Jako velkému fandovi všeho kolem Warhammer 40.000, mi nemohl uniknout ani nejnovější herní kousek od studia Complex Games. Daemonhunters vás postaví do role velitele speciálních Space Marines – tzv. Grey Knights, kteří tentokrát opět bojují proti hrozbám chaosu, a to v asi nejlepší variaci na XCOM – jedná se tedy o taktickou tahovou strategii – za dlouhé roky.
- Platforma: PC
- Datum vydání: 5. května 2022
- Vývojář: Complex Games
- Žánr: Tahová Taktická Strategie
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Ne
- Dat ke stažení: 18GB
- Herní doba: 20+ hodin
- Prodejní verze: Digitální (Steam a Epic Store)
- Cena: 940 Kč (Epic) nebo 45E (Steam)
Nejlepší videohra z W40k univerza od dob prvního Dawn of War
Jak už bylo naznačeno výše, Daemonhunters se opravdu povedli. Hra si vzala to nejlepší z XCOM 2, přidala do mixu správnou atmosféru z “grimdark” světa a oživila bojiště interaktivními možnostmi. Hned na začátek je potřeba zmínit, že Grey Knights jsou Space Marines – nadlidští válečníci, nasazovaní na ty nejtěžší válečné kampaně proti těm nejnebezpečnějším hrozbám. Jsou silnější, rychlejší a chytřejší než obyčejný voják a neznají strach. To s sebou přináší veškeré nadlidské vlastnosti, které byste od nich čekali a jejich využití v praxi. Grey Knights jsou navíc specifičtí tím, že v boji velmi často využívají psychické síly – sci-fi variantu na magii. Každá mapa je plná ammo boxů, které můžete vyhodit do vzduchu, sloupů co jdou převrátit tím, že se proti nim rytíř rozběhne nebo soch, které jdou zdálky odstřelit. Hlavně sloupy a sochy, jejichž pád jde libovolně nasměrovat, jsou velkými pomocníky proti přesile.
Roli základny, ze které posíláte Váš čtyřčlenný tým, plní vesmírná loď, kterou postupně opravujete z jejího původně poškozeného stavu a otevíráte si tím různorodé bonusy a schopnosti. Každý Mariňák sbírá zkušenosti a při povýšení se učí nové schopnosti. Poté co za pomoci hvězdné mapy sektoru dopravíte svou loď k nakažené planetě, můžete spustit misi. Máte možnost si s sebou vzít speciální challenge – jako například odehrát misi jen ve třech, nebo zabít určitý počet nepřátel granáty – pokud se povede toto splnit, čeká vás na konci mise více “requisition” bodů, za které kupujete odměny. Pokud se to nepovede, tak se vaše body sníží. Odměny jsou různé kusy výbavy nebo přímo další Mariňáci, které můžete nasazovat. RPG prvky, případně variabilita a customizace jednotlivců je tu na velmi vysoké úrovni. Ať už se jedná o výzbroj, skilly nebo jen pouhý vizuál.
Roli základny plní vesmírná loď.
Samotné mise nejsou nikterak dlouhé. Na normální obtížnost mi většina nezabrala déle než půl hodiny a ikdyž, hlavně ze začátku, není jejich variabilita nikterak ohromující, v pozdějších fázích hry se to razantně zlepší. Během každé mise jde uprostřed horní části obrazovky vidět měřák tzv. Warp Surge, který se o něco navýší každé kolo nebo pokaždé, když provedou vaši rytíři nějakou psychickou akci. Po dosáhnutí 100% následuje náhodný negativní efekt, tudíž se ne vždy vyplatí používat tyto schopnosti jednu za druhou. V boji proti chaosu můžete také používat tzv. Stratagemy, které si vyzkoumáte na palubě lodi a několik si jich s sebou můžete vzít do každé mise. Každý stratagem lze použít jednou za misi a jejich efekt je různý – přidání akčních bodů, léčení nebo například hromadný teleport celého týmu. Celkově musím uznat, že všechny faktory dohromady tvoří velmi zábavný herní systém, ve kterém se každý fanoušek tohoto žánru bude cítit okamžitě jako doma, přičemž přináší dost osobitosti na to, aby to nebyla jen další kopie.
Nejedná se o žádnou rychlokvašku
Po technické stránce je hra ve výborném stavu. Kromě pár maličkých grafických glitchů, jsem se hrou neměl jediný problém. Žádný crash, bug ani problém, který by měl dopad na průběh kampaně, jsem nenašel. Hra netrpí žádnými hlubšími technickými neduhy – běží velmi slušně a přitom vizuálně rozhodně neurazí. Jedině snad místy poněkud komiksovější vzhled (tváře postav, případně některých Nurgleho démonických přisluhovačů) jen trochu kazí výsledný dojem. To je však velmi subjektivní a dovedu si představit, že to většině hráčů moc vadit nebude.
Vytknul bych snad jen místy nepřehledné UI – jako např. Barracks, nebo při výměně rytířů před misí, kde nejde vidět výzbroj, pokud si onoho Mariňáka nerozkliknete, případně nepřeskočitelné úvodní animace na začátku každé mise. Hra podporuje i ultrawide rozlišení bez jakýchkoliv problémů.
Další povedená adaptace
Pokud jste milovníky tahových taktických strategií, Warhammer 40.000: Chaos Gate – Daemon Hunters (kdo vymyslel toto jméno asi nebyl nejbystřejším členem týmu) je hra jako dělaná pro vás. Dostanete ten pravý nášup zábavy který se od tohoto typu her dá čekat. Pokud jste jako já fanouškem tohoto univerza, můžete si spokojeně oddechnout a přidat si k výslednému hodnocení ještě jeden bodík za věrohodnost vůči předloze. Hra se povedla a nejedná se rozhodně o žádný cashgrab. Herní mechaniky velmi rozumně reflektují mechaniky z deskové hry, přičemž se ale drží zažitých tropů, na které je každý zvyklý od žánrových kolegů. Ať už je to k dobru nebo ke škodě.
Recenze
Warhammer 40,000: Chaos Gate - Daemonhunters
Po letech opět tahová strategie, která by měla potěšit každého milovníka žánru a fanoušky W40k o to víc. Drobné nedostatky není těžké odpustit, obzvláště pokud je hratelnost opravdu povedená.
Líbí se nám
- Výborná hratelnost
- Povedená "grimdark" atmosféra
- Možnosti úprav každého vojáka
- Technická stránka
- Interaktivní prvky na bojišti
Vadí nám
- Místy podivná komiksová stylizace
- Mírné nedostatky v UI
- Tvůrci mohli být o ještě o něco odvážnější s novými mechanikami
No četl jsem, že nejlepší x-com strategie za poslední roky je King Arthur Knight’s Tale co zrovna taky nedávno vyšla. Čímž nechci znevažovat, že tohle je špatná hra. Jen že může každý vidět jinak a urodili se nám tu dvě dobré strategie.
o to vetsi duvod k radosti, ze se dari kvalitni hry tohoto typu stale vydavat