Série The Legend of Zelda je už po více než tři desetiletí etalonem v žánru akčních adventur. Hrdina Link se s železnou pravidelností vydává do světa Hyrule, aby zachránil princeznu Zeldu ze spárů všemocného zla zosobněného Ganonem. Hra Link’s Awakening, která původně vyšla v roce 1993 na Game Boy, se však této formuli vymyká a vrhá hlavního hrdinu vstříc novému dobrodružství na tajuplném ostrově.
Nintendo a studio Grezzo se rozhodlo tento fanoušky velmi oblíbený díl o čtvrt století později zremasterovat a představit nové generaci hráčů. Hra je velmi věrná originálu a pokud jste jej hráli, budete překvapeni, jak precizně se vývojářům podařilo převedení do nového kabátu s minimálními změnami v hratelnosti.
- Vyšlo na: Nintendo Switch (recenzovaná verze)
- Datum vydání: 20. září 2019
- Žánr: akční adventura
- Česká lokalizace: ne
Ostrov pokladů
Příběh začíná nádherným animovaným intrem, ve kterém zjistíme, že Link během bouře na moři ztroskotal na neznámém ostrově. Vysílený hrdina je zachráněn místními domorodci a jeho prvořadým úkolem je dostat se zpět do Hyrule za Zeldou.
V tomto mu kromě řady barvitých postaviček vesničanů pomáhá i sova, která jako agent místní rezidentury vysílá Linka likvidovat příšery a získávat od nich zpět hudební nástroje potřebné k probuzení tajemného vejce na vrcholku hory, jež by mohlo být řešením záhad na ostrově. Podobně jako v prvotních Zelda titulech je příběh velmi jednoduchý a slouží víceméně jako doplněk herního světa. Ke konci však začne nabírat na obrátkách a připraví pro hráče zajímavé rozuzlení.
Lesem, pouští, jeskyní
Herní svět se skládá ze spousty různých biomů. Klasicky se podíváme do čarovného lesa, na zelené planiny, hory, pouště a mnoho dalších. Přístup do jednotlivých částí je zpočátku omezen, ale jak Link získává nové a nové schopnosti, jeho pole působnosti se značně rozšiřuje. Herní mapa je na původně handheldový titul poměrně velká a ke konci vám cestovaní mezi oblastmi zabere značnou část času. Využít lze i teleportů, ty je však potřeba nejprve objevit a jejich množství není velké.
Hlavní devízou série Zelda vždy byly parádně zpracované a originální jeskyně. V tomto Link’s Awakening nezklame a postupně hráče provede osmi obřími jeskyněmi, které jsou až po okraj nabité hádankami. Jejich obtížnost postupně roste a při pozdějších jsem se už řádně zapotil. V herním světě je také řada miniher, které vám umožní nechat odpočinout mozkovým závitům a vydělat si i nějakou Rupii (a že jich na některé předměty je potřeba!). Hra navíc obsahuje i spoustu odkazů na jiné Nintendo hry (například ve formě nepřátel ze série Mario) a zajímavě zpracovaných 2D pasáží při průchodu mezi patry jeskyních.
Klasicky se podíváme do čarovného lesa, na zelené planiny, hory, pouště a spoustu dalších.
Novinkou v sérii je také možnost tyto jeskyně pomocí editoru ve stylu Mario Maker i vytvářet. Tato mechanika, zvaná Chamber Dungeon, je velmi jednoduchá, během několika málo minut budete schopni umístit a propojit jednotlivé místnosti (jejichž množství se zvyšuje každým úspěšným průchodem původních jeskyní) do komplexních labyrintů. Samozřejmostí je i podpora figurek amiibo, skrze které je možné získat unikátní dílky do jeskyní a sdílet výtvory s přáteli.
Říznout, spálit, praštit bumerangem
Link během svého dobrodružství postupně získá možnost využívat řadu sečných i dalekonosných zbraní a vynálezů. Kromě meče a štítu si osaháme i bumerang, hák s kotvou, kouzelnou hůl, magický prášek a spoustu dalších.
Po vzoru původní hry je možné najednou využívat pouze dvě schopnosti, hra však hráčům toto ulehčuje i několika pasivními předměty a například meč a štít už nezabírají žádné sloty. Rozumím, že se tvůrci snažili o naprostou autenticitu, ale velké množství tlačítek na ovladači zůstává zbytečně nevyužito.
Kromě meče a štítu si osaháme i bumerang, hák s kotvou, kouzelnou hůl, magický prášek a spoustu dalších.
Soubojový systém je velmi jednoduchý a během pár minut hráčům přejde do krve. Do hodiny budete přeskakovat, sekat a odrážet útoky všech ubohých příšer, které se vydají vašim směrem.
Grafika k nakousnutí
Graficky je hra naprosto kouzelná. Vývojáři se po cel-shadovém dílu Breath of the Wild rozhodli tento díl vyrobit ve velmi stylizované grafice, která by se nejlépe dala přirovnat k plastelínovým animákům nebo postavičkám z marcipánu. Hra díky tomu na Nintendo Switch běží velmi plynule a vypadá nádherně – jak na konzoli v handheld módu, tak na obří televizi. Nicméně během cestování mezi teleporty a při odchodech z inventáře občas neočekávaně na pár vteřin zaškobrtne. Nejedná se o nic zásadního, ale ve hře, která drtivou dobu běží ve vysokém framerate, je to znatelné.
Mnozí recenzenti zmiňují kratší herní dobu, ale mé obavy z tohoto se nenaplnily. Při prvním průchodu hrou Switch hlásil 16 hodin. A to jsem ani zdaleka neprozkoumal všechna zákoutí a neposbíral všechny schované předměty. Hra navíc nabízí i Hero obtížnost, při které každé uštědřené zranění zabolí dvakrát tolik a z nepřátel nevypadávají léčící srdíčka. Spoustu času lze také strávit v parádním Chamber Dungeon módu. Znovuhratelnost je tak poměrně veliká.
Při prvním průchodu hrou Switch hlásil 16 hodin.
Hru můžete zakoupit na Xzone.cz a GameExpres.sk.
Recenze
The Legend of Zelda: Link’s Awakening
Nejnovější Zelda je hra, kterou lze i přes drobné nedostatky doporučit všem fanouškům i nováčkům, hledajícím únik od realistických AAA do kouzelného světa plného úžasných puzzlů. Zaujme nádhernou grafikou, uklidňující hudbou a skvělými hlavolamy. Plynulost občas zakolísá a cestování po ostrově je trochu zdlouhavé, přesto jde o vhodné obohacení herních sbírek všech majitelů Nintendo Switch.
Líbí se nám
- grafický kabátek
- jednoduché ovládání
- Chamber Dungeon
- puzzly
- příjemná obtížnost hry
Vadí nám
- občasné zaškobrtnutí
- zdlouhavé cestování po mapě
- možnost používat pouze dvě schopnosti najednou
ačkoliv jsem byl pro hru už v pátek ráno, tak jsem na ní moc času neměl. zatím mám za sebou první dva dungeony. ke hře mám jenom dvě malé výtky:
1/ problém s plynulostí, především ve vesnici. hra není zas tak graficky náročná aby to switch nezvládal
2/ možná jsem příliš hloupý a líný, ale na pár místech jsem měl problém dostat se dál a musel se radit s googlem. konkrétně v druhém dungeonu dostat boss key a jak se dostat do třetího dungeonu po tom, co jsem prolez všechno možný
Je fakt, že místy je ta obtížnost taková…devadesátková při záseku doporučuju skočit do telefonní budky, děda na druhé straně linky občas hodí nějaký hint.
Tak toho jsme se s kámošem napařili Pořád jsme se tahali o jeden GAMEBOY a občas se i prali.
To byli krásné časy