Po více než půlnočním čekání jsme se titulu Death Stranding od slavného vývojáře Hidea Kojimy konečně dočkali i my – PC hráči. Za tuto dobu jsem si o této hře vůbec nic nezjišťoval a kdybych řekl, že jediné, co sem s jistotou věděl bylo to, že se v Death Stranding opravdu hodně chodí, nebyl bych daleko od pravdy.
Velmi se lišící hodnocení od hráčů na platformách typu Metacritic atd. ve mně však zanechávalo rozporuplné dojmy a já jsem si tak nebyl zrovna jistý, zda tato hra za zkoušku stojí či zda mě udrží po celou dobu hry. Po více než třiceti hodinách hraní sice mohu říci, že mne hra, nebo spíše její příběh udržel až do samotného konce, ale mnohokrát to bylo kvůli několika částem, na které každý z vás během hraní narazí, opravdu na hraně.
- Vyšlo na: PC (recenzovaná verze), PS4
- Datum vydání: 8. listopadu 2019 (PS4), 14. července 2020 (PC)
- Vývojář: Kojima Productions
- Vydavatel: Sony Interactive Entertainment (PS4), 505 Games (PC)
- Žánr: akční adventura
- Česká lokalizace: titulky
- Herní doba: 30-40 hodin
- Cena: 60 € (Steam), 1899 Kč Limitovaná Day 1 Edice (Xzone)
Tak trochu jiná Amerika
Již během prvních hodin je jednoznačné, že tento titul nelze hodnotit jako vše ostatní. Ne, nejedná se o nový žánr ani nic podobného, ale unikátní hra to rozhodně je. Začněme proto v této recenzi u příběhu, který se zcela vymyká jakýmkoliv konvenčním pojetím.
Jak je u Hidea Kojimy zvykem, příběh je vskutku komplikovaný a je vám zprostředkován nejen za pomocí nádherně zpracovaných, často i několik desítek minut dlouhých cutscén, ale i za pomocí jakési „vysílačky“, díky níž se s vámi mohou ostatní postavy spojit, když nejste zrovna poblíž. Vaším úkolem je zapojit celou Ameriku, tedy spíše to, co z ní po přílivu smrti zbylo do chirální sítě. Pakliže se ptáte, co to příliv smrti znamená, velmi zjednodušeně se jedná o propojení našeho světa se světem mrtvých (hra se touto tématikou zaobírá opravdu podrobně, bližší popis by vám už ale mohl narušit vás vlastní zážitek).
Hlavní postavou je Sam Porter Bridges, kurýr, jehož úkolem je opět Ameriku propojit, má to ale háček. Samovi na zdevastované Americe vůbec nezáleží, a tak se do toho, jak už to, tak bývá zaplete ještě osobní problém, k jemuž splnění mu nic jiného, než propojit Ameriku nezbude. Nutno podotknout, že mapa samotná jejímu umístění opravdu neodpovídá a spíše připomíná Skandinávské země, pokud byste tedy čekali Americkou přírodu, dost možná budete zklamáni – dle mně je však mapa a její zpracování jednou z nejlepších věcí na Death Stranding.
Pokud ale čekáte typický herní příběh, není tomu tak. Vlastně je to právě on, kvůli němuž nelze Death Stranding k čemukoliv jinému přirovnat. Jeho pojetí, scénář, herecké výkony a režie jsou profesionálně zvládnuté, a troufám si tvrdit, že pokud vás mysteriózní příběhy baví, bude to z tohoto hlediska jedna z nejlepších her, jakou jste kdy hráli. I tak je ale narušen jednou problematickou věcí, ke které se ještě dostaneme.
Jak se tedy Death Stranding hraje
Jakožto kurýr máte po většinu času jediný úkol – donést zásilku na místo určení. Pokud jste však čekali běžné herní ovládání – tedy držení W či analogové páčky po dobu 30 hodin, nemějte strach. Samotné ovládání je opravdu dobře zvládnuté, vyšší hmotnost nákladu vás činí více neohrabaným, je vyšší pravděpodobnost, že spadnete a budete muset balancovat. V případě PC verze balancujete za pomocí levého nebo pravého tlačítka myši – pokud se Sam začne naklánět doleva, stisknete pravé tlačítko, čímž se narovná atp. Díky tomu se nikdy nestane, že byste během hraní nic nedělali – vlastně se vám často stane pravý opak kdy nevíte, co dělat dříve. Vaše schopnosti samozřejmě ovlivňuje rozmanité prostření. Jádro gameplaye je tedy jednoznačně zdařilé. Co ovšem zdařilé není jsou enviromentální hrozby a souboje s bossy.
Jednou z nejděsivějších věcí na Death Stranding by měl být takzvaný časodéšť, tedy déšť, který zrychluje čas čehokoliv, čeho se vůbec dotkne. Sam má proti tomuto jevu ochranný oblek, který ho před zestárnutím chrání. Na jeho náklad ale toto neplatí, a tak byste se měli snažit vždy z této oblasti co nejdříve dostat. Později ve hře pak narazíte ještě na alternativu časodeště, která ale funguje úplně stejně. V místě tohoto jevu se ale může objevit, a většinou se objeví hrozba – VV’s. Tyto volně se vznášející těla ze světa mrtvých jsou vám předkládány jako obrovská hrozba, které se musíte vyhnout. Ve skutečnosti ale vůbec nefungují a brzy tak začnou býti pouze otravní. A proč nefungují? Protože vás nemají, jak ohrozit – tedy v případě, že nenesete velmi nebezpečný náklad. Pokud vás VV’s chytí, máte šanci utéct, případně vás odvlečou na místo s bossem. Z arény však můžete kdykoliv odejít, boss se velmi špatně chová a je velmi nepravděpodobné, že vás vůbec zasáhne. V případě, že zemřete se kvůli funkci tohoto světa a hlavního hrdiny, kterou pojmenovávat raději nebudu, znovu vrátíte a buď souboj vyhrajete nebo odejdete. Pokud je možné do zamořené oblasti naběhnout a prostě z ní odejít, což mnohem jednodušší a praktičtější, než se plížit a vystavovat svůj náklad časodešti, tak je očividně někde chyba, obzvláště, je-li vám předkládáno, jak byste se tohoto jevu měl bát.
Enviromentální hrozby vás nemohou ohrozit.
Podobná situace se opakuje u příběhových soubojů a vlastně si nedokážu představit, jak by vás měli, pakliže si nenastavíte maximální obtížnost, která je pouhým posuvníkem síly útoku nepřátel, přemoci.
U zpackané hratelnosti ještě chvíli zůstanu – gunplay. Postupem času si odemknete přístup ke střelným zbraním a v některých pasážích se tak hra neúspěšně pokusí býti third-person střílečkou. Gunplay je nezáživný, velmi jednoduše zpracovaný a vlastně se jedná o něco, co už u AAA her není dlouhou dobu zvykem. Reakce nepřátel na střelbu, umělá inteligence atd. Zkrátka je očividné, že hra nebyla designována jakožto střílečka, ale i přesto zde klasické outposty naleznete.
Přestřelky v této hře rozhodně nepotěší.
Menší kritika by byla možná uplatnit i na jízdní model vozidel, který mi ani tak nevadil u motorky, jako spíše u nákladního vozidla, kde působí hodně nepřirozeně – vozidla vám ale ve hře opravdu hodně pomáhají a alespoň jejich ovládání funguje poměrně precizně.
Excelentní využití asymetrického multiplayeru
Po kritickém zhodnocení gunplaye a střetů s nepřáteli tu máme naprosto excelentní mechaniku – asymetrický multiplayer. Jeho zpracování je naprosto dokonalé a bez debat jde o nejlepší asymetrický multiplayer, který jsem kdy viděl. Za pomocí chirální sítě, která jednotlivé části mapy propojuje tak můžete ostatním hráčům pomáhat v postupu hrou. Můžete postavit mosty, žebříky, časodeštníky, poštovní schránky, ale i třeba lanové skluzy, které vás urychleně přepraví na vzdálenost až 300 metrů a lze je zapojit do řady. Ty jsem stavěl opravdu často a mohl jsem tak rychle přepravovat náklad i přes polovinu mapy. Berte ale v potaz, že vy můžete tyto prvky pokládat kdykoliv, a tak si cestu zjednodušíte, ovšem pokud chcete využívat stavby ostatních, musí být oblast zapojena do sítě, a tak si alespoň první cestu do oblasti budete muset projít hezky po svém. Stavby ostatních hráčů můžete ohodnotit lajky a díky tomu bude jejich majitel vědět, že jste ji použili.
Na PC lepší a hezčí, než kdykoliv předtím
Další věcí, kterou Death Stranding dělá skvěle je technické a audiovizuální zpracování, které je na PC ještě lepší. Hra nyní podporuje neomezený framerate a těšit se můžete také na detailnější nastavení, i když do her vyvíjených na PC nebo do ukázek z nastavení nadcházejícího Horizon Zero Dawn to má stále daleko (veškeré snímky v této recenzi jsou pořízeny na maximální detaily ve FHD rozlišení). Port jako takový funguje skvěle, optimalizace je naprosto špičková a hra vám tak pojede velmi slibně i na slabších sestavách. Vývojáři se náležitě chlubí i tím, že lze již na RTX 2060 dosáhnou 60 FPS při 4K rozlišení, což potvrdilo na Youtube mnoho testů.
Audiovizuální zpracování hry patři mezi naprostou špičku. Modely jsou detailní, pečlivě vymodelované a použitý engine Decima dokáže vykouzlit neuvěřitelné scenérie. Obzvláště cutscény si zaslouží velkou pozornost, protože jejich obrovské množství (přibližně 12 hodin), konstantní kvalita, výborné postavy a jejich herecké výkony ztvárněné výbornými herci a jejich detaily, vedle kterých vypadá téměř každá jiná hra komicky… Tohle se vývojářům opravdu povedlo.
Zpracování cutscén a prostředí je excelentní.
Před samotným závěrem ještě zmíním hudbu, bez které by tento zážitek nebyl takový, jaký je. Ať už vlastní soundtrack od Ludwiga Forcella nebo licencované skladby od Low Roar či Silent Poets jsou vynikající a použité vždy na správných místech, dlouho se jim věnovat je asi zbytečné, ale pokud si hru zahrajete, pak na vás ozvučení a soundtrack udělá velký dojem.
Závěrečné hodnocení se Death Stranding uděluje velmi těžko. Na jednu stranu tu máme unikátní, skvěle zpracovaný příběh a úžasné audiovizuální zpracování, na stranu druhou je tu špatná gradace příběhu v mnoha oblastech (někdy i 6 hodiny doručování před tím, než se příběh někam posune), špatné zpracování soubojů a hrozeb. Ve výsledku si tak myslím, že by titulu prospělo, kdyby byl o něco kratší, protože i propracované chození se může některým z vás brzy omrzet a pokud by se tak hra zkrátila ze 30-35 hodin na 25, pak by í to dle mého názoru jedině prospělo a některé nedostatky v gameplayi by nemuseli tolik vadit.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex 2020.
Recenze
Death Stranding
Death Stranding je unikátním a nezapomenutelným zážitkem. Pochlubit se může vynikajícím audiovizuálním zpracováním, asymetrickým multiplayerem i příběhem, který ovšem sráží jeho špatná gradace, nepovedený gunplay, repetitivní hratelnost a některé designové přešlapy. I tak se ale jedná o titul, který se může pochlubit jedním z nejlepších herních příběhu a tak by si jej měl zahrát, či alespoň zhlédnout naprosto každý.
Líbí se nám
- Příběh
- Audiovizuální zpracování
- Cutscény
- Asymetrický multiplayer
- Vytěžený základní koncept hratelnosti
Vadí nám
- Repetitivní
- Špatný gunplay
- Nedomyšlené střety s VV's
Autor recenze nepochopil, že možný útěk ze souboje je právě to, co po něm hra chce. Asi příliš mnoho času strávených u stříleček
Hra je naprosto famózní, ale spíše pro zvědavé a tvořivé.
Ta hra je děsná v cutscénách, hraju 10 minut a na to 15 minutové cutscény a pořád dokola, možná spíš měli udělat film, než hru….
Přesně tak, měl to být radši dobrej film než špatná hra. Hodiny cut-scén, herci, skvělý herecký výkony a zajímavej příběh vs nudnej gameplay a trapný herní mechanismy. Prostě Death Stranding by mohl být výbornej film ale jako hra selhává.
No aspoň to dostalo trochu rozumnější hodnocení, 8/10 je sice pořád moc na hru bez gameplaye, ale lepší jak těch původních 10/10, to bylo těžce přestřelený a dostalo to tolik jenom protože to byla ta strašně tajemná hra od Kojimy na kterou byl každej nahypovanej nebo já nevim.
Nějak nevím co si o tom myslet. Hra mě rozhodně baví víc než na konzoli a to hlavně díky rozumnému ovládání. Ale je to pořád to stejné dokola a když to odstraníme tak co nám pak obecně zbude. Dokonalá hudba která je tak vzácná že vždy potěší? Jako samosatatný soundtrack nikoho neurazí ale ve hře se prakticky nevyskytuje ale když už – tak nadchne. Celkem nezvyklý multiplayer který rozhodně najde své místo i v dalších titulech – tedy v to slespoň doufám… Utahané kojimovo tempo které tradičně živí jen filmečky? Hrozba která nikdy není hrozbou protože se jí zbavíte do minuty? Mezků se bojíte do té doby než zjistíte že jim stačí tři facky a vylootíte celý tábor dokonale zásobený tím co potřebujete – což se ještě zlehčí když dostanete první zbraň a tím se z vás stane praktický bůh. VV kterým se vyhnete, zdrhnete, vymaníte se z jejich objetí nebo je kompletně vymažete z oblasti pár hozením krvavých granátů na slabkovského bose? Povrchní management toho co s sebou tahat i když víte že to stejně nebudete potřebovat? To že vymlátíte celý tábor mezků s kompletní náloží na zádech, z jejich zásob postavíte silnici a ukradnete jejich náklaďák a s ním rignete dalších tisíc zakázek (dřív než vám to hra dovolí ve vlastní stanici) než vám ho zničí velmi neefektivní časodéšť – který stejně projdete vycházkovým tempem a poškození je tak mizivé že dostanete maximální hodnocení? Zbude vám tak v podstatě jen to že připojujete pár uživatelů k vysokorychlostnímu internetu aby jste zachránili „Muricu“… Alespoň že tu máme memes a hudební sestřihy na steam komunitě. První minuty hry jsou vyloženě bait. Bait toho že vám ve hře něco hrozí a že nepřátelé něco znamenají. U her kde nevím co čekat tak hraju na normal. Což je tady v tomhle případě chyba. Ale pro jednou s hodnocením souhlasím. 8/10 zasloužených
Leč mám Kojimovi hry rád, MGS série je moje srdcovka od PS1, Zone of the Enders nad kterým měl dohled, je asi nejlepší mech hra, takže na DS jsem se opravdu těšil, o to víc jsem ale byl ve výsledku zklamaný a jediné co mě u toho vlastně udrželo byl příběh, který ale nakonec nebyl moc můj šálek kávy.
Grafika je skvělá, bohužel ale mi přijde prostředí strašně prázdný a sterilní, až na jednu malou oblast jsou to většinou jen plochy trávy a kamení, chtělo by to nějaké opravdu zalesněné oblasti, stejně tak kde jsou nějaké křáky a jiné malé stromky atd.. vzhledem k časodešti by jch tam měla být hromada, stejně tak nějaký vraky aut, budovy, ruiny atd.. zase až na malou závěrečnou oblast nic. Stejně tak jednotlivé stanice a bunkry, ve stylu ctr + c a ctrl + v moc na atmosféře nepřidají.
Co se herních mechanik nepřátel, tak tady bych řekl že autor je k hodně věcem ještě vstřícný, VV od určité části jsou nulovou hrozbou a ještě tomu dost statickou, kdy stačí jen držet trochu páčku a mačkat čtvereček, není potřeba je ani obcházet. Mezkové jsou stejně tak tristní, jejich AI je na urovní slepice a možná i ta je chytřejší, tohle jsem rozhodně od tvůrce MGS nečekal, protože tam propracovanost AI vždy byla ta nejlepší ve hrách. Tady stačilo jen si stoupnout na okraj, vyvolat poplach a potom je všechny umlčet jak hezky nabíhají, nebo později prostě prosvištět v autě. Vlastně v závěru celkově víc času trávíte v autě, protože je to prostě rychlejší a jednoduší.
Boss fighty jsou díky AI taky naprostá fraška a to přitom vždy v MGS byly každý naprosto nezapomenutelný a jiný, tady se jede stejná šablona celou hru.
DS je zajímavý experiment,upřímně začátek mě bavil ale po nějakých 20-30 hodinách, někde ve středu hry jsem měl osobně strašnou krizi, to vůbec zapnou kvůli a držela mě jen zvědavost, jak to dopadne.
Asymetrického multiplayer jsem několikrát zapnul a vypnul, s ním je každá cesta strašně snadná, staveb dává až moc a hranice mezi jednotlivým oblastmi (připojeným a nepřipojenými k síti) dost hloupě rozvržený že dost často sahají moc blízko k další nebo přes nejtěžší terén vedoucí k dalšímu bunkru. Díky tomu jsem opravdu neměl žádnou potřebu moc plánovat nebo nosit moc věcí, protože žebříků a skob s provazy bylo všude dost a s lanovkou už z toho je naprostý vtip.
Bohužel, možná jsem měl jen smůlu na server nebo nevím, MP mi ale ve výsledku hru strašně zjednodušovalo a to až moc.
Upřímně, nejvíc mě bavil začátek a potom konec, ta hra měla mít max 30-40 hodin a rychleji hráči podsouvat různé hračičky, víc to zintenzivnit. Přesto DS mi potvrdilo to, co jsem si myslel už dlouho, Kojima je skvělý režisér ale u scénářů potřebuje pomocnou ruku, co bude krotit jeho nápady a uhlazovat je, někoho jako Tomokazu Fukushimu, který s ním psal do MGS3, a od MGS4 je ta série plná reconů, nesmyslů jako katapulty, a o tom že MG Rex nebo Rey vypadá vedle Sahelanthropus jako vtip
ale jo.. za me ta hra zatim plni vsechna ocekavani..
Zdravim, ten herni cas, tech 35hod, je i s tema 12hod cuscenama, nebo 35h+12hod cutsceny? 😄
Zdravím, i s cutscénama. Jedná se ale o součet příběhových misí a pokud budete plnit i vedlejší úkoly, dostanete se na mnohem vyšší číslo.
To je divný. mám 80 hodin a jsem v 6. kapitole. tech 35 to snad pokud by někdo bezhlavě valil za koncem
Já jsem se za koncem bezhlavě nevalil a udělal jsem i několik vedlejších questů. Na YouTube jsou průchody hlavní dějové linky i za 22 hodin. Určitě to záleží na herním stylu, já třeba používal vozidla kde se dalo a průchod mi zabral asi 33 hodin.
Aktualizace: Tak teď jsem se pro představu podíval i na How Long To Beat a na PC je průměrná herní doba 34.5 hod., zatímco na PS4 je to přes 40.
A co tam jako 80 hodin delate? Ja sem to dohral za 30 (ps4). Jak psal autor, kolikrat to bylo na hrane, ale kvuli uzasnym hereckym vykonum, a finalnimu chozeni v horach sem to nakonec vydrzel. Stealth a bojova cast naprosto selhala. 6/10 + 1 za Mikkelsena (ktery prostě nemusí mit napsaný ani nijak extra dobré dialogy, aby zahral jak nejvetsi kral).
Můžu se zcela vážně zeptat, proč se poslední dobou zde objevují recenze na hry které již vyšly na PS4? V čem je ta hra jiná, že potřebuje novou recenzi když vyjde na PC? Pochopil bych článek o grafice, náročnosti na komponenty, atd, ale recenzi?
To není „hate“, vážně mě to zajímá co k tomu redakci vede
Srovnávací recenze bez známky vydáváme také, ale v tomto případě nám přišlo zajímavé získat názor na tuto konkrétní hru od dalšího autora.
Ok, díky za odpověď, Martine
Jen mi to přišlo s prominutím úsměvné vydat to jako „recenzi“, nic ve zlém. Spíš jsem čekal článek s titulkem „Jak se hraje Death Stranding na PC“.
Tudíž očekávám recenzi na Horizon (tam je aspoň velká prodleva mezi PS4 a PC) :-))
Yup, na PC Horizon si také brousím zuby, v mnoha ohledech jde o jednu z nejhezčích her, co jsem kdy viděl, takže jsem MOC zvědavý, jak se posune na PC
No snad to aspoň vydají v kompletní edici
Proč by PC hráč, který nevlastní PS četl recenze na PS hry? Starou recenzi na PS4 si nepamatuji a ani mě nezajímá, když budu kupovat PC verzi hry.. Pro PC je to nová hra a napsání recenze nepotřebuje žádné opodstatnění, ani omluvy!
Death Stranding je hodně specifická hra, která každému nemusí sednout. Naštěstí, já jsem si jí užil a příběh je za mě fakt super. Je pravda, že procházení oblastí s VV, byly občas až otravné.
Jinak ty komentáře pode mnou, to je fakt něco. Takový lidi zde dříve snad nebyli. Mohl by tady komentovat také někdo, kdo není úplný dement?
Zingu se více než zdvojnásobila návštěvnost za poslední rok, to sebou samozřejmě přineslo poněkud pestřejší paletu čtenářů a diskuzí.
Nicméně víme, že někteří se v takových diskuzích necítí dobře – a usilovně pracujeme na novém systému, kde bude snadnější diskuze filtrovat. Nedokáži ale zatím slíbit konkrétní termín.
No keby to bylo aspoň zábavné…
Tahle hra je jak ten banán přilepenej ke zdi lepící páskou a lidi tomu říkají umění.
Pockej chces rict, ze banán přilepenej ke zdi lepící páskou neni umeni? o_O
Klasicka PlejStejšn gejm… přetrpět gameplay a hurá na dalši cutscénu…
Podivnost to to vystihuje princezno!
Vote ban 10/10 pls