Až do exotické Brazílie se podíváme, abychom tam navštívili jedno z menších vývojářských studií, které v Evropě sice není moc známé, ale doma na jihoamerickém kontinentu si vybudovalo velmi solidní pověst. V Reiza Studios začínali, ostatně jako celá řádka podobných vývojářů, nejdříve jako autoři modů do rFactoru a když na něm nabrali dostatek zkušeností, vrhli se na výrobu již vlastních a kompletních her.
A jelikož tvořili pro rFactor, začali se sami plně věnovat reálným automobilovým simulátorům, přičemž svoji první vlastní hru Game Stock Car, jakožto simulátor brazilského šampionátu cestovních vozů, vydali v roce 2011. Dalo se čekat, že si pro základ všech svých titulů zvolí nástroj, který již dobře znali. Licencovali si totiž engine ISImotor přímo od autorů série rFactor, amerického studia Image Space Incorporated.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 1. 7. 2020 (finální verze), 31. 3. 2020 (předběžný přístup)
- Výrobce: Reiza Studios (Brazílie)
- Vydavatel: Reiza Studios (Brazílie)
- Žánr: automobilový simulátor
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano (online)
- Dat ke stažení: 23 GB
- Herní doba: 20+ hodin
- Přístupnost: 3+
- Prodejní verze: digitální
- Cena: 980,- (Steam)
Kolem ISImotoru v minulé dekádě postavili dalších pět her, vždy zaměřených na virtuální obdoby skutečných brazilských automobilových závodů. Jednou z nich je i doposud nejlepší počítačový simulátor soutěží tahačů na okruzích Formula Truck 2013 vydaný před sedmi lety, protože tvůrci po dokončení své první velké hry navázali velmi širokou spolupráci s brazilským energetickým koncernem Petrobras (ten v Brazílii funguje jako hlavní sponzor motorsportu) i s promotéry různých jihoamerických soutěží, včetně té nejprestižnější na jihu kontinentu – závodů silných siluet cestovních vozů Stock Cars V8.
Na základě této spolupráce vyšla v roce 2014 bezplatná oficiální hra závodů slabších cestovních vozů v Brazílii Copa Petrobras de Marcas, kterou si ostatně můžete zadarmo stáhnout ze Steamu. Reiza pak v nedávné historii vydávala i menší tituly s různými závodními třídami od malých studentských formulí až po tahače. Poprvé tyto série nacpala do jedné zastřešující hry pod jménem Automobilista v roce 2016, přičemž tato závodnička exceluje obřím počet různých typů automobilů. Jako základ opět posloužil ISImotor engine.
Od té doby si studio dalo delší přestávku, protože pro své další hry tvůrci hledali nějaký pokročilejší a modernější základ, ale potřebovali něco podobného, aby se s novým enginem nemuseli zdlouhavě zaučovat. Jedno ze studií, které také začínalo na ISImotoru, je nám dostatečně známé londýnské Slightly Mad Studios, jež ještě jako Blimey! Games stavělo své hry také na nástroji od Image Space Incorporated. Později si ve Slightly Mad ovšem napsali vlastní MADNESS engine, který využívá např. série Project CARS a Shift a zřejmě kvůli podobnosti se starším ISImotorem a samozřejmě špičkovým fyzickým vlastnostem MADNESSu si studio Reiza pro svůj druhý díl Automobilisty vybralo právě tento engine. Automobilista 2 vyšla ve finální verzi teprve nedávno, nicméně již dříve byla vydána v rámci předběžného přístupu.
Podobně jako u prvního dílu se opět jedná o rozsáhlý simulátor všemožných brazilských a jihoamerických automobilových soutěží, opět s nebývalým rozsahem od malých školních monopostů až po zmíněné tahače. V nabídce tratí a vozů dvojka sice široce přebírá a rozšiřuje obsah z prvního dílu, nicméně oproti dnes již jednodušší grafice a prezentaci první Automobilisty ve stylu starého rFactoru má druhý díl vzhled a fyziku na současné úrovni doby, včetně té chválené práce s dynamickým počasím, podmínkami na trati a denní dobou funkce LIVETRACK 3.0, jakou dobře znáte z Project CARS 2. Velmi obrazně se tak dá říci, že Automobilista 2 je alter ego Project CARS, jež je po stránce vzhledu, jízdy i hraní napasované do jihoamerických reálií. Na rozdíl od dvojice Project CARS ale stejně jako předchůdce i dvojka postrádá kariérní režim, naštěstí nabídka všemožných závodních sérií, z nichž si můžete vždy sestavit i déletrvající šampionát, je opravdu rozsáhlá.
Dobrý volant doporučen
Jestli ale sérii Project CARS můžeme brát za stále relativně přístupné závodění pro všechny kategorie hráčů, tak Automobilista 2 je v ovládání vozů daleko striktnější a agresivnější. Hra není vůbec přizpůsobena pro ovladače, neřkuli pro řízení s klávesnicí, i když se samozřejmě s těmito periferiemi ovládat dá, ale není to ono. Celá hra je přizpůsobena k řízení s dobrým pevným volantem, však její vývoj probíhal na profesionálních periferiích od nizozemského specialisty Heusinkveldu, jehož produkty pro virtuální profi závodění využívají mnozí špičkoví jezdci jako např. Bruno Spengler, Frank Biela, Nelson Piquet jr. či Scott Dixon. Ostatně za pomoci stejných zařízení od Holanďanů se vyvíjí i konkurenční iRacing a rFactor.
Druhá Automobilista je tak podobný ryzí simulátor bez omáčky okolo jako např. první Assetto Corsa, takže sousedovic řadě Project CARS víceméně nekonkuruje. Díky MADNESS enginu pak nově podporuje virtuální realitu na zařízeních od HTC, Oculusu a Valve, stejně tak i zobrazení až na třech monitorech, na volantech má výtečnou zpětnou odezvu, velmi přesné řízení, disponuje hutným a špičkovým nazvučením, a navíc je hra docela nenáročná na hardware a velmi dobře optimalizovaná.
Exotika na kolech
Slyšel jsem názory, že na co Automobilistu, když již jezdíte Project CARS, vždyť je to to samé, jen s tričkem otočeným naruby, ale to je velká mýlka. Automobilista má pro nás Evropany výhodu v tom, že se věnuje automobilovým soutěžím v jihoamerických lokacích a hlavně s jihoamerickými automobily, takže ve hře narazíte na okruhy a modely, které jste možná v životě neviděli. Asi tak nemusím připomínat, že tato trochu exotická jízda je tak velmi svěží, protože nejezdíte stále ty samé tratě a auta, jež máte již dávno zažité z jiných her. Rozmanitost a široká nabídka tratí i strojů v docela jiné podobě, než známe z evropského či severoamerického motorsportu, je asi tou největší devizou celé hry.
Žádná jiná hra vám nenabídne takovou širokou škálu automobilových sérií a tříd jako Automobilista 2. Zatímco první díl ve stavu po svém vydání obsahoval celkově 30 unikátních sérií (+ dalších 8 v přídavcích), dvojka jich má dokonce 47, a to od dvou kubatur motokár, přes cestovní a sportovní automobily, různé druhy formulí od studentských po F1, sportovní prototypy a tahače až po historické kraksny typu Volkswagen Käfer (legendární Brouk) nebo Chevroletu Opala ze sedmdesátých let. Drtivá většina těchto tříd vychází ze skutečných závodních sérií současnosti i minulosti s vrcholy v podobě výkonných siluet Stock Cars V8, Super V8 a licencovaných klasických monopostů F1 od Brabhamu, Lotusu a McLarenu.
Desítka tříd, a to zejména monopostů, je ale jen smyšlená, resp. vytvořená bez licencí, takže tu najdete např. formule Vintage (nelicencované šedesátkové F1), monoposty na základě F3 či dvanáctiválcové efjedničky jako formule V12. U několika dalších sérií si budete myslet, že v reálu nemohou vůbec existovat, jako u šlapacích autíček kategorie Aussie Racing Cars, což jsou zmenšeniny sportovních automobilů, v jejichž maličké karoserii sedí jezdec uprostřed. Ale krom těch smyšlených formulí se v Jižní Americe opravdu jezdí velmi podivné závody s podivnými automobily, jaké v Evropě nikdy nepotkáte.
Brazílie je chudá země s bohatou závodní historií a se skvělými závodníky, jako jsou Augusto Farfus, Emerson Fittipaldi, Felipe Massa, Hélio Castroneves, Lucas di Grassi, Nelson Piquet, Rubens Barrichello, Tony Kanaan a samozřejmě hlavně Ayrton Senna. A proto je plná roztodivných soutěží pro jednoduché a levné automobily, u nichž se na moderní technologie či bezpečnost za každou cenu vůbec nehledí.
Brazilské i klasické
Ani po stránce okruhů už jednička nijak nezaostávala. 32 unikátních a opět většinou licencovaných tratí ve více než dvojnásobku variant je impresivní nabídka, kterou Automobilista 2 ještě malinko rozšiřuje na 33 unikátních lokací. Parádní je, že si jako nikde jinde projedete ty nejlepší brazilské a občas naprosto neznámé tratě, jež ale vesměs vynikají velmi zajímavými profily, kterým se současné sterilní a brutálně pro bezpečnost znásilněné evropské okruhy pro F1 nemohou vůbec rovnat. Tvůrci si také připravili několik slavných evropských a zámořských lokací (zčásti ale také nelicencovaných), takže se nemusíte bát, že budete pilovat jen neznámé brazilské vesnické tratě.
Co takhle ikonické okruhy jako městské Adelaide 1988, africké Kyalami 1976 či parádně rychlý Österreichring 1974? Z těch současných zmíním např. Bathurst, Brands Hatch, Donnington, Imolu, Interlagos nebo Jerez. Tato směska slavných historických tratí, známých současných okruhů z celého světa a sbírky neznámých brazilských tras je vskutku skvěle namíchána, a i bez kariéry jenom zkoušením všech těch autíček na rozmanitých lokacích najezdíte dlouhé hodiny.
Včetně té chybějící kariéry sestava jízdních režimů odpovídá předchůdci, takže tu máme Test Day na volnou projížďku, Time Trial nově až se třemi stínovými časy, přičemž jednička zobrazuje pouze jediný, jeden závod až pro 30 jezdců na startu (předchůdce umí dokonce ještě o dva více) s kombinací až 4 tříd a šampionát v libovolné třídě, což je pouze turnaj vícero závodů za sebou. Multiplayer je jenom internetový s jedním závodním víkendem až pro 30 hráčů, kdy ty chybějící můžou volitelně doplnit AI jezdci, přičemž závody mohou být pouze na jediné kolo, zatímco minule to bylo minimálně na dvojnásobek.
První Automobilista ovšem nedisponovala širokým přizpůsobením počasí a doby závodu, jak to podle šablony Project CARS dokáže aktuální dvojka, takže navolit si lze až 4 sloty různého počasí, kdy si vybíráte z 15 předvoleb od jasného sluníčka až po mlhu či silný liják. Škála možností nastavení závodů a jízd je znovu příjemně široká, byť nikoli až tak maniakálně jako v jedničce, tudíž si přizpůsobíte tréninky, kvalifikace, zahřívací kola, způsob startu (statický, letmý) či obtížnost umělých jezdců mezi 70-120 %. Drobnou novinkou je také přesné nastavení jejich agresivity na stupnici 0-100, zatímco dříve jste si mohli vybírat pouze z kvarteta předvoleb.
Grafika je samozřejmě ve stylu Project CARS velmi dobrá, byť dvojka od Slightly Mad Studios vypadá stále lépe, hra ovšem až na dlouhé nahrávání tratí šlape jak namydlená a oproti první Automobilistě si grafiku nastavujete již přímo ve hře a nikoli v jejím externím spouštěči. Je příjemné, že krom reálných závodních sérií a okruhů v některých šampionátech jezdíte proti skutečným, a i u nás známým závodníkům jako jsou Antonio Pizzonia, Lucas di Grassi, Ricardo Zonta či Rubens Barrichello. Hra ovšem ani po několika opravách není 100% vyladěná, protože se kupř. často kouše při přepnutí oken a některé vnitřní kamery směřují určitým autům do sedaček či plechů.
Unikátní obsah proti konkurenci
U nás na Starém kontinentu to i přes ten nabušený obsah vozů i tratí bude mít série Automobilista vždy těžké. Jako hra, které není určena široké hráčské veřejnosti, nýbrž užší skupině hardcore jezdců bez té kariéry nemá v rukávu žádné eso, kterým by přebila funkce zavedených sérií Forza Motorsport, Gran Turismo a Project CARS. Konkurenci hry, v níž oficiálně trénují jezdci vrcholných závodních sérií v Brazílii, musíme hledat spíše u úzce zaměřených esportových simulátorů typu Assetta, iRacingu, RaceRoomu či rFactoru. Proti nim Automobilista staví hlavně velkou řádku exotických a neprofláknutých tratí i závodních sérií, jaké jste zřejmě nikdy nehráli, protože po stránce grafiky a fyziky jízdy jsou na tom všichni velmi dobře.
Kde ovšem Automobilista 2 ztrácí, je cenová politika. 36,99 EUR, což je těsně pod tisícovku, je za hru ještě rozumná hladina, ale předplatné budoucích rozšíření za 89,99 EUR (2400,-), to už je slušný úlet. To už bych raději doporučil kompletní verzi jedničky se všemi přídavky, za níž dnes dáte rozumných sedm stovek, přičemž její grafika i obsah stále bohatě postačuje a novější dvojka je obsahově skoro to samé, jen na modernějším základě.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2020.
Recenze
Automobilista
Druhý díl simulátoru jihoamerického motorsportu opět doslova přetéká rozmanitými automobilovými třídami, stejně jako velkým počtem dobře namíchaných brazilských tratí i světových okruhů. Změny od lacinější jedničky jsou ale spíše střídmé, obsah velmi podobný a cena za přídavky lichvářská, nicméně dobrý základ v podobě moderního enginu od Project CARS funguje výtečně.
Líbí se nám
- obří seznam vozů a tratí
- znovu solidní grafika i fyzika
- nově přizpůsobitelné počasí
- neprofláknuté třídy aut a lokace
- licencované brazilské šampionáty
Vadí nám
- předražený Season Pass
- bez kariéry a lokálního multiplayeru
- zmenšený startovní rošt než minule
- velmi podobný obsah s prvním dílem
Vzhledem k malému okruhu potenciálních zákazníků a nákladům na vývoj nevnímám cenu Season pass jako nějak extrémní. Naopak mi přijde poměrně rozumná vzhledem k cenám iRacing či RaceRoom…
Vhledem k množství obsahu ten Season Pass nijak předražený nevnímám, určitě pak půjde kupovat jednotlivé DLC balíčky zvlášť, tak si člověk vybere, které bude chtít.
Každopádně jsem byl šokován, jakou fyziku a FFB na volantu dokázali autoři z toho enginu vykřesat, plus fantasticky fungující VR. Momentálně rozhodně nejlepší závodní simulátor. Když jsem si vyzkoušel slavné Project Cars 2 a následně AMS2 – noc a den, PC2 je prostě po stránce fyziky a FFB totální tragédie, jezdit v AMS2 naprostá slast.
A jak si stojí ve srovnání s iracing nebo assetto cars? Myslím ffb s volantem atd. Multak je plný lidi?