Karetní hru Hearthstone: Heroes of Warcraft, není pravděpodobně nutné příliš představovat. Pokud by se mezi vámi přeci jen někdo našel, rád ho odkáži na recenzi minulé expanze – Ashes of Outland, ve které jsme se Hearthstonu i karetním hrám celkově, věnovali zevrubněji. Outlandovskému rozšíření znatelně dominovala nová hrdinská třída – Demon Hunter. Ten byl naštěstí již vybalancován, a to díky „nerfům“ (oslabení) jeho karet. Scholomance Academy nepřináší žádné nové povolání, ochuzeni ale rozhodně nebudeme. Hlavním „tahounem“ jsou duální karty a nová mechanika Spellburst. S Harry Potterem se sice nesetkáme, ale věřte, že o kouzla nouze nebude.
- Platforma: PC, Mac, Android, iOS
- Datum vydání: 6. 8. 2020
- Výrobce: Blizzard Entertainment
- Vydavatel: Blizzard Entertainment
- Žánr: Karetní hra
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: Ano, online
- Dat ke stažení: cca 3 GB
- Herní doba: 5 až 30 minut na jednu hru
- Přístupnost: neomezená
- Prodejní verze: digitální (Battle.net)
- Cena: Free to Play (volitelné mikrotransakce)
Příliš silné karty, živější klání
Hearthstone hraji bezmála již šest let, tedy prakticky od vydání. Za tu dobu se mi některé expanze líbily více, jiné pak méně. Při startu Scholomance Academy jsem byl ale poněkud zaskočen. Je pravda, že jsem na základě již dřívějších odhalení tušil, že se setkáme s opravdu silnými kartami, to co ale přišlo, bylo dost zarážející. Příliš se mi nezamlouvá fakt, že situace, při kterých máte ve čtvrtém kole na bojišti 9/9 taunt s divine shieldem, jsou na denním pořádku. Řeč je o paladinské kartě High Abbess Alura, která využívá již zmíněnou mechaniku Spellburst. Díky ní se po použití libovolného kouzla sešle kouzlo další (náhodně z vašeho balíčku) a pokud možno posílí právě onu abatyši.
Paladinské balíčky momentálně kralují tzv. Hearthstone metě (výběru nejhratelnějších a nejúspěšnějších decků). Tentokrát trvalo poměrně dlouhou dobu, než se meta utvořila a stabilizovala. K nerfům ve větší míře dochází až od minulého týdne a jsem přesvědčen, že jich je potřeba mnohem více. I když jsou některé karty dle mého názoru příliš silné, má to i své výhody. Utkání jsou mnohdy akčnější a dochází k více bláznivým momentům. Bavit se o RNG – tzv. systému náhody, nemá smysl, jelikož to ke karetním hrám prostě patří. Jinak tomu nebylo, není a nebude.
Je libo stejnou kartu pro více tříd? Není problém.
Když se řekne pojem: duální karta, okamžitě si představím snad nejslavnější sběratelskou karetní hru, ve které jsem utopil moře času i peněz. Ano, řeč je o Magic the Gathering, která ve svých počátcích předběhla dobu a stále je velice populární. Hearthstone si tedy tento herní aspekt, dá se říci, propůjčuje. Dané karty lze tak hrát např. jak v balíčku priesta, tak v balíčku paladina. Týká se to i některých legendárních karet, díky čemuž se možnosti stavby balíčků opravdu rozrostly. Duální karty lze využívat v kombinacích:
- druid/hunter
- hunter/demon hunter
- demon hunter/warlock
- warlock/priest
- priest/paladin
- paladin/warrior
- warrior/rogue
- rogue/mage
- mage/shaman
- shaman/druid
Pro seznam veškerých duálních karet, doporučujeme článek na serveru Blizzardwatch. Upozorňujeme, že je pouze v angličtině.
Kouzla sem, čáry tam. Studentský průkaz nutný.
Jak již bylo zmíněno v úvodu, zasazení nové expanze je protknuto magií, čárami a kouzly, které opravdu číhají na každém rohu. Stylizace a umělecké ztvárnění na mne místy působilo poněkud dětinsky. Dojem je to ale čistě subjektivní. Co mne mile potěšilo, je nová mechanika Spellburst. Minioni (nohsledi), vybavení tímto klíčovým slovem, při vyvolání libovolného kouzla jednorázově aktivují daný účinek, který může opravdu zamíchat kartami.
V praxi se jedná o povedenou mechaniku, která hru opět posouvá kupředu. Jako nejsilnější Spellburst karta mi přijde zmíněná abatyše Alura, která dokáže protivníka dostat do kolen již na čtvrtém kole. Tedy pokud začínáte jako druzí a máte coin, případně nějaké kouzlo za nula many…
Co by to bylo za školu, kdyby nebylo nutné studovat. Poslední novinkou expanze jsou tzv. „Studies“. Podpůrné karty, které stojí pouze jednu manu. Co zamrzí je fakt, že tyto podpůrné karty nedostala všechna povolání. Celkem jich v rozšíření nalezneme šest:
- Nature Studies (druid): Objevte kouzlo. Další kouzlo bude stát o jednu manu méně.
- Demonic Studies (warlock): Objevte démona. Další démon bude stát o jednu manu méně.
- Athletic Studies (warrior): Objevte Rush miniona. Další Rush minion bude stát o jednu manu méně.
- Carrion Studies (hunter): Objevte Deathrattle miniona. Další Deathrattle minion bude stát o jednu manu méně.
- Primordial Studies (mage/shaman): Objevte Spell Damage miniona. Další Spell Damage minion bude stát o jednu manu méně.
- Draconic Studies (priest): Objevte draka. Další drak bude stát o jednu manu méně.
Aktuální meta
Pro ty, které zajímá aktuální meta hry, jsme si připravili návrhy na balíčky všech hrdinů, které dominují formátu Standard. K tomu jsme využili neustále aktualizovaný web HSReplay. Nutno dodat že se meta stále vyvíjí a v době čtení může být vše zase jinak. Nicméně věříme, že si nějaký ze jmenovaných balíčků vyberete. Jedná se o následující:
- Libram Paladin
- Face Hunter
- Stealth Rogue
- Aggro Demon Hunter
- Guardian Druid
- Bomb Warrior
- No Minion Mage
- Zoo Warlock
- Resurrect Priest
- Totem Shaman
Na půli cesty
Během šesti let Hearthstonu jsem zažil ledacos. Nepovažuji se za žádného profi hráče. Na takovou úroveň prostě a jednoduše není čas. Expanze Scholomance Academy ve mně zanechává rozporuplné pocity. Na jedné straně mi vadí příliš silné, někdy až nesmyslné karty a infantilní vizualizace. Na straně druhé jsou tu perfektní duální karty, mechanika Spellburst, podpůrná „Studies“ a líbivé zasazení. Je pravda, že je hra nyní místy akčnější, ale špatně se zvyká na bojiště, kde máte již ve čtvrtém kole miniony s útokem i obranou 9+. Přijde mi to trochu přestřelené. Hraje se mi dobře, o tom žádná, ale být některým z tvůrců, tak uberu plyn a spíše se více soustředím na balancování karet pro jednotlivé třídy. Opět převažuje jedna. Minule to byl Demon Hunter, tentokrát je to Paladin.
Nebylo by nejspíše na škodu, věnovat se více internímu testování ještě předtím, než je výsledný titul vypuštěn do světa. Nechápejte mě špatně, Hearthstone mne stále baví, ale rozhodně tu byly lepší expanze, než jakou je Scholomance Academy. Byly tu ovšem i horší. Můj dojem je po téměř třech týdnech od vydání, ve výsledku stejně rozporuplný jako na začátku. Doufám, že se po dalších nerfech situace vybalancuje a jsem zvědav na nové singleplayerové dobrodružství…
Karetní hra Hearthstone: Heroes of Warcraft je zdarma dostupná pro Mac, PC, Android a iOS. Za poskytnutí karetního setu Scholomance Academy děkujeme společnosti Blizzard Entertainmetnt / Activision Blizzard.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2020.
Recenze
Hearthstone: Scholomance Academy
Nová expanze pro Hearthstone ve mne zanechává rozporuplné pocity. Líbí se mi nová mechanika Spellburst i duální karty. Některé z karet jsou ovšem až moc silné a výsledný dojem díky tomu poněkud balancuje na hraně spokojenosti. Kouzelnické zasazení je sice příjemné, ale místy infantilní. Paladin by potřeboval několik nerfů. Hra je nicméně akčnější a živější. Pokud se tvůrcům podaří přijít se zábavným singleplayerovým dobrodružstvím, bude to jedině dobře. Jestli se tak nestane, budu Scholomance Academy řadit mezi méně kvalitní rozšíření...
Líbí se nám
- Kouzelnické zasazení
- Duální karty
- Mechanika Spellburst
- Paladin...
Vadí nám
- ...Paladin
- Příliš silné karty
- Místy infantilní
„Karetní hru Hearthstone: Heroes of Warcraft, není pravděpodobně nutné příliš představovat.“
Podtitul Heroes of Warcraft se uz asi 2 roky, mozna i dele, nepouziva (a neni oficialnim nazvem hry), protoze si Blizzard chce nechat otevrena vratka pro jina temata a nevazat se vylucne na Warcraft.
„Bavit se o RNG – tzv. systému náhody, nemá smysl, jelikož to ke karetním hrám prostě patří. Jinak tomu nebylo, není a nebude.“
Smysl bavit se o RNG rozhodne ma, nebot mira je vzdy dulezita. Napriklad mezi HS a Gwentem je naprosto zasadni rozdil v mnozstvi nahody do hry zakomponovane. Souhlasil by autor treba s vyrokem, „bavit se o pravnim systemu nema smysl, protoze zlociny byly, jsou a budou“?
K první věci – hru hraji opravdu dlouho a podtitul mi uvízl v paměti. Pokud se Blizzard nechce vázat výhradně na Warcraft, tak nevím, proč by používal název Hearthstone (kámen, který velmi dobře znají všichni hráči WoW). Ano, občas se může objevit karta, na které hostuje někdo či něco z jiných blizzardovských sérií, ale děje se tak opravdu sporadicky. Nemyslím si, že by nás někdy obohatila expanze s Protossy, Zergy či Terrany
Co se týče RNG problematiky, asi jste to špatně pochopil. Narážel jsem na holý fakt, kdy náhoda ke kartám patří vždy. A je jedno, jestli hrajete Hearthstone, Bang, Gwent či Prší. Nikdy nemůžete vědět, jakou kartu si následně „líznete“. Ohánět se pak právním systémem mi přijde úsměvné.
No, pokud vim, tak ten podtitul prestali pouzivat od okamziku, kdy Diablo slavilo nejake vyroci (asi 15 let, ale nejsem si jisty) a v HS Tavern Brawl udelali event s „kravim levelem“ (fanousci Diabla pravdepodobne vi, co je to za level) To je dokonce snad 3.5 roku zpatky. Je dost dobre mozne, ze tehdy meli vetsi plany k prolinani do „jinych svetu“ a ze se to ale nijak vyrazne nedeje. Vsak treba do HotS taky zkouseli sveho casu prilakat vice lidi a pak ho tak nejak odsunuli na vedlejsi kolej.
Pravni system byl priklad podobne nesmyslneho vyroku jako je ten v clanku o RNG. Je dobre, ze vam vyrok s pravnim systemem prijde usmevny. Ted uz zbyva jen druhy krok, zjistit, ze vyrok o nesmyslnosti debaty o RNG je podobne usmevny. Navic „liznuti karty“ neni vycerpavajici vycet typu nahod v HS obsazenych, takze redukovat debatu o RNG v HS na „liznuti karty“ ja zavadejici a neni dostatecnym argumentem pro odmitnuti debaty o mire nahody. Ne, ze bych o mire RNG v HS chtel debatovat, jen nesouhlasim s vyrokem v clanku a uvedl jsem argumenty, proc s nim nesouhlasim.
Argumentovat je samozřejmě v pořádku. Shodnout se však nemusíme. Každopádně díky za feedback.