Leckdo od téhle hry očekával pouze druhořadou odbočku slavné Monster Hunter série, jenže místo toho jsme dostali naprosto poctivou Monster Hunter hru, nabízející tradiční smyčku lovení a vyrábění lepší výzbroje, která ale zároveň velmi pevně stojí na vlastních nohách. Tak pevně, že během svého startu na PC platformě Steam se tam stala vůbec nejúspěšnějším startem tradičního JRPG, překonávajíce tituly jako Final Fantasy XV nebo Persona 4. Část jejích kvalit jsme si naznačili již v preview, ale pojďme se pobavit o konečném verdiktu po desítkách hodin v příběhové kampani, multiplayeru i rozsáhlé endgame.
- Platforma: PC (recenzováno), Switch
- Datum vydání: 25. 6. 2021
- Výrobce: Capcom (Japonsko)
- Žánr: JRPG
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ano
- Dat ke stažení: 28 GB
- Herní doba: 35+ hodin
- Přístupnost: 7+
- Prodejní verze: Digitální i fyzická
- Cena: 1 499 Kč (Xzone)
Dračí jezdec
Draci z rodu Rathalos začali masivně mizet po celé zemi, prostě se zvedli a odlétli. Tito majestátní dravci přitom dlouhodobě dbali na rovnováhu v přírodě, takže bez jejich vlivu začala migrovat všemožná nebezpečná monstra a ohrožovat lidi i zvířata. Jste potomkem jednoho z nejslavnějších jezdců na Rathalosovi a v osudový večer se setkáte s wyverianskou (elfskou) dívkou jménem Ena, které bylo do péče svěřeno vajíčko tohoto legendárního draka. Po jeho vylíhnutí se ale ukáže, že jde o proroctvím předpovězeného draka s černými křídly, který má přinést zkázu celému světu. Jako dračí jezdec se tak vydáváte na nebezpečnou pouť, abyste odhalili pravdu a zabránili katastrofě.
Jak se na správné JRPG sluší, cestujete do různých krajů, obývaných všemožnými národy i monstry. Najdete zde vše od vesnic po královská města, od pouští po zasněžené hory či krátery sopek. V každé lokaci je potřeba si plněním úkolů získat nové spojence, především pak místního parťáka, který s vámi bude vyrážet na mise v daném regionu – takže na bojišti budete dohromady čtyři: vy a váš „pokémon“ plus místní parťák a jeho/její „pokémon“. Zásadní roli v tom všem hraje sbírání vajec rozličných monster, ze kterých si po vylíhnutí uděláte svoje „monsties“ parťáky. Podobně jako v případě pokémonů, také zde je důležité dbát na pestrost schopností či elementálních vlastní vašeho týmu. V partě jich můžete mít šest zároveň, ale ve stájích klidně několik stovek dalších, které lze vysílat na jejich vlastní expedice pro zásoby a zkušenosti.
Jste potomkem jednoho z nejslavnějších jezdců na Rathalosovi.
Díky vizuální stylizaci ale také s ohledem na mládí vašeho lovce nebo třeba dabing postav celá hra působí spíš jako nádherná pohádka, než jako drsné fantasy. To jí ale vyloženě sluší a také díky tomu působí v mnoha momentech mnohem dojemněji, pokud se na její strunu dokážete naladit. Pod relativně přímočarou zápletkou se přitom skrývá silné a pravdivé poselství o vztahu lidí a jejich zvířecích „mazlíčků“. Díky procítěnému ladění hry je velmi snadné podlehnout jejímu kouzlu a zamilovat si nejen velmi sympatické postavy, ale hlavně vaše ochočené příšerky, které samozřejmě můžete i pojmenovávat.
Poctivý Monster Hunter
Starší díly série Monster Hunter mne příliš neoslovily, především proto, že nerad hraji na handheldech. Nicméně v mutiplatformovém trháku Monster Hunter World jsem nechal stovky hodin. Na Stories 2 mne nejvíc ze všeho ohromilo, do jaké míry se jedná o naprosto poctivou Monster Hunter hru: najdete zde téměř všechny klíčové mechaniky a prvky, které znáte z hlavní série – vyrábění desítek druhů zbraní a brnění z ulovených monster, všemožné extra nástroje jako jsou pasti nebo speciální bomby, extra lektvary/modlitby před výpravami a hlavně: desítky druhů oblíbených monster k lovení i pěstování. Dokonce nechybí ani High Rank endgame vrstva hry po dohrání příběhu, včetně několikapatrového endgame dungeonu, kde zúročíte kromě jiného třeba možnost detailně šlechtit svoje monstra díky úpravám a kombinování jejich genů.
Jediná zásadní změna proti hlavní sérii (kromě určitého zjednodušení) je tedy bojový systém – tradiční tahové JRPG souboje, které mě osobně vyhovují mnohem více než frenetický a přesto velmi zdlouhavý realtime bojový systém originálu. Spolu s Yakuza: LAD se tak jedná už o druhou slavnou sérii, které tato změna jednoznačně prospěla. Zde přitom uplatníte několik vrstev zábavných kámen-nůžky-papír mechanik, ať už se jedná o elementy vašich útoků (silný-rychlý-taktický) nebo typy zbraní (sečné-tříštivé-střelné). Každý souboj je díky tomu zábavné puzzle, protože při prvním setkání s novým protivníkem ještě netušíte, jaký útok a jakou slabinu nabídne v dalším tahu. Jakmile se do toho pořádně dostanete, můžete si zvýšit rychlost bojů a jejich animací, takže vše skvěle odsýpá a hra nikdy nezačne nudit nebo prudit. Stories 2 skvěle vypadá a běží na PC, kde jí extra rozlišení i plynulost opravdu sluší. Nádherná je ale i na Switchi, obzvláště v handheld módu, ačkoliv tam bohužel plynulost hry místy docela kolísá (okolo 30 fps, nahoru i dolů).
Vše skvěle odsýpá a hra nikdy nezačne nudit nebo prudit.
Díky nádherné stylizaci a chytlavému příběhu jsem si postavy i příšerky ve Stories 2 naprosto zamiloval a doslova si vychutnal každý krok naší společné cesty. Někomu možná bude vadit relativně jednoduchý a přímočarý příběh, ale podle mého názoru to k pohádkám víceméně patří. I tak se mi občas zatajil dech, když došlo na nějaké to zásadní odhalení nebo zvrat v příběhu, čemuž pomáhala kromě jiného vynikající orchestrální hudba a skutečnost, že hra obsahuje záplavu propracovaných filmových animací. Někoho také může zamrzet, že nelze v coopu projít celý příběh, nicméně multiplayerové expedice (ve dvou) slouží jako skvělý zdroj surovin i monster, takže stojí za to se jim věnovat. Kompetitivní multiplayer je pak vyloženě pro ty, kdo si chtějí v aréně ověřit schopnosti i sílu svého týmu. Jelikož Capcom již oznámil celou řadu budoucích dodatečných monster a eventů pro hru, bude v ní zřejmě co dělat i po další měsíce nebo roky.
Druhý názor – Pavel Leňko
Jakožto redakční fanda čehokoliv Monster Hunter jsem si nemohl nechat ujit ani pokračování JRPG odbočky Monster Hunter Stories. Co mě překvapilo je jak krásně hra vypadá na Switchi. Tento umělecký styl hře bezpochyby sedí a lokace i monstra vypadají nádherně. Co mě zklamalo byla absence prakticky všech mých oblíbených zbrani (ve „velkých“ hrách používám Long Sword, Dual Blades a Charge Blade). Nicméně to co hra nabízí je nejspíš dostatečné. Monster Hunter mechaniky jsou ve hře velmi zjednodušené a osekané aby udělaly prostor klasickým JRPG trikům, a musím říct ze tato kombinace Pokémon a MH her mi opravdu sedí. Co je trosku zklamání je endgame. Kromě coop prohledávání hnízd a pvp hra nic moc nenabízí jako cil. HR monstra a geny jsou spise záležitostí sběratelskou, než nutností, a chybí mi tam drajv, který v MH hrách je obvykle schovaný za Hunter Rank progresem.
Co se balancu týče, asi není třeba se bát že by vaše oblíbené monstrum bylo nehratelné. Ve finále jsou všechny „monsties“ které si vytrénujete použitelné a velmi dobře. Samozřejmě že nejvyšší a nejvzácnější kusy mají trošku něco navíc, ale není to až do takové míry, že by bylo nutné je mít v partě. Což je podle mě velmi dobrá cesta pro casual hráče i pro hráče co mají nějaké své oblíbence z dob počátku hry. Capcom nám bude servírovat pravidelné updaty s novýmy questy a monstry a celkově jako je u nich zvykem se budou o hru docela dobře starat, takže pokud někdo pochybuje že se tahle odbočka v sérii nebude brát vážně, může zůstat v klidu. Osobně jsem extrémně spokojen s obsahem i formou a velmi mě překvapila úroveň kvality zpracování. Za mě je to další hra v sérii která stojí za koupi a čas do ní investovaný určitě nebudete trávit nudou.
Recenze
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Pokud vám sedne pohádková stylizace hry, čeká na vás vynikající kombinace Monster Huntera s Pokémon hratelností a tradičním tahovým JRPG bojovým systémem. Dojemný příběh o vztahu lidí se zvířaty si snadno získá i nové hráče, kteří k výše zmíněným značkám nemají vztah. Tahle hra zkrátka zahřeje u srdce.
Líbí se nám
- Velkorysá audiovizuální výprava
- Promyšlená rovnováha mechanik
- Pestrost monster a vybavení
- Mutliplayer a endgame
- Využití Monster Hunter světa
- Sympatické postavy, herecké výkony
Vadí nám
- Herní smyčka může omrzet
- Nižší plynulost na Switchi
Za mě je to příjemné překvapeni. Úžasná hra.
Za mne byla již jednička nečekaně úžasnou hrou. Bavila mne víc, než klasické díly.