Pokud se chystáte na svoji první výpravu mezi krátery na Břehu smrti, tato recenze není pro vás. Místo ní si přečtete tu původní z roku 2019, za jejímž každým jedním slovem si dodnes stojím. Hra tenkrát také vyhrála nejvíce ocenění za hru roku, jak od novinářů, tak v anketách hráčů. Kromě toho ještě loni díky vynikající PC konverzi vyhrála hlasování milionů hráčů o nejlepší PC hru roku 2020 v anketě Golden Joystick a nedávno ji třeba magazín PC Gamer zařadil na 6. místo stovky nejlepších PC her všech dob. Jinými slovy, pokud jste Death Stranding ještě nehráli, měli byste to zkusit. Ale jak hra funguje ve své vylepšené a doplněné verzi pro nás, kdo se do ní vracíme?
- Platforma: PS5
- Datum vydání: 23. 9. 2020
- Výrobce: Kojima Productions (Japonsko)
- Žánr: Strand hra
- Česká lokalizace: ano, titulky
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 69 GB
- Herní doba: 60+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: krabicová i digitální
- Cena: 1.299,- Kč (Xzone)
Stále nepřekonaná hratelnost
Death Stranding je hrou, na kterou prostě musíte mít náladu – dokonce i když jste jejím fanouškem. Vyžaduje určité duševní rozpoložení, kromě jiného nelze hrát zbrkle. Jakmile jí ale dáte znovu šanci, dostane vás spolehlivě znovu do kolen – nic z jejího kouzla neztratilo na síle, spíš naopak: dva roky s pandemií koronaviru a globálním sociálním distancováním způsobily, že řada momentů a myšlenek ve hře je nyní ještě silnějších, jelikož jsme si je všichni prožili. Například pasáže, kde vděční lidé děkují kurýrům za to, že jim navzdory nebezpečím donesli zásoby nebo jídlo. Kromě příběhu jsem ale zjistil, že mi vyloženě chyběla ta jedinečná hratelnost – která se díky DualSense ovladači posunula ještě na vyšší úroveň.
Většina z vás nejspíš zažila ten adrenalin, když se ve stealth „akčních“ hrách napjatě plížíte mezi nepřáteli a sledujete každý jejich pohled i krok, abyste zůstali utajeni ve stínech. Setkání s nemrtvými „Vyplavenými věcmi“ v Death Stranding je to samé, ale povýšeno na novou úroveň díky skutečnosti, že velkou část plížení nepřátelským územím monstra nevidíte a musíte se orientovat podle zvuku a světla vašeho náramenního detektoru, to vše je přitom kontextově děsivější díky podobě nepřátel i následkům toho, když vás objeví. Opravdu nechápu, jak mohl takhle intenzivní hru někdo nazvat „chodicím simulátorem“, když navíc postupně odemykáte pestrý arzenál zbraní od granátů přes pušky až po raketomet, přičemž nepřátelé mají také různé podoby včetně gigantických bossů. Napětí dále zvyšuje skutečnost, že většinu času nesete náklad, který si nesmíte nechat poškodit nebo ukrást – kromě monster jsou zde totiž i „piráti“ a teroristé.
Jak mohl někdo takhle intenzivní hru nazvat „chodicím simulátorem“?
A právě ono přenášení křehkých, případně extra těžkých zásilek je vynikající adrenalin sám o sobě – prvních pár balíků je ještě legrace, ale jakmile táhnete těžce naložený vozík přes strmá skaliska, snažíte se pronést jiného živého člověka na zádech přes nepřátelské území nebo se perete s divokou řekou, pokoušející se vám podrazit nohy a odnést váš náklad po proudu pryč – to panečku zatrne i ostřílenému hráči. Když potom nastane jedna z těch klidných pasáží, kde už vidíte cílové město nebo bunkr před sebou a za tónů brilantně vybraných písní překonáváte poslední části krajiny před cílovou páskou, je to vítaná úleva i působivá meditace nad vaší cestou a jejím významem pro udržení kontaktu mezi roztroušenými komunitami lidí. Stejně tak si užívám přípravy na další cestu, kdy se hrabu v batohu i postroji, přeskládávám nástroje i munici na cestu a zakresluji značky i spojnice mnou vybrané trasy do mapy.
DualSense jí sluší
Samozřejmě je mnohem lepší zážitek hrát hru v plynulejších 60 snímcích za vteřinu (PS4 verze zvládala pouze 30) a fotorealistická krajina i postavy díky tomu nabírají ještě hmatatelnější a přirozenější náboj. Jednoznačně největší změnou je ale opět DualSense ovladač, který vás díky kombinaci haptiky, adaptivních spouští i ozvučení vtáhne do světa Death Stranding jako nikdy předtím. Váš BB kojenec bude žvatlat či plakat přímo ve vašich rukou, kolébáním ovladače ho budete uspávat nebo uklidňovat po havárii či boji. Nejzásadnější využití je skutečnost, že díky precizně načasovaným a dokonale jemným haptickým vibracím doslova ucítíte každý jeden krok vaší postavy po členitém terénu. Teprve tehdy si uvědomíte, jak precizní je animační a fyzikální technologie hry. Je to nejen skvělý zážitek, ale také velmi užitečná pomůcka pro hratelnost – zakopnutí nebo pád uctíte dřív, než uvidíte jeho následky. Stejně tak ucítíte ve vlastních rukou silnější odpor těžšího nákladu, když se ho budete snažit adaptivními spouštěmi vybalancovat.
Zakopnutí nebo pád uctíte dřív, než uvidíte jeho následky.
Návrat do světa Death Stranding tak dává velký smysl díky tomu, jak zásadně zlepšuje zážitek z jejího hraní ovládání pomocí nové technologie. Samozřejmě ale nesmíme zapomenout na spoustu nového obsahu, ačkoliv drtivá většina z něj jsou „jen“ nové hračky a nástroje. Pokud jste doufali v nějaký zásadní přídavek v rámci slibovaných nových misí, musím vás na této frontě bohužel zklamat – jedná se o jednu vedlejší lokaci, do které se opakovaně podíváte v rámci nepovinných vedlejších misí. Hratelností připomíná Metal Gear Solid 5 a příjemně doplňuje vyprávění/svět hry, ale nejde o nic zásadního. Nemohu se zbavit dojmu, že právě tohle je ta největší promrhaná příležitost „Director´s Cut“ edice, jelikož jako velký fanoušek příběhu, postav a světa původní hry jsem se zdaleka nejvíc těšil na objevování nových míst a nových souvislostí.
Zato nové nástroje – především elektrická puška a podpůrný skeleton na začátku hry – drasticky zpříjemňují hratelnost v úvodu hry, kde jinak příliš pomůcek nemáte. Stejně užitečná je i zbrusu nová střelnice, kde si můžete nacvičit zbraně i nepřátele ve stylu oblíbených VR misí jako v Metal Gear Solid. Závody mi osobně do hry příliš nesedly (odehrávají se v uzavřeném okruhu na opuštěné části mapy, nabízejí několik vozidel a můžete závodit proti „stínu“ předchozích nejlepších časů vás nebo přátel – jenže jízdní model není nic moc), ale další pomůcky typu katapult nákladu, nosící robot, vylepšené mosty a skákací rampy do hry skvěle zapadly a obohatily již tak pestrý arzenál pro vaše výpravy, stejně jako třeba „gravitační rukavice“ z Half-Life. Naopak zmizely reklamní vsuvky energetického nápoje Monster nebo reklam na TV show Normana Reeduse. Zásadní složkou hry samozřejmě zůstává asynchronní multiplayer, obzvláště pokud hru hrají také vaši přátelé a poznáváte jejich jména na konstrukcích či zásilkách, které při své cestě najdete.
Recenze
Death Stranding: Director’s Cut
Tahle hra je vyloženě zrozená pro DualSense ovladač, celý zážitek díky němu poskočí na úplně novou úroveň. Hratelnost neztratila nic ze své zábavnosti, význam příběhu posílily reálné události posledních dvou let. S plejádou nových vylepšení a nástrojů nabízí PS5 verze jednoznačně nejlepší způsob, jak si Death Stranding užít. Závidím těm, kdo hru takto zažijí poprvé. Škoda jen, že tvůrci nevyužili příležitosti více příběh rozšířit.
Líbí se nám
- DualSense hře ohromně sedne
- Plejáda nových pomůcek a vylepšení
- Uhlazený rozjezd hry
- Vyšší plynulost podtrhuje krásu grafiky
- Nová lokace se stealth pasážemi
- Střelnice a tréninkové mise
- Příběh působí ještě silněji
- Česká lokalizace
Vadí nám
- Nové mise jsou zanedbatelné
- Závodní okruh není nic moc
Jinak pokud jde o upgrade PS4 verze, takhle to napsali přímo Kojima Productions:
Pokud máte PS4 verzi hry, můžete si upgrade na DC koupit v PS5 obchodě.
Pokud tu PS4 verzi máte na disku, ujistěte se, že je vsunut do mechaniky konzole.
If you purchased the PS4 version of DEATH STRANDING, you can buy an upgrade to the PS5 DEATH STRANDING DIRECTOR’S CUT Digital Deluxe Edition in the PS5 console store.
*If you’ve purchased DEATH STRANDING disc version on PS4, please ensure that the disc is inserted in the console.
https://twitter.com/KojiPro2015_EN/status/1441389830538076161
Díky moc za info, už několik dní hledám, kde ten upgrade najdu a ono je potřeba mít vložený disk v konzoli
Mám dotaz. Na nete vidím nejaké porovnania medyi PS4 a PS5, ale v store vidím upgrade za 10 USD iba na PS5 verziu, Mám ps4 verziu a stále hrám na ps4, chcem si to upgradnuť ale bude to fungovať? Lebo v store nevidímn nikde možnost Uprade to Directors Cut | PS4.. diky
Directors Cut edice nejde hrát na PS4 konzoli (nezvládla by to).
Proto je možný pouze upgrade z PS4 verze na PS5 verzi hry, nic jiného.
Death Stranding je pro mě hodně zvláštní hra. Já ani pořádně nedokážu říct jestli mě bavila nebo ne. Chvílemi mě doručování zásilek bavilo a strávil jsem tím až nezdravě moc času, na druhou stranu jsem se do dohrání průběhu musel vyloženě nutit. Hře se rozhodně nedá upřít výborné audiovizuální zpracování a určitá originalita, ale Kodžimův styl mi osobně příliš nesedí. Představa, že bych měl Death Stranding znova rozjet mě vyloženě děsí.
Dobrý den, jak dlouho jste hráli hru ? Minulý rok jsem dohral tuhle hru a musím říct, že když jsem sháněl pořádnou recenzi žádná nebyla, protože tomu nevěnoval nikdo víc, jak 10 hodin. A bylo to poznat z toho, co kdo psal. Až pár zahraničních webu mělo, co jsem potřeboval. A vůbec každý to chválil, ale odehráno nula nula prd.
Upřímně má to výbornou atmosféru animace i děj je fajn, ale hratelnost a vůbec gameplay je pro mě velmi nudný, Jak je super, že je to něco nového, ale mě to mučilo nebýt vychytávek, jak hru dohrát, co „nejrychleji“, tak to vzdám. A jsem rád, že jsem vytrval.
Dodnes nemohu najít funkční savy, abych dohral i toto, protože od nuly hrát to je sebevražda.
Určitě hru šlo udělat zábavnou a nebo méně ospalou :). Upřímně postavy mi seděli a oblíbil jsem si Frigil :), a nebo jak se jmenovala. Herce mám také rád, ale 33 hodin stále dělat dokola to samé je fakt otrava. Stačí, že to člověk dělá v práci.
Nejsem si jistý, zda dotaz směroval přímo na mne, ale poprvé jsem hru dohrál do konce v roce 2019 a napsal tenkrát tuto recenzi (jejíž pointa byla, že hra nesedne každému, ale komu ano, ten si ji naprosto zamiluje):
https://www.zing.cz/recenze/96091205/recenze-death-stranding/
No ohledně dohrání na Vás ne :), ale spousty lidí, co to recenzovali, tak to nedohráli.
A psalo se o tom, že je to běžná praktika. Potom je recenze dost zkreslená.
Jasně někomu to sedne někomu ne škoda z mé strany, že je to tak nudné. Při tom to má úžasnou atmosféru hudbu i příběh.
Nechápu jestli se nezměnil jízdní model nebo akční část hry tak jak tohle rozšíření muže být 9/10 ??
to závodění s tímhle jízdním modelem je nehratelný a to je 50% celého datáče.
Nejedná se o datadisk, ale vylepšenou verzi pro PS5 s pár přídavky
Počkám na nějakou akci a asi pořídím. Nevím, zatím z toho mám pořád takové rozporuplné pocity.
devítková hra pán je vtipálek, tahle hra je odpad, nic ve zlém
Přesně tak. Je to desítková hra.
Sorry, ale je to pro mě stejněj shit jako při vydání.
Nám se omlouvat nemusíš. Umění není pro každého.
Přesně, umění. Ne hra, ale umění. Na obrazy mužů koukat v galerii a na filmy se kouknout v kině nebo na festivalu.
Ty musíš ty PS hry úplně nenávidět, Detroit: Become Human ti dle toho názoru musí ležet v žaludku dodnes
Díky za pěknou recku 👍
V podstatě je v minusech to na co jsem se těšil 🤔😁
A kdyby se hodnotil pouze directors cut a ne hra jako taková a to jestli je vydani cutu opodstatněné a nabizi dostatek obsahu a vylepseni navíc, tak bude známka kolik?
Jak píšu v úvodu článku, pro někoho kdo bude hrát DS poprvé, stále platí původní recenze z roku 2019 (desítka).
Devítkou hodnotím právě rozšířenou edici jako takovou, pro někoho, kdo už DS hrál.
Myslím, že nejlépe ohodnotit opět zvládli kluci z Vortexu, tzn. nehodnotili známkou vůbec, tím jak jsou vylepšení / přípravky minimální.
díky za recenzi , hned zítra se do toho na PS5 pustím (btw oficiální release na psn je 24/9 v 0:00 pokud se nemílím). Jsem jen trochu zmaten z toho rozšíření příběhu – nepřijdu o něco když jsem „původní“ díl nehrál?
Díky za přečtení
O nic nepřijdete, vše zůstalo na svém místě, jen jsou tam i nové věci navíc.
Díky za pěknou recenzi. Jen jsem nenašel pár informací:
1 Je tam new game plus?
2 Jak funguje přenos uložené pozice a systém trofejí? Je potřeba pro přenos uložené pozice vlastnit původní hru a dělat nějaký export nebo si to stáhne samo z konzole/serveru?
3 Kolik stojí upgrade z ps4 verze pro stávající majitele? Je vůbec upgrade možný?
Díky
Díky za přečtení a pochvalu.
1. Po dohrání příběhu je možné zůstat v herním světě a splnit cokoliv, co člověk během hry vynechal, s využitím všech získaných a postavených věcí apod.
2. Je třeba exportovat pozici z PS4 ručně přes možnost v menu hry, stejně jako u ostatních PS5 „remasterů/edic“ z poslední doby.
3. Upgrade je možný, ale pouze z PS4 verze hry na PS5 verzi hry. Stojí 10 USD/EUR.
Takže pokud to dobře chápu. Když mám nyní ps5 a zakladni hru jsem již před rokem dohrál na ps4 a hru jiz fyzicky nemam, ale Uloženou pozici z ps4 mám nyní ve svém ps5 jako soubor, tak si teď musím pořídit verzi ps4, ulozenou pozici stáhnout znovu do ps5, pak si za 10 euro upgradovat hru na directors cut a mel bych mít pozici v ps5 verzi ve hře implementovanou? Dekuji za reakci. Případně prosím o spravne vysvetleni pro blba, dekuji. Michal
Pokud již hru nemáte, tak ji bohužel nemůžete upgradovat.
Ani se zřejmě nedostanete k té nabídce „exportovat uloženou pozici“, protože ta se musí spustit z PS4 verze hry – samotný uložený soubor z HDD nebo cloudu nestačí
Ten export pozice z PS4 verze hry je možné provést jak na konzoli PS5, tak na konzoli PS4.
Takže myslíte, že ani když si znovu pořídím ps4 verzi hry Death Stranding, tak nějaký postup neexistuje? Uloženou pozici z ps4 mám.
Pokud to já dobře chápu, tak lze koupit PS4 verzi hry (krabicovka kolem 450 Kč) a tu za těch 10e upgradovat na PS5 Directors Cut. Je to mnohem levnější než PS5 DC verze (1200 Kč) a ještě si člověk může přes tu PS4 verzi hry vzít save.
Nebo to tak není a ten upgrade bude z PS4 verze základní na PS5 základní? Nebo z PS4 základní na PS4 Directors Cut?? Bude to vůbec u nás dostupné když nikde neuvádějí cenu v CZK?
Tohle jsem se nedozvěděl ani z Martinovi odpovědi.
Ale nikde na storu nevidím ten upgrade – tak fakt nevím jestli to tak lze. Zrovna tohle mi v těch recenzích chybí trochu víc popsané, protože každá hra to má jinak
EDIT: Tak podle zahraničních webů by to skutečně mělo být tak, že lze upgradovat z PS4 základní verze na PS5 directors Cut za 10e. Škoda, že to člověk musí hledat někde jinde.
Pak je jednoznačně výhodnější pořídit levnou PS4 verzi a upgradovat.
Nějak se v tom zbytečně zamotáváme.
DC vyšla na PS5.
Pro export pozice z PS4 je potřeba spustit PS4 verzi hry s danou pozicí a tam ho provést, je jedno zda na PS4 nebo PS5 konzoli. Pozici můžete mít kromě konzole zálohovanou v PS Plus cloudu nebo na USB flashce či externím disku.
Upgrade existuje jediný, z jakékoliv (fyzická/digitální) PS4 verze hry na PS5 verzi hry.
V PS Store se upgrade zřejmě objeví až někdy během dneška.
Neměl jsem v plánu se do toho pouštět znova, ale od rána poslouchám OST a vyníkajicí Low Roar a asi teda opráším svou dva roky starou speciální edici a zítra ten upgrade pořídím. Přece jenom, je to pro mě stále jeden z nejvíc jedinečných herních zážitku v mém herním životě díky za recenzi Martine, opět parádní čtivo!
Taky jsem z toho návratu měl trochu obavy, ale nakonec jsem si to užil snad ještě víc než poprvé – mohl jsem se méně soustředit na příběh (který mi ale zároveň lépe zaklapával do sebe, jak už jsem znal všechny souvislosti z minula) a více se soustředit na hratelnost, která mě díky DualSense bavila ještě o notný kus víc a díky novým hračkám jsem si mohl krajinu i nepřátele mnohem pestřeji podmanit.
Doporučuju si poslechnout song z nového alba Low Roar – Stay Calm, Keep Quiet. Naprosto zapadá mezi ty klenoty v Death Stranding, bohužel co jsem viděl seznam skladeb, nenachází se ve hře, bohužel
doporučuju si předtím vzít antidepresiva protože ty songy jsou na mašli …
Já ti rozumím, ale to doporučení bylo pro ty, co si tu hudbu dokážou užít
Doufám že to vydají i na PC, protože si to dám po 4té a moc rád