Loňské pokračování série Assassin’s Creed různými způsoby reagovalo na kritiku předchozích dílů (přepracovaný systém ikon a aktivit na mapě, méně hektický management lootu apod.), nicméně pořád se jednalo o velice rozsáhlé příběhové RPG, které některé hráče zahltilo nebo dokonce odradilo svojí délkou a relativně repetitivní strukturou. Přesto se ale dle informací Ubisoftu jedná o nejlépe prodávaný díl v historii série, na čemž se nejspíš podílela i skutečnost, že hra vyšla před vánoci, sloužila jako dobrý showcase výkonu i grafiky nových konzolí a Cyberpunk 2077 tenkrát vycouval do jiného měsíce. Navíc se zdá, že vikinské téma hodně lidí nalákalo, nejen díky zájmu probuzenému populárním seriálem. Pokud tedy patříte mezi ty, kdo si hru spokojeně užili, nejspíš se těšíte na první velké DLC rozšíření. Dobrá zpráva je, že dostanete poctivý nášup toho, co již znáte z hlavní hry. Špatná zpráva je, že inovací nebo změn je pomálu.
- Platforma: XSX (recenzovaná verze), PS5, PS4, X1, XSS, Stadia
- Datum vydání: 13. 5. 2021
- Výrobce: Ubisoft (Kanada + Itálie)
- Žánr: RPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 12,5 GB
- Herní doba: 10+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: digitální
- Cena: Season Pass 840,- Kč (EGS)
Irská politika a magie
Hlavním lákadlem na tento přídavek je skutečnost, že se vydáte do zcela nových lokací na nové herní mapě. Po Anglii z hlavní hry vás tentokrát čeká Irsko, rozdělené na čtyři kraje, které svým rozsahem i obsahem připomínají kraje z hlavní hry. Kromě tradičního politikaření a bojů mezi místními vládci vás ale čeká mnohem zákeřnější, zbrusu nová skupina nepřátel – temní druidové. Ti pro boj využívají halucinogenní látky, díky kterým získávají v očích protivníků (tedy i ve vašich) nadpřirozený vzhled a schopnosti. Díky tomu se jednu chvíli budete prát se skupinou lidských nepřátel a druhou chvíli už budete stát proti vlkodlakům (zdravíme Resident Evil) a všemožným přízrakům.
Než se ale k prvnímu střetu s Druidy dostanete, docela si počkáte. Jak se můžete podívat i v záznamu našeho streamu ze hry, dokonce ani do toho Irska se nedostanete zas tak rychle. Předchází tomu příchod nové postavy do vaší vesnice, gender fluidní obchodnice/obchodníka jménem Azar, pro kterou/kterého musíte splnit úkol ještě v Anglii, abyste vůbec mohli do Irska odcestovat (ale nemusíte mít dohranou hlavní hru, stačí se dostat do Anglie – doporučená úroveň DLC je 55). S překvapením zjistíte, že králem Dublinu, největšího přístavu v Irsku, se stal váš bratranec Baid (kterého jste považovali za mrtvého). Ten se aktuálně snaží zalíbit irskému velekráli Flannovi, ale politická situace v Irsku je mírně řečeno napjatá, nejen mezi seveřany a irčany, ale také třeba mezi pohany a křesťany nebo mezi původními druidy a radikálními temnými druidy.
Budete bojovat proti lidským protivníkům, ale také proti vlkodlakům.
Stejně jako v hlavní hře vás tak čeká boj se znepřátelenými vládci a frakcemi jednotlivých krajů, abyste je pomohli přivést pod Flynnovu vládu a ten na oplátku zajistil ochranu krále Dublinu i jeho sedmnáctiletého syna. Flynn přitom není žádná politická figurka, ale pořádný hromotluk, který se do největších bitev zapojí po vašem boku, vyzbrojen masivním obouručním mečem. Jeho legendu zase pomáhá šířit rusovlasá básnířka a zpěvačka Ciara, která má zároveň na svědomí obohacení soundtracku hry o nádherné vokální písně, díky kterým jsem si vzpomněl třeba na hudbu z Dragon Age Inqusition. Obecně jsou všechny nové postavy v tomto rozšíření zajímavé a povedené, ale samozřejmě musíte mít žaludek na spoustu politikaření a souvisejících rozhovorů.
Malý velký přídavek
Osobně se přiznám, že mě první hodiny docela mrzelo, jak civilní a „obyčejný“ tento přídavek je: čekal jsem něco více svérázného, v duchu „nadpozemských“ výletů do záhrobí z přídavků pro Origins a Odyssey. Místo toho jsem ale dostal víceméně uzemněné politické drama, které v lepších momentech připomíná Hru o trůny (nikomu se nedá věřit, zrady i vraždy jsou na denním pořádku) a v těch horších prostě jen generický RPG balast. Temní druidové se svou magií na scénu nastoupí až po několika hodinách, ale i tehdy se jedná o izolované boje, nikoliv o celé svérázné prostředí. Jakmile ale příběh nabral vyšší otáčky, začalo se více umírat, vztahy komplikovat apod., tak jsem zjistil, že jsem docela zaháčkovaný a chci vědět, jak to všechno dopadne. Finále DLC je pak příjemným překvapením, které se tomu zbytku docela citelně vymyká. Pokud jde o nové zbraně a vybavení, jejich vlastnosti a perky nejsou nijak revoluční, ale svým vzhledem pěkně zapadají do zasazení a stylizace keltské historie.
Po herní stránce nabízí Irsko několik nových aktivit, mezi kterými vyniká obsazování a vylepšování obchodních stanic (Trade Post), které vám následně v pravidelných intervalech dodávají suroviny. Druhou novinkou jsou poštovní holubi s úkoly od regionálních králů. Tyto úkoly jsou sice relativně tradiční, ale pokud je splníte za dodržení extra podmínek, budete nuceni hrát určitým stylem a dostanete dvojnásobnou odměnu. V boji jsou zase největší novinkou halucinace využívající temní druidi, kteří se umí zneviditelnit, kromě jiného. Pokud se budete soustředit jen na příběh a budete hrát na nejnižší obtížnost, prosekáte se na konec přídavku zhruba do deseti hodin. Na vyšší obtížnosti a při plnění i sbírání všeho se ale samozřejmě bavíme třeba o dvojnásobku. Osobně mne velmi baví i pouhé cestování nádhernou krajinou ve hře, která je v případě Irska navíc obohacena vysokými horami a vodopády, na které je radost se dívat, obzvláště v doprovodu stylové „keltské“ hudby.
Recenze
Wrath of the Druids
Pokud jste si užili původní hru a líbila se vám, tento přídavek vám nabídne nášup nového obsahu ve velmi podobném duchu, včetně nových lokací, nových postav, nových aktivit, nových nepřátel i vybavení. Výrazným doplňkem je také nová hudba v čele s několika stylovými písněmi. Důraz příběhu je položen spíše na politiku, takže druidů a magie si užijete o něco méně, než byste možná čekali.
Líbí se nám
- Nové lokace a postavy
- Povedený příběh
- Temní druidi a jejich schopnosti
- Nové aktivity a vybavení
- Působivá a stylová hudba
- Bonusové úkoly ovlivňují herní styl
Vadí nám
- Druidů a magie není zas tak moc
- Velmi podobné hlavní hře
A co to DLC s Beowulfem to nebude ??
To bylo tuším už v původní hře pro předobjednávky jak bonus
Mají vyjít ještě nějaká další DLC? Uvažuju jestli má cenu se do toho vrhat hned nebo až vyjde všechno později. Ale potom už na to třeba zapomenu.
Teď ale koukám, co je za den. Tak to kašlu, za chvilku tu jsou důležitější hry.
Má vyjít ještě jedno velké příběhové rozšíření, zasazené do Francie
Kromě toho se spekuluje ještě o jednom velkém rozšíření které zavinilo pozastavení produkce dalšího dílu podle leakera J0nathana který již v minulosti pravdivě leakoval info o AC
Já si Eivora oblíbil, takže bych se nebránil
Martine, musím zde napsat, že tě obdivuji, a to už dlouhodobě. Tolik energie, které věnuješ sebevětšímu výlevu, který zde kdejaký anonym vloží, to se klaním.
Asi už jsem trochu OG, ale nikdy jsem nepochopil, proč mají dnešní (asi děti) lidé potřebu přijít, vyblít pod článek kritiku, a odejít. Zejména na herní scéně – podívám se na Youtube, přečtu si recenze, projedu reddit, mrknu na Metacritic a udělám si svůj obrázek o hře. Nesouhlasím s názorem, verdiktem, hra mě nezaujala? Jasně, tak to přejdu a život jde dál.
Já ti tu naopak nechám zprávu pozitivní – díky moc za další recenzi a za čas, který si tomu věnoval.
Moc děkuji
Mě na našich čtenářích opravdu záleží, stejně jako mi záleží na smysluplné osvětě české herní veřejnosti (poukázání na souvislosti ve světě, důvěryhodné zdroje dat apod.) a hlavně: záleží mi na hrách samotných, které pro mne hodně znamenají a chci jim to důstojně oplácet.
Navíc se mi už opakovaně vyplatilo reagovat i na kritiku konstruktivně a po dobrém, protože to většinou vede k lepšímu porozumění nebo obohacení diskuze či informací o hře. Taky jsem si dobře vědom toho, že nikdo není dokonalý a pořád se i po 21 letech praxe v oboru učím, co bych mohl na svých článcích nebo na webu jako takovém zlepšit. Tentokrát to třeba vypadá, že jediné nevhodně zvolené slovo neplánovaně posunulo dojem z celé recenze, což si rozhodně zapamatuji a příště budu na podobná „silná“ slova opatrnější.
Ještě se recenzent bude muset omlouvat za to, že se mu hra líbí
Snad akorát Vortex umí využít celou bodovou stupnici (což mnohým casualum vadí, ale já jsem za to rád). Zbytek českých herních magazínů považuje 7 za nejnižší známku. Proto mě nepřekvapuje, že toto DLC dostalo 8/10 (jinými slovy – generická hra?).
Recenze po stránce textu je samozřejmě v pohodě, jen zamrzí, že číselné hodnocení je tak mimo, až to bolí (mnozí se třeba řídí jenom číslem na konci – byť je to i jejich problém, že nečtou). Samozřejmě chápu, že recenze a jeho hodnocení je silně založené na subjektivních pocitech recenzenta a proti tomu nic nemohu mít (byť s takovou známkou spíše nesouhlasím), ale když už dáváte těch 8/10, tak ať podle toho vypadá i text samotný.
Nerozumím tomu, kde v textu vidíte kritiku hodnou nižší známky. Víceméně tam mám jedinou věc, na kterou si stěžuji – a to je nesplněné očekávání něčeho více „tajemného“ s ohledem na jméno a téma přídavku. Jinak v textu příběh chválím a zmiňuji také řadu novinek v hratelnosti.
Celkově je DLC takovou „zmenšenou verzí hlavní hry“ v novém prostředí, prostě 4 nové kapitoly Eivorovy ságy, takže pro fanoušky Valhally jde o důstojný přídavek toho, co se jim líbilo.
Pro rychlou orientaci těch, co nečtou text recenze, by měly pomoct i vypsané plusy a mínusy pod známkou.
„Osobně se přiznám, že mě první hodiny docela mrzelo, jak civilní a „obyčejný“ tento přídavek je: čekal jsem něco více svérázného, v duchu „nadpozemských“ výletů do záhrobí z přídavků pro Origins a Odyssey. Místo toho jsem ale dostal víceméně uzemněné politické drama, které v lepších momentech připomíná Hru o trůny (nikomu se nedá věřit, zrady i vraždy jsou na denním pořádku) a v těch horších prostě jen generický RPG balast.“
Tato část mi vyznívá v nepříliš pozitivním duchu (respektive ne v takové míře, aby to mělo těch 8/10). Samozřejmě pak hru chválíte, ale stejně mi to přijde takové mimo po stránce známky.
Jinak, tohle neměl být hate ani nic takového a navíc moje tvrzení není fakt, jen můj pocit, který určitě mnoho lidí nesdílí (který ale mám u hodně recenzí – že známka neodpovídá textu, viz. např. x-krát omývaný CP 2077). Třeba u Vortexu, když si přečtu recenzi a poté vidím číslo, tak si neřeknu, že jsou mimo apod. Zkrátka mi přijdou konzistentní v tomhle ohledu
Děkuji za podrobné vysvětlení. Asi jsem použil příliš silné to poslední slovo v citované pasáži, ale myslel jsem, že to zbytek textu (nejen tento odstavec) vyváží.
Každopádně osobně mám samozřejmě také nějaké ty oblíbené recenzenty, ale i u nich čas od času nesouhlasím. Lidi jsou lidi a hry jsou umělecká díla, takže je to s tou aplikovanou matematikou v tomto případě vždy poněkud složité. Osobně beru jako smysluplné ukazatele celosvětové agregáty hodnocení (OpenCritic, Metacritic, Steam, gameawards.net) a prodeje her, zbytek jsou prostě „jen“ názory jednotlivců.
V pořádku. Jak jsem říkal, je to jen můj pouhý pocit
Ano, sam recenzent v textu prizna ze pulka hry je genericky rpg balast, bum 8/10
Máte ve zvyku vždycky citovat jen tu polovinu věty, která se vám zrovna hodí?
Protože druhá půlka té věty je, že slabší části příběhu střídají části vynikající.
A ten odstavec pak pokračuje vysvětlením, že kromě jiného i díky silnému finále to celé stojí za to.
Tukan: O tom nevím (nejsem natolik jejich velký čtenář a divák, abych něco takového zaznamenal), ale jestli je to pravda, tak škoda no…
The Stargat3: Číselný hodnocení už dávno ztratilo smysl a sám to považuju za přežitek, ze kterýho se stala dneska fraška.
Tak to nesouhlasím, kluci z Vortexu odvádějí dobrou práci, na to, že jsou v podstatě 2 to zvládají na 1. Já osobně kombinuji Indiana, Zing a Vortex.
Koukám, že ty tu na Zingu vedeš nějakou svojí křížovou výpravu proti Vortexu. To už je několikátý komentář, kdy píšeš skoro to samé. Samozřejmě, kluci nejsou žádný ultra naskillený hráči, ale taky to o sobě netvrdí a naopak často se do té své nešikovnosti sami strefují. To co ty tady píšeš, že se jenom vymlouvají je jen ošklivá lež. Vortex není žádná žumpa, furt je to na českém herním poli jedno z nejlepších (ne-li nejlepší) médium. Žumpa se vytváří tady na Zingu v komunitě. Ač obsah je tu kvalitní, tak lidé jako ty tady vytváří naprosto toxické prostředí v komentářích.
Komicke
Na konkurenci od recenzenta kteryho fakt beru jako jednoho z mala 5/10 coz je pro takovou hru totalni dno.
Na Zingu obligatni 8/10, aneb stupnice v praxi.
No on akorát používá celou stupnici tak, jak by se měla, tudíž 5/10 = průměr. Bohužel to skoro nikdo ve světě nedělá a proto tu máme od kritiků takový známky, jaký máme. Ono totiž na plakátu, co se chlubí úspěchy, by 7/10 nevypadalo tak hezky a lidi (většinou casual hráči, kterých je nejvíc) by to nemuseli kupovat
Valhalla opravdu nevypadá a nehraje se průměrně.
Tomu odpovídají i její hodnocení (celosvětový průměr 194 recenzí je 83%) a prodeje (o polovinu vyšší než Odyssey a historicky nejvyšší u PC hry vydané Ubisoftem).
Po přečtení textu jsem tipoval tak 6-7/10 a ono ne, máme tu klasickou osmičku
Mě ten příběh nakonec opravdu chytl, výprava je i po půl roce od vydání hlavní hry stále ohromující (jen hrstka her vypadá/zní takhle dobře) a hraje se to stejně zábavně jako základní hra, takže tomu odpovídá i známka. Přál jsem si více tajemna, ale jinak jsem se dobře bavil.
Já to upřímně čekal Tady u Martina je už známo, že jedno z nejdůležitějšícj kritérií je, jestli se u hry bavil, tudíž u tříáčkových her se nižší známky než 8 nedočkáme. Co na tom, že ve hře pořád děláte stejnej repetitivní balast a novinek je málo, repsektive jsou prakticky k ničemu.
To je jeden názor…ale četl jsem také třeba komentáře fanoušků na Redditu a jinde, kteří byli nadšení z nového systému objevování mapy, „epizodického“ formátu příběhu a dalších změn.
Jak si vy vysvětlujete, že jde (zatím) o prodejně nejúspěšnější díl série?
To bude tím, že si Martin vybírá jen 8 – 10 hry. Plevel 7 a níž nechává zbytku redakce.
PS: Berte to jako vtip.
Náhodou, třeba nedávno jsme tu měli devítku od Pavla pro Monster Hunter… a mám takové tušení, že nějaké té vyšší známky se dočkáme taky od kolegy, co pracuje na recenzi jedné z hodně očekávaných her tohoto měsíce
Každopádně i já občas sáhnu vedle, naposledy třeba u recenze Lust from Beyond (6/10)
Tak tu jsi si vzal z čistě jiných důvodů určitě.
Jsem Tukan a neumím vkládat gify.
A možnost editovat již vložený komentář u něj nemáte?
Jinak já si gif prostě vyberu na Tenoru a pak si kliknu na ikonu < / > která mi rovnou zkopíruje text, co je pro vložení sem potřeba
Wink GIF from Friends GIFs
Přesně to jsem udělal, a vzniklo z toho to dole.
Omlouvám se, máte pravdu.
Chyba je očividně na naší straně, respektive v nastavení práv uživatelů.
To by mě tady ale docela zajímalo, jak se to občas podaří vložit některým dalším čtenářům