Kena je hrou, která snad úplně každého zaujala od první ukázky, prvního obrázku. Málokterému dílu se povede být natolik vizuálně výjimečné a zároveň líbivé, že na první pohled okouzlí doslova každého. Kena to ale dokázala, velmi pravděpodobně proto, že ačkoliv jde o první hru 14-členného amerického studia (se sídlem v Los Angeles, vedle Hollywoodu) Ember Lab, jednotliví tvůrci mají mnoho let zkušeností s počítačovou grafikou a animací v rámci neherních projektů. Výsledná hra je ve skutečnosti po vizuální stránce snad ještě působivější, než jak ji slibovaly upoutávky. Jak dobře se ale hraje?
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, PC
- Datum vydání: 21. 9. 2021
- Výrobce: Ember Lab (USA)
- Žánr: akční adventura
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 17 GB
- Herní doba: 10+ hodin
- Cena: 1399 Kč (Xzone)
Jako pohlazení
Herní svět, do kterého vstoupíte, je neskutečně nádherný – nejen po technické stránce, ale hlavně po té estetické. Otevře se před vámi rozlehlá krajina s horami, lesy, mýtinami, vodopády a několika líbeznými vesničkami. Celé je to citelně posunuto do asijské oduševnělosti, připomínají třeba budhistické chrámy a komunity. Nádherná příroda kolem vás přímo vyzývá k meditaci, pohromadě s nádhernou, ale vždy umírněnou hudbou působí prakticky každá pasáž (mimo boj) jako procházka rájem. Není těžké najít v dnešní době hry, které jsou velmi působivě zpracované vizuálně. Je ale těžké najít hru, která zároveň působí takhle příjemně. Z tohoto světa se vám prostě nebude chtít odejít.
Takhle mimořádnému prostředí muselo být těžké vytvořit ústřední postavu „na míru“, tak aby zapadla do té jedinečné atmosféry. I to se ale tvůrcům jednoznačně podařilo, protože samotná hlavní hrdinka Kena je jednou z nejsympatičtějších a nejmilejších osobností, s jakou jste se za dlouhou dobu ve hrách setkali. Kromě jejího okouzlujícího vzhledu a pohnuté historie „průvodkyně duší“ na tom má určitě obří podíl také herecký výkon, za nějž je zodpovědná Dewa Ayu Dewi Larassanti, dcera ředitelů hudebního a tanečního uskupení z ostrova Bali (podílejícího se také na hudebním soundtracku hry), pro kterou se jedná o první velkou roli. Možná i proto je tak přirozená a lidská, což z ní pohromadě s povoláním „té, která pomáhá ztraceným duším najít cestu“ činí jednu z nejmilejších videoherních postav za dlouho dobu.
Herní svět, do kterého vstoupíte, je neskutečně nádherný.
Trávit čas v takhle nádherném světě s takhle sympatickou hrdinkou je pak vyloženě radost, takže není divu, když se řada hráčů místo honby za příběhem přepne do módu prohledávání a užívání si každičkého kouta tohoto mimořádného prostředí: za což jsou odměněni nejen zlepšením jejich postavy (meditační místa zvyšují zdraví, extra body můžete investovat do většího energetického štítu nebo pokročilých schopností Keny) ale hlavně nacházením „Kazíků“, roztomilých černých potvůrek, které vás budou doprovázet a z hrstky postupně vyrostou na vydatné hejno (v celé hře je jich schovaných přesně 100), které můžete oblékat do roztomilých kloboučků. Ne nadarmo bývá hra přirovnávána k nádhernému anime filmu Cesta do fantazie. Pokud se rozhodnete prozkoumat a najít každý kout jejího světa, snadno průchodem hry strávíte dvojnásobek její běžné herní doby, tedy dvacet hodin místo deseti.
Opravdový boj
V kombinaci s výše napsaným je o to větší úspěch, že se vývojářům zároveň povedlo přijít s bojovým systémem, za který by se nemusela stydět žádná mnohem větší a dražší videohra pro dospělé. Najdete zde spolehlivý mix silných úderů, rychlých úderů, krytí i protiúderů, stejně jako komba, speciální kouzla a nebo střelbu z luku či vrhání energetických bomb. Vše je přitom přehledné a skvěle se ovládá, i když může chviličku trvat, než si zvyknete na specifické tempo stylizované animace postav. Díky dobře dávkovaným bojům s poměrně pestrými druhy nepřátel si budete boje opravdu užívat, samozřejmě s ohledem na vámi zvolenou obtížnost hry. Pro méně zkušené je zde nejsnadnější ze čtyř obtížností, zatímco na tu nejvyšší se mohou zaseknout i odrostlí veteráni.
Kde akční hratelnost ale opravdu exceluje, to jsou souboje s bossy. Opět platí, že tam, kde celá řada mnohem větších a dražších her ostudně selhala, Kena dokázala nabídnout hned několik bossů, kteří vás překvapí svým vzhledem i chováním a z jejich porážky budete mít stejně dobrý pocit, jako z vyřešení zábavné hádanky. Snad největší poklona, kterou mohu této „rodinné“ hře vyseknout je, že u některých bossů jsem si vzpomněl na Returnal nebo dokonce Dark Souls. Důležitou součásti bojové dynamiky je využívání vaší družiny Kazíků, čímž si dále budujete a posilujete vztah s nimi, velmi důležitý pro příběhovou pointu hry. Kromě nádherného zážitku a zábavné akce totiž Kena nabízí i jednoduchý, ale velmi povedený příběh o lidském souznění s přírodou a respektováním přirozeného řádu věcí, včetně života a smrti.
Akční hratelnost exceluje v soubojích s bossy.
Recenzi přinášíme poněkud později, protože samotné recenzní kódy dorazily později. Měl jsem tedy čas mezitím zachytit reakce některých hráčů a občas jsem se nestačil divit. Někteří hře vyčítají, že jde v zásadě o tradiční šablonu akční adventury, jak je v žánru známe už celé dekády. Nerozumím tomu, co je na tom špatného: tohle je zcela očividně hra určená primárně dětem a mladším hráčům, kteří nemají tolik zkušeností s videohrami: co odrostlejším může připadat okoukané, pro ně bude výborná lekce. Kombinování tradičního skákání, šplhání a boje mi přišlo rozhodně lepší, než očividně zaseklý vývoj nádherné konkurenční hry Everwild, která si „zakázala“ používat tradiční herní mechaniky a boj. Když už bych hernímu designu něco vytknul, bylo by to občasné bloudění díky tomu, že navigace na mapě sice ukáže cíl, ale cesta k němu vede nečekanou oklikou. Případně by se mi líbilo dozvědět se víc o minulosti samotné Keny, která paradoxně nemá ve hře tolik prostoru, jako zápletka a minulost ostatních postav. Možná i proto někomu připadal příběh nedostatečně uzavřený. Co z kritiky některých hráčů ale chápu úplně nejméně, to je výčitka směrem ke krátkosti hry. Na to, že se jedná o indie titul malého nezávislého studia, navíc jejich prvotinu, je naprosto neuvěřitelné, jak výpravný a vypilovaný titul jsme dostali.
Recenze
Kena: Bridge of Spirits
Odzbrojující nádhera místního světa dokonale ladí s oduševnělým vyprávěním o pouti průvodkyně duší. Mimořádné audiovizuální dílo těží z osobité stylizace, ale zároveň nabízí spolehlivě zábavnou hratelnost, určenou především mladším hráčům. Navigace občas trochu zazlobí a hlavní hrdinka možná zůstane zbytečně tajemná, nicméně tyto drobnosti nic nemění na jedinečnosti a síle celkového zážitku.
Líbí se nám
- Nádherný svět k prozkoumání
- Zábavný bojový systém
- Nutkání vysbírat všechny předměty
- Herecký výkon hlavní hrdinky
- Pestré nastavení obtížnosti
- Nápadité souboje s bossy
- Propracovaný foto režim
- Jedinečná hudba
Vadí nám
- Občasné bloudění
- Nedořešená minulost protagonistky
už je hotová beta češtiny od kubinx8
https://prekladyher.eu/preklady/kena-bridge-of-spirits.1141/
Devítka to není ani ve snu. Repetitivní gameplay, grafika slušná, ale žádný zázrak. Na malé studio super, ale chtělo by to trochu střízlivosti v úsudku a konečně se naučit využívat celou stupnici.
Jen pro představu, devítku udělil třeba i americký Gamespot, který považuji za jeden z nejlepších redakčních týmů v současné světové herní novinařině.
Jinak recenzím se profesionálně věnuji už 21 let, takže jsem si za tu dobu stupnici „vyzkoušel“ odshora dolů (ačkoliv těm slabším věcem se snažím v posledních letech už vyhýbat).
Zdravím všechny!Jelikož na hře dělalo 14 lidí a je to INDI hra,tak musím smeknout jakou hru vytvořili. Určitě bych dal 9/10 👏👏👏👌👌👌
Pan Zavřel má buď neuvěřitelné štěstí na hry, které poslední dobou recenzuje a nebo se jeho stupnice zasekla na 9-10/10 Gratuluji vám k vašemu neskutečnému nadšení, které z těch her máte. Jinak si ty vysoké známky neumím vysvětlit.
Máte pravdu, že si hry na recenze vybírám a snažím se vyhýbat slabším kouskům
Přesto jsem minulý měsíc dal 8, 7 i 6, měsíc předtím také dvě sedmičky atd.
Desítku jsem letos nedal ani jedinou.
Samozřejmě to bylo z mé strany myšleno trochu v nadsázce. Taky nečtu úplně všechny recenze, ale zrovna ty, které jsem od vás v poslední době četl, tak byly devítkové
Ta hra má velké srdce, ale když dojde na akci, tak nepotěší, nepřekvapí, ale taky nezklame. Někomu to stačí, někomu ne.
Jinak jde o krásnou hru.
Design postav jak z Disneyovek, roztomilí Roti i mě obměkčili. Příběh a jeho vyprávění je fajn. Soundtrack 👌. optimalizacee na PC ujde, ovládání na KB&M krkolomné, mohli si s tím dát trochu více práce, když už to vydávají na PC.
A ta herní doba a cena mi taky přijdou malinko mimo.
Krásnou 7, možná i 8 bych tomu dal, ale pro větší číslo by mě ten gameplay musel udržet u hry déle. Takhle to zapnu tak na hodinku nebo dvě a jdu hrát něco jiného.
Naprosto zasloužená devítka. Dejte mi víc! Ještě jednou musím vypíchnout nádherný soundtrack. A co hodně potěší jsou nahrávací a ukládací časy, které mají snad půl vteřiny a nepamatuji si, že bych tohle v nějaké hře zažil. Kena se opravdu velmi povedla a doufám, že Ember Lab již pilně pracují na další hře. Od tohoto studia se máme evidentně v budoucnu na co těšit!
No offense,ale vás za to komentování někdo platí? Registruju velké množství vašich komentářů snad na všech českých herních serverech. Většinou tedy kvalitních a k věci. Jestli neplatí a máte to fakt jako hobby tak velká závist,kolik máte volného času,protože podle vašich komentářů kupujete,hrajete a komentujete téměř všechny hry co vyjdou
no byl to slušnej bizár narazit na jeho komenty na Vortexu a na games.cz …
nikdo mu neplatí, jen občas rád flexí …
ano hraje a komentuje vše ale maká 12cky v nemocnici a k tomu ještě fotí volovinky…
takže pochybuju, že má čas všechno dohrát … myslím, že většinu her nedohraje …
Tak Corvus je přece profesionální komentátor na zingu, to ví každý.
Mě nefunguje na klávesnici pořád 1,2,3 a namapovat to nejde, abych to změnil … Co se týče hry, tak ta je fakt kouzelná a později to začalo bavit ještě víc. Občas teda (PC verze) se mi stane to, že prostě mi to nedetekuje klávesu ani se to tam nezobrazí, tak se musím odběhnout a pak zase zpátky. Jinak žádné bugy a vizuálně i graficky je vážně moc pěkná. Asi to jsem jenom já, ale obtížnost story mode je moc lehká a spirit guide zase místy na mě těžká Hlavně to se týče boss fightů …
Přenastav si klavesnicu v oknech na anglickou, několik her ma stim problem rozpoznat českou, po prve sem taky nechapal, proto mam 2 českou a anglickou na kterou přepinam, když to hry nepoznaj
Ty jo super nápad! To zkusím ještě ráno. Mě nešly ani na numpadu. Díky moooc!
Ne vždycky to jde. U scarlet nexus mi to nešlo ani tak. Tak jsem to musel přebindovat na numerickou klávesnici… Asi si koupím náhradní us klávesnici
S týmto mal problém aj Outriders, že na SK klávesnici skilly namapované na + ľ š nešli v hre, som musel prehadzovať na anglické rozloženie
Toto je chyba hloupych programatoru. Uz je to nekolikata me znama hra, kde jsou akce mapovany na „znaky“ misto virtualnich kodu klaves, takze „chybne“ zavisi na rozlozeni klavesnice.
Až vyjde patch na zprasene ovládaní budu hodnotit, takto je hra pro mě nehratelná, což je škoda, jelikož dle toho jsem o hře si načetl tak nevypadá spatně
Ten patch už ale vyšel.
Martine to ani nevim, a je tam opraven pohyb na sipky ? A prosim o odkaz na ten patch ?
Ano, je tam možné si namapovat pohyb na šipky.
Aktualizace je klasicky přes EGS, tady jsou k tomu oficiální patch notes:
https://www.emberlab.com/2021/09/25/patch-notes-1-06/
dekuji
Hrát na šipkách dobrej vrchol nepohodlnosti
Vrchol nepohodlnosti je hrát cokoliv na klávesnici…a je jedno jestli máš ruku napravo nebo nalevo.
Jojo, hrát třeba takový strategie nebo FPS na gamepadu, absolutní paráda, ty génie. Bože.
Jojo, a vocáskové z PS pak shánějí na COD a BF klávesnici, protože jsou na gamepadu lemplové.
No, nevím… v době, kdy je drtivá většina her, kor tohoto typu (akční adventury, platformovky, soubojovky) již v základu vývojáři vyvíjená pro gamepady… asi by bylo rozumné zainvestovat do solidního ovladače. Mám PC, nikdy jsem konzoli neměl (a nechci), ale mohu potvrdit, že pohodlí a ladnost je prostě neodiskutovatelná. Koupil jsem si svůj první xbox ovladač k Mafii 2 a od té doby 90% her na PC hraju jen s touto značkou gmepadů. A vždy když je nový Xbox, koupím si o nový – ještě lepší – ovladač. Mít všechny ovládací prvky v ruce na cca 15 cm + ergonomie + pohodlíčko, to se jen velmi těžko nutím potom ke klávesnici. Ke klávesnici si sedám pouze u tahových rpg a velmi hektických stříleček. JInak už ne a naopak jsem otráven, když mi něco s gamepadem nejde hrát (Deathloop je toho příkladem z poslední doby).
je to moc pěkná hra ale je taková celkově primitivní …
pár kouzel, pár pohybů… soubojový systém primitivní… primitivní příběh …
double jump hned ze startu a první hodinka pěkně za ručičku …
hraju to na PC a jde tam dost cítit, že to je dělané primárně pro plejky…
kromě klobouků tam nic unikátního nesbíráte a ta školka malých „n bomb“ začíná být celkem otravná
a fakt nemám nutkání sbírat všechno protože to je víceméně k ničemu …
7/10 jenom protože je Kejna roztomilá …
a ano ve hře ji říkají Kejna ale čecháčci ji prostě říkají jen Kena …
Co se tu navážíš do Rotů ?! Šak jsou úžasní
Píše zloděj, co hru ukradnul. Že máš tu drzost to vůbec komentovat ty typický zlodějíčku – čecháčku.
tak promiň, že jsem chudej né každej maká 12cky ve zdravotnictví za státní peníze – tedy vlastně za moje peníze :/
těch 2000kč měsíčně co posílám jde do kapsy Corvusovi a on si pak za to předobjednává a mě nadává život je nefér …
Jsi zloděj Jaryne a to neobkecáš.
Doufám že později vyjde i na steamu nemám nic proti epicu ale dost mi tam chybí (pro někoho hloupost pro mne zvyk z konzolí) trofeje ale jinak na 100% pořídím na PS5 teda až konečně bude.
Ti Rotové jsou jedny z nejúžasnějších postaviček co jsem kdy viděl. Miluju tyhle kulatookátý potvůrky a je mne jedno jestli je to hra pro děti … Už jen kvůli nim si to koupím ! O hře jsem se dozvěděl 3 dny zpět … Stačil mne jeden pohled a měl jsem jasno Klidně si koupím i figurku
9 je moc, krásných 8.
Snad nikdy jsem nehrál takhle působivou indie hru, ostatně dominovala s docela velkým náskokem také hlasování o nejočekávanější hru měsíce, který je přitom docela nabitý mnoha dalšími, většími tituly. Jsem si docela jistý, že o Keně uslyšíme také při udílení cen za letošní hry roku. Na Metacritic probíhá tradiční reviewbombing s nulami, ale přesto si hra drží uživatelské hodnocení 8.8/10, hráči tam píší věci jako „na hru jsem se těšil od prvního záběru a ani trošku mě nezklamala“ nebo „nejlepší indie hra, co jsem kdy hrál“.
Nicméně v hodnocení se neshodneme jen o 10%, tak to mi přijde docela v pohodě
Opět review bombing?
Přijde mi, že jakmile hra není multiplatformní, tak k němu dojde úplně vždy
To je velmi pravděpodobné, ale trpí na to i hry od Nintenda?
Ano, ale v mnohem menší míře.
Nintendo hraje svoji vlastní, „family friendly“ ligu a nesnaží se přímo konkurovat výkonnějším konzolím.
Není to i naopak, kdy lidi dávají hře vysoké známky a to ji ani nehráli? Viděli jeden ňuňu trailer a hned píšou 100 % (10/10). tzv. obrácený reviewbombing.
Ano, i to se děje.
ale ta hra je multiplatformní jen ne všichni musejí mít stejný pohled na hru mě stačilo pár minut abych si uvědomil že hratelnost grafika ani koncept nejsou příliš dobrý a do toho stylizace která se mi doslova příčila. to že na metacriticu používají lidi hodnocení jako na steamu 10=palec nahoru 0=palec dolu už jsem tak nějak čekal že si všichni zvykli
Hra je sice na dvou platformách, ale jedna z nich je pro některé lidi jako kdyby nebyla (EGS, ale oni to chtějí na Steamu) a druhá je vyloženě trnem v oku některým Xbox „fanouškům“.
Dávají tam lidi nuly za to, že to není na Xboxu jo?
Díky reviewbombingu mají uživatelská hodnocení na Metacriticu nulovou váhu a rozumný člověk by se jimi neměl řídit.
Hru jsem dohrál + jsem viděl x recenzí, grafika a tzv. „ňuňu“ prostředí není všechno. Soubojový systém je podivný, sbírání věcí člověka po chvilce odradí, jelikož to vlastně k ničemu není a délka hry je k ceně taky poměrně nic moc. + jestli přidají cz titulky až do krabiček, tak to bude velká hloupost, když si to hodně lidí koupilo digital už teď.
Jo přesně tak 8 nic inovativního tam není. Tak nechápu proč to má devět. Zřejmě to bude tím ,že to vychází i na Psko.😅