Tituly X-Wing a TIE Fighter už několik dekád patří mezi nejoblíbenější hry fanoušků Star Wars.
Kanadští Motive Studios se v Star Wars: Squadrons rozhodli na tuto sérii navázat.
Podařilo se jim přesně zasáhnout šachtu reaktoru?
- Platforma: PS4 (recenzovaná verze), XB1, PC
- Datum vydání: 2. října 2020
- Výrobce: Motive Studios (Kanada)
- Vydavatel: EA
- Žánr: space-combat
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 22 GB
- Herní doba: 8 hodin (single player)
- Přístupnost: 12+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 999,- Kč (Xzone)
Ve službách Nové republiky a Impéria
Při prvním spuštění vás hra vyzve k vytvoření vašich herních postav (jednu na straně Nové republiky a druhou v žoldu Impéria). Nečekejte žádné složité generování charakteru, nejedná se o žádné RPG. I přesto je výběr poměrně rozsáhlý – můžete si zvolit pohlaví pilota, jeden z přednastavených obličejů, hlas a jméno. Další úpravy se odemknou během hraní multiplayeru, ale o tom až níže. Poté už vám nic nebrání v puštění se do příběhu.
Kampaň jistým způsobem slouží i jako tutoriál ke hře více hráčů. Příjemným zjištěním je, že se rozhodně nejedná o žádnou jednohubku, dohrání příběhové linky vám zabere přibližně osm hodin a kvůli systému medailí budete mít chuť si jednotlivé mise zopakovat. Hru si díky snížené ceně můžete tedy s klidným svědomím koupit pouze za účelem hraní singleplayeru. Příběh hry, alternující mezi pohledem Nové republiky a Impéria, se odehrává těsně po zničení druhé Hvězdy smrti. Rebelové se stále snaží o osvobození galaxie a zbývající Imperiální jednotky se jim v tom pokoušejí zabránit. Karta je však na rozdíl od filmů obrácena a tentokrát se superzbraň pro ukončení války nachází v rukou Povstalců. Tvůrcům se bohužel nepodařilo vymanit se z klasické šablony příběhu o hodných Povstalcích a zlém Impériu. Hra za pilota TIE je tak o poznání temnější, vaši parťáci mnohem ostřejší a mise vás poměrně často vyzývají k páchaní válečných zločinů.
Příběh hry alternující mezi pohledem Nové republiky a Impéria se odehrává těsně po zničení druhé Hvězdy smrti.
Jednotlivé mise (je jich celkem čtrnáct) nabízí zdařilý mix klasických vesmírných soubojů, přepadů v polích asteroidů či bombardovacích náletu na různé varianty křižníků. Dojde také na průlety strukturami vesmírných stanic a i když hra neobsahuje žádné zmínky o Síle, často budete muset mít reflexy jako Jedi. Fanoušci Star Wars budou potěšení množstvím odkazů na starší hry (hned v první misi například narazíte na fregatu BFF-1 velmi známou hráčům původního X-Wingu). Ve hře se také mihnou postavy z původních filmů i z nového rozšířeného univerza.
Fanoušci Star Wars budou potěšeni množstvím odkazů na starší hry.
Příběh je odvyprávěn pomoci velmi zdařilých filmečků a lehce interaktivních brífinků na můstcích velitelských lodí. Hra neumožňuje volný pohyb a veškeré ovládání mimo kokpit je tak zjednodušeno na otáčení kamerou a interakci s jednotlivými body v hangáru a na můstku. Na předem připravených místech tak můžete „hovořit“ s ostatními členy vaší eskadry. Slovo hovořit jsem záměrně uvedl v uvozovkách, jelikož se jedná výhradně o jednostranné rozhovory – vaše postava nemá možnost odpovídat a řadí se tak po bok dalších němých herních hrdinů. Tuto volbu lze vzhledem k možnostem úpravy hlasu při vytváření charakteru pochopit, je však škoda, že se tvůrci nerozhodli aspoň pro kampaň toto omezení odstranit. Grafická stránka titulu je bezchybná, hra běží stejně jako další EA tituly na enginu Frostbite.
Skywalkere, víš jistě, že zvládneš tuhle loď?
Jak už název hry napovídá, základem Star Wars: Squadrons jsou samozřejmě všemožné vesmírné stroje. Každá z frakcí má na výběr několik různých tříd letounů. Základním kamenem každé vesmírné bitvy je klasický bitevník (X-Wing a TIE Fighter). Tyto multifunkční stroje umožňují pilotům útočit jak na ostatní stíhačky, tak i na větší křižníky. Druhou třídou jsou stíhači (A-Wing a TIE Interceptor), excelující díky své rychlosti v bojích jeden na jednoho, ale kvůli slabému pancíři velmi zranitelní proti větším lodím. Speciální třídou jsou podpůrné lodě (U-Wing a TIE Reaper), nabízející zásobování, obnovu štítů ostatním letadlům a elektronický boj. No a pro boj s těžkými křižníky se nejlépe hodí bombardéry (Y-Wing a TIE Bomber), nesoucí značné množství raket a pulsních bomb.
Každá z frakcí má na výběr několik různých tříd letounů.
Hra vám postupně během kampaně představí každou loď a je jen na vás kterou z nich budete preferovat v multiplayeru. Během pozdějších misí navíc můžete jednotlivé třídy měnit i během boje. Bitvu tedy můžete začít v X-Wingu a po vyčištění nepřátelských eskader se vrhnout do bombardéru a počechrat oslabený Star Destroyer. Mezi příběhovými misemi můžete v hangáru po vzoru podobné funkce z Forzy pořádně prošmejdit kokpit vašeho stroje.
Drobnou vadou na kráse je nemožnost během hraní změnit úhel pohledu – kamera je vždy na pevno umístěna do vnitřku kokpitu. Což obzvlášť v případě imperiálních strojů znamená značně omezený výhled na bojiště. Interiér je však vymodelován velmi pečlivě a hru můžete hrát i s omezeným HUD módem, během kterého budete spoléhat pouze na budíky na vaší palubní desce.
Ovládání hry je velmi intuitivní. Pomocí levého analogu přidáváte a ubíráte plyn a máte možnost vychýlit loď z osy. Pravou páčkou pak zatáčíte. Hra navíc umožňuje i podporu kniplu, toto jsme však neměli možnost vyzkoušet. Rozhodně ale neočekávejte žádnou hardcore simulaci, lodě (i ty Imperiální, bez štítu) vydrží velké množství zásahu a většina má možnost opravy během letu. Velmi zarážející bývá situace, kdy s lodí v plné rychlosti narazíte do zdi/křižníku a vaše stíhačka se pouze mírně poškodí a odrazí. Jsou to právě chvíle jako tato, kdy si uvědomíte, že se hra blíží spíše arkádě než simulaci.
Všechnu energii soustřeďte do čelních štítů
Důležitou prací pilota je kromě bojů jeden na jednoho i znalost všech systémů vesmírného plavidla. Kdykoliv během boje máte možnost převést energii mezi systémy štítů, střelby a motorů. A velmi brzy se naučíte, že tato funkce je pro přežití velmi důležitá. Při útoku na křižník tak převedete energii do motorů a tím krátkodobě zvýšíte jejich výkon. Po přiblížení pak přepnete na štíty (ideálně dvojnásob silné do přední části, abyste přežili mohutnou palbu turbolaserů) a pro samotný útok nakonec aktivujete zbraňové systémy, umožňující neustávající střelbu z kanónů bez obavy z přehřátí. Přepínání mezi jednotlivými oběhy probíhá velmi jednoduše pomoci d-padu. Každý systém také nabízí určitou formu overcharge. Pokud běží po krátkou dobu na maximální výkon – štíty budou ještě silnější, motory umožní krátkodobý boost a zbraně budou mnohem výkonnější. Lehce pancéřované stíhačky Impéria neobsahují žádné štíty a systém přepínání energie tak funguje pouze mezi zbraněmi a motory (na druhou stranu je mnohem účinnější).
Kdykoliv během boje máte možnost převést energii mez systémy štítů, střelby a motorů.
Napočítali jsme třicet povstaleckých lodí, pane
Hlavním tahákem Star Wars: Squadrons je už od oznámení multiplayer pro až deset hráčů. Na výběr jsou módy Dogfights – klasický team deatmatch, ve kterém vyhraje strana, která jako první zaznamená třicet sestřelů a Fleet Battles. V druhém jmenovaném dojde ke střetu dvou flotil a hráči dostanou za úkol zničit velitelskou loď protivníka (Star Destroyer v případě Impéria a MC75 Star Cruiser patřící Nové republice), bitva se tak stane přetahovanou, kde se útočící a bránící strany mění na základě množství sestřelů a jednotlivé strany se dostávají blíž a blíž. Spolupráce s ostatními piloty je velmi důležitá, vaše šance na přežití, pokud se nebude držet svých wingmanů je přibližně 3720 ku jedné. Hraním multiplayeru si zvyšujete level svého pilota a získáváte dvě suroviny – Requisitions sloužící k upravě vaší lodi (na výběr je velké množství motorů, zbraní a trupů, měnících vlastnosti stíhačky) a Glory pro nákup kosmetických úprav lodi a vašeho pilota (v multiplayeru nemusí být váš pilot nutně pouze člověk, samozřejmě pouze na straně Nové republiky). Dobrou zprávou je, že veškerý postup hrou je vázán na hraní a nejde urychlit žádnými mikrotransakcemi. Hra také obsahuje denní úkoly a základní verzi sezóny, je však vidět, že v případě Star Wars: Squadrons se Motive Studios nepokouší o vytvoření nové Game as a Service. Oba multiplayerové módy lze hrát i bez jiných hráčů, pouze proti AI.
Druhý názor (Martin Zavřel): VR hře sluší
Jakub je v naší redakci největší znalec Star Wars a jeho recenze má tedy náležitou váhu. Nicméně já jsem hru odehrál na PC s VR headsetem (v mém případě šlo o HTC Vive). A troufám si říct, že při hraní ve virtuální realitě získává hra doslova jiný rozměr (heh). Jedna věc je koukat na Tie Fightery a další oblíbená plavidla na televizi, jak jsme zvyklí je vídat ve filmech. Ale úplně něco jiného je, stát uprostřed hangáru a rozhlížet se kolem sebe, nebo sedět v pilotní kabině stíhačky a doslova „cítit“ vesmír a svištící lodě i laserové paprsky kolem vás. Pokud plánujete hrát Squadrons na VR, rozhodně si k našemu hodnocení můžete bod přičíst.
Je tedy pravda, že jsem musel hrát recenzentskou kopii přímo z Origin launcheru (zatímco vy si hru můžete koupit na Steamu nebo EGS). To obnášelo jisté nepříjemnosti, související s rozchozením Steam VR podpory pro hru. Jakmile jsem ale jednou vše správně nastavil, hraní v helmě pak už probíhalo zcela bez problémů. Byl to obrovský zážitek a bohužel mi k jeho dokonalosti chyběl už jen HOTAS, neboli „pákový“ ovladač.
Pokud plánujete hrát na VR, můžete si k našemu hodnocení bod přičíst.
Když jsem se v helmě rozhlížel po těch notoricky známých lodích kolem sebe, zaplavily mě ty samé pocity úžasu a obdivu, které jsem zažíval jako malý kluk při prvním shlédnutí původní filmové trilogie. Jsem obrovsky vděčný za to, že hra se soustředí právě na tyto klasické, staré designy plavidel. A bohužel jsem si přitom uvědomil, jak moc mi tahle milovaná série z dětství zahořkla díky oběma novějším filmovým trilogiím. Přál bych si, aby nikdy nevznikly a mohli jsme tak na filmy Star Wars vzpomínat jen a pouze jako na tu úžasnou záležitost z 80. let.
Hru můžete zakoupit v Xzone.
Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex 2020.Recenze
Star Wars: Squadrons
Star Wars: Squadrons navazuje na sérii vesmírných simulátorů z dílny LucasArts se ctí. Obsahuje zajímavý (i když poměrně předvídatelný) příběh, zahrnující pohled na válku z obou stran. Skvělý pocit z ovládání lodí je mírně narušen místy až přehnanou arkádovostí a klaustrofobní kamerou. Hlavní tahák – multiplayer – je zastoupen pouhými dvěma módy a bude zajímavé sledovat, jak moc jej budou vývojáři z Motive Studios podporovat. Hra se však prodává za výrazně nižší cenu a jedná se tak o velmi zajímavý titul, který lze doporučit jak fanouškům Star Wars tak i hráčům s oblibou vesmírných stříleček.
Líbí se nám
- grafická prezentace
- množství variant lodí a jejich vylepšování
- ovládání
- práce s lodními systémy
- skvělý zážitek s VR headsetem
Vadí nám
- malé množství módů pro hru více hráčů
- němý hrdina
- šablonovitý příběh
Tak jsem si to včera koupil….Zingu proklínám tě, taková srajda :-DD
Jenom technická, nevíte někdo náhodou, když jsem to koupil jako krabicovku, nebude tam nějaký problém s tou aktivací VR režimu (SteamVR)?
Mohu se prosím zeptat- ve VR jde odehrát kompletní kampaň, nebo jen nějaký bonusový obsah? Jinak díky za recenzi.
Kompletní kampaň, včetně filmečků a všeho
Díky za odpověď, to je fajn. Chtěli bych si koupit VR, tak postupně sepisuju hry, kvůli kterým by stálo za to si ho pořídit- zatím jsem na 10 hrách, tak ještě pár dalších a kupuju.
Co máš v plánu na VR? Alyx určitě co tam máš dál?
Kdyz zacnes alyx, taj ti ostatni hry nebudou pripadat tak dobre urcite si ho ale kup a klidne hned na zacatku ta hra te odrovna. Ja Koupil VR kvuli Alyx a fakt jsem z toho i po pul roce nadseny. Kupodivu bych i rekl ze je Alyx nejlepsi hra na vytrenovani VR Legs. Nejdriv to dohraj pomoci blink/teleportu a pak si to rozehraj znovu, nebo behem hrani si zapni obcas continuos walk a trenuj. Neprehanej to, bude se ti z toho zezacatku motat mozna hlava je to prirozena obrana tela proti otrave. Hned jak neco icitis tak se vrat k blink teleportaci hlavne to nelamat pres koleno nebo si to znechutis. Kupodivu mne na vr nohy pomohla i ta free hra echo vr kde litas v nulove gravitaci. Po asi tydnu jsem uz ve vr behal. A trvalo asi mesic, kdy muj mozek pri chuzi ve vr, vyrovnaval moje telo v realu. Tzn ze jsem se v alys rozesel a citil jsem jak nohy vyrovnavaji telo dopredu a pti zastaveni dozadu. Asi po mesici jsem se do toho dostal a nyni po pul roce litam ve squadronu, rotace kolem vlastni osy a nic mi to nedela. A to jsem clovek kteremu se dela spatne v aute kdyz neridim. VR je tu a kazdY rok se uzivatelska zakladna zdvojnasobuje. Myslim ze VR tu uz zustane a je to milionkrat imerzivnejsi nez klasicke hrani. Proste nic jineho nevnimas a je to jako bys tam vazne byl. Jinak ja za sebe doporuvuji co hraji nejvic : beat saber, alyx a walking death saint and sinners. Ted ten squadrons je taky pecka, ale bez vytrenovanych vr nohou nedoporucuji. A jinak prvni mesic jsem diky beat saberu spalil 5kg tuku
Můžu se jenom zeptat jaký VR používáš? Nebo jaké by jsi doporučil, člověku, který o tom ví víceméně kulový?
Díky
Já používám Rift S, v době kdy jsem ho kupoval už šlo propojit Quest s PC kabelem a používat ho jako PC VR, ale stejně jsem šel do kabelu protože se mi nechtělo udržovat headset dobitý. No FB to vyřešil tak že vše ostatní zrušil a bude prodávat jen Quest 2. Jako asi bych šel do něj, přeci jen když hraješ beat saber tak je asi určitě fajn, nemít kolem sebe žádný kabel, taky je asi rychleji vše zapnuté a připravené k hraní než s PC VR (já vypojuji vždy po dohrání headset z PC, takže musím pod stůl).
Takže buď Quest 2 bych doporučoval (mkrnot se v neměcku jestli se nevyplatí koupit za eura, protože ty české obchody to vždy přehánějí s cenou) a nebo počkat na HP Reverb 2, prý má naprosto fantastický displej, ale počkal bych na recenze jak je spolehlivý a nelíbí se mi jeho ovladače obrovské (taky žerou baterky prej) a nebo se plesknout přes kapsu a jít do Valve Index je prý top VR. Mně popravdě celkem mrzí, že facebook končí s PC VR, jsem spokojen s jejich ovladači a přijde mi i že Oculus má i nejvíce top exkluzivit) oculus obchod je přístupný jen z Oculus headsetů, bohužel, pro ostatní jenom Steam VR). Ale už se tak rozhodli chtějí udržovat jenom jeden eko systém. Jako vstupní cena Quest 2 plus obraz, plus vymakané funkce a vymakané ovladače + trackování, asi bych šel do Quest 2jky.
recenze mi dala nědeji, že single nebude úplnej průser a že stojí za to hru alespoň vyzkoušet. Příště, až si zase předplatím origin access, tak hru určitě vyzkouším
hele už jsem skoro na konci a příběh je ve zkratce asi o tom, že rebelové staví lod a imperium tomu chce zabranit.. mezi tím jsou potom mise jako.. hele konvoj, hele stardestroyer zkusme ho ukrast.. no a když to všechno odstřílíš tak si říkáš o čem to vlastně bylo? Nějak tam postrádám nějaký moment, který by stál za vzpomínku.. Moc nechápu ty poměrně pozitivní hodnocení. Navíc v mém případě to často crashne na PC a to i po prvním patchi. Stalo se taky, že ti zmizí všechny lodě a lítáš v prázném vesmíru.
Tak hra je primárně dělaná pro MP,Single tam bude zase jen do počtu a takový tutoriál do MP 👍🤔
Je to tak. Nicméně oba MP módy se dají hrát i proti AI (s různým nastavením obtížnosti) a to buď sólo a nebo s kamarády. To je celkem rozdíl oproti Space Assault módu z BF2 (kde to přidali až později).
od kampaně nic moc neočekávej, já ji považuji jako zábavný tutoriál jak se naučit lítat a fightit ale je to těžkej průměr. Filmečky dobrý, ale že bych prokecával všechny členy squadronu a zajímali mně jejich názory na situaci, to vůbec jsem člověk co ani nemusí moc multiplayerové hry, ale Battlefronts 2 mně dost bavil a tohle taky, nějak ten progress člověka navnadí aby dal jednu hru ještě no rozhodně ta hra je něco co jsem si říkal, že bych so strašně moc rád zahrál a oni to dokonce v tom týdnu oznámili kdy jsem si říkal, že bych si strašně rád ve VR zalítal v kokpitu TIE a Xwingu Takže na příběhu ani tolik nezáleží, ale je pravda, že ho teď jedu znovu na vyšší obtížnost a úplně blbá ta kampaň taky není. Jen bych krotil očekávání ať člověk není zklamanej.
Já o téhle hře taky uvažuju. A není ten MP po chvíli stereotyp ? Mám si představit CoD ve vesmíru s raketama na dost omezeném prostoru, kličkování mezi velkýma korábama a troskama a tak ? Pořídil bych hlavně asi kvůli SP a dal si ho víckrát. Tutoriály miluju :o)