Jednou za čas se objeví hra, která od prvního okamžiku působí jako pohlazení a dojme člověka takovým způsobem, že si ji zamiluje okamžitě, jako lásku na první pohled. Přesně tuhle reakci jsem měl na Greak, která mne odzbrojila kombinací nádherné kreslené stylizace, procítěné orchestrální hudby a melancholického příběhu. Vzpomněl jsem si přitom třeba na Ori, nicméně proti té má Greak citelně dospělejší zápletku, posouvající hru spíše do rajónu Valiant Hearts. Stylizace zase připomíná Ni No Kuni.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), XSX|S, PC, Switch
- Datum vydání: 17. 8. 2021
- Výrobce: Navegante Entertainment (Mexiko)
- Žánr: akční plošinovka
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 3 GB
- Herní doba: 10+ hodin
- Přístupnost: od 7 let
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 499 Kč (PS Store, Steam)
Odvážný bráška a starostlivá sestřička
Půvabná elfská říše Azur se ocitla pod útokem smrtící armády Urlagů, kteří sebou přitáhli také nebezpečný mor, mutující rostliny i zvířata do vražedných monster. Zatímco obyvatelé říše zoufale bojují proti záplavě zkázy, shromažďují zásoby a staví lodě pro únik, trojice sourozenců se ztratila v bojem zachvácené divočině. Začínáte jako nejmladší Greak, který se sice dokáže ohnat mečem v případě potřeby, ale vaší hlavní výhodou je malý vzrůst, umožňující prolézt tam, kam za vámi nikdo nemůže. Musíte najít především svoji malou sestřičku jménem Adara. Naštěstí se ukáže, že její trénink v oblasti magie se vyplatil a dokáže díky němu také bojovat, ale i otevírat magické brány. Pak už zbývá jen najít vašeho nejstaršího bratra, Rydela, který je sice mladým, ale odhodlaným bojovníkem v plné zbroji.
Atmosféra naprosto vyniká již v těchto úvodních pasážích, které strávíte s opuštěnými dětmi v lesích, hledajíce jeden druhého. I když se Greak poprvé dostane do vesnice, je patrné, nakolik její obyvatelé díky válce prořídli a zchudli – přesto snaživě sdílí svoje zásoby a snaží se pomoci jeden druhému vydržet, než budou dostavěny lodě pro jejich únik. Ačkoliv je celá hra vizuálně stylizovaná jako pohádka, její příběh vypráví pochmurné fantasy ze světa, kde „Sauron vyhrál“. Je to právě tahle kombinace vážné zápletky s nádhernou pohádkovou stylizací, která mne zasáhla přímo do srdce. Tím spíš, že když konečně najdete svoji malou sestřičku, sourozenci se dojemně vítají a objímají díky skvěle napsaným dialogům i krásným animacím. Hra nepřímo naznačuje, že válka si kromě jiného vyžádala také životy rodičů této dětské trojice. Moje prožívání hry zašlo tak daleko, že mě dojímala třeba i taková situace, když Greakovi došly zásoby a Adara pro něj z nasbíraných lesních plodů upekla košíček.
Sourozenci se dojemně vítají díky skvělým dialogům i krásným animacím.
Také herně si ale přijdete na své. Žánrově se jedná o velmi tradiční plošinovku s notnou porcí akce a lehkými RPG prvky, kdy například musíte sbírat suroviny, abyste měli z čeho vařit jídlo u ohnišť. Jídlo doplňuje vaše zdraví, přičemž surové ovoce nebo zelenina pomohou, ale pečlivěji připravené jídlo je účinnější. Řešit musíte také omezenou velikost vašeho inventáře, která vede k rozhodování jak zásoby nakombinovat a rozdělit mezi vaše postavy. Propojený herní svět je pak plný akčních bojů s monstry i logických hádanek, které se postupně komplikují, jak budete dávat rodinu dohromady a využívat schopnosti všech tří. Na PS5 se hra skvěle ovládá – pohyb i boj je rychlý a přesný, k čemuž přispívá také střídmé, ale příjemné využití haptické odezvy či reproduktorů DualSense ovladače.
Jeden za všechny…
Na to, že se jedná o malou indie hru za pár stovek, je překvapivě propracovaný také celý svět, ve kterém se odehrává. Nejen že má svoji historii, odraženou v lokacích, dialozích i předmětech, ale prakticky každá postava je pojmenovaná, promyšlená a v těch nejlepších případech vás dojme podobně, jako trojice hlavních hrdinů. To se týká především dalších dětí, na které narazíte v poslední vesnici, odolávající nájezdům nepřátel. Týká se to ale také třeba bojových ledních medvědo-psů, kteří vám pomáhají. Herní svět a každý okamžik v něm jsem si vyloženě užíval a moc bych si přál, abychom se dočkali pokračování.
Jedna z hlavních vlastností hry, totiž ovládání všech tří postav jednotlivě nebo zároveň (když podržíte spoušť na ovladači), je samozřejmě zdrojem zábavy, ale také frustrace. Zatímco při skákání po plošinkách nebo bojích s řadovými nepřáteli to funguje dobře, u těžších soubojů s bossy budete mít problém více postav rozumně synchronizovat. Sice dokáží bojovat i samy bez vašeho ovládání, ale nebudou se přitom hýbat, což je velké riziko. Hra v těchto pasážích vyžaduje určitou dávku trpělivosti a nacvičení, ale kdyby například AI vašich sourozenců disponovala nezranitelností, je pravda, že by zmizel ten pocit vzájemné starostlivosti, na kterém atmosféra hry do značné míry stojí. Ve výsledku tyhle náročnější a lehce nefér pasáže nedokázaly výrazněji zkazit můj výborný zážitek ze hry, na kterou budu ještě dlouho vzpomínat.
Recenze
Greak: Memories of Azur
Podobně jako pohádky Hans Christiana Andersena, příběh tří sourozenců ztracených na pozadí války je smutný, ale přesto krásný. Pokud máte rádi 2D metroidvanie, užijete si místní kombinaci soubojů i puzzlů. Ačkoliv ústřední mechaniky poněkud klopýtají při soubojích s bossy, hra vám to vynahradí svým vtahujícím příběhem, orchestrální hudbou a nádhernou stylizací.
Líbí se nám
- Vtahující příběh
- Zábavný mix bojů a puzzle
- Nápadité ovládání více postav
- Krásná stylizace grafiky a animací
- Působivá orchestrální hudba
- Neodolatelné postavy
Vadí nám
- Ovládání skupinky během bossů
- Občasné bloudění
Trochu mi to připomíná Child Of Light vzezřením, ale ty zvuky zní parádně! Škoda, že to není na PS4 teda, ale zkusím demo aspoň na Steamu jaké to bude.
Demo jsem teda nikde nenašel Ale za ty peníze je to asi jedno
Vypadá to, že demo odstranili, jakmile hru vydali.
Omlouvám se a děkuji za upozornění, upraveno v textu recenze.
Vypadá to jako fajn gamesa a už včera jsem po ní na storu pokukoval. Jen by mě zajímalo, jak je to s obtížností. Patří ve svém odvětví, tato hra mezi ty jednodušší nebo právě naopak? Omlouvám se, pokud jsem to v recenzi přehlédl. Momentálně hraji Ender Lilies, dá se to alespoň přibližně porovnat? Předem děkuji za reakci.
Ender Lilies jsem ještě nedohrál, ale z prvních hodin mi Greak přišel o něco jednodušší.
Celkově je to velmi pohodlná jízda, s výjimkou asi dvou boss soubojů, kde je největší problém vymyslet, zda využívat pro boj jednu postavu nebo více zároveň (odpověď je různá u různých bossů, ale obecně ve více postavách zároveň jdou bossové dolů rychleji, jen to vyžaduje více soustředění, protože hýbat dvěma/třemi postavičkami je náročnější na pozornost než hýbat jen jednou a nechat ty druhé dvě stát někde na kraji). U jednoho bosse jsem trošku prskal, ale po pár pokusech a naučení se jeho rytmiky také podlehnul.
Trošku jsem se zasekl také na posledním největším puzzle, ale to bylo hlavně rozlohou mapy.
Pane jo, to je pro mě jako zjevení odnikud. Naprosto parádní vizuál a díky této recenzi jsem možná zase jednou objevil „malý“ herní klenot. Díky!