Již zítra vyjde Anno 1800, sedmá hlavní hra této slavné strategické série, která i s datadisky ovšem čítá dokonce několik desítek titulů, jež jsou mimořádně oblíbené hlavně v německy mluvících zemích. Když v roce 1998 vyšlo první historické Anno 1602: Creation of a New World, které vyrobilo již neexistující studio Max Design ze Schladmingu, tak se vedle v Německu záhy stalo nejprodávanější hrou roku a dodnes se prodalo přes 1.8 milionu kopií.
- Vychází na: PC
- Datum vydání: 16. dubna 2019
- Žánr: strategie
- Česká lokalizace: ne
Po dvou futuristických dílech se tak řada již popáté vrací do období, které jí jde nejvíce: do historie. Necelé čtyři roky po posledním Anno 2205 stroj času otáčí hodinovými ručkami zase pěkně pozpátku, tentokrát do atraktivního počátku 19. století, do věku nastupující industrializace, do věku páry, uhlí, železa a strojů. Novým dílem chtějí němečtí tvůrci z velezkušeného studia Blue Byte s centrálou v Düsseldorfu spojit to nejlepší jak z nedávné sci-fi větve Anno, tak hlavně z prvních historických titulů (zejména z Anno 1404). A taktéž novinkou oslavit 20 let na trhu, i když ve skutečnosti je to již 21 let od prvního vydání Anno 1602.
Samé skvělé značky
Jestliže na prvním titulu dlouhodobě pracovalo pouhých 13 lidí, Blue Byte současnosti je jedno z největších německých studií, které rovnou v několika pobočkách zaměstnává skoro 400 pracovníků! Dá se říci, že od vydání jejich prvotiny Battle Isle před osmnácti lety, jdou od úspěchu k úspěchu: na kvarteto těchto tahových strategií úspěšně navázali podobnou třídílnou značkou Incubation, aby nyní zastřešovali vlastně celé strategické IP Ubisoftu, tedy řady Anno a The Settlers. Ohromné kapacity vývojářského domu ale stačí i na výpomoc ostatním studiím Ubisoftu, takže Blue Byte mají své prsty např. v rubačce For Honor a s odbočkou Assassin’s Creed: Identity zabrousili také do žánru mobilních her.
Tvůrci si byli vědomi výtek, které z komunity padaly na adresu posledních dvou her Anno 2070 a 2205, a tak s fanoušky pro nový díl mnohem šířeji spolupracovali. Dá se dokonce říci, že výslednou podobu Anno 1800 z velké části utvářeli hráči a fandové série, pro něž v Blue Byte na měsíc přesně před dvěma lety spustili webový projekt Anno Union, který se z informačního blogu postupně vyvinul na platformu, v níž vývojáři s fanoušky široce debatovali. Amatérští modeláři kupř. mezi sebou soutěžili se svými modely ostrovů, lodí a budov, zatímco ti ostatní třeba posílali své tipy na pojetí expedic.
Ze všech došlých nápadů pak tvůrci vždy nějaké vybrali a ty pak speciální tým opravdu dodělal a vložil do finální hry. Jelikož Anno 1800 pokrývá dobu nastupující průmyslové revoluce, musel se tomu přizpůsobit i vlastní svět hry. V minulých historických titulech nebyly tak složité výrobní řetězce a tolik rozložité budovy a areály, jež si nová doba železná žádá. A tak zatímco si minulé Anno 2205 vystačilo s menší rozlohou prostředí 800 x 800 polí, Anno 1800 má své ostrovy zvětšené dvoj až trojnásobně na 1600 x 1600 a 2400 x 2400 políček, což z herního univerza Anno 1800 dělá jasně největší mapy v celé historii Anno.
„V Anno 1800 můžete rozjet dva odlišné herní směry.“
Prozatím největší hry Anno 1404 a 2070 disponují rozlohou 2048 / 1200 polí a maximálním počtem 25 krajin a ostrovů k obydlení (poslední Anno 2205 má typicky jen 5), přičemž nový díl rozložitost svých map podporuje dokonce až 30 ostrovy. Jen pro představu, kolik samotné prostředí dalo práce, tak jediný ostrov si od prvního náčrtu až po kompletně otexturovaný soubor průměrně vyžádal kolem 80 hodin úsilí.
StaroNový svět
Pokud jste hráli právě skončenou veřejnou betu (v ní ovšem není zdaleka všechno, co od zítřka nabídne finálka), asi vám došlo, že je zdejší svět inspirovaný viktoriánskou Británií nastupujícího 19. století. Oproti konkurenční Civilizaci se ale Anno 1800 důsledně vyhýbá takřka jakýmkoli reáliím té doby a představuje tak trochu anonymní prostředí západoevropského střihu pojmenované jako Starý svět. Kromě něj se později připlavíte zase k úplně jinému kontinentu, tentokrát v koloniálním stylu, jehož si tvůrci pokřtili zase jako Nový svět.
Abych to uvedl na pravou míru, hra totiž např. neobsahuje reálné osobnosti té doby, nýbrž charaktery, jež jsou sice obrazy skutečných individualit britského kolonialismu 19. století, ale jmenují se jinak. A je to myšleno schválně, protože vývojáři nechtěli přesně rekonstruovat jedno dějinné období, ale vytvořit si zcela svůj vlastní svět, jenž je ovšem citelně inspirován tím naším a skutečným. Díky tomu totiž mohli do hry a příběhu vložit mnoho svých vlastních nápadů a nemuseli se nijak žinýrovat, že se to do té doby prostě nehodí.
Jak je ze dvou odstavců výše patrné, Anno 1800 přebírá oblíbený systém vícenásobných seancí, které vlastně spojují dvě hry do jedné. Poprvé v Anno 1404 a naposled v Anno 2205 jste si mohli kdykoli libovolně přepínat mezi dvěma a více kontinenty, regiony či planetami. A na většině z nich rozjet vaši další aglomeraci. Jakmile si civilizaci ve Starém světě povýšíte na třetí z celkových pěti vývojových stupňů, tedy od farmářů přes dělníky na řemeslníky (vrcholem jsou tu noví investoři), objevíte zcela nový region zmíněného Nového světa, který je od toho starého naprosto unikátní. Nejenže se jedná o úplně jinou mapu, ale tento kontinent nabízí zase jiné civilizační stupně, jiné produkční řetězce i jiné budovy a zdroje.
Můžete tak vlastně rozjet dva odlišné herní směry. Zatímco na starém kontinentu vybudujete např. těžký průmysl, z nového světa si uděláte třeba mnohem hezčí místo s plantážemi a jiným důrazem na agrikulturu, přičemž z něj získáte takové zdroje, jež na původní zemi nenajdete. V dílech z budoucnosti komunita nelibě nesla opuštění do té doby tradičního fyzického zboží a jeho dopravy. To se nyní vrací v praktičtější podobě, než tomu bylo v prvotní historické éře mezi ročníky 1602 a 1404. Nejenže jsou produkční řetězce na logistice (cesty a vozidla) zcela závislé, ale středobodem vašeho zásobování jsou nyní skladiště, které vtipně sdílí celkovou kapacitu, takže jestli do jednoho tesařský tovaryš na kárce doveze deset prken, tak je máte rázem k dispozici i v tom druhém, což práci se zdroji krásně zjednodušuje.
Lepší dřevo než polymer
Vůbec propracovanost a logiku produkce ve světě Anno 1800 považuji za klíčovou a naprosto skvělou vlastnost, která prostě funguje mnohem lépe s obyčejným dřevem, uhlím, ovcemi nebo bramborami než s těžko představitelnými biopolymery, měsíčním ledem či bioresinem z minulého dílu. Navíc jsou všechny zdejší domečky, baráčky, továrničky, plantážičky a políčka prostě k zulíbání! Na všechny takovéto objekty mají tvůrci svůj vlastní fígl. Již pro Anno 1701 si interně vytvořili vlastní nástroj pro modelování, který si humorně nazvali BoB – Bombastic object Builder. Program si neustále vylepšují, takže v něm tvoří všechny ty drobné krásné stavby, jež jsou pro residenty ze zištných důvodů na poměry série ještě zmenšené.
Jestli si pamatujete, tak v minulém Anno 2205 mají obytné budovy rozměry od 2 x 2 do 6 x 6 políček. Aby se na stále omezený prostor ostrovů vešly i velké továrny a průmyslové komplexy, mají zdejší baráčky pro panáčky maximální velikost pouze 3 x 3. Nicméně i díky tomu je na nejen obytné aglomerace nádherný pohled, až bych řekl, že minimálně zpočátku při prvních menších osadách ještě bez těžkého průmyslu je hraní Anno 1800 dokonce relaxačním a kochacím zážitkem. Navíc vás menší domky vašich občánků nemusí vůbec mrzet, protože krom větších průmyslových zařízení má hra v rukávu i několik zbrusu nových, rozložitých a nadmíru pohledných staveb, od takové zoologické zahrady přes muzea až po výstaviště. Novinkou je také založení základů a pozdější automatické postavení budovy, na kterou ještě nemáte zdroje.
„Zbrusu nová příběhová kampaň do hry vnáší velké osvěžení.“
A kterak sehnat exotickou zvířenu či vzácné artefakty do vaší zahrady a muzea? Samozřejmě zámořskými expedicemi na vašich škunerech či parnících, jež ale skýtají i mnohá nebezpečenství! Hra si s úspěšností expedic krásně hraje, protože vám často předkládá složitá rozhodnutí, jestli více zariskujete a pošlete loď ještě dále, abyste domů přivezli cennější kořist. Jenže to už se vám pak může např. vzbouřit posádka, a když to se svým sebevědomím přeženete, můžete se také vrátit s prázdnou.
Větší jistotou jsou navrátivší se obchodní (námořní) cesty, jež se poprvé představily už v Anno 1701, načež je v modernější podobě naposledy obsahuje i předminulý ročník 2070. Ne vždy totiž budete mít přístup úplně ke všem zdrojům, jež potřebujete, a tak pro tyto účely navážete s okolím obchodní styky a chybějící komodity si nakoupíte. Import/export je navíc možno plně automatizovat a v přístavu si zadat prodej či nákup až do určité výše skladových zásob, případně vyvážený obrat, jenž prakticky udržuje nastavenou hladinu.
Námořní a ekonomické válčení
Anno 1800 je, podobně jako jeho staří předchůdci, v drtivé většině čistokrevnou a mírumilovnou (zabírání a plundrování Nového světa nepočítám) budovatelskou strategií, což je oproti sousední Civilizaci, v níž už chtě nechtě musíte minimálně krotit barbarské kmeny, velký rozdíl. Tvůrci si při vývoji dělali několik průzkumů a v jednom jim vyšlo, že pouze 15 % hráčů minulých dílů má a chce válečné choutky, podle čehož hru vyladili. Válečná mašinérie tu tedy nehraje tak zásadní roli, přičemž její základy tvůrci převzali z konceptu, který používá Anno 2070. Veškeré válečné úsilí tak i nový díl směřuje opět na moře a obranu pobřeží.
Ostatně pokud vám sousední národ odporuje, daleko elegantnějším způsobem mu zatopíte ekonomickou dominancí, vlastně velmi podobně jako v datadisku Anno 1404: Venice, z něhož si nový titul vypůjčil celý ekonomický systém. Ale to hodně předbíhám, protože ve všech třech režimech hry máte na začátku svého živobytí k nějaké dominanci či konfliktům ještě předaleko. A samozřejmě můžete i politikařit a uzavírat aliance či obchodní pakty. Tím hlavním módem tu je očekávaně na první pohled prosté a obyčejné pískoviště ve zcela svobodném a otevřeném režimu Sandboxu. Jeho životnost je prakticky nekonečná, protože si pro každé hraní můžete široce přizpůsobit velké množství veličin od velikosti mapy až po plodnost půdy či vstupní kapitál (případně si rychle zvolit ze tří obtížností) a nad to si hrát na písečku sami, nebo čelit dalším třem vůdcům.
A to všechno lze i v rámci stejně volného internetového multiplayeru na způsob toho v Anno 1602, kde je jen na vás, jestli budete spolupracovat a třeba společně budovat jeden národ, či si naopak půjdete po krku. Ze stejného základu vychází i zbrusu nová příběhová kampaň pro jednoho hráče, která do hry vnáší nejen velké osvěžení, ale z klasické strategie v reálném čase dělá ve čtyřech delších kapitolách kupodivu skoro dobrodružnou hru. Snad chybí jen uživatelský editor scénářů, jaký interně či externě nabídly první tři díly.
Kampaň je vlastně stále to samé pískoviště jako o kolonku v menu vedle, ale okořeněné příběhem o zlovolném strýčkovi, který vás po návratu z tropů doslova vykope z rodinného podniku, takže se musíte postavit na vlastní nohy, abyste to později vykutálenému továrníkovi pěkně spočítali! A to i za vaši krásnou a šarmantní sestřičku Hannah, jejíž jedinou, ale o to zásadní vadou je, že je to právě vaše sestra… Způsob hraní se nijak od Sandboxu neliší, jen vám kampaň předkládá stále nové a nové konkrétní úkoly, které vždy mají nějaký společný záměr a nechybí jim ani střihové scény či nepříliš umně nadabované dialogy. Jakmile na konci čtvrté kapitoly celý příběh završíte, kampaň pak dále pokračuje také jako sandbox režim.
„Překrásné grafice zdatně sekunduje uchu lahodící muzička.“
Pokud je vám nějaký strýček buřt, tak si klidně seberte bábovičky a vlezte si na pískoviště, protože si můžete volitelně zapnout podrobného průvodce, jenž vás povede prakticky stejně, jako v té kampani, jen se vám do toho nebude nikdo plést a na svoji temnou stranu rodiny můžete zapomenout. I první kroky jsou ve všech režimech stejné: na ostrově je k dispozici pouze malý obchodní přístav, načež potřebujete vystavět první domky pro farmáře, kteří se prozatím spokojí s tržnicí, aby si mohli nakupovat jídlo, a s hospodou opodál, aby si mohli po práci pěkně vykropit kedlubnu.
Rybina místo hnoje
Doposud vesměs platilo, že první dostupnou budovou v historických dílech byl prasečák, který pro poživatelný výstup ještě potřeboval další řetězec budov počínaje chlívkem a konče řezníkem. V další anketě si ale více než 53 % fanoušků přálo, aby první produkční stavbou bylo něco jednoduššího, co by první kroky na nové pevnině urychlilo. Načež další hlasování do čela vyneslo rybářství, které stačí jen umístit na pobřeží a rybky si už každý farmář doma sám upeče. Nicméně už za pár let dále, kdy se z osady stane vesnička a z farmářů dělníci, si velmi promakaných produkčních řetězců budov užijete do sytosti. Líbí se mi, že i nově příchozím, co tento typ her třeba nikdy nehráli, bude okamžitě jasné, jak zdejší produkce funguje a jak se jednotlivé provozy doplňují.
I při pozdějších obřích průmyslových konglomerátech si hra stále zachovává svoji relaxační náladu, protože jsem se mnohokrát přistihl, jak jsem si přiblížil to hemžení panáčků dole a dlouho se nemohl vynadívat, jak horníci v dolech narubou uhlí a rudu, hutníci z ní v huti vyrobí železo, načež z něj v ocelárnách vyklepou koleje pro moji železniční síť. Ta krása kolem, kdy se skoro na každém jednom políčku hýbe nějaký z 250 polygonů, ale není zadarmo, protože Anno 1800 je ze všech aktuálních strategií jasně nejnáročnější na hardware.
Obě šestky Civilizace i Tropika spustím na nejvyšší nastavení při WQHD rozlišení na své sestavě s GeForce GTX1080 naprosto bez potíží, ale Anno 1800 se často hodně cuká i při nižších předvolbách. Nadto je ale hra opravdu překrásná, pročež vás uzemní i takové detaily, jako nádherné 3D mělčiny v moři či rychlost plachetních lodí závisející na směru a síle větrů. Překrásné grafice zdatně sekunduje i neméně uchu lahodící muzička, kterou pro Ubisoft již tradičně komponují a nahrávají němečtí specialisté z Dynamedionu. Celkem 64 skladeb nahrávaly dokonce rovnou dva orchestry, jeden ve Frankfurtu nad Mohanem a druhý v Budapešti. Nás může malinko hřát i podíl zlatých českých ručiček, protože na Anno 1800 jako hlavní herní designér pracuje našinec Jan Dungel, jenž po studiích začínal v tehdejším Pterodonu jako tester prvního Vietcongu.
Oproti minulým dílům bylo podle připomínek komunity pečlivě přepracováno také uživatelské rozhraní, protože si mnoho hráčů stěžovalo, že v Anno 2205 byl systém nabídek titěrný a neintuitivní. Současné rozhraní tak dostalo větší fonty i větší ikonky, načež působí i vzdušněji a přehledněji než v minulém díle. Možná vás překvapí, že jen pro tuto funkci měl Blue Byte vyhrazený speciální tým vývojářů, který většinu práce tvořil v programech od Adobe: Photoshopu, Illustratoru a animace v nástroji After Effects.
Jak safra pokouřit a nesmrdět?
V souvislosti s důrazem na průmysl Anno 1800 ještě více rozvádí uspokojování požadavků obyvatelstva. Zpracovatelský průmysl, a nemusí to být jen obří čmoudící továrny, ale už jen malý smradlavý řemeslník za humny, znamená zhoršení životního prostředí a zkažený vzduch, což nenahradí ani hektolitry chlastu a tuny šťavnatých klobásek, kterými zásobujete brblající dělníky. Na jednu stranu potřebujete těžit, vyrábět a zpracovávat, jinak záhy zkrachujete, což vždy okolí dost poznamená, zatímco na té druhé straně se snažíte uspokojovat potřeby vašeho obyvatelstva, jež jsou pro každou jeho úroveň zase jiné. Jedním z nových stavů, které sledujete, je atraktivita aglomerace, jež se měří podle několika aspektů: nezkažené přírody, kulturních akcí, emisí v ovzduší, bezpečí na ulicích a vzhledném okolí.
Přišlo mi, že ukočírovat ten správný poměr Poldi Kladno versus údolí Divoké Šárky je později doslova nadlidský úkol. Zpočátku jsem si zdatně vypomáhal manipulací a propagandou v místních novinách (jejich majitel a šéfredaktor k vám přijde škemrat o azyl dobrovolně, tak ať drží pysk a čmárá, co mu řekneme, ne?), ale později už mne obyvatelé prokoukli a začali stávkovat. Do toho mi pár provozů vybouchlo, požáry se rozšířily do okolí po sousedních budovách, protože jsem měl kolem jen málo hasičáren, a pak to…
Nu a dál si to také sami zkuste, jaké to je, starat se o dva národy na dvou kontinentech, protože Anno 1800 vpravdě nezklamalo a do největší hry v sérii spojuje to nejlepší z historických i moderních dílů, nad to v úpravném a atraktivním kabátku viktoriánské průmyslové revoluce. Hře mohu vytknout spíše technické bolístky, jako nezvládnuté davy, kdy v nich lidičkové často podivně hopsají, skáčou do vesmíru a klátí se přes sebe, špatné cesty lodí, chyby v dopravě, kdy se po cestě ztratí naložené komodity, např. průvodce, který občas tápe a vyhodí naprosto irelevantní rady. A samozřejmě se připravte na vyšší nároky, ale ty již určitě znáte z bety. Jinak je Anno 1800 podle mne vrcholem své řady a strategickou peckou, která má co dát i hráčům, kteří takové hry jinak míjí.
Anno 1800 koupíte na Xzone.cz nebo GameExpres.sk.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.
Recenze
Anno 1800
Tradiční budovatelská strategie se vrací zpátky do historie ve svém nejvýpravnějším a největším dějství.
Líbí se nám
- tři herní režimy
- atraktivní kulisa 19. století
- dva unikátní kontinenty
- průvodce pro nováčky
- krásné prostředí a příjemná hudba
- rizikové expedice a objevy
Vadí nám
- výpadky průvodce
- rychle mizející dialogy
- velká náročnost na hardware
- davy lidí dělají psí kusy
- chyby v logistice
skoda ze ta hra anno1018 A 1014 NEJDOOU HRAT A TAKY HLEDAM SOSIAL EMPIRES
Sakra, mít tak čas, tak to koupím ale kde mám vzít čas na hodiny a hodiny budování, když nemám čas ani na budování v reálném světě.
Co se týče HW náročnosti tak hraju na Very high nastaveni, 1440p, DX12 na GTX1070 a i7 6700 a zdá se mi to že to jede lepe nez open beta, ktera se mi trochu trhala pri pohybu kamerou. Mozna pomuze AA na 2x nebo off a nedavat ultra, graficky rozdil tam neni a leckde to zere dost fps, viz KDC.
Velká náročnost na hardware = Denuvo + VMProtect
Za toto já neplatím.
V první betě to nebylo ale nepřidali náhodou možnost aby dva hráči hráli v multiplayeru za jeden národ jako v anno 1404?
Nyní si až ve 4 každý stavíte vlastní národ, plný koop s jednou společnou seancí dorazí jako update později.
Super clanek! Mate to dobre nastudovane :-). Zatim jsem necetl jedinou recenzi ktera by o nas vedela tolik!
Honzo, děkujeme za pochvalu Ať se daří s DLC a budoucími projekty.
Díky, to mne od tebe fakt hodně potěšilo!
Díky za skvělou recenzi. Normálně hry za plnou nekupuji, ale open beta ve mně probudila zase budovatele a rovnou jsem koupil Deluxe + SP
Trochu mě štve, ž nemají nějakou Gold Edici kde by byl Season pass incl.
Tjn, ja jsem na to jeste lipnul tu 20% slevu za bodiky, tak to slo trochu dolu
JJ, to jsem dal samozřejmě taky ;).
Grafika byla pri recenzi 1080-ka a jaky byl procesor?
i5-6600K 3,7 GHz
Velká náročnost? Nechte mě hádat – Denuvo.
Určitě to jenom jím není, ale Denuvo tam fakt je.
Tak tam možná ještě dohodili VMP
VMProtect tam je pro jistotku taky.
hovno tak to je potom jasné.
Odehraná open Beta cca 5H a je to pecka Vrátilo se to do hratelnosti Anno 1404 ,takže paráda. Už jsem pořídil na Uplayi s 20% slevou .Co se týká HW náročnosti,tady si nejsem jistý,beta mi jela celou dobu na 70FPS na High nastavení s nízkými stíny
Na Uplayi mi to píše, že v mé zemi není tato akce (20% sleva) povolena :-/