Rok se s rokem sešel, a je tak čas na další ročník ze série F1, kterou má už dlouhou dobu na starosti britské studio Codemasters. Už od začátku bylo jasné, že půjde o první titul, do něhož se bude opravdu propisovat rukopis společnosti Electronic Arts, jež loni studio koupila. A bohužel musím říct, že ne úplně v tom pozitivním smyslu.
- Platforma: PC, PlayStation 4, PlayStation 5 (recenzovaná verze), Xbox One, Xbox Series X|S
- Datum vydání: 1. 7 .2022
- Vývojář: Codemasters
- Vydavatel: Electronic Arts
- Žánr: Závodní
- Česká lokalizace: Ne
- Multiplayer: Lokální i online
- Dat ke stažení: 46 GB
- Cena: 59,99 € (Steam)
Nová generace
Tou největší změnou jsou samozřejmě samotné vozy. Skutečná Formule 1 si prošla velkou změnou pravidel, auta vypadají i se chovají jinak, a to se propsalo i do hry. Vozy jsou propracované a jízdní model je opět velmi povedený. Především pak musím pochválit chování pneumatik, které jsou také nové (ze 13palcových se přešlo na 18palcové). Když vyjedete z boxů a ještě jsou studené, musíte si dávat velký pozor a postupně je zahřát, abyste mohli začít jezdit rychle. O penumatiky se zkrátka skutečně musíte starat.
Dalších změn si můžete povšimnout v samotných závodech. Nově je zde možnost „zaparkovat“ na správném místě po zaváděcím kole a také najet správně ke svým mechanikům. Obojí je bohužel pouze ve formě quick-time eventu, kdy musíte zmáčknout tlačítko ve správný čas. Rozhodně by to tedy šlo zpracovat o něco lépe, ale je to poměrně příjemná novinka. Pokud si pak ze závodu chcete udělat dobrou podívanou, je tu televizní režim při Safety caru a v boxech. Přiznám se, že jsem ho vůbec nevyužil, ale pokud chcete hru co nejvíc přiblížit tomu, jak vypadají přenosy ze skutečné F1, určitě je to dobrá volba.
Závodění je rozhodně zábavné a umělá inteligence je na solidní úrovni. S počítačem ovládanými piloty lze skutečně bojovat kolo na kolo. Ale přetrvává problém, že je AI občas až trochu přehnaně agresivní a zkrátka do vás narazí. Umělá inteligence je navíc poměrně nekonzistentní, na jedné trati je extrémně rychlá a na jiné zase hrozně pomalá. Často si tak budete muset během každého víkendu obtížnost přizpůsobovat.
A když už je řeč o závodních víkendech, ty také prošly lehkou změnou, samozřejmě po vzoru reálné F1. Na některých tratích tedy nově najdete sprinty, do kterých se startuje podle kvalifikace, a určují pořadí na startu hlavního závodu.
Nabídka okruhů pak nijak nepřekvapí. K dispozici jsou všechny tratě, na kterých se letošní sezóna jede. Vypadl tedy Vietnam a oproti loňskému ročníku chybí například Portugalsko. Ale kdo ví, třeba se ještě dodatečných tratí dočkáme později. Nabídka je i tak velmi solidní.
Novinky, které nikdo nechtěl
Co se týče vozů, k dispozici jsou samozřejmě všechny týmy Formule 1 a opět také i z F2. Ale tam jsme se bohužel ani tentokrát nedočkali letošní sezóny, k dispozici jsou pouze jezdci a týmy z roku 2021. Je tu však jiná novinka – supersporty. Rozhodně jde o jednu z těch nejpodivnějších novinek. Neberte mě špatně, zpracování samotných vozů je na velmi dobré úrovni, ale zajezdit si za ně můžete pouze v time trialu či menších challengích, a to je opravdu málo. Nehledě na to, že jde z mého pohledu o poměrně zbytečný přídavek vzhledem k již zmíněné absenci vozů F2 aktuálního ročníku. A to ani nemluvím o tom, že ve hře stále není žádným způsobem zastoupena Formule 3, ve které závodí i český pilot Roman Staněk, či ženská kategorie W Series.
Výběr režimů nijak nepřekvapí. Je tady opět mód My Team, případně klasická kariéra, oba fungují stejně jako v předchozím ročníku. Nechybí již zmíněný time trial, samostatné závody a samozřejmě ani multiplayer. Ten je dostupný opět v online i lokální verzi, žádné změny zde neproběhly a vše funguje, jak má. Příběhový režim Braking Point, který byl hlavním tahákem loňského ročníku, byste však hledali marně. A přestože jsem k němu měl několik výhrad, letos jsem ho postrádal. Přece jenom šlo o poměrně příjemnou novinku. Údajně by se měl vrátit příští rok, ale oficiálně to zatím nebylo oznámeno.
Vývojáři z Codemasters však upřednostnili F1 Life, což je v podstatě takový hub, který vás uvítá hned po spuštění. Má vás ještě více ponořit do světa F1, ale ve výsledku jde o velmi zbytečnou novinku. Sbíráte zde nové supersporty a upravujete si svůj pokoj. Ano, v závodní hře ze světa Formule 1 si pořizujete novou pohovku a další nábytek, je to docela bizár. Nové „skiny“ pak můžete dostat z Podium Passu, jenž se opět vrací. Kromě verze zdarma je k dispozici také placená, za kterou dostanete ještě víc kosmetických úprav. Naštěstí se ale skutečně drží pouze těch a nezachází do výhod v hratelnosti.
Po grafické stránce nečekejte žádnou revoluci, F1 22 je vizuálně velmi podobná svému předchůdci. Tratě a vozy vypadají opravdu hezky, ale modely postav už si opravdu žádají vylepšení. Jejich animace jsou pak často opravdu toporné. Musím ale ocenit opět výbornou optimalizaci na konzolích. Hrál jsem na PS5, kde jsou k dispozici dva režimy: Quality (4K, 60 FPS) a Performance (1440p, 120 FPS). Stejně jako minule jsem využíval ten druhý zmiňovaný a nezaznamenal jsem žádné propady snímků. Na aktuální konzoli od Sony samozřejmě nechybí ani podpora pro ovladač DualSense, což rozhodně napomáhá ještě lepšímu zážitku z jízdy.
A zase to spadlo
Technická stránka ale není dokonalá, a to ani zdaleka. Snad není rok, kdy by Codies vydali Formule, které nejsou plné bugů, ale letos mi to přišlo snad ještě horší než v předchozích letech. Z UI mi mizely položky, cutscény se všemožně glitchovaly, jinak rychlé načítací se někdy úplně zaseklo a donutilo mě k restartu hry, dokonce mě čekala i černá obrazovka a několikrát mi hra kompletně spadla. Jistě, jsou to určité porodní bolesti, ale týden po vydání by titul určitě neměl být v takovémhle stavu.
F1 22 je solidní ročník, který se může chlubit především skvělým jízdním modelem a pár novinkami během závodů. Bavit se při hraní rozhodně budete, o tom žádná. Další novinky už mě ale ani zdaleka tolik nenadchly a vůbec se mi nelíbí směr, kterým se vývojáři vydali. Chybí tady F3 i aktuální F2, a přesto Codies přidali supersporty, které nikdo nechtěl.
Otázka tedy zní, stojí hra za to? Pokud toužíte po nových vozech a chcete mít aktuální soupisku týmů a jezdců, tak je samozřejmě F1 22 ideální volba. Na PC je navíc k dispozici VR režim, jenž je podle prvních ohlasů velmi příjemnou novinkou, ale na konzolích dostupný není, takže osobně jsem ho nemohl otestovat. Jinak jde o méně významný ročník, který můžete s klidným svědomím vynechat. Doufejme, že příští rok už se Codemasters zaměří na podstatnější novinky.
Recenze
F1 22
Nový ročník není žádnou revolucí, největším lákadlem jsou rozhodně aktuální vozy, jejichž jízdní model je opravdu skvělý. V základu tedy jde o stále parádní závodní hru, která však šla ještě vylepšit. Codies místo toho zvolili novinky, po kterých nikdo netoužil, a do hry se ani nehodí.
Líbí se nám
- Skvělý jízdní model
- Rozsáhlá nabídka módů a okruhů
- Ještě rozšířené možnosti už tak bohatého nastavení
- Tratě a vozy vypadají krásně
- Výborná optimalizace
- Solidní umělá inteligence...
- Supersporty mohou být pro někoho zajímavou novinkou...
Vadí nám
- F1 Life je zbytečným přídavkem
- Absence příběhového režimu
- Stále chybí F3 a aktuální F2
- Modely postav už potřebují vylepšení
- Spousta bugů
- ...která však není bez chyb
- ...ale zůstaly prakticky nevyužity
Ona je tahle serie krokem vedle už dobrých pár let.
Doporučuju se podívat na srovnání s F1 21, hry jsou skoro jako přes kopírák a po grafické stránce je někde i zhoršení. https://www.youtube.com/watch?v=KIvXYp15gOY&ab_channel=Nick930
Absence pribehu, zenske formule a f3000 jsou klady a ne zapory.
Absence příběhového režimu je klad. Naopak tratě patří jednoznačně do záporů. F2 je také přebytečná zbytečnost, naštěstí tam netahaj f3
Na nějakou ultimátum licencovanou F1 simulaci si budeme muset počkat, jestli vůbec někdy vznikne. Do té doby nemám moc jiného na výběr. Krokem vedle bych ale hru jistě nenazýval.
Praveze trate by mely bejt v minusu. Krome tech novych porad jeste pouzivaj verze z roku 2014…
přesně tak, tratě jsou tragédie
Jsi to asi nehrál ještě. To je dost hloupé kritizovat něco, když jsi to ještě nehrál. Španělsko, Abu Dhabi, Austrálie jsou předělané podle aktuálních okruhů.
Tukane, když seš takovej odborník, co říkáš na zatáčku double gauche ?? !! Připadají ti ty obrubníky přesně podle skutečnosti ? 😆
První komentář. To bude zase nějaký mulťáček. Nic není podle skutečnosti, ani tvůj účet. Přijď s tím prvním originálním a pak můžeme diskutovat.
No je to jak jsem si myslel prd tomu rozumíš ale budeš tu vypisovat dokud nad tebou ten druhý nemávne rukou ty zabitej případe 😅
Nauč se psát. Až pak mluv a někoho poučuj.
„Krome tech novych porad jeste pouzivaj verze z roku 2014…“ Tohle tvrzení není pravda. Jelikož 3 tratě již zmíněné jsou předělané do aktuální podoby. O Itálii nikdo nemluvil. Mamlas, co si musí neustále vytvářet fake účty, to mluví samo o sobě.
tukan je trouba, nemá cenu reagovat
Říká další mulťák a hloupej troll. A opět neumí dotyčný psát. Že mě to nepřekvapuje.
Jeden hlupák, x fake účtů. Vtipné ale zároveň smutné. Tradičně někdo, kdo neumí psát o někom tvrdí, že je hlupák. Taky již taková klasika. To budou asi ty vysoké školy života.
Redakce Měli byste zapřemýšlet nad tím, aby si tu každej jantar nemohl takhle hloupě nadávat z desítky účtů.
Redakce Dobře Vy.
Ach boze… Psal jsem KROME TECH NOVYCH. Se koukni na rakousko, kde jsou uplne jiny obrubniky uz asi 4 roky. Nebo monzu, tam jsou uz taky jiny obrubniky. Kazda trat, KROME TECH NOVYCH je z roku minimalne 2017.
Ach bože, zajímavé, že na Vortexu psali, že jsou všechny tratě aktualizovány. Asi lžou. Španělsko, Austrálie a Abu Dhabi už jsem xkrát projel a jsou aktualizovány. Takže tu nelži.
Španělsko, Austrálie a Abu Dhabi jsou nové tratě? O nových v podobě Miami a Jeddahu nikdo nemluví.
Absence příběhového režimu je totálně vymyšlený zápor. Bylo ohlášeno předem, že nebude a každé F1 nemusí mít příběhový režim. Supersporty měly být ve hře ve větším množství, ale zasáhl přímo vlastní F1 licence, že je tam ve velké míře nechce a povolil to, co je obsaženo ve hře.
A ještě to nazvat „krok vedle“. Od toho, co Grunex koupil Zing to tu jde zase totálně do prdele. Recenze nedávají smysl, hloupé přepisy tiskových zpráv včetně chyb nebo nelogických překladů do češtiny a navíc ještě politická propagace jednoho kandidáta na prezidenta a zrovna asi toho úplně nejblbějšího.
Přijde mi, že ani p. Zavřel už se tu tolik nevyskytuje.
Je přeci jedno, že to bylo oznámeno předem. Prostě usekli jednu část hry, která v předchozích dílech byla nebo kterou třeba jiné obdobné hry nabízejí. To je zkrátka zápor.
Když EA dopředu oznámí, že v novém Battlefieldu nebude multiplayer, tak to přeci taky bude zápor (i když možná jak pro koho).
Srovnáváš nesrovnatelné. F1 nikdy nebyly o příběhovém modu. Battlefield naopak byl vždy o suprovém multiplayeru. Jinak v F1 byl příběhový mód snad až loni ne? Takže z jednoho roku nemůžeš udělat tradici. To jako teď u každé FIFY budeme mít zápor že není příběh, když 3x byl a teď zase 3x nebude třeba? Blbost.
„To jako teď u každé FIFY budeme mít zápor že není příběh, když 3x byl a teď zase 3x nebude třeba? Blbost.“
A proč ne? Snad všichni chceme, aby se hry posouvaly dopředu, ne? Před rokem jsi zaplatil €60 za multiplayer a příběhový mód, teď budeš platit €60 jen za multiplayer. To je teda pokrok.
Odehrál jsi alespoň ten příběh v F1 nebo jeden ve FIFA? Zrovna u FIFA je to multiplayer co ti sype x krát větší tržby než prodej samotné hry, On příběhový režim znamená nějaký posun vpřed? Nemyslím si. Není to to hlavní ani u FIFY ani u F1. Radši budu mít kvalitnější fotbal nebo lepší jízdní model v F1, než stereotypní příběhový režim, který je navíc jen v singlu. Třeba jim někde ve statistikách vyšlo, že příběhový mód moc lidí nedohrálo, tak nemá smysl ho dělat.
Jinak bych tě opravil, loni jsi zaplatil 60€ za multiplayer a příběhový režim a teď zaplatíš 70€ jen za multiplayer.
Co přináší vyšší tržby mi je jako zákazníkovi úplně jedno. Vylepšený jízdní model a kvalitnější fotbal by snad měl být samozřejmostí u nového vydání.
Tobě asi stačí každý rok o trochu lepší hratelnost a o malinko lepší grafika k vypláznutí €70 (díky za opravu). Mě ne. Ten příběhový režim je aspoň něco, takhle ta hra kromě zmíněné grafiky a hratelnosti nepřináší nic. Kdyby ten pokrok byl výrazný, tak třeba nic neřeknu. Jenže není.
To s cenou byla ironická poznámka, nevím kolik to letos stojí, jen vím, že se zdražovalo. Taky tě jako zákazníka nenutí nikdo těch 60 – 70€ zaplatit. U FIFY logicky EA cílí na to, co jí sype. Proto jsou módy pro jednoho až na druhé koleji většinou.
Řekni, co by jsi kromě příběhového módu a F3 přidal do nových F1. Samozřejmě tak, aby jsi neporušil licenci.
Druhá věc je, co chceš dělat za nový příběh. Ty mantinely jsou zde hodně blízko u sebe. Když bude v každém díle nový příběh, tak to za 3 roky bude stereotypní a nudná sračka.
Též můžeš ty formule kupovat ob rok a dostaneš těch novinek víc. Ono taky co by jsi za rok chtěl.
Ano, bylo ohlášeno dopředu, že nebude, ale to nic nemění na tom, že je to něco navíc, co má předchozí ročník. S těmi supersporty opět… ano, mělo být, ale není. Recenzuji hru, kterou mám k dispozici, a ve finální verzi jsou supersporty využity jen minimálně.
Mně by tolik nevadilo přidávání supersportů a absence příběhového režimu, pokud by Codemasters nejdřív přidali podle mě podstatnější věci. Ale je samozřejmě naprosto v pořádku, pokud se mnou nesouhlasíte.
Co se týče zbytku, tak tomu moc nerozumím. Nepřijde mi, že by se za posledních pár měsíců něco změnilo. Nemůžu mluvit za kolegy, ale tiskové zprávy nepřepisuju a vytahuju z nich důležité informace. A ten článek… nepsal jsem ho sice já, ale můžu vám zaručit, že o žádnou „politickou propagaci“ se nejedná.
Supersporty jsou tam minimálně, protože zasáhl vlastník licence F1, že do toho nechce tahat supersporty a chce jen formule. Takže to co tam je, je to co jim prošlo přes vlastníka licence. Tedy mi to nepřijde jako zápor, když s tím nemohli nic dělat. Mohli je úplně vyndat, ale když už bylo od nich řečeno, že tam budou, tak by to byla blbost.
Jo, s tím se dá souhlasit, ale máte osobně nějaký nápad čím obohatit hru než příběhovým režimem nebo supersporty? Ono toho bude jako šafránu. A opět se musí myslet na hranice, které stanovuje licence F1, aby to nedopadlo jako se supersporty.
Co jsou ty podstatnější věci? Podle mého názoru je nejpodstatnější věc, aby byl dobrý jízdní model, hra vypadala grafiky dobře, měla dobrou AI a byla optimalizovaná. To vše hra má.
Třeba konečně upravily tratě podle skutečnosti (Španělsko, Abu Dhabi a myslím ještě Austrálii).
Třeba absence crossplay hraní při vydání bych dal jako zápor.
Na co Grunex šáhne, to jde do kopru. Jako třeba Hrej. Jinak pana Zavřela tu poslední dobou moc nevidím, buď někde měsíc dovolenkuje, nebo tu fakt tolik není.
Podstatnější věci jsem zmínil v recenzi, pro mě je to především aktuální ročník F2 hned od začátku a Formule 3, která chybí úplně. Například v prvním ročníku F1 Manageru budou piloti obou sérií, byť vozy samozřejmě ne. Druhá podstatná věc je už se konečně zaměřit na tu nekonzistentní AI a hlavně technický stav, který je špatný u každého ročníku (mluvím teď vyloženě o chybách/glitchích/pádech, optimalizace je opravdu dobrá).
Tak to už je jen rozrůstání obsahu. Něco jako když do FIFY přibude nová liga. Otázka je, jak moc velký zájem o F3 je. A co pak? Čekal jsem spíš nápady na nové módy apod. Ono se to hodně mluví, ale vymyslet něco smysluplného není lehké.
AI mi přijde lepší než loni, víc riskují, cpou se do míst, kde by je člověk nečekal a dělají víc chyb.
Technický stav po odehrání dvou kariérních sezon (22 závodů) a jedné kariéře pro dva hráče (16 závodů) mi nepřijde vůbec špatný. Jediné, co bylo, tak bylo zaseknutí při těch náhodných eventech mezi závody. Ale vždy se to po čase odseklo. Mohlo to být způsobeno tou kariérou pro dva, kdy jeden hráč event má a druhý ne. Pak tradičně servery, ale po tom, co jsem zažil u Outriders (za den mi spadla hra kvůli serveru víc jak 20x), tak jsem proti tomu obrněný. A pravda, jednou hra spadla, ale to když jsem se chtěl napojit na multiplayerový závod u člověka, co měl oranžovočervené připojení.
CTRL+C, CTRL+V & VR support
Aktuální sezona F2 nebo jakákoliv sezona mě moc nezajímá, natož mě zajímalo nějaké F3. Supersporty jsou možná divnou novinkou, ale proč ne. Podle spekulací měli být více zastoupené, ale nakonec museli být z větší části vyškrtnuty. Loňské F1 jsem nehrál a i když příběhový mod zní zajímavě, ale jeho absence asi nikoho moc trápit nebude, Primární je si zajezdit si novou sezonu. F1 life je úplně zbytečná kravina, kterou vývojáři akorát ztráceli čas. Ale nějak to do hratelnosti nezasahuje, takže ať si to každý využívá jak chce. V + a – není zmíněný VR režim stejně tak beru jako chybu jeho absenci v recenzi. Docela by mě zajímalo jak na tom je.
VR režim je dostupný pouze v PC verzi, takže jsem ho neměl možnost otestovat a nemůžu ho dát ani do kladů/záporů, recenzuji zkrátka verzi, kterou mám k dispozici. Ale mělo v recenzi zaznít, že na PC je, na to jsem, přiznám se, zapomněl.
Není již potvrzen i na PS5 VR ? Myslím, že jsem tuto informaci někde četl.
Pokud vím, tak poslední vyjádření vývojářů bylo, že to není v plánu.
Zase nevyužít možný potenciál prodejů při vydání nového PS VR by byla škoda. Letos ani nepřidají žádné nové tratě, takže budou mít času dost.
No zrovna F2 a případná F3 (někdy) je pro tu hru daleko relevantnější než supersporty. Jednak skrze plnější Driver Market pro My Team, nebo pro přestupy jezdců napříč polem ať už v MyTeam nebo klasické kariéře. Taky je to zábavnější dostat se v klasické kariéře pilota do F1 dostaneš právě z F2. Ještě větší paráda by to byla projít od F3.
To ano, ale co je to za zábavu když stávající sezóna F2 pro přechod do F1 má pouze 7 závodů i když mám nastavenou “kompletní” délku…
No jestli to nebude tím, že kalendář F2 má mnohem méně závodních víkendů? Reálně měla sezona F2 loni 8 víkendů při kterých se jel 2x sprint, 1x hlavní závod. Ve hře je to mínus jeden závodní víkend (Rusko). Takže suma sumárum si stěžuješ docela mimo.
To nebyla stížnost. To bylo konstatování faktu.
Dobře, berme to jako fakt, ale je to fakt který jaksi nejde za Codies nebo EA. Ta sezona je prostě i v reálu krátká. Respektive ona zase tak krátká není, když si uvědomíš že to je 7×3 závody, tj 21 závodů.
Po několika letech mám konečně radost, že díky novým modelům formulím, je hratelnost jiná a nemám pocit, že jsem zaplatil plnou palba za recyklat z roku 19 jako vloni. Tvrzení v závěru, že tento ročník vynechat a není významný je nesmysl. Naopak je velmi významný díky novým pravidlům. Koupit letos a případně vymechat za rok. Braking point je blbovina na 1 večer, kdo má opravdu rád F1 kupuje z úplně jiného důvodu. Jo a ještě jedna věc, hru mám od dne vydání a nepadla mi na PS5 ani jednou!
XSX také bez pádů. Mám za sebou 70 hodin.
Absence pribehoveho rezimu jako zapor? Ten pribeh co byl v predeslem dile byl trash. Radsi bych se soustredil na nepovedeny coop nez tohle.
přesně