Ano, já vím, také nesnáším, když někdo hodnotí hru jednoduchým přirovnáním k nějaké jiné. Jenže v případě Ghosta si prostě nemohu pomoci, těch podobností bylo tolik na každém kroku, že mi to přirovnání k Assassínské sérii nepřijde nijak povrchní, ale opravdu velmi výstižné. Ostatně mě napadlo už mockrát během sledování ukázek před vydáním hry, třeba když hrdina za jízdy na koni sebral dříví z keře, kolem kterého projížděl – mechanika vyloženě z AC: Odyssey, včetně velmi podobné ikony. Každopádně to v žádném případě není špatná zpráva, protože Assassína z historického Japonska chtěli fanoušci už dlouho. Ghost navíc nekomplikuje děj nějakým Animusem a naopak přináší extra důraz na mimořádně líbivou estetiku.
- Platforma: PS4
- Datum vydání: 17. 7. 2020
- Výrobce: Sucker Punch Productions (USA)
- Žánr: Open World RPG
- Česká lokalizace: ano, titulky
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 50 GB
- Herní doba: 30+ hodin
- Přístupnost: 17+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1.699,- Kč (Xzone)
Smrt samuraje
Dokonce i úvodní scény tu ACO připomínají, jelikož podobně jako jsme tam mohli sledovat bitvu na pláži u Thermopyl, zde se v úvodu hry zapojíte do bitvy na pláži, kde se vylodili mongolští válečníci pro svoji invazi na ostrov Cušima. Postavili se jim všichni urození válečníci (samurajové) země, ale bohužel doplatili na dvě věci. Tou první je jejich zvyk bojovat čestně a férově. Tou druhou je vůdce dobyvatelů, který jazyk i zvyky samurajů před invazí pečlivě nastudoval a dokonale je během boje zneužil proti nim. Samurajové tedy skončí zmasakrováni a nebýt pomoci tajemné ženy, potkalo by to i vás.
Jste Jin Sakai, poslední svobodný samuraj na ostrově. Během úvodních hodin bezmocně sledujete masakrování bezbranných vesničanů z rukou mongolských nájezdníků. Vaše potupa je obrovská, vaše ztráta nevýslovná. Ale vezměme jedno po druhém. Nejprve je potřeba získat zpět vás rodinný meč, který kromě jiného představuje odkaz vašich předků. Hra nenásilně a často i pomocí působivých hratelných flashbacků představuje jednotlivé aspekty samurajského života a filozofie, což zároveň slouží jako tutoriál. Jin se rozhodne nadále ctít samurajské tradice a vydá se vyzvat vůdce nájezdníků na souboj. Po opakovaném drtivém selhání ale pochopí, že musí změnit svůj přístup.
Vaše potupa je obrovská, vaše ztráta nevýslovná.
Ústředním tématem příběhu – kromě války s Mongoly – je proměna čestného samuraje v něco mnohem drsnějšího a nebezpečnějšího: Ducha, útočícího ze stínů a zabíjejícího za každou cenu, i kdyby to měly být ty „nejšpinavější“ taktiky. Ačkoliv tak příběh stojí na silných základech a nabízí plno působivých scén i zajímavých postav, jako celek je bohužel poněkud jednoduchý a předvídatelný. Snad za to může silná inspirace starými samurajskými filmy, ale expozice je zpracována tak, že jsem každý jeden zvrat dokázal úspěšně předvídat alespoň hodinu dopředu – tahle postava určitě umře… ano. Tahle postava určitě zradí… ano. Tenhle plán určitě nevyjde… nevyšel. Přesto je to ale příběh působivý a těšil jsem se na každou skvěle zpracovanou filmovou scénu, kromě jiného i díky naprosto úžasné hudbě.
Boj podle situace
Při State of Play ukázce ze hry nám všem zamotalo hlavu, že souboje vypadaly na různých místech poměrně hodně odlišně. Vysvětlením tohoto jevu je, že ve hře jsou skutečně tři soubojové systémy, konkrétně jeden hlavní, jeden speciální a jeden pro klíčové duely. Vezměme nejprve ten speciální, protože je nejjednodušší. Jestliže se přiblížíte ke skupince nepřátel, která o vás neví (tzn. nemůžete to zneužít, jestliže jste se snažili někde proplížit a oni vás zpozorovali), máte šanci je vyzvat na souboj – tzv. „Standoff“. V takovém případě se Jin rozkročí s rukou na jílci meče a čeká, až se k němu protivník přiblíží a zaútočí. Pokud přitom ve správný okamžik stisknete tlačítko, jedinou ranou jej protiúderem zabijete. Pokud si tuto schopnost boje dále vylepšíte, můžete tak zabít až několik nepřátel po sobě. Je to velmi účinné a skvěle to vypadá.
Těžištěm většiny bojů je ale tradiční systém, ve kterém kombinujete rychlé údery, silné údery, protiúdery, úskoky a krytí, případně střelbu lukem či vrhání nožů nebo výbušných kapslí. Popravdě k tomuto soubojovému systému není moc co vysvětlovat (snad kromě čtveřice postojů proti různými druhům protivníků), protože je opět velmi podobný tomu, co jsme poznali v ACO. Včetně toho, že si sebou nese poměrně velkou dávku nepřesnosti. Ta je zde bohužel podtržena naprosto nepochopitelnou absencí tlačítka nebo funkce pro uzamknutí konkrétního protivníka. Ptal jsem se na to schválně několika kolegů recenzentů, protože jsem prostě nemohl uvěřit, že tam tahle funkce není. V kombinaci s poměrně dlouhými animacemi úderů se vám tak bude často stávat, že ve skupince nepřátel máchnete po tom nesprávném nebo dokonce jen tak do vzduchu, úplně mimo.
Nepochopitelná absence tlačítka pro uzamknutí konkrétního protivníka.
Posledním soubojovým systémem jsou plnokrevné duely, které se týkají pouze vybraných bossů a nejvíce ze všeho připomínají třeba souboje s humanoidními bossy v sérii Dark Souls. Pokaždé dostanete k dispozici uzavřenou arénu, ve které do sebe budete s klíčovým protivníkem řezat tak dlouho, dokud jeden z vás nepadne. Zde se naštěstí herní kamera chová mnohem rozumněji, takže se můžete lépe soustředit na často velmi tvrdé protivníky (záleží na nastavené obtížnosti hry). Tyhle souboje mne bavily hodně, s výjimkou toho úplně posledního, který mi připadal mírně řešeno natahovaný a neférový, ale víc o něm prozrazovat nebudu. Snad jen tolik, abyste neudělali stejnou chybu jako já a nešli do něj bez vylepšeného vybavení a doplněných zásob.
Tohle je váš ostrov
Největší hvězdou celé hry ale není podle mého názoru ani příběh, ani souboje. Tím nejlepším na hře je její prostředí, totiž otevřený svět ostrova Cušima. Tvůrci se naplno odevzdali tradičním japonským kulisám a vytáhli z nich takovou barevnou paletu, jakou jsme snad u žádné hry ještě neviděli. Až budete projíždět bambusovými lesy, zasněženými horami nebo mezi rozkvetlými třešňovými stromy, pochopíte, jak jsem to myslel. Japonský venkov a příroda jsou zde vyobrazeny v takové pestrosti a barevné nádheře, že mi opakovaně padala čelist a nestíhal jsem típat screenshoty (ve hře je také parádní foto režim, kde můžete měnit i vítr apod.). S absencí loadingu a podporou opravdu mimořádné hudby má Cušima atmosféru, kterou si po prvním rozednění ve hře zamilujete a nebude chtít dlouho opustit. Ačkoliv to může působit jako drobnost, hodně si mě získala třeba i možnost skládat na meditačních místech moje vlastní Haiku a meditovat přitom nad příběhem, přírodou a životem.
Podporuje to také překvapivě umírněná explorace, kterou tvůrci zvládli rozhodně lépe, než jakýkoliv Assassín. Mapa se totiž vykresluje pouze s vaším postupem a otazníky i další symboly se na ni zapisují pouze tehdy, pokud kolem něčeho vyloženě projedete (zahlédnete na vlastní oči) nebo pokud vám o tom někdo z obyvatel ostrova přímo řekne. V praxi tak máte mnohem lepší pocit z objevování ostrova. Navíc jsou vedlejší mise často příběhově i herně stejně dobré, jako ty hlavní. A bonusové předměty se vždycky hodí, ať už jde o extra body pro vaše schopnosti, materiály na vylepšení brnění a zbraní nebo rovnou nějakou tu mýtickou zbraň. Naprosto geniální je také systém navádění otevřeným světem, pokud přejedete prstem po dotykové ploše ovladače, zvedne se v herním prostředí viditelný vítr a ukáže vám směr k lokaci, kterou jste si označili na mapě. Podobně nenásilně vás vedou také ptáci nebo třeba lišky k různým zajímavým místům.
Geniální systém navádění otevřeným světem.
Hlavní příběh hry vám zabere nějakých 20 – 30 hodin, ale během toho nebo potom (nic ve hře není „missable“ a je možné to řešit kdykoliv si zamanete, kromě jedné konkrétní lineární pasáže příběhu) můžete strávit stejně dlouhou dobu plněním vedlejších úkolů a průzkumem světa. Jestliže vám tedy Cušima učaruje, snadno na ostrově strávíte i stovku hodin. Pokud vám mohu poradit, užijte si ten mimořádně propracovaný a krásný otevřený svět a položte se naplno do líbivé atmosféry jednoduchého, ale silného samurajského příběhu, ideálně se zapnutým japonským dabingem místo anglického (hra tím opravdu velmi výrazně nabere na autentické atmosféře). Pro největší fajnšmekry lze doporučit i černobílý režim po vzoru klasických filmů Akiry Kurosawy. Ačkoliv majitelé HDR televizorů nejspíš budou chtít vidět ty věci, které s jejich vybavením tahle hra dokáže.
Recenze
Ghost of Tsushima
V jádru relativně jednoduchý příběh a poměrně tradiční open world hra, kterou ale zásadním způsobem obohacuje dech beroucí estetika herního prostředí, geniální hudba a naprostá věrnost žánrovým klasikám samurajských filmů. Navzdory dílčím slabinám je tak výsledkem pohlcující zážitek, od kterého by se konkurence mohla pár věcí přiučit.
Líbí se nám
- Dechberoucí prostředí
- Vyvážená a přirozená explorace
- Geniální hudba
- Efektní chvaty a schopnosti
- Předvídatelný, ale působivý příběh
- Ostrov Cušima
- České titulky
Vadí nám
- Absence uzamknutí protivníka
- Poněkud neférový finální souboj
- Relativně omezená míra inovace žánru
Super recenze ja mam JP dabing je to luxus když Zoro namluvi samuraje XD a Aj titulky ty české jsou divné nebo už prostě na nĕ nejsem zvyklej / bál jsem se že ten ostrov bude malej a on je kurva velkej a bojovej systém je luxus chtěl bych si to zahrát na 4KTV v budoucnu . Hrozně mi to připomíná AC4 black flag ten jsem si užíval taky tak ty nové AC jsou hrozné tak jsme rád že mám něco konečně po tom zklamání z TLOU2 co rád hraju a u mě je to 10/10 hra
mam stazeno, psko nechavam zapnute a frcim do prace, snad budu moct hrat az prijdu dom, strasne moc se tesim
Dá se bojovat z koně?
Ano, ale je velká šance, že dřív nebo později vás z něj někdo srazí.
Her je teď víc než filmů a seriálů. Určitě pořídím ale asi až časem, myslím si, že na zimu by to bylo fajnové, x hodinové toulání se po ostrově.
Tak jsem tu recenzi konečně četl pomalu a celou hezky. No a musím říct, že jsem se docela nabudil (naštěstí ji mám před-objednanou) a tak si ji asi vezmu. Je tam těžká platina? Koukl bych na google, ale nechci si spoilovat nějaké části. Ale jestli tam je, že se příběh musí projet znovu, tak to platinu vzdávám rovnou
Omlouvám se, ale trofeje jsem tentokrát nestudoval… žádná new game plus tam ale není a nic ve hře není missable, takže pokud tam není něco jako dohrát hru na nejtěžší obtížnost (což by určitě také nebylo tak těžké jako třeba Sekiro) tak by to měla být celkem pohodová trofej
Woohoo, tak to je super! A ještě jednou díky nebo teď se nemůžu dočkat až si to zahraju sám
Trofej, která by nutila hráče dohrát hru na různé obtížnosti ve hře není, tedy se dá platina udělat v rámci jednoho průběhu při 100% kompletaci.
Chtel bych se zeptat zda je možné otevřít si všechny skills v jednom pruchodu nebo je nutné počkat si na NG+?
NGplus tam není, takže to určitě jde na jedno zahrání – jen tedy v příběhu existuje nelineární pasáž s rozhodnutím, kde je asi potřeba využít nahrání uložené pozice před tou volbou.
Díky za opět pěknou recenzi. Za mě jasná koupě, nic z negativ mi nevadí. Evidentně to bude hra, která mi splní to co jsem od ní čekal.
Díky za recenzi. Mám dotaz, jak moc hučí PS4 Pro při této hře? Dává jí zabrat podobně jako RDR2 nebo TLOU2? Díky předem za odpověď.
Tohle se bude lišit podle jednotlivých strojů, jejich stáří, zaprášení a umístění.
Moje PS4 Pro rozhodně nedělala u Tsushimy takový hluk, jako u TLOU2
Díky za recenzi. Podle ní je to hra pro mne. AC me nikdy pořádně nebavil, ale na tohle se těším od oznámení.
Je to sice kratší recenze, ale dotazy si zodpovím v pátek sám.
K té češtině. Trochu zamrzí, že se nedokázali rozhodnout, jak napsat nějaká jména. Snad tam nenajdu něco jako oslovení „Jin sane“.
Je klidně možné, že v tomhle směru dostali nějaké mezinárodní pokyny (např. nesmíte nijak upravovat jméno hlavního hrdiny apod.), na které prostě čeština doplatila citelněji než jiné jazyky bez háčků a čárek.
Jestli nekdy bude release na PC, rozhodne pujdu do origa no matter what… Jsem fanouskem Japonska, Japonske kultury, Japonek <3, Japonstiny, Otaku a manga,anime fan… Toto vypada jako cerstvy vanek situovany z
nadherneho Japonska… Ale konzoli si urcite kupovat kvuli jedne hre nebudu
Také se hrdě hlásím k Otaku… hrát tenhle kousek jinak než v Japonštině je podle mě velká škoda
To rozhodne souhlasim… Japonstina je nadherny jazyk a zcela urcite se pripravit o japonsky voice acting obvzlaste u teto hry by byla dost velka skoda rekl bych. Dokonce hraji i Detroit Become Human s Japonskym dabingem. I kdyz to asi neni uplne ono, proste ta Japonstina mi zni velice dobre
To sice ano, hlavně pánové mají úžasné hlasy, ale když si dáš nahlas ty ženské, tak potom si rovnou můžeš pustit péčko a lidi nepoznaj rozdíl
Mám rad vaše recenze, jinam ani nechodím, ale dnes jsem trosku zklamaný. Od hry mám vysoké očekávání a na recenzi jsem se těšil. Tentokrat mi ale oproti jiným titulům prijde vzána trosku hopem. Úplně minule třeba chybí zmínka o nějakém systému úprav zbraní, brnění, možnosti úprav postavy nebo nejaky systém dovednostnich bodu či jiný systém vývoje postavy. Vše z toho mi přijde dost podstatne a pokud to bylo zmíněno, tak jen velmi stručně.
Děkuji za feedback.
Jeden z důvodů, proč jsem tyhle věci tolik nerozepisoval, je ten, že je to opravdu velmi podobné aktuálním dílům AC série.
Každopádně i proto jsem pod článkem nabídl možnost čtenářům na cokoliv se zeptat.
Zbraně má hráč na výběr z omezené nabídky (každá Jinova zbraň má nějaký svůj „příběh“), ale může každou z nich několikrát vylepšit a nebo jí vybrat jednu z vizuálních variant. Na nejvyšší upgrady jsou potřeba kromě běžných surovin i nějaké ty vzácné.
Pro brnění a oblečení platí to samé, ale je tam mnohem větší pestrost a navíc mají různé obleky různé bonusové schopnosti (těžké brnění více ochrání před zraněním, lehký oděv způsobí, že se pohybujete tišeji apod.).
Postava má několik menších stromů schopností, některé věci se tam odemykají skill body, jiné reputací a ještě další příběhem. Ve výsledku je možné vymaxovat všechno a arzenál i vražednost Ducha se tím samozřejmě drasticky zvýší.
Klidně se ptejte dál
Super, díky za upřesnění.
Takze zase klasicka sablona vsech exlusivit, akcni adventura s treti osoby. Nic z ceho bych si sedl na zadek, je to furt dokola, nic cobysme nevideli pred 5 lety, navic tohle je total kopie Assasina, grafika me pride nic moc.
Ale zahraju si to, cena poleti rychle dolu, vetsina recenzi opet prestrelenych jako u vsech exlusivit.
Tak ty se proberu a nech si přeleštit oči.
Duvod? Vzdyt je to rozmazany a jeste je tam vsude ta mlha, textury v dalce slabota, i stromy maznuty, to stejny vegetace
AC (poslední díly) je jen velké naleštěné nic. Chápu, že prostějšímu hráči to vyhovuje.
xbox?
Martine a dá sehrát stealth jak byl vidět v první ukázce? A je ve hře i podobný systém RPG jak např. k ACO? A poslední otázka, nechceš nahrát ilustrativní gameplay?
Velkou část hry je jen na hráči, zda hraje stealth nebo „hlasitě“.
RPG systém vylepšování postavy i vybavení zde je.
Video chystáme, ale skrz dovolené apod. bude mít trochu zpoždění.
Byl jsem vždy toho názoru, že originální znění předčí všechny dabingy. Dejme stranou, že se to odehrává v Japonsku, je to přece jen americká hra a když si to vytvořili v původním znění, nemělo by to být snad kvalitnější??
To záleží na tom jestli zvuky nahrávali při motion capture nebo to dodabovávali až ve studiu.
U videoher to není zas tak jednoznačné, protože některá studia (CD Projekt, ehm) natáčejí zvlášť animace/dabing do více jazyků, takže každá varianta je ta „originální“.
Není to to samé, jako když ve filmu živý herec mluví na kameru a někdo jiný přes jeho obraz namluví svůj hlas.
Každopádně v případě Ghosta jsem zkoušel různé varianty a pokud jsem zapnul japonský dabing, atmosféra hry citelně zhoustla. Anglický je také super, ale po té zkušenosti už bych Japonštinu neopustil, hrozně moc se k té hře hodí.
Děkuji za odpověď, takovej metal gear solid byl pro někoho lepší v originále a někomu spíš sedla angličtina
MGS se snažil o atmosféru Hollywoodského velkofilmu, takže se ta Angličtina tam vyloženě hodila (a tak moc povedla), že to pak schválně kvůli tomu s ní znovu vydali i v Japonsku, kde předtím už hra vyšla Japonsky
Jsem rad, ze to za Ubisoft nekdo konecne prevzal a povedlo se to. Zadny animus, isu, templari a jine koule na noze. Doufam, ze i ostatni se inspiruji a na ubisoft zbude tak AC-Severni morava. Ted jeste to stejne udelat s Prince of Persia.