Vesmírné simulátory jsou v dnešní době velmi niche žánr, který má relativně malé, ale velmi věrné publikum. V dnešní době mezi největší jména žánru patří hlavně Elite:Dangerous a roguelike Everspace. Studio Fishlabs, které je známé hlavně na poli mobilního hraní nám tentokrát přineslo akční vesmírnou střílečku se špetkou něčeho “extra” a snaží se s ní probojovat do povědomí fanoušků vesmírné akce.
- Platforma: PC (recenzovaná), PS4, PS5, XSX|S, X1, Stadia
- Datum vydání: 3/12/2021
- Výrobce: Fishlabs
- Žánr: Vesmírná akční střílečka
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 36 GB
- Herní doba: 12+ hodin
- Přístupnost: ESRB T
- Prodejní verze: digitální i krabicová
- Cena: 949 Kč (Xzone)
Před dávnými časy, v jedné předaleké galaxii
Hra Vás postaví do role minulostí trýzněné Nary, mladé ženy která se živí jako “Scavenger” – prohledává vraky lodí, skrytá místa v asteroidovém poli a občas bojuje proti nějakým těm pirátům. Nara žije v galaxii která je pod tlakem takzvaného Kruhu (nebo Kultu) – napůl náboženští fanatici kteří silou nutí celé systémy pod jejich doktrínu. Odmítnutí znamená smrt.
Po útoku Kruhu na její systém je Nara donucena vrátit se ke své staré identitě – Nara byla absolutní elitou Kruhu. Nejsmrtelnější a nejnebezpečnější Elder, vyvolená a víceméně druhá nejmocnější postava celého Kultu hned po Prorokovi, a pod jménem Naran byla postrachem všech vzdorujících hvězdných systémů. Po jednom incidentu však Naran nemohla unést následky svých akcí a dezertovala. Kromě odhodlání bojovat proti svým bývalým lidem Nara potřebuje ještě něco – svou myslící Loď Forsu (plné jméno Forsaken) pomocí které má alespoň mizivou šanci v jejích nadcházejících bojích a honbou za pomstou, která je pro ni stejně důležitým hnacím motorem jako potřeba ochránit nevinné obyvatele žijící v okolních systémech.
Kromě odhodlání bojovat proti vlastním Nara potřebuje myslící Loď Forsu.
Nara a Forsa spolu během hry velmi často komunikují ať už komentují dění kolem sebe, nebo jen hláškují během boje. A je to právě komunikace kde bych měl první výtku k Chorus. Ač nemám problém s příběhovou premisou ani tím jak se příběh vyvíjí, samotné dialogy a šeptající vnitřní monology svou kvalitou rozhodne nikoho nenadchnou. Dabing taktéž nepatří mezi ty nejlepší a rozhodně jde vidět že do těchto dvou polí se až tak velký kus rozpočtu nedostal. O to výraznější je to problém v tomto případě, protože ve hře chybí hudební doprovod. Krom průměrných rozhovorů jste tedy omezeni jen k poslechu speciálních efektů.
Nadpřirozené schopnosti versus vlny nepřátel
Ovládání je v Chorusu velmi zjednodušené a po chvilce se na něj dá bez problému zvyknout. Celou hru jsem odehrál s klávesnicí a myší takže rozhodně není třeba pořizovat Joystick. Rozhodně nečekejte žádný vesmírný simulátor. Co se pohybu v prostoru týče, máte samozřejmě kompletní volnost pohybu – co pro mě bylo trochu zklamání byl fakt, že má prostor jasně vyznačené “dole” a “nahoře” a to ve vesmíru působí trochu nepřirozeně. Samotné souboje jsou ovšem jednoznačně nejsilnějším bodem této hry. Nara a Forsa spolu dokáží nepřátele přemanévrovat i přestřílet a to i přesto, že je arzenál dost omezený. V jeden daný okamžik nese Forsa tři zbraně – Energetický Laser, standardní rychlopalný gatling kanón a rakety. Energetická zbraň exceluje v roli shazování štítů, gatling zase trhá na kusy malé cíle kdežto rakety zase působí bezkonkurenčně největší poškození samotným lodím, které je ale vybalancováno pomalou rychlostí rakety a absencí naváděcího systému.
Trochu zklamání, že má prostor jasně vyznačené “dole” a “nahoře”.
Nara ovládá několik speciálních schopností, které jí a Forsovi dávají ohromné výhody v boji proti nepřátelům. Ať už se jedná o jednotky Kruhu, Piráty nebo tajemné Faceless – bytosti z jiné dimenze které mají velký dopad na galaxii ve které se příběh odehrává a jsou hnací silou za většinou nadpřirozených jevů a schopností. Právě kombinace těchto schopností a manévrovatelnosti Vám tak dodá pocit že jste opravdu predátor který loví zvěř. Ať už je váš oponent jednotka stíhačů nebo naopak obrovský bitevník, nejste nikdy v pozici toho slabšího a v kombinaci s plynulostí a akčností soubojů mi celkem často hra dokázala vykreslit úsměv na tváři. Forsova schopnost Driftu i schopnosti Nary (například warp) – vše to ve hře funguje na jedničku a velmi dobře to zapadá do bitevní dynamiky. Rozhodně to vylepšuje situaci s nedostatkem variability ve zbraních a s celkem nudnými moduly které jen tabulkově vylepšují některé vlastnosti zbraní nebo lodě.
Co se náplně hry týče – hlavní příběhové mise neurazí a některé jsou dokonce i velmi dobré (hlavně závěr mě velice příjemně překvapil) a některé vedlejší také stojí za průchod. Boss souboje jsou také velmi povedené a obtížností jsou výborně vybalancované. Puzzle-like pasáže kde musíte prokázat schopnosti pilotovat dostatečně obratně svou loď jsou také celkem zábavné. Kde je to horší jsou aktivity na které narážíte v otevřeném světě. Vše se točí kolem “zabij x nepřátel” nebo “posbírej x předmětů” což je velká škoda a velmi to ubírá hře na pestrosti a pocitu ze živého prostředí. Po technické stránce jsem na PC neměl nejmenší problém. Na mé RTX2080S se hra na maximální detaily na 1440p hýbala na velmi stabilních 120fps (na to jsem si nastavil limiter) a za celou dobu hraní jsem nenarazil na jediný bug ani glitch – vizuální ani systémový. Hra běží na Unreal Engine, takže vizuální kvalita je do jisté míry zaručená. Ikdyž hra nebude nejspíš nikdy používána k benchmarkům nebo jako tech demo, tak rozhodně neurazí a některé scény jsou opravdu krásné.
Recenze
Chorus
Chorus nabízí fandům akčních her a vesmírných dobrodružství zkušenost plnou akčních soubojů, efektních scén a celkem zajímavé příběhové premisy, ale k dokonalosti chybí kvalitnější skript a dabing, pestřejší vedlejší aktivity a větší výběr zbraňových systémů a zábavnější vylepšení lodi. Hra rozhodně není pro milovníky simulátorů - je spíše určená pro fanoušky akčních her jako je Doom. Herně ve mě probudil Chorus vypomínky na hry jako Freelancer a Descent, což rozhodně beru jako klad, a ikdyž hra není zdaleka dokonalá tak si v tomto niche žánru rozhodně zaslouží svoje místo.
Líbí se nám
- Zajímavá premisa
- Bitvy s bossy
- Celkově soubojový systém
Vadí nám
- Hudba
- Scénář a dabing
- Repetitivní vedlejší aktivity
Na Freelancera vzpomínám dodnes … můj první vesmírný zážitek, hráli jsme to s bráchou a při přesunu z jedný galaxie do druhý jsem jen čučel s otevřenou pusou. Jestli to ve mně vzbudí aspoň trochu nostalgie tak do toho půjdu
Chorus mě velmi mile překvapilo. Zajímavé psychologické scífko, kdy hlavní hrdinka nechává průchod svým myšlenkám přímo za letu. Docela fajn a neotřelé (na žánrovou škatulku). Mám za sebou první dvě hodinky, takže nemohu posuzovat celek, ale co mohu vyzdvihnout už nyní je úroveň grafiky, respektive ty výjevy… Chápu, proč má hra fotomód, protože co lokalita, to prst na spoušti… foťáku. Nádherná zákoutí.
Úvodní „cut scéna“ je absolutně odpuzující béčkový hnus a byl jsem zděšen, co že se mi to snaží vývojáři podsunout za bazmek. jenže jakmile se člověk přenese do kokpitu hvězdoletu a dostane volné ruce k průletům meteorickými mračny, asteroidy, kolem těžících věží a v dáli zře obří planety, mlhoviny, pásy asteroidů… nepovedený, až odfláklý úvod je zcela zapomenut. A čím postupuji ve hře hlouběji do nekonečných dálav vesmíru, tím víc mě to baví. Perfektní atmosféru navozuje ambientní složka hry. Prolétáte kolem těžebních stanic a do vysílačky se vám na pozadí ozývá echo a praskot vysílaček, tuhle právě těžební loď dokuje, tamhle obrovský důlní stroj řeže do obřího asteroidu… Do vysílačky se vám hlásí další piloti o pomoc a máte pocit, že nejste osamělou osobou v širém vesmíru. Hra navozuje atmosféru, že vás kde kdo zná, můžete pomoci jako ochrana konvoje či nákladu. Zatím jsem více než mile překvapen.
Hra me taky velice prekvapila. Cekal jsem mnohem horsi vysledek. Nektere scenerie jsou opravdu vynikajici, plynulost hry taky super. Jen me proste vadi ten cringe level toho scenare/dialogu/septajicich myslenek a celkove to co jsem hre vytknul. Ale rozhodne je to zabavna jednohubka
četl jsem „Recenze Corvus – akční honba…“
už ho vidím všude jak mě tady pořád šikanuje
Troll s historicky největším počtem záporných palců na Zingu. Stahovač her, který se tím chlubí. Co názor, to perla. Troll, co se naváží do 99% lidí na Zingu. A nyní tomu nasazujeme korunu ubrečeným postem o šikaně Ty musíš být absolutně, ale absolutně zoufalej člověk. A že mě vidíš všude? Inu, svědomí je prevít, no Mimochodem, tobě podobných tu za času banovacího kladiva byla celá řada (ne tak super otravných jako jsi ty, ale byla). A víš co je nejlepší? Není tu po nich ani památky. Těším se na ten den, kdy být za vesnického idiota Zingu přestaneš být i ty a tvůj cypískovský nick tu již neuvidím
Jen pro jistotu doplním, že banujeme pořád, ale musí dojít k porušení pravidel webu.
Za slušně formulované názory, jakkoliv svérázné, stejně jako za slušně formulovaný nesouhlas mezi čtenáři navzájem, banovat neplánujeme.
jestli tohle není CYBER šikana tak tady není něco v pořádku!
Jediný, co tady není v pořádku, jsou tvoje trapný, rádoby cool komentáře Ale to je v pohodě, snad z toho jednou vyrosteš a nebude tu po tobě ani památky, pro tvoje dobro ti to přeju
Corvus
Myslím ze to Jaryn napsal s nadsázkou a docela vtipně, oproti tomu co obvykle plodí za perly. Corve , nebuď tak vztahovačný.