Evil West je akční adventurou od vývojářského studia Flying Wild Hog, což je parta stojící třeba za divokou akcí Shadow Warrior 3. Čekat se od jejich novinky tím pádem dalo mnohé. Jediné, co však bylo už od počátku mimo hru, byla nuda. Jak těmto autorům sedl přesun od FPS k TPS řeži, vám poví naše recenze.
- Platforma: PC (testovaná verze), PS5, PS4, X1, XSX
- Datum vydání: 22. listopadu 2022
- Vývojář: Flying Wild Hog
- Vydavatel: Focus Entertainment
- Žánr: Akční adventura
- Česká lokalizace: Ano
- Multiplayer: Ano (kooperace)
- Herní doba: 9 hodin (hlavní dějová linka)
- Cena: okolo 1 225 kč (Steam)
Upíři chtějí v Evil West změnit chod světa
Divoký západ byl místem, kde si člověk kvůli přítomnosti různých vlivů nemohl být jist životem. V rámci příběhu Evil West máme možnost spatřit jeho chaotičtější verzi, kterou neobývají pouze lidé, ale také upíři, jejichž cílem je po většinu času existovat bez toho, aby o nich společnost věděla. Pak se však na scéně objevil jeden ambicióznější jedinec, jenž se rozhodl změnit staré pořádky a otevřeně se postavit proti lidskému druhu.
Naše rasa v celém vyprávění rozhodně nehraje roli nevinných obětí. Právě naopak. Je tu vyloženě společenství lovců, které se stará o to, aby žádná pijavice neobtěžovala obyčejné daně platící občany svou nemrtvou přítomností. Hlavní hrdina Jessie je shodou náhod synem člověka, který v čele tohoto uskupení stojí, což jej staví do nezáviděníhodné situace.
Příběh Evil West je popkornovou jízdou, která vás posílá z jedné lokace do druhé za doprovodu velmi pěkně zpracovaných příběhových videí. Ta vám pomaličku ukazují jednotlivé střípky herního světa a především plány vašich nepřátel, kteří rozhodně nejsou tak bezduchými monstry, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nebo minimálně pár z nich je na hodně odlišné úrovni než ostatní.
Hlavní hrdina je pohybově velmi topornou, avšak sympatickou postavičkou. Uvěřitelní jsou také další aktéři vyprávění Evil West. Samotná prezentace mi přijde opravdu intenzivní. Člověk tu však nesmí hledat přílišnou hloubku, protože tady není pro filozofii ani absenci klasických klišé moc místa, což někomu může sednout, zatímco jiným vyloženě vadit. O vtípky tu však není nouze, za což vděčíme dozajista vývojářům z Flying Wild Hog. Pěkně navržené je také lore herního světa, které je navíc stejně jako zbytek příběhu plně přeloženo do češtiny, takže si jej vychutnají i ti, kterým cizí jazyk moc neříká.
Pěkně rovnou za nosem
Mapy těží především ze slušného grafického zpracování, díky němuž se dokážete naplno ponořit do hutné atmosféry příběhu plného krvelačných monster. Zavítat budete moci do zapomenutých ruin, důlních zařízení, tajemných továren a dřevěných městeček, jichž je na Divokém Západě plno. Po většinu času se až na výjimku jedná o čistokrevné koridory, jimiž svištíte kupředu.
Samotný formát víceméně stálého pohybu kupředu by mi příliš nevadil, kdyby hra občas nenabízela různé odbočky s úkryty. Někdy se tím pádem vydáte určitou cestou bez možnosti návratu, i když by reálně příležitost k seskočení z můstku byla. Osobně bych si vůbec nestážoval, pokud bych se v Evil West mohl kupříkladu mírně vracet. Minimálně tedy za předpokladu, že k tomu je příležitost a podmínky.
Úrovně je naštěstí možné opakovat, takže minimálně pokud chcete a máte čas, lze se do už absolvovaných destinací vrátit. Příběh však stojí při takovém návratu na místě a nejde dále kupředu. Můžete ale objevit nenalezené penízky, deníčky a výstroj, jež vás minula, nebo vám nebylo umožněno je právě kvůli výše zmíněnému nedostatku vzít. Pokud chcete znovu prožít příběh a náročněji neschází tu New Game+.
Zkázu lze v Evil West rozsévat různě
Evil West je lineárním zážitkem. I přesto tu však neschází rovnou dva formáty vývoje, skrze něž můžete svého kovboje zlepšovat. Ten první vyloženě stojí na tom, kolik nepřátel už pod vašim náporem padlo a zlepšuje hrdinu, čímž z něj dělá čím dál tím efektivnější zbraň. Někdy vám to však nemusí být vyloženě k užitku. Řada bodů, jež si můžete v dovednostním stromu otevřít, často vede k tomu, že měníte jeden prvek za jiný, nebo se dokonce necháváte na úkor posílení stabilně zraňovat. Asi bych si nechal líbit přítomnost navýšení pohybové rychlosti hlavního hrdiny, avšak v tomto ohledu mám bohužel smůlu, jelikož nic takového tu není.
Zatímco za vývoj v jednom směru se v Evil West platí primárně za pomoci zkušenostních bodíků, ten druhý stojí na investicích ve zlatě. Jedná se totiž o vývojový strom postavený na zdokonalování výstroje, kterou vám společnost prostě zadarmo odmítá zdokonalovat a tak musíte vždy přijít s určitou sumou. Naštěstí se pro zdokonalování předmětů nemusíte vydávat do operační základny, ale stačí pouze to, že nastřádáte potřebnou sumu a následně ji vložíte do některého z upgradů.
Posílit lze na vašich nástrojích zkázy leccos. V případě opakovací pušky máte kupříkladu možnost zlepšit její efektivitu, nebo jí přidat schopnost, že při zásahu slabých míst obnoví jeden náboj, díky čemuž budete moci střílet do aleluja. Na pistoli je v Evil West možné nainstalovat i speciální nástavec, který z vystřelených projektilů udělá výtvor neeliminující pouze jednoho protivníka, ale jistou měrou všechny v okolí zasaženého. A tím samozřejmě škála zdokonalených zbraní nekončí. Možností je dostatek a peněz není nikdy dost, takže je nutné minimálně z počátku hodně přemýšlet nad investicemi.
Vývoj hlavního hrdiny je celkově prvkem majícím vliv na samotnou hratelnost. Čím dále totiž jste, tím zajímavější možnosti jsou Jessiemu v Evil West dány. Zatímco na startu se s některými nepřáteli utkáváte klidně pár minut, později se může klidně jednat, především díky zlepšeným elektrickým rukavicím a novým možnostem o sekundy. Je pěkné vidět postup šampiona, který sice na první pohled vypadá jako stroj na brutální zakončovací údery, avšak stále má prostor k rozvoji.
Krev vám tu saje leccos
Pokud čekáte, že na vás v Evil West budou čekat jen upíři snažící se vysát krev z vašich žil za pomoci přerostlých špičáků, možná vás nyní příjemně překvapím. Tvůrcům se tu podařilo vytvořit relativně zajímavou škálu nepřátel, s nimiž se máte možnost při průchodu různými úrovněmi potkat. Zpočátku se jedná primárně o pijavicemi ověšenou alternativu za zombie. Rychlost ani bojová zdatnost není jejich silnou stránkou. Brzy však zjistíte, že jsou pouze spotřebním zbožím chránícím zadnici větším hochům.
Opravdoví upíři se tu vyskytují ve více formách. Máme tu ty bez křídel a samozřejmě také ty, kteří je mají a nebojí se je v boji použít. Vedle těchto jsou tu však také různé zmutované stvůry, jejichž podoba i schopnosti ve vás dokáží vyvolat děs ještě před začátkem samotného souboje. Neschází tu ani střety s bossy, kterých je dostatek na to, aby se člověk během 9 hodin hraní nenudil, avšak nepřesahují svým počtem klasická žánrová měřítka.
Přestože není škála nepřátel vyloženě chudá, nemohl jsem se po čase zbavit stereotypu navozeného tím, že se v šarvátkách střetávám s víceméně stejnými soupeři. Je trošku škoda, že v rámci jednotlivých monster neexistuje více variant zastupujících jeden druh, protože pak by se tak rychle neokoukala. Stejně tak by celku neuškodilo, kdyby Evil West rozšiřoval schopnosti protivníků podle toho, jak si hráč navyšuje stupínky náročnosti. Prakticky jsem nepoznal rozdíl mezi pekelnou a příběhovou úrovní, což je škoda, jelikož právě tohle by mohlo z víceméně řadové mlátičky udělat dlouhodobě zapamatovatelnou hru.
Evil West si na nic nehraje
Lovení upírů je v této akční adventuře něčím, co si dokážete užít. Stejně jako předchozí tituly od Flying Wild Hog, i tento hodně sází na humor a rychlost prezentování příběhu, který dokáže i přes absenci hloubky oslnit jak hrdiny, tak i pozadím, jež je opravdu zajímavé. Vše si navíc můžete vychutnat v češtině, což je taktéž něco, čím si Evil West získá nejedno srdce.
Soubojový systém stojí na dobrých základech, hlavní hrdina je však relativně toporným bojovníkem, s čímž se lze naštěstí vypořádat za pomoci technologií, k nimž se dostává během hraní v rámci vývoje. Na vyšších obtížnostech jsou nepřátelé tvrdí a dokáží vám naložit, škála schopností se však při změně náročnosti nemění. Jejich spektrum by mohlo být širší a především je tvůrci mohli obdařit širší paletou dovedností. Díky tomu se totiž mohl jejich výtvor dostat do vyšší ligy. Takto je to nadprůměrný kus, jenž si fanoušci lovu krvesajů opravdu vychutnají.
Recenze
Evil West
Evil West je akční adventurou, která se nebere příliš vážně. Vše sází na tempo, jakým vám servíruje příběh a hratelnost, jež je při správném dávkování velmi vydařená. Nesmíte od ní očekávat příliš mnoho, škála nepřátel ani ten příběh svou hloubkou příliš neoslní, ale fanouškům žánru lze hru doporučit.
Líbí se nám
- Děj má slušné tempo
- Hlavní hrdina představující stroj na drsné vtipy
- Soubojový systém dokáže pohltit
- Pestrá škála výstroje a možností vývoje
- Vizuálně příjemně zpracované úrovně
- Přítomnost české lokalizace
Vadí nám
- Po čase se objevující stereotyp
- Pro někoho relativně předvídatelný příběh
- Navýšení obtížnosti nepřináší mnoho změn
Přiznám se, že to je po dlouhé době, co jsem hru s díky vrátil. Za mě jedno z největších zklamání letošního roku. Kdybych nevěděl jaký je rok, myslel bych si, že tak maximálně 2007. Naprosto zastaralá hra s příšerným level designem, hnusnou barevnou paletou evokující hry z předminulé generace konzolí a na Unreal Enginu 3, kdy byla v módě jen žlutá a hnědá barva, do očí bijícími koridory, kdy ve slepých uličkách se válí zářící mince a truhličky, souboji v divných arénách s nelogicky umístěnými výbušnými bednami a bodci a s mraky dalších vývojářských nelogičností. Třeba se blížíte k „aréně“ ale stejně nepřátelům deset metrů od vás nic neuděláte. Dokud nepřelezete plot. V jedné z prvních misí je díra v metr vysokém plotě, že by projel autobus, ale vy ho musíte stejně o dva metry vedle přelézt na vyznačeném místě. Sami nepřelezete nic (ani kládu na zemi), jen na místech, které září na kilometry. Souboje jsou otravné a nezábavné, bosové nudní. Příběh jsem brzy začal ignorovat, divně ukončované cutscény ho ke všemu hodně rušily. Jediné pozitivum je snad jen přítomnost českých titulků. Prostě ve všech směrech špatná hra (jako Shadow Warrior 3). Vzpomínám si, jak tu nedávno Corvus nadával na nového Serious Sama, ale ten je proti této frašce vrcholné dílo a bavil jsem se u něj královsky. U Evil West jsem byl jen znechucen a zklamán.
Je tam problém s nastavením šipek pro pohyb, levá a pravá strana není chůze do stran, ale otáčení kolem své osy, ví někdo jak to pořešit ?
Obtížnost přináší právě změny dostáváte více damage, ubíráte méně hp :), jako sorry, ale to byla první věc čeho se dalo všimnout.
Chybí zmínka, že grafika je fakt na poblití a lidé, co trpí na blikající světla apd, tak to je určitě pastva pro ně.
Drsné vtipy ? A kde proboha ? Občas pronesl něco suchého nic víc.
Pravda je, že ten soubojový systém nebyl špatný i na easy obtížnost to občas byla výzva.
Pestrá škála výzbroje ? Pistol, brokovnice, puška, kuš. Speciální potom dynamit, rotačák, kříž a ještě něco. TO Vám příjde, jako pestré jo ? Ok.
Vizuálně příjemně zpracované ? Hráli jste shadow warrior ?
Z toho, co čtu máte fakt malé nároky za 50 euro tedy. Jasně je to Váš názor, ale píšete o hře 7/10 absolutně ani náhodou. Ta hra je prostě průser a zklamání. Neříkám, že se člověka nezabaví, ale slabý příběh, málo postav. Od půli hry je vidět, že už tam patlali více a více příšer, aby zaplnili obsah.
Za 25 euro ok za 50 euro ? Ani náhodou. Je to spíš céčková hra, kdybych pak nekoukal, že je to od tvůrců shadow warriror, tak bych si myslel, že to udělali nějací nováčci.
On ani Shadow Warrior 3 nebyla žádná hitparáda a byl pro mě velké zklamání. Zvláště když předchozí díly byly tak povedené. U Evil West jsem byl bohužel připravený na nastolené trendy od SW 3.
Díval jsem se na gameplay videa a pořád si říkal, kde jsem to už viděl? Odkud asi autoři brali inspiraci?
A pak jsem to uviděl Nový God of War. Jen toho střílení je tam o trochu víc.
Pro mne velke zklamani. Z divokeho zapadu (ktery mam jako tema velmi rad) tam necitim zadnou atmosferu a subjektivne mi pripada, ze vsechno prebiji prehnane arkadova „rezba“ jeden proti mnoha, ve stylu „zombie akci“. Pocitove to je pro mne „moderni hordova mordovacka“ bez duse, ktera je anachronicky zasazena na divoky zapad, ze ktereho si ale nic nebere a prostredi pusobi jen jako kulisy k deni, jenz do nej nezapada. Prilis genericke, prilis netematicke a bez stylu.
Jo no ale i tak si to tu najde zastánce jako Corvus co ti nacpou jak je to good hra ve svém žánr XD
Protože je. I béčko může bavit, hraješ warzone tak to musíš vědět.
Niemand máš pravdu. Já jsem na začátku když vyšlo první info. byl nadšenej. Těšil jsme se co s toho bude. Později když vycházeli první videa a další detaily jsem ztratil zájem. Dneska ráno jsme si říkal jo já to nakonec koupím. Ono to nebude zas tak zlý. Má to český titulky tak je to super. Jenomže ne není to nic moc. Mrknul jsem na videa a na recenze a rozhodl jsem se že do toho nepůjdu. Možná ve slevě za 3 stovky jo.
Řekl bych že jsem cílovka, jelikož prahnu po pořádný řežbě a open world + souls hry nejsou zpravidla můj šálek kávy. Navíc to teď bude super odreagovaní po příběhově zaměřeným Plague Tale Requiem.
Mám to úplně stejně. Po náročnějších podzimních kouscích ideální „diablovka-výplachovka“. Navíc mix pekla s westernem, to mě velmi baví. Ať už to byl Weird West či Hard West. Vlastně je to takový mix humoru z Call of Juarez: Gunslinger a výše zmíněných fantasy/horor westernů. Ideální klystýrek před pekelným The Callisto Protocol v prosinci…