Už je to dlouhých 24 let, co světlo světa spatřila hra Crash Bandicoot. Původně nenápadná hra urazila dlouhou cestu a zaryla se do srdcí mnohým fanouškům. Celá série se k dnešnímu dni rozrostla na početnou rodinu o 21 titulech, a právě Crash Bandicoot 4: It’s About Time, je zatím nejnovějším dílem.
A zatímco původní díly si oblíbila skupina hráčů, která je odolná vůči vzteku, nebo se v něm dokonce vyžívají, nastává otázka, zdali vývojáři z Toys for Bob dokázali vytvořit hru, která je dostatečně blízko originálu tak, aby potěšila nostalgické fanoušky, a zároveň se dostatečně modernizuje a inovuje, aby rezonovala s novými hráči.
- Platforma: Xbox One (recenzováno), PlayStation 4
- Datum vydání: 2. října 2020
- Výrobce: Toys for Bob
- Vydavatel: Activision
- Žánr: plošinovka
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: lokální ano
- Herní doba: Hlavní příběh 8-10 hodin.
- Cena: 1 799 Kč (Xzone.cz)
A zase ten Neo Cortex
Jak už to tak bývá, každý hrdina má svého úhlavního nepřítele, a ani Crash na tom není jinak. Opět se tedy setkáváme s doktorem Neo Cortex, ale i s doktorem Nefarious Tropy. Ti za pomocí kvantové masky otevřou interdimenzionální portály. Crash je tak nucený vstát ze své pohovky a vrhnout se spolu s jeho sestrou Coco za honbou plnou hledání dalších kvantových masek v naději, že dokážou odvrátit blížící se nebezpečí. Na své cestě tak prozkoumají zajímavou paletu světů jak z minulosti a přítomnosti, tak z budoucnosti.
Příběh v Crash Bandicoot 4 není určitě tím, kvůli čemu by jste hru hráli. Jedná se ovšem o nedílnou součást této hry, především pro to, že vám poskytuje jakýsi druh přestávky, kdy můžete popadnout dech na další nervy drásající zdolávání plošin. Ocenit musím humornou stránku s kterou se příběh prezentuje. Crashovy grimasy, úleky a výrazy vás pobaví, nebo alespoň vykouzlí úsměv na tváři.
Primárně budete moci hrát za Crashe nebo Coco, avšak jak budete postupovat dál v rámci příběhu, postupně si zpřístupníte speciální úrovně, kde můžete hrát i za staré známé přátele, jako je třeba Tawna a Dingodile. Každý z nich má potom své charakteristické schopnosti.
K úrovním se budete dostávat skrze Dimenzionální mapu. Ta má krásnou a zajímavou vizualizaci v podobě časových prasklin, ze kterých se promítají dané oblasti. Vizuálně působí každá mapa jako kombinace komiksové a cartoonové grafiky, která zároveň hraje celou plejádou různých barev a detailů. Těšit se tak můžete například na starověkou Čínu, období jurských dinosaurů, New York v 30. letech, ale i na město v budoucnosti. Kamera se občas stáhne, aby vám umožnila lepší pohled na určitou scenérii, což na mne vždycky zapůsobilo. Pěkný dojem snad kazí jenom ohraničení některých úrovní v podobě neviditelné zdi.
Trpělivost růže přináší
Jak už jsme se zmínil, Crash, Coco a jejich přátelé se vydávají na honbu za kvantovými maskami. Pomocí těchto masek budete schopni postupovat v různých úrovních. Tyto masky totiž ohýbají realitu, a tak budete schopni zpomalit čas, nechat zmizet věci, nebo dokonce obrátit gravitaci. Jak ale brzy pochopíte, ačkoliv vám mají masky umožnit a zjednodušit pokračování v určité úrovni, budou zároveň vaší noční můrou. Čím více funkcí Crash může provádět, tím více se musíte soustředit.
Crash Bandicoot 4 je totiž svou obtížností stejný, ne-li větší, jako předchozí díly.
Obtížnosti vám hra nabídne dvě, ačkoliv se ve skutečnosti jedná spíše o herní styly. Tím prvním je Modern, kdy se po úmrtí respawnujete na posledním checkpointu. Tento styl je vhodný především pro začátečníky a ty, kteří nedisponují tak velkou trpělivostí. Druhý herní styl, Retro, je ta pravá výzva pro každého, kdo si libuje ve vlastním utrpení. V tomto stylu máte omezený počet životů. Jakmile si je vyčerpáte, budete muset projít celou úroveň znovu od začátku.
Pokud jste v Crash Bandicoot sérii nováčkem a čtvrtý díl bude vaším prvním titulem z této série, připravte se na obrovský šok. Milovníci série a pamětníci určitě ví, o čem mluvím. Crash Bandicoot 4 je totiž svou obtížností stejný, ne-li větší, jako předchozí díly. Pořádně zatopit vám přitom hra dokáže v obou herních stylech.
Nejedná se avšak o hlavolamy a hádanky, které zvyšují jeho obtížnost. Obtížnost je zde tvořena dvěma základními pilíři, a to rychlost a přesnost. Tyto dva pilíře proti sobě stojí v naprosté rovnováze a jeden bez druhého vám nedokážou zajistit postup do dalších úrovní. A právě tato rovnováha vás dokáže zdržet i několik hodin na jedné úrovni.
Paradoxně je ovšem radost z vítězství tím větší, čím déle vám trvá úroveň dokončit.
Ale ať už vám trvá dokončit úroveň sebevíc hodin, ať už vás to stojí několik nových ovladačů, potoky slz, či vykřikování dosud neznámých sprostých slov, nakonec je pocit z vítezství to, co vás nutí v Crashovi pokračovat do té doby, dokud neuvidíte závěrečné titulky. Trpělivost je ale vlastnost, kterou musí aspoň v nějaké míře každý hráč Crashe disponovat. A není tomu jinak ani u čtvrtého dílu.
Každý krok dopředu znamená deset smrtí a několik minut hraní navíc. Paradoxně je ovšem radost z vítězství tím větší, čím déle vám trvá úroveň dokončit. Když konečně po dvou hodinách dokončíte úroveň, u které jste na začátku umírali s každým krokem, máte pocit, že máte reflexy vytrénované na úrovni mistra Jedi. S odhodláním se tak vrháte do další úrovně, přičemž zde znovu uvíznete na pár hodin a celý koloběh se opakuje.
Konec příběhové kampaně? Je tu toho víc
V některých úrovních si budete moci zahrát i za doktora Neo Cortex a Dingodile. Právě tyhle dvě postavy můžou využít svých dvou zbraní ke střelbě na protivníky a předměty. Osobně mi docela chyběl nějaký ukazatel míření, který by mi alespoň ve zjednodušené podobě naznačil, kam moje střela poletí. Samo o sobě by to jistě nebyl problém, ale v případě hry, která staví na rychlosti a přesnosti, to může byt značně frustrující.
Crash Bandicoot 4: It’s About Time je synonymem skvěle vydařeného rebootu.
Dokončením kampaně to ale nekončí. Každá úroveň nabízí gemstony a skiny podle toho, kolik ovoce wumpa najdete, kolik krabic rozbijete a kolikrát zemřete. Každá úroveň se také může pochlubit režimem time trial a N. Verted, díky němuž ji budete nejen přehrávat zrcadlově, ale také pomocí kreativního vizuálního filtru, který ji může usnadnit nebo naopak udělat daleko těžší. Pro skutečné milovníky sebetrýznění jsou tu Flashback Tapes. Tyto kazety vás zavedou do událostí před prvním dílem a úrovně v nich jsou extrémně obtížné.
Mimo jiné je zde zastoupený lokální multiplayer pro 2-6 hráčů. Soutěžit a porovnávat svoje schopnosti můžete ve dvou disciplínách. V Checkpoint Race se budete snažit dosáhnout nejbližšího checkpointu v co nejrychlejším čase, a v Crate Combo sbíráte co největší počet bodů, aniž by jste přerušili své kombo.
S hudbou jde vše lépe
Hudební podkres je směs chytlavé nekončící zábavy. Ocenit musím i případy, kdy prostředí reaguje s hudbou. Například v mapě, jež se nápadně podobá New Yorku, po vás nepřátelé střílí do rytmu hudby. A ačkoliv si v prvních hodinách hraní pokyvujete hlavou a hvízdáte, jakmile se zaseknete v některé z těch těžších úrovních, začne vám hudba pomalu vadit, až ji nakonec začnete nenávidět do té doby, než úroveň pokoříte. Dabing je avšak v pořádku a neshledal jsem na něm nic špatného.
Crash Bandicoot 4: It’s About Time je synonymem skvěle vydařeného rebootu. Dokáže nabídnout starou herní klasiku svým nostalgickým fanouškům, ale zároveň to udělat v moderním pojetí. Ano, je pravdou, že se jedná o skutečně náročný titul, kde budete potřebovat plno trpělivosti a pevné nervy. Ale o to přece jde! Těžko říct, jestli by se původní série díky své náročnosti nezapsala do paměti fanoušků a hráčů, ale kombinace náročnosti, humoru a krásného vizuálního zpracování…To je prostě Crash Bandicoot.
Recenze
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Crash Bandicoot 4: It's About Time je skvělou plošinovkou, která hráčům nabídne skutečnou výzvu. Pro některé může být odrazující signál těžší obtížnosti, ale přesto si dokáže své fanoušky udržet. Spolu se zajímavou komiksovou vizualizací vás přesvědčí o tom, že vývojáři z Toys for Bob úspěšně převzali pochodeň série a Crash Bandicoot 4: It's About Time dostál svého jména.
Líbí se nám
- Chytlavá hudba...
- Krásná vizualizace
- Díky výzvám je větší chuť hrát úrovně znovu
- Vtipné scény
- Lokální multiplayer
Vadí nám
- ..., která je někdy příliš otravná
- horší možnosti míření při střelbě
zda se mi ten novej crash mnohem tezsi nez starší dily
Skvělá hra, pařil první díl jeste na skole
Mají pravdu It’s about damn time na to vydat čtvrtý díl ! Crash je skvělý a i první díly byly povedené. Dříve jsem se díval na peťana jak hrál Kreše a byl jsem z toho v krešu, tak jsem si jednu kopii musel taky pořídit.
Gustavo Woltmann
Hra je hodně povedená tet by mohli začít na vývoji 5 dílů
Jedu retro mód a celkem pohoda Cortex poprvé poražen. Ale mám štěstí protože, před tímhle jsem drtil Cuphead což mi dalo určitý skill ale dát to celý na Time trial a posbírat všechny bedny a nakonec dokončit celou cortexovu laboratoř! Tak s tím se loučím.🤣
Když jsem před vydáním četl v zahraničních recenzích stížnosti na vysokou obtížnost, tak jsem se docela smál, jak jsou ti dnešní herní novináři zhýčkaní moderními hrami. Po tom co jsem někde ve 3/4 příběhu musel přepnout z Retro módu na Modern a v posledním levelu před závěrečným bossem mi počítadlo zaznamenalo více než 180 úmrtí, tak mě smích přešel Přesto je to úžasné pokračování, které předčilo veškerá má očekávání.
Coco je Crashova segra? LOL ja myslel že je to jeho mila #teamTawna (hry jsem hrál jen u kamarádů, takže lore fakt nevím)
Jsem zhruba v polovině příběhu a vše si neskutečně užívám. Crash je zpět ve vší parádě a mně stopro cinkne nová platinka Nebo mi cinkne na majáku, než se k ní dostanu a vše splním. Parádní hra – perte do mě DLC a nové díly, já toho lišáka miluju!