Final Fantasy v posledních deseti letech poněkud škobrtá, což velmi pravděpodobně souvisí s odchodem jednoho z otců celé série, Hironobu Sakaguchiho, ale také s celkovým problémem japonských her, snažících se implementovat všemožné západní vlastnosti, často na úkor toho, co je činilo tak zajímavými.
Není to ale zas tak dlouho, co byla Final Fantasy bez diskuze největší japonská RPG sága své doby a každý nový díl byl revoluce po příběhové, technické i výtvarné stránce. Dle mého názoru je nejsilnějším dílem celé série právě ten osmý, který ve své době definitivně posunul hru od roztomilého „manga“ stylu směrem k mnohem dospělejší poloze, připomínající spíše americký komiks. Zároveň vyprávěl vážné válečné drama zasazené do sci-fi kulis.
- Vyšlo na: PlayStation 4 (recenzovaná verze), Xbox One, Switch a PC
- Datum vydání: 3. září 2019
- Žánr: JRPG
- Česká lokalizace: Ne
Pokud jste osmičku nehráli
Svět Final Fantasy VIII je zvláštní místo. Na první pohled připomíná naši současnost, ale na ten druhý je v něm plno pokročilých technologií, od masivních robotů po bojové vesmírné lodě. A na třetí pohled všichni bez mrknutí oka berou magii jako samozřejmost, včetně přivolávání všemožných „démonických“ entit na pomoc v boji. Navzdory tomu všemu si ale FF VIII udržuje příjemně civilní ráz většinu času, díky čemuž se snadněji vžijete do jejího příběhu.
Ten začíná na vojenské škole, kde hlavní hrdina a pestrá parta jeho spolužáků dokončují studium a z praktických tréninků přecházejí do opravdové vojenské služby. Děje se to na pozadí narůstajícího válečného konfliktu mezi zeměmi, v němž tahá za nitky tajemná čarodějnice, která možná vůbec nepochází z našeho světa. Než celý konflikt vyvrcholí, přátelství budou vykována i zrazena, láska nalezena i ztracena a hrdinské činy se zapíšou do historie, která změní svět i životy všech protagonistů příběhu.
Narůstající válečný konflikt mezi zeměmi, v němž tahá za nitky tajemná čarodějnice, která možná vůbec nepochází z našeho světa.
Final Fantasy VIII je poměrně tradiční JRPG, takže čekejte náhodné polo-tahové souboje na světové mapě, propracovaný management vašich postav i jejich schopností, plno exotických jmen i bytostí a samozřejmě nějaké ty minihry, kterým jednoznačně dominuje skvělá karetní hra Triple Triad, jež svou návykovostí i hloubkou může leckomu připomenout odlehčenou verzi Gwentu. Hra měla svého času šokující rozsah 4 CD, což si vyžádalo především mimořádně vysoké množství filmových před-renderovaných sekvencí. Příběh sice jako ústřední téma tlačí romanci mezi dvojicí hlavních postav, nicméně stejně dobře funguje jako silný válečný příběh nebo jako nápaditá a napínavá sci-fi.
Novinky remasteru
Samozřejmě vás jako první praští do očí vizuální upgrade hry. Bohužel ale nezasáhnul všechny části grafiky stejným způsobem. Je pravda, že 3D modely postav, se kterými chodíte po herním prostředí a bojujete v akčních sekvencích, jsou povýšené do éry Full HD (hra si nedělá ambice běžet 4K ani na nejnovějších modelech konzolí). Díky tomu přestalo fungovat staré meme, ve kterém Rinoa říká totálně rozpixelovanému Squallovi „vypadáš nejlíp ze všech kluků tady“.
Nicméně statická před-renderovaná pozadí ve hře zůstala v původním SD rozlišení a jsou pouze vyhlazená filtrem. Jejcih míra detailů rozhodně dnešní době nedostačuje a vypadají tak ve srovnání s nádhernými 3D modely postav většinu času hodně chudě. Mnohem více mne ovšem zamrzelo, že podobná technika byla použita také na početné filmové sekvence, které se ale oproti pozadím hýbají, takže jejich rozpadávání na „čtverečkované“ pixely je daleko okatější.
Samozřejmě vás jako první praští do očí vizuální upgrade hry. Bohužel ale nezasáhnul všechny části grafiky stejným způsobem.
Na druhou stranu byla hra obohacena po herní stránce, a to především dvojicí parádních „booster“ mechanik, které vám umožní náležitě si zkrátit grind a dostat se rychle i snadno k tomu nejlepšímu – ať už jde o skvělý příběh nebo o ty nejnáročnější souboje s mimořádně tuhými bossy. Jeden z boosterů zrychlí vše ve hře trojnásobně (pohyb i boj), zatímco druhý vám doplní životy a „energii“ pro speciální útoky. Bohužel poněkud rozporuplný dopad na hratelnost má synchronizace bojových menu s herní scénou, takže paradoxně může za některých okolností dojít k mírnému propadu fps (původní PSOne verze hry to řešila během menu v jiné frekvenci, než zbytek hry). Odpůrci JRPG si mohou v remasteru ulevit vypnutím náhodných soubojů.
Výsledný zážitek
Možná by bylo zajímavější nechat tuhle hru recenzovat někoho, kdo ji nedohrál 20x v době její popularity. Twitch byl tento měsíc plný mladých hráčů, kteří si osmičku užívali poprvé v životě. Bylo příjemné a dojemné sledovat, jak tyto nováčky i v dnešní pokročilé době strhnul příběh hry či překvapila její místy opravdu excelentní výtvarná stránka. Osobně jsem se spíše bavil tím, že jsem dokázal dopředu předvídat slova každého druhého dialogu ve hře, podobně jako to učitelka Quistis dělá Squallovi.
Každopádně pokud jste hru milovali v době jejího původního vydání, těžko se ubráníte nostalgii a nepořídíte si ji do sbírky. Ačkoliv remaster má svoje slabé stránky, celkově díky němu hra vypadá a hlavně se hraje mnohem lépe. Potěší samozřejmě i rychlé nahrávací časy, nebo třeba integrace trofejí (obzvláště mě bavilo kompletovat sbírku trofejí za Guardiany). Pokud jste FF VIII nikdy nehráli a máte rádi silné příběhy, měli byste jí dát šanci. Málo postav a zvratů v historii videoher mi utkvělo v hlavě i srdci tak, jako ty zdejší.
Recenze
Final Fantasy VIII Remastered
Cože, osmička pro osmičku? Ano, je to tak. Jedna z nejlepších JRPG her všech dob místy vykazuje zub času, ale pro fanoušky představuje jasnou volbu a pro nováčky jde o dobrý tip na titul, vybavený silným příběhem a vizionářskou estetikou, kterou je snadné obdivovat i dnes. Navíc je to prostě skvělá hra, ve které je zábavné skládat partu, bojovat s nepřáteli i hrát karty.
Líbí se nám
- Silný příběh a postavy
- Parádní výtvarná stránka
- Nezapomenutelná hudba
- Zábavný sobojový systém
- Karetní "minihra"
- Příjemné "booster" mechaniky
Vadí nám
- Původní rozlišení pozadí a filmečků
- Osmisměrný analog, chybějící vibrace
- Modernímu hráči může chybět dabing
Mě FF8 remaster bavil stejně,jako dřív, možná víc,hold nostalgie a grafiku jsem ani neřešil
Pro mě osobně po IX asi druhý nejlepší FF, hned po nim je v těsném závěsu X a nakonec XII. Přesně jak se píše v recenzi, tohle FF začalo takový přerod série, která se pokusila přiblížit víc i západu, což vzhledem jejímu úspěchu FF VII bylo asi pochopitelný. Přesto zrovna tyhle postavy s věčně mlčenlivým až mrzutým Squallem, hyperaktivním Zellem, milou Rinoa a tejemnou čarodějnicí v pozadí, jsou pro mě osobně nějak ikoničtější. Sám rozhodně můžu doporučit, jelikož příběh zde považuji opravdu za zdařilý a i určitá odhalení a zvraty, jsem popravdě nečekal a taky, kde jinde než tady potkáte ve školním „skleníku“ T-Rexe
Já si teda remaster představuju úplně jinak, tohle je jen update a re-release, nic víc. A prý tam přidali nějakou nesmyslnou cenzuru.
To mě zajímá. Já měl rozhodně pocit, že hraji remaster hodný roku 2019, navzdory těm slabinám to celkově vypadalo a hrálo se skvěle. Jak si správný remaster představujete vy? (není to třeba už spíš remake?)
Tohle prostě nestačí, to můžou udělat zadarmo modeři a taky že udělali. Třeba Resident evil remaster je dobrej příklad.
Ne každé studio má peníze na remaster typu Halo 2 pro Xbox One. Navíc zrovna remaster FF8 málem nevznikl kvůli ztracených dat k původní hře. Proto se muselo pracovat s tím, co bylo – PC verze původní hry. Znovu vyrenderovat všechny animace by stálo docela dost peněz kvůli grafiků, co by to museli komplet znovu namalovat. A úprava textur by také stála hromady peněz. A přiznejme si, že prodeje remasteru nebudou na úrovni plné hry. Vždy musíte brát ohled na poměr náklady/prodeje. Jen málokdo si může dovolit sponzorovat náročný remaster, aby tak mohl propagovat svou platformu (viz Halo 2 od Microsoftu).
Square Enix nemá peníze? Spíš nechce dát peníze.
tak ofc že nechce, když nečekají že se to bude kdovíjak prodávat nemohou vynaložit větší náklady než by byl zisk
Když to mají v plánu udělat tak nahovno, tak je jasné, že se to nebude prodávat.
To jsou vždycky zajímavá technická rozhodnutí. Tenhle remaster bere věci z obou verzí PC a PS1, ale oni si vyberou osmisměrný analog z PC namísto 360° z PS1. Zajímalo by mě jestli Square Enix ty remastery nedává nějakým jejich začínajícím developerům, když neudělali ani nová pozadí/textury. Nebo na to prostě pečou .
Tipuji, že měli k dispozici pouze zdrojové soubory z původní PC (kon)verze hry…
Ono se to řešilo už kdysi, proč remaster nevznikl už dříve. Kód původní PS1 verze byl ztracen/zničen a jediné co bylo k mání byla část PC kódu nebo tak něco, takže asi proto je třeba pozadí pořád v SD a stejně tak ovládání je převzato z PC.
Přesně tak. Remaster je postaven na PC verzi a ta bohužel zná jen pohyb do osmi směrů.
Udělat nová pozadí do celé hry znamená zaplatit hodně peněz grafikům. Jenže to stojí dost peněz. A prodeje této hry nebudou moc zázračné, aby se to zaplatilo. Proto se na to používají různé filtry, aby takový remaster byl schopen udělat poměrně malý tým v nějaké rozumné době. Uvidíme, jak se bude prodávat slavné Remake FFVII, která dle mého názoru měla slabší příběh než pozdější díly.