První díl RAGE byl přijat všelijak. Své fanoušky si našel, ale v očích většiny šlo o celkem průměrnou a jednobarevnou nudu, která sice měla své nápady, ale provedení ve finále nestálo za moc. Někdo by mohl například namítnout, že hře chyběla nějaká zjevná identita. Navíc vyšla v době, kdy v popředí stály tzv. „hnědé střílečky”, kterým pojem ‘barvy’ moc neříkal, a tak se o nějaké identitě vlastně ani mluvit nedalo.
Z toho důvodu překopává druhý díl nejen grafický styl toho prvního, ale z větší části i hratelnost samotnou, aby dokázal hned na první pohled zapůsobit především v očích odpůrců této série. A nutno podotknout, že se daří.
- Vychází na: PC (recenzovaná verze), PS4 a Xbox One
- Datum vydání: 14. května 2019
- Žánr: Střílečka z pohledu první osoby v otevřeném světě
- Česká lokalizace: Ne
Poslední z Rangerů
Aby bylo hned zkraje jasno, můj postoj k sérii RAGE je vcelku jednoduchý. Dal jsem prvnímu dílu šanci, několik hodin jsem ho hrál, ale po chvíli mě přestal bavit a neúspěšně jsem se snažil najít jediný důvod, proč se do té post-apokalyptické šedi-hnědi vůbec vracet. Když tedy došlo na oznámení druhého dílu, byl jsem především díky potrhlému marketingu překypující všemi možnými barvami zaujatý, ale často jsem vyjadřoval můj strach, jak to vlastně dopadne.
Moje důvěra v sérii prostě nikdy nebyla silná, a ačkoli jsem už z prvních momentů, kdy jsem druhý díl viděl, cítil, že ta zvláštní kombinace Dooma od id Software a Mad Maxe od Avalanche Studios jaksi funguje, musel jsem se stále ptát „ale na jak dlouho?”. Tahle otázka mě provázela i po celou dobu mého hraní a recenzování. Právě otázka stereotypu je asi to nejdůležitější a největší, co se dá na RAGE 2 rozebírat. Ale pěkně popořadě…
Asi není žádným překvapením, že první housle už od samého začátku až do konce hraje šílená a akční hratelnost. Tohle je zjevné už hlavně z toho důvodu, že příběhovou linku hry, která je generická a béčková jako nízkorozpočtový akčňák z 90. let, odehrajete v řádu tak pěti hodin. Samozřejmě za předpokladu, pokud se zaměříte jenom na hlavní úkoly, což klidně můžete. Na něco jako „velkolepou singleplayerovou kampaň” nebo „neskutečná dobrodružství” se tu vážně nehraje. Vaše krátkodobé čistě příběhové eskapády ovšem bude doprovázet pár barvitých osobností, především se vracející z prvního dílu, které jsou asi jediným výrazným plusem na celé téhle věci, nepočítaje samotný svět okolo, jež je co do atmosféry zpracován velmi obstojně.
Marketing možná trochu lhal
V úvodu hry si můžete vybrat, zda chcete hrát za ženu, nebo muže, a jakmile tuto volbu učiníte, budete hned zkraje zabíjet vaše první zástupy nepřátel. V roli celkem příhodně nezajímavě pojmenovaného hrdiny Walkera (nebo Walkerové) musíte přežít nájezd nepřátelské The Authority pod vedením Generála Crosse na váš domov, The Vineland. Aniž by během této události hra kdekoliv a jakkoliv ztratila tempo, dostanete brnění Rangera, které vám propůjčí nadlidské schopnosti, vaše první zbraně a krátce na to auto a celý širý, otevřený svět k průzkumu.
Vaším hlavním úkolem, tedy to, co musíte udělat, abyste se dostali k titulkům, je samozřejmě odplata právě na Generála Crosse a jeho The Authority. Než tak ale budete moci učinit, musíte rekrutovat několik lidí nabízející velmi cenou expertízu, s jejíž pomocí budete moci zasadit smrtící ránu. Tím začíná a končí celá zápletka i myšlenka příběhu. Jak už bylo zmíněno, tohle je prostě skrz-naskrz generická záležitost a jediné pozitivum se dá najít snad jenom v těch několika málo postavách, které potkáte (i když moc prostoru nedostávají) a světě okolo.
I přes šílený marketing je ovšem nutno podotknout, že celá hra není taková ujetá magořina, jak byste si mohli na první pohled myslet. Popravdě je docela překvapující, o jak uzemněnou záležitost ve skutečnosti vlastně jde, pokud si člověk odmyslí ty samotné souboje. To se odráží právě v samotném světě, kde jsou vidět spíše přežívající lidé v nepříjemných podmínkách a zničeném světě než prostě série chodících bizarních vtipů jako například v sérii Borderlands. I tak si ale dokáže RAGE 2 zavtipkovat a dělat srandu. Takový datapad od jednoho z vědců The Authority může působit zcela vážně, pak ale vejdete do města k jednomu z obchodníků a ten začne imitovat umělou inteligenci. Vaše postava se s ničím moc nepáře a všechno bere vážně, zatímco pseudo-bordelmamá a její poskoci stojící za krvavou realitní TV show Mutant Bash jsou slušně řečeno podivíni. Asi chápete, kam tím mířím. Ta rovnováha mezi „realistickou” sci-fi divočinou a momenty nadsázky se podle mého povedla na jedničku.
Vedlejší aktivity? Spíš hlavní náplň
Ale samozřejmě, tím naprosto nejdůležitějším na celé hře je prostě hratelnost, o níž jsem se už s lehce negativním nádechem zmiňoval, a to v otázce stereotypu. Jak si asi dovede představit, jde prostě o střílečku z první osoby jako hrom, a protože do vývoje zasahovali lidé z id Software, porovnání s Doomem RAGE 2 zkrátka neunikne. A opravdu, takhle by se ta hra popsat dala. Je to prostě trošku jinak pojatý Doom. Otevřenější Doom. RAGE 2 si od něho bere tu neustávající adrenalinovou řežbu, zástupy nepřátel, vynikající pocit ze střelby a jako byste byli nezastavitelní, přičemž navrch přidává superschopnosti, které vám propůjčuje již zmíněný rangerský oblek.
Rychlejší běhání, dvojité skoky, Focus, bariéra, Slam, Vortex a ze všeho nejvíce Overdrive, který vás udělá rychlejším, silnějším a lehce pozměňuje fungování všech zbraní, jsou všechno vynikající novinky, které zaženou nudu jako nic.
Tenhle pocit naprosté nezastavitelnosti navíc cítíte už od samého začátku a právě až na tom stavíte. Nezačínáte jako neschopný trotl, co sotva udrží zbraň. Abyste ale mohli být ještě lepší, musíte si postupně vylepšovat jednotlivé části nejen vás, ale i vašeho arzenálu. Schopnosti nebo zbraně najdete v Archách, peníze a Feltrite tak nějak všude, a k tomu se ještě budete muset poohlížet po Nanotritech, pláncích, autodílech a dalších předmětech, každý vylepšující nebo upravující jinou část vaší výbavy. Ať už se jedná o zbraně a jejich perky, schopnosti a jejich perky, vaši postavu a vaše perky, vrhací předměty nebo vaše auto Phoenix.
Abyste všechno tohle mohli nějak vylepšovat, resp. najít potřebné předměty na vylepšování, musíte se věnovat právě vedlejším aktivitám, kterých je po celém světě rozprostřeno opravdu hodně. Bandity zabydlené oblasti, zátarasy, věže The Authority, menší lineární dungeony, konvoje a další… Všechno tohle vás čeká, ale vesměs se to dá hodit do jednoho pytle s nápisem „dojdi sem a všechno vystřílej”. Zcela upřímně a na rovinu, v ničem jiném vlastně náplň otevřeného světa RAGE 2, a tedy hratelnost samotná, nespočívá, a proto jsem již v úvodu zmiňoval ten stereotyp.
„I přes šílený marketing je ovšem nutno podotknout, že celá hra není taková ujetá magořina, jak byste si mohli na první pohled myslet. Popravdě je docela překvapující, o jak uzemněnou záležitost ve skutečnosti vlastně jde, pokud si člověk odmyslí ty samotné souboje.”
Co do hratelnosti jde o opravdu zábavnou a hlavně funkční záležitost. Vypadá to skvěle (snad jenom škoda pop-inů a hlavně špatného anti-aliasingu), zní to skvěle a hraje se to skvěle. Pocit ze střelby je výborný a přesně tak skvělý, jak byste čekali, schopnosti a jejich kombinování je zábavné a prostě to má říz. Stejně jako Doom nebo třeba Wolfenstein jde o skvělou odreagovačku, která z vás sundá všechen stres a problémy okolního světa. Ale stále tu visí ta otázka, jestli „jenom” tohle stačí. Příběh vás rozhodně nijak neohromí a už vůbec vás nebude hnát kupředu, level design je takřka neexistující, i přes to, že je svět samotný pěkně zpracovaný, a vedlejší aktivity spočívající právě jenom ve vylidňování od sebe se zpravidla ne moc lišících oblastí mohou bavit tak moc, stejně jako okamžitě omrzet.
Myslím si, že takové pochyby jsou vidět a vznikají hlavně v kontextu toho otevřeného světa, jehož obsah zkrátka zjevně potřeboval něco málo navíc, cokoliv zdánlivě odlišného a hlavně nového, originálního, aby se RAGE 2 mohlo vydávat za svou vlastní hru po boku již zmíněného Dooma, a ne jenom v jeho stínu, jak je tomu nyní.
Originální? Ne. Zábavné? Rozhodně
I když do hry půjdete s tím, že plně víte, co očekávat, stále se zde najdou některé nedostatky, které zkrátka nejde přehlížet. Příběh, který je tam spíše do počtu, a pár grafických problémů jsem již zmiňoval. Ale často se mi například stávalo, že vypadl dabing, úplně zmizely některé NPC postavy, ze hry vypadlo jakékoliv světlo a hlavně při jízdě často zlobila kamera. Pokud se mi vůbec zadařilo udržet na cestě. Mám pocit, jako by cokoliv s koly mělo svojí vlastní hlavu a libovolný kopec, kámen v cestě nebo prudší zatáčka znamenaly, že skončím buď někde v roští, nebo úplně bůh ví kde. Zrovna v případě jízdního modelu bych vážně uvítal, kdyby auta více zatáčela a držela na zemi. Už jen z toho důvodu, že v nich budete trávit nemalou dávku času při přejíždění z místa na místo.
„Rychlejší běhání, dvojité skoky, Focus, bariéra, Slam, Vortex a ze všeho nejvíce Overdrive, který vás udělá rychlejším, silnějším a lehce pozměňuje fungování všech zbraní, jsou všechno vynikající novinky, které zaženou nudu jako nic.”
Ve všech ohledech jsem si ale druhý díl rozhodně užíval mnohem více než ten první a je vidět, že Bethesda měla v plánu touto hrou vyplnit mezeru právě po například Doomovi (který shodou okolnosti vyšel téměř na den před třemi lety) nebo Wolfensteinovi, tedy hrami, které šly podobnou cestou akční řezničiny. Největší rozdíl je akorát v tom otevřeném světě, který dává méně prostoru pro zajímavý level design, design aktivit a různorodější prostředí, ale zato více prostoru pro menší sandbox a nějaký postup vlastním tempem. Což je největší silnou stránkou hry a zároveň jejím největším negativem.
RAGE 2 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.
Recenze
RAGE 2
Když se člověk zamyslí, RAGE 2 vlastně není nijak duchaplnou, originální ani zvlášť komplexní hrou. Ale zároveň ví, jakou hrou chce být, a přesně takovou je. Je to zábavná, ztřeštěná, adrenalinová střílečka, která bohužel i přes své výrazné kvality v podobě gunplaye, prostředí a atmosféry trpí několika technickými nedostatky, horším jízdním modelem, nedostačujícím příběhem a otevřeným světem, jehož náplň může některým přijít okamžitě stereotypní a jiným zábavná i po desítkách hodin, které zde lze strávit.
Líbí se nám
- pocit ze střelby a superschopnosti
- hromada příležitostí na to si zastřílet (spousta vedlejších aktivit)
- pěkně zpracované prostředí
- ozvučení
Vadí nám
- příběh, který ani nestojí za řeč
- horší jízdní model
- technické nedostatky (naštěstí ne závažné, ale přesto otravné)
- stereotyp, který může nastoupit klidně okamžitě (nebo také za dlouho)
No nic, budu to muset prodat, stala se mi ve hře nějaká chyba a nejde dohrát mise. Super.
Hrál sem všechno možný za posledních 25 let a rád si zahraju tuhle bezduchou frenetickou akci.. budu řešit nějaký mechaniky open w.. no jasně že ne..
stejně si užiju border3 – jasne, B3 je o tom samém s jinou stylizaci a hlavně cynickým humorem a co jako .. řešíte houna
Sem starej a chci se hlavně bavit .. sem špatnej? No určitě ne!
Nevyplňuje to mezeru first person Just Cause? Nevím jaký je Far Cry, možná taky podobný, ale jinak moc open-world first person her s vozidly neznám. V Third person je jich o dost víc mi přijde.
me to pripadlo jak dalsi far cry
Totálně z toho jde cítit kdo na té hře makal. Střílení perfektní. Připadám si jako bych hrál vylepšenýho Dooma. Že by na tom dělali ID? Open world a vozidla na mě naopak působí jako bych hrál Just Cause. Stejně tak grafika. Tak špatnou grafiku má z AAA her totiž snad jenom Just Cause. Takže bohužel to vypadá že všechno špatný na hře má na svědomí Avalanche. :/
Ta grafika mě ale fakt překvapila. A bohužel nemile. Chápu že je to na úkor FPS ale i tak je to slabota. Jiný hry který jedou v 60ti snímkách vypadají líp. Asi je to kvůli mé TV protože hra která jede sotva Full HD nevypadá na Ultra HD televizi bohužel moc dobře. A přijde mi že ani HDR to nepodporuje a jestli jo tak jsem si toho teda nevšiml.
Ale jinak mě to střílení a lootování baví a nevadí mi že je to stereotypní. To každá hra, jenom u některé to jde vidět víc a u některé míň. Takže za mě zatim dobrý.
Grafika je strašná. Hraju na PC s nastavením na ultra a vypadá to jak 10 let stará hra. Před pár týdny jsem hrál JC3 a hra vypadala líp.
Pěkná, stručná recenze, která obsahuje vše podstatné, tak to má být. Sláva Honzasovi!
Hlavní příběh prý jen kolem 5H,dalších 20H dělaj jen vedlejší aktivity.Do toho nejdu za full price
Stereotyp ktery nastoupi brzy je i v Days Gone… takze opet se potvrzuje, ze v jedne hre to vadi a v druhe ne…
No coz, treba bude Rage 2 zabavnejsi nez Days Gone, ktery mam problem dohrat…
v Days gone mi to teda nepřišlo, je tam aktivit tak akorát, aby to právě stereotyp nebyl. Žádný vyzobávání 500 otazníků o 4 činnostech ale každýmu po chuti, ale takhle by se dala brát každá hra, v žádné neděláš pořád něco nového ale jde o množství, když jdeš po 42 čistit základnu tak to asi nebude ono, v Days gone jich 42 není, akorát Hord ale to je vyloženě end game.
Sorry, ale tech par aktivit co tam je, je prakticky jen zabijeni nebo plizeni, takze radsi budu zobat 100 otazniku, kde aspon neco ziskam nebo najdu zajimaveho nez tu delat par stejnych aktivit, ze kterych stejne nic extra nemam… Sice je to open world, ale postrada motivaci k tomu ho prozkoumávat…
Chesse a jeho názory napříč internetem vždycky pobaví…pomalu vždycky jsou totiž úplně vedle ??
Ja bych si dokazal klidne novy Rage predstavit bez nadprirozenych schopnosti, moc na takove ulety nejsem. Radeji bych to bral ciste jako akcni FPS.
To by pak byla hra o ničem. Superschopnosti jsou tam to hlavní co dělá zábavnou hratelnost.
To je hra přesně pro mě přijít vyřizené z práce dom a zastřílet si.
Takze hrac je v kuzi nepremozitelnyho rangera „nezajimave“ pojmenovanyho Walker? Neni to nahodnou narazka na jistej „kultovni“ serial?
Me se ta hra celkem libi, asi nebudu kupovat za plnou, ale kupovat budu. Bavil me totiz i Mad Max a na podobnou odpocinkovou hru mam zrovna chut i naladu.
Trochu mam jen obavy z toho jizdniho modelu, takze otazka na autora jestli hral i Mad Max – jak je na tom jizdni model v porovnani s nim? v Mad Maxovi me prave hodne bavil…
BTW je ve hre nejaka forma MP?
Schválně jsem si znova nainstaloval Mad Maxe, abych na to mohl odpovědět a v Mad Maxovi je rozhodně lepší. Takovej přízemnější, ty auta maj nějakou váhu. V případě RAGE 2 má všechno tendenci lítat a dělat kotouly, když se se člověk ocitne v krpálu nebo se o něco otře. A hlavně mi přišlo, že auta prostě nezatáčela. Proto jsem nakonec skončil u takovýho vznášedla a to používal od momentu, kdy jsem si ho odemknul a prostě se o to dál nezajímal.
Jinak ne, ve hře žádná forma MP není.
Tak to mam obavy jeste vetsi…jeste me napada, jestli to treba nejak zasadne neovlivnuji upgrady, jakoze v MM uz jsi to auto mel patrne vymaxovany a v Rage jen zaklad?
Jinak diky za cas, co jsi tomu venoval!
Ohledně popisu toho, jak funguje upgrade aut se doporučuju podívat na náš článek s odpověďma (https://www.zing.cz/specialy/96059064/odpovedi-na-vase-dotazy-ohledne-rage-2/). Ve zkratce s tím 100% upgrady nemají nic společného, protože jsou hodně, hodně minimalistický
me by zajimalo, proc se fakt nezacne pouzivat linearni stupnice, kde 5 je proste prumer, protoze tahle hra na prumer nema a i tak dostane 7….takze kdyz to trochu narovnam a vydelim, jsme na 3, mozna 4, coz realne odpovida „kvalitam“ tohodle omylu, pak by me jeste zajimalo, proc se to vlastne jmenuje RAGE2, kdyz se to kolem prvniho (taky vcelku podprumernyho) dilu jen nahodou ochomejtlo
Me by zase zajimalo, jak se odborne rika diagnoze, kdy nekdo hodnoti neco, co jeste nehral a jeste je presvedcen, ze to autor hodnoti spatne…
vidim, ze ta hra nema nic, co by dalsich 150 podobnejch her neprineslo ve stejne/lepsi podobe, kdyz ty hry dostaly na zacatku 7/10, zaslouzi si dalsi kopie toho samyho taky 7/10? Ja si to nemyslim a za neinovaci a prachsprostou kopii by se body mely strhavat
Jisteze zaslouzi – pokud je ta „kopie“ udelana kvalitne a zabavne.. Ja osobne bych se autorem dovolil hadat, az potom co bych si tu hru aspon zahral a vetisnou ani potom ne, protoze co nebavi me, muze bavit jiny. Jak uz jsem psal o post vys, tak je obcas podobnou vymejvarnu jako Rage 2 vezmu za vdek, nekdy si chci proste jen odfrknout a upustit paru. A argument, ze to neco kopiruje neberu, uprime – kolik skutecne originalnich her za rok vyjde?
za rok vyjde velmi malo originalnich her, proto nechapu, proc se vsude rozhazujou znamky jako 7/10 a 8/10… zhruba pred rokem se tu o tom vedla diskuze jeste na starym zingu, kde tvrdili, ze zavedou lepsi system hodnoceni a pri tom se nezmenilo vubec nic, 7/10 porad znamena prumernou hru, jenze to se nedeje jen v CR, ale vsude po svete a ocividne s tim nikdo nechce nic delat
kdyby vsichni davali treba far cry, asasinum nebo CoDku kazdej rok o jeden bodik mene, proto, ze neprinasi nic lepsiho/novyho oproti predchozimu dilu, mohli by dneska hry vypadat uplne jinak a tim nemyslim grafickou stranku
Protoze i kdyz nemusi byt nutne originalni, stale muzou byt dobre udelane a zabavne, proto dostavaj podobne znamky.
S tim, ze se v recenzich nedostatecne vyuziva cela skala hodnoceni souhlasim, ale netvrdim, ze je to zrovna pripad Rage 2 – ja spis komentoval tu tvou poznamku, ze si to vic jak 3-4 body nezaslouzi, prestoze jsi to nehral a ani z ty recenze to tak nevyzniva. Debata ohledne neinovaci a delani kopii z kopii je na dyl. Ve zkratce – asi je treba to brat vic pragmaticky nezli si naivne myslet, ze velky vadavatelstvi budou hazet na trh jednu novou znacku za druhou, pripadne u kazdyho dalsiho dilu menit engine a zasadne prekopavat gameplay, kdyz jim na zada funej investori, akcionari atd. Ale stejne si myslim, ze v dnesni dobe vychazi tolik her, ze si z toho snad kazdej muze vypickovat jen to, co ho opravdu zajima a presto to nemuze mit sanci stihat dohrat…
říká se jí demence.
Dalsi prumerna nuda a sed jako Days Gone, tam je aspon normalni stylizace.
V dnesni dobe vychazi jedna genericka kopirka za druhou. Kam zmizela kreativita a napady???
Days Gone průměrná nuda? To si děláš prdel? Má dost technických nedostatků ale je to těžkej nadprůměr a rozhodně to není nuda. Mě to baví i víc jak takovej Redemption 2.
Se vsadim že si to vůbec nehrál a vytvořil sis názor jenom na základě Youtube videí.
Jiste ze nehral, nehraju hry ktery sou pro me nudny, nehral sem ani RDR 2. Naproti tomu GoW je skvely a ukazka herniho desingu a vubec toho jak delat hry, to stejny Uncharted 4. Mam malo casu na hry, takze hraju jenom ty co zato stoji.
A Days Gone je Far Cry se zombikama a motorkou, a to po paty fakt hrat nechcu
No, Malasnikov i pro me je to prozatim prumer, jelikoz zatim jsem nenarazil na nic co by bych jinde uz nehral, jen v horsi grafice… mam tam nejakych 20h a zatim jsem plnil par misi co mi prisli stejne a aktivity taky, coz jsem cekal, ze u exkluzivity bude aspon neco special, ale zatim nic… a to, ze jsem na rohle dost zvyknuty u open world her, tak tady je to to same jen v lepsi grafice a s paradnim ozvucenim.
Koukám, že to tu je samý hate. Jsem si myslel, že na to většina lidí netrpělivě vyčkává. Já teda jedničku nehrál, ale tohle určitě pořídím, sice ne hned, ale to jen kvůli tomu že nemám čas.