Dovolím si ukrást úvod této recenze pro krátké zamyšlení, přesahující rámec jedné hry. Zamyšlení nad recenzemi jako takovými. Co vlastně tvoří těžiště recenze? Podle agregátů typu Metacritic je to výsledné číslo na jejím konci. Ale jako autor bych moc rád věřil, že jsou to ve skutečnosti informace, v recenzi obsažené. Protože ačkoliv číslo by s nimi mělo korespondovat, je v některých případech těžké vystihnout jedinou známkou složitější situaci u hry, kde se mísí dobré věci se špatnými a hodně záleží na tom, co přesně je na dané hře důležité pro kterého hráče.
Breakpoint je přesně tou hrou, nad kterou je těžké vyřknout spravedlivý ortel, se kterým by byli všichni spokojení. Dostaneme se k tomu podrobněji za chvíli, ale ano, hra působí na mnoha místech nedodělaně a na jiných chamtivě. Ano, dialogy a příběh místy sklouznou do plochého klišé. Jenže zároveň jsou ve hře místa, kdy vypadá naprosto skvěle, kdy postavy (v čele s hlavním zloduchem) působí správně vojensky a drsně, kdy vznikne díky pestrým mechanikám a otevřenosti hry parádní herní situace. Navíc se Breakpoint skvěle prodává, ve světě i u nás. Pojďme to tedy rozebrat podrobně.
- Vyšlo na: PC, PS4 (PS4 Pro recenzovaná verze), X1
- Datum vydání: 4. října 2019
- Žánr: Open World vojenská akce
- Česká lokalizace: Titulky
Duchem na ostrově Vlků
Zápletce hry nelze upřít jistou dávku sofistikovanosti, kterou je na místě očekávat od titulu s přívlastkem „dle Toma Clancyho“. Vizionářský miliardář založil na odlehlém ostrově Auroa luxusní komunitu pro nadané vědce, s jejichž pomocí se chystá vyřešit světové problémy, od zdravotnických až po potravinové. Velkou roli v tom samozřejmě hraje automatizace a autonomní drony, od kombajnů po ozbrojené „bezpečnostní“ stroje. Když náhle ustane veškerá komunikace s ostrovem, je vaše elitní jednotka „Duchů“ vyslána na místo věc vyšetřit – ale vrtulníky jsou během příletu sestřeleny rojem dronů.
Vaše přezdívka je Nomad. Probouzíte se zalitý krví v hořícím vraku vrtulníku a když si odmyslíme zničující a zdánlivě nezastavitelné roje vražedných dronů na obloze, džunglí kolem vás se plíží po zuby ozbrojené nepřátelské jednotky. Jste sám proti obrovské přesile a musím říct, že mi samotnému nějakou tu hodinu trvalo, než jsem překlenul zábrany, přestal se opatrně plížit v bahně a poprvé nasednul i na nějakou tu hlučnou motorku. Atmosféra role osamělého bojovníka na nepřátelském území skvěle připomíná oblíbené válečné filmy, nicméně ji samozřejmě můžete rozbít na kusy snížením obtížnosti hry nebo hraním v coopu s kamarády (bez živých hráčů nemáte tentokrát možnost si zavolat AI parťáky).
Nějakou tu hodinu mi trvalo, než jsem překlenul zábrany, přestal se opatrně plížit v bahně a poprvé nasednul na hlučnou motorku.
Časem zjistíte, že ostrov obsadili žoldáci vedení vaším bývalým parťákem jménem Cole Walker (zahraný skvěle Jonem Bernthalem). Říkají si „Vlci“ a za jejich nitky tahá ještě někdo úplně jiný. Najdete také kamuflovanou skrýš odboje, kde potkáte kromě schovaných a vystrašených civilistů také několik přeživších Duchů (což jsou ostatní hráči, jelikož tato skrýš funguje jako „public space“ pro matchmaking). Zda se ale dáte s nějakým hráčem dohromady nebo budete dále vyrážet na záškodnické akce po ostrově jako osamělý Duch, to je na vás. Každopádně je vaším cílem rozbít organizaci nepřítele, dostat civilisty z ostrova a zabránit úniku smrtících technologií do světa.
Wildlands 2
Nemá cenu zastírat, že hra je v mnoha ohledech jasným pokračováním předchozího dílu série. K dispozici máte obrovský otevřený svět, po kterém se můžete volně pohybovat všemožnými vozidly, plavidly i letadly, případně postupně odemykanými fast-travel tábory. Aktivity na mapě jsou rozděleny do několika kategorií – od hlavních příběhových misí přes vedlejší mise až po komunitní mise nebo náhodné aktivity. Pokud nepoužijete fast-travel, hra po startu neobsahuje žádný další loading, takže zážitek z plynulého pohybu obřím herním světem je skvělý (obzvláště přesouvání se vrtulníky).
Nicméně oproti relativně zabydlené Bolívii z minulé hry (kde i v zdánlivé pustině občas najdete nějaké ty chatrče nebo svatyňky) je Auroa mnohem více divočinou, ve které jsou lidská obydlí omezená na konkrétní továrny nebo laboratoře. Umožňuje to trávit více času jako správný partyzán, jehož přítelem jsou husté lesy (kryjí vás před pohledem dronů z oblohy) nebo bahno, do kterého se můžete pořádně zavrtat, když jdou kolem nepřátelští vojáci. Určitou výzvu představují také hory, především proto, že si během šplhání musíte hlídat výdrž, abyste nespadli a nezabili se.
Oproti relativně zabydlené Bolívii z minulé hry (kde i ve zdánlivé pustině občas najdete nějaké ty chatrče nebo svatyňky) je Auroa mnohem více divočinou.
Jelikož jsem sám původem horal a mám k divoké přírodě silný vztah, tohle zasazení nového Ghost Reconu mi hodně sedlo. Naznačované „survival mechaniky“ jsou zde sice velmi skromné (zmíněné zavrtávání se do bahna, vliv zranění na váš pohyb nebo na vaši schopnost udržet větší zbraň), ale v kombinaci s výrazně vylepšenými animacemi postavy (pokleknutí při zastavení, držení zbraní a další) jsem měl během hraní opravdu často pocit, že jsem realistický partyzán, který je v divočině ve svém živlu.
Division 2,5
Největší změnou oproti všem předchozím hrám v sérii je samozřejmě přítomnost lootu a s tím souvisejících RPG prvků. Ve Wildlands jste sice také hledali bedny s vybavením, ale jakmile jste jednou nějakou zbraň s vhodnými attachmenty měli, byli jste hotoví. Zde ale zbraně i brnění padají z nepřátel a nacházejí se v bednách s vlastními úrovněmi a statistikami. Ve výsledku tak budete klasicky sbírat vybavení od bílého přes modré až po fialové nebo zlaté. Součet úrovní vašeho vybavení pak představuje vaše „gear score“, což je celková síla a odolnost vaší postavy. Kdo hrál Destiny nebo Divison, ten přesně ví, jak tenhle systém funguje.
Naštěstí ale nekopíruje Breakpoint výše zmíněné hry do puntíku, takže pokud lidskému protivníkovi na vyšším levelu střelíte slabší zbraní do hlavy, stejně ho zabijete na jednu ránu. Úroveň vaší výzbroje tak hraje roli spíše při střílení skrz pancíř protivníků, což může být problém u obrněnců nebo, samozřejmě, u větších dronů (abychom si rozuměli, větší dron může mít klidně podobu automatizovaného tanku). Ve výsledku tak je vaše gearscore spíše doporučením, kterým oblastem ostrova a kterým misím se zatím vyhýbat. Rozhodně to ale nefunguje tak přísně, jako v Division nebo Far Cry: New Dawn, kde stačilo zajít do nesprávné oblasti a sežral vás první mravenečník.
Rozhodně to nefunguje tak přísně, jako v Division nebo Far Cry: New Dawn, kde stačilo zajít do nesprávné oblasti a sežral vás první mravenečník.
Možná jsem prostě deformovaný tím, že lootovací střílečky mám rád, ale tenhle systém mi vůbec nevadil. Naopak, cítil jsem se jako doma a každý drop z nepřítele nebo každá objevená bedna v nové lokaci pro mě byla příjemným lákadlem, probouzejícím chuť prozkoumat a vyzkoušet, co jsem našel. Velký podíl na té zábavnosti má, že hra není na loot vůbec skoupá – pokud chcete (a hledáte aktivně truhly v prostředí), můžete mít nové vybavení skoro každou minutu. Slušně propracovaný systém doplňujících schopností (automatické označování nepřátel na radaru, rychlejší pohyb atd.) vás pohromadě s číselnými vlastnostmi nalezeného vybavení přiměje zkoušet různé kombinace výzbroje a taktik.
Smíšené pocity
Ačkoliv základ tedy funguje a relativně smysluplně navazuje na předchozí hru v sérii, skvělé momenty ve hře se pro mne střídaly s těmi frustrujícími. Mezi ty skvělé počítám třeba situaci, kdy jsem se s vrtulníkem střílejícím rakety pokusil udělat nálet na nepřátelský konvoj, ale sundali mě gatlingem na korbě vozidla obrněného doprovodu. Na druhý pokus jsem se tedy vrtulníkem přesunul daleko dopředu před konvoj, vystoupil, zalehnul na svahu vedle silnice, vytáhl sniperku a jedinou ranou zastřelil řidiče cíleného vozidla. Zbytek konvoje sice zmatkoval a bojoval, ale můj cíl byl znehybněn, takže už jsem mohl konvoj rozebrat v klidu. Podobné dynamické situace, kde uplatníte otevřenou náturu hratelnosti a vaši vlastní taktiku zkrátka v mnoha (konzolových AAA) hrách nezažijete.
Oproti tomu ale musím uznat, že umělá inteligence (obzvláště na nižší obtížnost, kde jim ještě omezíte dohled a bojovou sílu) je v této hře opravdu slabá a kromě toho, že po vašem odhalení jdou víceméně přímou čarou po vás, jsou hlavně čas od času schopní se zcela nesmyslně zaseknout a buď si vás najednou přestanou bezdůvodně všímat nebo se začnou nesmyslně přemisťovat. Pořád platí, že je snadnější probít se základnou bez spuštění poplachu a že k vyloženě viditelnému rozbití AI nepřátel nedochází zas tak často, ale celkový slabý dojem to v hráči zanechá – tím spíše, že Vlci měli být vyloženě na vaší úrovni. To už je pak zajímavější bojovat s autonomním tankem na kopci, který vás průběžně bombarduje minometem a musíte najít jeho slabá místa.
Pořád platí, že je snadnější probít se základnou bez spuštění poplachu.
Obecně technický stav hry na tom není tak dobře, jak by měl. Na konzolích je situace o něco lepší než na PC (nepochybně proto, že certifikační proces pro konzole zahrnuje kromě vlastního testování Ubisoftu také dodatečné testování interním oddělením Sony a Microsoftu), ale i zde se dočkáte nějaké té blikající textury nebo problémů se streamingem (zhruba třikrát za celou hru se mi stalo, že se postava nahrála po checkpointu rozbitá). Je to škoda hlavně proto, že jinak je hra krásná a příběh má svoje momenty, kromě jiného díky mnohem častější přítomnosti filmových sekvencí. Co vůbec nechápu (tedy vlastně chápu, negativní videa mají větší ohlas) je vyvádění youtube komunity kolem mikrotransakcí ve hře – hra je tak plná lootu a progress je tak rychlý, že vůbec není důvod jakoukoliv mikrotransakci použít. Hlavní příběh hry vám zabere nějakých 20 hodin, ale vedlejší mise to snadno natáhnou na několikanásobek. Následně (nebo průběžně) se můžete vyřídit také v relativně jednoduchém PvP módu. Nemluvě o tom, že je na cestě první raid a další přídavky do hry.
Druhý názor
Ondřej Partl: Nejnovější přírůstek do stealthové série Ghost Recon se na první pohled může zdát jako poměrně přirozený vývoj série, který se jen snaží adaptovat moderní videoherní trendy. Jenomže při delším hraní si člověk začne všímat jednotlivých dílčích problémů, které hru postihují. A věřte mi, mikrotransakce jsou tím nejmenším.
Přílišná jednotvárnost misí zapřičiňuje poměrně brzký nástup stereotypu, pochybná umělá inteligence nepřátel často vyvolá úsměv na tváři, roztříštěný systém progrese je zbytečně limitující a technický stav hry je do nebe volající.
Ve hře se sice čas od času objeví záblesk zábavy, která je zapříčiněna velmi povedeným střílením, možnostmi plížení a přeci jen pořád perfektně fungující kooperací, nicméně to bohužel nestačí na to, aby se Brekpoint dostal ze škatulky průměrné hry.
Recenze
Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint
V mnoha ohledech přímý nástupce předchozího dílu série, ale s větším důrazem na přežití v divočině a záškodnickou partyzánskou válku jednoho bojovníka (pokud si nepřivedete živé spoluhráče). Nové RPG mechaniky včetně lootu jsou zapracovány dobře a nenabourávají základní mechaniky hry (kulka do hlavy je pořád smrt na jednu ránu). Nicméně hra technicky poněkud škobrtá, což se nejvíce projevuje na slabé inteligenci nepřátel. Pořád jde o velkou a výpravnou hru, u které se můžete dobře bavit, ale stejně tak lze pochopit ty hráče, které hra zklamala nebo začala po chvíli nudit. Uvidíme, jak se jí bude dařit po plánovaných přídavcích.
Líbí se nám
- Otevřený svět
- Pestrost výzbroje a vozidel
- Celková zápletka
- Loot a schopnosti
- Svoboda postupu hráče
- Grafika prostředí a postav
- Syrovější vojenská atmosféra
- České titulky
- Coop
Vadí nám
- Umělá inteligence nepřátel
- Občasné bugy (méně na konzolích)
- Relativní stereotyp
- Mikrotransakce (ale nejsou potřeba)
- Velká podobnost Wildlands
Dik za recenzi. Priznam se, ze se mi fakt libila. Hlavne co se tyce informaci o gameplay mechanikach a co hra vubec obsahuje v zakladu. Konecne vim co cekat, aniz bych musel filtrovat zda to jsou osobni pocity a preference nebo ne.
Jsem se do toho zacetl a uz nepotrebuji ani skore s plusy a zapory.
Jen houst a drzim palce s podobnymi prispevky. Fakt povedena recenze!
Btw: jen mi trochu vadil ten druhy nazor od Ondreje. Napr:
„pochybná umělá inteligence nepřátel často vyvolá úsměv na tváři, roztříštěný systém progrese je zbytečně limitující a technický stav hry je do nebe volající.“
– kdyby to bylo bez te prvni casti, tohle mi je pri rozhodovani k nicemu, protoze nevim, jak to je rozbite (muze byt vicero zpusoby, lze si pod tim predstavit milion veci a zda ma z rozbite hry, za kterou nekdo zaplati 60 ecek, usmev na tvari, mi je k … Jednoduse zadny uzitecny informace.
Od teraz si počkám vždy na priebežné recenzie. Hru som si kúpil a bol som na ňu nažhavený, ako malé dieťa na mliečko, no bohužiaľ je to tvrdé sklamanie. Stále dookola nikde príď, zisti info, presuň sa zisti ďalšie info, znova presun a ďalšie info. Všade ochrana, stráže, ktoré sa po likvidácii respavnú donekonečna. Chýba mi tam radosť z progresu, lebo žiadny nevidím, iba posun v príbehu. Úplne šílené je to, že som solo a na každom kroku stretnem hliadku, ktoré sa nekonečne respavnujú. Škoda. Za tie prachy je toto hra u ktorej ľutujem, že som investoval.
To, ze nejsou soucasti zakladu AI partaci je celkem drsne. Respektive u wildlands tato mechanika fungovala slusne, tak nechapu, proc ji nezopakovali rovnou pri vydani BP.
U Wildlands byl problém s tím,že AI parťáci nepobrali moc rozumu a když dostali příkaz,okamžitě šli nepříteli před hlaveň,což v případě stealth akce bylo na hovno,stejně jako se nechali sejmout vlakem apod.V Breakpointu chybí,o tom žádná,ale na druhou stranu,pokud by měli stejnou inteligenci jako ve Wildlands,tak jsem rád,že jsem na tom ostrově sám
Nesúhlasím, boli to síce motáci bez IQ ale aspoň rozptýlili nepriateľa. Teraz idú všetci po krku iba mne.
jasně,pokud jedeš stylem -vlítni na ně a střílej,tak byli k užitku,ale pokud jedeš stealth styl,tak měli prostě pár chvilek,kdy běželi na pozici a vždy tak,aby je nepřítel viděl a jak jsem říkal v Breakpointu chybí,ale pokud by měli stejné IQ,tak se můžu se stealthem rozloučit i tady
Tak to si nejsem, tvym tvrzenim, po 70h. uplne jistej . Jasny, nebyli ve skatulce elitnich astrofyziku, ale debil-blbecek se nekonal. Na ty mechanice s AI partaky bylo super, ze dokud clovek nedal povel k utoku, tak se snazili (AI partaci) klickovat, nadbihat. Nekdy doslo ke komickym situacim, ale porad si rikam, ze radeji hrat tu hru s AI nez bez.. moc mi to k tomu systemu, otevrenosti atd. osamoceny john rambo nesedi.
Já bych té hře dal i větší hodnocení. Na mě to působí prostě jako jiná hra. Vadí mi jen ovládání vozidel, takže jediné co se dá používat normálně je helikoptéra a pokud člověk není líný a bude chodit pěšky, tak uvidíš pěknou a rozmanitou krajinu i když mohlo by tam být více prostředí než jeden zelenej ostrov. Tohle podle mě trošku pokazili a tím se to dostává do stereotypu pro někoho. Když to člověk hraje tak, že si plní mise, kterého zajímají a sám se chce dozvědět co se stalo nebo jak to je, tak si tu hru dokáže užít. Grafika je pěkná a vodu mohli zpracovat teda podstatně lépe viz. WD2. 7/10 bych se určitě nebál, ale bugů je tam až až.
Já bych šel s hodnocením ještě níž, ty mínusy jsou dost zásadní, celkově recenze všude jsou moc měkký, si pamatuju recenze v devadesátých letech, kritizovali se i takový pecky jako Heroes 3 a Diablo 2, že přinášejí málo nového oproti předchozímu dílu, kdyby dnes recenze byly stejně tvrdé jako dřív, tak tyhle „AAA“ hry mají maximálně 2/10
2/10? To asi ne. To spíš u her, které jsou totální paskvil. Tohle aspoň nějak funguje jako celek. Stereotyp? No jak se to vezme. Ten jsem měl v Betě. V plné verzi hry jsem si našel jiné aktivity a baví mě to tak či tak. Zabugované je to až běda. Ovládání vozidel je jako se drbat na zádech kdy chceš, ale vlastně nemůžeš. 6/10 je adekvátní si myslím.
Že hra funguje jako celek, to se přece nedá hodnotit jako plus, to je přece samozřejmost, stereotyp je ve všech Ubisoft hrách, pak hromada bugů, žádná inovace, spoustu mikrotransakcí i přesto, že hra stojí 60€ v základu, ještě k tomu je hra úmyslně rozbitá, aby lépe prodali „time savers“ mikrotransakce, to se teď v „AAA“ hrách dělá, vytvoří se problém a řešení se prodá formou mikrotransakcí. Já nevidím nic zásadního, co by té hře mělo zvednout hodnocení alespoň na průměr. Jestli hra někoho baví nebo ne, to je dost individuální, i nejhorší hra si najde svého kupce, já tu řeším jen objektivní hodnocení.
Time savers se teda pak odstranili, že se tam vyskytli „omylem“, lhaním svým zákazníkům a ještě takovou blbou výmluvou taky moc pozitivního nepřinese.
Ještě před vydáním jsem někde četl, že přidají AI parťáky dodatečně, po tom co se jim lidi ozvali, že je chtějí. Nemá už teď někdo nějaký bližší info, nebo jestli je to vůbec pravda?
Pravda to je, nicméně prozatím žádné info o datumu jejich přidání není. Nicméně měli bychom se minimálně dočkat během prvního roku existence hry.
Můj osobní tip je prosinec/leden.
Recka pěkná ale dle všeho ještě počkám a konečně dohraji Wildlands. Tady to bude chtít určo doladit, doopravit a pak koupit v přijatelnější cenové relaci, přec jen se blíží Vánoce a já jsem chudej po celej rok.
Dekuji za recenzi.
Jen bych mel jeden dotaz ohledne hrani jako vlk samotar. Je potreba hrat v coopu nebo se to da zvladnout projit hru celou sam?
Jestli nedochazi nekde k zadrhelu v obtiznosti pro samotare.
Diky za odpoved.
Na nižší obtížnost je možné hru úplně bez problému projít v jednom.
Na vyšší obtížnosti je lepší mít kamaráda, už jen proto, že jeden hráč v některých vozidlech nemůže zároveň obsluhovat řízení i střelbu.
Ahoj hra se dá hrát v pohodě i za samotáře zatím hraju na normál, včera jsem zapl Hard a menší oblasti jdou v pohodě. Ale nevim jak by to bylo ve velkých obsazených velitelskejch centrech.
Ono i na extrem to jde hrát v pohodě,pokud střílìte hlavy,jinak si člověk moc neškrtne..zkoušel jsem a přešel zpět na střední má to být výzva což je a s vypnutým HUDem je to pecka
Ty zápory by se daly použít snad u všech Ubisoftí her
Každopádně si myslím, že vidím snad poprvé v záporech „Mikrotransakce“. Většinou jsou recenzentům u zádele, nebo je jenom zmíní v recenzi, ale neberou je jako zápor.
Ubisoftí hry byly poslední (zhruba dva) roky právě docela na úrovni, třeba Division 2 vyšla vyloženě ve skvělém stavu a Odyssey bylo jedno z nejlepších, nejhezčích a největších RPG, co jsem kdy hrál. O to víc zamrzí situace u Breakpointu.
Nicméně jak jsem psal, ve hře je dostatek lootu a progress je dostatečně rychlý na to, aby si hráč nemusel miktronasakcí celou dobu vůbec všímat.
Ale zároveň vnímám jako zápor, že ve hře jsou a to v takovém obrovském množství (nicméně zcela stejně na tom byl Assassin´s Creed Odyssey ve své době).
Kdyby jen vzali Wildlands, a plácli ho do jiné živé země, dopadlo by to o poznání lépe. Ta Aurora je strašně mrtvá. Ubisoft si holt řekl, spojíme dvě hry a budou z toho ez money.
Já myslím že chtěli vsadit na tu větší syrovost a survival prvky, jenže se bohužel zastavili na půlce cesty v tomto směru.
Takový Kojima to v MGS3 řešil o hodně lépe. Uvidíme, co jeho další hra
Prosím, nesrat Kojimu do recenze Breakpointu. Kojima má sám o sobě větší tvůrčí smysl než celý Ubisoft tým.
Myslím, že Ubisoft se chtěl vyhnout problémům jak měl s Bolívií, tak raději vytvořili vlastní zemi. Bohužel vypadá to, že bez předlohy, vymyslet si kompletně celý vlastní svět, jim moc nejde.
Taky možná chtěli vlastní GaaS podobný The Division (na tom dělá Massive), a ještě jej více zmonetizovali. Paráda.
Massive = Ubisoft (vlastní je od roku 2008).
Vím, proto říkám přímo Ubisoft. Ten origo tým z Paříže, a ne parta švédů.
Recenze až teď? Pane Zavřel to jste té hře věnoval tolik času? Nevím zda Vás mám litovat nebo obdivovat.
Naše původní plány na recenzování Breakpoint vypadaly úplně jinak, ale když jsem viděl tu zvedající se vlnu kritiky, nesedělo mi to s vlastními pocity ze hry ani s jejími silnými prodeji, takže jsem se rozhodl věnovat hře extra pozornost navíc. A to se pak zkomplikovalo dalším děním v redakci.
Tak nebo onak je to ostuda a doufejme, že se to nebude opakovat.
Však je to Breakpoint, na ten nikdo nečeká. Tolik se toho zase nestalo
Podle hlasování čtenářů Zingu v anketě šlo tento měsíc o jejich 4. nejočekávanější hru:
https://www.zing.cz/novinky/96082454/rijnove-herni-menu-2/
Tak jde o AAA mainstream hru, to u nás jede. Ten zbytek není tak velký. A když už je, tak je nad Breakpointem.
Moc hezká recenze, díky.
Děkuji, popravdě jsem si hru užil více, než na 6 bodů a chtěl jsem, aby to z textu bylo poznat, ačkoliv chápu a respektuji argumenty kritiky.
Člověk někdy musí potlačit vlastní vkus nebo ego ve prospěch objektivity.