Série Mafia se v mém osobním žebříčku nejoblíbenějších herních značek nachází hodně vysoko. Zejména první díl mi ve své době ukázal, že hry jsou schopny vyprávět vážné příběhy, které se mohou směle porovnávat s filmy. S odstupem času jsem si oblíbil rovněž druhý díl z roku 2010. Když jsem tak dostal možnost vám přiblížit čerstvě vydanou knihu The Art of Mafia Trilogy, nebylo potřeba dlouho přemýšlet.
- Vydalo: Xzone a Cenega
- Počet stran: 237
- Vazba: pevná
- Rozměry: 300 x 230 mm
- Rok vydání: 2022
- Jazyk: čeština a angličtina
- Cena: 999 Kč (Xzone)
Oslava 20. výročí
Knihu společně vydává herní obchod Xzone a vydavatelství Cenega s posvěcením vlastníka práv na značku Mafia v podobě vydavatelství 2K. Při sestavování knihy autoři spolupracovali i s vývojáři ze studia Hangar 13. Už po prolistování prvních několika stran jsem si uvědomil, že se mi do rukou dostal prémiový produkt, na jehož výrobě se rozhodně nešetřilo. Kniha se může pochlubit pevnou vazbu, křídovým papírem s vysokou gramáží a kvalitním tiskem. V tomto směru je tedy vše přesně tak, jak byste u kvalitního artbooku s vyšší cenovkou očekávali.
Řečí čísel nabízí kniha 237 stran plných obrázků, artworků a skic ze čtyř různých her.
Pokud máte ve své poličce předchozí knižní počiny od Xzone v podobě The Art of Kingdom Come: Deliverance a The Art of Creaks, tak si dokážete představit, co vás z hlediska kvality čeká u Mafie. Řečí čísel nabízí kniha 237 stran plných obrázků, artworků a skic ze čtyř různých her. Už název napovídá, že je hlavní prostor věnován remaku jedničky společně s druhým a třetím dílem, které v roce 2020 vyšly v rámci kolekce s názvem Mafia Trilogy. Autoři knihy však dobře odhadli, že by jim fanoušci zejména u nás asi těžko odpustili, kdy se v knize vůbec nevěnovali původnímu prvnímu dílu. Právě k příležitosti 20. výročí od vydání první Mafie ostatně artbook vyšel.
Několik úvodních stran je tak věnováno původní Mafii, kterou místo artworků zastupují převážně reálné dobové fotografie z vývoje doplněné krátkými popisky. Ačkoli jde z velké části o snímky dohledatelné na internetu, tak jsem opět žasl nad tím, v jakých podmínkách vlastně původní Mafie vznikla a jak moc se celý herní průmysl za posledních 20 let proměnil.
Komplexní mafiánský balík
V navazujících kapitolách, které se věnují remaku jedničky, Mafii 2 a Mafii 3, už najdete převážně obrázky, artworky a různé obrazové materiály z rozpracovaných verzí jednotlivých her. Kombinaci propracovaných reklamních obrázků z hotových verzí her s kresbami a skici, které naopak pocházejí z raných fází vývoje, mohu jen pochválit. Především dosud neviděné materiály v podobě konceptů dodávají produktu exkluzivnější charakter a osobně jsem právě tento druh obsahu s velkým zájmem studoval do nejmenších detailů.
Obrazový materiál doplňuje několik kratších textů.
Části věnované Mafii: Definitive Edition a Mafii 3 se skládají z obrázkové galerie a kapitol, které jsou věnované autům, lokacím, postavám a výše zmíněným konceptům. V případě Mafie 2 je kapitola o lokacích nahrazena obrázky různých skic, jež přibližují tvorbu hry z hlediska designu. Jelikož se bavíme o artbooku, tak je důležité zdůraznit, že je hlavní prostor opravdu věnován obrazovému materiálu různorodého charakteru.
Kniha ale obsahuje i textové pasáže a popisky. V případě Mafie 3 to je například poměrně detailní charakteristika jednotlivých lokací a postav, které doplňuje popis hry od Dava Smithe, který se na vývoji trojky podílel z pozice uměleckého ředitele. U druhého dílu je naproti tomu věnován značný prostor technickým údajům jednotlivých vozidel.
U každé hry a kapitoly tedy autoři důraz na trochu něco jiného, což nepovažuji za špatné rozhodnutí. Přesto však musím podotknout, že mi například kapitola věnovaná městu v Mafii 2 v knize vyloženě chyběla. Za ne úplně šťastnou volbu rovněž považuji způsob popisu postav u remaku jedničky, které vám kniha představuje formou sběratelských karet, mezi kterými některé důležité vedlejší postavy, jako Sára, Ralph, Lucas nebo Norman, chybějí. V rámci celé knihy se však jedná o drobnosti.
Historické okénko a osobní příběhy vývojářů
Obrazový materiál knihy The Art of Mafia Trilogy doplňuje několik kratších textů. V první řadě je třeba zmínit historický exkurz ke každému dílu od Kristýny Sulkové. Velkou pochvalu si zaslouží rovněž upřímně napsaný úvod a závěr celé knihy. Místo nějaké obecného povídání vám tyto dvě kapitoly, které celý zážitek z knihy rámují, nabízí osobní zpověď dvou vývojářů.
V případě úvodu je to Roman Hladík, který v současnosti v 2K Czech zastává pozici generálního manažera a jako jeden z mála lidí se podílel na vývoji všech tří dílů série i remaku jedničky. O sepsání závěru se poté postaral Petr Motejzík, který pracoval na vývoji druhého dílu jako grafik a u remaku jako art director. Právě tyto dva osobní a se značkou Mafia pevně spjaté příběhy dvou vývojářů dotváří celkově velmi dobrý dojem z celého artbooku.
Kniha The Art of Mafia Trilogy představuje prémiový a v rámci značky unikátní produkt, který jasně cílí na fanoušky série. Nabízí pestré obrazové materiály z jednotlivých dílů série, které doplňuje dobře napsaný historický exkurz a osobitý úvod a závěr od dvojice vývojářů, kteří sérii Mafia věnovali velkou část svého života.
Jednička dostala minimální prostor a výmluvu, že se materiál za 20 let ve větší míře nedochoval neberu. Spokojil bych se i s high res pohledy na město nebo zajímavá místa z každé mise. Ať už je Váš názor na Vávru jaký chce, rozhodně bych s ním uvítal několik rozhovorů nebo i přepis jeho několika objasňujících poznámek k jednotlivým částem vývoje. Konkrétně způsob vývoje vozidel od jejich vzhledu po ladění fyzikálního modelu v našich tehdejších podmínkách je nejen zajímavý, ale dovoluje nám zavzpomínat na videoherní amatérismus plný duše a kreativity.
„Art of“, „Making of“ a vlastně všechny behind the scenes a concept art knihy mám velice rád. Je to takový náhled na část produkce, ve které nejsou zatažení kravaťáci a člověk se tak může kochat čistou kreativitou a nápady umělců bez hranic. Ani člověk nemusí znát finální produkt, a i tak se dozví dost zajímavých věcí nebo načerpá inspiraci.
Tahle kniha mi ale, z toho mála co jsem viděl a slyšel, přijde dost odfláknutá.
Když si knížků procházím a prohlížím si concepty, rád k nim mám komentáře od umělců, kteří je navrhovali: proč je tohle napadlo, čeho se museli držet, co je inspirovalo. I když ho nemám rád, tak bych si od Vávry rád poslechnul, co ho inspirovalo a proč příběh napsal tak jak ho napsal.
Když se ale podívám na tuhle knížku, vidím jenom kolekci obrázků. Což je hezký, ale když k ním nemám kontext, tak k čemu mi to je?
Znova, knihu nemám a nečetl jsem jí. Čerpám jenom z mála informací, co jsem našel na webu a v této recenzi. Možná jsem ale taky rozmlsaný z knih co pořizuji já a tohle je pro video hry standard nebo v tom hledám něco, co tam být nemá.
Knížka je parádní, ale skutečně mě mrzí tak malý prostor pro původní jedničku, která zůstává stále tím nejlepším dílem (třeba nejhůře hodnocená trojka má zase až moc prostoru). A nedostatkem dochovaného materiálu to nebude, před časem původní autoři vylovili z archívu úžasné materiály, koncepty a spoustu dalších obrázků:
http://mafia.czech-games.net/mafia-i/nakresy/
http://mafia.czech-games.net/galerie/vyvoj-hry-mafia/
http://mafia.czech-games.net/galerie/artworky/
Jinak je kniha opravdu krásná, jsem šťastný, že se XZone k vývoji odhodlalo a mám jí v knihovně na výsostném místě.
Rozumím tomu dobře, že ani k tomuto historickému ohlédnutí za celou sérií nebyl přizván Daniel Vávra?
Vypadá to tak. A pokud jsem dobře koukal, tak se vynasnažili, aby se ani neobjevil na fotkách. Aspoň co jsem koukal, tak jsem ho nikde neviděl, ale možná jsem ho jen přehlédl.
Že nebyl na fotkách? Tak v tom případě ne že jste ho přehlédl, ale vůbec se na ty fotky nekoukal
Knížku si nechávám na chmuravé zimní večery u krbu. Zběžné prolistování mi udělalo velkou radost, jsou tam věci které nemám ve své sbírce artworků a oficiálních screenshotů.
Plakát už je na stěně a doplňuje litografii. Velká paráda!