Hned na úvod se musím přiznat, že jsem jedním z těch hráčů, kteří na Biomutant netrpělivě čekali již od jeho oznámení, k němuž došlo v roce 2017. Kvůli velikosti hry, drobným změnám v její podobě a jen velmi malému vývojářskému týmu, který čítá pouze těžko uvěřitelné dvě desítky vývojářů, se však vývoj značně protáhl a od prvního oznámení to již zanedlouho budou čtyři roky. Učinit hru takto rozmanitou a rozsáhlou v malém týmu je značně ambiciózní úkol – no a na jeho výsledek se podíváme v této recenzi.
- Platforma: PC (recenzováno), PS4 a Xbox One (PS5 a Xbox Series X/S skrze režim zpětné kompatibility)
- Datum vydání: 25. 5. 2021
- Vývojářské studio: Experiment 101
- Vydavatel: THQ Nordic
- Žánr: Kung-Fu RPG s otevřeným světem
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: cca 13 GB
- Herní doba: 13-15 hodin (pouze hlavní dějová linie), vyšší desítky hodin pro kompletní dokončení
- Přístupnost: 12+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1499 Kč (Xzone)
Vzhůru do zmutovaného světa
Už při prvním spuštění jsem upřímně netušil, co mám od Biomutanta očekávat. Pakliže jste podobně jako já pečlivě sledovali veškeré informace, které se okolo tohoto titulu vyrojily, jistě jste si povšimli spousty šíleně vypadajícího vybavení, nepřátel a mnoha dalších věcí, jež vás mohly vést k mylnému pocitu, že půjde o jakýsi mišmaš všech žánrů. Není tomu tak. Pokud bych měl základní zápletku a strukturu hry popsat bez toho, aniž bych vám vyzradil příliš, bylo by to vlastně velmi jednoduché. Jste mutant, stvoření podobné mývalovi, které v této povídce hraje klíčovou roli. Zdejší svět, jehož osud závisí na stromu života, umírá, neboť jej pojídají čtyři takzvaní pojídači světů, které musíte (alespoň v mém případě, jedná se k RPG, a tak se váš průchod může lišit) zlikvidovat. Kromě toho v zemi zuří také válka mezi kmeny, jejichž názory a přesvědčení se značně rozcházejí.
Zdejší svět umírá a je jen na vás, zda mu zvládnete či chcete pomoci.
Dle toho, ke kterému kmenu se přidáte, budou určeni vaši nepřátelé, kterých se budete muset zbavit likvidováním základen a pevností ve Far-Cry stylu (ano, je zde i ta animace po obsazení každého outpostu). Tyto úkoly jsou tedy velmi prosté, byť se postup k jejich splnění do jisté míry liší (někdy do základny pro její zničení ani nemusíte vtrhnout, stačit může například zbraň na dálku). Výrazně více příběhově zaměřená je pak hlavní dějová linie, o jejíž konci a průběhu rozhodnete na samotném začátku titulu.
Explorace bez otravných otazníků?
Biomutant je jednoduchou hrou na pochopení, s čímž souvisí, že během hlavní linie máte vždy jasně označeno místo začátku úkolu i místo interakce během něj. Dá se tedy říci, že vás hra spíše ,,vodí za ručičku,“ což ale není na škodu, jelikož to pomáhá tempu hry. Kde vám nikdo pomáhat nebude jsou enviromentální hádanky. Ty sice nejsou nikterak obtížné, ale starají se o jakési ozvláštnění hratelnosti zejména v podzemních chodbách, které spojují bojové arény.
Ani úkoly vedlejší nejsou na mapě zobrazeny formou otazníčků, ony vlastně nejsou ze začátku zobrazeny vůbec – zobrazí se totiž až tehdy, když se pobavíte s NPC či vám úkol někdo zadá (od té doby již značku na mapě uvidíte).
Za průzkum herního světa jste značně odměňováni.
K exploraci následně hra vyloženě vybízí. Můžete ve světě nalézt minibosse, ze kterých dostanete vybavení či materiály a procvičíte si na nich své schopnosti, ale spatřit můžete i větší monstra. Zákoutí mapy či podzemní systémy zase ukrývají vybavení, zbraně, zbroje a součástky.
Kromě klasických biomů zde naleznete i toxické a jinak nebezpečné zóny, jejichž prostředí se můžete vystavit jen na krátkou dobu, případně musíte nalézt ochranný oblek. To se týká i vyprahlých pouští a zamrzlých částí mapy.
Crafting
Ještě předtím, než si povíme, jakým způsobem zde funguje vyprávění příběhu, se zaměříme na tvorbu zbraní, která je neuvěřitelně komplexní. Vše začíná u částí zbraní (ty můžete nalézt či koupit), které následně můžete dle libosti kombinovat, dokud nevznikne vámi zamýšlená zbraň – bez nadsázky zde můžete tvořit miliony kreativních kombinací. K jejímu vyrobení ale budete kromě jednotlivých částí zbraně potřebovat i spojovací materiály a další drobné části, které budete nalézat zejména při plnění vedlejších úkolů a exploraci.
Příběh, kterému nemáte šanci porozumět
Personifikovaná zvířata ve světě Biomutanta pochopitelně nemluví lidskou řečí, ale produkují jen jakousi spleť podivného huhňání. Jak tedy ale zjistit, co se kolem vás vlastně děje?
Příběh je vám prezentován skrze vypravěče.
Inu, celý příběh je vám prezentován pomocí vypravěče, který vám veškeré dialogy překládá – vy tak nejprve slyšíte cizí řeč postavy a následně překlad od vypravěče. Celá hra je navíc až překvapivě ukecaná a v dialogových volbách během hlavního příběhu strávíte leckdy podobné množství času, jako v samotných hratelných sekvencí, což mě velmi překvapilo.
Tip:
Doporučil bych v nastavení snížit frekvenci poznámek vypravěče. Ani on nemá nekonečnou slovní zásobu a jeho poznámky se během explorace po několika odehraných hodinách začnou opakovat.
Na stranu dobra či zla?
V průběhu hry by vás měla zajímat také vaše karma. Negativní či přímo útočné odpovědi s vámi diskutujícího urazí, což změní jeho názor na vás. Zda jste odpověděli dobře či správně se pak dozvíte ihned po dialogové volbě a to za pomocí létajících příšerek, které se o vaší volbě pobaví. Jedna z nich reprezentuje právě dobro, zatímco druhá zlo.
Délka hry a její rozvržení
Rozhodnete-li se do hraní Biomutanta pustit, určitě se vyvarujte chyby, které jsem se při hraní dopustil já – nenechte se pohltit hlavním příběhem, jelikož jinak by mohlo vaše dobrodružství poměrně rychle skončit. Celá příběhová kampaň se totiž dá dohrát za pouhých 12-15 hodin, ovšem na rozdíl od toho, co nedávno sdělili sami vývojáři, se jedná o 12-15 hodin bez přeskakování dialogů – jde zkrátka o plnohodnotný průchod hrou.
Je tedy hra příliš krátká?
Nikoliv, stejně jako není krátká ani poslední Zelda, a to navzdory skutečnosti, že její závěrečné titulky můžete spatřit během několika desítek minut. Jistě již víte, kam tím mířím. Tak jako u Zeldy i zde platí, že převážná většina hry se skrývá ve vedlejším obsahu, který svou kvalitou může hlavní dějové linii mnohdy i konkurovat.
Soubojový systém
Soubojový systém je zkrátka nápaditý. Kombinuje magii, střelné zbraně a zbraně na blízko, přičemž mezi různými typy od každé skupiny lze plynule přepínat i v souboji. Během vteřiny tak lze například po zabití protivníka přepnout na mechanizovanou pěst, která vám umožní prorazit stěnu. Každá zbraň má i speciální schopnost a komba, jejichž využívání vám zajistí lepší výsledky během boje.
Pohybový systém je poměrně variabilní – kromě pohybu po vlastních můžete i šplhat po lanech a po skalách, létat, sehnat si vlastního ,,koně“, na kterém můžete jezdit a během úkolů se dostanete i k motorizovaným a dobře vyzbrojeným strojům. Hratelnost se zkrátka povedla.
S mnoha aktivitami (ne)přichází technické problémy?
Ani nevím, co k tomu napsat. Za celý průchod hrou jsem zkrátka nenalezl ať už větší či menší technický problém. Vše vždy fungovalo a já si jen přeji, abychom hry s takto vyladěnou technickou stránkou vídali častěji. Mluvit pochopitelně mohu jen za PC verzi hry a nezbývá tedy než doufat, že na tom budou konzolové verze podobně. Experiment 101 zde zkrátka ukazuje, že i v malém týmu se dá vyvinout velmi obsáhlá hra s otevřeným světem bez otravných bugů.
Vizuální zpracování a hudba
Vizuální zpracování hry je nadprůměrné (obzvláště kvalitní jsou textury), jen nečekejte to nejlepší, co může současná herní scéna nabídnout. Stále se jedná o menší vývojářský tým. Co se týče hudby, tak ta je na přibližně stejné úrovni. Naleznete zde několik zajímavých skladeb, ale nevyhnete se ani jen stěží zapamatovatelným melodiím.
Závěrem
Ve výsledku je tak Biomutant jednoznačně skvělou hrou, která se navíc obešla bez technických problémů. Svět hry je nápaditý a rozmanitý a kdyby vám sedm herních biomů nestačilo, tak se vždy můžete vrhnout do podzemí či zamořených oblastí. Explorace je smysluplná a hráč je za ní řádně odměňován. Hlavní příběh s jednoduchou zápletkou ale nepřekvapí a je velmi předvídatelný. Je to škoda, jelikož toto zasazení by se nepochybně dalo využít lépe. Ve výsledku to jsou ale spíše menší problémy, které celkový zážitek ze hry naruší jen minimálně.
Recenze
Biomutant
Biomutant je bezpochyby skvělá hra s krásným vizuálním zpracováním, nápaditými lokacemi a postavami a působivým soubojovým systémem, přičemž to vše se povedlo dodat v perfektním technickém stavu. Zamrzelo mě však známé pojetí otevřeného světa a jakási nenápaditost hlavního příběhu. Pakliže vás hry s otevřeným světem nebaví, Biomutant váš názor jen těžko změní, pokud jste ale OW pozitivní, neváhejte.
Líbí se nám
- Rozmanitý svět
- Odměňující hratelnost
- Příběh prezentovaný skrze vypravěče
- Nespočet různých aktivit
- Vynikající technický stav
- Soubojový systém
- Atmosféra herního světa
- Crafting
Vadí nám
- Hlavní příběh by mohl být zajímavější
- Hra se příliš drží již známých mechanik
- Obsazování outpostů může být repetitivní
- Hlášky vypravěče na základní nastavení se začnou poměrně rychle opakovat
Tak Biomutant dohraný. Musím říct, že jsem zklamán, ale to bude asi tím že se měl velké očekávání. Když to shrnu příběh, no příběh ten byl slabučky téměř o ničem. Vedlejší úkoly, no já bych to spíš viděla tak, že vedlejší úkoly byli jako náhrada za otazníky ala assasin :D. Takovéto nechci mapu plnou otazníků, tak to vyplním questy, které budou ale nebudou mít žádnou vyplň nic co by svět pořádně osvětlil … Ale co zas musím uznat je to krásně barevné, grafika se mi líbila není to žádný top ale byla pěkná. Pak boj ten byl dobrý a bavil mě, ale byli strašně nevyvážené zbraně téměř celá hra se dá dohrát jen se střelnými zbraněmi, které jsou až moc op. Co musím ale vážně vyzdvihnout tak je crafting ten je vážně povedený a tolik možností, ten se vážně povedl. Tak nakonec jak jsem se na hru těšil, tak musím říct že sem zklamán. Hodnocení bych tomu dal tak 5,5/10.
Já to zapl jen na hodinku nebo dvě, více jsem tomu už nevěnoval. Tak hodně mě to neupoutalo za tu dobu a navíc mám rozjeté ME, tak si Biomutant bude muset počkat.
Začátek vážně není moc chytlavej a vsadím se, že hodně lidí odložilo nebo zahodilo hru jen kvůli tomu. Ale musím říct, že tohle je jedna z mála her, kde člověk vůbec nesmí brát v potaz ostatní hodnocení a hru si opravdu zahrát a věnovat ji nějakej čas, pokud ho samozřejmě baví tenhle typ her.
Dohrát tohle za 12 hodin, tak možná vypotím taky podobný hodnocení, jako bylo v několika recenzích ve světě vidět a absolutně nechápu, jakým stylem tyhle lidi hru hrajou, protože za 12 hodin jsem nebyl ani ve třetině obsahu. A tyhle lidi potom seriozně hodnotí hry, vzniká review bombing a podobně. Smutný.
Zatím jsem dosáhnul 9. levelu a musím zklamaně říct, že je to pro mě nehorázná nuda. Do hraní se celkem nutím, ale nechci hru zatratit, rád bych, aby se mi líbila. Musím ale pochválit parádní optimalizaci, na mém 5 let starém PC (až na RTX 2060) běhá jako z partesu. Jinak mě hra připomíná spíš otravnější verze Far Cry od Ubisoftu, které ani mezi mé Best of hry fakt nepatří. Stereotypní a nudný svět, který vypadá jak náhodně generovaný s dost nezajímavými úkoly. Narazil jsem zatím na jednoho hlavního bosse, mám pocit, že zrovna na toho provařeného z nespočtu trailerů a to byla jedna z mála světlých chvilek. A dokonce ani vypravěč mě tolik neirituje, jak jsem si myslel. Co ale naplat, když je hra prostě nudná. Ani ne vyloženě špatná, jen prostě k uzoufání nudná. Dám tomu ještě chvilku, ale nebudu to lámat přes koleno.
Takže jasná 9/10.
Jako v prázdném světě nic není? Nějaká tajemství nebo tak?
Mám odehráno asi 15 hodin, level 20, prozkoumáno tak 30% mapy a zabitýho jednoho bosse. Rozhodně bych neřekl, že je svět nudnej, všude je hromada úkolů k udělání (i když pravda, hodně z nich je dost se opakujících nebo podobných, ale zrovna u téhle hry mi to nějak nevadí). „Prázdnost“ světa mi dost připomíná třeba Nier Automata, kde taky bylo pár věcí na loot a občasný skupinky nepřátel, jinak pusto prázdno (lepší loot je dost v těch vedlejších, typově podobných misích). Jinak souboje jsou absolutní pecka a hlavní tahák hry.
Souboje jsou skutečně na hře asi to nejlepší a pozitivně hodnotím i hudební podkres. Jinak mezitím jsem pokročil na level 12, takže flintu do žita neházím.
80 přátel na steamu, 11 lidí jí má v seznamu přání a nikdo jí nevlastní. To není dobrý. Všichni čekají na slevu.
tak optimalizace je katastrofa . na 6700XT to bezi priserne . je tu tolik jinych her co jsou hezci a vetsi a bezi krasne .
8/10 to určitě HAAH tak maximálně 6-7/10
takze dalsi genericka open world sracka, kterych za rok vychazi tak 10
10 není zas tak moc, to mají fanoušci žánru zhruba jednu na měsíc
1234: Uved’ prosím nějakou hru která se ti líbí…
Takovejch je… Ale od roku 2019 jsou to jen tri: metro exodus, serious sam 4 a days gone. Jinak pravidelne hraju assetto corsa.
Resis generickou sracku a líbí se ti Days Gone? A ta je podle tebe co?
Vedel jsem ze tohle nekdo napise Nevim, proste mi to sedlo, i kdyz to byl loading simulator no… A nikde netrvdim, ze je to nejaka mistrovska hra, ale za tu dobu nic poradnyho nevyslo (krome jiz zminenyho), tak to mam porad v pameti
Tak ti prave třeba úplně stejne sedne i toto
Ted uz mam mnohem prisnejsi metr nez pred dvema rokama
Už si vyrostl, jo? 😂
Days Gone se i mě moc líbí, zrovna ho hraju na PC. S tak přísným metrem si asi moc nezahraješ co ? No každého věc. Mě a další hráče třeba bude bavit i tahle hra která se tobě nevejde do tvrdých limitů. No jo nic není dost dobrý a pak furt musíš všude psát jak je vševchno na ho**o páč se nudíš
Ze se tak staras, co me bavi a co ne. Bez si hrat ten lgbt battlefield a neotravuj.
Jakože ta první hodina je opravdu tragická, hrozná okecávačka. Na štěstí se to poté rozjede ale i tak bych to vyděl spíš tak na 7/10. Jakože 9/10 co tomu dal Indian je podle mě už mimo.
Tohle zvladli ve 20 lidech? Tak to klobouk dolu… myslim, ze tak trochu vytrollili vsechny ty Ubisofty, Rockstary atd…
No já myslím že Rockstar se 150 milionama prodaných GTA pětek jenom tak někdo nevytrollí.
At‘ si celý slavný GTA narvou třeba do špic. Věřím tomu, že tohle mě bude bavit mnohem víc a mnohem dýl
To víš , ne každý má vkus 😂😂
„…jeden příklad za všechny je zabírání bodů pro rychlé cestování – hrdina pomočí sloup, aby si označkoval teritorium.“ –
Musím se přiznat, že když jsem to viděl poprvé, tak jsem chvíli přemýšlel nad tím, jestli se to vážně stalo.
To s tím slabším příběhem a dialogy se dalo čekat. Je vidět, že jim šlo hlavně o variabilitu a vyblbnutí ve světě.
Pro fandy – Herní svět s CZ titulky
Takže rádoby ubisoft „mmo“ open world s repetivnim grindem? Škoda… nic proti lidem který to baví, ale doufám, že se už brzo tenhle open world posune revolučním směrem.
To bych neřekl, jsou zde Ubisoftem silně inspirované části, ale celou hru zle projít i bez vedlejších úkolů či zdlouhavého grindu. Vedlejší mise jsem plnil a svět prozkoumával, jelikož jsem chtěl, ne protože by to bylo nutné k dokončení příběhu.
Je to z velké části slepenec mnoha známých mechanik a třeba inspirace Zeldou je možná ještě silnější, než právě inspirace Ubisoftem.
Téměř každý si vybavuje naprosto top souboják a jeho neuvěřitelnou variabilitu. Stejně jako obrovskou variabilitu craftingu zbraní, velmi přínosné objevování všech biomů a pestrost světa obecně.
oj oj oj IGN 6/10 … a pár dalších si stěžuje na frustraci :/ to nesnáším…
no uvidíme jak to rozhodne VORTEX !!! beztak 7/10 dají… už to cítím…
zing musel dát bodík navíc aby si obhájili tu tašku
přece by tady celej měsíc nedělali reklamu 6/10 hře…
ale na hru se těším…
Jako respektuju názor, ale musím říct, že ten komentář s tou taškou mě pobavil
Technická: Martine, mohl by ses pro mě mrknout do nastavení na antialiasing? Vím, že většinou típnuté screeny (bez použití fotomódu) nelze s běžící hrou na displeji srovnávat (v běhu vše vypadá prostě 100x lépe), ale screenshoty u recenze mi přijdou dosti zubaté. Především pak (jinak) nádherná vegetace. Díky!
PS: Jinak ta hra barevnou paletou úplně dýchá jakousi svěžestí. I krabice od hry No to bude krásná dovolená!
Určitě, antialiasing se nastavuje pouze v rozmezí low-max, výběr z více typů zde není. Vše jsem měl nastavené na nejvyšší detaily při FHD rozlišení a na problém s vyhlazováním hran jsem během hry nenarazil.
Naprostá paráda! Lehoulince jsem si oddechl. Už aby byl zítřek a instaloval jsem svou kopii! Zing 8/10, konkurenční web 85% a 7/10 Na prvotinu studia (open world) a miliardu mechanik + fashion + pestrost světa je to značný úspěch. Nejvíce mě ale ohromilo, že technický stav je v pohodě. U open worldu to rozhodně nebývá zvykem. Super zprávy!
Bohužel slyšíme nedobré věci o technickém stavu na konzolích, snažíme se zjistit podrobnosti (na recenzi jsme dostali PC verzi, která byla opravdu bez problému po této stránce).
Mě zajímá PC verze, ale i tak díky za info (pro konzolisty samozřejmě podstatné).
Doufám, že to tak strašné na té konzoli nebude mám to objednané na ps4, tak to snad na tom mém pročku pojede fajne