Dříve jsem byl poměrně velký fanoušek čehokoliv, co na sobě mělo logo Gearbox Software. Nejnovějším projektům studia už jsem ale moc nedokázal přijít na chuť, což mi však nikdy nezabránilo vzpomínat na staré časy a zlatý věk Gearboxu, spojený mimo jiné s prvním dílem Borderlands. Když tedy došlo na oznámení a záhy vydání jeho remasteru, nemohl jsem návratu na planetu Pandora odolat. Zvlášť když je remaster k dispozici zdarma každému, kdo vlastní původní hru na Steamu. Co všechno ale tenhle výlet zpět v čase nabízí?
- Vychází na: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One
- Datum vydání: 3. dubna 2019
- Žánr: FPS, RPG
- Česká lokalizace: Ne
Takže vy chcete slyšet příběh?
Borderlands: Game of the Year Edition patří mezi remastery, které na původní hře z hlediska obsahu moc nemění. Což je jen dobře. Možná že vrcholem série Borderlands je druhý díl, ale původní hra je v mnoha směrech jednodušší, přímočařejší a kromě toho by remaster asi neměl moc smysl, kdyby nenabízel věrnou možnost zakusit, co populární značku Gearboxu odstartovalo. Opět vás tak čeká návštěva nehostinného a vcelku jednotvárného prostředí planety Pandora, abyste se s až třemi přáteli dostali do rolí Vault Hunterů, jejichž smyslem je hromadit kořist, likvidovat nepřátele a ve výsledku se snad dopracovat k bájnému Vaultu, jenž slibuje značnou odměnu všeho druhu.
Po stránce hratelnosti, která kombinuje prvky střílečky a RPG, zkrátka zůstalo vše při starém. Opět si můžete sami nebo se spoluhráči zvolit, jestli chcete hrát za vojáka Rolanda, hromotluka Bricka, sirénu Lilith nebo ostřelovače Mordecaie. A opět můžete poslouchat žvanění robůtka Claptrapa. Stejně tak není problém hromadit tuny a tuny zbraní a další výbavy, postupovat po úrovních za pomoci likvidace pestrých nepřátel, řádit s vozidly, odemykat nové schopnosti… V tomto směru se zkrátka nic nezměnilo, díky čemuž lze prostřednictvím Game of the Year Edition zakusit totéž co před deseti lety.
Tvůrci na obsah prvního dílu Borderlands příliš nesáhli, a když už se objeví nějaké změny, většinou souvisí s udržením koherence a návaznosti na další díly. To lze poznat hned v úvodu, kdy si vyslechnete instruktáž postavy známé jako Angel. Její podoba odpovídá tomu, jak Angel vypadá ve zbytku série Borderlands, a od původního ztvárnění a stylu zobrazení její tváře se dost liší. Ve výsledku jde však jen o kosmetickou změnu, za jakou by se dala označit jakákoliv případná úprava originálního herního obsahu.
Bez přátel a původních postav ani ránu
Jestli tedy obsah původní hry zůstal zachován, co se změnilo? Samozřejmě nesmí chybět veškerý dodatečný obsah, tedy čtveřice DLC. Zombie Island of Doctor Ned, Mad Moxxi’s Underdome Riot, Secret Armory of General Knoxx, stejně jako Claptrap’s New Robot Revolution, to všechno je na svém místě a se vším, co tyto přídavky kdysi nabízely. V tomto směru si Gearbox zaslouží opravdu pochvalu. Game of the Year Edition totiž dostal zdarma každý majitel původní hry na Steamu, a to bez ohledu na vlastnictví DLC. Já sám měl třeba v knihovně jen základní Borderlands, takže jsem dostal všechny přídavky, aniž bych za ně musel kdykoliv platit. A jestli vám remaster, který najdete na Steamu jako samostatnou aplikaci s názvem Borderlands GOTY Enhanced, nevoní a z nějakého důvodu chcete dát přednost originálnímu titulu, nemusíte se bát, že v tomto směru zůstanete ochuzeni. Nově ho totiž automaticky obohatilo každé DLC, které vám mohlo dosud chybět.
Jelikož je remaster k dispozici jako samostatná položka, nikoliv jako aktualizace původní hry, určitě se nabízí otázka, jak je to s případným převodem uložených pozic. Ten je naštěstí k dispozici bez jakýchkoliv překážek či chyb, do Game of the Year Edition tak lze prakticky jediným klikem importovat libovolnou postavu a veškerý postup zůstane zachován. Jen je třeba počítat s tím, že většina achievementů či trofejí zůstane uzamčená a musíte je případně odemknout znovu s novou postavou. Po importu uložených pozic se vám mohou ihned připsat převážně jen achievementy za dosažení určité úrovně postavy.
Jen škoda, že tak dobře nejde z originálních Borderlands importovat i konektivitu. Hraní s přáteli tak mohou občas doprovázet nemalé lagy či problémy matchmakingu, který nezřídka nedokáže hráče korektně spojit. A vše nasvědčuje tomu, že uživatel s tím moc nenadělá. Jestli tedy remaster nehodláte absolvovat o samotě, připravte se na to, že kooperativní zážitek chvílemi nemusí být úplně hladký. V tomto směru mají tvůrci co zlepšovat, protože nyní může být výjimečně online hraní stejně otravné jako Claptrapovy poznámky. Ještě že na konzolích se lze uchýlit alespoň k lokální kooperaci, která je nyní k dispozici ve split-screenu.
Stejně pustá, ale o něco hezčí Pandora
Split-screen není ani zdaleka jediná novinka. Veteráni si snadno všimnou nových funkcí, například šikovné minimapy, na níž uvidíte i pozice nepřátel, či rozšířených funkcí inventáře, zejména možnosti zamknout položky, abyste je nemohli například nedopatřením vyhodit nebo prodat. Jen ten plán posílit závěrečného bosse tvůrcům úplně nevyšel. Možná je to tím, že jsem před jeho zdoláním splnil naprosto všechny úkoly základní hry, tudíž toho měla má postava hodně za sebou, ale zlikvidoval jsem ho zhruba během jedné minuty s rukou za zády. Hlavním důvodem vzniku Game of the Year Edition je každopádně lepší vizuální stránka, dostupná i na současných konzolích, a v tomto ohledu si nelze moc na co stěžovat. Textury jsou viditelně ostřejší, modely postav jsou propracovanější a leckdy jsem měl dojem, že došlo ke zlepšení i v oblasti efektů či osvětlení.
Jelikož jsem krátce před spuštěním remasteru na několik okamžiků okusil původní hru, ihned jsem zaregistroval také o poznání kvalitnější anti-aliasing. Přitom je ale grafický styl původní hry po všech směrech zachován. Jinými slovy, kdovíjak drastický grafický pokrok nečekejte, ale myslím, že s něčím takovým se ani moc počítat nedalo. Borderlands koneckonců sází na komiksově laděnou grafiku, která mnohdy stárne mnohem pomaleji než dobové pokusy o co nejrealističtější vizuální ztvárnění, tudíž jsou pro optimální stav dostatečné už jen ty ostřejší textury. Chválím rovněž rozsáhlejší grafické nastavení, v němž nechybí ani tolik potřebný posuvník FOV (horizontální zorné pole).
S ohledem na tato vylepšení logicky došlo k menšímu zvýšení náročnosti na hardware, a tedy i HW požadavků, naštěstí ale nejde o kdovíjak drastický skok. Vzácně lze pozorovat propady frekvence snímků za sekundu, zejména při hodně zalidněných bitkách bohatých na různé efekty, ale povětšinou lze i s pěkně starou herkou hravě hrát při víceméně konstantních 60fps. Jen by launcher remasteru nemusel tvrdit, že nesplňuji minimální požadavky, i když to tak ve skutečnosti není, a také bych uvítal, kdyby třeba cut-scény v úvodu a v závěru hry a během DLC stále neběžely při 30fps a nezřídka ve viditelně nižším rozlišení, než jaké je dnes standardem.
Nová kořist
Už v úvodu lze navíc narazit na některé obsahové novinky. V rámci úpravy postavy je pro každou z nich k dispozici 5 různých, více či méně povedených a čistě kosmetických hlav, které jsou přístupné od samého začátku. Faktem je, že hrát za Rolanda s knírkem, jenž by záviděl i Hercule Poirot, není úplně špatné, a celkově se díky této novince hezky rozšiřují možnosti vizuální úpravy hrdinů. Mnohem důležitější je však nevelká sada zcela nových zbraní. Původní hra se sice svého času mohla pyšnit neskutečným množstvím různých vražedných nástrojů, ale to zjevně vývojářům nestačilo. S novými zbraněmi je přitom dost zábava, například legendární odstřelovačka alespoň na čas zajistí, že vám nepřátelé nebudou dělat moc problémů. Pokud se naučíte pořádně mířit, po úspěšném zásahu toho totiž po nich moc nezbude, takže nezbudou ani žádné problémy. Ideální.
Když se přihlásíte do sítě Gearboxu zvané Shift, kterou můžete znát z Borderlands 2 a Pre-Sequelu, a zároveň jste hráli některý z dílů série, každá nově vytvořená postava bude mít již v inventáři k ruce náhodně zvolenou dvojici nových zbraní, což se určitě hodí, byť spíše jen do začátku, postupem času totiž s touhle nadílkou moc nenaděláte. Dovolím si ale radu – pokud máte o čerstvé hračky zájem, ujistěte se v hlavním menu, že jste k Shiftu přihlášeni ještě před startem samotné hry. Osobně jsem Game of the Year Edition zapnul už v den vydání, ale služba Gearboxu šla dost pomalu, takže jsem ji odložil, vytvořil si novou postavu a chvíli hrál. Na úspěšné přihlášení došlo až později, ale nové zbraně se již v inventáři neobjevily, přestože byl můj čerstvý Roland vytvořen v ten samý den. Jakmile jsem ale začal hrát s další novou postavou, již jsem si mohl od první chvíle pobytu na Pandoře užívat zmíněnou odstřelovačku a taktéž do začátku velmi účinný raketomet.
Z novějších dílů Borderlands se v souvislosti se službou Shift vrací také truhla, kterou lze odemykat pomocí zlatých klíčů. Najdete ji ve městech Fyrestone a New Haven a funguje stejně jako dříve. Stačí mít k dispozici klíč a obětovat ho otevření truhly, z níž vám vypadnou zbraně nebo kusy výbavy nemalé kvality a vzácnosti. Občas mi přišlo, že je obsah získaný z truhly dost na jedno brdo, dvě otevření za sebou měla kupříkladu za následek získání čtyř takřka totožných samopalů, ale i tak se jedná o vítanou nadstavbu, která člověka nutí se ke hře častěji vracet. Klíče totiž většinou získáte tak, že přes Shift aktivujete kódy, jež tvůrci jednou za čas sdílí na sociálních sítích. Jestli jste ale hráli Borderlands 2 nebo Pre-Sequel, po přihlášení k Shiftu automaticky dostanete úctyhodných 75 klíčů. Za zmínku přitom stojí, že obsah truhly nemá kdovíjaký dopad na vyváženost. Jednou jsem sice dostal brokovnici, která mi vystačila snad na polovinu základní hry, ale zpravidla dostanete něco, co vám pomůže spíše jen na aktuálním levelu, nebo nějakou novou zbraň určenou jen pro remaster.
Vault už zase čeká
Borderlands: Game of the Year Edition ve výsledku představuje vcelku standardní remaster, který ale nabízí dost důvodů, proč mu dát šanci. Lepší grafika, rozšířené grafické možnosti, další funkce a prvky, přítomnost všech DLC, nový obsah, který po všech směrech přesně pasuje do světa Borderlands, to všechno jsou důvody, díky nimž si nyní mohou první dobrodružství na planetě Pandora patřičně užít jak nováčci, tak veteráni aktuálně vyhlížející Borderlands 3. Oběma táborům má remaster rozhodně co dát.
Obzvlášť na PC není příliš co řešit, když donedávna stačilo vlastnit na Steamu původní hru bez jakýchkoliv přídavků a stejně jste dostali remaster zdarma a se všemi novinkami. Škoda občas horší stability online hraní a nepříliš spolehlivého matchmakingu, stejně tak věřím, že některé věci mohly být po technické stránce vyřešeny lépe. Občas lze pozorovat i menší bugy, kupříkladu by se mi při takřka každém otevření mapy vážně nemusel na náhodné místo umisťovat vlastní bod trasy, který jsem ale nijak nezadal. Podnětů pro to, aby se hráči po deseti letech znovu dostali do rolí čtyř legendárních Vault Hunterů toužících po bambilionech zbraní a dalších odměnách, je ale v každém případě víc než dost.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.
Recenze
Borderlands: Game of the Year Edition
První díl Borderlands je zpět na scéně a v dobré formě. Tu zajišťuje nejen lepší grafika, ale i hrst nového obsahu a funkcí, které dělají z původní návštěvy planety Pandora a ze všeho toho střílení, ježdění, lootování a levelování ještě povedenější zážitek. Kdo neměl možnost na vlastní kůži zažít, jak začínala dnes slavná série Gearboxu, nyní má ideální příležitost k nápravě. A kdo se zhostil ikonické čtveřice Vault Hunterů již před lety, má nyní hned několik důvodů, proč si jejich originální příběh zopakovat.
Líbí se nám
- zachování všeho důležitého ze základní hry a DLC
- nový obsah v čele se zbraněmi
- praktické funkce typu minimapy
- kvalitnější vizuální stránka a rozšířené grafické nastavení
- nijak rušivé zakomponování systému Shift
- že je pro majitele původní hry na PC remaster zdarma
Vadí nám
- občasné problémy s matchmakingem a plynulostí online kooperace
- menší bugy a technické nedotaženosti
Zřejmě bude dnes večer čas opět pandoru navštívit
Podařilo se někomu do toho nahrát češtinu co je na původní GOTY edici?
Taky bych chtel vedet
To bohužel ne.
S vydáním remasteru jsem se rozhodl hru konečně dohrát. První borderlands jsem se snažil projít již několikrát, ale vždy jsem se zaseknul na tom, že byly nepřátelé příliš obtížní na zdolání. Nevím, jestli je remaster lehčí, nebo zbraně lépe vyvážené, nebo to bylo jen špatně zvolenou postavou a nevyhovujícími zbraněmi. Teď jsem snad již na dobré cestě a hru se mi konečně podaří projít.
Já sem hru začal hrát a jednoduchá rozhodně není. Snažit se udělat misi, u které to ukazuje byť o jeden lvl vyšší obtížnost je sebevražda. I horda těch čoklů nebo létajících potvor útočících najednou vás mohou celkem lehce přivést do hrobu. Není to až moc obtížný, ale určitě to není procházka růžovým sadem.
Tak si hru pamatuju, dokonce i z posledniho pokusu zhruba pred rokem. Ale co jsem ted rozehral remaster, tak s tim nemam skoro zadny problem.
Já to měl kdysi stejně. První díl jsem zkoušel o samotě rozehrát snad dvakrát a nikdy jsem tu hru nedokázal dotáhnout do konce, protože dřív nebo pozdějš přišel při sledování hlavní questové linky stav, kdy mi hra přišla nesmyslně těžká a už nepříliš zábavná. Druhý díl pak sólo hraní příliš nepřál a dohrál jsem ho jen s pomocí výrazně zkušenějších známých. Pak ale přišel Pre-Sequel, v němž jsem se kousnul, plnil co se dalo a hned to bylo jiné kafe. O samotě nebyl problém projít tu hru od začátku do konce. Tentokrát jsem teda zkusil totéž a voilá, taky jsem se nesetkal s tím, co kdysi. Většina zbraní je stejná, na volbě postavy v konečném důsledku nemusí tolik záležet, ale ty zkušenostní body získané z každého questu mohou dělat fakt hodně