Hororové hry se před několika lety dočkaly poměrně rozsáhlého boomu, který začal kromě jiného vydáním hry Amnesia: Pád do temnoty, na níž si švédské studio Frictional Games postavilo kariéru. Od této doby jsme byli pravidelně zásobováni malými a levnými horory od indie vývojářů, jejichž účel vzniku byl jediný – s použitím minimálních prostředků (jednoduchých lekaček) vystrašit co největší možný počet hráčů a ideálně k tomu i pár youtuberů/influencerů, kvůli popularitě.
- Vyšlo na: PC (recenzovaná verze)
- Datum vydání: 17. října 2019
- Žánr: Hororová adventura
- Česká lokalizace: Ne
Samozřejmě jsme se dočkali i nějakých těch výjimek, a dokonce pár AAA her, které se strachem pracovaly velmi šikovně, případně byla hororová omáčka opředena zajímavým příběhem. Za zmínku rozhodně stojí sedmý díl Resident Evilu, minimalistické Stories Untold, Soma od tvůrců Amnesie, či na mě skvěle fungující Alien Isolation. Nyní se do těchto strašidelných vod pouští se svou herní prvotinou studio Illusion Ray, které se doposud zabývalo především virtuální realitou a 3D technologiemi. Společně s nimi na hře pracovali i polští MovieGames, mezi jejichž tituly prozatím patří např. Plane Mechanic Simulator či Lust for Darkness. A my si teď půjdeme říci, jak jejich společná exkurze do videoherní hororové říše dopadla.
Zánik domu Hydeů
Příběh The Beast Inside je vyprávěn skrze dvě časové linky. V té „současné“ se píše rok 1979 a právě probíhá Studená válka. Vžijeme se v ní do kůže Adama Stevensona – kryptoanalytika ve službách CIA, který se se svou ženou Emmou přestěhuje do opuštěného domu na venkově, jelikož věří, že právě tady se mu dostane skutečného klidu na to, aby konečně mohl rozluštit sovětský vojenský kód. Ovšem tento klid je narušen ihned při příjezdu, kdy Adam na půdě svého nového domova objeví starý deník, v němž předchozí obyvatel domu Nicolas Hyde popisuje děsivé události, které se staly během jeho pobytu v domě v roce 1864. No a právě Nicolas je druhou hratelnou postavou, s níž budeme prožívat události v deníku popsané a odkrývat tak děsivou minulost okolí, která ve skutečnosti nemusí být úplně minulostí.
Autoři si spolehlivě pohlídali dávkování jednotlivých informací a indicií, díky čemuž vám nebude ani jedna postava ukradená.
Již od prvních minut hry pochopíte, že právě příběh, respektive jeho vyprávění, je největší hybnou silou celého titulu. Autoři si spolehlivě pohlídali dávkování jednotlivých informací a indicií, díky čemuž vám nebude ani jedna postava ukradená a opravdu budete chtít zjistit, jak to celé nakonec dopadne (hra dokonce nabízí i několik konců, které jsou ale pouze otázkou binární volby v závěru titulu). Zkušení hororový harcovníci (a pravděpodobně i ostatní hráči) sice budou závěrečnou pointu čuchat skoro už v půlce hry, ale to vůbec ničemu nevadí, jelikož i samotná cesta za tímto cílem je vysoce zábavná a běhěm ní si člověk vzpomene na již zmíněný Resident Evil VII či herní teaser PT, což je pravděpodobně tou nejlepší možnou vizitkou.
Hutná atmosféra? Zde!
Autoři si kromě správného dávkování příběhu pohlídali i dávkování děsu a hrůzy. Obě dějové linky jsou totiž odlišné také svojí atmosférou a stylem. Zatímco u Adama se dočkáte spíše psychologického thrilleru se špetkou špionážních prvků, jenž se téměř celý odehrává za dne, u Nicolase přijde na řadu ono tradiční strašení během temných nocí.
Samozřejmě ani zde jsme se nevyhnuli klasickým hororovým lekačkám, nicméně ty zde poměrně dobře fungují a nepůsobí příliš zbytečně a invazivně, čemuž rozhodně přidávají i výrazné změny v tempu, kdy do vás tvůrci jednotlivé strašidelné momenty zbytečně neperou, takže si na ně nestihnete příliš navyknout a stát se proti nim imunní.
Toto není váš typický walking simulátor
Jenomže bez dobré hratelnosti nestačí ani povedený příběh a kvalitní hororová stránka k tomu, abychom dostali opravdu zábavný titul. I na tohle ale tvůrci při vývoji svého výtvoru mysleli. The Beast Inside není běžným hororovým walking/running simulátorem, jak by se na první pohled mohl zdát. Ve svých útrobách totiž skrývá i několik herních mechanik, jenž ono běžné chození příjemně ozvláštňují a které se ve hře stále obměňují až k samotnému závěru, takže se v žádném případě nestihnete nudit.
Každá z potyček s bossy probíhá diametrálně odlišně, kdy se například dočkáme přestřelky, kradmého plížení, ale i klasické naháněčky.
Jednou tak budete běhat s kvantovým detektorem po lesech a hledat nastrčené štěnice, abyste se zas příště snažili o dešifrování vzkazu na svém stroji. Jednotlivé lokace jsou pak do jisté míry otevřeny, takže se po nich můžete víceméně volně toulat a hledat různá ukrytá tajemství. Samozřejmě dojde i na mnoho hádanek, jejichž zpracování je poměrně originální, především je ale jejich řešení zcela logické, což u většiny her bývá poměrně problém.
Zároveň přijde řada i na několik boss fightů, které jsem upřímně v této hře vůbec nečekal. Každá z potyček s bossy probíhá diametrálně odlišně, kdy se například dočkáme přestřelky, kradmého plížení, ale i klasické naháněčky. Každý z bossů má posléze i velmi povedený design, na nějž je radost pohledět.
Audiovizuální nadprůměr
Titul pohání oblíbený Unreal Engine 4, s nímž se týmy poměrně dobře popasovaly (ostatně to není jejich první rande s tímto enginem). Jednotlivé krajinky vypadají opravdu k světu, stejně jako většina virtuálních objektů, takže se na hru velmi dobře dívá. Samozřejmě se nejedná o vyložené skvosty, ovšem musí se počítat i s tím, že jde o indie produkci, která jednoduše neoplývá takovými prostředky, jako AAA trháky, což má za následek i trochu slabší animace postav. Hře se nevyhnuly ani nějaké ty grafické glitche a bugy. Nejedná se sice o nic, co by hru vyloženě rozbíjelo, ovšem občas to vytrhne z nastolené atmosféry.
Nicméně co naopak atmosféru dokresluje perfektně, je soundtrack hry. Ten velmi často vykouzlí vyloženě povedenou skladbu, jejíž melodii si budete pobrukovat ještě pár dní po vypnutí hry. Ze zvukové stránky ještě musím vyzdvihnout opravdu skvělý dabing, jenž postavám dotváří charakter a přidává jim na osobitosti.
Moje největší připomínka ke hře souvisí s optimalizací.
Moje největší připomínka ke hře souvisí s optimalizací. Povětšinou se sice drží na stabilních šedesáti snímcích za vteřinu, ovšem v některých sekvencích dochází k podivným propadům, kdy jsem se dostával na všech grafických nastaveních až pod hranici 30 FPS i v momentech, kdy se vlastně na obrazovce vůbec nic nedělo.
Polské zlato?
Když si ale odmyslíme těchto pár technických prohřešků, nemohu ve své podstatě tomuto polskému výtvoru nic moc vytknout. Příběh hráče táhne dál obrovskou silou, strašení ve valné většině případů funguje na jedničku a ani z hratelnostní stránky vás hra nebude nudit (pod podmínkou, že vás baví podobné hry říznuté adventurními prvky). Připočteme-li velmi nízkou cenu (20,99 euro na Steamu) a přiměřenou herní délku, pohybující se kolem šesti hodin, jedná se o jasný nákup pro každého fanouška hororového žánru.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.
Recenze
The Beast Inside
The Beast Inside úspěšně děsí, fascinuje a především baví. Illusion Ray svým videoherním debutem vyloženě překvapili a servírují nám povedený horor, jehož zahrání vřele doporučuji všem fanouškům strašidelných her. Rozhodně nebudete litovat.
Líbí se nám
- Pohlcující vyprávění
- Dabing postav
- Povedený soundtrack
- Pestré herní mechaniky
- Dobře zpracované hádanky
- Fungující strašení
Vadí nám
- Optimalizace a občasný grafický glitch
- Trochu topornější animace postav
Tak jsem nakonec ty prokleté doly prošel a dostal se až nakonec příběhu a moje pocity se nezměnily. I když v jednu chvíli jsem měl pocit, že se ze hry stane fénix a stejně jako on povstane z popela. Protože jsem se dostal do 10. kapitoly do bažin. Toto je bez debaty naprosto geniálně vytvořený level s fantastickou atmosférou evokující Resident Evil nebo ještě lépe řečeno The Evil Within. Skutečně famózní část, hudební podkres a napínavý gameplay způsobil, že jsem po celou dobu této kapitoly byl přikovaný k monitoru a užíval si každou vteřinu. Ale po hříchu to skončilo přechodem do další části. A hlavně ten konec mě tedy neuspokojil. Jestli se nebojíte spoilerů, koukněte se na diskuzi na Steamu, přesně tyhle pocity jsem měl já (https://steamcommunity.com/app/792300/discussions/0/2441461920669734599/). Ze 13 kapitol byly parádní kromě bažin ještě části 4 a 6. Což je celkem málo. Ale nakonec to byla celkem slušná jízda, kterou mohu s klidným svědomím doporučit všem, co se líbí hororové příběhovky. Nejsem si jistý, že bych si hru někdy zopakoval, ale jako jednohubka to nebyl špatný zážitek. A s parádní češtinou si to užijí i neangličtináři. Hodnotil bych něco mezi 6 a 7/10, což bych po dohrání bral jako hru, která za to stojí.
Jen dotaz ,jak moc je potřebná znalost eng jazyka?
Angličtina je určitě nutná jak pro příběh, tak i pro řešení některých hádanek, kdy bez znalosti jazyka člověk nerozpozná indície. Tedy angličtina je určitě povinnost.
Recenze navnadila a koupil jsem. Mám za sebou hodinku a myslím, že i mě se hra trefí do noty. Příběh zaháčkoval hned od začátku.
Jedna výtka ale u mě musí zaznít – jde o rychlost pohybu ovládané postavy ve hře. Standardní chůze je na můj vkus opravdu hrozně rychlá a i když jde o můj subjektivní názor, hodně to kazí atmosféru. Přidržení shiftu pak dělá z hrdiny Usaina Bolta… Za mě je to škoda, preferuju pomalejší tempo, jako třeba v Layers od Fear.
Dohráno a musím říct že si toto hodnocení fakticky zaslouží. Takovou hutnou atmosféru jsem u hry dlouho nezažil, hádanky jsou fakticky dobře zpracované, nejdříve jen čučíte jak hovada a říkáte si že to nedáte ale nakonec zjistíte že je to úplně jednoduché. Upřímně řečeno, párkrát jsem se málem zesral, není to fakticky hra pro každého, viděl jsem potom i sestřih jupscarů a jednoho streamera z toho málem ranila mrtvice. Poláci by měli dělat hlavně hry a filmy, to jim evidentně jde a ne se zabývat zemědělstvím, to jim evidentně nejde když nám sem každou chvíli posílají zkažené maso a ovoce/zeleninu plnou pesticidů.
laka ma to, ale neviem ci to zvladnem, nejak mam problem s hororovymi hrami cim som starsi
Já se bojim, já do toho asi nepudu. Čím jsem starší, tím musím mít víc pod kůží, abych se nebál, jenže pak se mi blbě ráno vstává do práce.
No, docela koukám! Tak že by potom marastu a zklamání z Layers of Fear 2 a Blairwitch, konečně letos pořádný horůrek? Díky za tip!
Určitě doporučuji vyzkoušet (ostatně když hra nesedne, tak to ani tu peněženku moc bolet nebude).
Každopádně i mě právě LoF 2 a Blair Witch zklamalo, zatímco tohle naopak opravdu překvapilo.
Pokud se rozhodnete nakonec vyzkoušet, tak budu rád, když se posléze podělíte o své pocity ze hry.
Tak jsem se do hry na druhý pokus ponořil a to hlavně díky povedené české lokalizaci (https://prekladyher.eu/preklady/the-beast-inside.742/) a moje pocity nemůžou být ambivalentnější. Hra střídá neskutečně parádní pasáže s naprosto příšernými. Jsem cca v poslední třetině hry a proklínám level v dolech. Ostatně celá část v „současnosti“ mi přijde slabá. A taková vaše žena vypadá strašidelněji než monstra v jiné části hry. A nebyl to záměr tvůrců. Nejlepší část byl úprk do hostince a následně jeho průzkum. Ale těch jumpscarů by mohlo být méně. A to samé platí i o zápalky a petrolej. Rád bych viděl bez Youtubu jak to celé dopadne, ale nevím jestli se chci trápit přes ty prokleté doly. Není to špatná hra, ale rozhodně bych doporučil jinou, která je sice kratší, ale daleko lepší a ještě z češtinou od Mrazíka (https://store.steampowered.com/app/1239050/House_on_the_Hill/).
Jen PC .
Takže nic…
No tak to je pro mě jasná koupě. Existence téhle hry mě jaksi úplně minula, takže děkuji za pěknou recenzi!
Pekne napsana recenze, zajimavy pribeh, ktery vtahne, ale bohuzel nic pro me.
Ja uz bych prodelal tak trojity infarkt 😃
Taky se mi recenze líbí i hra vypadá dobře, ale na tento typ her jsem posera
Jsem rád, že se recenze líbí.
Každopádně na YouTube jsou již videa z celého průchodu hrou, takže pokud člověka zajímá jen příběh, tak by to mohlo býti dostačující. Ale samozřejmě zážitek bude asi poloviční.