Pokud si člověk chtěl zahrát nějakou moderní opravdu povedenou videohru z komiksového světa vydavatelství Marvel, musel si pořídit konzoli PlayStation, kde nalezne titul od Insomniacu zvaný Marvel’s Spider-Man (recenze tady) i jeho novější bratříčka Marvel’s Spider-Man Miles Morales (recenzi čtěte zde). V minulém roce se pak do těchto vod pokusila zabrouzdat společnost Square Enix, která za pomoci vývojářů z Crystal Dynamics a Eidos-Montréal vydala Marvel’s Avengers (recenze zase tady). Titul sice nabídl poměrně zajímavý příběhový režim, avšak nohy mu podkopl nezvládnutý live-service model.
Nyní však už uběhl více než rok a zmíněné vydavatelství to s tímto světem zkouší znovu, tentokrát s titulem Marvel’s Guardians of the Galaxy, který je již čistě v režii týmu z Eidos-Montréal. S tímto projektem však na to jdou zcela odjinud. Tentokrát se totiž jedná o čistě singleplayerový příběhový zážitek, jenž je okleštěn o všechny zbytečné oblíbené aktuální „vylepšováky“. A já mohu s upřímnou radostí prozradit, že se pravděpodobně jedná o nejlepší možný směr, kterým se mohli vydat.
- Platforma: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series X/S a Nintendo Switch
- Datum vydání: 26. 10. 2021
- Výrobce: Eidos-Montréal
- Žánr: third-person akční adventura
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 31 GB (PS5)
- Herní doba: zhruba 20 hodin
- Cena: 1 499 – 2 199 Kč v Xzone
Postavy, které si zamilujete
Už dvanáct let uběhlo od masivní galaktické války. Konfliktu, který navždy ovlivnil životy v podstatě každé bytosti v kosmu. A právě v těchto dobách charismatický pozemšťan jménem Peter Quill zakládá uskupení zvané Guardians of the Galaxy. Jedná se o skupinku vyvrhelů a námezdních hrdinů, ve které se nejdříve kromě Petera nacházel ještě geneticky upravený Rocket a jeho věrný přítel Groot, kdy se k nim později přidala Gamora, dcera mocného Thanose, a Drax Ničitel. Tato možná trochu nesourodá pětice se jednoho dne vydává do zakázané zóny, v níž s vidinou zisku chtějí pro Lady Hellbender chytit nebezpečnou bestii. Situace se ovšem trochu zkomplikuje, přičemž to odstartuje obrovské dobrodružství, ve kterém se bude řešit přátelství, rodina i záchrana celé galaxie. A je třeba říct, že to je neskutečná jízda.
Příběh je vyprávěn ve velkolepém duchu.
Kanadští vývojáři hned po zapnutí recipientovi vysvětlují, že se zde pojede ve skutečně velkolepém duchu. Proto do vás budou hustit jednu parádní situaci za druhou, které táhnou opravdu brilantně napsané postavy. Každý charakter, který ve hře dostane alespoň nějakou větší část prostoru, je totiž barvitě prokreslený, což zdejším protagonistům vdechuje opravdový punc života. To je pak krásně podtrháváno výborným vzájemným špičkováním a interakcemi, které vytváří uvěřitelné vztahy i emoce, díky nimž vám v podstatě každý člen zdejšího osazenstva přiroste k srdci, tudíž jakmile dorazíte na konec skvěle gradovaného příběhu, tak se nejspíše přistihnete u toho, že vyžadujete nášup. Ideálně hned. Za to navíc může i ideálně trefená délka hry, která je dostatečně dlouhá na to, abyste si nepřišli ochuzeni, ale zároveň tak akorát krátká, abyste nestihli být přejedeni.
Iluze zapojení
Každopádně tvůrcům se opravdu perfektně podařilo vystihnout esenci samotných Strážců (inspirace tentokrát brána hodně z filmů), tedy skupiny vyvrhelů, kteří dohromady tvoří možná trochu dysfunkční, avšak pevnou rodinu, v níž nikdo není postradatelný. Ovšem dialogy nejsou to jediné, co postavy přivádí k životu. Velkou částí se podílí i opravdu povedený výběr herců, kteří zdejším hrdinům propůjčili osobitou duši.
Herci postavám propůjčují osobitou duši.
Avšak onu duši můžete postavám, nebo minimálně Star-Lordovi, za kterého hrajete výlučně, vnuknout i vy. Ve svém jádru je hra lineární záležitostí, která má jasně daný začátek i konec, avšak nechybí zde ani rozhovory, nabízející různé dialogové volby a rozhodnutí. Ve většině případů jsou tyto volby víceméně čistě rolové, kdy za jejich pomoci si můžete utvářet Star-Lorda takového, jaký je vám více sympatický. Ovšem v některých případech mají jednotlivá rozhodnutí reálné následky, kdy skrze to můžete třeba ovlivnit nadcházející souboje, případně se vám odemknou různé dodatečné příběhové nuance. Pravděpodobně se nebude jednat o důvod, proč si hru dát okamžitě znovu, ale rozhodně se jedná o příjemnou věc, která umocňuje vaše zapojení do světa.
Sbírej všechno!
To nás posléze přináší k samotnému hraní. Z pohledu různých žánrových měřítek můžeme Strážce galaxie zařadit do kategorie akčních adventur, kdy samotná hratelnost je rozdělena do dvou základních pilířů – průzkum a boj, kdy všechny složky, včetně filmečků, jsou ve hře rozloženy víceméně rovným dílem.
V rámci prvního pilíře se budete pohybovat po nádherně zpracovaných lokacích (za jejich pomoci je titul opravdu schopný vyvolat pocit, že se člověk nachází ve vzdálených koutech vesmíru), kde dojde na skákání, nějaký ten quick-time event a řešení jednoduchých hádanek, ve kterých využijete schopnosti všech členů týmu, což opět pěkně zachycuje důležitost semknuté party. Tyto lokace jsou pak v podstatě koridorové, ale nechybí v nich různé odbočky skrývající tajemství, jako jsou třeba sběratelské předměty.
Hratelnost je rozdělena do dvou základních pilířů – průzkum a boj.
A u sběratelských předmětů se na chvíli zastavím, jelikož autory za ně musím opravdu pochválit. Můžete zde totiž nalézt klasické textové dokumenty, jež vám nabídnou dodatečný vhled do zdejších událostí, ale tím hlavním jsou speciální předměty, které jsou spojeny se samotnými Strážci. Při nalezení takového předmětu je odemčena dodatečná konverzace s daným členem skupiny, kdy se dozvíte více o jeho minulosti a tím si k sobě ještě lépe vytvoříte cestičku. Krásný způsob, jak mě donutit prohledávat každý kout, aby mi právě žádná z těchto konverzací neunikla. Kromě toho ještě navíc je možno nalézt skryté skříňky, obsahující alternativní kostýmy, případně materiály, za jejichž pomoci vám Rocket u ponku vytvoří dodatečné upgrady pro Star-Lorda.
Guardians? Assemble!
Tyto upgrady pak ve většině případů využijete právě v soubojích, které zpočátku na vás budou působit zábavně, ale možná poněkud chaoticky. Avšak brzy zjistíte, že nabízí různé zajímavé vrstvy, jenž vás donutí i trochu přemýšlet (doporučuji zvolit rovnou nejtěžší obtížnost, případně si udělat svou, protože na předchozí dvě je titul možná až moc jednoduchý). Ale vezměme to postupně, kdy začneme u samotného Star-Lorda. Ten může různorodé protivníky odpravovat jak na blízko, tak i na dálku, a to s využitím jeho elementálních pistolí, které zdědil po svém otci. U nich s postupem času navíc odemkne možnost střílet právě různé elementální projektily, které využije jak při řešení hádanek, tak i v bitevní vřavě, jelikož různé typy nepřátel jsou náchylné na různé elementy, kdy při použití toho správného je omámíte. Jakmile se ale dostanete do potíží, tak vám pomohou tryskové boty, jenž umožňují hbité úhyby i krátkou levitaci. To vše je pak povětšinu času velice efektní, kdy jediným nešvarem jsou občasné soubojové quick-time eventy, narušující plynulost.
Boje jsou zábavné a chaotické, avšak nabízí i element přemýšlivosti.
Nicméně stěžejní částí soubojů je opětovné využívání speciálních schopností všech členů vašeho týmu, bez nichž v podstatě nelze uspět. Tyto schopnosti odemykáte skrze získané zkušenosti ze soubojů, kdy každý z hrdinů dostal do vínku celkově čtyři – tři normální a jednu speciální. A právě zde přichází na řadu onen přemýšlivý prvek, jelikož pro rychlé odklizení nepřátel je potřeba využít správnou kombinaci schopností. Groot se tak specializuje na plošné a znehybňující útoky, Gamora jako mistr asasín dává velké poškození, Rocket všechno vyhazuje do vzduchu za pomoci svých granátů a Drax většinou tím, že do všeho buší, vyvádí nepřátele z rovnováhy. Jakmile se následně naučíte jednotlivé útoky kombinovat a využívat efektivně, tak se z vás stane naprosto drtivá jednotka, která nepřátele v mžiku oka vymaže z povrchu zemského. Tedy až na několik výjimek, jako jsou bossové či houževnatější kousky.
Kdybyste ale přeci jen potřebovali pomoci s taktikou, můžete protivníky oskenovat, čímž se vám odemkne nápověda pro jejich efektivní odpravení. No a když vám začne opravdu hodně téct do bot, lze využít skvělou mechaniku zvanou „huddle“. Při jejím aktivování si svůj tým svoláte do koutu své mysli, kde vyslechnete jejich pocity z probíhajícího střetu a následně je výběrem dialogové možnosti pokusíte nabudit. Když se vám to povede, dostane celý tým bonus k poškození (pokud neuspějete, bonus dostane jenom Peter) a Star-Lord ve svém kazeťáku pustí jednu vypalovačku z opravdu precizně vybraného seznamu osmdesátkových skladeb. A věřte mi, není nic lepšího, než mlátit šmejd z vesmíru za doprovodu písně Never Gonna Give You Up.
Zase ty bugy
V tomto bodě jste už nejspíše pochopili, že mě hra z pohledu obsahu opravdu upřímně rozradostnila. Proto je velká škoda, že se autorům nepovedlo vyhnout stále rozšířenějšímu trendu her s nevyladěným technickým stavem. Během hraní tak narazíte na relativně velké množství bugů, kdy většina z nich je spíše vizuálního charakteru, avšak naleznou se i některé, díky nimž budete nuceni načíst svou poslední uloženou pozici. Díky bohu to ale v drtivé většině případů nepředstavuje příliš velký problém, jelikož systém ukládání je velice štědrý, pročež se většinou jedná o ztrátu postupu v podobě několika sekund.
Během hraní narazíte na relativně velké množství bugů.
Titul jsem následně hrál na PlayStationu 5, jenž umožňuje běh hry ve dvou režimech. Ten první upřednostňuje kvalitu, kdy je obraz opravdu výrazně ostřejší a na pohled příjemnější, avšak s ním bohužel musíte překousnout hraní ve 30 FPS. Druhý režim pak nabízí 60 FPS, avšak za cenu snížené kvality obrazu, která je v některých případech opravdu velice znatelná. Navíc se titulu ani v tomto režimu nedaří držet stabilní snímkovací frekvenci, což je nešťastné. Když jsem zkoumal situaci na internetu, tak to vypadá, že tyto problémy na Xboxu Series X nejsou, tudíž majitelé této platformy by měli být spokojenější. Na PC to posléze vypadá, že hra má zřejmě problém s některými grafickými kartami, ale zde jsem situaci podrobněji nezkoumal, stejně jako v případě Switche, kde titul běží za pomoci cloudu. Abych ale technické aspekty jenom nehanil, tak mohu pochválit bohaté možnosti v nastavení pro lidi s různými postiženími i přibalený fotorežim.
Chceme víc!
Takže abychom to nějak shrnuli. Jestli jste podobně jako já už přejedeni různými rozmáchlými otevřenými světy či live-service tituly, budou pro vás nejspíše Marvel’s Guardians of the Galaxy opravdu příjemným překvapením. Titul si totiž užijí jak fanoušci komiksů, Marvelu či MCU, tak i „běžní smrtelníci“ prahnoucí po nějakém koncentrovaném vtahujícím příběhovém titulu, který jim nabídne opravdu skvělé postavy, nádherné prostředí i zábavnou hratelnost. A nic na tom nezmění ani poněkud obhroublý technický stav.
Recenze
Marvel's Guardians of the Galaxy
Videoherní Strážci galaxie jsou nesmírně výpravnou vesmírnou operou, která je schopna hráče uhranout brilantně napsanými a živými charaktery, poutavým vyprávěním s výbornou gradací, barvitým světem, precizně vybranou hudbou i stylovými souboji, které i přes svou chaotičnost nabízí jistý element přemýšlivosti. To posléze dává dohromady natolik silný zážitek, že ho nedokáže zkazit ani občas docela zlobivý technický stav.
Líbí se nám
- Vtahující příběh
- Brilantně napsané postavy a špičkování mezi nimi
- Živý a osobitý dabing
- Zábavné souboje
- Volby ovlivňující různé nuance
- Barvité prostředí
- Ideálně trefená délka
- Naprosto bezchybný výběr hudby
- Zachycení esence samotných Strážců
Vadí nám
- Technický stav dokáže zazlobit
- Quick-time eventy v soubojích
Tak jsem to dohrál a absolutně nechápu za co ta hra dostala hodnocení 9. Příběh a dialogy mezi postavami jsou dobré, ale gameplay byl hrůza nemluvě o technickém stavu, za těch 18 hodin hraní jsem potkal snad víc bugů než v CP2077.
Ještě že jsem to kopil ve slevě a i těch 930,- je za to hodně.
bohuzel ty absence lokalizace…
Klasický amatérismus, kdy recenzent při čtení polyká písmenka a slova drmolí. Je to ale běžný nešvar v mnoha oblastech. To je takový problém předčítat text pomaleji a dbát na artikulaci? Lépe se to pak poslouchá a výsledný projev působí odborněji.
No jelikož to nemá cz lokalizaci tak já to určitě nekoupím. Už mě přestalo bavit běhat před televizí a snažit se rychle zachytit na Google překladači co asi mám udělat abych tu nebehal pořád v kruhu. Nikdo nechce aby to na mě mluvilo ale tit by se mohli snad přeložit.
Za mě nic moc, a spíše zklamání. Ovládání je děsné, je toporné, je těžkopádné. Animace jsou hrubé a nedotažené. Kamera se pocukává zejména při lezení a skákání, když jste třeba u zdi nebo když se vypořádáváte s lezením přes okraj. Jakoby se neuměla usadit za postavu a stále se prala s virtuální zdí. Souboják je nepříliš zábavný, nebo tedy alepsoň mě sedl více ten u Avengers. Zde vlastně ovládáte pouze Star Lorda, postavy nepřepínáte ale dáváte jim příkazy, a protože je na scéně vždy takový chaos a k tomu ta mizerná a neposlušná kamera, nic z těch příkazů nemáte, myšleno jako zážitek z boje. Do nepřátel musíte pálit, pálit a pálit, nemůžete však zamířit, protože postava pouze střílí, samostatně nemíří což je fail u takovéto akce. Útok na blízko vypadá jako špatný vtip, vůbec není plynulý, celé by to chtělo ještě poladit, začistit. Jinak hra je dost ukecaná, nedá se to ani stíhat číst. Často na sebe mluví v jeden moment až pět postav. Tím že to není lokalizované, je to opruz. QTE jsou neintuitivní, když zařvete, nemůžete odmáčknout cutscénu na kterou se tak musíte opět podívat. Já se dokonale vyvztekal v bažině želé, kde jsme se topili. Je fajn, že nebyla hra odložená v době těch všech odkladů ale je vidět, že Crystal Dynamics narozdíl od Eidos Montreal umí hratelnost. Tohle se fakt blbě hraje a nemožností přepínat postavy alespoň v boji vytváří bohužel tedy pro mě nezajímavý souboják. Avengers bych dal 5 nebo 6/10, Guardian of Galaxy maximálně 7/10, na víc ta hra nemá. Kdyby to bylo v rodném jazyce, možná bych 1 bod přidal. Koupi hry bych hráčům doporučil až po pořádném vyzkoušení. Za mě se to fakt nepříliš dobře hraje, zejména poté, co hraju paralelně i Metroid Dread, který je oproti tomuto naprosto fenomenální zábavná výzva plná fajn zážitků z prozkoumávání. Ještě dodám, že Strážce Galaxie hraju na PS5 v režimu kvalita, tedy s nejlepšími detaily. FPS se dost seká a padá, není to plynulé. Režim nejlepší výkon nepoužívám, obraz mi připadá rozostřený a hra celkově nevypadá tak pěkně. I když jsou Avengers bez obsahu, příběhhovou část jsem si užil daleko více. Z hlediska soubojáku je vidět že Shaun Escayg z ND studia, když pracoval v CD odvedl velmi dobrou práci. Škoda jen toho nekonečného AIM klonování, nedostatečného end game obsahu a nepovedeného lootovací systému. Na druhou stranu zde Strážci mají sice humor, ale při hraní mi připadají jako bych řídil auto se svázanýma rukama u sebe.
souhlas ten gameplay je hrůza ale ten příběh a postavy jsou hrozně dobře napsané že jsem to překousl a hru si užil jako film XD
Zas ta stejna pisnicka. Hra je evidentne ve spatnym technickym stavu, ale budeme tomu venovat jen par vet, abysme nahodou nemuseli dat nizsi hodnoceni. Klasika.
kde jsou ty lidi co tvrdili že gameplaye je nuda a ta hra za to nestojí XD Ten příběh je totálně luxusní jen to potvrzuje jak singplayer hry furt jedou snad si to lidi už uvědomí že co op a další nejsou to nejlepší co můžete hrát ( tak jsem si myslel že to bude průser ale není zaplať bohu )
Po Avengers sem v GOTG nevěřila, ale jsem ráda, že sem se spletla Vidím to na vánoční koupi, zatím mám ještě co hrát
Jsem strašně rád, že se potvrdilo (již v mnoha recenzích), že tenhle kousek stojí za to. Sledoval jsem celý vývoj a nesmírně se na tuhle podzimní záležitost těšil. Přesto jsem si oddechl, když se začaly objevovat první, velmi pozitivní recenze. Toho zbytečného hejtu a věštění z koule jak že to bude strašně špatné bylo přeci jen na internetu hodně. Takže mám fakt radost, že to nakonec dopadlo takhle výrazně dobře Díky za recenzi.
Tihle týpci umí dělat hry když chtěj, jen mi občas přijde, že by bylo fajn je trochu popostrčit v některých věcech například je dokopat do dokončení Deus Ex, který nechali tím šíleným způsobem otevřený za ten maj u mě furt vroubek
No, přesně! Já byl STRAŠNĚ zklamanej, když jsem zjistil, že borci nedělají na novém Deus Ex (srdcová série). Týden jsem chodil a špačkoval, že místo, aby dělali vážné téma, tak se upsali nějakýmu marvel shitu Jenže pak jsem viděl (sedm let od premiéry) první Strážce galaxie (filmové) a pochopil jsem, že tohle se mi bude líbit. Od té doby jsem vývoj sledoval a fakt si nedokázal představit (na základě šílené dvojice filmů ), jak to chtějí pojmout. A ejhle, ono to šlo! Ale i tak doufám, že do budoucna nám další Deus Ex přichystají.
Dovysvětlení k těm marvelovkám: Filmům dle komiksů se dlouhodobě vyhýbám, protože se na mě podepsaly rychlokvašky, které Marvel chrlil kolem milénia. Všechny ty HNUSY jako Fantastická čtyřka, Spider-mani s Tobíkem Maguirem a jiné šílenosti. Tyhle komiksovky byly tehdy doslova archetypem filmů podle komiksů, které NECHCEŠ ukazovat své přítelkyni, protože pak není téměř šance jí přesvědčit, že komiksy (na papíře) nejsou sra*ka pro děcka. Do dnes se za ty filmy stydím. Zařekl jsem se, že už nechci NIC podle komiksové předlohy vidět. Velmi nerad, opatrně a s nulovým očekáváním, jsem se pustil do Strážců (a to po 7 letech od jejich premiéry) a byl jsem překvapen, jak hodně se žánrová škatule posunula (a byl jsem spokojen). Dělá to asi i fakt, že SG jsou šílenou ulítlostí, scífko a ten soundtrack! Nemám rád všechny ty „many v elasťákách“ a ačkoliv mám obrovskou sbírku komiksů (sbírám komiksy a artbooky od konce ’80 let), tak vlastně „many“ jsem přestal kupovat jako jedny z prvních komiksů vůbec. Film dobrej. Bavil jsem se od začátku dokonce, i když je to od první po poslední vteřinu všechno práce v postprodukci a postavené čistě na CGI tricích
Ty filmy mě tak neserou pač mají svou vlastní cestu než ty komiksy
Navíc, když si to vemeš kamaráde tak hold vkusu neporučíš, spíš mě sere, že není úcta k těm starým dílům… Hele to máš jako když nějakej cucák začne nahlas prohlašovat, že dnešní filmy nebo nějakej youtuber co se zaměřuje na herectví je lepší jak „nějakej“ Jan Werich. Tyhle kecy mě můžou fakt nasrat. Teď dejme stranou, že je to plivnutí na Českou historii o který ví ta děcka prd což je taky šíleně k nasrání ale ta neúcta k tomu co bylo dříve špičkou a kvalitou v minulosti všeobecně.
P.S. Ve filmovém průmyslu je víc uvěřitelný, když se používá CGI v kombinaci s kulisou 50:50 jenže kdo by se do něčeho takového pouštěl však je to jednoduší jen sedět na prdeli a srát se u počítače že. Takhle to bohužel v Digitální době funguje :/
Souhlasím s recenzí . Super jízda . Nemůžu se od toho otrhnout, což se mi stalo naposled u Spidermana na ps4.
je to pod Square Enix takže to bude kvalita…
Eidos-Montréal je brutální studio ! sérii Tomb Raider miluju …
a zrovna hraju podruhé Deus ex Mankind divided ! nestačím se divit, kolik skrytých míst jsem vynechal …
přemýšlím jestli to koupit ale nerad kupuju singly :/ jenže další Deus Ex tu asi dlouho nebude …
miluju Eidos-Montréal
Taky sem fanda studia modlím se od roku 2014 na sequel Thiefa…spoustu lidí byli z toho zklamaní, ale pro mě je srdcovka….ach jo, ale po úspěchu s Marvelem se bojím, že už na svoje IP nebudou mít čas
Mankind devided je teď za 4,5€ na steamu.
Na místě je omluva z mé strany, kdy jsem tvrdil, že to potká stejný osud jak Marvels Avengers. Tudíž, omlouvám se, za zbytečný hejt.
Respekt!
Tak já nemám problém uznat svou chybu 😁 občas se nechám unést a ten hejt tam padne. Nejsem bezchybný, ale pracuji na tom. 😂😂
Je smutný jak každej odsoudil Avengers kvůli MP a SP kterej je furt lepší než ve většina her každej ignoruje.
Přesně, původní příběhová kampaň v Avengers byla povedená
Jo to víte pánové, tady to jde spíš ještě dál, já nemám moc rád (krom pár vybraných, včetně strážců) hrdiny od Marwelu proto mě kampaň u Avengers moc neupoutala 😁 Já jsem Batman! 😂
Hra je super grafika nádhera jen škoda že nejdou ovládat jiné postavy a hlavně není cz
Hra mne láká, ale jsem tím „běžným smrtelníkem“, který oba filmy Strážců galaxie neviděl a v MCU se neorientuje, takže nevím, jestli by se vyplatilo kupovat ji za plnou cenu.
Hra obsahuje vlastní úvod do tohoto vesmíru a vlastní variaci příběhu, jak se stal hlavní hrdina tím, kým je, takže dle mého názoru si ji může užít i někdo, kdo je zatím těmito komiksy/filmy zcela nepolíbený.
(začátek je schválně nelineárně vyprávěný, tím se člověk nesmí nechat příliš zmást)
Moc děkuji za odpověď, oceňuji, že vývojáři mysleli i na nás „nezasvěcené“.