FIFA 23 je posledním ročníkem od vydavatelství Electronic Arts, který ponese tento názvem. Dlouholeté partnerství mezi EA a organizací FIFA je totiž u konce, což může v následujících letech výrazně otřást dosud poměrně klidnými vodami fotbalových simulací. Ještě předtím, než svou pozornost naplno obrátíme k budoucímu směřování série pod novým názvem EA Sports FC, si ale ještě povíme, zda se vývojáři dokázali s Fifou důstojně rozloučit.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), Xbox SeriesX/S, PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch (legacy edice)
- Datum vydání: 30. 9. 2022
- Výrobce: EA Canada a EA Romania (Electronic Arts)
- Žánr: sport
- Česká lokalizace: ano (titulky)
- Multiplayer: ano
- Dat ke stažení: 45 GB (PS5)
- Cena: 2099 Kč (PS Store)
Opět o kus líbivější
Je nutné si přiznat, že jeden z hlavních důvodů, proč si hráči každoročně kupují novou FIFU, jsou aktuální soupisky. Právě množství licencovaného obsahu je už řadu let jednou z hlavních devíz série. Výjimkou není ani letošní ročník, který nabízí přes 30 různých lig, řadu národních týmů a nespočet skutečných týmů, stadionů a hráčů. Nový díl nabízí vůbec poprvé ženský klubový fotbal, který zastupuje nejvyšší anglická a francouzská liga.
Letos kladli vývojáři už před vydáním důraz na technologii HyperMotion 2.
Po přestávce se do hry vrátila rovněž licencovaná druhá italská liga. Oproti loňskému dílu naopak z nabídky vypadla japonská a mexická nejvyšší soutěž. Přední evropské ligy jsou však tradičně kompletně k dispozici. Určitou výjimkou je v tomto směru první italská liga, ve které má opět několik týmů smyšlené názvy a loga. Pokud se ptáte na českou ligu, tak tu byste stále hledali marně. Tuzemští fanoušci se tak musí spokojit s přítomností národního týmů a trojlístku klubů v podobě Plzně, Slavie a Sparty. Zahrát si můžete rovněž za národní týmy z blížícího se světového šampionátu mužů i žen.
FIFA ale není pouze o licencích. Ostatně u nového ročníku za plnou cenu přece jen očekávám něco navíc. Letos kladli vývojáři už před vydáním velký důraz na technologii HyperMotion 2, která se stará o zpracování animací, pohybu a fyziky jednotlivých hráčů. V tomto směru musím uznat, že je vylepšení technologie na první pohled dobře patrné. Změny poznáte již při pouhém sledování pohybu jednotlivých hráčů nebo při častých kontaktech mezi nimi nebo se samotným míčem. Určitou péči by si zasloužili pouze brankáři, jejichž výkony mi v průběhu hry přišly značně nevyrovnané.
Stále arkáda
Co se týče samotného tempa hry, tak v tomto směru se nic zásadně nezměnilo. FIFA nadále zůstává arkádou, která staví především na rychlosti, kličkách a útočné fázi. To v praxi znamená, že góly dáváte poměrně snadno a v relativně velkém počtu. Na druhou stranu je o poznání obtížnější bránit soupeřovým akcím. Díky důrazu na rychlost, který však není větší než u předchozích dílů, se ze zápasů často vytrácí mezihra. Všechno má zkrátka poměrně velký spád a padá i hodně gólů. Často jsem byl svědkem například zběsilého otáčení zápasů třeba z 0:3 na konečných 5:4, což nepůsobí zrovna realisticky.
U nového dílu se vylepšení dočkali fanoušci na stadionech.
Pokud tedy hledáte maximálně věrohodné zpracování fotbalu, tak vás ani tentokrát nová FIFA příliš nepotěší. Jasné zaměření na arkádovější notu dokazuje i další novinka s názvem Power shot. Jde o extrémně silnou střelu, při jejíž aktivaci se lehce zpomalí čas a přiblíží kamera. Po vstřelení gólu vám hra poté formou efektní animace naservíruje statistiky o rychlosti střely, vzdálenosti od branky nebo hodnotu xG. Další inovace se dotkly standardních situací. Systém zahrávání přímých i rohových kopů byl výrazně přepracován. Nově si můžete přesně vybrat místo kontaktu s míčem, čímž ovlivníte jeho následnou trajektorii, směr či zakroucení. Jde o pozitivní změnu, díky které můžete zahrávat nápaditější standardky.
Za zmínku stojí rovněž tradičně vizuálně líbivé cutscény a propracované obličeje hráčů. U nového dílu se vylepšení dočkali fanoušci na stadionech, kteří působí o poznání živěji. Časy, kdy jsme sledovali pouze statické figuríny, jsou už minulostí. Audiovizuální stránka celkově u nového ročníku o kousek poskočila a opět mě utvrdila v tom, že i letos patří mezi hlavní taháky FIFY. Přednosti next gen verze si navíc mohou kromě hráčů na konzolí PS5 a Xbox Series X/S poprvé užít i hráči na PC. Právě PC verzi ale bohužel dle různých uživatelských recenzí trápí bugy a technické nedostatky. Mnou testovaná verze pro PS5 běžela v průběhu testování až na pár úsměvných situací, kdy fyzika nezafungovalo úplně korektně, bez problémů.
FUT na první místě
Z hlediska obsahu se vývojáři stejně jako v předchozích letech zaměřili především na režim Ultimate Team, ve kterém si vytváříte a spravujete vlastní tým. O jeho monetizačním modelu, který by se spíše hodil do free-to-play hry, bylo napsáno už v minulosti dost. Letos v tomto směru zůstává vše při starém, takže se připravte na to, že vás hra bude docela často vybízet k tomu, abyste v tomto herním režimu utratili další peníze za mikrotransakce. Z pohledu obsahu Ultimate Team v aktuálním ročníku rozšířily dvě poměrně velké novinky. V první řadě došlo k citelnému přepracování systému souhry.
Je to právě režim kariéry, který by si větší inovace po letech opravdu zasloužil.
V minulých dílech bylo poměrně důležité, aby se vaše sestava skládala z hráčů ze stejné ligy a ideálně stejné národnosti. V takový moment byla spolupráce mezi jednotlivými hráči ideální a jejich výkon šel nahoru. FIFA 23 tento do určité míry omezující systém výrazně zjednodušila. Starý systém byl nahrazen jasně pochopitelným ukazatelem celkové souhry, jehož výše nemá na samotný výkon hráčů na hřišti až takový vliv. V nové Fifě se tak při tvorbě sestavy už nemusíte tolik ohlížet na národnost nebo zemi, ve které hráč působí. Další novinkou ve FUT je režim Momentů. Jde o sérii krátkých výzev, ve kterých vám autoři zadávají různé primitivní úkoly například v podobě určitého počtu přihrávek v omezeném čase. K dispozici jsou však i s historií svázané momenty, ve kterých musíte v zápase střelit gól s konkrétním hráčem nebo národností. Samotná myšlenka, která se snaží přiblížit určitý historický zápas nebo přiblížit cestu konkrétního hráče (aktuálně třeba Kyliana Mbappého), je dobrá.
Ostatně zacílení na slavné zápasy z doby minulé je něco, co by díky množství licencí a finančních prostředků mohlo ve Fifě bez větších obtíží fungovat. Problém aktuální podoby režimu FUT Moments však vidím právě s jeho striktním svázáním s Ultimate týmem. Abyste si totiž mohli například zmíněnou sérii výzev s Kylianem Mbappém zahrát, tak ho musíte mít ve svém Ultimate týmu. A s ostatními výzvami je to v zásadě podobné. Na první pohled zajímavý režim tak v praxi funguje spíše jako další motivace k investici do mikrotransakcí a balíčků. Z finančního pohledu je to pro EA asi logický krok. Nemohu se však zbavit dojmu, že by tento typ obsahu dával z hráčského pohledu daleko větší smysl v samostatné podobě nebo v rámci kariéry, kde by mohl potěšit hráče, kterým chybí příběhový režim.
Pouliční fotbálek je zábavný především v kooperaci s přáteli.
Je to totiž právě režim kariéry, který by si nějaké větší inovace po letech opravdu zasloužil. Osobně v něm každoročně trávím největší penzum času, takže mě jeho odstavení na vedlejší kolej mrzí o to víc. Vzhledem k masivním výdělkům, které vývojářům plynou z FUT, by ale bylo asi bláhové očekávat výrazné inovace u režimu, který zkrátka takové množství financí autorům generovat nebude. V rámci kariéry stojí letos za pozornost pouze možnost hrát trenérskou kariéru za některého ze skutečných koučů, které doplňuje Ted Lasso ze stejnojmenného seriálu. Jde o příjemnou ale nepříliš objemnou novinku. Kromě FUT a kariéry jsou k dispozici ještě klasické režimy v podobě rychlého zápasu a sezony, které asi není třeba představovat. Příznivce odlehčené zábavy jistě potěší přítomnost režimu VOLTA. Tento pouliční fotbálek je zábavný především v kooperaci s přáteli.
Vývojáři z EA Sports se i přes výše popsané nedostatky dokázali se značkou FIFA rozloučit důstojně. Jde o slušný díl, který těží zejména z možností technologie HyperMotion 2, výtečné audiovizuální stránky a dobré prezentace. Pochvalu si zaslouží rovněž přepracovaný systém standardek a v součtu velké množství obsahu v čele s licencemi. Novinek bych ale přece jenom uvítal více. Část z nich zůstala někde na půl cesty a další si autoři pravděpodobně schovávají na příští rok, kdy přechod pod novou značku k větším inovacím přímo vybízí.
Recenze
FIFA 23
FIFA 23 zaujme propracovaným pohybovým systém HyperMotion 2, přepracovanými standardkami a vtahující atmosférou jednotlivých zápasů. Pochvalu si zaslouží rovněž audiovizuální stránka a počet licencí. Na druhou stranu mě mrzí absence větších změn v kariéře a celkově maximální zaměření na FUT, díky kterému se ostatní herní režimy dostaly na vedlejší kolej.
Líbí se nám
- Animace a pohyb hráčů doznaly viditelného zlepšení
- Přepracovaný systém standardek a rohových kopů
- Tradičně silná nabídka licencí
- Audiovizuální stránka a prezentace
- V kariéře přibyla možnost hrát za skutečného trenéra
- Atmosféra při zápasech a zpracování fanoušků na stadionu
Vadí nám
- Kariéra a další režimy pro jednoho hráče jsou na vedlejší koleji
- FUT je nadále postaven na mikrotransakcích
- Režim FUT Moments zůstal za očekáváním
- Systém Hyper Motion 2 by si ještě zasloužil doladit
To mě baví! Výsledky FIFA 23:
Steam: Spíše záporné – 12,161 recenzí
Metacritic (PC): Uživatelské skóre 1,5
Recenze v ČR:
Hrej.cz – 9/10
Vortex.cz – 8/10
iDnes – 75%
Takže co si z toho vzít? Vyzkoušet hru na Steamu a pak jí refundovat?
A přikládám jednu výmluvnou uživatelskou recenzi ze Steamu od Leny Leonard. Cituji: „Je to zkurvena mr*ka, nezapne se to, ea kouří č*ráky.“
Tož tak!
Uživatelské hodnocení na Steamu i Metacritic je výrazně ovlivněno špatným technickým stavem PC verze při vydání. Zmiňuji to přímo v recenzi a informovali jsme o tom i v samostatné novince. Já jsem hru recenzoval na PS5, kde jsem až na pár drobností žádné technické problémy neměl.
Na nextgen Xboxu je Fifa 23 super, ona je otázka, co od toho hráči čekají, obávám se, že herní zpracování nikdy nemůže být jako reálný fotbal… Ono by to asi taky většinu hráčů nebavilo. Jedna střela za poločas…
Zde je krásně vidět velký kontrast mezi herními žurnalisty a běžnými hráči.
Zatímco průměrné skore od „profesionálních“ recenzentů je podle Metacritic aktuálně na 76 bodech (čili nějčastěji „lítají“ sedmičky a osmičky), běžní zákazníci „to vidí“ maximálně na 2.9 bodů (PS4 verze, kde je číslovka nejvyšší, například PC verze se aktuálně drží na hodnotě 1.7, což je extrémně nízká hodnota, snad rekordně nízká).
A protože Metacritic přeci „není relevantní“ (každý „Pepík Hejtr“ si tam může napsat co chce), tak se podívejme na Steam. Podle Steamu jsou recenze „spíše záporné“ (konkrétně 37% z 11K hráčů). To je dost málo, když si vzpomeneme na těch 76 bodů od herních žurnalistů.
Teď nastává otázka. Čím to je? Proč jsou (některá) herní média tak často mimo, co se hodnocení her týče? Někdy mi přijde, že se k hráčům dostává úplně jiný produkt, než recenzentům.
Si robíte srandu ? ved PC verzia je katastrofa a nehovoriac o tom že je to rok čo rok rovnaka hra len malé a drobné vylepšenia na steame to ma negatívne recenzie uprimne mi je ľúto ľudí čo to kupujú a že ich v tomto podporujú ale ľudia kúpia všetko aj ked je to veľmi zlé
Tak to nehraj na kalkulačce a kup Xbox/Playstation
No ja FIFU nehrávam ale mám právo vyjadriť svoj názor to je všetko nikomu ho nevnucujem ani nič proste ja to tak vidím a nikto ma nepresvedčí o opaku viem že FIFA je populárna resp futbal nikoho neodrádzam aby to nehral každeho vec ja len konštatujem že proste rok čo rok kupovať rovnaku hru je blbosť tak isto to je aj s NHL nič viac nič menej nieje vtom hejt aj ked to možno tak znie proste PC verzia sa im skratka nepodarila aj ked to možno opravia nič to nemeni na veci že je to paškvil produkt ale je to vec názoru
Jak můžeš vyjádřit svůj názor, když hru nekupuješ a posuzuješ podle recenzí na steamu. Navíc se jedné o recenzi PS5 verze.
Já to hraju na laptopu s rtx 3060, nastavení ultra a nemám problém. Poprvé je to na stejným enginu jako na nových konzolích a vypadá to skvěle. To, že to je spíš sranda fotbal jako každej rok, je věc druhá.