Pokud si recenzi nechcete číst, můžete se na ni podívat. Výše naleznete naši videorecenzi.
Ukrajinské studio Frogwares není na poli vývoje her žádným nováčkem. Na kontě mají tituly jako 80 Days, nedávné The Sinking City a především sérii her podle Sherlocka Holmese, kterých za 20 let své existence vydali opravdu nespočet. Už od oznámení nejnovějšího projektu s podititulem Chapter One ale bylo jasné, že vývojáři tentokrát zkouší něco nového. Namísto klasického Sherlocka tady máme jeho mladší, méně zkušenou verzi, která se teprve rozkoukává po světě.
- Platforma: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series
- Datum vydání: 16. 11. 2021 (PS4 a Xbox One později)
- Vývojář: Frogwares
- Vydavatel: Frogwares
- Žánr: Adventura, open world
- Česká lokalizace: Ano (titulky)
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 25 GB
- Herní doba: Hlavní příběh přibližně 10 hodin
- Prodejní verze: Digitální
- Cena: 44,99 € (Steam), 1 189 Kč (PS Store), 1 289 Kč (Microsoft Store)
Sherlock, jak ho neznáte
Ale hezky od začátku. Především je potřeba si ujasnit název. Nevím, jaký markeťák z Frogwares vymyslel pojmenování této hry, protože zbytečně způsobuje zmatky. Ne, Sherlock Holmes Chapter One není epizodická hra a žádná „Chapter Two“ nikdy nebude. Jde zkrátka o příběh, který se zaměřuje na Sherlockovo mládí. Na začátku hry přijíždí na rodný ostrov Cordona, kde chce nejdřív jen navštívit hrob své matky. Postupně ale zjišťuje, že okolnosti její smrti byly trochu odlišné, než si myslel, a začne pátrat po důkazech z tehdejší doby. Mezitím se zaplete do dalších případů a hned tu máme Sherlocka od Frogwares jako vyšitého. Ale ne tak úplně…
Jak už jsem zmínil na začátku, Sherlock v Chapter One není úplně takovým, jak ho znáte z knih, seriálu či předchozích her. A teď nemluvím jenom o věku a vzhledu, Sherlock je zkrátka jiný. Povahově jiný. V průběhu hry postupně sledujeme, jak se v něm perou dvě různé osobnosti. Na jednu stranu dokáže být velmi chladný, na druhou stranu opravdu emotivní. Zároveň se v případech snaží najít pravdu, ale je pravda vždy to nejlepší řešení? Morální dilemata a pochybování nad sebou samým vás budou provázet na každém kroku. A vývoj postavy Sherlocka je něco, co jsem si ve hře užil snad zdaleka nejvíc. Celou dobu ho navíc doprovází přítel Jon, který ale není takový, jak se na první pohled zdá. Jon je totiž pouze výplod Sherlockovy fantazie, který ho provází už od útlého dětství a prakticky všechno prožili spolu. Za tu dobu si tak vybudovali velmi silné pouto a chemie mezi nimi funguje ve hře opravdu skvěle.
S jídlem roste chuť
I ostatní postavy jsou ale velmi zajímavé a nutno říct, že jich potkáte opravdu spoustu. Každá je unikátní a málokdy narazíte na vyloženě kladnou či zápornou postavu. Občas jste tak postaveni před morální rozhodnutí, kde si musíte zvolit menší zlo. To je něco, co Frogwares zkrátka umí a dokázali to už v předchozích hrách se Sherlockem. Tady ale vše dotáhli ještě o úroveň dál, a to především, co se týče samotného hlavního příběhu. Ten se skládá z 5 případů a při žádném jsem se rozhodně nenudil. Začátek byl trochu pomalejší, ale krátce nato příběh začne nabírat tempo a opravdu se rozjede. Každý případ je lepší a lepší, přičemž u konce si pomalu říkáte, že byste si ještě nějaký další případ zahráli. Příběh ke konci neskutečně graduje, samotné finále je pak naprosto geniální a hlavně, opravdu překvapivé. Ze začátku jsem byl mírně skeptický, ale po dohrání musím říct, že tohle je za mě jasný aspirant na příběh roku.
Jenže u hlavního příběhu to nekončí. Frogwares si dali za cíl vytvořit ambicióznější titul než kdy dřív. Chapter One je totiž open world, a na ostrově Cordona tak naleznete i různé vedlejší případy a aktivity. Ze začátku je otevřený svět trochu prázdný, ale postupně se zaplňuje různými obchody a důležitějšími budovami jako je například chrám, radnice, policejní stanice a podobně. Cordona je opravdu nádherný ostrov a celé prostředí vytvořili Frogwares na jedničku. Město si žije svým životem a budete potkávat různorodé obyvatele, kteří vám občas pomohou v řešení případů. Brzy ale sklouznete k používání rychlého cestování, a to z prostého důvodu – ve hře chybí jakýkoli dopravní prostředek, což považuji za velkou chybu. Sprint není dost rychlý na to, aby měl člověk opravdu chuť k danému místu doběhnout.
Digitální peklo
Pak je tu ale ještě jeden, mnohem závažnější důvod, proč jsem po Cordoně příliš nepobíhal, a tím je technický stav. Nerad to říkám, ale už dlouho jsem nehrál hru, která by na tom byla až takto špatně, a to připomínám, že jsem hrál na PS5, což rozhodně není žádný slabý stroj. Ve vnitřních prostorách je vše ještě relativně v pořádku, ale venku na vás čekají velké propady FPS prakticky každých pár vteřin. Hra se sekala opravdu neuvěřitelně, což úplně kazí celý dojem. A to navíc není všechno, často totiž budete svědky všemožných glitchů v podobě problikávání objektů, doskakování textur, špatně fungujícího zvuku a podobně. Frogwares se zkrátka nepoučili ze svých chyb, protože na technickém zpracování si vylámou zuby snad pokaždé, a je to hrozná škoda.
Líp jsou na tom cutscény, na kterých si vývojáři dali opravdu záležet a hodně si pohráli s kamerou, což ostatně prezentovali i v jednom z videí. Vše navíc krásně doplňuje výborný dabing a atmosférická hudba. Dialogy jsou dobře napsané a dokážou být vtipné i emotivní, když je to potřeba.
Horší už je to s lipsyncem, ale nakonec mi nepřišel tak hrozný, jak jsem se obával. Na „AA“ hru je kvalita animací obličejů relativně přijatelná. Navíc vzhledem k tomu, jak hra vypadá, se ani nejde na vývojáře zlobit. Už v trailerech vypadala hezky, ale i přesto ještě předčila mé očekávání. Jistě, některé detaily nejsou úplně ideální, nicméně to se při velikosti studia nedá očekávat. Obecně bych grafiku hodnotil opravdu pozitivně, pochválit musím především stíny a odlesky.
Vyšetřování plné miniher
Dost ale o technické stránce, měl bych vám konečně představit samotnou hratelnost, a ta rozhodně není ničím neznámým, pokud jste hráli předchozí tituly od Frogwares. V rámci vyšetřování prozkoumáváte důkazy, vyslýcháte svědky a využíváte myšlenkový palác, abyste dali Sherlockovy dedukce dohromady. Čeká vás také nespočet miniher v podobě chemické analýzy, prohledávání archivu, odposlouchávání či používání převleků. Právě kostýmy a imitování různých stereotypů je opravdu zábavné.
Zatím jsem vyjmenoval věci, které má hra společné s předchozími tituly, jenže je tady jedna zásadní novinka, a tou jsou souboje. Už od začátku byli fanoušci k jejich přidání velmi skeptičtí, ale já jsem byl systémem, který Frogwares představili, poměrně zaujatý a jsem rád, že můžu říct, že vývojáři nezklamali. Samozřejmě, nesmíte mít přehnaná očekávání. Možná vás bude trápit malá variabilita nepřátel či krkolomné ovládání (sprint na R2 a kotoul na trojúhelníčku jsem doteď nepochopil), ale ve výsledku jsem se u soubojů dobře bavil. Jako hlavní složka hratelnosti by to určitě nefungovalo, jako vedlejší prvek jde však o velmi příjemnou novinku.
Více neznamená lépe
Vedlejších aktivit je ale mnohem víc. Na ostrově Cordona můžete také hledat poklady nebo třeba zavzpomínat na Sherlockovo dětství v podobě kratších útržků z různých událostí. Čeká na vás i spousta vedlejších případů, jejichž kvalita ale velmi kolísá. Zatímco některé jsou opravdu propracované a můžou se pomalu rovnat i některým hlavním, jiné jsou zase vyloženě odfláknuté a bylo by snad i lepší, kdyby ve hře vůbec nebyly. Mluvím teď o případech ve stylu: „Přečtu si report, prohledám místo činu, zrekonstruuju scénu a konec“. Za pár minut máte hotovo, ale dokončení případu vás nijak nenaplňuje, protože s účastníky incidentu jste si nevybudovali žádné pouto.
Když však vezmu hratelnost celkově, musím vývojáře pochválit, protože mi přišla opravdu zábavná. Na PS5 se navíc můžete těšit také na vyloženě skvělé využití haptické odezvy, které mě u 3rd party titulu docela překvapilo. I tak mám však k hratelnosti jednu výtku, a to je fakt, že občas prostě nevíte, co po vás hra chce. Orientujete se pouze pomocí ikonek na důkazech, ale ty vás můžou často spíš mást. Někdy zkrátka děláte věc správně, jenom vám něco chybí, jindy zase úplně přehlédnete jeden důkaz a půl hodiny bezradně chodíte po místě činu. Rozhodně bych ocenil nějaký lepší systém nápovědy, protože takové situace dokážou být hodně frustrující.
Na závěr ale ještě něco pozitivního. Určitě vás potěší, že hra obsahuje české titulky a musím říct, že jsou velmi kvalitní. Rozhodně při jejich zapnutí neuděláte chybu a můžu je doporučit i zkušenějším angličtinářům. Slovní zásoba v této hře je totiž poměrně náročná.
Oběť, která stojí za to
To je ale už opravdu všechno, co jsem měl na srdci. Nastává tedy ta nejpalčivější otázka, jak bych titul celkově zhodnotil? Odpověď to rozhodně není jednoduchá. Během hraní se mi celkový pohled na hru velmi drasticky měnil. Nadšení z trailerů nejprve vystřídalo vystřízlivění v podobě střetu s realitou (velmi špatným technickým stavem), postupně ale začínalo převládat nadšení z příběhu. Kdybyste se mě tedy na hodnocení zeptali pár hodin po začátku, mé dojmy by byly velmi, ale opravdu velmi odlišné. Po dokončení příběhu vám však mohu hru Sherlock Holmes Chapter One s čistým svědomím doporučit. Občas budete skřípat zuby, ale pokud se zkrátka s technickou stránkou smíříte, užijete si neskutečnou jízdu. Můžete se těšit na příběh mladého detektiva, jenž vás dokáže rozveselit i emočně zasáhnout. Příběh plný morálních dilemat a zvratů. Příběh, na který jen tak nezapomenete.
Recenze
Sherlock Holmes Chapter One
Chapter One je dosud nejambicióznější projekt studia Frogwares, který vás překvapí po všech směrech, v dobrém i špatném slova smyslu. Emotivní příběh a skvěle napsané postavy si vás brzy získají, musíte ale přetrpět neustálé propady FPS a grafické glitche, které velmi ovlivnily také výsledné hodnocení.
Líbí se nám
- Emotivní příběh s překvapivým koncem
- Skvěle napsané postavy i dialogy
- Postupný vývoj Sherlocka a morální dilemata
- Na pohled pěkná grafika a prostředí ostrova Cordona
- Zábavný systém vyšetřování
- Překvapivě zábavné souboje
- Povedený dabing a hudba
- Velmi dobré využití haptické odezvy
Vadí nám
- Příšerný technický stav
- Zvláštní ovládání
- Některé vedlejší případy jsou odfláknuté
- Občas není jasné, co se po vás chce
Muj subjektivni pohled:
Jde o doposud nejhorsi herni ztvarneni Sherlocka Holmese, se kterym nema literarni hrdina temer nic spolecneho a studio se spise snazi zneuzit znacku. Sherlock vzdy detektivem (snad uz od materske skolky, kdyby tehdy existovaly?), Sherlock strelec, Jonuv uces, umelcovy moderne stylizovane bryle, anachronicke brneni… a mnoho dalsiho zcela vytrhava atmosferu, postavy i dej z kanonickeho ramce i z historicke reality poloviny devatenacteho stoleti a zasazuje vse do podivne fantasy alternativni reality, ktera je jen lehce inspirovana devatenactym stoletim a jeste mene ikonickym hrdinou.
Kdy se stal Sherlock detektivem? Narodil se jim snad? Byl jim ve svych jinosskych letech? Muze byt vubec uspesny mladicky detektiv bez zivotnich zkusenosti? Jak ziskal sve herecke a socialni dovednosti, ktere vyuzival pri prestrojenich? Polozili si tvurci otazku, proc jsou vsichni literarni hrdinove tohoto typu minimalne ve strednich letech? Autori, kteri o nich psali (napr. A. C. Doyle, A. Christie, …) ani nemeli potrebu toto specialne vysvetlovat, protoze to v jejich dobe bylo jasne. V armade take novacek nezacina na pozici plukovnika, ale musi se k ni postupne propracovat. Aby byl clovek uspesnym detektivem, potrebuje zkusenosti a dovednosti mnoha oboru. Ma-li byt nejlepsim detektivem na svete … potrebuje ty zkusenosti a dovednosti (mimo jinych veci) ve velmi nadprumerne mire.
Byt to nejaka zcela jina, tvurci vymyslena, postava v alternativni realite devatenacteho stoleti, mohl bych tuto hru shledat zajimavou. Zneuziti znacky na vytvoreni neceho, co nema s dobrodruzstvimi literarniho Sherlocka Holmese temer nic spolecneho, je jen pouhe znasilneni a pokus o zvracene svevolne prepsani pribehu, ktere velmi viditelne odporuje kanonu. Hry, ktere zobrazuji historickou realitu dnesnim postmodernim pohledem, nemohou byt u mne pro prilisny rozpor s tehdejsi realitou hodnoceny dobre. Kdyz tvurci historickou realitu neumi zobrazit (v mnoha ohledech, pocinaje stylem boje, pres tehdejsi zpusob odivani a frizerstvi az po spolecenske konvence a stav spolecnosti), pak by meli radeji preseknout pouta a zavazky a svobodne se vrhnout do vln zadnym kanonem nespoutane „alternativy“, ktera nema v nazvu znacku „Sherlock Holmes“.
Vypadá to zajímavě) Nikdy jsem podobnou hru nehrál. Samozřejmě znám adventury jako polda, ale to už je jiná třída. Doporučili byste tuhle hru jako vstup do série? Díky za odpovědi:)
Za zakoupení delux edice na steamu budete mít k tomu starší díl sherlock holmes crimes and punishments,který je taky povedený.Já to kupoval v předobjednávce,nevím tedy jestli to bude k tomu i ted.
Je celkem zajímavý, že společnosti jako je Frogwares, která vydává „pouze“ AA tituly, stojí za to platit u svých titulů lokalizaci do češtiny. Kdežto u mamutích korporátů typu Ubi, kde se točí miliardy dolarů ročně je to obrovskej problém.
Skoro jako kdyby těmhle středně velkým studiím šlo kromě peněz i o kvalitu herního zázitku a ne jenom o to, co nejvíc hráče podojit a neustále vydávat podle šablony ctrl c, ctrl v.
Super recenze! Díky moc. Není to pro mě, ale recenzi jsem si užil
Těch 5 hlavních případů je nějak propojených? A ten zábavný případ se slonem je teda hlavní nebo vedlejší?
Ano, 5 hlavních případů je propojených. A případ se slonem je hlavní případ.
Nokdyz uz se bavite o tech propojeni, jak moc prosim to jde ovlivnit? kolik ma popripadne hra koncu ….jde o to kdyz pokazim jeden pripad je cela hra v haji? nebo to je neco podobneho jako life is strange spise na oko Dekuji,,,
Hra pokračuje dál za jakýchkoli okolností, i když obviníte nevinného člověka, takže v tomto máte kompletní volnost. Konce jsou 4 a závisí na finálním rozhodnutí.
Jasne takze staci vytahnout save a 4 x projit:) No ano , ale v L A Noire pokud se nepletu a hlavne prvni serie pripadu taky nesla ovlivnit ….. zeptem se jinak,,,, bez ohledu na rozhodnuti uvidim4 konce? Protoze jestli to chapu spravne tak je to linearni i s tim, ze muzete obvinit spatneho cloveka:)
Nevím, jestli jsem tu otázku pochopil správně, každopádně jaký konec dostanete, závisí pouze na finálním rozhodnutí. Předešlé rozhodnutí mají vliv jen na některé jiné věci během hry.
To mi staci dekuji
Díky za parádní „namlsávající“ recenzi! Již jsem zmiňoval, že Sherlocka budu kupovat přítelkyni k Vánocům, která je celoživotní fanynkou detektivek. Osobně si ale tohoto Holmese velmi rád zahraji, sledoval jsem poctivě všechny deníčky vývojářů. Jenda mě natolik nahajpoval, že beru předobjednávku. „…po dohrání musím říct, že tohle je za mě jasný aspirant na příběh roku.“ – nářez!
Technický stav se snad zlepší po sadě day one patchů. Musím napsat, že jsem u Frogwares, BOHUŽEL, na tohle zvyklý. Stačí se podívat na ty veletoče a GB záplat u The Sinking City, které by jinak bývalo naprosto exkluzivní Lovecraftovinou. Velká škoda… Doufám, že do štědrýho dne to nejnutnější zalátají.
Připomněl bych PC port L.A. Noire.
Naprosto exkluzivní hra s fantastickým příběhem a hratelností.
Ale stav PC portu od Rockstaru? Hrůza a děs. Měl jsem velké problémy Steam verzi vůbec spustit. Pak se zbavit černých pruhů na okrajích obrazovky. Pak odemknout framerate. S odemknutým frameratem byl na dvou místech gamebreaking bug, takže bylo nutno zase zamknout framerate, odehrát dané místo a opět framerate odemknout.
Přes to všechno to stálo za to a na příběh hry vzpomínám do dnes.
Tohle vidím na podobný případ…
Po přečtení spojení „špatný technický stav“ u mě nastalo zklamání, které následně opadlo zjištěním, že je to recenze PS5 verze #nolimits
Podle ostatních recenzí to vypadá, že Xbox má úplně stejné problémy. Jak je na tom PC, to upřímně nevím, ale tam hlavně záleží na dané sestavě.
Proc nejsou v plusu ceske titulky? Tohle porad neni standart.
Jako plus to zmiňuji v recenzi, ale na celkové hodnocení to nemá vliv. České titulky jsou zkrátka příjemný bonus, ale rozhodně ne povinnost, a proto by to dle mého názoru nijak nemělo ovlivňovat výslednou známku.
A proč to tam teda jednou v záporu je, jednou není. Stejně tak u kladů. Je to divný.
To už záleží na daném recenzentovi, osobně jsem absenci českých titulků do záporu nikdy nedával, protože mi to nepřijde vůči vývojářům fér.
A vůči českým hráčům, kteří to ocení, je to fér? A vůči těm nezávislým vývojářům, za kterými nestojí žádný vydavatel a přesto do toho jdou, je to fér? Vůči těm vývojářům, za kterými naopak stojí velký vydavatel a vydělává miliardy ročně, je to nefér? Ti si tak můžou na něco stěžovat, zvlášť s jejich rozpočty. Ne že by je to snad nějak zajímalo.
Podle recenze to vypadá na opáčko The Sinking City, co se optimalizace a technického stavu týče, což je velká škoda.
Perfektní videorecenze, ale nechápu ten SPOILER s Jonem. Na tohle by si měl fakt každý přijít sám ve hře.
Přemýšlel jsem, jestli to do recenze dám nebo ne, ale hra to silně naznačuje minuty po začátku a brzy nato potvrzuje. Jestli to berete jako spoiler, moc se omlouvám.
Ale na druhou stranu z videorecenze čiší parádní nadšení z hraní a já jsem moc rád, jak to dopadlo. Těším se na své hraní o to víc. A také budu rád, když v podobném duchu recenzování (text + video) budete dál pokračovat. Absolutně to nemá chybu!!
Kolik je ve hre pripadu vedlejsich? Jinak co jsem koukal prubezne kdo to zacal hrat tak jsem taky nevidel propady, proto me tohle tvrzeni prekvapilo.
Případů by mělo být 30. A k propadům odpovím stejně jako níže. Nastávaly venku, ve vnitřních prostorách byly FPS v drtivé většině případů stabilní. Plus samozřejmě závisí na platformě. Je možné, že na tom je PC verze celkově lépe.
No melo tohle slovni spojeni znam, ale treba kolik si jich zaznamel ty +-? Jinak se bojim ze na 3080 to zase bude 100 procent vytezenost posledni dobou to ma snad kazda hra, je to normalni? Jinak dekuji za recenzi
To je snad dobře ne, ze je na 100% vytížená. Jinak bys tam měl něco špatně
Coooo.??! 😂😂😂
Njn. to je ta slavná konzole NO LIMITS. Jak to běží na PC a Xboxu Series X?
Jestli se mi poštěstí, dám zítra vědět zkušenosti z PC verze. Na tuhle hru se moc těším.
Já právě taky, ted jsem koukal chvíli na Maziho stream a hra neměla nějaké strašné propady a nedostatky.
Samozřejmě záleží na grafické kartě, ale jak píšu v recenzi, propady FPS nastávaly především venku, ve vnitřních prostorách to bylo v pořádku.