Na úvod si zopakujme obligátní fakt, že nejnovější porci zombie řezničiny nám přináší studio, stojící za původní hrou Left 4 Dead, pro kterou představuje Back 4 Blood víceméně třetí díl, ačkoliv se kvůli licenci jmenuje jinak. Pokud jste tedy hráli předchozí dvě hry, máte víceméně přesnou představu, co vás čeká. Rozdíl představuje o něco lepší technické zpracování a také novinka v podobě postupně odemykaných modifikačních karet, díky kterým se citelněji odlišují opakované průchody hrou.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC
- Datum vydání: 12. 10. 2021
- Výrobce: Turtle Rock Studios (USA)
- Žánr: FPS
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: 4 hráči online, cross-platform
- Dat ke stažení: 26 GB
- Herní doba: 15+ hodin
- Cena: 1799 Kč (Xzone)
Zbraně a karty
Ačkoliv hra obsahuje docela slušnou porci filmových sekvencí (včetně výpravných před-renderovaných), těžko z nich poskládáte nějaký smysluplný příběh. Prakticky všechny ukazují jen generické akční scény, ve kterých naši hrdinové s úsměvem masakrují hordy zombií, aby je čas od času zaskočila nějaká nová, větší či nebezpečnější mutace. Pokud jde o historii toho světa a jeho postav, odehrála se zkrátka událost, přezdívaná jako „kolaps“ a od té doby je to boj živých proti nemrtvým. Na svoje výpravy přitom vyrážíte s provizorní pevnosti sloužící jako základna, kam se pak mezi jednotlivými kapitolami příběhu znovu vracíte, abyste pořizovali nové zásoby (modifikační karty), upravili vzhled svých postav či zbraní a nebo vyzkoušeli libovolné vybavení na střelnici.
Co mi přišlo poněkud frustrující, to je nemožnost ovlivnit precizněji vaši výzbroj pro novou misi. Můžete to udělat jen částečně výběrem postavy, protože každá postava začíná s určitou dvojicí zbraní (jedna velká puška a jedna menší pistole). Nikdo z hratelných postav ale nezačíná s kulometem nebo Desert Eaglem (moje dvě nejoblíbenější zbraně po projití kampaně). Musíte tedy doufat, že vaši oblíbenou zbraň najdete během samotné mise. Nemluvě o tom, že začínáte vždy bez vylepšení (jako jsou mířidla, tlumiče, větší zásobníky apod.), která je potřeba nasbírat také během samotné mise. Mise jsou přitom zapracovány do tzv. „runů“, které vždy zahrnují několik misí pohromadě a pokud celý tým umře dvakrát, vracíte se na začátek aktuální mise bez nasbíraného vybavení. Jinými slovy, nepersistentní výzbroj je poněkud pruda, ale zase díky tomu máte větší adrenalin a motivaci nezkazit daný „run“, abyste o zbraně nepřišli.
Musíte doufat, že vaši oblíbenou zbraň najdete během samotné mise.
Co vám ale zůstává permanentně, to jsou odemknuté karty. Hlavní motivací pro opakované hraní je tedy hromadění „zásobovacích bodů“, za které si pak nové karty odemykáte. Ze všech nashromážděných karet pak můžete vytvářet balíčky, které si sebou vezmete na příští herní seanci. V balíčku je možné mít až 15 karet a během hraní se vám budou zpřístupňovat během jednotlivých misí v tom pořadí, jak jste je do balíčku poskládali. Karty mají velmi citelný dopad na styl hraní a obtížnost, mezi ty nejúčinnější patří například „při nízkém zdraví zabití každého nepřítele uzdravuje vaši postavu“ nebo „pokud někdo z týmu padne, ostatním se bude následujících 20 vteřin kontinuálně doplňovat zdraví“. Karet je ale mnoho druhů a někomu třeba bude vyhovovat hromadit karty na extra munici apod.
Gunplay, AI, multiplayer
Jako v každé střílečce je samozřejmě i zde nejdůležitější pocit ze zbraní, tzv. „gunplay“. Mohu s potěšením potvrdit, že na této frontě hra funguje velmi slušně. Vždycky jsem říkal, že dobrou střílečku člověk pozná podle toho, že i nejslabší pistole dokáže zabít protivníka jednou ranou do hlavy – jinak totiž pocit z účinnosti zbraní nepůsobí dostatečně tvrdě a reálně. Tady klidně headshoty základními pistolemi rozdávat můžete, ale kromě toho si užijete také krvavé porcování nepřátel kulomety nebo třeba plně automatickými brokovnicemi. I v téhle hře se navíc příjemně povedla implementace DualSense funkcí pro hraní na PS5 (nebo na PC!), což rozhodně k dobrému pocitu ze střelby přispívá. O něco horší je variabilita nepřátel, kde vedle základních zombií jsme všechny speciální mutace již viděli v předchozích hrách studia. Naštěstí zde najdeme alespoň unikátního finálního bosse, který byl opravdu impozantní.
Od zombií a monster samozřejmě nečekám nějakou zázračnou AI, naprosto stačí, že zombií je někdy víc než kolik máte nábojů a mutanti zas mají velmi nepříjemné znehybňující útoky, takže z nich máte přirozený respekt. Nicméně inteligence je citelná slabina botů, pokud se vám nepovede najít čtyři živé hráče (přátele nebo náhodný matchmaking) do party. Nedělají už takové záseky jako v betě, ale pořád jsou často pomalí a nerozhodní. Nicméně pokud zemřete, můžete se ujmout ovládání jednoho z nich. Kampaň je sice možné hrát i sólo, ale v tomto režimu nezískáváte žádné zásobovací body, takže je to ztráta času.
Kromě kooperativních misí je ve hře také „Swarm“ režim, kde v menší aréně bojují 4 hráči jako živí proti 4 hráčům jako nemrtvým, ale tento mód mi přišel vyloženě nudný, přestože se časovým limitem a zmenšující se arénou snaží udržet tempo, zatímco hráči střídají strany (živí/nemrtví) během jednotlivých kol. Dle mého názoru je velká škoda, že tvůrci nedali do hry možnost, aby hráči ovládali monstra přímo během kampaně (podobně jako invaze v Deathloop nebo Dark souls), ale dle jejich vyjádření se takto rozhodli proto, že jednotlivé runy jsou dlouhé a nechtěli hráče frustrovat jejich nepředvídatelným ztížením z rukou dalších hráčů. Nicméně kooperativní kampaň rozhodně má svoje silné momenty (obzvláště extra dlouhá a neskutečně intenzivní mise v karanténním vojenském táboře byla nezapomenutelná, stejně jako sestup do vetřeleckého hnízda nebo již zmíněná bitva s finálním bossem) a pokud máte dobré spoluhráče, jde o slušné odreagování, navíc dostupné „zdarma“ v Game Pass předplatném.
Recenze
Back 4 Blood
Kooperativní kampaň nabízí slušnou zábavu, několik misí je velmi povedených. Náhodné rozmísťování nepřátel i modifikační karty dostatečně odlišují jednotlivé průchody hrou. Bohužel režim pro jednoho hráče nedává moc smysl a ani PvP zápasy nestojí za řeč. Takže berte pouze pokud máte s kým hrát nebo vám nevadí náhodný matchmaking.
Líbí se nám
- Zábavná a pestrá akce
- Pocit ze zbraní
- Pestré modifikační karty
- Několik nezapomenutelných misí
- Cross-platform multiplayer
Vadí nám
- Víceméně potřetí to samé
- Omezení režimu pro jednoho hráče
- Nezáživné PvP zápasy
Dneska jsem to dohral a za me hra roku. Primocara akce bez zbytecnych kecu, tak to ma byt. I kdyz ty postavy jsou na presdrzku, samozrejme v ramci cuckold korektnosti, ale nastesti o ne nejde.
Hrál jsem betu a je to taková odreágovačka, nepřekvapí ani neurazí. V podstatě takové mírně vylepšené L4D, ale v principu je to to samé.
Ale čím to teda absolutně zazdili je cena, 60€ za hru tohoto typu, to se museli zbláznit. Možná i polovina té částky by byla hodně. Nechápu.
Proto je dobry, ze je to v game passu
V coopu bych klidně zkusil, ale ta cena je nesmyslná, za litr by se to určitě prodávalo líp.
Windows game pass je za pár korun
full auto arkádovka … čekám na slevu nebo crack
Joo crack a hrát v singlu to bude nehorázná zábava určitě..
Jediný co mě tam štve víceméně je na veterána to nucené posouvání vpřed, kdy se vám po chvilce přešlapování na místě do zad spawnují speciálové
Ale Turtle rock studios byli vyvojari jen prvniho dilu L4D. A tvrdit, ze tohle je v podstate Left 4 Dead 3 akorat s jinym nazvem je taky celkem urazka pro L4D serii…
Ha, moje chyba, úplně jsem zapomněl že dvojku už Valve spáchali sami.
Upraveno, děkuji za upozornění
Nicméně nemyslím si, že by B4B byla urážka L4D. Ta původní šablona je tam naprosto patrná a zdaleka ne všechny změny jsou k horšímu (i když ty okleštěné SP a VS módy zamrzí).
Mne to spis pripomina mnohem vic killing floor nebo DOOM nez L4D. Ale vsichni na to nemuzem mit stejny pohled.
Jeste že je to v Gamepassu
Docela mě to láká ale počkám na vánoční slevy. Tenhle typ her rychle klesá na ceně.
Takže tu máme Left 4 Dead 3, akorát s, z licečních důvodů, jiným názvem?
Přesně tak
A bez pořádného PvP, což je zásadní problém…