Rockstar se prostřednictvím „svého“ předního podpůrného studia Grove Street Games rozhodl svézt na populární vlně předělávek starých her. Na rozdíl od podobně nazvané Mafia: Definitive Edition z loňského roku se však nevydal cestou kompletního remaku hry, ale pouze remasteru s drobnými úpravami. Stačilo to, anebo by tato hra měla spát na dně zátoky s rybami?
- Platforma:PS5 (recenzovaná), PS4, XSX|S, X1, Switch, PC
- Datum vydání: 11. 11. 2021
- Výrobce: Grove Street Games (USA)
- Žánr: open world městská akce
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 5.5 GB (celá trilogie 40 GB)
- Herní doba: 20+ hodin
- Přístupnost: 18+
- Prodejní verze: digitální i krabicová
- Cena: 1599 Kč (kompletní trilogie, Xzone)
Liberty City – město, které nikdy nespí
GTA3 bylo v době svého vydání v roce 2001 jako zjevení z čistého nebe. Studiu Rockstar se podařilo převést koncept městské akce (žánru, který vynalezlo o několik let dříve s legendárním GTA) kompletně do 3D. V kombinaci s extrémně populární konzolí PlayStation 2 se jednalo o kasovní trhák a naprostou redefinaci žánru her s otevřeným světem. Hráč se ujal role bezejmenného zlodějíčka, snažícího dostat se až na samotný vrchol mafiánské pyramidy. Tohoto cíle mohl dosáhnout klasickými zločineckými metodami – válkami gangů, vraždami, podrazy či řízením taxíku nebo hasičského auta. Pískovištěm se mu stalo město Liberty City, pseudonapodobenina New York City, rozdělená na tři hlavní ostrovy.
Série GTA byla ve svém třetím díle stále na pomezí arkády z jedničky či dvojky a více příběhových následujících dílů. Hráči tak dostali ochutnávku „filmečkových“ pasáží v podobě jednotlivých bossů (namluvených i známými hollywoodskými herci – Michaelem Madsenem, či Kylem MacLachlanem), ale hlavní hrdina byl stále bezejmenným Panem Nikdo, který své peníze mohl vydělávat stejně tak prací pro mafii, jako přejížděním lidí a řáděním s plamenometem. Při zpětném pohledu na GTA3 a jeho dva následovníky je zcela jasné, že se jednalo o pouhý odrazový můstek k něčemu mnohem většímu, a hra tak zestárla mnohem hůř než Vice City či San Andreas. Město Liberty City zkrátka nenabízí tolik zajímavých příležitostí, příběh je absolutně upozaděn, množství písniček v rádiu je naprosto minimální. Toto všechno si jako hráči neuvědomíme, dokud se na titul nepodíváme při zpětném hraní.
Liberty City HD – město, které by raději nemělo vstávat
Při pohledu na hry vydané v posledních několika letech lze pozorovat, že remaky a remastery jsou prostě v módě. Hráči touží po nostalgii a vývojáři hladoví za rychlým ziskem (a podpoření špatnou zpětnou kompatibilitou konzolových generací) jsou připraveni jim vyhovět. V případě dostatečného budgetu, práce party nadšenců a opatrného nakládání s původním materiálem se můžeme dočkat skvostů typu Demon’s Souls na PS5, či Diablo 2 Resurrected. Trilogie GTA však bohužel spadá do druhé kategorie.
Pro vývojáře z Grove Street Games se přitom nejedná o první rodeo s vylepšením GTA her z 3D univerza. Svůj první pokus dostali už v roce 2011, při původním nástřelu definitivní edice. Celá trilogie tehdy vyšla s „vylepšenou grafikou“ pro konzole generace PS3/X360 a dotykovým ovládáním pro mobilní telefony. Z licenčních důvodů však byla herní rádia ořezána o část ikonického soundtracku (tímto nejvíce trpělo hlavně Vice City), hra měla problémy se stabilitou a grafická vylepšení byla oproti originálu velmi rozporuplná.
O deset let později, v roce 2021, nám vychází tentokrát-už-fakt-definitivní-edice-fakt-fakt s opět vylepšenou grafikou, opět chybějícími skladbami v radiu (rip Billie Jean) a kupodivu opět i s technickými problémy.
Již z prvního teaseru bylo patrné, že se vývojáři zaměřili hlavně na grafická vylepšení. Nutno podotknout, že když fungují, tak hra dokáže vypadat naprosto parádně. Odlesky od neonových reklam na kapotě vašeho auto, hustější vegetace, či drobnosti typu vnitřního osvětlení auta házejícího stíny skrz otevřené dveře vypadají skvěle. Vylepšeny byly modely postav, stále si však zachovávají svůj cartoonový vzhled z původních dílů (který už v té době nepůsobil v porovnání s dobovými tituly typu The Getaway nějak realisticky). Bůh však nenadělil všem stejně a za každou ucházející postavu je nám naservírováno několik opravdu ošklivých. Model hlavního hrdiny se povedl, Joey či jeho přítelkyně Misty už tak moc ne. GTA3 však se svými topornými animacemi a stylizovanými postavami působí mnohem méně špatně než například San Andreas. Mezi grafické problémy je pak určitě potřeba zmínit chybějící, či špatně umístěné kolize (rvát vlasy si budete hlavně u zábradlí), občasný propad skrz díru v mapě a celkovou tmavost hry, kdy zvláště na OLED televizi budete často na úkor hratelnosti spíše obdivovat černou. Vyloženě otravný je pak efekt deště, který se vám představí hned v úvodním filmečku a v pravidelných intervalech vás bude navštěvovat i po zbytek hry.
Model hlavního hrdiny se povedl, Joey či jeho přítelkyně Misty už tak moc ne.
Při zapnutí hry dostanete na výběr možnost hrát hru ve Fidelity (4K/30 fps) či Performance (nižší rozlišení snažící(!) se o 60 fps). Graficky mezi oběmi variantami není rozdíl, logicky tedy vyberete ten druhý. K velkému překvapení však tato 20 let stará hra nezvládá framerate udržet a s přibývajícím peklem na obrazovce (či dalšími graficky náročnými akcemi typu zatáčení auta doleva či doprava) začíná drasticky padat. Vývojáři se tedy nejspíše snažili poskytnout filmový zážitek z hraní série GTA na PlayStation 2 i nové generaci hráčů. Mnohem větším problémem jsou však pády hry v množství, které by mohlo začít konkurovat i v tomto ohledu legendárnímu Cyberpunku 2077. Během zhruba dvaceti hodin hraní mi hra crashla devětkrát. Toto představuje problém zejména během delších misí (například vedlejšáky se sanitkou či taxíkem), kde jsem později prostě najel do režimu – uložit hru, restartovat pro vyčištění paměti, speedrun a rychlý save, než to zase spadne. Hra sice nabízí autosave, ale ten funguje pouze mezi misemi. Dvě hodiny jste hledali skryté balíčky a vozili exotická auta do garáže? Byla by smůla, kdyby vám hra zrovna teď spadla….Something went wrong.
Recenze
GTA3 (a potažmo celou trilogii) je velmi obtížné doporučit. Herní mechaniky nezestárly dobře, příběh je prakticky neexistující a i přes různá vylepšení hra trpí technickými i grafickými problémy. Jedná se však o zajímavou sondu do historie herních openworldů a pokud je pro vás pocit nostalgie či zvídavosti dostatečně silný, klidně si k hodnocení bodík přidejte. Definitivní edicí však stále zůstávají původní verze pro konzole a PC. Pokud je společně s tím správným železem stále vlastníte, této verzi se můžete s klidným svědomím vyhnout. Jestli se však pro tuto hru rozhodnete, tak doporučuji řídit se Luigiho hláškou – více koukat na cestu a méně na Misty.
Líbí se nám
- Grafická vylepšení prostředí
- Vylepšené nasvícení
- Hudební stanice
- Návrat do minulosti
Vadí nám
- Vzhled postav
- Propady FPS
- Časté pády
- Déšť
Neni to ani na ware*u, takže asi opravdu kvalitní počin
Jenom lacině podojit a jede se dál? Tak takhle si to dnes milí vydavatelé představují. Nedivím se, proč jsou v dnešní době remaky a remastery klasik z 90. let a prvního desetiletí 20. století tak oblíbené. Spousta dnešních her má možná špičkovou grafiku, nádherný svět, skvělé herecké výkony od známých osobností (no jak pro koho), ale často jim zoufale chybí originalita, zajímavé herní prvky a také dostatečná péče, kterou by si hry zasloužily. Hráči tyhle klasiky chtějí, ale někteří vydavatelé zdá se v tom vidí pouze snadný zisk. Tahle edice přesně ukazuje, jak by remastery opravdu vypadat neměly. Nehledě na to, že takové GTA 3 je v dnešní době konceptově dost zastaralé a modernímu hráči GTAček nemá moc co nabídnout. Myslím, že ta hra by spíše potřebovala remake, stejně jako Vice City. San Andreas je možná graficky zastaralé, ale v některých představených herních mechanikách dává solidně na zadek i svým vylepšeným následovníkům. U prosluněného a plážového Vice City mi připadá absurdní už jen to, že hlavní postava neumí plavat.
V tomhle případě jsem byl moc rád za službu vrácení peněz na PS. Vďaka
5/10 je pro hru od rockstaru adekvatni… na to ze byli zvykli na 10, tak tohle je fakt slusnej pruser… a je fuk kdo na tom pracoval – platil to a je pod tim podepsanej rockstar
To je ta laťka pro hodnocení nastavená opravdu tak nízko?
Jak sám recenzent píše, je to hra, která v dnešní době není zábavná, mechaniky nezestárly dobře, příběh neexistuje, je tam spousta grafických a technických problémů, ale dá se dohrát.
Za absolutní minimum v podobě „dá se dohrát“ je 5/10. K čemu je na Zingu škála do 10, když se realisticky nevyužívá nic než 5 a výš. Kdyby se ta škála zkrátila o půlku, tak nikdo nepozná rozdíl.
Tak z recky som sa dozvedel, že títo šašovia čo na tom pracovali sú tí istí, čo pred rokmi, ešte pod názvom War Drum Studios, totálne sprasili HD port San Andreas pre X360/PS3. Na YT sú o tom detailné videá, aký je ten HD port z 2014 odpad. A toto, čuduj sa svete, zase… Ako môžu mať takíto ľudia stále prácu??
Tak je to remaster, ale menili modeli, engine akoby chceli remake, také mi to príde že sa nevedeli rozhodnúť. Stačilo iba dať to do nové enginu, opraviť bugy, možno higher res textúri, to všetko proste ľahšie hranie na moderných systémoch, toto za nejakých 20 eur, napríklad. Ale menili osvetlenie čo dakedy dosť rozbilo atmosféru, modely, čo jeden má realnejšie textúri druhý viac cartoony s nejakými komiks čiarami na sebe. Tak keď už toľko toho chceli meniť mali spraviť remake, a prerobiť byť od základov na dnešné pomery, kebyže toto spravia tak mohli ísť hru po hre aby naraz nemali toho veľa. Proste, spravili toho veľa na remaster a málo na remake a výsledok je že to taký modpack. Škoda no.
Ono to není tak jednoduché. Změna enginu navíc prakticky automaticky znamená změnu nasvetleni, protože unreal engine používá úplně jinou technologií…. Všechno co popisuješ jako „stačilo iba“ není zrovna věc na jednu noc. Čímž samozřejmě neomlouvam výsledek…
Hry jsou na PC od dnešního rána opět dostupné
Těším se na letošní ankety. RPG roku – Pathfinder: Wrath of the Righteous. Zklamání roku: Grand Theft Auto III – The Definitive Edition.
Akce roku: Resident Evil Village a Adventura roku: Sherlock Holmes Chapter One (silně v to doufám, snad nebudu zítra zklamaný). A speciální cena za příjemné překvapení: Diablo 2 Resurrected.
Definitivně největší sranec letošního roku.
To už se nedá zahrát ani stará verze nebo co? Úplně zbytečný počin, ale stejně si to lidi koupí a oni si budou myslet jakou neudělali díru zase do světa …
Nedá se už koupit. Tedy kromě šedého trhu.
Ach tak. Asi záměr, aby lidi koupili tohle Raději zavzpomínám ale. Díky za info
Hraji na PS4 po snížení kontrastu hra vypada skvele a pády fps jsem také nezaznamenal. Za mne povedeny remaster. Stežujete si na cenu ale jsou to 3 hry za 1600 kdyz jste meli platit za diablo 2 1000 což je jedna hra bylo ticho…
Jenže remaster Diabla 2 je kvalitou někde jinde a práce na něm udělali Vicarious Visons víc než Grove Street Games na všech třech GTA dohromady.
Mě teda příjde že jen natáhly hezké textury na starou hru a přidali ovládání na controller.
Já hraju za amazonku ve třetím aktu na Nightmare a stále na mě vyskakují ty stovky přidaných věcí do celého herního světa. Tohle rozhodně není odfláknutý remaster, ale dělaný s citem a láskou k originálu. Kdyby takhle byly dělaný všechny předělávky, byla by to pecka.
Diablo 2 jsem moc nehrál, jen v alfě/betě vyzkoušel a ačkoliv to byl povedený remaster, 1000Kč bych za něj nedal.
Tuhle trilogii GTA bych za povedený remaster nepovažoval ani z daleka, a chtít po mě 1600Kč, když jsem předtím mohl originály sehnat dohromady i za méně než 500Kč, mi taky nepřijde moc v pořádku.
Aaa zaměstnanec RS, který se zastává svého díla, kámo, stojí to za ho…
Trochu nepobírám to hodnocení. Přihlíží se k tomu, že ta hra byla vydána tehdy a tehdy, a proto na poměry, které byly kdysi, má takové hodnocení? Nebo prostě jde o to, jak si dneska hra stojí? 5 mi prostě přijde až moc.
Výsledné hodnocení je kombinace obojího – remasteru jako takového a pro nováčky série i „původní“ hry, která opravdu za dvacet let nezestárla příliš dobře (herní systémy, příběh, AI). Remaster je hratelný a dohratelný, akorát to prostě není zábava a je tam spousta technických problémů.
Kolem 20 hodin mám odehráno taky. Na PC se mi hra neseká ani nepadá.