Tato recenze bude vypadat trochu jinak. Zaklínač 3: Divoký hon je právoplatně považován za vrchol herní tvorby, o kterém od jeho vydání vyšel nespočet speciálů, recenzí a dojmů. Pevně věřím, že pakliže byste snad nějakým způsobem o titulu nikdy neslyšeli, snadno o něm naleznete přesně takové informace, jaké budete zrovna potřebovat.
Zde se tedy zaměřím jen a pouze na to, co nabízí verze pro PC a současnou generaci konzolí – a nutno říct, že změn je opravdu hodně.
- Platforma: PC (testovaná verze), PS5 (testovaná verze), Xbox Series X/S
- Datum vydání: 14. prosince 2022
- Vývojář: CD Projekt RED
- Vydavatel: CD Projekt RED
- Žánr: RPG
- Česká lokalizace: Ano
- Multiplayer: Ne
- Herní doba: 50 až 200 hodin
- Cena: přibližně 1250 Kč, pro majitele původní hry zdarma
PC verze ve znamení fantastické grafiky i technických problémů
Původní verze třetího Zaklínače vypadá i dnes na PC velice dobře a nebylo proto těžké si v diskusích pod našimi články povšimnou, že aktualizaci mnoho z vás již předem označilo za zbytečnou. Opak je ale pravdou. Kompletní edice hry se pyšní jednou z nejmohutnějších implementací ray-tracingu, jakou jsme doposud mohli vidět – RT se stará o odlesky, stíny a také o zastínění okolí, což ve výsledku hru zcela transformuje. Hra je výrazně tmavší a světlo je nyní vrháno pouze těmi předměty, které by jej vrhaly ve skutečnosti. Největší změnou jsou proto zejména interiéry, které jsou natolik rozdílné, že jsem se na rozdíl od původní hry neobešel bez louče, který do temného a nyní mnohem více atmosférického světa vnesl alespoň nějaké světlo. Opomenout ale nemohu ani vegetaci, která byla kompletně přepracována a spolu s nesrovnatelně vyšší dohledovou vzdáleností a detaily vzdálených objektů posouvá hru z roku 2015 mezi tituly, které vypadají fantasticky i dnes.
Robustní implementace ray-tracingu a vylepšená grafika však přináší mnohé problémy, které způsobily, že jsem po několika odehraných hodinách přešel na PS5 verzi hry. Zapnutý RT hru činí na všech grafických kartách mimo ty úplně nejvýkonnější takřka nehratelnou a vědomi jsou si toho i vývojáři z CD Projektu RED, kteří přispěchali s návrhem, že pokud máte problémy se stabilitou, tak stačí hru spustit v DX11. Taková rada je však přinejmenším úsměvná, neboť byste se připravili o největší vizuální vylepšení, kvůli kterému jste se zřejmě na novinku těšili.
Robustní implementace ray-tracingu způsobila, že na většině PC sestav je hra s touto technologií takřka nehratelná.
Nepříjemným překvapením pak byly také technické chyby, na které jsem v průběhu několika hodin hraní PC verze narazil. Kromě drobností typu problikávajících textur či záseků v prostředí mi bohužel změna grafického nastavení zcela zničila uloženou pozici, což zapříčinilo, že bych musel opakovat několik hodin hry. Místo toho jsem ale raději sáhl po PS5 verzi hry.
PS5 verze, aneb působivá grafika doprovázena filmovým zážitkem
Po zkušenostech s PC verzí působila konzolová verze daleko lépe. Za průchod celou základní hrou a nespočtem vedlejších úkolů jsem se nesetkal s žádným vážným technickým problémem vyjma optimalizace, ke které se ještě dostanu. Co se týče vizuálního zpracování, tak konzolové verze plně využívají většiny technických vylepšení, které můžeme spatřit na PC. Těšit se tedy můžete na obrovskou dohledovou vzdálenost i na ostřejší textury a přepracovanou vegetaci. Další parametry už budou záležet na verzi, ve které se hru rozhodnete hrát.
Na konzole se podívala většina vylepšení z PC. Hra vypadá v obou režimech hry skvěle.
Pakliže zvolíte režim výkonu, zůstanou hře veškeré v předchozím odstavci zmíněná vylepšení a hra poběží na 60 snímků za vteřinu, byť čas od času k drobnému poklesu přeci jen dojde. Režim ray-tracingu pak vypadá daleko lépe, ale na rozdíl od PC verze není plnohodnotný. Zapomenout proto musíte na působivé odlesky, které jsou zde řešeny stejně jako ve verzi pro PS4, ačkoli jejich kvalita je o něco vyšší. Největším problémem tohoto režimu je však stabilita, jelikož filmovým zážitkem v nadpisu jsem bohužel nemyslel dnes již pro mnoho lidí nepředstavitelných 30 FPS, ale 24, což je hodnota, ke které se čas od času během vypjatých a graficky náročnějších scén hra skutečně přibližuje.
Nový quest a další vylepšení
Není to však grafika ani pokročilé technické zpracování, které dostaly třetího Zaklínače na pomyslný vrchol RPG žánru. Tím byl totiž brilantně napsaný příběh a questy, které svou rozmanitostí až do dnešního dne berou dech. No a s příchodem next-gen verze jeden další a opět skvěle zpracovaný quest hru obohatil.
Zatímco od většiny vývojářských studií bychom při spolupráci se seriálem od Netflixu asi čekali jen kosmetické vylepšení, vývojáři z CD Projektu RED se rozhodli vytvořit zcela nový quest, na jehož konci získáte nákresy na nové vybavení. Úkol naleznete v Ďáblově jámě nedaleko Stromu oběšenců a doporučuji se mu vyhnout, dokud nebudete alespoň na 17 úrovni – patři totiž mezi ty náročnější, a to navzdory tomu, že doporučená úroveň je stanovena pouze na level 15.
Další drobná vylepšení pak umožňují například přiblížení kamery či možnost rychle přepínat mezi jednotlivými znameními na konzoli. Za zmínku jistě stojí i možnost schovat otazníky na mapě, které některým hráčům u původní verze vyloženě vadily.
Recenze
Zaklínač 3: Divoký hon - Kompletní edice
Nehodnotíme hru jako takovou, nýbrž pouze nové vizuální zpracování, obsah a technický stav. Vylepšená verze třetího Zaklínače je propracovaným remasterem. který vizuálně povyšuje hru mezi špičku současné produkce a tomu všemu přináší obsah, jež je inspirován seriálem od Netflixu a drobná vylepšení herního zážitku. Rozhodně se ale nejedná o bezchybnou aktualizaci. Na PC snadno narazíte na problémy spojené s kompilací shaderů a bugy, zatímco na konzoli PS5 hra v režimu grafiky nezvládá udržet stabilních 30 FPS.
Líbí se nám
- Robustní implementace ray-tracingu
- Vylepšená dohledová vzdálenost
- Ostřejší textury
- Nový quest a kosmetický obsah
- Drobná vylepšení hratelnosti
Vadí nám
- Ray-tracing na PC postrádá nastavení kvality, což způsobuje mimořádnou HW náročnost hry
- Na konzoli PS5 hra v režimu grafiky neběží na stabilní snímkovací frekvenci
- Na PC snadno narazíte na technické problémy
To je blbost, jeden recenzent hw z cz co má jak rtx 4090, tak rx 7900 xtx tu next gen verzi testoval a i na nejvýkonnějších herních kartách současnosti to jede prý blbě!
Lidi hra není rozbitá RT je jenom shit co prostě nefunguje jak má ve hrách a sežere FPS to žádnej update neopraví on je důvod proč i nové hry nemají RT
Zkousel nekdo ty cross-savy z pc na ps5?
Ano, ano. Zkusil jsem, zjistil propady fps oproti dokonale plynulému zážitku u původní verze. Graficky mě to nijak oslnivé nepřišlo. Smazal jsem a nasral se skrz nekompatibilní sejv a ztráty x hodin času. Takže zase v pohodě hraju s módy a bez nervů
No Joo, ale my konzolovy hráči to hrajeme „plynule“ až teď 😁🥳
Pokud mate hodnotit jenom technicky stav next gen verze, tak 7/10 je dost vysoky cislo na to v jakym rozbitim stavu hra vysla! 4 nebo 5/10 max. Ale casem to bude snad lepsi.
Jediný co tam bylo rozbitý bylo padání a to opravil první hotfix. Jinak je prostě RT náročná věc, ale to měli lidi čekat. Bez RT běží nextgen verze perfektně všude. S RT to chce silnej hardware.
Ani ne, všeobecně to jede i bez RT tak o 50% hůře a vypadá to bez RT efektů stejně jak s klasickýmy mody, takže fakt nepovedená bída, bohužel.
„doporucuji se questu v dablove jame vyhnout…“ Je tam jeden trivialni fight, pohoda na lvl 9.
Co se týče PS5, tak rozdíl mezi RT režimem a performance je vizuelně znatelný spíše u vnitřních lokací, v těch venkovních, kde strávíte většinu hry, je to takřka neznatelný a za ztrátu 30fps to fakt nestojí.
Stejný rozdíl je ale i u PC s RTX
U té ceny jsem se trochu pousmál, nikde jsem to neviděl za poslední dva roky za 1250 teda, možná bych tomu věřil v JRC (tam jsou hodně mimo co se týče cen) 😁 plus to je snad každý měsíc v akci/slevě za 250 😉
Máte samozřejmě pravdu, nicméně vycházel jsem z cen na Steamu, kde je normální cena za kompletní edici stanovena na 50€
Na konec je rozdíl poznat👍
No za ty dropy FPS to rozhodně nestojí, zlatá stará verze + mody, to vypadá stejně dobře bez RT, ale jede to o 50% lépe, takže tak.. je to zklamání no, CDR to zase zazdili jak u CP.
Jj recenze na patch
Lidstvo nema sanci