Než se do letošní COD hry pustím, chtěl bych podtrhnout skutečnost, že jsem byl fanouškem této série od úplného začátku (ve skutečnosti jsem nadšeně hrál již předchozí hry tvůrců ze série Medal of Honor) a třeba multiplayer byl moje každoroční, celoroční zábava na odreagování prakticky celou existenci série, dokud nepřišla Warzone, která pro mne tradiční MP nahradila. O to víc mne tedy mrzí, že letošní díl je pro mne velkým zklamáním, ostatně stejně jako WW2 z roku 2017, proti které je Vanguard ve skutečnosti ještě chudší. Dostali jsme sice tradiční trio herních módů, ale za jakou cenu?
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, X1, XSX|S, PC
- Datum vydání: 5. 11. 2021
- Výrobce: Sledgehammer Games (USA)
- Žánr: FPS
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 64 GB
- Herní doba: 5+ hodin
- Cena: 1999 Kč (Xzone)
Bezzubá kampaň
Do příběhové kampaně jsem vstupoval bez předsudků, aniž bych si o ní nebo jejích tvůrcích nějak extra cokoliv zjišťoval. Poněkud mě zarazilo, že se první mise odehrává v téměř jednobarevné deštivé noci, takže vizuálně udělala mizerný dojem a vůbec nenasadila ty páky, které jinak silná výprava hry díky jejímu rozpočtu nepochybně má. Podobně zaskočen jsem byl také kanonádou velmi upovídaných příběhových sekvencí mezi misemi, z nichž se mnoho odehrává ve stejných dvou místnostech (vězení a kancelář), což na zážitku také zrovna nepřidá. Kdyby alespoň ten příběh stál za to.
Jenže to on většinu času nestojí. Slibovaná zápletka o „zrodu první speciální vojenské jednotky“ zněla zajímavě, ale v praxi je to velmi slaboučký odvar něčeho, co by hrozně chtělo být Hanebnými Pancharty, ale ve skutečnosti působí spíš jako strojená bezzubá fraška. Hrdinové se navzájem ujišťují, jak jsou každý hrozně drsný, ale ve skutečnosti jsou bezduší a nudní. Jedinou světlou výjimkou je Laura Bailey jako ruská vražedkyně Polina Petrova, ale ani to není zásluhou scénáře, spíš přímo hereckého výkonu. Když jsem si dodatečně našel prezentaci autorů příběhu, hovořících o tom jak „COD nikdy neměla pořádné hrdiny, chtěli jsme vytvořit takové, abychom na nich mohli vystavět celou trilogii nových her“, musel jsem skřípat zuby. Takhle to vypadá, když otěže hry dostane do rukou někdo mladý, nezkušený a přesto neuvěřitelně namyšlený. Něco podobného se před časem stalo hře Mass Effect: Andromeda.
Slaboučký odvar něčeho, co by hrozně chtělo být Hanebnými Pancharty.
Rád bych řekl, že je alespoň rychle po všem, ale ani to není tak docela pravda. Přestože má kampaň jen nějakých pět hodin, stihl jsem se během ní nudit nejen u nespočetných stejnorodých filmečků, ale také během hraní samotného – ať už to bylo nucení hrou jít pomaličku, aby mohla předvést další předskriptovanou událost či dialog, nebo masivní přestřelky, ve kterých se místy nepřátelé rodili donekonečna nebo zabíjeli jednou ranou, pokud jste tlačili nesprávným směrem. I po herní stránce tak vyniká pasáž s Polinou, ačkoliv její šplhání po zdech působí v tomto žánru vyloženě nepatřičně. Pořád to ale bylo lepší, než těžko ovladatelná a nepřehledná pasáž v letadle. Příběhová kampaň je sice výpravná a funkční, ale z naprostého průměru ji vyzdvihuje právě jen a pouze relativně silná výprava, odlišující ji od dlouhodobé záplavy podobných, levnějších her.
Drhnoucí setrvačnost
Obligátní součástí balení hry je samozřejmě multiplayer a nechybí ani Zombies. Pokud hledáte bezmyšlenkovité odreagování před usnutím, ať už na deset minut, hodinu nebo třeba celý večer s přáteli, multiplayer letošního COD opět nabídne tu rychlost a divokost, na kterou jsme zvyklí. Ve skutečnosti možná ještě o trochu více, protože většina zbraní se zdá mít extrémně rychlý TTK a zabíjí dvěma ranami do těla. Hra tak opravdu účinně funguje jako „levelovací režim pro přípravu zbraní do Warzone“, což je ale docela smutné (navíc zde historické zbraně mají naprosto absurdní attachmenty). Zapomeňte také na jakékoliv zajímavé herní módy, chybí třeba i tanky z WW2. Novinkou má být Champion Hill, jakási „malá BR v osmi týmech po dvou nebo třech“, ale ani ta nedokáže důstojně konkurovat zábavnosti a komplexnosti Warzone. Systém specialistů či „hrdinů“ (který je ve skutečnosti pouze vizuální) navíc způsobuje, že na bojišti není možné snadno rozeznat protivníky podle uniforem. Alespoň že jednotlivé herní mapy se povedly a není mezi nimi žádná vyloženě slabá, čemuž pomáhá i systém (některých) zničitelných krytů nebo zdí.
Zombies jsou na tom ještě o něco hůře: v původním balení hry vychází prakticky bez příběhu či kampaně, pouze jako sbírka map a výzev, kde můžete trénovat a překonávat stále tužší vlny nemrtvých. Příběh totiž do tohoto módu dorazí/odstartuje až v prosinci. Aktuální skořápka je tedy pouze levelovací hub, ze kterého vyrážíte na několik typů opakujících se misí a postupně mezi nimi vylepšujete arzenál i speciální schopnosti. Letošní COD se dobře ovládá a dobře vypadá, což je pro tuto sérii víceméně standard, který jí pomohl k těm každoročním prodejům desítek milionů kusů. Jako někdo, kdo hraje tyto hry od začátku, jsem se ale letos pekelně nudil. Obzvláště hry z druhé světové války už mi přijdu naprosto vyčerpané a stále méně relevantní, s ohledem na hrozby a zbraně současnosti. Zatímco při řečech tvůrců o „plánované trilogii Vanguard“ se mi tedy dělá mdlo, naopak úniky o COD pro příští rok, zasazené do současnosti, s moderním arzenálem a důrazem na morálku rozhodnutí či rozklepaný stres lidí na bojišti mi znějí jako rajská hudba.
Recenze
Call of Duty: Vanguard
Pokud je tohle vaše první COD hra, nejspíš se u ní budete jakž takž bavit. Pokud jste ale hráli původní trilogii, World at War nebo WW2, pak zde nenajdete prakticky nic nového. Více než kdy jindy připomíná letošní COD každoroční "refresh" sportovních sérií nebo návštěvu stánku s rychlým občerstvením. Z průměru ji vyzvedává jen tradičně silná výprava a relativní mechanická preciznost.
Líbí se nám
- Pestrá a výpravná kampaň
- Tři hry v jednom balení
- Rychlý spád multiplayeru
- Systém zničitelných krytů
- Polina Petrova
Vadí nám
- Strojený nudný příběh
- Letecká pasáž kampaně
- Bezduchá skořápka Zombies
- Champion Hill působí nedomyšleně
Tohle je Call of Duty: Avengers. Ty fantasy zbraně/uniformy + překrucování historie je už na mě moc a mám už dost prznění 2. světové války! A to jsem si myslel, že COD Cold War byla kravina. Activision by měl zrušit Treyarch + Sledgehammer, nechat si jen Infinity Ward, který jako jediný umí dělat pořádný COD a vydávat nový díl jednou za 3 roky.
Hodně jsem nad koupí uvažoval, beta mě celkem bavila, ale Martinova recenze byla poslední tečka, tak se asi na kampaň kouknu na Youtube a peníze ušetřím na něco smysluplnějšího a zábavnějšího. A to mě na PC všechny druhoválečné CoD hodně bavily (i WW II).
Já bych si tak rád zahrál COD a CoD United Offensive, jen v moderním enginu bez změn v gameplayi a postupu misí se zachovalým MP. Myslím, že by to mělo velký úspěch, minimálně by to bylo 10x lepší, než veškeré moderní codka zasazené do 2. sv války dohromady.
Tyhle díly jsou pro mě ty pravý codka z 2. sv, asi si je znovu nainstaluju (včetně MoHAA, další klasika).
Edit: Stejně jsem nikdy nebyl nějaký velký codkař, herní sérii jsem se zájmem sledoval tak do BO1, potom mi to přišlo takový nijaký a nezajímavý. Nakonec to přešlo k averzi jakýkoliv her z této série, což trvá dodnes. Ale stále doufám, že přijde něco, co připomíná staré legendární díly, kde o cringe nešlo ani uvažovat.
Já jsem člověk co hrál doslova každý jeden díl Call of Duty, některé víc některé míň. A nejhorší díly Call of Duty co kdy vyšly jsou Vanguard, Cold War. Oboje jsou akorát špatné klony Modern Warfare z roku 2019, které to co na MW bylo špatně vůbec nezměnily a akorát přidaly další špatné věci.
Ono to je tim, že MW2019 dělal Infinity Ward, ale Cold War + Vanguard ne. Příští rok by měl vyjít MW2, který bude navazovat na MW2019 a bude ho dělat Infinity Ward. Takže tady je preorder za mě jasnej.
Tohle nema s druhou světovou absolutně nic společného. Tohle je alternativní historie.
Ani ten BF5 nebyl takhle špatnej. Navíc se to dá dohrát za 4 hodiny a to polovina hry jsou cutsceny
Zbraně které v té době ani neexistovaly nebo zbraně kterých bylo vyrobeno pár stovek a tahají je tam úplně všichni.
Charaktery jsou cringe a akorát politická agitka, nic víc. Němci jsou zobrazeni jako banda idiotů co si neumí ani zavázat boty. A samozřejmě největší rasisti pod sluncem, ale to že existovaly černé nacistické divize v Africe to už neřeší.
Tohle mělo blíž k Avengers než k druhé světové.
Upřímně nevím co je horší jestli WW2 nebo tohle. Každopádně po minulém odpadu v podobě CW přišel další odpad. Nic jsem od toho ani neočekával protože Sledgehammer prostě neumí udělat dobré COD. Nebudu zabíhat do detailu, ale kampan bych ještě přežil, ale ten MP je čistý trash. To že zkopírovali tunu všeho z MW19 ok, to že tam nic nedává smysl, zaprasené attachmenty, zbraně, spawny a další kraviny to už je fakt síla. Tohle postrádá jakýkoliv WW2 nádech. A klasicky to jen ždíme dobu. Dřív jsem se u COD aspon vychilloval po práci. Ale to ani tady nejde. Upřímně fakt lituji lidi co za to vysázeli plnou cenu a obhajují to, regulerně to je fakt otřes bez jakéhokoliv standartu.. A nejlepší je že ani zaplacený streameři to nijak nechválí. Prostě honem honem vyxpit zbraně do Warzonu a jebat na to. Slyším na drtivých počtech streamů. Já jsem zcela přesvědčený že až spustí tu novou mapu do Warzonu tak ta hra umře a bude tam zase jen pár lidí jako v CW po chvilce. Do té hry se lidi opět vratí, jen na na expení zbraní do Warzonu. Uplně zbytečná hra tohle. Rok dva bez COD a možná bychom se dočkali něčeho smysluplného, nejlépe z moderní doby.
wwII ma peckovou kampan kort oproti starsim dilum , jako treba black ops 3 to je tragedie , ci ghost apod … pro me si jen zahorklej hrac nic vic . cold war sp nehodnotim nehral sem a modern warfare nebyl spatny ( pro me stale v kampani lepsi wwII )
bez attachemtnu si to uz nedokazu ani predstavit , je to normalni levlovaci system vse je propojeny a a funguje to dobre . uz tu mame treti dil a vse je porad jak jedna platforma , jeden velky „svet“ tak sem si to vzdycky pral , takze parada ..
ale souhlasim s tim ze neumeji udelat napriklad zombiky , ale to zadny studio krome treyarchu , ty umeji navodit spravnou atmosferu a dava to vse smysl , multak sem hral jen v bete , a vadila mi u nekterych map ta velikost a i nektere spawn pointy , a tuna camperu , aspon na tech vetsich mapach .
mensi mapy uz byly lepsi , jen nejsem zvyklej na ten pomalejsi pohyb a hod granatu , strelba zbrani mi prisla v pohode
ale tak nebo tak ja vanguard nemam a neplanuju kupovat , ne ted . mozna ve sleve za pul roku a jen pro srandu .
zustavam u cold waru a prilezitostne warzone . a je to proste CoD nebudou menit styl hrani a neni k tomu duvod , ve formuli ci v hokeji taky nebudes zniceho nic litat ve vzduchu ci misto puku hral s fotbalakem .
v cw je par lidi ?

tak to nevim teda , hraju to kazdej den a hracu je tam mraky , jak v mp tak v zombies .
warzone at s jakoukoliv mapou tady bude jeste dlouho , takze tento nazor taky postrada smysl . je to free a kvuli tomu to jen tak neumre .
cekas snad ze kazdy rok budou vydavat hru ktera bude mit o 50% hezci grafiku a animace ? ano taky sem lehce zklamany ze ta hra nevypada nejak extra dobre kort kdyz tu je snama uz rok nebo dyl ( ani uz nevim ) ps5 a xbox series , ale holt se musi dalsi rok ci dva pockat nez udelaji engine na novych komponentech . pak to bude vizualne zaj neco jinyho .
a ano taky bych rad videl remasted cod 2 , pac tam sem jako malej zacinal , ale hej . toho se jen tak nedockame , to je pro nas stary strelce , nezbyde nam nez zaspominat na skill nervy srandu a rozbity myse s klavesnicema … abych nezapomel i na jumpy pac ty sem vzdycky miloval , jaka to byla prdel na stalingradu uprostred rezby s kamosem naraz lez po zebriku a dostat se nahoru na budovu a snipovat je tam odsad , ci se schovat na strese v toujane ci carentanu . obtizenjsi bylo se dostat za mapu ale to nam zas pomohl treba backlot v cod 4
.. udelas spatny krok buma si pod mapou … proste bozi .
tak premylsim ze si to asi jdu stahnout a zkusim po roce , zda to jeste nekdo hraje a jeslti tam porad je tolik hackeru jako naposled , najdes 10 hernich serveru z toho maji 5 ping 300 a ty co maji ping 25 zas oplivaji hackerama
…
nic jdu spat
Kampan nikoho upřímně nezajímá, tahle hra se kupuje pro MP resp MP a zombíky. Jestli byla nebo nebyla pecková je čistě subjektivní ;). MW19 mělo skvěle udělané mise taky to byl za poslední dobu skvělé COD.
To je sice hezké že to je normální věc ale asi ne moc normální ve hře která se těsná do WW2 a má podle nich navozovat WW2 feeling . A není to žádná alternativní válka nebo vlastně lidi tvrdí že to vývojáři tvrdí všude možně že to je alternativní historie, ale já to stále nemůžu dohledat. Však ani tady není nic o alternativní historii.:). A vzhledem k tomu co se vyhlašovalo na jejich streamech je to absolutně nepochopitelné že tady WW2 jde udělat tolik zeblitých zbraní s 10 attachmenty a v MW19 to bylo 5 v moderní válce. Tak jako tak od Sledgehammeru nevzešlo dobré COD a ani tohle není dobré ba naopak je to dost špatné :).
Ano v CW bylo už pár týdnu po vydání cítit ten úbytek hráčů po půl roce to bylo už dost znát. To že logneš hru je sice hezké, ale to na tom nic nemění. Já taky v Divisionu 2 lognu s randomama misi, přitom je to absolutně mrtvá hra. Mám tam nahráno celkem dost jak v MP tak v Zombíkách abych to věděl. I ty čísla ktery byli na redditu to dost ukázali :). A ani jsem se nedivil ta hra postrádala jakýkoliv SBMM nebo měla uplně domrvený MM. Takže to lidi kousli jen kvuli expení zbraní do WZ a max do zombíkách. A pak táhli radši do MW19
Nevím jestli jsi to pochopil. Já to bral že spousta lidí to hraje jen kvuli expení zbraní do WZ. Jestli takhle smýšlí lidé o novém COD vlastně tohle bylo už i v CW, tak je asi něco špatně u COD :).
Vůbec mi nejde o grafiku :). Když to nějak prezentují a hypují. Čekám že za 60 EURO dostanu novou hru(jasný je to tak všude, že se kopíruje to co fungovalo)MW19) hlavně u hry co jde na trh každý rok, ale tohle už fakt ne). A ne ctrl c + ctrl v assety z MW19 do světa WW2 kde to ještě nefunguje. Jak říkám pauza by jim akorát pomohla. Vůbec mě nezajímá grafika. Ale hratelnost, mody, frakce, zbraně jak jsou udělané, MM jak to funguje, mapy, lokace. Tohle je to gro co mě baví. Proto mě bavila tak MW19(Skvělé zbraně, reálné attachmenty, fantastické zvuky, dobrý mapy a mody Hardcore byl super, Ground mode taky i když to byl campfest) A ne grafika a že jde položit židle a přestřelit dveře a sklo jako revoluční zničení prostředí, nebo revoluční mod patrol který je v téhle hře jeden velký shitfest nebo Blitz to je snad jeden velký vtip..
Myslel jsem si, že trumfnout COD WW2 nejde, mýlil jsem se.
COD WW2 se alespoň k účastníkům války chovalo důstojně a nevyobrazovalo je jako nějaké komiksové karikatury.
Já nepochopím, že nám nenaservírujou remastery COD 1+2+WAW+MW3, který bych si radši zahrál radši, než neustále tyhle zbytečný kampaně, který nikoho nebavějí.
Mohli by udělat remaster World at War ať si napravím chuť
Vzhledem k tomu s jakou leností hry dělají, tak bych se nebál tvrdit, že by vydali úplně stejnou hru, jen s názvem remaster.
Tohle je, podle meho nazoru, od diplomata, jako je pan Zavrel, velice ultimatne ostra a zdrcujici kritika. Takova, ze se temer az dotyka hranice, kam jen lze jako diplomat zajit.
Ocenuji tuto odvahu.
Jeste poznamka ke konceptu hrdinu, zasazenych do druhe svetove valky. Tento pristup povazuji za, v ramci zanru, velice spatny. Ano, jiste jsou nejaci historicti hrdinove z druhe svetove, ale takovymi hrdiny se nestali proto, ze si rekli, ze budou hrdinove a s timto pristupem vyrazili vstric osudu. Konkretni lide se ve valce stali hrdiny kvuli svym cinum, diky tomu, co dokazali vykonat. Obecne ani valka hrdinstvi prilis nepreje, protoze vojaci jsou cviceni „standardne“, aby poslouchali rozkazy a vykonavali je efektivne a aby byli zastupitelni/nahraditelni.
Hrdiny se ve valce zpravidla stavali lide ve vyjimecnych situacich, kdy casto byli odkazani hlavne sami na sebe. Proto byli za hrdiny povazovani hlavne lide, kteri byli spise „soliteri“ nebo clenove velmi male skupinky. At uz ostrelovaci (jako treba Simo Hayha), letecti stihaci (jako Ivan Kozedub) ci lide, kteri operovali v tylu nepritele (napriklad Gabcik). Ovsem jakmile jde o nejaky vetsi stret vetsiho poctu sil, neni pro hrdinstvi prostor. Jednoduse proto, ze vykon jednoho cloveka muze zmenit masovou bojovou situaci jen o relativne prilis maly dilek. V takovych pripadech je dulezitejsi sehrany organizovany vykon mnoha lidi.
Pokud se tedy hra snazi o vykreslovani predem vybranych hrdinu, nemyslim si, ze jde o spravny pristup a vhodne zasazeni, spise bych si predstavoval hru, kde se hrac tim hrdinou diky „epicke akci“ stane, nikoliv ze je k tomu „predurcen“.
Nemyslím si, že 2. světová válka je vyčerpaná, spíš jí akorát neumí udělat zajímavou a propracovanou (jak tu pode mnou zaznělo), případně tam rvou prvky, které by tam být zrovna nemusely (viz. zmiňované attachmenty na zbraně a najdou se i další záležitosti) a kazí tak autenticitu 2. sv. války.
Jinak díky z recenzi, je trefná a plně tento produkt vystihuje
Jestli takto hodlají dál pokračovat, tak nevím nevím, protože tohle je docela „síla“ i na codko.
To je nějak hodně krátká recenze. Zajímavé
recenze je stejně odfláknutá jako hra … za mě v pořádku
Mohli by dávat do recenzí taky bugy a glitche jako jsou ve skutečné recenzované hře. To by nám Cibulpunk recenze spadla už po přečtení titulku.
2. sv. válka vyčpělá není, ale bohužel se nenašel pořádně nikdo, kdo by to dokázal ve hrách prodat a vtáhnout člověka do děje. Dnes se vše točí kolem MP, ale myslím, že kdyby někdo udělal propracovanou SP hru z 2. sv. války s pořádným příběhem, tak by mu lidi utrhli ruce.
tak jako chapu jak to myslis , me hrozne moc chybi ten styl starsich strilecek , jako fc 1 fear half life apod . tam totiz na cloveka nenabiha tuna nepratel porad dokola , ale ma to hloubku a smysl . to uz v dnesnich hrach neni , poradna fyzika a propacovanost , drive se snazili jinak , skoda ze bylo min hracu , asi se k tomu nechteji vracet jelikoz na tom nebylo ani tolik kacek , ale takovy doom spatny vubec neni , eternal sem nehral myslim ten dil pred nim .
ale kdyz jsme u hejtu takovy far cry 5 nebo new dawn , boze to je teprve shit , to by si zaslouzilo hejt jako prase ( sestku sem nehral )
to samy assassins , tuna nesmyslnych repetitivnich ukolu co nemaji s pribehem a postupem ve hre nic spolecnyho , je to jen umele natahovana herni doba a uplne ztraceny cas
a co need for speed kde clovek ma jizdni model z mobilnich zarizeni , vse se tam deje skoro samo . todle neni vubec pro me . cekam uz nekolik let na poradnou fps hru ci zavodni kde clovek ma nejaky postup , jak v tuningu a autech ci pribehu .
zlaty nfsu2 nfsu1 cose tyka vise zmineneho , pribeh tam byl ale okrajove . zase musim uznat ze nfs 2015 jmaji aspon poradny cutsceny ale to i v mw ci carbonu , jen ten tuning uz tam neni takovej ..
doufam ze kdyz ea koupilo codemasters , si od noich aspon vemou jizdni modle z dirtu a vemou si neco ze ze starych tuningovych nfs a bude to zas parada , pac ja nemam proste co ze zavodnich her hrat .
chci si zajezdit , otevirat postupne auta , setrit penize na tuning a byt statnej za svuj vytvor .
to nenabizi bohuzel ani forza , kde je paradni jizdni model , ale clovek tam strida auta jak fusekle , neni tam tuning a clovek nema radost z postupu ve hre.
starsi hraci me urcite pochopi ti noví no netusim jsou nauceny na jiny styl hrani .
Dřív měly hry myšlenku a tvůrci do nich vnášeli své nápady, ať už v dobrém, ale někdy taky horším, každopádně bylo vidět, že nad tím přemýšlí. Dnes je to o tom rychle něco splácat a poslat lidem, aby vydělali a je jim fuk, jaká bude odezva komunity, kdy tohle je vidět hlavně u zaběhlých značek, kde spoléhají na to, že to lidi stejně koupí. Stačí se podívat na EA a slavnou FIFU, kde od ročníku 2019 do 2021 dělali jen Ctrl C, Ctrl V, a s něčím skutečně novým přišli až letos. Pak se někdo může divit, že jim na to lidi hážou v době vydání bobek a tu hru koupí o x měsíců později ve slevě.
Přesně tak! Čekám už X let na pořádnou SINGLEplayer střílečku z WW1 / 2 / Vietnamu ala COD1/MOHAA/Vietcong v moderním kabátu bez zbytečných kravin.
Nejnudnější díl ze od Black Ops 3 🤨 vyhozené 2000 Kč
Vyhozené 2000? To někdo vážně předobjednal (nebo nedejbože koupil po vydání) s pocitem, že to bude dobrá hra?