Současná generace stříleček se již posunula dále, ale existovaly časy, kdy Crysis byla téměř na vrcholu pomyslného žebříčku, zásluhou svého času revoluční technické stránky, tak i pro nápaditou hratelnost a téměř hollywoodskou „filmovou“ sci-fi výpravu, podpořenou mnoha filmečky, skriptovanými sekvencemi i velmi působivou orchestrální hudbou. Po loňském remasteru prvního dílu jsme se nyní dočkali i remasteru zbývajících dvou dílů (bohužel bez datadisků), takže si fanoušci staří i noví mohou sérii zahrát pohromadě. Zatímco na PC je modernizace hry poněkud rozporuplná, na konzolích hry původně vyšly s tak zoufalými technickými parametry, že tohle je víceméně první příležitost zažít tyto hry tak, jak je tvůrci zamýšleli.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC (EGS), Switch
- Datum vydání: 15. 10. 2021
- Výrobce: Saber Interactive (USA)
- Žánr: FPS
- Česká lokalizace: ano, titulky
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 50 GB
- Herní doba: 30+ hodin
- Cena: 1249 Kč (Xzone)
Crysis – evoluce Far Cry
Začátek série vám představí speciální jednotku Raptor tým, vyzbrojenou prototypem zbrusu nového nano-obleku, sloužícího nejen jako brnění proti střelám nepřátel, ale také jako posilující svaly nebo zneviditelňovací obal vojáka. Vaší misí je infiltrace ostrova, na kterém korejská armáda provádí tajemné vykopávky. Zatímco zpočátku celkem válcujete lidské nepřátele na pobřeží ostrova i hluboko v džungli, během hry se postupně ukáže, že vykopávky jsou mimozemského původu a jejich majitelé nejsou z lidských archeologů zrovna nadšeni. Představte si akčnější a výpravnější variaci na původní film Predátor.
První díl zřejmě poněkud „trpí“ tím, že byl původně vyvíjen jako exkluzivně PC titul a navíc se jednalo o první remaster této série a technologie, na kterém studio Saber pracovalo. Ať už jsou přesné důvody jakékoliv, bohužel se jim nepovedlo tak docela zvládnout ani technickou stránku, ani ovládání hry. Na PS5 budete pravidelně narážet na velmi otravné zasekávání při ukládání checkpointu a pohyb i míření na ovladači je tak trochu za trest. Hra nicméně běží plynule a ve vysokém rozlišení, takže alespoň po této stránce ji lze pochválit. Jelikož na sebe příběh trilogie velmi těsně navazuje, dává smysl si ji zopakovat popořadě.
Crysis 2 – Hollywoodský trhák
Podobně jako filmový Predátor, také Crysis se pro druhý díl rozhodla vyměnit doslovnou tropickou džungli za příslovečnou džungli betonovou, tedy moderní velkoměsto, v tomto konkrétním případě New York. Jako voják s krycím jménem Alcatraz se v rámci jiné vojenské jednotky vydáváte zasahovat do eskalující virové pandemie v ulicích, kde po úvodní „nehodě“ narazíte na umírajícího Proroka z minulé hry. Ten vám přenechá svůj nano-oblek, který od prvního dílu prošel mimořádnými mutacemi, asimilujícími stále více mimozemské tkáně a technologie. Nákaza ve městě je samozřejmě mimozemského původu a právě váš mutující oblek se stane klíčem k jejímu řešení. Je zajímavé si připomenout, jak inteligentně téma evoluce živoucího brnění spisovatelé zvládli v této hře zpracovat.
Crysis 2 svého času vyšla již jako multiplatformový titul (tehdy PC, PS3 a X360), což je možná jedním z důvodů, proč se remaster povedl citelně lépe, než u prvního, původně exkluzivně PC dílu. Ovládání je citelně preciznější a díky vylepšenému systému ovládání funkcí obleku (doprovázenému ještě lepšími efekty a ozvučením) je vyloženě radost hru na konzoli hrát, tím spíš, že PS5 zde využívá DualSense sice relativně málo, ale působivě (například elektrizující brnění, pokud si zapnete neviditelnost). Ukládání checkpointů je mnohem hladší a celkový dojem z hraní na konzoli nové generace je prostě velmi dobrý, což samozřejmě posiluje také skutečnost, že jde zřejmě o nejlepší díl série, ke kterému kromě jiného složil hudbu i Hans Zimmer.
Crysis 3 – Transcendence
Třetí díl série je opět citelně jiný. Svým prostředím i příběhem působí jako post-apokalyptické depresivní drama, čemuž pomáhá také zasazení do bývalého New Yorku, nyní hromady sutin zarostlých džunglí (nápadně místy připomínajíce prostředí z TLOU her). Lidská civilizace se drasticky změnila po válce z mimozemšťany a ti, kdo přežili, se nemohou shodnout, zda je větší hrozbou nová třídní válka, nebo proroctví o existenci vládce mimozemšťanů, chystajícího odvetu za minulou porážku. Hra zde ve svých ambicích zachází do velkých extrémů, ale přitom je rozsahem nejkratší ze všech tří a leckdo by ji mohl považovat jen ta jakýsi podivný datadisk. Její atmosféře dle mého škodí přílišná futurističnost a odtažitost od reálného světa, které pomáhaly atmosféře prvních dvou her.
Technicky je na tom remasterovaný třetí díl prakticky stejně jako en druhý, takže velmi dobře. Bohužel mu ale poněkud škodí estetika, která velkou část vypadá jako typicky nudná kombinace šedivých ruin, známých z mnoha válečných her. Výjimku představuje úvodní dvojice misí s noční bouří a pochodem podél rozvodněné řeky, stejně jako lehce šílené, ale působivé finále na oběžné dráze planety. Tvůrci zde poněkud upravili systém vylepšování schopností, který dle mého názoru není tak přehledný a účinný, jako ve druhém dílu. Přesto se ale stále budete na bojišti cítit jako nezastavitelný predátor.
Recenze
Crysis Remastered Trilogy
Ačkoliv se na hrách po technické i obsahové stránce podepsal zub času, konzolisté mají poprvé šanci tuto kdysi velmi ambiciózní sérii ochutnat tak, jak ji tvůrci zamýšleli - plynulou a ve vysokém rozlišení, s řadou působivých efektů. Pro PC hráče je přínos remasterů diskutabilní. Každopádně jde pořád o zajímavý sci-fi příběh a slušnou akci, ve které se budete cítit jako příslovečný predátor.
Líbí se nám
- Zábavná akční hratelnost
- Zajímavý propojený příběh
- Působivá "filmová" výprava
- Odlišnosti jednotlivých dílů
- Hlas vašeho obleku
- České titulky
Vadí nám
- Horší technický stav prvního dílu
- Některé zastaralé pasáže
Až to bude za pár korun a nebudu mít co hrát, tak si to zopakuji. Chválím cz titulky.
Já mám Crysis 1 i 2 a koupě nelituji.
Relikt doby. Velcí vydavatelé chtěli své Halo. Sony zaplatilo Killzone, EA zaplatilo Crysis (podobné hry měl i Ubisoft, Codemasters, Sega, THQ, …). Zájem časem vyvanul, vydavatelé v žánru už nepokračovali, jen Microsoft ještě dření Halo, co to jde. Důraz je ale kladen na multiplayer.
Podle mě tento remaster zbytečný originál má pořád svoje kouzlo
Na PC žádný zázrak.
Největší rozdíl je samozřejmně v Crysis 1, ale chyběji tam některé částy fyziky a destrukce jako to bylo v roce 2007.
Crysis 2 remaster jsem zaznamenal trochu lepší odrazy s vypnutým RTX a lepší textury.
Crysis 3 remaster mi příjde horší jako původní.
dovolil bych si upravit:
Restaurovaná trilogie potěší především konzolisty.
Restaurovaná trilogie potěší jen konzolisty.
no s tim nelze nez souhlasit ..
Máte raději Far Cry 1 nebo Crysis 1 ? U mě o něco víc boduje Far Cry 1.
Far Cry 1 jsem měl rád v době vydání až do nástupu mutantů. Tím to pro mě naprosto zabili. A ten český dabing byl vtipně špatný. Crysis 1 včetně datadisku Warhead jsou nejlepší díly z obou sérií dohromady. Další díly Crysis mě už nebavily. Ale na dobrodružství Nomada a Propheta z úvodu série mám ty nejlepší vzpomínky, pamatuji si, jak jsem to hrál ve vánočním období.
Já zase hrál Far Cry 1 jako první, tak možná funguje nostalgie. Ale abych řekl pravdu, tak mně mutanti u FC1 nevadili, a dokonce mi je i líto, že se v pokračování FC1 od podobných témat odklonili (myslím hlavní díly FC). U FC1, alespoň na mě, fungoval ten pocit, že já jsem ta kořist. Ale co se týče hratelnosti je Crysis variabilnější, to je fakt.
Mám to stejně, těch neviditelnejch mutantů jsem se jako děcko vyloženě bál a mrzelo mě, že se od nich upustilo, ale kdybych to nehrál tenkrát, kdy ještě jinej díl ani nebyl, tak bych to už asi tak kladně nehodnotil no.
ani jedno , oboje je spica nelze to nijak porovnavat .
doby kdy CRYTEK valel …
Ty jo… za mě asi o chlup vyhrává Far Cry. Jako malý jsem se hrozně bál mutantů a trvalo mi než jsem pokračoval dál hrou. Hra poté ale dostala úplně jiný spád a bylo to už zkrátka víc než jen střílečka s vojáky. Líbí se i fakt, že ikdyž je to koridovka, tak level design nikdy nenudí protože se dokázal měnit. Džungle ve dne, džungle v noci, loď, bunkry, laboratoře, katakomby, sopka, no prostě pecka. A český dabing je takovou třešničkou pro mě.
Crysis to udělalo podobně jako Far Cry, že v až do určitého momentu hra vypadá jako střílečka s vojáky, ale po chvíli BUM a máme tu hru s emzáky. Takové Crysis ve mě budilo větší tajemno a velkolepost. Byl jsem i docela překvapen jak dokázali pokračovat v sérii a vymyslet poměrně zajimavý příběh. Každopádně gameplay v Crysis byl zábavnější díky nanoobleku, díky kterému se dalo zajímavě taktizovat a s nepřáteli si i pohrávat.
Já si vlastně nedokážu pořádně vybrat. Far Cry jsem zvolil jako „vítěze“ jen kvůli nostalgii protože se ke mě hra dostala mnohem dříve.
Far Cry už nahlodal zub času.