pasiv mode je tu diky plne ovladatelny kamere nepouzitelnej a active mode dostava pod vodou fakt zabrat, trefit se do tunelu, kdyz je kamera zapichla do rohu/zasekla o kamen/futra dveri je obcas nadlidskej ukol. To ze se druha a treti hra i pri nakupu fyzicky edice musi stahnout z netu, je uz jen tresnicka na dortu. Stejne tak kolize nepratel funguji trochu jinak a hitboxy jsou stejne domrveny, jako u remasteru Crashe.
To jsou ty nejzasadnejsi problemy, zbytek je presne takovej, jakej by mel bejt a jak si ho pamauju. Asi pul odpoledne jsem hledal presne ten jeden puvodni demo disc, kterej obsahoval demo prvniho dilu primo v Artisan level a nasel jsem – jmenuje se „Demo One (Version 7) (Europe)“, takze kdyby si nikdo chtel vyzkouset puvodni dil v emulatoru, tady muze – ja to tak udelal, pustil jsem si oba dily vedle sebe a je vazne fascinujici, ze v hlave ditete puvodni hra vypadala uplne stejne, jako dnesni remaster, pixel sem, pixel tam.
Celkovej jsem ale dostal, co jsem chtel, 9/10, ta hra nezestarla ani o píď. Nejlepsi je, ze kazdej dalsi dil, je lepsi, nez ten predchozi, to jeste byla zlata era sequelu, kdy novejsi dil obvykle znamenal lepsi hru, nez byla ta predchozi, dnes to uz neplati.
Ahoj,
Nemyslím si že je špatné pochválit někoho za to, že ve hře nenasekal hromadu prapodivných bugů, hlavně v této době, kdy polovina her vychází nedodělané, plné právě takových nedokonalostí. Spyro je remaster 20 let staré hry, postavený prakticky od začátku. Navíc tato zmínka měla i informační hodnotu.
Je zajímavé, že pro tebe byla pasivní kamera nepoužitelná, protože podobný problém jsem měl já u aktivní kamery, kterou jsem po rychlém ozkoušení zase vypnul a raději se vrátil ke klasice.
Co se týče frame pacingu takové problémy jsem nepostřehl. Možná to bude tím, že jednou z posledních her, kterou jsem předtím zkoušel byl Fallout 76 a proto jsem to ve srovnání s tím přehlížel. Možná by bylo zajímavé, kdybys řekl, na jaké konzoly si hrál ty. Třeba by mohl být rozdíl právě v tom.
I s hitboxy jsem neměl žádný velký problém, kromě podvodního souboje, tam bych ale vinnu shodil na moji neschopnost se sžít s kamerou. Ve většině případů jsem však používal oheň, který má plošné poškození, takže i tohoto problému jsem si nevšiml.
Nakonec doplním i část s hrou na disku. Já mám naopak zkušenosti s digitální verzí hry, kde po staženém minimu, pokud si dobře pamatuji 20GB jsem se dostal pouze do prvního Artisan světa, který jsem jako zkušený matador proběhl za 20 minut a na zbytek hry jsem už musel čekat na dostažení zbylých asi 40 GB, což by mohlo znamenat pro lidi s pomalejším internetem drobný problém.
na par bugu jsem narazil, treba diamant zaseklej v „hraně“, po zabití moba zustal viset ve vzduchu v neviditelny stene a sparx ho proste odmital sebrat, stacilo ale umrit a moba zabit znovu, potom diamant vypadl normalne. Hitboxy jsou mensi, v podstate odpovidaji velikosti nepritele, coz je ale spatne, protoze drive byla pres nepritele natazena neviditelna krabice, kterou stacilo škrábnout a mob umrel, u plamenu je to ok, ale pri charge utoku je to cejtit.
Trofeje taky trosku hapruji, aktualne mam problem s Bug Control v Spyro 2, kdy se ma v jednom superflight (prulet branou), znicit asi 18 pavouku, udelal jsem to uz 2x a trofej me proste nechce naskocit, nevim co s tim.
Hraju na klasicky PS4, ale vsude to jede stejne naprd, i na xbox X, vseobecne tohle delaji skoro vsechny hry na unreal engine 4, viz https://www.youtube.com/watch?v=AeqsasnGHJc , asi jsem na tyhle poklesy fps nejakej přecitlivělej…
To, co videls u digitalni edice ma i fyzicka, jen na disku je 40GB a dalsich 20 (levely ze spyro 2+3 se musi stahnout, takze taky zadna vyhra.
K tý trofeji: nesmíš do ničeho narazit/zaseknout se, ti brouci se znovu objevují, takže já sejmul ještě jednou toho úplně prvního, ale nesmíš znovu proletět branou.
to chápu, sejmul jsem jen toho prvního za branou při druhým kolečku, ale pořád při prvním průletu na jedno nabití super flightu, dalo to znovu orb (tzn že umřeli včas), ale trofej nikde
Ještě to zkus dát opravdu napoprvé, co přijdeš do levelu. Když trofej nevyskočí, tak dej exit a zkus znova. Dál už nevím.
uz jsem to udelal – nestaci totiz pockat na respawn brouku po tom, co se to nepovede, je nutny spyra utopit a udelat to cely od zacatku, pocet pruletu branou neni nijak omezenej a jen se clovek nesmi nikdy dotknout zeme, potom je nutny se znovu utopit, takze je to bugly „jen trochu“
No, buglý trofeje mám nejradši. Já třeba normálně čekal na respawn a trofej mám. Někdo jiný zase ne… Včera večer padla třetí platina, tak jsem spokojenej, i přes ty chyby, co hra má (asi nejhorší byla kamera u Byrda).
Tak jestli PS4 nestačí chladit ani Spyra, tak to bych na ní Cyberpunk 2077 ani nezapínal.
To snad opraví patch.
Např. U RDR 2 me ps4 nehučí vůbec.
Ono je to kus od kusu. Mě například u RDR2 hučí nehorázně, ale u Spyra nic.
nejspíš ano, RDR2 nemám, ale Spyro jede uplně v pohodě