Snad všechny recenze na hry této série začínají povzdechem, že od Until Dawn (kde vývojáře podpořila masivním rozpočtem Sony jakožto exkluzivní vydavatel) z roku 2015 se autorům nepovedlo navzdory citelné snaze zopakovat stejnou kvalitu. Přesto ale hry ze série Dark Pictures Anthology představují příjemné kratochvíle pro fanoušky hororu, ideálně ve spolupráci s dalšími hráči, kde se můžete navzájem dohadovat nad každou příběhovou volbou. Třetí díl série má zřejmě nejzajímavější zápletku, nový styl ovládání i kamery a kromě toho poprvé využívá výkonu nových konzolí.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC
- Datum vydání: 22. 10. 2021
- Výrobce: Supermassive Games (Anglie)
- Žánr: filmová adventura
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: 2 hráči online, 5 offline
- Dat ke stažení: 30 GB
- Herní doba: 5+ hodin
- Cena: 899 Kč (Xzone)
60 smrtí
Válka v Iráku se blíží ke konci, ale Američané ještě pořád hledají skryté sklady zbraní nepřítele. Nový satelitní systém zachytí podezřelé signály v podzemí zdánlivě nevinné horské vesnice a na místo se tak vydává speciální vojenská jednotka včetně agentů CIA. Po úvodním střetu s iráckými vojáky a několika explozích se ale přeživší ocitají uvnitř děsivého podzemního labyrintu, který se ukáže být mnohem víc, než jen soustavou jeskynní. Stovky metrů pod povrchem je ukryt rozsáhlý chrám, zasvěcený démonovi Pazúzu. Kromě děsivých ruin a roztroušených vojáků obou stran konfliktu se ale v temnotách ukrývá ještě něco mnohem nebezpečnějšího: monstrum neznámé povahy, které nejde dost dobře zastavit střelbou.
Klasická šablona série opět platí: postupně budete ovládat pět postav, u kterých svými rozhodnutími ovlivňujete nejen jejich přežití, ale také nuance jako jsou jejich povaha. Například hlavní hrdinka, CIA agentka Rachel King, může mít odlišné romance se dvěma postavami příběhu, nebo může naopak stát pevně na vlastních nohou a sbližování s ostatními odmítat. Stejně tak váš nejdrsnější voják může být buď totální militantní extremista, nebo mít naopak potají srdce ze zlata a odhalit jej v nejvypjatějších okamžicích. Vše je samozřejmě tím zajímavější, že ve vaší družině jsou vojáci obou znepřátelených stran konfliktu, takže musíte hodně zvažovat, s kým se spojit a koho zradit (kolem vás je totiž také několik nehratelných postav). A to vše se ještě zkomplikuje, jakmile se mezi postavami začne šířit tajemná nákaza.
Musíte hodně zvažovat, s kým se spojit a koho zradit.
Abyste rozhodování měli ještě složitější, nově se ve hře objevují QTE sekvence, jejichž zvládnutí z vaší strany znamená nejhorší možný výsledek pro vás i postavy – řešení v takovém případě je prostě QTE výzvy ignorovat a nechat situaci proběhnout bez vašeho přičinění. Občas je opravdu těžké tyto momenty identifikovat, obzvláště proto, že některé zvraty jsou sice žánrová klišé, ale jiné jsou opravdu nepředvídatelné. Hlavní postavy mohou zemřít 60 unikátními způsoby, takže nástrah je kolem vás vždy dostatek. Hra má tři hlavní akty a příjemné na konstrukci příběhu je, že když už ho máte zdánlivě prokouknutý, odhalí nečekaně zásadní novou skutečnost a dění i žánr příběhu se posunou na novou kolej. Díky tomu jsem se uprostřed trochu nudil, ale během finále si hra znovu získala moji plnou pozornost.
Herní i technické novinky
Ačkoliv je House of Ashes velmi podobná předchozím hrám v sérii, přesto stojí za pozornost určitá vylepšení po herní i technické stránce. Kromě zmíněných zrádných QTE zde najdete nově také volbu celkové obtížnosti hry, případně detailní nastavení náročnosti QTE (kolik druhů tlačítek, jaký časový limit, zda je třeba rychle mačkat a nebo jen držet apod.). Díky tomu si můžete uzpůsobit stress způsobovaný herní složkou hry sobě a svým spoluhráčům (dva lidé online nebo pěti lidí na jednom gauči s předáváním ovladače pro jednotlivé kapitoly/postavy). Novinkou je plně ovladatelná kamera (místo dříve využívané předdefinované), díky které můžete snadněji prozkoumávat své okolí, k čemuž máte také tlačítko pro rozsvěcování/zhasínaní a namíření svítilny. Animace postav jsou sice poněkud těžkopádné proti tradičním hrám z pohledu třetí osoby, ale jinak je ovladatelná kamera vítané zlepšení.
Na PS5 bleskové nahrávání jednotlivých scén výrazně přispívá k plynulému a „filmovému“ dojmu z hry, nicméně výraznější využití DualSense ovladače nečekejte. Počítat ale můžete s HDR a vylepšeným nasvícením, které hře místy opravdu hodně sluší. Ozvučení i herecké výkony jsou na dobré úrovni. House of Ashes sice můžete pokořit za jeden večer (což je docela dobré pro to hraní v partě), nicméně během opakovaného průchodu můžete učinit drasticky odlišné volby a získat citelně jiný příběh. Sám jsem navzdory veškeré snaze skončil první průchod se dvěma působivě tragickými úmrtími mezi hlavními postavami, ale vlastně mi to přišlo mnohem vhodnější, než kdyby úplně všichni přežili. Buďte ale ve střehu, protože je sice pravda, že všichni mohou přežít… ale stejně tak mohou také všichni umřít.
Recenze
The Dark Pictures Anthology: House Of Ashes
Elitní vojenská jednotka se v jeskynním labyrintu utká nejen s lidskými nepřáteli, ale také s tajemnými ruinami, nebezpečnou nákazou a čímsi ještě mnohem horším. Další "interaktivní film" ze série Dark Pictures Anthology opět šikovně míchá "vypůjčená" žánrová klišé a zrádné možnosti volby hráče. Zajímavější zápletka a drobná herní i technická vylepšení hru posouvají výše, než předchozí díl.
Líbí se nám
- Zajímavá zápletka
- Náročné a zrádné volby
- Nově nastavitelná obtížnost
- Technická vylepšení včetně kamery
- Vhodné pro multiplayer
Vadí nám
- Místy poněkud naivní
- Relativní krátkost
- Recyklování prostředí
Pro fandy – vývojáři o hře a příběhu s CZ titulky.
Pořád doufám , že předchozí díly dostanou PS5 upgrade
Díky za recenzi. Tentokrát jsem doufal, vzhledem k mé oblíbenosti Pazúzu a obecně i tohoto prostředí (pouště, šutry, písek), že by mohla padnout osmička… i preview tomu nasvědčovalo. Škoda. Ale 7/10 pořád velmi solidních (já beru průměr 5/10, 7 je dva levely nad průměrem). Nicméně ta herní doba je prostě tragická. Pět hodin je na můj vkus prostě málo. Možná je lepší si dávat tuhle sérii po dvou epizodách najednou Mimochodem, do předchozích dílů jsou hotové češtiny. Jinak se prostě nemohu zbavit dojmu, že hlavní hrdinka aktuálního příběhu je kombinace člověka a lasičky. Je mi krajně nesympatická a dělají to především ty oči blízko u sebe
Ona je ta hra opravdu hodně filmová a vlastně má délku dvou celovečerních filmů, což mi přijde relativně ok. Ta výprava je hodně drahá, takže s ohledem na cenovku a znovuhratelnost to myslím dává smysl.
Jinak Rachel vypadá dle mého názoru velmi věrně s ohledem na skutečnou herečku:
https://www.youtube.com/watch?v=nocKsAFrPew&ab_channel=BANDAINAMCOEurope
Mě délka přijde naopak naprosto perfektní. S ohledem na to, že si to většinou zahraji několikrát… A hlavně, když to hraju s někým, tak to sfoukneme za nějaké 2-3 hodiny, což je podle mě ideální čas.