Polské studio 11 Bit nám před pěti roky nadělilo nezapomenutelnou hru This War Of Mine, ve které jste se ocitli ve válečné zóně realistického moderního světa, nikoliv jako vojáci, ale jako obyčejní lidé, kteří se snaží vyřešit prosté přežití v ruinách. Hra měla masivní úspěch a studio si od té doby dává velký pozor, aby si pohlídalo nalezený tón vážných lidských příběhů na pozadí devastujících událostí.
Odpovídá tomu také jejich loňská hra Frostpunk, městská budovatelská strategie, zasazená do prostředí totálního kolapsu počasí a silně zaměřená na jednotlivé obyvatele vašeho města, jejich zdraví a psychiku. Jak jsme psali v naší recenzi PC verze, ani tato hra jen tak nezapadne. To se potvrdilo kromě jiného prodejem 1,4 milionu kusů během prvního roku od vydání – a teď navíc dorazily konzolové konverze pro Playstation 4 a Xbox One. A právě na ty se nyní podíváme.
- Vyšlo na: PS4 (recenzovaná verze), Xbox One, PC
- Datum vydání: 11. října 2019
- Žánr: Budovatelská strategie
- Česká lokalizace: Není
Hra je zasazena do alternativního devatenáctého století, kdy souhrou několika událostí (exploze sopek, zatmění slunce a další) došlo k brutálnímu propadu teplot a drtivá většina lidské populace jednoduše umrzla. Britská vládá stihla vystavět několik obřích generátorů na bázi parních strojů (hra má citelně steampunkový nádech a místy velmi připomíná ilustrace knih od Julese Vernea). Jeden z těchto generátorů slouží jako srdce vašeho města, km dorazíte v čele 80 přeživších a musíte generátor rychle uvést do provozu, natěžit dostatek uhlí pro jeho udržování a začít lovit zvěř, pěstovat obilí, léčit nemocné a tak dále. Kromě stavby budov a rozdělování práce budete muset vybírat i různé varianty zákonů, které vám pomohou udržet pořádek, aniž by se vaši lidé vzbouřili.
Jelikož město je vystavěno okolo generátoru (čím blíž je budova nebo ulice k němu, tím je teplejší a tím menší šance je že obyvatelé nachladnou nebo dokonce zmrznou), město má přirozený kruhový tvar. Na konzolích to poněkud usnadňuje pohyb kamery i kurzoru, jelikož v podstatě rotujete kolem pevného bodu ve středu, případně kolem vlastní osy. Po stisknutí páčky se navíc obraz vycentruje, stejně jako při použití některých dalších funkcí. Díky klávesovým zkratkám máte k dispozici rychlý přístup k budovatelskému menu, zastavení či zrychlení času nebo třeba k podrobným statistikám s jednotlivými vlastnostmi vašeho města.
Ten největší problém, ovládání strategické hry pomocí ovladače, se tedy autorům povedlo vyřešit úspěšně a vždy jsem měl snadný, rychlý přístup ke všem funkcím. Samozřejmě jsem si zpočátku jednotlivá tlačítka různě pletl, ale to po chvíli přestalo – a díky možnosti pauznout čas ve hře nejste nikdy v přílišném stresu. Tedy kromě neustálého balancování mezi nedostatek zásob a nespokojeností lidí, jejichž morálku a spokojenost musíte řešit jako jeden z klíčových zdrojů, jelikož ovlivňuje všechno ostatní. Snad jediný problém, který jsem s absencí myši a klávesnice měl, byla nemožnost najet na položku menu myší pro dodatečné informace.
Druhou věcí, ze které jsem měl u hraní Frostpunku na konzoli obavy, byla plynulost. Hra sice začíná relativně skromně s pár budovami, ale než se nadějete, bude těch detailně animovaných budov desítky a mezi nimi vám budou pobíhat doslova stovky drobných lidiček, nemluvě o kalkulacích všech těch systémů na pozadí. Hra se navíc nebojí do toho pouštět všemožné světelné a speciální efekty. Přesto mi ale na PS4 Pro běžela celou dobu naprosto plynule, bez jediného technického problému.
Pokud vás tedy z nějakého důvodu Frostpunk na PC minul, nemusíte se bát do něj ponořit na konzoli. Ovládání je promyšlené a rychlé, hra běží jako hodinky a obsahem balení jsou všechny čtyři vydané kampaně (tři z nich vyšly na PC jako pozdější DLC) i možnost nastavitelného nekonečného hraní bez příběhu. Je to hra s úžasnou atmosférou, kterou kromě originálního nápadu a zasazení excelentně podporuje naprosto úžasný orchestrální soundtrack, plný tesklivých smyčců a sborů.
Hru můžete zakoupit na Xzone.
Recenze
Frostpunk
Frostpunk možná vypadá nenápadně na obrázcích, ale jakmile se ponoříte do jeho mrazivého světa a velkolepá orchestrální hudba vám začne hrát tesklivé melodie do uší, zatímco čísla na teploměru prudce klesají a vaši lidé mrznou, rychle propadnete strhující atmosféře celého zážitku. Na konzoli se přitom hra dobře ovládá a běží bez technických komplikací.
Líbí se nám
- Fascinující zasazení
- Dobře fungující ovládání
- Technicky bezproblémové
- 4 scénáře plus nekonečný režim
- Naprosto úžasná hudba
- Encyklopedie s obecnou nápovědou
Vadí nám
- Kurzor není úplně volný
- Chybí kontextová nápověda
- Nutnost znalosti angličtiny
obsahuje konzolova hra tedy vsechny DLC? na pc nove vydali season pass a obsah budou pridavat v roce 2020 – https://store.steampowered.com/bundle/11780/Frostpunk_Season_Pass/ , cena seasonpassu podle me neodpovida obsahu
na pc je hra v cestine, jen toho obsahu je trochu malo, ale zase vzhledem k cena se to da akceptovat
Obsahuje vše, co vyšlo do dnešního data (včetně např. Fall of Winterhome nebo Endless módu).
Pokud jde o budoucí DLC, tam není situace jasná, autoři se vyjádřili pouze v tom smyslu, že vyjdou na konzole později než na PC. Tipuji že se budou platit zvlášť.
Season Pass momentálně na konzolích zakoupit nelze.
Na PC v češtině: https://prekladyher.eu/preklady/frostpunk.496/
Tuhle hru mám odehranou na PC, takže mě spíš zajímá jak to běží na klasické PS4? na Pro to může běžet dobře,ale ne všichni ji mají a sere mě,že každá recenze (nejen tady,to je všude na netu) vždy zmiňují jen PS4 Pro verzi,kde všichni hry chválí,jak je to plynulé,jak je to krásné a detailní,přitom na klasické PS4 verzi ty hry jedou jako,s prominutím,hovno 👍Tohle není mířené proti nikomu,jen mě to sere Jen mě to zajímá,ne že bych strategie,bože chraň,hrál na konzoli
S tímto naprosto souhlasím. Jelikož sám jsem majitelem klasické verze PS4, tak tyto informace dost často vyhledávám kvůli tomu, abych se rozhodl, zda tu hru má vůbec cenu na tu PS4 pořizovat (hraní na PS4 mám raději než na PC, ale když je kolikrát hra téměř nehratelná, tak upřednostním PC).
Bohužel ale toto zhodnocení (minimálně v tuzemsku) je problémové, jelikož když už někdo hru recenzuje, tak většinou nemá přístup k oboum verzím konzole a jen zřídka kdy se stává, že se v rámci recenzování k ní dostane dva a více lidí, kdy alespoň jeden z nich má přístup ke slabší verzi konzole (občas se ale najdou vyjímky a pokud je možnost tuto věc zhodnotit, tak se v textu objeví viz. například naše recenze na Borderlands 3 a Wildlands).
Já to chápu,jen mě to sere
ps4 pro je proste standart, to je jak chtit aby se pc hry recenzovaly na 486kach
Ne,standart je PS 4 😎 PRO verze je jen vylepšená verze,kterou Sony vydalo,jen pro to,že nedokázali přinést toužený výkon v klasické verzi PS4 Pro je jen více rozšířená,protože plno lidí prodávali zpět klasické PS4,aby si mohli užít výkon navíc.Ten,který měl být v klasické PS4. Pokud vím,tak hry měly být stále vyvíjeny pro klasik PS4 a na Pro měly dostávat jen upgrade v podobě UHD texture packů,jak slibuje Sony i u PS5 verzí her.Jenže nastal pravý opak.Studia vytváří hry primárně na silnější konzole a pak se diví,když na klasik PS4 to nedává ani 25Fps a už vůbec ne FullHD Vem si takovou RDR 2.Kdyby to vyvíjeli na klasickou PS4,hra si udrží stabilní framerate (30Fps) i v místech s vysokou koncentrací lidí,výbuchů apod. efektů.A pak by vydali pro PS4 Pro UHD texture pack a možnost třeba 60FPS.ale je to přesně naopak.Hra vyvíjená primárně na silný výkon a pak se diví,že na klasik PS 4 to ve městech padá pod 20Fps
timto dlouhym textem jsi napsal ps4 pro je standart
SamFisher: Původní PS4 už patří do muzea no. A Pročko jede sice dobře ale taky mi přijde že už na nějaký hry nestačí. Už to vážně chce tu pětku no. Jinak stejně jak k PC si můžeš připojit ovladač tak k PS4 můžeš klidně připojit myš a v klidu hrát i strategie. Konzole už nejsou co bývaly. Mám k PS4 připojenou bezdrátovou klávesnici na psaní a stačí jenom do USB připojit jakoukoliv myš (nebo přes Bluetooth) a hraješ jak na PC.
Že PS4 sama o sobě akceptuje spoustu různých USB zařízení (včetně klávesnice a myši) vím, ale není to náhodou tak, že to musí podporovat i samotná hra, aby to fungovalo?
Mám takový pocit že jen malá hrstka konzolových her měla v nastavení možnost přepnout na toto ovládání (např. Quake 3, Unreal Tournament, FF XI a FF XIV).
Jiná kapitola jsou samozřejmě ty speciální HW emulátory, které konzoli „namluví“, že je vlastně připojený ovladač.