Vývojáři z BioWare platí za špičku ve svém oboru. Vždy dokázali vytvořit hry se silným příběhem, skvěle napsanými dialogy a perfektně fungujícími RPG mechanikami. Série Mass Effect nebo Dragon Age jsou toho ukázkovým příkladem. Samozřejmě že běhen uplynulých let došlo k několika přešlapům. Tím pravděpodobně nejvýraznějším byl Mass Effect Andromeda – po vydání pro mnoho z nás prakticky nehratelný titul, který ovšem nebylo radno zatracovat. Časem (a že to trvalo zatraceně dlouho) si totiž dovedla Andromeda alespoň částečně napravit svou bídnou reputaci a v jádru se jednalo o dobrou hru s ucházejícím příběhem.
BioWare tak po vydání Andromedy čekal velice těžký úkol. Za zavřenými dveřmi začali vytvářet titul, který měl napravit jejich pošramocenou pověst. A tak se nám představil Anthem. Zbrusu nová značka s novým a nejen silným příběhem s možností kooperace, ale především nemalými ambicemi. Povedlo se dodržet všechny sliby? A je na tom Anthem v den vydání technicky lépe než tehdy nedotažená Andromeda?
- Vychází na: PC (testovaná verze), PlayStation 4, Xbox One
- Datum vydání: 22. února 2019
- Žánr: Akce
- Česká lokalizace: ne
Padlý Freelancer
Pojďme se pro začátek podívat na příběh, který měl údajně mít kvality, na které jsme od BioWare zvyklí. Silné, charakterní postavy, dobře napsané dialogy a možnost dialogových voleb. Pravda je taková, že v rámci dějové linky dělá Anthem vše tak nějak polovičatě a výše zmíněné sice do jisté míry plní, ale ne tak dobře jak bychom si přáli.
Celé vyprávění se točí okolo tajemné síly Anthem, která dokáže tvořit světy. Ten váš však nestihla dokončit kvůli odchodu zdejších bohů zvaných Shapers, a proto zemi ohrožují kataklyzmatické události nebývalé síly. Taková moc k sobě však láká nepovolané návštěvníky, a tak nepovedený experiment s jedním z božských artefaktů vyvolá nekončící bouři zvanou Heart of Rage, která vyvede ven Titány, jež mohou zastavit pouze Freelanceři, průzkumníci a elitní bojovníci zakutí do mechanických obleků. Jedině ti dovedou utišit hněv zuřící bouře. Jenže vše se zvrtne, většina válečníků padne a jen hrstka stihne prchnout a schovat se na místě zvaném Fort Tarsis.
Příběh zní minimálně ze začátku hodně zajímavě. Jeho výše popsaný úvod vás hned hodí do centra dění a pak už se jen postupně seznamujete s postavami, které vás budou po jeho zbytek provázet až do konce.
Musím uznat, že úvod samotný by se dal nazvat přímo epickým a v tu chvíli dovedl příběhovou linku nakopnout neskutečným způsobem, jenže časem přijde rozčarování. Vyprávění je značně nekonzistentní a rozporuplné. Sice se v některých částech dovede tvářit hodně vážně a majestátně, ale některé pasáže jsou vyloženě hloupé, nedávají smysl a jen kazí celkový herní zážitek.
Stejnou výtku mám vlastně i k postavám, které potkáváte. Popravdě je to taková typická partička podivínů, které postupně dáváte dohromady. A byť jsou někteří z nich jednou nohou na hranici toho, čemu by se dalo říkat klišé, do příběhu víceméně zapadají. Problém s těmito charaktery je ovšem v tom, že ve výsledku působí značně nevyrovnaně. Občas nemají úplně jasně dané motivace a hodně často mění své chování. Vy tak vlastně nevíte, jak se vám daná osoba prezentuje. V jednu chvíli s vámi proto nechce mít nic společného a ve vteřině zničehonic otočí, aby se děj mohl posunout dál.
Problém dělají také dialogové volby. Čekal jsem, že budou mít stejný dopad jako v Mass Effectu, ale šeredně jsem se zmýlil. Fakticky jsou tu jenom na okrasu a dlouhodobě nemají žádný efekt. Pokud se nám tak tvůrci snažili navodit pocit nějaké hlubší svobody v rozhovorech, selhali na celé čáře.
A když už jsem u těch rozhovorů – kdo kdy slyšel, aby jejich podstatná část probíhala jen přes vysílačku? To vnímám jako velice levný způsob jak si vše ulehčit a zrychlit. Když tak pro příklad zamíříte na místo setkání s osobou, která vám má pomoci hledat artefakty, zjistíte, že tam není. A pak se ozve vysílačka a daná osoba vám řekne, že má moc papírování. Jedním slovem nepochopitelné.
Ve výsledku si je ale třeba uvědomit, že Anthem je spíše MMORPG než příběhové RPG. Možná je tu více cut-scén než v jiných zástupcích žánru, ale to hlavní se nemění. Příběh hraje jen druhé housle a hlavní je hratelnost samotná.
Koho však více než létání po světě bude zajímat svět samotný, určitě si najde cestu. Zápisků je dost, zdejší encyklopedie dokáže říci opravdu hodně a samotná Fort Tarsis je plná lidí, se kterými se dá mluvit o historických událostech a postavách. Ke cti BioWare totiž musím rozhodně přičíst to, že dovedli minimálně po stránce lore vytvořit velice bohatý a zajímavý svět. Jenže na to, a to všichni moc dobře víme, měli talent vždycky.
Ve dvou se to lépe táhne
Jak zde již bylo řečeno, Anthem je primárně určen pro více hráčů. Samozřejmě si můžete příběhové mise, dobrovolné kontrakty a vedlejší aktivity projít sami, ale pak to nebude taková zábava. A věřte mi, že vím, o čem mluvím. Ačkoliv jsem měl na mnoha misích zapnutý Private mode, nikdy jsem si je neužil tolik jako ty, které jsme ve více lidech hráli na Public mode. Pokud si ovšem chcete Anthem zahrát jenom s kamarády, není problém. Stačí zapnout Private a přizvat je do vaší skupiny.
Pak už si jen vyberete, jaký mód si chcete zahrát. Některé, jako kontrakty a příběhové mise, lze hrát bez nutnosti přepínat na Public. Ovšem u módů Freeplay, kde se můžete volně prohánět otevřeným světem, a Stronghold misí, které bych se nebál přirovnat k dungeonům z Warcraftu, se hraní ve více lidech jednoduše nevyhnete.
Sice nevím, proč mě hra na Freeplay nutila, abych hrál s dalšími třemi hráči, ale nijak jsme si nepřekáželi, takže nakonec to až tolik nebolí. Co však při hraní s ostatními zamrzí daleko více, je nutnost se jich (vyjma módu Freeplay) držet jako klíště, jinak vás k nim hra co chvíli teleportuje. Nejednou se mi tak stalo, že jsem jen kousek odbočil a hra mi už oznamovala, že se mě chystá násilně přesunout za ostatními. Chápu, že takový krok je tu zejména kvůli tomu, aby vše co nejrychleji odsýpalo, ale občas působí jen problematicky.
V souvislosti s herními módy je také velice důležité si vybrat tu správnou obtížnost. Ze začátku máte na výběr z klasických Easy, Normal a Hard, ale na levelu 30 se dostanete k daleko těžším Grandmaster obtížnostem přinášejícím větší výzvu. Logicky totiž platí, že čím těžší obtížnost, tím silnější nepřátelé, ale i lepší loot. Ten je v Anthemu klasicky rozdělen do tříd. Nejběžnější je Common loot, následuje Uncommon, Rare, Epic, Masterwork a v neposlední řadě Legendary. Poslední dvě třídy jsou nejtěžší na nalezení a dostanete se k nim jen na Grandmaster obtížnosti.
Logicky dostanete ten nejlepší loot ze Strongold misí, musím vás ovšem varovat, že i ve více lidech jsme měli co dělat, abychom je dokončili. Odměna je ale opravdu sladká, máte-li nervy na to Stronghold, na jehož konci čeká tuhý bossfight, dokončit.
A když už jsem u těch bossfightů – BioWare se na nich opravdu vyřádil. Ačkoliv tu najdete typické archetypy nepřátel jako jsou obří pavouci nebo mohutní titáni, přidanou hodnotou navíc je hledání jejich slabin. Obzvláště u bossů platí dvojnásob, že jen útokem do slabého místa je dokážete pořádně zranit, a ne jen sotva škrábnout.
Střetům s běžnějšími nepřáteli však velice často něco schází, a tím je větší akce a napětí. Na nižších levelech se to nemusí tolik projevovat, ale později, jak je vaše postava silnější a rychlejší, si všimnete, že protivníci jen líně postávají na místě a dávají vám tak mnoho prostoru k jejich snadné likvidaci. Neplatí to sice pro všechny potvory, které na cestě potkáte, ale hra jednoduše časem přestává nabízet výzvu a nenutí vás do základních věcí jako je potřeba se krýt nebo správa munice. Často se vám tak stane, že pro splnění úkolu bude jen stačit, abyste chvíli poletovali na místě a hordy nepřátel likvidovali pomocí speciálních útoků nebo plně nabité ultimátní schopnosti. Navenek možná velice efektní, ale v nitru hodně prázdná, a hlavně repetitivností zavánějící snaha o obohacení bojů.
V nich vám bude sloužit arzenál, který je takovou typickou přehlídkou všeho, co už jsme měli možnost vidět v jiných titulech. Útočné pušky, sniperky, různé pistole… Přál bych si, aby se BioWare více rozvášnili. Chtělo to více bláznivých futuristických zbraní, které by fascinovaly svojí variabilitou a méně těch generických, kterých jsme za léta hraní viděli stovky. V tomto ohledu by si mohl Anthem vzít příklad ze hry Warframe, jejíž pestrý arzenál hýří kreativitou.
Ale abych jen nedštil oheň a síru. Anthem totiž v rámci hratelnosti dělá hodně věcí dobře. Samotné boje a gunplay jsou zábavné, zvláště ve více lidech, nepřátelé dokážou překvapit svými útoky a pak jsou tu samozřejmě obleky Freelancerů. Zhodnocení Javelinů, zdejší variace na oblek Tonyho Starka, jsem si v rámci hratelnosti nechal až na konec, protože je toho poměrně hodně. Javeliny jsou sice jen čtyři, ale každý z nich je jiný a dalo by se říci, že i poměrně unikátní.
Pro všechny Javeliny je společné, že umí létat. Každý má jádro, které se časem přehřeje a musíte tak počkat, aby vychladlo, nebo ho včas zchladit přeletem nad vodou nebo v ní. Rozdílné jsou ovšem jejich časy přehřátí a jednotlivé schopnosti. Storm má vcelku dlouhou výdrž a spoléhá se na elementální útoky, Colossus zase pracuje se štítem a funguje jako zdejší těžkopádná variace tanka, která se bez problémů probije hordami nepřátel. Interceptor naopak vše řeší co nejrychleji pomocí svých dvou dýk a pro ty, co hledají zlatou střední cestu, je ideálním řešením Javelin Ranger.
Každý Javelin má hned několik typů speciálních útoků. Ke střelným zbraním si tedy přidejme pro každého z nich odlišný útok zblízka (melee), který může v boji hrát citelnou roli, a možnost měnit a používat unikátní schopnosti. Ty lze řetězit do komb podobně jako v Andromedě. Jedním speciálním útokem tedy nepřítele načnete, a pokud na něj má nějaký efekt, druhým ho dorazíte. Jako dorážecí funguje i melee útok, ale ne ve všech případech.
Javeliny lze také upravovat po stránce vzhledu. Můžete měnit barvu, materiál a části vaší postavy, ale jedná se jen a pouze o kosmetický efekt a v boji tak nehraje žádnou roli. Jestli se vám tedy peníze vydřené z úkolů vyplatí do něčeho investovat, jsou to výrobní materiály. Ve hře totiž podobně jako v oblíbeném Warframe sbíráte suroviny a z nich pak můžete vyrábět zbraně a vylepšené schopnosti. Ale když porovnáte crafting systém výše zmiňovaného Warframe a Anthemu, zjistíte, že druhý jmenovaný citelně zaostává.
Některé materiály jsou opět děleny do tříd, mimo to je ale třeba hledat části Javelinů a zbraní, protože bez nich se nedají vyrábět nové součástky a lepší arzenál. Je ale dobré používat jedny a ty samé zbraně, protože čím déle je používáte, tím větší je šance, že splníte výzvu potřebnou pro odemčení stejné zbraně vyšší třídy. Tu už si ovšem po odemčení musíte sami vyrobit z vyžadovaných materiálů.
Co se samotných plánů vybavení týče, systém jejich odemykání mi jednoduše řečeno nesedl. Podmínkou pro jejich získání je totiž plnění achievementů, což sice nutně nemusí být na škodu, ale hře to ubírá možnost hledat nákresy ve světě nebo je získávat jako odměnu za questy. Na scénu tak nastupuje všudypřítomný grind, který po čase prostě a jednoduše omrzí.
Krása s několika vráskami na tváři
Jak už jsem říkal, Anthem je po designové stránce velice pěkná hra. A to samé by se dalo říct i o grafice samotné. Frostbite engine stále umí překvapit a nejednou se proto zastavíte, abyste si prohlédli krásy zdejšího světa. Obzvláště efekty počasí a zdejší ztvárnění vody jsou nádherné, ale i detailní skály, zašlé pevnosti a různé motivy, jimiž jsou zdobeny zdi, vypadají velice hezky. Na samotných Javelinech je pak znát mravenčí práce vývojářů, kteří věnovali čas jejich odlišnosti z hlediska funkce i vzhledu. Každý Javelin proto vypadá jinak a vyjadřuje víceméně to, co představuje. Samozřejmě pak nelze neocenit odlišné efekty při jejich letu, jako jsou různě hořící trysky nebo pohybující se vzdušné brzdy.
Má výtka týkající se grafiky tak směřuje především k obličejům postav. Situace se sice od Andromedy o dost zlepšila a animace připomínající želatinu zmizely, ale stále mám pocit, že BioWare má na víc. Pokud Frostbite dokáže vykouzlit tak parádní scenérie, proč nedokáže udělat realisticky vypadající tvář s adekvátní animací?
A zde má kritika nekončí. Hře klidně odpustím těch pár kiksů, jako jsou menší bugy a glitche, to je přeci jenom u takové hry pochopitelné. Ovšem problikávající textury, prapodivné nasvícení a vyloženě odfláknuté objekty odpustit nelze.
Tím se tedy pomalu dostávám k největšímu problému hry, a tím je její stabilita. Za celou dobu hraní mi Anthem hned několikrát spadl a jednou mi dokonce shodil systém, ačkoliv mám sestavu, která by jej měla rozjet na nejvyšší nastavení (pro plynulost hraní jsem však raději snížil na medium). Hra má velice pochybnou optimalizaci, což ústí v nenadálé propady snímků za sekundu, záseky a samotný pád hry. Pevně doufám, že se podaří tyto nedostatky vyladit, aby byl zážitek plynulejší.
Co se serverů týče, nebyl s nimi problém. Sice jsem měl jednou či dvakrát dojem, že běží pomaleji, ale vzhledem k tomu, kolik lidí momentálně Anthem hraje, se nejedná o nic závažného.
Hra mě pak velice mile potěšila svou hudbou od skladatelky, která nám před nedávnem přinesla hudební doprovod Assassin’s Creed: Origins. Sarah Schachner sice prezentuje podobné tóny jako v Origins, ale dovedla do své hudby vnést jakýsi futuristický, možná až mystický nádech. Proto přesně ladí se zvoleným tématem a v mnoha případech dovede navodit tu správnou herní atmosféru. Ke zvuku mám tak jen jednu připomínku. Pro příště bych více zapracoval na lip-syncu a celkové synchronizaci zvuku s okolím. Občas nejsou slyšet rozhovory vaší postavy, někdy audio chybí úplně. Do jisté míry se to dá tolerovat, ovšem chybí-li audio v cut-scénách, je to problém.
Nakonec si ale Anthem nemůže stěžovat. Kupodivu je to zábavná hra, i když svým vlastním, vcelku podivným způsobem. Nedokážu vysvětlit, proč mě hodně často bavila. Možná právě proto, že jsem nehrál sám, ale v každém případě má hra jistý potenciál. Pokud se jí tak bude dostávat pravidelné podpory ze strany vývojářů, bude mít šanci obstát i v následujících měsících. Určitě je na místě co nejdříve opravit její chyby a pády. Časem bych byl i pro to, aby Anthem dostal nový obsah v podobě dalších Javelinů, Strongholdů a příběhových rozšíření. To už je ale věcí budoucna.
Šance na lepší vyhlídky
Ačkoliv jsem k Anthemu přistupoval značně skepticky, v mnoha ohledech mě hra dokázala příjemně překvapit. Zejména kooperace a způsob zpracování Javelinů tvoří asi nejzábavnější část hry. Nicméně i příběh má svá silná místa a není tak na místě jej hned odsuzovat. Postavy sice působí oproti jiným výtvorům BioWare celkem ploše a hlavní záporák postrádá výraznější osobnost, ale dovedou nejednou překvapit.
Anthem si tak určitě zaslouží šanci a pokud mu bude věnována dostatečná péče, bude se dozajista jednat o úspěšnou, a hlavně oblíbenou hru, která bude moci konkurovat současným králům žánru.
Anthem vyšel na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru koupíte na Xzone.cz.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2018.
Druhý názor: Ve více hráčích – David Zdešek
Vzhledem k tomu, že je Anthem hlavně multiplayerovou hrou, byl jsem přizván jakožto druhý hráč, který se blíže zaměří právě na hraní společně s ostatními. Ke hře samotné jsem zprvu přistupoval lehce skepticky, už jen z toho důvodu, že pořád ještě nemůžu BioWare odpustit zpackaný konec mé srdcovky Mass Effect a tato hra mi ji připomíná opravdu hodně. Hře se prostě nedá odepřít stejný vývojářský rukopis. Po odehrání několika prvních hodin můj skepticismus lehce opadnul. Grafické zpracování světa mě nadchlo, příběh je i celkem zajímavý, a mimo plnění hlavních úkolů je i co dělat. Jedním z hlavních tahounů Anthemu je ale multiplayer.
Na začátku si ve své základně vyberete jednoho ze čtyř Javelinů a výběr není ničím omezený, tedy v případě, že jste dosáhli dost velké úrovně a máte všechny stroje odemčené. Když jste si nějakého vybrali a řádně nabarvili k obrazu svému, je na řadě si vybrat misi a jestli ona mise bude v režimu soukromé hry, kam si pozvete své kamarády, nebo veřejné hry, kam se vám připojí ostatní náhodní piloti. To s sebou ale přináší malou nevýhodu. Ve veřejné hře je možné, že se k vám připojí všichni se stejným výběrem, jako je ten váš, což vás při bojích, ve kterém jsou nedej bože například čtyři Rangeři, připraví o hezkou podívanou. Vypadá totiž velice působivě, když kousek od vás přistane stylem „Super Hero Landing“ Colossus a zlikviduje vše, co potká, a kolem mezi tím polétává Storm, metá blesky jeden za druhým a obrací všechny v prach.
Každé mise se můžete zúčastnit společně až s dalšími třemi kamarády, dohromady celkem ve čtyřech. Ani o jednoho více, méně už ale ano. Pokud si tedy přejete projít celou hru pouze ve dvou, není s tím žádný problém. Tuhost a počet nepřátel se přiklání k počtu lidí ve vaší skupině a nastavené obtížnosti, lze tak vypustit obavy, že při hře na normální obtížnost v jednom se budete trápit, často umírat a bědovat nad neskutečnou porcí nepřátel, přičemž čtyři hráči tu samou misi na stejnou obtížnost projdou jak nůž máslem. To se vám nestane.
Ničím nelimitovaný výběr bohužel poukazuje i na nevyužitý potenciál celého mulitplayeru. Mám tím na mysli spolupráce a spolu-fungování jednotlivých druhů obleků. V Anthemu se, i přes RPG prvky, jednotlivé druhy Javelinů nedoplňují. Například v The Division lze používat skilly, které mohou ovlivnit i ostatní hráče, řeč je především o léčení svých spolubojovníků. Zde nic takové není. Všichni jsou sice vybaveni podpůrným support skillem, většinou je to ale jen nějaké ochranné pole s lehkým vedlejším efektem, například snížení cooldownu nějaké schopnosti, nic dalšího v tom není. Obleky se nedoplňují ani při bojích. Colossus sice může působit na první dojem jako „tank“, ve hře to tak ale nefunguje. Healera zde nenajdete vůbec a o nějaké taktice nemůže být řeč. Hra je sice multiplayerová, není už ale tak kooperativní, jak by být mohla. Chybí mi větší provázanost mezi jednotlivými typy Javelinů. Více méně jediná kooperace spočívá převážně v oživování padlých spolubojovníků.
Když zrovna nebojujete, nacházíte se v moc hezké pevnosti Fort Tarsis fungující pro singleplayerovou část hry. Ta je vždy a jenom pro vás, druhého spolubojovníka tady nepotkáte, i když je to váš parťák ve zbrani, což je škoda. K tomu slouží lokace Lunch Bay. Je to jediné místo ve hře, kde narazíte na více jak čtyři hráče najednou, i když hodně jich tady taky nepotkáte, limit je šestnáct a funguje to převážně jen jako jakási sociální místnost. Můžete zde upravovat svůj stroj, poohlížet se po výtvorech pár dalších, shánět lidi do svých grup, a to je vlastně vše. Nic dalšího zde nenajdete, jen to, co je už ve Fort Taris, jako je nástěnka s kontrakty, obchod a podobně.
Vcelku vidím multiplayer Anthemu jako neodtažený. Velký potenciál, dobrý nápad, ale málo obsahu. Troufám si říci, že mi Anthem silně připomíná začátky prvního The Division, do kterého bylo potřeba po delší době vývoje dokoupit několik samostatných DLC. Vzhledem k vyjádření vývojáře BIoWare Scylla Costy, o kterém psal Michal, si troufám říci, že přesně tak to bude. Vývojáři postupně přidají další DLC a multiplayer tak vylepší na odpovídající úroveň (otázkou je, zda to bude zdarma, nebo za peníze). Třeba Costou zmíněný PvP systém by byl hodně zajímavý, a pokud opravdu do Anthem něco takového vznikne, bude to opravdu lákavé. V době vydání ale nic takového obsažené není a momentální stav multiplayeru nelze brát jinak než jako nedotažený.
Recenze
Anthem
Anthem rozhodně nezklamal, ale ani nijak výrazně nepotěšil. Zatím se jedná o mírně nadprůměrnou hru, která má na víc. Je ale třeba opravit chyby a soustředit se na pravidelné přidávání nového obsahu.
Líbí se nám
- Grafika
- Zajímavý lore
- Design světa a Javelinů
- Jednotlivé herní třídy a jejich odlišnost
- Efekty počasí a vody
- Komba
- Bossfighty
- Multiplayer
Vadí nám
- Rozporuplný příběh
- Crafting systém
- Grind
- Interakce s okolím
- Nezajímavý design zbraní a málo různorodého vybavení
- Málo druhů nepřátel
- Nekonečné loadingy
Ach ten Bioware… Tak jsem se těšil na svěží novou hru od tohohle studia. Sice jsem doufal v pořádný single a hutnou atmosféru. Ovšem Athem vyhlížel opravdu dobře. Bioware nejspíš nutně potřeboval vlastní Live Service hru do které by jsme mohly vrážet peníze za kosmetiku. Ale v dnešní době se snad na ně za to ani nemůžeme zlobit. Můžeme být vlastně rádi že to není Battle Royal.
Od takového jména jako je BioWare již čekáte určitý standart ve kterém hra vyjde. Když opomenu malé fopa v podobě špatné mimiky obličejů v Mass Effectu při vydání.
Při zapnutí hra vypadá úchvatně, všechna čest… Grafika je opravdu na skvělé úrovni. Nevím jak na konzolích ale na PC je to doslova Nirvana. Proletani Javelinem herním světem je opravdu uhrančující.
Tady ovšem musím s chválou skončit. Po prvních 6 hodinách kdy jsem se snažil vžít do hry jsem zjistil že nedostanu nic víc než to co jsem dostal už v prvních 2 hodinách. A to je podle mě u online titulu, ve kterém by jste měli strávit klidně stovku hodin během prvního půl roku sakramentsky málo. Jasně že jsem čekal shoot’n’loot. Jasně že jsem s určitou repetetivností počítal… Ale tohle je opravdu celkem příliš. Do města nabrat questy kolečko po světě v podstatě se 4-5 typy misí a zase znova? Ne děkuji, 6 hodin vydržím ale 100 nebo více ani náhodou. Soubojový systém se taky tváří na prvotně dobře. Už už jsem se těšil jakým způsobem budu moci upravovat gear a zbraně. Až jsi najdu optimální Legendární zbraň na které budete mít vychytaný každý atribut a vlastnost. O to hůře jsem se pak cítil że tyhle věci jsou v tomhle „na oko RPG“ úplně jedno. Celé je to jen honění za větším DMG. Na nějaké státy se tu kromě tohoto čísla jinak nehraje. A to je další věc co nechápu. Jak tohle BioWare mohl dopustit po tom jaké zvládnul udělat suprové RPGčka s vyváženou hratelnosti a zajímavým systémem zbraní, schopností a vůbec celkovou rozmanitostí. Vždyť i jednotlivě třídy a jejich speciální schopnosti s „úžasnou možností“ kombinování není žádný game changer. Zase se honitbě akorát za větším DMG ale opravdový efekt kde nic tu nic. Mapa jako taková je nádherná ale jednotlivé lokace jsou repetivni tak moc. Že jsme nebyli schopni rozeznat jestli jsme tu lokaci již prošly nebo ne. Takže až pomine nedšení z hezkého kabátku zjistíte že hratelnost a hlavně znovu hratelnost dost pokulhává. Souboje jsou za ne velkou chvíli dost jednotvárné a ohrané. Někoho možná bude bavit metat blesky s Ironmanovkého obleku opravdu dlouho. Ale sakra kde je něčí víc. Vdyt Bioware měl vždycky pro takové chvíle něco co vás zase vtahlo. Něco čím jste si to mohly ještě ozvlaatnit. Ale zase nic. To jako ty Javeliny jsou prostě to celý co máme považovat za inovací a bašta? Mužem si zahrát na rakeťáka a to je všechno? Nic?
A když už jsme u toho „NIC“… Enviroment sound efekty jsou jako kde. Stojím a vidím jak fouká vítr kapky prudce rozptiluje do okolí. Ale slyšíte jen… Nic! A to doslova. A co teprve bar. Žádná hudba NPCčka jen naprazno otevírají ústa v ulicích mesta je kromě vzdálených hlasů jako na hřbitově. A vůbec celé prostředí města mi přijde takové nepřirozeně prázdné. A to je docela špatné na to že tam trávíte poměrně dost času a vracet se tam je nutnost pro pokračování.
A co teprve NPC jako taková. Miminka je sice skvělá, jako by dokonce chtěli ukázat že ji sakra umí a u MEfektu to byla jen hloupa chyba jak moc dotažené jsou. A vůbec všechny animace vypadají u hlavních postav úchvatně a přirozeně. Ale co se týče vedlejších NPCček je to hrůza. Mimiku mají sice na dobrou ale jinak působý prkeně a odfláknutě. A tady se už vývojáři nemůžou omlouvat generickymi noc u kterých je to problém. Na tyhle NPC prostě nikdo nesáhnul. Občas to vypadá že mají tělo zalité v nevyditelném betonu krom obličeje. A když navíc otevírají alespoň ústa ale vy nic neslyšíte, výsledný efekt je opravdu špatný.
Ja vím že mi spousta z vás řekne že jsem zas….. hnidopich. Ale sakra vždyť se tu BaWíme o BioWaru. Jejich světy nikdy nepůsobily nezapamatovatelně. Na okolí a prostředí bylo vidět že si sním někdo vyhrál. V brau hrála hudba, lidé kolem vedli rozhovory u kterých se člověk zastavil a zaposlouchat se do nich. Tady přijít kolem postav dává dojem ztráty času. Místo vytažení do světa vám to kazí finální dojem i z příběhu. Který sice neurazí ale ani neuchvátí.
Proč mi tohle BioWare děláš. Tohle není ani náhodou hra kterou jsi nám na E3 slíbil. A jestli do půl roku nevymyslíš nový content bude z tebe battlefront.
Skoro to vypadá že se pro to studio v jednu chvíli vyloženě nadchlo a chtělo aby to klaplo. Ale pak došel dech a management řekl „To bude stačit dodelejte omáčku a možná stím pak něco uděláme když to něco vydělá.
A tohle BioWaru příště neodpustím. A pokud by měla raději utrpět grafika ale hratelbost by byla zábavnější s stále se měnila a rozvíjela. Tak sem s potato face’s z Mass Effectu ale taky stou hratelností a celkovým dojmem ze světa a příběhu.
?
Na jednu stranu je to hra, která dokáže docela obstojně zabavit, hezky se na to dívá a ten svět je poměrně zajímavý, ale na druhou stranu bych od BioWare čekal daleko víc. Všemožné technické problémy a nešťastná designová rozhodnutí, předlouhé loadingy a nedostatek obsahu tu hru dost sráží. Hru jsem si vyzkoušel díky Origin Access a jsem teda upřímně rád, že jsem to nekoupil za plnou cenu, protože v momentálním stavu to tý cenovce neodpovídá ani téměř… Pravděpodobně to ani kupovat nebudu, nehodlám podporovat systém „vydáme rozbitou hru, opravíme jí prostě někdy potom.“
Totální odpad ,lidi takové hry vůbec kupovat nemají,akorát ukazují vyvojářům že takovej brak příště můžou vypustit znovu…
Dopad rozhodnutí:
Ano, hlavní dějová linie je lineární a v podstatě nic se v ní nezmění vašimi činy. Jediné co je jiné, tak rozhovory postav s vámi, které ale opravdu reagují na to co jste jim řekli.
Co mi přijde, že většina lidí úplně ignoruje nebo vůbec neví, jak se mění samotná Tarsis tím, jak se bavíte s lidmi. Hrajeme to společně s kamarádem a různé rozhovory jsme vedli jinak. Tu to vedlo, že mu lidi začali nosit jiné oblečení, protože podpořil ideu módního návrháře. Tu už nepotkal jednoho pána, protože ho udal, že je špión a jeho žena ho nesnášela. Ano, není to nic super zásadního, ale přijde mi, že většina lidí očekává stejný dopad jako v singleplayer hrách, což tady zkrátka být nemůže. Mě se to celkově líbilo a bylo to fajn si i navzájem porovnávat co se u koho z nás stalo jinak. Plus celý systém postupné obnovy Tarsis, který je sice taky lineární, ale na pohled a vývoj moc hezký.
Takže dopad rozhodnutí zde je takový, jaký se od online-coop hry dá čekat.
Příběh:
Osobně se mi líbil. Stylem to je tak Mass effect jedna. Nový svět, snažíš se pochopit věci, stáváš se důležitým. Nakonec porazíš velkou hrozbu, aby si zjistil, že se blíží větší problémy. Odehrálo se několik zvratů a celkově to pěkně odsýpalo. I v vedlejších-hlavních misích to bylo fajn, člověk se při nich dozvěděl nové info o světě a poznal více postavy.
Tady může být do budoucna fajn, že do budoucna dostanu ke svém ,,Mass effect 1″ i další díly, pokud opravdu budou vydávat dál.
Chyby:
Já osobně jsem potkal jedinou chybu a to, že mi najednou přestal hrát zvuk (vypnutí a spuštění hry to spravilo); kamarád s pomalým připojením měl asi dvakrát problémy s konektivitou, ale v tu dobu měl problém i s prohlížečem, takže to nebude vina Anthemu.
Co-op:
Ano, nikdo vás nebude léčit. Ano, nejvíc vám ostatní pomůžou, když vás zvednout, když padnete. Ale opět mi přijde, že se tady opomíjí pár věcí.
Komba – dost často vám někdo combo připraví a vy ho následně odpálíte a naopak (jsou za to expy, cooldown na ulti a vypadá to skvěle)
Objektivy – dost často někdo zabaví nepřátele a zbytek plní objektiv, ať už aktivaci pointů, nošení výbušnin, či sbírání ,,echo“ a vypínání Reliků – tady jsme se s ostatními neshodli jestli to opravdu jsou reliky nebo ne.
Hra nemá hodnotu 1500 kč (xzone), možná tak 500. Řekl bych počkejte si na Steam Sale, jenže ona na Steamu není. Stav hry za 9 měsíců nemohu posoudit, protože věšteckou kouli nevlastním, tudíž kritizuji co vidím (nebo spíš nevidím) v poloviční hře, kterou jsem si koupil za plnou cenu.
Nikdy nepodpořím takový přístup ke hrám. Hra má být kompletní v den vydání a ne za rok/dva.
Mám na to úplně stejný názor. A přístup: „Je ale třeba opravit chyby a soustředit se na pravidelné přidávání nového obsahu.“ nepochopím. Když za hru vypláznu skoro dva litry tak chci, aby byla kompletní a bez chyb hned a ne že se to možná v budoucnu nějak opraví a možná dorazí i chybějící obsah.
Díky za recenzi.
co sti mspravily stou hrou cele roky popredu kecaju a ono to dostane 6/10 herny priemisel ide do prdele takto sa pokracovat nejde to neni multyplayer sracka kde nepotrebujete robit nic len mapa EA zabudla robit hry a pojde to este horsie ak stim neco nespravia skrachuju ale lahko zarobene penaze uz neuvidia
tak uz tu mame prvni slevy – v nemecku je u prodejce MediaMarkt hra zlevnena o 20 euro… 3 dny po vydani
Hra rozhodně nezklamala? Myslím že ta hra v mnoha směrech zklamání je, stačí se podívat na všeobecné reakce. Nejlépe to asi vystihuje recenze od AngryJoea.
Diablo 3 bylo při vydání shit, Division taky, Destiny taky, Warframe taky. Podívejte se kdy tyhle hry jsou dnes. Já bych dal aktuálně Anthem tak 5/10 i přesto že po dlouhé době je to hra u které se fakt náramně bavím, ale bugy, nedostatek obsahu a některé designové prkotiny to dost kazí, JENŽE všechno tohle do pár měsíců vyřeší a v klidu se ze hry která je 5/10 stane hra tak na 8/10 možná i víc. Nesedne všem, ale lidé co mají rádi loot hry bude bavit ten grind.
Tahle logika je cestou do pekla. Si představ že si koupíš Teslu a výrobce ti řekne, že díky firmwaru je auto schopno zatáčet jen doleva, ale že nechce rozdělovat řidiče a že samozřejmě (pokud se prodá dost tesel a zafinancuje se to) později výjde update, který přinese ZDARMA i možnost kroucení volantem doprava. A všichni budou výskat a radovat se, jaký že je to kvalitní výrobek, který bude dostávat hromadu vylepšení v budoucnu. Clarkson a spol budou v top gearu auto vychvalovat do nebe a označího jako nejlepší vozítko planety, přestože moc nefunguje ALE je slíbeno že to bude ok. K poslední větě: grind nebaví každého, ale proboha ta hra ani ten grind, který je jádrem hry, nezvládá pořádně.
Jako je to špatnej přístup, ale spíš se tím naznačilo, že ta hra bude dobrá, že ta šance vylepšit tady je a za rok to může být pecka. Teď budou snad sedět v Bioware a mlátit se hlavou o stul, že to posrali. Stejně jako hry co tady zmínil RAck-taky byly špatný nebo spíše průměrný a vývojáři se sakra snažili aby to napravili. Ale taky jsem čekal trošku víc, né že né
@ Tyros
Andromeda taky měla mít DLC. Jen aby Anthem nedopadl stejně a nezůstalo jen u prázdných slibů.
Tohle já nikdy nepochopím, vyjde nedodělaná hra a já ji mám hrát a doufat, že hru za pár měsíců opraví. Já jako hráč mám tedy možnost hrát hru, která se mi vypíná, přerušuje se mi připojení, bugy které ničí zážitek ze hry, atd atd, nebo hru nehrát, nekupovat, nepodporovat tvůrce a to jak u budoucích titulů, protože vím, že co vydají, tak bude stejně na začátku, jako předchozí titul. Copak zde není jiná cesta? Třeba vydat hru která funguje? Anthem nemůžu odpoustit chyby, které Destiny 2 dělalo, protože po rozruchu Destiny 2 a jejího pokroku Bioware museli dost dobře vědět co hráčům vadí a co by rádi měli, třeba Endgame, který se neskládá jen ze strongholdů a contractů, nebo hru s co nejmíň načítáním. Anthem je pro AAA Bioware krok vedle a je to vidět. Hru soudím když vyjde, u Anthem je to tak 4/10,
+ pěkná grafika +někdy srandovní + lítání(ikdyž ovládání už je -),
– ale někdy až moc přeplácané efekty, nevidím na koho střílím, kolik mám životů protože po obrazovce mi běží ohňostroje, to je tak na sluneční brýle kolikrát.
– stav hry při vydání (stejně jako fallout 76, je to pořád dokola)
– málo contentu, už mě to přestává bavit, stejně jako Diablo 3, ale o tom už škoda mluvit, to je ve vývojí podstatně déle a kvůli 1 sezónímu setu D3 fakt hrát nebudu.
Musíme být více kritičtí jako hráči, i jako zákazníci. Asi jako když si zaplatím fajnovou a firma mi udělá hrubou s tím, že za dva měsíce přijedou a dodělají to. :/
Jako je fajn být optimista ale taky po těch recenzích je tady šance tě nebude. Dává ti vydavatel. Možnost za hru zaplatit až půl roku po tom co tě hra stále baví a hraješ ji? Proč já mám doufat že hra bude lepší za půl rok ale zaplatit hned? Jako že třeba The Division 1 splnilo nexky prvotní očekávání? A proč Teda ta dobrá hra nebyla nikdy v žebříčku nejhranější ho onlinovek třeba s gtao nebo podobnymi? Protože nikdy nebyla. Když hra vyjde v takovém stavu v 90%se nikdy nedocka stavu v jakém měla být.
Vývoj Destiny 2 začal v roce 2014 a v roce 2016 pak nastal dokonce reboot. Celkový vývoj je i tak o rok kratší než Anthem. Neměl by mít tudíž Anthem více obsahu…?
Navíc to co bylo přijatelné před 6 lety nemusí být přijatelné dnes.
Diablo III to celkem zvládlo napravit. Ok Warframe je free to play a nemusel jsi za něj vytasit 2litry. A Division nikdy nebude zrovna příkladem hry která se bude dát doporučit za plnou cenu. Viz. výkendova beta. nevydržel jsem ani do lvl4 a hru jsem mazal. Je příšerná… Navíc i Ubisoft prohlásil že vůbec nenapnil očekávání z prodejů a v žebříčku nejhranejsich online her ji taky zrovna nenajdeš v top 10. Čekal jsem že po tom debaklu co udělali s 1 bude 2ka zazivnejsi a originalnejsi ale nezměnilo se prakticky nic z toho proč jsem si 1ku nebyl ochoten koupit ani ve vyorodeji a raději sahnul po ghost reacon která plní roli co-op hry podstatně lépe.
Jestli tě hra baví je to velké plus pro tebe. Ale stejně od biowaru nejsme zvyklí dostat nedotazenou hru za full price. Jako demo dobrý a co za 20hodin hraní. A loot hry mě třeba baví ale ne jen hon za větším číslem DMG. Par zbrani u kterých legendární vlastnosti a staty neznamenají vůbec nic. Kde je ta podstata toho shoot’n’loot? Kde je opravdové budování postavy, gearu a výbavy? Tohle přece mass effect zvládal perfektně. Sakra vzdyt tohle má vyřešený u fallout 76 a to je sakra pojem ve zprznenem startu. I tam má legendary sttt nějakou vlastnost nebo game changer a kde je tady? Kde je to co má být na tvé postavě unikatni oproti ostatním? Kosmetika kterou navíc musím koupit za další peníze? Lootnul jsem samopal s větším cílem DMG a střílím dal stejně jako předtím. Javelin je super ale co dál?
Já si prostě nejsem ochoten připustit že bioware vypustil tohle. I Andromeda měla víc co nabídnout a to byl SP relativně na pár hodin. Ne LiveService hra kterou by jsi měl mít chuť zapnout ještě po 150prohrany hodinách. A aby mě zdržel Athem tak dlouho na to prostě nemá. Za půl roku se budeme možná bavit jinak. Ale nejspíš be protože dlc většinou nedoplni většinu hry ale mají být něco navíc. Nedal jsem 2000 teď aby jsem s ní byl spokojený po roce. To už se kní nejspíš nikdy nevrátím a zůstanu u titulu co mě zvládnou za tu cenu bavit hned a ještě dlouho po té co za ně zaplatim. Pokud ti nevadí zaplatit za něco co bude hotove až za rok ok. Ale netvrd že je to vporadku. S takovou se dočkáme akorát toho že hry dostanou endgame content až na konci životnosti. A když už jsme u toho. Jak di můžeš být tak jistý že ta ten rok to nedopadne jako Battlefront 2 který jednou ta půl roku dostane 4 skiny a bašta fidli. U toho si byli taky spousta fandů jistých že ta půl roku to EA zvedne. To se ty peníze taky vyplatili když je hra stejně špatná jako před rokem, že jo? No uznej že je to je naprostá kravina…
Do mínusů můžete přidat nesplněné sliby z trailerů. Kdo mi nevěří tak ať se na ně teď s odstupem podívá…
To by si takhle musel ale minusovat skoro vsechny hry. Vazne jeste nekdo srovnava a veri ze treba nejaka ukazka z E3 2017 = release verze?
Koukni se prosím na „My Story“ trailer. Přijde mi totiž, že mluví o úplně jiné hře. Je to na úrovni slibů NMS.
Dat do zaporu grind? Nechápu a nejlepší je jak pise v posledním odstavci u dlc „snad zdarma“ kdyz to zdarma bude, asi trochu neinformovany autor
To jsem tam připsal já. Pátral jsem po netu a vyjádření vývojářů je takové, že Season Pass nebude. Plus plánují dodatečný obsah ve formě příběhových misí a dalších věcí. Nechtějí rozdělit komunitu, ale o tom, že by vše bylo zdarma nepadlo ani slovo. Pokud máš nějaký aktuálnější zdroj, klidně pošli.
Na to přece padlo plno článků. Stačí si zadat Anthem nebude mít placený obsah a vyjede X odkazů…dokonce i tady byl článek, že veškerý dodatečný obsah bude zdarma, protože nechtějí aby něco bylo zamčeno pro ostatní hráče.
Ano, grind může být i zápor. A ti v případě že grindujes jako magor a padají ti stále veci i které nejsou pro tvoji postavu. Takže pokud ten grind není dobré udělané a hra ti dropuje věci co jsou ti úplně k ničemu protože hraješ za rangera a dostávás věci na tanka furt dokola tak už to není gring ale hon za větrnými mlýny. Čili frustrace z grindu na druhou.
Jak podotknul AJ az na grafiku (ktera je hezka u téměř kazde dnesni hry) a par mechanik (litani a komba) je to další cashcow prumerna sracka z dilny kdysi slavneho bioware, ktere ma bohuzel dnes v anusu zarazenou taktovku EA. pred nejakym casem jsem v komentarich tvrdil, ze anthem je sracka. Tak tady to mate černé na bilem. pac a pusu.
Průměrná sračka? Říká ti něco oxymóron?
Hra je průměr, ale z pohledu cena/kvalita je to sračka, kdyby byla cena do 30€, tak s tím lidi nebudou mít takovej problém a nejspíš stejně do 90 dnů, kromě nového slíbeného obsahu, bude taky 50% sleva.
tak technicky je hra za 15 eur v origin accesse a ten mesiac ti na nu bude stacit
Sherlock: Naprosto přesně napsáno.
Už jsem se chtěl ptát kdy bude recenze. Včera jsem kouknul na recenzi Angry Joea… pěkně tomu dal, dobrá recenze.
Nějak nechápu multiplayer jako pozitivum.